|
Srbija u iščekivanju
ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju
Stranputice evropskih
integracija
Kapacitet Srbije da ispuni sve što se od nje zahteva
na evropskom putu niko ne dovodi u pitanje, sve
dok bi joj na raspolaganju stajalo neograničeno
vreme. Utvrđeni rokovi i unapred predviđene procedure
za približavanje Uniji, u Beogradu ostavljaju utisak
da proces evropskog ujedinjenja ima sopstveni život,
nekontrolisan i neprijateljski nastrojen prema njegovim
najboljim namerama.
Savet ministara je do sada, međutim, više puta bio
izričit u tome da će za sve zemlje koje teže priključenju
važiti isti uslovi i da se državama neće dopuštati
da preskaču stepenice na putu ka EU. Takođe, moglo
se čuti da je pitanje aplikacije za kandidaturu
političko, a ne tek pravno-tehničko pitanje, kao
i da je Srbija taj zahtev podnela uprkos jasnim
signalima iz glavnih evropskih prestonica da to
ne radi pre nego što Savet odluči da pokrene proces
ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i asocijaciji.
Ne može se reći da vlasti nisu unapred znale sva
pravila igre.
Uprkos činjenici da i on sam tvrdi da nema razloga
da veruje da Mladić nije u Srbiji, da procenjuje
da je politika »štapa i šargarepe« bila ključni
faktor za bolju saradnju, iako poslednji begunci
još uvek nisu isporučeni haškom sudu, očekuje se
da će izveštaj glavnog tužioca Serža Bramerca biti
pozitivan, barem u onoj meri u kojoj je to bio i
prethodni. To će izgleda biti dovoljno da Savet
ministara EU odobri početak ratifikacije Sporazuma
o stabilizaciji i pridruživanju sa Srbijom, već
u junu. »Ostavljam drugima u Evropskoj uniji političku
težinu takve odluke«, izjavio je Bramerc.
To bi čak i za »dežurnog krivca«, holandskog ministra
spoljnih poslova Ferhagena, bio najpoželjniji scenario.
Čini se kao da s evropskim vladama padaju i ona
moralna načela koja su, donedavno, svojom univerzalnošću
ispunjavala čak i najogrezlije u opravdavanju ili
relativizaciji zločina počinjenih na tlu bivše Jugoslavije.
Odugovlačenju suštinski doprinosi menadžment uspeha
u prelaženju nivoa saradnje sa
|
sudom u Hagu i napredovanja
ka EU, koji u cilju očuvanja vlasti sprovode
nadležni organi u Srbiji.
Prema nekim predviđanjima, proces ratifikacije
SSP-a bi mogao da potraje čak i do dve godine.
Pored toga što je potrebno da parlamenti
svih 27 članica odluče o ratifikaciji, moglo
bi da se desi da i taj proces bude usporen
postavljanjem posebnih uslova od strane
pojedinih zemalja. Stiče se utisak da je
zvanični Beograd i to mogao da pretpostavi
prilikom planiranja sopstvenih poteza, kao
i kada se po tom pitanju obraćao građanima.
Stvari stoje jasno i u pogledu aplikacije
za kandidaturu, uprkos nadama uprtim u očekivanje
da će se o tome odlučivati već sredinom
juna, na sastanku ministara spoljnih poslova
EU. Beograd, naravno, nije mogao tako lako
da predvidi da će u Holandiji biti raspisani
vanredni parlamentarni izbori, zbog kojih
je holandsko izjašnjavanje o srpskoj kandidaturi
učinjeno tehnički nemogućim. Ipak, isticanje
zahteva za pokretanje šire političke debate
o tom pitanju je bilo sasvim opravdano očekivati.
Viša sila uslova za priključenje EU dodatno
dobija na
|
|
|
zamahu usled faktora kao što su zamor u proširenju,
dužnička kriza koja preti da se iz Grčke prelije
u razvijenije članice, strah od drugog talasa recesije
koji preti, institucionalna kriza do koje bi to
moglo da dovede i problemi s evrom, kao i svest
o tome da je zapadni Balkan još uvek politički i
ekonomski nestabilno područje. Zbog njih odobravanje
statusa kandidata ne može da bude na listi prioriteta.
Koliko god da potraje, konačna ratifikacija Sporazuma
o stabilizaciji i asocijaciji će otvoriti pitanje
ocenjivanja višegodišnjeg zanemarivanja poštovanja
ljudskih prava, jačanja demokratskih institucija
i stvarne demokratizacije društva, sprovođenja pravne
države, usklađivanja i primene evropskih zakona,
dobrosusedskih odnosa i regionalne saradnje.
 |
| |
Matja
Stojanović |
|