|
Zaista je teško
reći šta je zapravo vlasništvo
(posebno, korporativno vlasništvo) danas
Postmoderno vlasništvo
Intelektualno (i ne samo intelektualno),
jednostavno je poražavajuće stati na stanovište
da je privatizacija po sebi nešto dobro, da
je to uvek korak napred – verovatno zato što
je to »na liniji«. Kao što je poražavajuće i
zauzimanje suprotnih stavova iz ideoloških razloga
Tibor Varady
Dilema oko naslova
Nisam siguran da razumem ovaj
moj naslov. Reč »postmoderno« se koristi u sve
širem broju značenja. Neretko, time se prosto
samo želi dodati aroma učenosti i elegancije.
Ponekad se pozivanjem na postmodernizam sugeriše
fluidnost stvari, stvarnosti, događanja i postojanja.
Ovakvo pozivanje je smislenije, jer, kako to
efektno kaže Bodrijar (Baudrillard), jedan od
najvećih postmodernista: »Odsustvo stvari iz
njih samih, činjenica da se one ne događaju,
iako izgleda da se događaju, činjenica da se
sve povlači i skriva iza svoje spoljašnosti
i da nije nikad samo sebi istovetno – to je
materijalna iluzija sveta. To je iluzija u osnovi
velike enigme, one koja nas uranja u užas i
od koje se štitimo formalnom iluzijom
istine«.1
Govoreći o »beznadežnoj politici postmodernizma«
H. Kariel kaže da »Za postmodernistu je jednostavno
prekasno da se suprotstavi poletu industrijskog
društva.(...) Odlučni da ništa ne napadnu, oni
su pasionirano bezosećajni«.2
»Odsustvo stvari iz njih samih«, »materijalna
iluzija sveta«, to su misli koje čoveka navode
da današnji položaj vlasnika dovede u vezu sa
postmodernizmom. Tu spada i nemoć suprotstavljanja
jednom poletu, jedino što nije reč o »poletu
industrijskog društva«. Industrija
i proizvodnja su sve dalje od fokusa savremene
ekonomije. Kao što je pre oko godinu dana napisao
Nebojša Popov: »Pokazalo se naime da je usmerenost
na opstanak i razvoj proizvodnje nešto sporedno,
da ona jenjava, gasi se u mnogim pogonima...
Težište je na brzoj prodaji i finansijskim špekulacijama«.3
Sve u svemu, upravo je maglovitost pojma (naročito
za nestručnjake – ali pomalo i za stručnjake)
ona karakteristika koja omogućuje da se se izraz
»postmoderno« koristi i kao moguća oznaka savremenog
vlasništva.
Postmoderno je korak dalje od modernog (mada
nije uvek jasno u kom pravcu). Čuvenu – i još
uvek relevantnu – analizu modernog vlasništva
dali su Berl i Mins (Berle i Means) u knjizi
Moderna korporacija i privatno vlasništvo.
Reč je o analizi još iz 1932, s tim da je došlo
do jednog revidiranog izdanja 1968. godine.
Knjiga je ponovo izdata 1991. godine, sa predgovorom
Vajdenbauma (Weidenbaum) i Jensena.4
U tom predgovoru naglašava se da je najtrajnija
ideja knjige »razdvajanje vlasništva od kontrole
moderne korporacije«. Dodaje se i to da Berl
i Mins pokazuju jasnu svest o problemu mogućeg
(i verovatnog) razdvajanja interesa
vlasnika i menadžera, što je suština problema
koji se danas definiše kao »teorija predstavljanja«
(agency theory).5
Berl je u dorađenom izdanju iz 1968. naglašavao
da korporacije ne mogu više da smatraju da su
njihove fabrike, sredstva za proizvodnju ili
njihova organizacija, njihovo vlasništvo. »Sve
se više prepoznaje da kolektivne
delatnosti, pa i one kojima se pretežno bave
korporacije, postaju nalik na delatnosti države.
Korporacije su u suštini političke konstrukcije.«6
To približavanje korporacije državi – koje je
bilo obeležje modernosti – danas nije dovoljna
indikacija za određivanje mesta i sadržine vlasništva.
Odvajanje od pre-modernih korena postala je
stvarnost, ali se nije našao stabilni novi oslonac
u državi, pa ni u poređenju sa državom. Istovremeno,
i država postaje postmoderna. U tom kontekstu,
materijalnost vlasništva zaista postaje u dobroj
meri »materijalna iluzija«.
Zaista je teško reći šta je zapravo vlasništvo
(posebno, korporativno vlasništvo) danas.
O još jednom
problematičnom terminu – (»tranzicija«)
U vezi sa vlasništvom – pa
i u vezi sa državom u kojoj živimo – veoma se
često koristi izraz i kvalifikacija »tranzicija«.
To nije bez smisla i osnova – naročito kada
je reč o vlasništvu. Državno i društveno vlasništvo
prelaze u privatno i korporativno, postoji dakle
neka tranzicija. Ono što je, međutim, teško
prihvatljivo to je kvalifikacija (i zamena)
cele naše stvarnosti sa »tranzicijom« – a to
se danas čini u svim bivšim socijalističkim
zemljama. Time se zapravo ne menja ranije uvreženi
odnos prema stvarnosti već se teži ka zamrzavanju
percepcije koja je gajena u doba socijalizma.
Setimo se, mi nismo za sebe govorili da smo
komunistička ili socijalistička zemlja (to su
o nama govorili na Zapadu). Mi smo »gradili
socijalizam«, išli smo ka komunizmu. To je (posebno
za rukovodioce) bilo veoma lagodno i praktično.
Trebalo je sačuvati idiličnu sliku o socijalizmu/komunizmu,
a to bi bilo prilično teško ako bi se govorilo
da je to što je oko nas, to što vidimo i doživljavamo,
već komunizam/socijalizam. Mnogo je bilo lakše
(mada nije baš bilo sasvim lako) insistirati
na divljenju jednom cilju ka kojem idemo, nego
na divljenju stvarnosti koju vidimo. Tako je
stvorena magija tranzicije. Kada je reč o tranziciji,
vrednosti su opredeljene pravcem u kojem idemo,
umesto stvarnošću u kojoj živimo. Time se istovremeno
teži ka obesmišljavanju – ili barem otupljenju
– svake kritike. Stvara se kontekst u kojem
se možemo pitati da li idemo dovoljno poletno
ili dovoljno brzo; dolazi u obzir korekcija
hoda, ali ne dolazi u obzir korekcija socijalizma/komunizma,
jer njega još nema, tamo još nismo stigli. Suočavanje
je stalno odlagano. Mislim da danas kroz koncept
»tranzicije«, kroz stalno naglašavanje »tranzicije«,
kroz nebrojene ustanove i publikacije koje u
svoje ime i u svoja gesla uključuju reč »tranzicija«,
ostajemo kod poimanja stvarnosti koje je sugerisala
komunistička ideologija. Teži se da se sačuva
bezgrešna idealnost kapitalizma – a to je zamislivo
jedino na taj način da ono u čemu živimo ne
nazovemo kapitalizmom (jer bi u suprotnom postalo
očigledno, da kapitalizam nije ni bezgrešan
ni idealan). Umesto toga mi ponovo »gradimo«
nešto, vidimo sebe na putu ka nečemu, sve nesavršenosti
svaljujemo na tranziciju. Pored toga, vrednost
poteza se procenjuje po pravcu (moglo bi se
reći po tome da li je »na liniji«) a ne po stvarnim
efektima. Mislim da nismo imali ni razloga ni
prava da socijalizam decenijama (i nakon više
petogodišnjih planova) tretiramo kao cilj, kao
ideal, a ne kao stvarnost. Nemamo to pravo ni
sa kapitalizmom, sa kojim takođe već živimo
dve decenije. Tačno je da nije još sve privatizovano,
ali kapitalizam ne počinje kada sve bude privatizovano.
U mnogim zemljama Istočne Evrope (i »zapadnog
Balkana«) već danas je veći deo privrede u privatnim
rukama nego u Americi i nekim zemljama Zapadne
Evrope. Ne bismo smeli više dozvoliti da pravac
i orijentacija određuje vrednosne sudove. Nije
sve dobro što je na liniji Kardelja, kao što
nije sve dobro što je na liniji ideja Međunarodnog
monetarnog fonda. MMF je imao i odlične ali
i katastrofalne ideje i mere. Ako je neka mera
tržišno orijentisana, iz toga ne sledi da je
dobra i racionalna, samo zbog toga što je na
liniji kapitalizma (kao što naravno ne sledi
ni to da nije dobra i nije racionalna). Ako
je čovek žedan, merilo sreće je neko vreme opredeljeno
time da li smo na pravom putu (recimo, ka bunaru
ili ka samousluzi). Ali ako stignemo do bunara
ili samousluge, vrednosti (i naša sreća) nisu
više opredeljeni time da li smo na pravom kursu,
već time ima li vode u bunaru, da li je samousluga
otvorena (i ima li u njoj barem kisele vode).
Došli smo u kapitalizam, živimo u kapitalizmu.
Stvari se ne mogu vrednovati time da li su tržišno
orijentisane već da li valjaju. Ako loše živimo,
to nije zato što smo još u tranziciji (sve će
doći na svoje mesto kad budemo stigli do odredišta).
Ako nešto ne valja, to je zbog toga što ne valja,
i trebalo bi nešto učiniti, umesto da se čeka
da prođe tranzicija.
Samoupravljanje,
društvena svojina i obesmišljavanje vlasnika
Naša bivša zemlja, Socijalistička
Federativna Republika Jugoslavija, dala je svojevrstan
doprinos koncipiranju vlasništva, mogli bismo
reći postmodernizaciji vlasništva. Stvorena je
jedna zanimljiva varijanta kolektivne svojine
i ona je imala oslonac i u nekim idejama koje
nisu bez vrednosti. Nije bez smisla i logike dati
upravljačka prava onima koji neposredno vrše neki
posao. Ideja samoupravljanja je imala određene
korene i u zapadnim ekonomijama. Stvoriti jednu
pravnu strukturu i jednu ekonomsku strukturu koja
bi funkcionisala na osnovama samoupravljanja i
društvenog vlasništva bio je (bio bi) ogroman
posao zaista istorijskog značaja. Nisam siguran
da li je uopšte bilo moguće uraditi taj zadatak.
Znamo da to nikada nije ozbiljno ni pokušano.
Problem je u tome da nije nimalo lako spojiti
dve stvari: verovati u nešto i uzeti isto za ozbiljno.
U vreme stvaranja samoupravljanja sve se oslanjalo
na verovanje. Ako se nešto uzima za ozbiljno,
onda se uzimaju u obzir i sumnje – a to je bilo
politički neprihvatljivo. Sumnje su imali
|
samo disidenti – ali
nisu oni pisali Zakon o udruženom radu.
Sećam se da sam negde sedamdesetih godina
jednom pokušao da izračunam koliko bi
vremena oduzimalo ako bih zaista otišao
na sve sastanke i skupove na kojima sam
imao samoupravljačka prava |
|
|
|
|
|
U
vreme stvaranja samoupravljanja sve se
oslanjalo na verovanje |
|
|
|
|
(razni fakultetski organi, samoupravne interesne
zajednice za nauku na raznim nivoima, komisije,
skupovi stanara itd.) i ako bih zaista pročitao
sve materijale o kojima se
|
diskutovalo. Uzeo sam
kao uzorak jednu nedelju i ispalo je da
bi mi za to bilo potrebno oko 15 časova
dnevno te nedelje. Da se postavilo pitanje
logistike samoupravljanja i da je ozbiljno
tražen odgovor možda bi se došlo do zaključka
da je realizacija samoupravljanja u svim
segmentima društvenog i ekonomskog života
jednostavno nemoguća. Zamislivo je i to
da bi se kao rezultat ozbiljnog razmatranja
postavljenog pitanja našla neka rešenja,
neki racionalni kompromisi koji bi omogućili
realizaciju osnovne ideje. Ali, kao što
rekoh, u prvom planu je bilo verovanje,
a to je onemogućilo da se nove ideje kritički
provere (tj. da se uzmu za ozbiljno).
Trebalo je osmisliti i pravno izraziti
jednu složenu i zanimljivu ideju, trebalo
je dati odgovor na pitanje na koji su
način radnici u organizaciji udruženog
rada zapravo vlasnici. To je bio zadatak
Zakona o udruženom radu. Nažalost, ogromna
većina odredaba svedoči samo o vernosti
ideji, umesto da ideju pokuša da realizuje.
Jedna |
|
|
definicija društvene svojine data je u članu 2
u kojem se kaže da osnovu socijalističkog samoupravnog
udruženog rada čini:
»društvena svojina sredstava za proizvodnju, koja
isključuje bilo kakav sistem potčinjavanja čoveka
i eksploatacije tuđeg rada i koja, ukidanjem otuđenosti
radničke klase i radnih ljudi od sredstava za
proizvodnju i drugih uslova rada i rezultata rada,
obezbeđuje samoupravljanje radnih ljudi u proizvodnji
i raspodeli proizvoda rada i usmeravanje razvoja
društva na samoupravnim osnovama i omogućuje svakom
da se, pod jednakim uslovima, uključi u udruženi
rad i da na osnovu svog rada stiče dohodak za
zadovoljavanje ličnih i zajedničkih potreba«.
Moglo bi se reći da je to samo jedna uvodna odredba,
ali ozbiljna pravna razrada izostaje i u daljem
tekstu, norme zamagljuju (ili prosto zamenjuju)
političke fraze. U članu 2 se pominje dohodak
koji bi zapravo trebalo da bude rezultat svojinskih
prava, te je bilo posebno važno da se ovo vlasničko
pravo precizno definiše.
Evo šta, međutim, kaže, član 45 stav 1 i 2 ZUR-a:
»Dohodak je deo ukupnog proizvoda društva koji
radnici u osnovnoj organizaciji udruženog rada
stiču u novčanom vidu kao društveno priznanje
rezultata svog i ukupnog društvenog rada, u uslovima
socijalističke robne proizvodnje, a kojim radnici
u osnovnoj organizaciji upravljaju na osnovu svog
prava rada društvenim sredstvima.
Radnici u osnovnoj organizaciji stiču dohodak
zavisno od proizvodnosti tekućeg rada i uspešnosti
upravljanja i privređivanja društvenim sredstvima
kao svojim i društvenim minulim radom u osnovnoj
organizaciji i u drugim oblicima udruživanja rada
i sredstava, kao i od stalnog prilagođavanja proizvodnje
i obavljanja druge delatnosti uslovima tržišta,
potrebama društva i odnosima koje radnici samoupravno
uređuju i o kojima odlučuju u okviru društveno-političkih
zajednica«.
Eto na osnovu te formule se utvrđuje dohodak.
Čovek se pita šta je tu zapravo norma, gde
|
je pravilo iz koje sledi
šta »vlasnicima« zapravo pripada. Umesto
odgovora na to (teško i složeno) pitanje,
u prostor normi se jednostavno ubacuje
pregršt političkih stavova, želja i parola.
Na taj način, postalo je prilično maglovito
šta su zapravo prava vlasnika. Odluke
u vezi sa svojinom su naravno donošene,
ali su donošene od strane onih koji su
imali politički (partijski) povlašćeni
položaj, ili od strane onih koji su se
uspeli nametnuti kao vlasnici, u situaciji
kada jednostavno nije jasno ko je vlasnik.
Treba pri tom reći da |
|
|
|
|
|
Odluke
u vezi sa svojinom su naravno donošene,
ali su donošene od strane onih koji su
imali politički (partijski) povlašćeni
položaj, ili od strane onih koji su se
uspeli nametnuti kao vlasnici, u situaciji
kada jednostavno nije jasno ko je vlasnik |
|
|
|
|
odgovornost uvek izmiče ako formalni donosioci
odluka nisu istovremeno i stvarni donosioci odluka.
Analizirajući društvenu svojinu nakon petnaestak
godina funkcionisanja, profesor Gams primećuje
da je stvorena neka »krnja privatna svojina«.
Krnja, »jer ne sadrži bitnu komponentu privatne
svojine – odgovornost predmetima svoje
svojine«. 7
Pored toga, zamagljeno je pitanje titulara društvene
svojine. 8
Od interesa je takođe konstatacija Gamsa da nije
ni logično ni svrsishodno da radnici u OOUR-ima
»koji ne mogu imati znanja iz potrebnih specijalnih
oblasti moderne tehnologije« imaju (barem u načelu)
»poslednju reč u vođenju poslovanja preduzeća«. 9
Marginalizacija
vlasnika u savremenom kapitalizmu?
Zakon o udruženom radu doneo
je jedan sistem u kojem su parole zamenile jasna
ovlašćenja. Deklarisani vlasnici nisu imali
ni jasan pregled ni stvarnu kontrolu svojine.
Pitanje titulara je bilo zamagljeno. Stvarnost
je postala teško saglediva, našla se, zapravo,
u dobroj meri van ljudskih vidika. S aspekta
takvog sistema vlasništva, privatno vlasništvo
nad sredstvima za proizvodnju se činilo kao
oaza sigurnosti i preglednosti. Ne odbacujući
u potpunosti samoupravljanje, Gams smatra da
je robna privreda bazirana na privatnoj svojini
spojiva i sa socijalizmom. Dodaje da »tamo gde
privatno preduzimaštvo, privatna inicijativa
daje bolje privredne rezultate, treba uspostaviti
pravu robnu privredu baziranu na privatnoj svojini«.10
Ovo danas možda zvuči kao opšte mesto, koje
ponavljaju i ljudi koji se sa problemom nikada
nisu stvarno suočili. Gamsova knjiga je, međutim,
objavljena 1987, kada se do takvih zaključaka
nije dolazilo bez ozbiljnog razmišljanja – i
bez određene hrabrosti.
Ono što bih hteo da kažem u daljem tekstu je
to da smo u toku poslednjih decenija – i posebno
u toku poslednjih godina – svedoci pojava i
tendencija koje vode do pitanja da li će sam
kapitalizam uspeti da marginalizuje vlasnike,
nakon što nestaju sa scene društvena svojina
i samoupravni socijalizam. Postoje pojave u
savremenom kapitalizmu – naročito u domenu finansijskog
kapitala – koje dovode u pitanje realnost vlasnika
i njihovih ovlašćenja.
1 Problem predstavljanja
Problem predstavljanja su Berl
i Mins otvorili još tokom tridesetih godina prošlog
veka. Taj problem se ne odnosi na celu sferu privatne
svojine, ali se odnosi na veoma značajan deo svojine
u oblasti proizvodnje i finansija. Da bih problem
približio, pomenuću da sam jednom prilikom iz
čiste radoznalosti postavio jedno pitanje desetorici
svojih kolega profesora na univerzitetu Emori
(Emory) u Atlanti. Zna se da u Americi izuzetno
malo ljudi drži svoju ušteđevinu na štednim ulozima.
Umesto toga, svoje pare ulažu u akcije. To se,
naravno, često radi i u Evropi. Na taj način,
prihodi su najčešće veći (ili je to barem ranije
tako bilo), a novac je u funkciji, može da služi
ekonomskim poduhvatima. Akcionari su vlasnici.
Ima naravno krupnih akcionara koji drže većinu
akcija jedne kompanije (te su bliži efektivnoj
kontroli). Većina akcionara, međutim, ima relativno
mali udeo – a u mnogim poduhvatima i nema pojedinaca
koji bi bili dominantni akcionari. Pitanje koje
sam postavio mojim kolegama akcionarima/vlasnicima
je da li znaju čega su vlasnici. Niko nije znao.
Neki su umeli da navedu primere iz paketa akcija,
neki nisu mogli da navedu čak ni toliko. Nijedan
od profesora nije mogao tačno da navede nad čim
ima vlasništvo. Svi su naravno dobijali dividende
– znači dobijali su korist koja pripada vlasnicima.
Snosili su i rizik – dividende su izostajale i
kapital im se smanjivao kada su ekonomska kretanja
bila negativna. Dodao bih da su dohoci (ili gubici)
bili jasno kvantifikovane posledice berzanskih
kretanja. Da li je to dovoljno da se moje američke
kolege smatraju »pravim« vlasnicima? Da li je
to vlasništvo koje i dalje sadrži klasična ovlašćenja
vlasnika – ovlašćenje držanja ( ius possidendi)
ovlašćenje korišćenja ( ius utendi
i ius fruendi), te ovlašćenje raspolaganja
( ius disponendi). Zna se, naravno, da
ova ovlašćenja u razvijenom kapitalizmu nisu više
bez ograda i modifikacija, može se govoriti o
određenoj »socijalizaciji« prvobitnog individualističkog
koncepta 11
– no tri ključna ovlašćenja su i dalje isticana
kao odrednice privatne svojine. Treba znati da
se do akcija najčešće dolazi preko banaka, da
je uobičajeno poslovanje preko paketa akcija kojim
rukuju banke – i činjenica je da akcionari često
ne pamte šta je u paketu. Ako su u tom paketu,
recimo, akcije jedne fabrike nameštaja i jedne
banke, postavlja se pitanje koliko su realna (ili
koliko su imaginarna) vlasnička ovlašćenja. To
naravno zavisi i od brojnosti akcija (i udela),
ali u svakom slučaju ovlašćenje korišćenja se
uglavnom obavlja preko predstavnika/menadžera.
Isto važi u dobroj meri i za pravo raspolaganja,
jer se trgovina akcijama, promene unutar paketa,
zamena za povoljnije, često poverava bankama i
berzanskim agentima.
Tako dolazimo do problema predstavljanja. Drugim
rečima, suočavamo se sa dva pitanja: prvo, postoji
li efikasna kontrola nad menadžerima, odnosno
da li je ovlašćenje
|
korišćenjai dalje u
rukama vlasnika; i drugo, ako su se predstavnici/menadžeri
osamostalili, da li su barem motivisani
u pravcu zaštite interesa vlasnika. Poslednjih
godina položaj menadžera je postao veoma
popularna (i istovremeno iritantna) tema.
Naveo bih jedan primer. Poznati američki
lanac prodavnica Hom Dipo (Home Depot)
je 2000. godine angažovao za generalnog
direktora (CEO) Boba Nardelija (Bob Nardelli).
Pošto poslovni rezultati nisu bili baš
najbolji, Nardeli je počeo sa reformama
i racionalizacijom. To je značilo otpuštanje
oko 200 zaposlenih (uglavnom kasirki).
Racionalizacija je donela uštedu od oko
pet miliona dolara (prosečna bruto plata
otpuštenih iznosila je oko 25.000 dolara
godišnje). Reklo bi se da je to možda
malo surovo, ali u interesu efikasnog
poslovanja. No postoji i drugi ugao gledanja.
Godišnja plata Nardelija iznosila je 156
miliona dolara. Da malo približim čitaocu |
|
|
ovu sumu, iz ove plate je Nardeli mogao da kupi
dnevno 20 automobila (istina, nije imao potrebe
za kolima, jer je imao privilegiju da besplatno
koristi luksuzna kola kompanije). Drugim rečima,
da je plata Nardelija smanjena sa 156 na, recimo,
151 milion, ne bi trebalo nikoga otpustiti. Moglo
bi se dodati i to da su Nardeli (i generalni direktor
pre njega) verovatno bili više
odgovorni za poslovne neuspehe nego što su to
bile kasirke. Negativni poslovni rezultati su
se nastavili (bilo je i dalje »racionalizacije«),
dok na kraju Nardeli nije otpušten 2006. godine.
Tom prilikom je dobio otpremninu od 210 miliona
dolara. 12
Time priča o Nardeliju nije završena. On je postao
generalni direktor automobilske kompanije »Krajsler«
(Chrysler), i s njim je »Krajsler« otišao pod
stečaj za vreme berzanske krize 2008. godine.
Pitanje koje se nameće jeste gde su bili vlasnici
koje je Nardeli predstavljao? Da li su bili u
položaju da vrše vlasnička prava? Mnogi sigurno
nisu, jer nisu ni znali da u svom paketu akcija
imaju i akcije Hom Dipo. Osnovno je pitanje da
li je stvorena konstrukcija predstavljanja u kojoj
se zadržavaju osnovna ovlašćenja privatnog vlasništva,
ili se, naprotiv, obesmišljava privatno vlasništvo.
Menadžerske plate i bonusi nisu samo nagoveštaji
da pravo korišćenja izmiče iz ruku vlasnika. Tu
je i pitanje postoji li i dalje oslonac racionalnosti
u činjenici da se u rizike ulazi – kako to kaže
Gams – svojom svojinom. Mogli su vlasnici
i neposredno povlačiti loše poteze, mogli su biti
surovi prema zaposlenima – ali na kraju ne bi
tako dobro prošli kao Nardeli, već bi prošli kako
su prošli. Konstrukcija predstavljanja donosi
selektivnu raspodelu posledica poslovnih poteza.
Problem predstavljanja je jedno od suštinskih
pitanja savremenog kapitalizma. Prednosti kapitalizma
se uglavnom baziraju na racionalnosti vlasnika,
odnosno na podsticajima koji lični uspeh vlasnika
povezuju s uspešnim poslovanjem. Dolazimo do pitanja
ostaju li ti podsticaji pravilno usmereni u situaciji
kada su vlasnici sve više udaljeni od stvarnog
korišćenja vlasničkog prava, i od stvarnog upravljanja
(a pri tom su posledice tako raspodeljene da konsekvence
loših odluka ne osete oni koji te odluke u stvarnosti
donose).
Postavlja se i pitanje da li imaju pravu kontrolu
nad upravljanjem makar oni vlasnici koji imaju
značajan udeo – i koji su svesni svog udela. To
više nije lako utvrditi. Granice stvarne vlasti
vlasnika su poslednjih godina proveravane u više
država kroz nekoliko sudskih odluka.
Veliku je pažnju izazvao spor vlasnika i direktora
u slučaju kompanije »Volt Dizni« (Walt Disney
Company). Povod je bilo angažovanje i otpremnina
generalnog direktora Majkla Ovica (Michael Ovitz).
Odbor direktora je imenovao Ovica 1995. godine,
i on je bio na čelu kompanije 14 meseci. Presuda
detaljno opisuje činjenično stanje. 13
Ovic je od početka izazvao antipatije. Ni poslovi
nisu dobro išli. Na zajedničke izlete funkcionera
išlo se zajedničkim autobusom, ali je Ovic insistirao
da on sam ide limuzinom. Upravni odbor je hteo
da se oslobodi Ovica, no to su učinili – s obzirom
na ugovorni položaj Ovica i s obzirom na korporativne
običaje – da tako kažem, veoma taktično. Poveli
su Ovica na jednu ekskurziju jahtom, te su mu
ponudili rastanak uz otpremninu od 140 miliona
dolara. To je dovelo do spora – akcionari su tužili
upravni odbor. Javno mnenje je bilo na strani
akcionara, simpatije prema akcionarima su izražene
i u tonu presude – ali ne i u samoj odluci. Upravni
odbor (upravljači, kao i menadžeri)
imaju tzv. fiducijarnu obavezu (fiduciary duty)
prema vlasnicima. Postavilo se pitanje da li je
opisanim postupanjem članova upravnog odbora povređena
ta fiducijarna obaveza. Sud u državi Delaver (Delaware)
je stao na stanovište da nije. To je potvrdio
i Vrhovni sud države Delaver. 14
Treba reći da odnos prema fiducijarnoj obavezi
nije isti u svim zemljama razvijenog kapitalizma.
Otprilike u isto vreme kada je vođen spor »Volt
Dizni« u državi Delaver, sličan spor je došao
pred Vrhovni sud Nemačke (Bundesgerichtshof).
Reč je bila o bonusu u vrednosti od oko 17 miliona
dolara, koji je upravni odbor kompanije Manesman
(Mannessmann) dodelio odlazećem
generalnom direktoru. Nemački vrhovni sud je stao
na stranu akcionara, konstatovao je da je pričinjena
šteta, i odlučio je da je upravni odbor dužan
da akcionarima nadoknadi štetu. Na kraju su članovi
upravnog odbora – na osnovu poravnanja – platili
više miliona dolara akcionarima. 15
U svakom slučaju, ostaje pitanje da li je fiducijarna
obaveza realna i efikasna obaveza, da li je adekvatno
obezbeđena sankcijama, te kako su vlasnička prava
i obaveze u stvarnosti podeljene između vlasnika
i njihovih predstavnika. Drugim rečima, u kojoj
su meri vlasnička ovlašćenja i dalje realna na
terenu moderne (ili postmoderne) svojine.
Iznosi se i argument da čak i ako menadžeri samostalno
vrše vlasnička prava, to još ne treba da donese
izvitoperene rezultate, jer su podsticaji koji
utiču na ponašanje menadžera u stvari racionalni
podsticaji koji vode ka uspešnom poslovanju. Deluju
dobro osmišljeni samoregulativni mehanizmi. Menadžerova
reputacija zavisi od uspeha, a pored toga menadžer
dobija i bonuse za dobre poslovne rezultate –
ti rezultati koriste i vlasnicima. Prema tome,
čak i ako menadžera vode sopstveni interesi, oni
ga vode u dobrom pravcu. Ova teza nikada nije
bila nesporna, a poslednjih godina, naročito u
vreme finansijske krize, ozbiljno je dovedena
u pitanje.
Menadžerske plate i bonusi zauzimaju sve značajniji
deo ekonomskog prostora. Godine 2008, na vrhu
krize i nakon što su banke Vol Strita dobijale
ogromnu pomoć od države, na Vol Stritu su podeljeni
bonusi u visini od 18 milijardi dolara. To je
teško bilo povezati s uspehom,
jer su banke bile – moglo bi se reći – na socijalnoj
pomoći. Prethodne godine (2007), kada kriza još
nije bila očita (ali je intenzivno stvarana),
samo na Vol Stritu menadžeri su dobili bonuse
u visini 32,9 milijardi dolara. 16
Da bi se te sume malo približile, prosečna plata
u Americi (recimo plata bolničarke) iznosi između
20.000 i 30.000 dolara godišnje. To znači, da
bi se sa 32,9 milijardi dolara moglo pokriti oko
1,3 miliona radnih mesta. Prema tome, menadžerske
plate i bonusi nisu zanemarljiv faktor. Ključno
je pitanje kako se konstruišu pokazatelji koji
dovode do bonusa. Pokazatelji i merila mogu se
vezati za rezultate, kao što mogu i da se vezuju
za privid rezultata. Mogu biti vezani za dugoročne
uspehe, mogu biti vezani i za kratkoročni uspeh,
koji se ubrzo pretvara u neuspeh. Pokazatelje
konstruišu uglavnom predstavnici, tj. sami menadžeri
i članovi upravnih odbora, što svakako donosi
sa sobom ogromnu opasnost. Vlasnici praktično
nisu na sceni, a državnu regulativu mnogi odbijaju
kao suprotnu tržišnoj privredi. Pri tom se gubi
iz vida ne samo to da je svaka zdrava privreda
jedna kombinacija slobodnog tržišta i državne
regulative, već i to da su glavni (i provereni)
argumenti za slobodno tržište oslonjeni na racionalne
interese vlasnika, umesto na racionalne interese
predstavnika.
Analizirajući finansijsku krizu Endru Halden (Andrew
Haldane), direktor za finansijsku stabilnost Bank
of England, iznosi da su postojeći podsticaji
zapravo navodili menadžere da potcene mogućnost
da stvari krenu u pogrešnom pravcu. 17
Slična su i zapažanja Ričarda Poznera (Richard
Posner), poznatog sudije, pisca brojnih pravnih
studija i poznatog zagovornika slobodnog tržišta.
U svom predavanju na Univerzitetu Kolumbija, 24.
novembra 2008. godine, Pozner je izneo stanovišta
koja radikalno odstupaju od njegovih ranijih stavova.
Govoreći o finansijskoj krizi, Pozner je istakao
da menadžeri koji su doveli do katastrofalnih
rezultata zapravo nisu postupali neracionalno,
oni su postupali racionalno sa stanovišta sopstvenih
interesa. Problem je u tome da podsticaji nisu
usmereni u konstruktivnom pravcu. Iako zna da
će se ekonomska konstrukcija srušiti, za menadžera
je racionalno da se drži pravca koji će mu doneti
još neke bonuse, umesto da se na vreme okrene
ka nečem zdravijem, što u početku zahteva odricanja.
Ići ka katastrofi nije uopšte rizično, imajući
u vidu posledice neuspeha. (Ako je posledica neuspeha
otpremnina od stotinak miliona dolara – onda neuspeh
nije baš neprivlačan.) Pored toga, članovi upravnog
odbora – kako kaže Pozner – takođe nisu motivisani
da budu pouzdani predstavnici akcionara. Ako neko
dobije šestocifrenu naknadu (u dolarima) da bi
godišnje nekoliko puta prisustvovao sastancima
upravnog odbora, taj neće biti motivisan da otvara
frontove i da ospori menadžerske plate i bonuse.
Problem predstavljanja nesumnjivo traži da se
preispitaju neke dogme racionalnosti.
2 Da li je
funkcionisanje korporacija (i svojina) u vidokrugu
vlasnika?
Ponovio bih još jednom Gamsovu
konstataciju o tome da u OOUR-ima (barem u načelu)
poslednju reč u poslovanju preduzeća imaju ljudi
koji ne mogu da imaju specijalna znanja potrebna
za donošenje složenih tehnoloških i finansijskih
odluka. Sličnu kritiku samoupravljanja svojevremeno
sam pročitao u Vol Strit džurnalu,
u jednom komentaru čija je poenta bila da ne
mogu donositi racionalne odluke radnici koji
nisu upoznati s ekonomskim i tehnološkim premisama
na koje se oslanja odluka. Odluke se mogu formalno
vezati za sve radnike, ali ono o čemu se odlučuje
ostaje u dobroj meri van vidokruga donosilaca
odluka. Širenjem poprišta širi se i problem.
Unutar osnovne organizacije udruženog rada veći
deo poslovnih problema i odluka je još mogao
biti unutar vidokruga samoupravljača. Teže je
bilo sagledati probleme u organizacijama udruženog
rada i složenim organizacijama udruženog rada.
Tu ponovo dolazimo do jedne tačke na kojoj su
sve očitije paralele između samoupravnog socijalizma
i današnjeg (postmodernog) kapitalizma. Kada
je izbio skandal oko »Enrona« pokrenuti su sudski
postupci i stvorena je jedna posebna komisija
(komisija Pauers – Powers Committee) da ispita
kako je moglo doći do anomalija takvih dimenzija.
Jedan od ključnih nalaza komisije Pauers je
bio da su transakcije bile previše
komplikovane i premalo transparentne i jednostavno
nisu bile razumljive za one koji čitaju finansijske
izveštaje. Prema tome, tok događaja i moguće
opcije nisu mogli shvatiti ni vlasnici.18
Transakcije slede komplikovane matematičke modele,
akteri se sklanjaju iza drugih aktera i alter
ega. U aferi »Goldman-Saks« (Goldman & Sachs)
javlja se optužba da je Goldman stvorio paket
Abacus 2007.AC1 na zahtev poznatog menadžera
Džona Polsona (John Paulson) koji je profit
očekivao od propasti tržišta nekretnina – i
koji je 2007. godine zaradio 3,7 milijardi dolara,
pošto je zaista došlo do kraha
tržišta nekretnina. I sama kompanija »Goldman-Saks«
je zaradila na tom krahu. Istovremeno, Goldman
je ohrabrivao neke klijente da ulažu novac koji
bi doneo profit ako dođe do finansijskog uspona
tržišta nekretnina.19
Dolazi do (kon)fuzije uloga. Pišući o pojavama
koje obeležavaju aferu »Goldman-Saks«, komentator
Fajnenšal tajmsa Martin Volf (Wolf)
kaže da je uloga velikih finansijskih institucija
postala očigledno problematična, oni su istovremeno
i kuća (kasino), najveći igrači za kockarskim
stolovima, agenti za druge igrače
– a ako stvari krenu nizbrdo, njihova je odgovornost
limitirana, a mogu i očekivati državnu pomoć.20
Vlasnici sa čijim se akcijama vrši kockanje
teško da to mogu da prate. Stvari se otežavaju
time da transakcije obuhvataju sve širi prostor,
koji je ponekad i globalan. Dodao bih da su
sumnje koje se vezuju za »Goldman-Saks«21
rezultat rada specijalne državne istražne komisije
a ne svesti vlasnika akcija, mada vlasnici akcija
nisu bili samo pojedinci već i neke svetske
banke, kao Banka ABN AMRO.
Vrativši se na plate menadžera treba reći i
to da problemi postoje ne samo u vezi sa činjenicom
da one nisu pod efikasnom kontrolom vlasnika,
već se javlja i pitanje da li su te plate uopšte
poznate vlasnicima. U mnogim zemljama – posebno
u bivšim socijalističkim zemljama – plate privrednih
rukovodilaca nisu javne, nastoji se samo da
se javnim učine plate rukovodilaca državnih
firmi. U tom pogledu veoma je značajna norma
doneta nedavno u SAD, inspirisana skandalom
»Enron«. Po tim propisima, određenoj kontroli
javnosti podležu svi berzanski akteri – dakle
i privatna preduzeća. Što je takođe veoma važno,
propisano je i to na koji način treba iskazati
plate. Značaj načina iskaza se najbolje vidi
na jednom primeru. Izveštaj sačinjen po ranijim
propisima je pokazivao da za 2006. godinu plata
Nevila Izdela (Neville Isdale), generalnog direktora
»Koka-Kole«, iznosi 7,5 miliona dolara. To je
ono što je bilo poznato – onima kojima je bilo
poznato. Po novim pravilima evidencije u iskazanu
platu su uračunata i druga davanja,
te je ispalo da je plata Izdela za 2006. godinu
zapravo iznosila 32,3 miliona dolara.22
Nekada se javljao zahtev da bi neke od stvari
koje znaju samo vlasnici trebalo učiniti javnim.
Danas se javlja potreba da se stvari učine javnim,
da bi saznali i vlasnici. Po modifikovanoj verziji
novih američkih propisa koja važi od 4. februara
2008. godine potrebno je učiniti javnim plate
glavnog izvršnog direktora (principal executive
officer), glavnog finansijskog
direktora (principal financial officer), te
plate dalja tri izvršna direktora sa najvišim
primanjima. To važi za sve kompanije čije su
akcije na berzi. Utvrđeno je i to na koji način
treba računati i iskazati plate.23
Očigledno je da transparentnost nije (ni za
vlasnike) prirodna posledica današnjih svojinskih
odnosa, za njeno obezbeđenje je potreban određen
stepen državne regulative.
U vezi sa transparentnošću javlja se i problem
aktera koji nisu ni vlasnici ni predstavnici,
ali koji imaju veoma značajan uticaj na kretanja
na finansijskom tržištu. Pomenuo bih agencije
za procenu kreditne sposobnosti (CRA – Credit
Rating Agencies). Ove agencije procenjuju kreditnu
sposobnost kompanija, pa i država. Njihove procene
utiču na vrednost akcija, pa
i na privredna kretanja uopšte. Najpoznatije
od ovih agencija, recimo Mudi, Standard&Pur,
Fič (Moody, Standard&Poor, Fitch) postale
su ključni akteri svetske ekonomije. Danas se
sve više govori o tome da su te agencije svojim
pogrešnim procenama značajno uticale da opasnosti
ostanu predugo sakrivene.24
Činjenica je i to da CRA ne snosi posledice
svojih pogrešnih procena. Može doći do gubitka
reputacije, ali je pitanje da li je to dovoljno.
Neki stručnjaci – kao, na primer italijanski
profesor Busani (Bussani) – predlažu da se stvore
norme koje bi donele i konkretniju, pa i finansijsku
odgovornost.25
Veliko je pitanje koliko se ovi predlozi mogu
ostvariti. Nesporno je, međutim, da odsustvo
adekvatne transparentnosti ozbiljno dovodi u
pitanje realnost vlasničkih ovlašćenja.
3 Ko su kompanije?
Početkom prošle godine, kada su se javljali
znaci oporavka tržišta, neke kompanije su počele
ponovo da isplaćuju ranije bonuse. Primanja
menadžera se delom sastoje od akcija. Ako je
reč o akcijama istog preduzeća, taj oblik bonusa
je podsticaj u dobrom pravcu, jer će menadžer
dobiti veće bonuse ako vrednost akcija raste
– a ako vrednost akcija raste, dobro će proći
i drugi akcionari. Pošto su neke akcije propale,
oko 100 američkih kompanija je odlučilo da menadžere
nagradi na taj način što je njima (i samo njima)
omogućeno da propale akcije zamene za druge
vrednije. Time su menadžeri (za razliku od vlasnika
ne-menadžera) izolovani od negativnih konsekvenci
poslovanja. Tako je postupio, na primer, Gugl
(Google).
Te mere su naišle na dosta kritika i dobile
su i dosta publiciteta. Vašington post
(Washington Post) navodi da – braneći
se od kritika – »kompanije tvrde« da su takvi
potezi neophodni da se zadrže i motivišu službenici.26
Valja zastati kod reči »kompanije tvrde« i upitati
se ko su zapravo kompanije? Teško je pretpostaviti
da se misli na vlasnike (koji su ostali s obezvređenim
akcijama). Ostaje pitanje koja je (i čija je)
stvarnost koja je danas priznata kao kompanija?
Da li je privatno vlasništvo nad kompanijama
i nad finansijskim kapitalom danas stvarnost,
ili je pred nama – kao što kaže Bodrijar – još
jedno »odsustvo stvari iz njih samih«.
Postprivatna
svojina?
Čitam na internet izdanju B 92,
od 22. marta 2010. godine, da je Bogdan Lisovolik,
predstavnik Međunarodnog monetarnog fonda (MMF)
u Beogradu, ocenio da je »vreme da se obnovi proces
privatizacije javnih preduzeća u Srbiji«. Moguće
je da bi to zaista bilo potrebno i korisno. Zamislivo
je i to da bi jedna ekonomska analiza dovela do
drugačijeg zaključka. Stavovi MMF nisu stavovi
nezainteresovanog stručnjaka. MMF daje zajmove.
Primarni (i prirodni) je interes zajmodavca da
se naplati dug. Naravno, dug može da plati taj
ko ima para. Ako se preostala javna preduzeća
privatizuju, država će imati više para i
|
biće veće šanse da
se naplati dug. To je pozitivno za poverioca
(za MMF). Da li će to pozitivno uticati
na ekonomiju? Zamislivo je da hoće, moguće
je da neće. Naša država ima već dosta
iskustva sa privatizacijama (naš region
još više). Znamo da su neke privatizacije
donele veoma dobre rezultate, znamo da
su neke privatizacije donele katastrofalne
rezultate. Intelektualno (i ne samo intelektualno),
jednostavno je poražavajuće stati na stanovište
da je privatizacija po sebi nešto dobro,
da je to uvek korak napred – verovatno
zato što je to »na liniji«. Kao što je
poražavajuće i zauzimanje suprotnih stavova
iz ideoloških razloga. Trebalo bi se odvojiti
od uvreženih refleksa »tranzicije«, treba
prevazići stav da se vrednost određuje
pravcem, te prema tome što dalje od državne
ili društvene svojine, tim veća sreća.
Naravno, mnogo je teže analizirati moguće
konsekvence jedne konkretne privatizacije
nego biti na liniji. Da bi |
|
|
analiza bila adekvatna nije dovoljno samo uporediti
uvrežene konotacije privatne i državne svojine,
već je potrebno da se suočimo s tim koji je to
stvarni splet odnosa i ovlašćenja koji nastaje
putem privatizacije.
Pitanje je koliko smo spremni za takvo suočavanje.
To da mnogi od nas u državama bivše Jugoslavije
imaju neposredna iskustva sa više koncepcija svojine
i više dogmi može da stvori inerciju i instinkt
vezivanja za dežurnu dogmu. Isto iskustvo može,
međutim, da predstavlja i komparativnu prednost,
jer je teže videti dogmu sa intelektualne distance
onima koji su život proveli unutar radijusa jedne
te iste dogme – a lakše je relativizirati dogmu
onima koji su iskusili promene dogmi.
Odvajanje od dogmi je danas olakšano i time da
se u mnogim državama čije smo ekonomske sisteme
smatrali modelima danas veoma ozbiljno radi na
regulativi koja bi stvorila racionalne okvire
današnjih svojinskih odnosa. To će najverovatnije
biti dug put, opterećen kontroverzama. Vrlo je
moguće da će se postaviti i pitanje da li je termin
»privatno« i koncepcije koje se vezuju za »privatnu
svojinu«, i dalje putokaz, ili pak smetnja
da se sagleda današnja stvarnost. Nakon berzanske
krize 1987. godine, Nikolas Bredi (Nicholas Brady)
– koji je vodio komisiju Američkog kongresa za
ispitivanje uzroka sloma – rekao je: »Ono što
ne možeš da objasniš, nećeš moći ni da popraviš«. 27
Teško je objasniti današnje »postmoderne« pojave
ako nastojimo da ih sagledamo u tradicionalnom
koordinatnom sistemu privatne svojine.
To da klasični koncepti ponekad postaju smetnja
za viđenje stvarnosti uočeno je još u rimskom
pravu. Nakon što je jedan koncept svojine visokog
autoriteta bio redukovan na »golu svojinu«, Justinijan
se odlučuje za suočavanje sa (tadašnjom) novom
stvarnošću. Po rečima Justinijana:
»Uklanjajući ovom odlukom besmislicu nekadašnje
prevelike preciznosti, ne dopuštamo da postoji
ma kakva razlika između sopstvenika koji ima golu
svojinu ex iure Quiritium, i sopstvenika koji
ima samo bonitarnu svojinu, jer nećemo da postoji
takvo razlikovanje, niti naziv ex iure Quiritium,
koji se nimalo ne razlikuje od zagonetke, nigde
se ne sreće u praksi, niti ima nekog smisla, već
je to izraz prazan i suvišan koji mlade ljude
koji tek dolaze da izučavaju pravnu nauku samo
zastrašuje...« 28
Imajući u vidu odnose koji su se danas oblikovali
kao stvarnost, zamisliva su dva rešenja: da se
značajno povećaju stvarna ovlašćenja vlasnika 29
ili pak da se prosto prihvati da je u nekim oblastima
savremene ekonomije svojina postala ogoljena,
da vlasnici ne mogu u dovoljnoj meri da ograničavaju
i racionalizuju posrednike/menadžere, te da se
racionalizacija traži putem drugih instrumenata.
Teško je verovati da je u domenu modernih korporacija
(i posebno finansijskog kapitala) moguće vratiti
stvarnu kontrolu privatnih vlasnika. Ako je to
tako, onda ne mogu biti dovoljno efikasni ni racionalni
instrumenti koji polaze od toga da je pravo upravljanja
u rukama privatnih vlasnika. Racionalna pravila
ponašanja se mogu postaviti samo ako su nam u
vidokrugu pravi akteri. Možda smo na pragu prihvatanja
postprivatne svojine.
Bilo bi zaista opasno ako bismo mi u »zemljama
tranzicije« nastavili da dokazujemo da nismo komunisti
i ako bismo nastavili da se i dalje borimo sa
starim neracionalnostima, te da rešenja tražimo
u bivšoj racionalnosti privatnog vlasništva. Treba
umesto toga da se pridružimo onima koji se suočavaju
s novim iracionalnostima i traže novu racionalnost.
Autor je profesor univerziteta
1
Bodrijar, Savršeni zločin,
Beograd 1998, 12.
2
H. Kariel, The Desperate Politics of Postmodernism,
University of Massachusetts Press, 1989, p.
ix.
3
»Stratezi i strategija«, Republika,
462–463/ 2009, str. 3.
4
Adolf Berle, Gardiner Means, The Modern
Corporation & Private Property –
with a new introduction by M. Weidenbaum &
M. Jensen, Transaction Publishers, New Brunswick,
1991.
5 Berle & Means, op. cit., str.
ix Uvoda.
6 Berle & Means, op. cit., str.
xxxviii.
7
A. Gams, Svojina, CFDT, Beograd 1987,
str. 363.
8
Gams, op. cit., str. 291.
9
Gams, op. cit., str. 358.
10
Gams, op. cit., str. 362.
11
O socijalnim funkcijama svojine govori već
i Leon Digi – Léon Duguit, Les transformations
générales du droit privé depuis le Code Napoléon,
Paris 1920.
12
Ovi su podaci publikovani na više mesta. Videti,
na primer: R. Beals, »Nardelli deal reveals
some Home truth«, Financial Times,
6–7. januar, 2007.
13
The Walt Disney Company Derivative Litigation,
907 A. 2d 693 – odluka od 9. avgusta 2005.
14
906 A. 2d 27, odluka od 18. juna 2006.
15
Bundesgerichtshof, odluka od 21. decembra
2005.
Videti uporednu analizu dva slučaja: F. A.
Gewurtz, Disney in a Comparative Light, 55,
American Journal of Comparative Law,
2007, str. 453–492.
16
Te podatke su objavili mnogi mediji, videti,
na primer, New York Times, 29. januar
2009, članak pod naslovom »What Red Ink? Wall
Street Paid Hefty Bonuses«.
17
Videti N. Koen (Cohen), »Haldane sets out
banks’ systemic failures«, Financial Times,
13. februar 2009.
18
Videti M. Gadwell, »Open Secrets«, The
New Yorker, 8. januar 2007.
19
Među brojnim tekstovima na tu temu videti,
na primer, tekst L. Stori (Story) i G. Morgenson,
S.E.C. »Accuses Goldman of Fraud in Housing
Deal«, New York Times, 16. april
2010.
20
M. Wolf, »Why cautious reform of finance is
the risky option«, Financial Times,
28. april 2010.
21
U toku pisanja ovog teksta u maju 2010. godine
još je reč samo o sumnjama.
22
Videti Atlanta Journal Constitution,
10. mart 2007, str. C.1.
23
Regulation S-K, Item 402(a) – 17 C.F.R.para
229.402.
24
Videti tekst G. Morgenson i L. Stori (Story)
»Rating Agency Data Aided Wall Street Mortgage
Deals«, New York Times, 23. april
2010.
25
M. Bussani, »Credit Rating Agencies’ Accountability,
Short Notes on a Global Issue«, Global
Jurist, 2010, vol. 10, iss. 1.
26
Videti T Murakami, »Underwater Stock Options
Get a Lifeline from Firms«, Washington
Post, 7. mart 2009.
27
Ova se rečenica danas ponovo često pominje.
Videti, na primer, završnu rečenicu u članku
B. Applebaum, S. Chan, »Senate Financial Bill
Misguided, Some Academics Say«, New York
Times, 2. maj 2010.
28
Iustinianus, C.J. 7, 25, 1 (530–531) – srpski
tekst iz knjige M. Sič, Praktikum iz Rimskog
privatnog prava, Novi Sad, 2002, str.
111.
29
Takav prilaz zagovaraju neki poznati autori,
kao na primer Lucian A. Bebchuk, »The Case
for Increasing Shareholder Power«, 118 Harvard
Law Review 833 (2005).
|