I najmoćnije države sveta,
očigledno, imaju velike teškoće da ovladaju
krizom. Primetno je, takođe, da one manje moćne
imaju još veće, ali i drukčije probleme. Pojednostavljeno
rečeno, svugde finansijske špekulacije mahom
uspevaju, glavni mešetari dodeljuju sebi zamašne
nagrade – bonuse, ali upadljiva je i jedna krupnija
razlika: dok snažne države saniraju drastičnije
vidove krize, one slabije ostaju zarobljenice
bonuserije.
Prisetimo se, Srbiju je, poput drugih zemalja
realnog socijalizma, potresao krah starog režima.
A kao i druge zemlje bivše Jugoslavije, onemoćala
je kroz ratna razaranja, s tim što više od ostalih
(osim Bosne i Hercegovine) ima problema i s
teritorijalnim integritetom. Ona više od drugih
ima i teškoća da se uobliči kao država. Izvor
njene moći manje je u njenim vlastitim resursima,
a više u statusu regionalnog i svetskog problema.
Sve to ne smeta vladajućim krugovima u njoj
da se trse liderstvom u regionu, pa i važnijom
ulogom u svetskoj politici.
Kao i drugde u svetu, i ovde već pomenuti bonusi
s moralne tačke gledišta privlače najveću pažnju,
kao primer bezgranične pohlepe. Vladajuće garniture
imaju šire polje delovanja, razmećući se zamašnim
bonusima za podvige u samoproklamovanom liderstvu
u tranziciji. Forsirajući privatizaciju privrede,
zasnovanu na idealizovanom poimanju privatne
svojine i apsolutizovanom mehanizmu tržišta,
traganjem za strateškim partnerima iz sveta
i stupajući u aranžmane s domaćim »kontroverznim
biznismenima«, oni sebe izdašno nagrađuju nezavisno
od ukupnih efekata privatizacije. Znak za uzbunu
usledio je tek posle desetak godina, kada je
postalo izvesno da privreda stagnira, pa i nazaduje,
i da nezaposlenost i siromaštvo slute katastrofom.
Najprimetniji predvodnici ovakve tranzicije
su pripadnici nevelike ali homogene i agilne
grupacije kontrolora tokova novca okupljenih
u stranci G 17 + koja u proteklih deset godina
»pokriva« resore finansija i privrede. Militantnost
pripadnika ove grupacije, a naročito njenog
lidera Mlađana Dinkića, najpre guvernera, potom
ministra i stranačkog vođe, središnje figure
raznih afera (likvidacije domaćih banaka, sudbine
kiparskih para, Nacionalne štedionice itd.)
samo je deo problema, kao i bonusi koje deli
sebi i svojim sledbenicima. Kao u svom domenu
retko uspešni kadrovi, oni čak mogu i da imponuju
time što imamo svetu šta da pokažemo. Nameću
se i kao uzorni stil života. Spretno se održavajući
u blizini vrhova vlasti, vazda se »prestrojavaju
u hodu« nudeći se kao nepresušni izvor snalažljivosti.
Omađijani nezamenljivom ulogom posrednika u
tokovima novca, ne libe se ni cinične ponude
nerazvijenim (i stradalim) regionima (Zaječar,
Trgovište itd.) da se, poput prestonice, dokopaju
»fensi restorana i megamarketa« povlađujući
fantazijama o raskošnim splavovima i potrošačkim
molovima na poplavljenim područjima. Time je
Dinkić mamio sledbenike prilikom osnivanja nove
stranke, Unije regiona Srbije (16. maja). Umesto
vraćanja imovine opštinama i podsticanja njihove
uloge u razvoju privrede i društva, forsiraju
se novi regioni kao oblik teritorijalne reorganizacije
vlasti, pod firmom decentralizacije, a radi
lakšeg pristupa investicionim fondovima.
U rukama zaslužnih kadrova bila bi kontrolna
moć nad krupnijim teritorijalnim celinama, paralelno
s postojećom centralnom vlašću. Tako, sistematskim
delovanjem vešte bonuserije nastaje originalna
tvorevina – bonustan kao kvazidržava.
Koloritna avangarda tranzicije, ma koliko se
bezočno nametala, ne bi imala veću moć kada
bi bila usamljena u modelu ponašanja. Što smo
dalje od 2000. godine, sve veća je sličnost
većine stranaka u zameni ciljeva sredstvima.
Politička vlast izgleda kao glavni cilj, a preobražaj
društva i države svodi se na sve banalniju propagandu.
Makar i skromni udeo u vlasti izgleda kao golemi
bonus, ako već ne mogu da se razmašu, kao oni
moćniji, da ubiraju zamašnije bonuse. Već samo
radno mesto – u lokalnoj ili centralnoj hijerarhiji,
kao i mogućnost zapošljavanja stranačke bratije,
familije i zemljaka je nasušni egzistencijalni
dobitak u okolnostima galopirajućeg siromaštva,
a ne tek tamo neka dodatna nagrada. Ista matrica
važi i za vlast i za opoziciju, razlike su sve
manje. Na toj osnovi nastaje kohabitacija, a
potom i sve razgranatija koalicija. Ista matrica
ne obezbeđuje slogu; naprotiv, gloženje se nastavlja,
s pretnjom novih konfrontacija na sve rigidnijoj
podlozi.
Iz razrovane stare strukture društva izrastaju
vladarski stalež, upravljačka grupacija i izvršilački
sloj, na jednoj strani, a neorganizovana i neartikulisana
masa – nezaposlenih, sirotinje, izbeglica itd.
– na drugoj. Ovaj trend ima dublju podlogu u
strukturnim i političkim promenama još u okviru
starog režima, kada je početkom šezdesetih godina
započeo ozbiljniji priliv novca sa Zapada čije
su tokove mahom kontrolisali niži ešeloni nomenklature,
dok se onaj viši svodio na simboličnu vladavinu.
Tu je bio glavni oslonac rastuće moći nacionalističke
ideologije i pokreta, težnje za uspostavljanjem
suverenih država na etničkim osnovama, mimo
ustavnog konstitucionalizma modernog doba. Kao
izlaz iz bespuća na etničkim temeljima nudi
se vizija koja počiva na talasu neoliberalizma
novijeg doba. Obe prečice koje izbegavaju put
ka ustavnoj konstituciji države pre liče na
stranputice.
Kada je i Srbija zapljusnuta talasima svetske
krize, u javnosti su pojačani kritički tonovi
spram dosadašnjeg toka tranzicije.
Vlada je najpre poricala samu krizu, a potom
nastoji da je raznim trikovima prikrije, primerice
tvrdnjom da smo »statistički izašli iz krize«.
I nastavlja da vodi ideološku borbu protiv kritičara
dovršenja privatizacije po svaku cenu i po starom
modelu. Primer »Telekoma«, koji sistematski
pratimo na stranicama našeg lista, to najbolje
pokazuje.
Uskomešali su se i sindikati, i to dve najjače
centrale (SSSS i Nezavisnost), uviđajući svoju
nemoć da utiču na glavne trendove tranzicije
i da zaštite najelementarnije interese radnika.
I pored uzajamnog gloženja, sindikati ukazuju
na potrebu preispitivanja svoga delovanja tokom
čitavog procesa tranzicije.
I u krugovima najkrupnijih privrednika, okupljenih
u klubu »Privrednik«, sve odlučniji su glasovi
o potrebi preorijentacije ekonomske politike.
Stagnacija i znaci involucije navode ih da se
založe za krupnije promene. Oni sve glasnije
govore o neophodnosti da nastanu »nova pravila
igre«, da se afirmiše »Srbija koja radi, koja
se gradi«, da ona postane mesto gde se »pregalaštvo
i rad nagrađuju i javno promovišu kao poželjna
društvena vrednost« (Dimitrije Boarov, »Promena
pravila igre«, Vreme, 20. maj).
U krugovima ekonomista koji su podržavali i
propagirali dati model privatizacije sve izraženija
je njegova kritika. Pledira se i za stvaranje
novog modela. O tome je bilo govora na naučnoj
konferenciji koju su 8. maja održale dve asocijacije
ekonomista na Ekonomskom fakultetu. Na tom skupu,
prema pisanju Politike (9. maj), usledila
je, naročito u izlaganju profesora Ljubomira
Madžara, »najava neodložnog i radikalnog zaokreta
u ekonomskoj politici u Srbiji«. U jednom od
brojnih referata profesor Ljubodrag Savić, koji
je ranije kritički pisao o deindustrijalizaciji,
jasno je naznačio novo polazište: »Reindustrijalizacija
kao osnova novog modela razvoja«. Očekujući
odjek ove naučne konferencije u stručnoj, naučnoj
pa i široj javnosti možemo da primetimo odsustvo
autorefleksije u pristupima ekonomista. Ako
ostanu bez razjašnjenja stvarne posledice dosadašnje
privatizacije, i udeo u tome ideologa i propagandista
politike vlasti, skromne su šanse i da se domisli
a kamoli stvori novi model razvojne politike
Srbije. Dabome, ne može se prevideti ni inercija
dosadašnjeg toka stvari, pre svega stvarnih
interesnih, ideoloških i političkih »struktura«.
Težnja ka konstituisanju bonustana kao kvazidržave
samo je noviji primer žilave borbe za sticanje
i očuvanje nekontrolisane vlasti.
Pukim ponavljanjem parola o tome da zacrtanom
putu u EU nema alternative, bez novih ideja
i inicijativa, bez afirmacije institucija i
procedura, ostaćemo nekakvi krajputaši uz neke
neobične tvorevine, kao što su nacion ili bonustan,
umesto normalne i demokratski usmerene države.
Dabome, čak i uprkos voljnoj ili nametnutoj
izolaciji valja pratiti i tokove izbavljenja
iz krize u čitavom svetu i traganje za alternativama
datom modelu.