|
Poruke međunarodne
konferencije »Kolaps liberalizma i ideje socijalizma
danas« održane u Zagrebu (3–7. maj 2010)
Socijalizam je
jedina alternativa današnjem kapitalizmu
Treće godine svog postojanja zagrebački »Subversive
Film Festival«, čiji je organizator udruženje
»Bijeli val« (očigledna aluzija na tzv. crni talas,
kako je režim u bivšoj SFRJ nazvao deo umetničko-kritičke
filmske produkcije nastale u periodu 1964–1968),
zaključio je svojevrsnu trilogiju o političkim
i umetničkim revolucijama XX veka. Glavni program
se sastojao od serije filmova sa temom revolucija
i društvenih preokreta. Godine 2008. festival
je bio posvećen četrdesetogodišnjici studentskog
bunta (1968), 2009. je odat omaž kineskoj kulturnoj
revoluciji, a ova 2010. godina posvećena je socijalizmu
kao nesumnjivo najznačajnijem društvenom i kulturnom
fenomenu koji je svojom ulogom i posledicama obeležio
čitav XX vek. Kroz praktično ceo maj ove godine
(1–25. maj) »Subversive Film Festival« kritičko-teorijski
obrađuje socijalizam kao istorijsko nasleđe moderne
Evrope ali i specifična iskustva nekih zemalja
Latinske Amerike, koja upravo danas u praksi prezentiraju
čovečanstvu nove socijalističke ideje. Za razliku
od prethodna dva, treći po redu »Subversive Film
Festival« je osim mnoštva filmova sa prostora
bivše Jugoslavije, koji su se prikazivali u nekoliko
bioskopskih dvorana širom Zagreba, organizovao
i petodnevnu Međunarodnu konferenciju (3–7. maj)
u bioskopu »Europa« sa temom »Kolaps neoliberalizma
i ideja socijalizma danas«. Na konferenciji su
učestvovali ugledni svetski autori poput Majkla
Lebovica, Slavoja Žižeka, Samira Amina, Alija
Tarika, G. M. Tamaša, Džona Milbanka i Đanija
Vatima.
Dve smrti neoliberalizma
– 11. septembra 2001. i oktobra 2008.
Kroz diskusiju nakon održanih predavanja i
kroz brojne panele, učesnici – mahom predstavnici
radikalne levice – pokušali su da kroz nekoliko
tematskih celina ukažu na užasne efekte koje
je produkovao upravo neoliberalizam, to »surovo
i ružno lice kapitalizma«: ti efekti se ispoljavaju
u današnjoj teško zaustavljivoj finansijskoj
krizi, problemu rastuće nezaposlenosti, pohlepe,
nesolidarnosti, dehumanizacije, nacionalizma
i rasizma, ekološke nebrige koja vodi svet u
katastrofu, medijski teror, obezličavanje čoveka
i njegovo pretvaranje u rob(ot)a. Ukazano je
na istorijsku neodrživost kapitalizma kao sistema
jer uprkos njegovoj izvesnoj adaptibilnosti
i mogućnosti popravljanja on ostaje duboko nepravedan
jer produkuje socijalnu nejednakost ljudi. Esencijalna
nit marksizma o eksploatatorskom karakteru ovog
sistema je ostala aktuelna i danas iako su nužne
mnoge terminološke prepravke poput one o radničkoj
klasi o kojoj je danas sve teže govoriti kao
o jedinoj klasi koja će srušiti kapitalizam
i uspostaviti besklasno društvo. Znanje i visoko
razvijena tehnologija nas premeštaju u nove
prostore u kojima je potrebno ponovno kritičko
preispitivanje marksizma, ali nikako njegovo
negiranje već dogradnja njegovog naučnog instrumentarijuma.
I sam Marks, čulo se na konferenciji, danas
bi osavremenio svoje učenje u skladu sa tehničko-tehnološkim
i informacijsko-komunikacijskim razvojem sveta.
Ipak, opšti je stav učesnika da se kapitalizam
kao sistem ne može suštinski promeniti jer je
sistemski zasnovan na sebičnosti vlasnika, na
maksimiranju profita kao jedinom cilju, a nikako
na međuljudskoj solidarnosti i humanosti. Tim
pre što je svest ljudi o zajedničkom dobru (»commons«)
oličenom u ekologiji, odnosno zaštiti prirodnih
resursa planete od totalnog uništavanja, i obrazovanju
kao ključnom faktoru izgradnje svesti ljudi
da imaju prirodno pravo na život, rad, i biološki
opstanak koji im je kapitalističkim načinom
privređivanja grubo narušeno, danas prilično
visoka.
Slavoj Žižek, »najopasniji filozof Zapada«,
kako je nedavno nazvan u časopisu New Republic,
pošao je od tvrdnje da je neoliberalizam u 21.
veku umro već dva puta: prvi put 11. septembra
2001. kao politička doktrina, a drugi put 6.
oktobra 2008. sa finansijskim slomom kao ekonomska
teorija. Detaljno istražujući i obrazlažući
smrt neoliberalizma Žižek se ne zadržava samo
na kritici kapitalizma kao sistema. On ide korak
dalje pa umesto dileme: kapitalizam ili povratak
u socijalizam, nudi rešenje: komunizam odmah!
Socijalizam je, po Marksu, vulgarni komunizam,
prelazna faza iz kapitalizma u komunizam. Ta
prelazna faza, odnosno socijalizam, po Žižeku,
nikada i nigde – objektivno gledano – nije postojala.
U SSSR-u i istočnoevropskim zemljama socijalizam
je bio puko izvitoperenje izvornog marksizma,
slično je bilo i u Jugoslaviji gde samoupravni
model socijalizma nije uspeo. Zato Žižek veruje
da je s obzirom na tu vrstu negativnog iskustva,
odnosno spoznaje o negativnom iskustvu, kao
i na tehničko-tehnološki razvitak čovečanstva,
neki oblik komunizma moguć već sada. Naveo je
primere pojedinih latinoameričkih zemalja koje
komunizam pokušavaju u praksi da grade. Jer,
smatra Žižek, ako bi se komunistički projekt
obnovio kao istinska alternativa globalnom kapitalizmu,
trebalo bi odmah i neizostavno objaviti javni
raskid sa komunističkim iskustvom iz 20. veka
i sve početi iz početka!
Kapitalizam
– realna opasnost po svet
U prilog svojoj tezi da je kapitalizam
realna opasnost po čovečanstvo on navodi njegove
antagonizme koji su dovoljno jaki da osujete njegovu
beskonačnu reprodukciju. To su neprikladnost privatizacije
u oblasti ekološke zaštite planete, jer sebični
privatni interes (maksimizacija profita) vodi
ka ekološkoj tragediji celoga sveta, zatim nedozvoljivost
privatnog vlasništva u tzv. intelektualnom vlasništvu
gde se pojedincima oduzima pravo na znanje i obrazovanje,
potom negativne društveno-etičke implikacije novog
naučno-tehničkog razvoja posebno s eksperimentima
u biogenetici, i naposletku, ali ne i manje važno,
stvaranje novih oblika aparthejda i izgradnja
nepremostivih zidova među klasama, odnosno slojevima
stanovništva: jedni (ogroman broj nezaposlenih
ljudi) postaju suvišak društva i bivaju iz njega
isključeni, dok drugi, manjinski sloj uživa u
prekomernom bogatstvu i luksuzu.
Takva stanja su neodrživa na dugi rok i jasno
je da bi privatizacijom pomenutih oblasti koje
se u teoriji nazivaju »zajedničkim dobrima«, odnosno
zajedničkom supstancom našeg društvenog bitisanja,
život postao pre ili kasnije potpuno nesnošljiv.
Ali, smatra Žižek, to će umnogome zavisiti i od
sposobnosti levice – a on pod tim uvek ima u vidu
radikalnu levicu – da se »umirućem kapitalizmu
suprotstavi i dotuče ga«. Žižek, u svom poznatom
stilu dinamičnog retora, upozorava da bismo se
takvoj privatizaciji zajedničkih opšteljudskih
resursa morali suprotstaviti »ako je potrebno
i silom«.
Majkl Lebovic, profesor ekonomije na Univerzitetu
u Vankuveru, koji već niz godina živi u Venecueli
gde, kako ističe, »s ogromnim zadovoljstvom pratim
Čavesove socijalističke reforme«, pokušao je da
u svom predavanju pod nazivom »Ponovno otkrivanje
socijalizma i obnavljanje Marksa« istraži dva
glavna pitanja. Prvo, koncept nastajućeg
|
socijalizma u Venecueli
kao naročitu kombinaciju proizvodnje,
raspodele i potrošnje, odnosno kako ju
je Ugo Čaves nazvao »elementarni trougao
socijalizma« i, drugo, uključuje li taj
»koncept trougla« ponovno »otkrivanje
Marksa«. Kad je reč o ovom prvom, Lebovic
je iscrpno govorio o lokalnim zajednicama
koje niču širom zemlje i u kojima se kolektivno
odlučuje o svim bitnim pitanjima zajednice.
»Ja sam bio zapanjen kada sam video kako
to fantastično funkcioniše u praksi. Svi
učestvuju u problematizaciji nekog pitanja
i u njegovom rešavanju. Ne ide to uvek
glatko ali ipak funkcioniše. Jednom sam
zajedno sa Ugom Čavesom bio na takvom
sastanku u nekom selu. Nisu mogli da se
dogovore oko važnog |
|
|
komunalnog pitanja. Naime, predsednik sela je
nešto zatezao i odbijao predloge većine. Očekivali
su da Čaves presudi. On je, po svom ustaljenom
običaju, pažljivo slušao argumente za i protiv
koje su iznosili članovi seoske zajednice i na
kraju im rekao: o tom pitanju morate da odlučite
vi a ne ja, jer vi tu živite.
Glasajte ako ste u većini, ili smenite ako možete
onoga koji vam stvara teškoće. Ali o samom problemu
vi odlučujete. I seljani su smenili predsednika
i napokon doneli tu odluku. Tako sam u praksi
video da konsenzus nije moguć, već uvek neko mora
da preseče stvar.«
Marks je uvek
aktuelan
Kada je, pak, reč o pitanju da li je potrebno
ponovno otkrivanje Marksa, Lebovic je izričit:
potrebno je novo iščitavanje Marksa ali više
nikada ga ne smemo prihvatati dogmatski jer
je njegovo učenje otvoreni a ne zatvoreni filozofski
sistem. Zbog dogmatizma i rigidnosti, svi dosadašnji
oblici socijalizma nisu izdržali iskušenje vremena
i istorije.
Profesor Samir Amin je još izričitiji i radikalniji:
postojeća kriza, po njemu, nije ni finansijska
niti je ona rezultat mnogostrukih kriza unutar
kapitalističkog sistema, već je prevashodno
»kriza imperijalističkog kasnog kapitalizma
i finansijskih oligopola«. To je kriza »američke
svetske hegemonije«. Sve to zajedno je »povezano
u niz opakih fenomena: oligopolski kapitalizam,
politička moć oligarhija, varvarska globalizacija
u službi oligopola, propast demokratije, pljačkanje
planetarnih resursa i odustajanje od razvoja
siromašnih zemalja«. Po Aminu, stvarni izazov
je sledeći: da li će borba protiv ovih fenomena
utabati put za prelaz iz nepravičnog i pljačkaškog
kapitalizma u svetski socijalizam. On lično
veruje da hoće i da je to samo pitanje vremena.
Profesor G. M. Tamaš, inače vodeći radikalni
levičar među mađarskim intelektualcima, za razliku
od svojih prijatelja sa radikalne levice veruje
u državu, odnosno u mogućnost da ona pod određenim
uslovima (ako bi na vlast došli radikalni levičari)
bude izvor egalitarnih i redistribucionih mera,
strukturalnog prilagođavanja, kako bi raspodela
dobara bila pravedna.
Odupreti se
MMF i Svetskoj banci
Takva država bi mogla da pruži
snažan otpor međunarodnom finansijskom kapitalu
i glavnim finansijskim svetskim centrima (MMF-u
i Svetskoj banci), poput otpora mladih latinoameričkih
demokratija, pre svih Venecuele. Marksisti svih
boja poslednjih nekoliko godina ponovo polažu
nadu u razvoj događaja koji bi mogao dovesti do
osvajanja vlasti, odnosno preuzimanja kapitalističke
države koju potom treba transformisati na socijalističkim
osnovama. Dakle, ne treba rušiti državu, ne treba
se plašiti da će nas ona pre ili kasnije integrisati
i pretvoriti u poslušne levičare kakvi su danas
prisutni u svim zapadnim predstavničkim demokratijama
i koji zapravo svojim pristajanjem na poslušnost
zarad grama vlasti održavaju kapitalistički sistem,
već iskoristiti njene kapacitete i pretvoriti
je u servis koji će služiti narodu u celini, a
ne jednoj klasi.
Mihail Riklin, ruski filozof i disident koji živi
u Parizu, o čijoj sam knjizi Pisma iz Moskve
(2006) svojevremeno pisao upravo u Republici,
i s kojim sam vodio vrlo srdačan dijalog u Zagrebu,
govorio je o stanju u današnjoj Rusiji. Riklin
kaže kako nakon propasti staljinističkog i boljševičkog
socijalizma (1991) koji nije imao nikakvu realnu
vezu s uvek životvornim marksizmom, i koji su
sovjetski rukovodioci tokom sedam decenija dogmatski
petrifikovali, u Rusiji se danas mogu videti dve
glavne sile: sveprisutni konzumerizam kao tipičan
produkt zapadnog kapitalizma i uspon Ruske pravoslavne
crkve kao neke nove vladajuće ideologije. Crkva
je, ističe Riklin, postala glavni cenzor sekularne
kulture (izložbi, filmova, književnih dela, opera)
čime je preuzela nekadašnju ulogu staljinističko-brežnjevljevske
države. Isto tako, ona pokušava da kanonizuje
i proglasi za svece i takve zločinačke figure
poput cara Ivana Groznog, Raspućina i Staljina!
Tako je religiozno buđenje iz komunističkog sna
postalo još jedan san, smatra Riklin. Uostalom,
o najnovijoj Riklinovoj knjizi Komunizam kao
religija koja je upravo izašla tokom trajanja
konferencije imam nameru da pišem u narednom broju.
Uprkos različitim idejama i polemičkim tonovima,
ova konferencija je pokušala da dâ teorijski doprinos
društvenoj i kulturnoj borbi za identitet savesti
aktivnog i autonomnog građanina koji na svetovnom,
društvenom i subjektivnom nivou raspravlja, i
u skladu sa sopstvenim moralnim vrednostima pragmatično
obrazuje svoju društvenu i političku volju.
 |
| |
Zlatoje
Martinov |
|