Konferencija za štampu Odbora za praćenja namere
Vlade Srbije da proda »Telekom Srbija«, Medija
centar u Beogradu, 20. maj 2010.
Ko bi da proda
»Telekom Srbija« i zašto
Posle razgovora, sredinom aprila (objavljenog
u majskom broju Republike i u Balkan
magazinu u rubrici »Sve o ‘Telekomu’«),
povodom neuverljivo obrazložene odluke Vlade
Srbije da se pokrene prodaja državnog vlasništva
u preduzeću »Telekom Srbija« a. d., inicijatori
rasprave obrazovali su Odbor za praćenje namere
Vlade Srbije da proda »Telekom Srbija« i najavljeno
je da će se Odbor obratiti na nadležne adrese
sa zahtevom da se obelodane razlozi ovog postupka
Vlade i zakazano je objavljivanje rezultata
tih zahteva. Cilj Odbora je praćenje rada Vlade.
Tim povodom 20. maja održana je konferencija
za novinare na kojoj je Odbor podneo izveštaj
a članovi i gosti izneli su svoja viđenja razvoja
događaja. Moderator je ponovo bila Jelica Putniković,
urednica u Balkan magazinu.
Objavljujemo neautorizovani transkript razgovora
na preskonferenciji pod nazivom »Ko bi da proda
Telekom Srbija i zašto«, uz neznatna skraćenja
i redakcijsku opremu.
S. K. – N. P.
Razgovor
Aktivnosti
odbora
Jelica Putniković
Ovo pitanje ne treba da nas čudi jer u minulih
mesec dana, od kada se i javnost i mediji i
stručnjaci u Srbiji bave temom prodaje »Telekoma«,
bili smo u prilici da čujemo razne izjave zvaničnika
ali nikako prave odgovore na pitanja koja su
u otvorenom pismu predsedniku Srbije Borisu
Tadiću postavili eminentni stručnjaci. Istakla
bih da je to pismo kasnije, na internet stranama
Balkan magazina, potpisalo više od
dve hiljade ljudi koji smatraju da javnost mora
biti na pravi način obaveštena zašto se baš
sada prodaje »Telekom Srbija«.
Danas će vam govoriti članovi Odbora: Aleksandra
Smiljanić, ministarka za telekomunikacije u
prethodnoj Vladi, vanredni profesor Elektrotehničkog
fakulteta, Mlađen Kovačević, redovni član Akademije
ekonomskih nauka, gospodin Miodrag Popović,
dekan Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu,
Nebojša Popov, glavni urednik časopisa Republika,
i Slavoljub Kačarević, glavni urednik internet
časopisa Balkan magazin.
Najpre da izvestimo o onome što se dešavalo
od kada je ovaj Odbor na sebe preuzeo ulogu
koordinacije akcije stručne javnosti i medija
spram ovakve prodaje »Telekoma Srbija«.
Slavoljub Kačarević
Obećali smo da ćemo se obratiti povereniku za
informacije i zaštitniku građana i to smo i uradili;
obratili smo se i Vladi Srbije i odgovori su sledeći:
u Vladi Srbije napisali su nam da nemaju informacije
koje tražimo. Zato smo, što se Vlade Srbije tiče,
došli do zaključka da na onih jedanaest pitanja
koja smo postavili predsedniku Republike vlada
ne ume, ili ne može, ili neće da odgovori. U poslednjoj
rečenici tog odgovora piše: »Ne sporeći prava
na odgovor, ovim samo ukazujemo da u smislu Zakona
na koji se pozivate ne raspolažemo traženim informacijama«.
Tražene informacije, to su onih jedanaest pitanja
iz otvorenog pisma predsedniku Republike.
Obratili smo se ombudsmanu i on nas je primio
na razgovor da bi nam rekao kako po Zakonu nije
ovlašćen da osporava odluke vlade, ali nam je
obećao da će uputiti javni apel vladi da uzme
u obzir i druge interese kada je reč o prodaji
»Telekoma«, a ne samo namere i interese vlade
koja se povodom prodaje »Telekoma« pojavljuje
kao jedini faktor koji odlučuje, koji se pita
i koji procenjuje šta je tu dobro, a šta nije
i šta treba uraditi. Očekujemo da ombudsman ispuni
svoje obećanje i da javno apeluje na vladu da
sasluša i druga mišljenja povodom namere da se
proda »Telekom«.
Obratili smo se i povereniku za informacije tražeći
od njega pomoć da saznamo kako je došlo do odluke
vlade. I tamo smo dobili, takođe, jedan dobronameran
savet da, po
|
Zakonu, ni poverenik
nema pravo da se meša u odluke vlade,
ali bi mogao nešto da učini iz svoje nadležnosti
ako budemo odbijeni sa našim pitanjima
kod ministarstava pošto ona već spadaju
u nadležnost poverenika za dostupnost
informacija. I on je obećao, ukoliko u
određenom zakonskom roku resorna ministarstva
ne odgovore na pitanja vezana za »Telekom«, |
|
|
da će poverenik preduzeti što je iz njegove nadležnosti
da nam te informacije i odgovore pribavi.
Zato smo sada podneli zahtev da nam se dostavi
samo odluka vlade o prodaji »Telekoma«. Smatramo
da je onih jedanaest pitanja koja smo postavili
možda pretežak zadatak za vladine ustanove i ministarstva,
pa smo uputili novi zahtev, samo da nam se dostavi
Odluka Vlade Srbije o pokretanju postupka za prodaju
»Telekoma« s obrazloženjem koje bi trebalo da
prati svaku takvu odluku vlade. Podsećam da ta
odluka vlade nigde nije objavljena, ni u Službenom
glasniku niti na sajtu vlade, tako da možemo
samo da nagađamo o tome kakav je njen sadržaj
i da li ona ima potrebna obrazloženja.
Vladi smo uputili još jedan zahtev, pozivajući
se na Zakon o dostupnosti informacija, u kojem
tražimo da nam dostavi zapisnik sa sednice na
kojoj je doneta odluka o kojoj pričamo, od 26.
marta, da se pokrene postupak za prodaju »Telekoma«.
Ukoliko danas vlada bude prihvatila jedinog ponuđenog
savetnika za prodaju »Telekoma«, firmu koja se
zove »Sitigrup global markets«, mi ćemo pisati
javnom pravobraniocu upozorenje u kojem ćemo da
ukažemo na sve nedoumice, s obzirom na to da se
može pretpostaviti da će doći do konflikta interesa
između savetnika i potencijalnog kupca, pošto
se očekuje da će to biti »Dojče telekom« čiji
je »Sitigrup« korporativni savetnik pa bi nastala
situacija da i kupca i prodavca, odnosno vladu
i DT savetuje ista firma, što bi bio očigledan
sukob interesa.
Najavljujem, u ime članova našeg odbora, da ćemo
se za otprilike mesec dana ponovo sresti ovde
da čujete šta smo uspeli u međuvremenu, ako bude
nekih uspeha.
Jelica Putniković
Od kada je Vlada Srbije istupila sa najavom
prodaje 40% akcija »Telekoma« vrlo aktivni su
i sindikati pošte i u »Telekomu«, koji su podsetili
da je štetno po državu prodavati akcije »Telekoma«
tako da država ostane u manjinskom vlasništvu,
pogotovu što još nije rešeno ni pitanje raspodele
akcija malim akcionarima.
O razlozima
prodaje mahom se nagađa
Aleksandra Smiljanić
Prvo da odgovorim na pitanja ovog skupa, a to
je ko bi da proda »Telekom« i zašto. Pošto,
|
kao što ste već čuli,
nismo dobili analizu koja bi obrazložila
prodaju »Telekoma«, niti imena autora
takve analize, onda bih na pitanje ko
bi da proda »Telekom« mogla da odgovorim
samo na osnovu istupanja političara i
stručnjaka u javnosti.
Čovek koji se najviše založio za prodaju
»Telekoma« je sigurno premijer Mirko Cvetković.
On je dao dva duga intervjua u kojima
insistira da se »Telekom« proda ali ne
daje pri tom argumente i čak daje neke
kontradiktorne izjave. Takođe možemo da
primetimo veliko zalaganje članova G 17
plus da se »Telekom« proda. Još dok sam
ja bila ministar, Ministarstvo za ekonomiju |
|
|
 |
|
Aleksandra Smiljanić |
 |
je radilo na prodaji »Telekoma«. U skorije vreme
je izjave u prilog prodaje »Telekoma« dalo više
ministara iz G 17 plus, uključujući Mlađana Dinkića,
Vericu Kalanović i Jasnu Matić. Takođe se ispostavilo
da je direktorka »Sitigrupe« u Beogradu nekada
radila kao šef kabineta, u to doba guvernera Mlađana
Dinkića, a »Sitigrupa« je sada firma koja se jedina
javila na tender za privatizacionog savetnika
»Telekoma«.
S prodajom »Telekoma« su se na izvestan način
složili i predsednik Boris Tadić i nekoliko ministara
iz SPS-a koji su predlagali razne načine kako
da se troši taj novac koji bi se dobio od te prodaje.
Takođe smo mogli da primetimo i veliko zalaganje
Centra za liberalno demokratske studije da se
»Telekom« proda. Predsednik Upravnog odbora »Telekoma«
Dragor Hiber i ekonomista Boško Mijatović, koji
su članovi ovog Centra, smatraju da je tržište
telekomunikacija liberalizovano i da zato »Telekom«
treba da se proda. To, međutim, ne stoji zato
što »Telekom« ima celokupnu fiksnu komunikacionu
infrastrukturu u Srbiji i zapravo ima monopol
nad tom infrastrukturom, dok je na primer »Telenor«,
kroz licencu za fiksnu telefoniju, samo dobio
opseg brojeva koje može da koristi, ali on kao
i druge firme mora da koristi »Telekomovu« fiksnu
mrežu. »Telekomova« fiksna mreža građena je više
od sto godina, tako da ona u skorije vreme neće
imati konkurenciju. Oglasio se i predsednik Centra
za liberalno demokratske studije Boris Begović
koji je rekao da bi »Telekom« trebalo prodati
zato što profit »Telekoma« iz godine u godinu
pada. Nekoliko dana posle toga mogli smo da čujemo
od direktora »Telekoma« Branka Radujka da je zapravo
profit u 2009. bio tri puta veći nego u 2008.
Ta informacija je, inače, bila poznata i ranije.
Dakle, Centar za liberalno demokratske studije
se zalaže da se »Telekom« proda ali pri tom koristi
netačne informacije.
Drugo je pitanje zašto oni koji žele da prodaju
»Telekom« žele da ga prodaju. Kao što sam rekla,
ne postoji analiza koja pokazuje prednosti prodaje
»Telekoma« niti se takva analiza pominje u javnosti.
Ono što smo čuli jesu neka površna obrazloženja
političara i stručnjaka. Pomenuću samo neka. Država
je nesposobna da vodi »Telekom«. To je, naravno,
apsurdno čuti od političara koji vode tu državu.
Drugo obrazloženje je da su Srbiji potrebni putevi,
zato prodajemo »Telekom« pa ćemo graditi puteve.
Istina je da su Srbiji potrebni putevi ali putevi
mogu i treba da se grade iz nekih drugih izvora,
mogu da se daju koncesije za te puteve, mogu da
se grade iz profita »Telekoma« a takođe i iz obećanih
fondova Evropske unije. I treće, ono što smo čuli,
jeste da će strani kupac investirati više u telekomunikacionu
infrastrukturu Srbije što, naravno, nije tačno;
on će gledati da što pre izvuče novac koji je
dao za »Telekom« i to je ono što možemo da vidimo
u zemljama regiona koje su prodale svoje operatere.
Kada su ta obrazloženja neuverljiva onda je prirodno
da se u javnosti nagađa šta je pravi razlog za
prodaju »Telekoma«. Najčešće pretpostavke koje
možemo da čujemo jesu da se popunjava rupa u budžetu,
da se spremaju izbori ili da su u pitanju lični
interesi odnosno korupcija. Nijedan od ovih razloga,
naravno, nije prihvatljiv jer bi prodaja »Telekoma«
imala nesagledivo loše posledice po našu privredu
i građane. Samo da podsetim, kada prodajemo takav
jedan monopol nad fiksnom mrežom onda možemo da
očekujemo da će se odlivati veliki profit iz zemlje
i ne samo profit, nego i veliki deo ogromnog prihoda
»Telekoma«. Zatim, možemo da očekujemo veliko
povećanje cena telekomunikacionih usluga i otpuštanja,
kako u »Telekomu« tako i u firmama koje rade za
»Telekom«. Na sajtu Balkan magazina priložili
smo jedno upoređenje cena telefonskih usluga u
Srbiji i zemljama regiona koje su prodale svoje
operatere – cene su u ovim zemljama drastično
više nego u Srbiji. Na primer, cene lokalnih impulsa
su od 5 do 40 puta veće u Makedoniji, Crnoj Gori
i Hrvatskoj dok standard nije toliko većiu
ovim zemljama, sličan je u Makedoniji i Crnoj
Gori i nešto veći u Hrvatskoj, a inače su lokalni
impulsi ti koji se najviše troše. Dakle, mi možemo
da očekujemo, ako prodamo »Telekom«, takvo povećanje
cena i kod nas. To je naravno loše za naše građane,
a između ostalog to znači i da će se dodatna sredstva
morati izdvajati iz budžeta da se plate telekomunikacione
usluge za državnu upravu i za druge institucije
od nacionalnog značaja. Kada ta dodatna sredstva
saberemo sa profitom »Telekoma«, kojeg neće biti
u budžetu, onda je jasno da nećemo popuniti budžetsku
rupu, nego ćemo samo tu budžetsku rupu povećavati.
Mi ćemo na sajtu Balkan magazina i u
Republici objaviti i dodatne analize
koje će pokazati koliko je prodaja »Telekoma«
štetna. To možete da očekujete narednih nedelja.
Jelica Putniković
Napomenula bih da ste Republiku dobili,
tu je detaljno preneto ono što je bilo na okruglom
stolu koji smo pre mesec dana organizovali na
temu prodaje »Telekoma« a, takođe, sa sajta
Balkan magazina te tekstove možete
da preuzmete. Kad već govorimo o javnosti, prepričala
bih jedan komentar koji nam je jutros stigao.
Poslali su nam pitanje zašto se neka slična
konferencija ne održi za građane da bi njima
bilo jasnije zašto država hoće da proda »Telekom«.
To je, u stvari, poziv nama novinarima da o
tome što detaljnije izveštavamo pa se nadam
da će posle vaših izveštaja javnost imati više
informacija na tu temu.
Zavisnost od
MMF-a i kriza u EU
Mlađen Kovačević
Kada sam čuo, nedavno, da je predsednik Republike
u Trgovištu rekao da će pare od »Telekoma« biti
potrošene za regulaciju reka u tom području, videlo
se da je faktički sve odlučeno. Sad bih voleo
da vidim ko će smeti u vladi da glasa protiv prodaje
»Telekoma« ako je predsednik države faktički rekao
da je »Telekom« prodat. Sad je ovde i Monetarni
fond a ako Monetarni fond insistira na prodaji
a izgleda, po svemu sudeći, insistira jer uvek
kaže – treba da restrukturirate javna preduzeća.
To automatski znači treba da ih prodate, a zavisimo
od Monaternog fonda i te kako, jer tek smo povukli
1.300.000.000 evra a treba još 1.600.000.000 da
povučemo u narednih godinu dana, a država Srbija
je postala potpuno nepotrebno narkomanski zavisna
od priliva stranog kapital. Ta sredstva od Monetarnog
fonda su na prvi pogled vrlo povoljna, a od aranžmana
sa fondom zavisi da li ćemo dobiti pare od Evropske
banke za obnovu i razvoj i drugih međunarodnih
finansijskih institucija. Dakle, sve to govori
da se Srbija nalazi zaista u veoma teškoj situaciji
i sada se postavlja pitanje ima li uopšte smisla
da mi mnogo o tome govorimo ali bar da kažemo
široj javnosti šta to znači.
U mnogim razvijenim zemaljama postoji državni
monopol, od Švajcarske, Finske itd. Sada slušate
predsednika Monetarnog fonda i naše neoliberale,
naročito Centar za demokratske i liberalne studije
koji se ponekad služe i falsifikatima samo da
široj javnosti kažu da je krajnje vreme da se
»Telekom« proda. Na primer, Boško Mijatović napiše
da fiksna telefonija nema perspektive, a nakon
nekoliko dana predstavnik »Dojče telekoma« kaže
– Balkan je vrlo zanimljiv za fiksnu telefoniju.
Znači potencijalni kupac to demantuje. U jednim
novinama drugi predstavnik Centra za demokratske
i liberalne studije piše da se sistematski smanjuje
profit »Telekoma« i krajnje je vreme da se proda.
Mogli smo skoro pročitati u novinama gde jedan
kolega kaže, »pa jeste ostvario je ‘Telekom’ profit
ali zato što ima monopolski položaj«. Pitam, ako
dođe »Dojče telekom« pa stekne taj isti monopolski
položaj, onda će verovatno njegov profit biti
još veći. Onda se postavlja pitanje gde će taj
profit odlaziti. Imam utisak da je postavljen
imperativ: »Morate sve privatizovati«. Dakle,
može u Švajcarskoj, može u Italiji biti moćna
državna kompanija, može u Norveškoj biti »Telenor«
ili »State Oil«, moćne državne kompanije, ali
u Srbiji pod Monetarnim fondom i drugim međunarodnim
institucijama i ovom našem demokratskom liberalnom
centru ništa ne treba ovde da ostane u državnom
vlasništvu. I drugo, ako smo norveški »Telenor«
doveli na našu teritoriju, to je državno preduzeće,
ako smo NIS prodali ruskom preduzeću »Gasprom«,
to je opet većinsko državno vlasništvo, ako sutra
ne bude »Dojče telekom« nego dođe austrijski ili
drugi, znači može ovde biti državni monopol ali
da bude strani državni monopol. Ipak, taj naš
»Telekom« u kriznoj godini ostvario je profit.
Ako ne budu krizne godine, pa valjda će profit
biti znatno viši?
Često ovi naši koji su za prodaju »Telekoma« kažu
– sad je pravi trenutak, Evropa počinje da oživljava,
kod nas se dešava slično, sad je pravi trenutak.
Međutim, vidite, ovih dana Evropska unija doživljava
dramu. Toliko su se stvari u Evropskoj uniji pogoršale,
toliko je pod znakom pitanja da li će evro ostati,
da li će Evropska unija uopšte opstati kao institucija.
U takvim uslovima, normalno je da će biti manje
interesa da se kupi nešto u Srbiji. Ovih dana
ste mogli čuti da direktor Republičkog zavoda
za statistiku kaže »Srbija je izašla iz recesije«,
predsednik Vlade kaže »Srbija je izašla iz ekonomske
krize, samo se to ne vidi«. To mene podseća na
vreme Miloševića, kada se pričalo o nekim brzim
prugama pa je onda bio jedan vic – imamo mi te
brze pruge, ali toliko brzo vozovi idu da ih ne
možete videti. Nažalost, mi smo u dubokoj krizi,
to što je malo industrijska proizvodnja u odnosu
na prva tri meseca prošle godine porasla, to je
samo zato što su ta tri prva meseca bila katastrofalno
niska. Ali industrijska proizvodnja, u odnosu
na prosek, mesečna, za tri meseca, niža je nego
u poslednja tri meseca prošle godine. Izvoz jeste
malo porastao ali opet zato što je statistička
osnova bila katastrofalno niska. Broj ljudi koji
su ostali bez posla za tri meseca je povećan za
48.100 lica. Kakav je to izlazak iz krize ako
je sve veći broj ljudi bez posla?!
Iz ovoga zaključujem da nije pravi trenutak za
prodaju bilo kog preduzeća. Zašto je prodaja »Galenike«
propala – zato što je kriza i u Evropi, kriza
je i kod nas i nema potencijalnih kupaca. I ovde
će verovatno biti ista situacija. Pošto je »Telekom«
profitabilna organizacija, on bi imao i veći profit
da ga ne čerupaju: morate da date za ovo, morate
da
|
date za ono, država
ne može, i sad »Telekom« mora da odvoji
pare. Da nema tog čerupanja bio bi profit
još i veći. I zbog toga što je to profitabilna,
jedna od retkih u Srbiji pojaviće se zainteresovani,
izgleda za sada samo »Dojče telekom«.
Postavlja se pitanje – zašto se tu pojavljuje
samo jedan potencijalni kupac i zašto
on angažuje »Sitigrup«? Ovih dana ste
mogli čuti da neki predstavnici vlade
kažu – pa šta mi uopšte određujemo procenat?
Neka »Sitigrup« kaže koliki procenat treba
prodati, kome to prodati. Pa, znate, ponašamo
se kao da smo maloletni ili kao da smo
izgubili poslovnu sposobnost pa će nam
sad »Sitigrup« odrediti da li je to 40,
ili 50 ili ne znam koliko procenata. A
imamo u vidu već da »Dojče telekom« preko
OTI-ja ima tu veći procenat prisutan.
I |
|
|
ako sada prodate još 40 ili 50 posto »Dojče telekom«
postaje monopolista a mi još uvek ne znamo ni
šta prodajemo. Da li se mreža prodaje, da li se
prodaje ili ne prodaje, pod kojim uslovima. Ima
tu mnogo stvari koje je vrlo teško razumeti. Ako
je u okviru »Sitigrup« i City Bank koja je dala
pare na zajam »Telekomu«, ona se može naći po
drugom odnosu u konfliktu interesa. Na primer,
ako je City Bank zainteresovana da dug koji »Telekom«
ima prema toj banci pređe na »Dojče telekom«,
ona se može s njim dogovoriti: »Mi ćemo to proceniti
da vredi manje nego što to vredi, vi ćete to kupiti
pošto ste jedini kupci. Mi više volimo da vi budete
dužnici nego srpski ‘Telekom’«, i da nađu zajednički
jezik.
Pokušao sam u međuvremenu da dođem do tog sporazuma
sa MMF-om, kad je Fond došao i kad je obećao tih
dve milijarde i devet stotina. Po svemu sudeći,
tada je Srbija prihvatila da proda javna
preduzeća i među njima i »Telekom«. Ne mogu to
da dokažem jer, nažalost, ne vidi se šta je detaljno
dogovoreno sa Monetarnim fondom kad je ugovoren
kredit od dve milijarde devet stotina. Ako je
dogovoreno da se proda, a sad je kriza u svetu
i potrebe za parama Fonda su neuporedivo veće
nego pre mesec ili dva, jer Fond treba da obezbedi
i za Grčku i za Španiju i za Portugal, dakle Fond
nema toliko sredstava kolike su potrebe da bi
se ta kriza u Evropi stišala i zato on opet može
imati interesa da što manje ima obaveza prema
Srbiji. Nije to sa stanovišta Fonda neka ogromna
cifra, ali gde god se uštedi kod Fonda, usmeriće
se ka Grčkoj ili ka Španiji ili ka Portugalu.
Mnogo stvari tu ima koje su zaista velika nepoznanica
i postavlja se pitanje da li jedna grupa ljudi
koja odluči da proda »Telekom«, da li je to u
ovim uslovima prihvatljivo? Za mene to nije prihvatljivo.
Jelica Putniković
Čuli smo ekonomske argumente. Profesor
Popović će nam reći stručne argumente, komentarisaće
ovo što je bilo prethodnih dana u medijima i
u izjavama zvaničnika po pitanju stručne strane
prodaje »Telekoma«.
Stručni aspekti
Miodrag Popović
Ja, nažalost, ne mogu mnogo da kažem sa stručne
strane zato što nijedan stručni razlog nismo
dobili za ovih mesec dana koliko je prošlo od
prošlog sastanka. Iskreno sam se nadao da će
se vlada potruditi da dâ neko smisleno obrazloženje
koje će zadovoljiti javnost. Međutim, očigledno
je da su izabrali drugi put, da ćute, da daju
neke informacije na kašičicu, da daju samo neka
objašnjenja, odgovore na pitanja koja ih niko
nije pitao, a da ne daju odgovore na pitanja
na koja je trebalo. Dakle, pošto nismo dobili
odgovore na pitanja ne možemo da komentarišemo
odgovore. Ono što ja mogu da uradim u ovom slučaju
jeste da skrenem pažnju novinarima na neke kontradiktorne
reakcije zvaničnika u poslednjih desetak dana.
Oglasio dva puta predsednik vlade i jednom kratko
predsednik Republike povodom prodaje »Telekoma«
i objašnjenja su uglavnom bila – moramo da prodamo
»Telekom« da ne bi bili komunistička zemlja
ili nešto slično, nešto što nijednu stručnu
kritiku ne može da izdrži. Uglavnom su se objašnjenja
svodila na to – šta ćemo da uradimo sa parama
koje ćemo dobiti od »Telekoma« a ne zašto da
prodajemo »Telekom«.
Pitao sam kolege sa Građevinskog fakulteta o
gradnji ovih puteva. Dakle, za većinu tih puteva
koji se pominju ne da ne postoji idejni projekat,
nego čak ne postoji ni studija o opravdanosti
gradnje, znači nije izvršeno ni snimanje saobraćaja,
ne zna se uopšte kakav put treba graditi, a
kamoli kako potrošiti pare koje će stići za
neki mesec. Od trenutka kada se snimi saobraćaj
prođe po nekoliko godina do trenutka kada treba
da počne da se gradi put. Očigledno je da pare
od »Telekoma« neće ići u puteve. Možda će nešto
otići na sanaciju ovih objekata koji su stradali
u poplavama, ali sudeći po izjavama zvaničnika
poslednjih nekoliko dana, mi kao da prodajemo
evropski »Telekom« a ne srpski »Telekom«, jer
toliko je puteva obećano, toliko je zahteva
bilo i za prosvetu i za infrastrukturu i za
ovo, za ono. Posebno bih skrenuo pažnju na objašnjenja
koja je dao generalni direktor »Telekoma« Branko
Radujko. On je dao jedan intervju, za Politiku,
gde je izneo ekonomske pokazatelje rada »Telekoma«
u prethodnoj godini. Ispostavlja se, ako je
tačno ono što je rekao, da nijedan od argumenata
vlade ili zastupnika prodaje »Telekoma« iz Centra
za liberalno demokratske studije – nije tačan.
»Telekom« je profitabilan, i profitabilan je
zahvaljujući onom delu koji ima konkurenciju
a ne onom delu koji nema konkurenciju. Sve ove
argumente oko konkurencije monopola treba posmatrati
u jednom drugom svetlu.
Ne treba da, pod firmom liberalizacije, uvodimo
privatizaciju a da pod firmom privatizacije
uvodimo nešto treće. Ovo što je gospodin Radujko
rekao pre neki dan potpuno je kontradiktorno
s izjavama zvaničnika iz naše vlade, pojedinih
ministara i pojedinih državnih sekretara. »Telekom«
jeste prifitabilan i u protekloj godini uložio
je nekoliko procenata više nego što su uložile
strane kompanije koje su pokupovale operatere
u okruženju.
Dakle, gospodin Radujko je izneo da je »Telekom«
profitabilan, da ima investicije veće nego što
ima u okruženju, čuli smo takođe da je po mnogim
parametrima korisnički servis »Telekoma« bolji,
a u mobilnoj telefoniji se »Telekom« ravnopravno
nosi sa dve strane firme koje imaju mrežu ovde.
Znamo takođe da su perspektive telekomunikacionog
biznisa u svetu dobre, i u ovoj krizi telekomunikacioni
biznis je najmanje oštećen a vrlo često ima
i profit. To je jedna od grana koja će najlakše
izaći iz krize. Prodavati tako nešto u ovoj
kriznoj situaciji, zaista takvu odluku treba
posmatrati sa vrlo velikom skepsom. Prodaja
celog »Telekoma« u ovoj situaciji mislim da
ne dolazi u obzir.
Složena tema
– izazov istraživačkog novinarstva
Nebojša Popov
Latili smo se jedne izuzetno teške
teme. Mi najviše pričamo o nekim konkretnim stvarima
koje nam nisu dovoljno poznate, ko je odlučio,
šta je odlučio, zašto je odlučio, šta će da uradi,
šta se sve tu događa iza kulisa. Mi za sada samo
nagađamo, jako malo o tome znamo. Ali nije reč
samo o tome šta se iza kulisa događa, mada to
novinari najviše vole, koje su afere, senzacije,
nego je u suštini stvar jako komplikovana. Prvo,
zato što konfiguracija vlasništva u čitavom razvijenom
svetu, sa jačom privredom i kulturom, takođe već
dugo vremena doživljava disperziju svojinskih
ovlašćenja. Vrlo ćete retko naći da je vlasništvo
bilo kog dobra, naročito krupnijeg, složenijeg,
oličeno u jednoj osobi koja
|
može slobodno, kao
klasičan privatni vlasnik, tim dobrom
da raspolaže. Kod nas je stvar još komplikovanija
zato što je sfera svojine, svojinskih
odnosa ostala neregulisana jer se izbeglo
postizanje društvenog konsenzusa prilikom
donošenja novog Ustava o tome kako se
jedna mutna kategorija koja se zove društveno
vlasništvo kao »svačije i ničije« prenosi
u ruke nekog konkretnog titulara kako
bi on kao vlasnik raspolagao imovinom.
O tome šta se sve događa sa svojinom danas
u svetu imaćete u narednom broju Republike
a verujem i Balkan magazina,
jedan izuzetno |
|
|
dobar tekst Tibora Varadija, svetski poznatog
autora, profesora univerziteta koji se više decenija
bavi građanskim pravom.
Nije manje složena ni druga komponenta naše teme
a to je konfiguracija moći, formalne i neformalne,
ekonomske i političke. Ukoliko ne poznajemo tu
konfiguraciju teško možemo shvatiti proces odlučivanja
o bilo čemu pa i proces odlučivanja o »Telekomu«.
»Telekom« je, to se pokazalo, iskrsao kao jedan
od poslednjih krupnih objekata koji vlast hoće
da privatizuje. Zbog toga je praćenje tog slučaja
izuzetno važno za razumevanje i privrede i društva
i države u našoj zemlji, i utoliko je teži naš
posao.
Skrećem vam pažnju na neke nove činjenice koje
su iskrsle u proteklih mesec dana nakon našeg
prošlog razgovora.
Na prvu je već ukazano, a to je da adresa kojoj
smo se mi obratili ćuti. Mi smo poslali jedanaest
pitanja predsedniku Republike. U proteklih mesec
dana nismo dobili odgovor. A on je sa najvišeg
nivoa vlasti u ovoj zemlji, rekao bih – sa nivoa
vladarskog trona, rekao nešto što podrazumeva
kao da je odluka konačno doneta – biće prodato,
pitanje je samo za šta će sve biti korišćeno.
I tu je udario u tanke žice, vrlo osetljive, moralne,
tvrdeći da dobar deo tih para treba da se da za
sanaciju poplava i klizišta, dakle za saniranje
posledica katastrofa koje pogađaju mnoge ljude.
Istovremeno, on nam je dao šansu, kao podanicima
koji uvek mogu da pribegnu onom poznatom načinu
ponašanja, da kažu, pa on je toliko visoko, možda
on ne zna šta se sve oko njega događa, pa će jednog
dana kada bude saznao ispraviti ako ima nešto
loše. Da se ne odreknemo tog načina rezonovanja
sasvim, videćemo šta će se događati.
Nešto se već krupno događa. Ja bih pre svega skrenuo
pažnju na jedno naučno savetovanje koje je održano,
opet, u ovih mesec dana, 8. maja na Ekonomskom
fakultetu. Organizovali su ga Akademija ekonomskih
nauka i Naučno društvo ekonomista. Podneto je
više referata, neki od njih su već dostupni javnosti,
neki su prepričavani, neki mogu da se čitaju u
rukopisu, i šta se tu novo za našu temu dešava.
Ono što sam uspeo da pročitam, recimo, gledišta
profesora Ljubomira Madžara i profesora Ljubodraga
Savića, jeste da je neophodno radikalno promeniti
model privatizacije u našoj zemlji, jer primena
postojećeg modela, u toku proteklih deset godina
naročito, vodi ka gašenju privrede, ka deindustrijalizaciji.
Najvidljivije od svega toga je porast nezaposlenosti,
opadanje bruto proizvoda i sve ostalo što karakteriše
involuciju jedne privrede i jedne zemlje, kako
je to vrlo dokumentovano rečeno u referatu profesora
Savića. Sve može da se nasluti već iz naslova
tog referata koji glasi: »Reindustrijalizacija
kao osnova novog modela razvoja«. Dakle, u krugovima
renomiranih ekonomista u međuvremenu smo čuli
vrlo dobro obrazložene, uverljive argumente u
prilog kritičkog preispitivanja i odbacivanja
onog što je loše u modelu privatizacije i tranzicije,
i stvaranja novog modela. Naravno, teško je očekivati
da će taj novi model biti lako pronađen, ali mi
nemamo razloga da se apsolutno slepo držimo tog
starog, postojećeg modela a da ne razmišljamo
o tome kako se u novi model može uklopiti razmatranje
sudbine »Telekoma«.
Na nesreću, promene koje su vidljive u krugovima
struke i nauke nisu vidljive u sferi ideologije
i politike. O tome vrlo rečito svedoče već pomenuti
intervjui predsednika vlade koji se prvo ponaša
kao da predstavlja nesumnjive, nesporne, ovlašćene
funkcionere koji odlučuju o vlasništvu. Oni takvu
legitimaciju nemaju. Nisu oni, ili on, jedini
vlasnik bilo kog dobra, pa ni »Telekoma«, da mogu
suvereno odlučivati pogotovo diskrecionim pravom,
da ne moraju nikoga da pitaju i informišu o tome
šta da rade. On je, Cvetković, naročito u ovom
intervjuu koji je dao NIN-u nedavno,
sve one koji kritikuju odluku vlade okarakterisao
kao ideološki sumnjive protivnike. Otišao je korak
dalje od onoga što je prošli put govorio kako
su svi oni koji brane državnu imovinu – komunjare,
socijalisti, antiliberali i tako dalje. Sada su
to svi oni koji, kaže, sumnjaju u autoritet ove
vlasti, u njenu odluku, u postojeći model privatizacije
i tranzicije koji on brani. Kad čovek čita ono
što on priča izgleda kao neka gromada, kao ona
klisurina iz bivše himne, koja stoji nepokolebana,
ništa je ne može poremetiti, a sve ono, setimo
se opet te iste himne, što je mimo i dovodi u
pitanje tu ideološku klisurinu – to je izdaja
(»proklet bio izdajica svoje domovine«). Na toj
ravni ništa ne možemo ni razumeti niti valjano
odlučiti. Zato ćemo biti prinuđeni, ako hoćemo
da razumemo u čemu je stvar, a ne samo koje su
afere i intrige, da malo pažljivije pratimo šta
će se dalje događati kada je reč i o svojinskim
ovlašćenjima i kada je reč o konfiguraciji političke
moći u okviru koje se donose te odluke. Nadam
se da ćemo, za oko mesec dana, izaći sa novim
nalazima u pogledu sudbine »Telekoma«.
Pitanja i
odgovori
Jelica Putniković
Da li kolege novinari imaju neka pitanja?
Jovan Palavestra, Televizija Avala
Hteo sam da pitam, na osnovu svega što ste
videli i čuli, koliko već traje ta priča s
»Telekomom«, da li imate utisak da bilo šta
može da se učini a da ishod ne bude »Telekom«
prodat, sada recimo »Dojče telekomu« ili bilo
kome drugom?
Nebojša Popov
Dozvolite mi da vam sažeto odgovorim. Vaše
pitanje je fokusirano, što bi se reklo, na
to ko će pobediti u trci. A naš interes, a
verujem i vaš, kao kolege novinara, jeste
da utvrdimo ko sve učestvuje u toj trci. Postoje,
naime, trke sa jednim favoritom, i samo njega
pratimo, a postoje trke u kojima podjednake
šanse imaju različiti učesnici. Ovde su oni
još nedovoljno artikulisani. Mi verujemo da
su se do sada već neki artikulisali, zato
sam citirao ekonomiste. Dakle, interesuje
nas ne samo ko će pobediti u trci nego ko
sve učestvuje u trci, s kojim idejama, interesima
i s kojim pravima, i po kojim pravilima.
Mlađen Kovačević
I po kojim cenama. Oni kažu nećemo prodati
po niskoj, kažu, maloj ceni ali koja je to
najniža cena koja je društveno prihvatljiva?
To niko neće da kaže. To, znači, ostaje njihovo
diskreciono pravo, ako ponude osam stotina,
oni će reći to je najviše u ovim kriznim vremenima,
to je super. I to je jedan element koji je
nepoznat, ostavljeno je njihovoj proceni šta
je to niska a šta je visoka cena.
Miroslav Joksimović, predstavnik sindikata
zaposlenih u »Telekomu«
Mi smo kao sindikat išli po poslaničkim grupama,
razgovarali smo sa svim poslaničkim grupama,
i išli smo na Odbor za saobraćaj i veze. Naše
pismo je otišlo predsedniku,
|
premijeru i svim
članovima Parlamenta, znači 250 poslanika
je to dobilo. Naš cilj je, i to će predložiti
Odbor za saobraćaj i veze, da to ode
na skupštinsku raspravu. Mislim da je
to poenta cele priče. Ovde je pokušano
da se izbegne Parlament. Išlo se na
tender iako akcionarsko društvo, po
Zakonu o privatizaciji, ne može na tender.
Mi pokušavamo, kao reprezentativni sindikati,
da to vratimo u Parlament. Mislim da
smo na putu da se javnost upozna, da
građani znaju da gube vrednost akcija
ako »Telekom« kupi »Dojče telekom«,
20+40, onda će pasti svima nama akcije,
niko neće da ide da kupi više akcije...
Proći će gore nego u NIS-u. Ali ako
ode u Parlament onda je veća šansa i
čak postoje delovi vladajućih stranaka
koji su za to da se ide u Parlament
i mislim da je to |
|
|
 |
|
Miroslav Joksimović |
 |
pravi put, znači preneti raspravu u Parlament.
Ima tu raznih grupacija, među vladajućim i među
opozicijom koje su za prodaju ili su protiv
prodaje. Znači, to je veoma čudna situacija
da se istovremeno i naduvava cena »Telekoma«
i obara cena »Telekoma«.
Najvažnije je ovde što Zakon o privatizaciji
govori da ne može akcionarsko društvo ići na
tender a vladajuća koalicija šalje poruku –
ako se dogovorimo kao vladajuća koalicija onda
je to i po zakonu.
Hteo sam još da kažem da se ne zna šta će biti
sa infrastrukturom, to je TT kanalizacija i
mreža. Ako prodate bez mreže i TT kanalizacije
cena »Telekoma« je ništa, nula. Ako prodate
ovo dvoje onda imate problem, dajete monopol
»Dojče telekomu«, znači menjate monopol naš
za monopol neke druge države.
Sledeća je bezbednost. Videli ste šta je bilo
sa Kosovom nedavno kada veze nisu radile. Ako
kupac bude »Dojče telekom«, on priznaje Kosovo.
Šta ćemo onda, da pustimo te ljude da nemaju
veze sa Srbijom? O tome nije niko razmišljao.
Vlada je razmišljala kako da proda, ali nije
razmišljala tehnički kako to da uradi i još
uvek se nagađa.
Šta ćemo sa poštarima, od nas 30% prihoda »Telekoma«
ide za poštarske radnike, znači
|
imamo višak u »Telekomu«,
imamo još veći višak u PTT-u, a da ne
pričam o ovim firmama okolo, koje rade
za »Telekom«. Podsetio bih da dve trećine
svih dividendi Srbije puni »Telekom
Srbija« a svi ostali privrednici jednu
trećinu. I šta sad, ako napravite put,
kada će on da vrati te pare, da je i
najbolji put? Za 20 godina? Ovde se
vraćaju pare za jedan dinar, vraća se
1 plus 1,45, znači faktički 240% je
zarada. Koji drugi biznis može to da
donese? Zašto prodati pa, recimo, dati
za odbranu od poplave, šta, hoće li
te poplave da vraćaju posle te pare?
Neće. Znači, treba naći sredstva za
to iz drugih izvora.
Samo još jedno: ako izdrži država da
ne proda »Telekom«, još tri godine mi
imamo kredit prema »Sitibanci« za kupovinu
»Telekoma Republike Srpske« koji donosi
profit u odnosu |
|
|
na broj zaposlenih i tržište veći nego posao
ovde u Srbiji. Znači, taj kredit kada vratimo
a vratićemo ga uspešno – 2013. godine mi nemamo
kredit, i koliki će tada biti profit »Telekoma«?
Pa biće preko tri stotine miliona evra. Pa ko
je lud onda to da proda?! Aleksandra Smiljanić
Htela bih da skrenem pažnju na akcije koje
će građani dobiti. Vrlo lako može da se izračuna
da će građani potrošiti te svoje akcije na
nekoliko meseci tih povišenih cena telefonskih
usluga. Dakle, možemo da očekujemo, kao što
sam rekla, da će se cene povećati i akcije
će vrlo brzo građani potrošiti. Hoću da kažem
da ni akcije nisu dovoljan razlog građanima
da podržavaju privatizaciju »Telekoma«. |