Nagvaždala po
meri naroda
Nedavno se razboritim pismom javio Aranđel Šijanović,
čitalac iz Mataruške Banje. Gospodin Šijanović
je pohvalio rubriku i Republiku,
a u dodatku se obraća i nama i jednoj beogradskoj
RTV. Ukratko, Aranđelu smetaju nacionalne penzije
i u tome nije usamljen, a TV kojoj se obratio
zamera »što mnogo obećava a malo daje«, podseća
ga »na RTS i političare«, a posebno ga nervira
»tračerska, dosadna i za Srbiju veoma štetna emisija...«
S naporom (zbog neumešnosti) sam mu otpisao a
pominjem ga najviše zbog toga što njega i slične
lako nazovemo malim i običnim
ljudima, bagatelišemo njihovo mišljenje i prećutkujemo
dobronamerne kritike i predloge. Dalje od najveće
naše varoši ima veoma svesnih ljudi koji mnogo
znaju i čitaju više nego »gospoda« u metropoli.
Srebrenica je utega o vratu naše zemlje! Da li
smo masakr osmislili, počinili, natociljali i
štitili »izvođače« ili što, iako smo mogli i morali,
nismo sprečili, svejedno. Novinarčina Slaviša
Lekić, urednik Statusa,piše nedavno o
stereotipima i reče da u svakom, koliko god bio
uprošćen, ima zrnce istine. Mora, kaže, postojati
trag nekakvog iskustva i dodaje da ne zna za stereotip
»koji upućuje na to da su Crnogorci vredni, Slovenci
lenji, a radikali normalni«. Tezu je pojačao zapažanjima
Hrvata (»Spava kao anđeo«), Bosanaca (»Spava k’o
jagnje«) i Srba (»Vidi ga, spava k’o zaklan«!)
kada vide usnulo dete. Poslednji, banalna otrcana
fraza ili kolektivna senka za Lekića je pod upitnikom.
»Ma koliko u ovoj govornoj formi delovala stravično,
metafora ‘Spava k’o zaklan’ je talog najmanje
vekovnog iskustva. Nemoguće je da tako nešto nastane
u narodu koji živi srećno i u miru. Gde nema zaklanih.
I onih koji su klali. Vek za nama je obeležilo
klanje. Ne metaforično. Klani su Srbi ali su i
Srbi klali. Najsvežije u pamćenju je obostrano
klanje u eri vođe kome se verovalo a koji je na
izazove vremena odgovorio nakanom da osvoji, skrši
i satre, makar i sopstveni narod«.
»Ljudi u Srbiji alergični su čak i na pomen ratnih
zločina. Jedna od teza kaže da ne treba kopati
po ranama prošlosti i da je najbolje sve prepustiti
zaboravu. Drugi zagovornici demencije plaču nad
činjenicom da čak i psi zakopavaju kosti a Srbi
ih otkopavaju. Treći, shvatajući istoriju kao
današnjicu, osvetu krste pravednom. Najviše je,
pak, onih ravnodušnih, distanciranih i onda neupadljivih
kojima su katarza ili lustracija definitivno –
strani pojmovi: ‘A što se to mene tiče, ja sam
samo gledao svoja posla’! Nastojanje srpskih vlasti
da usvajanjem Deklaracije o Srebrenici preuzmu
minimalnu istorijsku odgovornost za masakr koji
je 1995. godine izvršila armija bosanskih Srba
rezultiralo je – fijaskom«, piše Lekić.
Profesor Žarko Korać tvrdi da je postojao »vrlo
veliki otpor«, da je usvojena »tankom većinom,
a uslov onih koji su glasali bio je da se donese
još jedna. »To je potpuno moralno neprihvatljivo,
mi smo«, kaže Korać, »vrlo blizu nečega što se
zove simetrija zločina, a od simetrije zločina
je samo jedan korak od onog najstrašnijeg što
se zove – opravdani zločin«. Korać se nada da
će nove generacije koje nisu rođene kada su se
zločini dogodili »imati hrabrosti da sagledaju
razmere zločina u BiH u kojoj je ubijeno više
od sto hiljada ljudi«. Pre nekoliko godina internetom
je kolao fotos snimljen na stadionu banjalučkog
Borca. »Nož, žica, Srebrenica«, uočljivo i jezivo.
Da li je neko kadar da objasni zašto je to – za
ponos.
Veliki i bogati ucenjuju male i siromašne. Malima
paše podređena uloga, a namiruju se jedino oni
koji kod nas malih rade za velike. U poslu s nama
veliki računaju i na našu nepouzdanost, dovijaju
se. U poslednje vreme ispliva ponešto od sukoba
između naših velikih koji se obično tuku oko plena.
Domaći mediji zabavljaju se koskama koje im se
bacaju i danima kao crevca razvlače narodne želje
– šta je Manojlo Vukotić sručio svom privremenom
bosu Bodu Hombahu, šta Stanko Cane Subotić poručuje
Aleksandru Tijaniću ili koliko je novca isti pozajmio
Miroslavu Miškoviću i Milanu Beku za kupovinu
»Novosti«, Luke »Beograd«... U međuvremenu se
malo zanimamo za Darka Šarića, Nebojšu Medojevića
ili Ratka Kneževića, a Evropa strpljivo čeka da
otvorimo sasvim druge teme.
E-novine Petra Lukovića objavile su, u nešto doteranoj
verziji, Vukotićevo pismo Bodu Hombahu, bivšem
koordinatoru Pakta za stabilnost jugoistočne Evrope.
Moj bivši šef iz Borbe propisno je izgrdio
Nemca, kaže da je destabilizovao region i kao
propali političar ustremio se na siromašni Balkan
i njegove medije. Ne poriče da je sa Hombahom
šarnuo nekakav ugovor, ali ne priznaje da je jamio
75.000 evra, predujam za planirani posao. Rabota
je propala jer Vukotić nije hteo da, kako veli,
učestvuje »u novinarskoj i nacionalnoj izdaji«.
Manojlo, Manojlo!
»A odakle tebi, Tijaniću, računi u Lozani, u UBS
banci, u Comtrade banci?! Kako to da ti na račune
novac uplaćuju tajkuni iz Srbije ili off shore
firme, a za poslove i konsultantske usluge obavljene
u Srbiji? Kako si ti kao ‘siromašan novinar’ zaradio
milione? Da li si to prijavio u zemlji u kojoj
živiš i u kojoj plaćaš porez? Da li si, kao državni
službenik, prijavio svoju imovinu?... Tvoj bivši
najbolji prijatelj Stanko Subotić, Ženeva, 23.
marta 2010. godine«. Ovako se na kraju pisma Subotić
obraća Aleksandru Tijaniću, direktoru RTS, a isti
za podgoričku TV IN (iz Švajcarske) poručuje da
je Miškoviću i Beku za kupovinu Luke »Beograd«
i »Novosti«pozajmio 50 miliona evra i da ga sada
napadaju jer ne žele da vrate pozajmicu. Narod
seiri, milo mu, iako ništa ne razume. A vlast?
Za nju su, što bi rekao profesor Miodrag Zec,
prihodi privatni, a troškovi javni.
Čedni duh Mirko Đorđević u autorskom prilogu na
sajtu »Peščanika« povodom jagodinske žirafe i
kragujevačke krstine setio se Stevana Sremca i
njegovih traktata na temu – može li magare Micko
da bude hadžija. »Sremčevi junaci satima vode
čitave sporove o tome da li i u magaretu ima nečeg
svetog, ako je već bilo u Jerusalimu sa svojim
gazdom (Isusom). Naravno, krst je simbol i svetinja,
kao što je i Jerusalim – ali magare ostaje magare
i nakon hadžiluka.« Kragujevački beg Veroljub
Stevanović i njegovi aplauderi uprkos većini svojih
sugrađana i zemljaka izglasaše nedavno gradnju
velikog krsta (visokog 17,3 metra, raspona 10
metara) na ulazu u varoš i žale, kažu, što će
onaj niški (80 m) biti bliži nebesima. Za krst
mora da bude, a meštani Botunja (koje je autoput
presekao) do prodavnice i škole moraju zaobilazno
i nekoliko kilometara). Para ima i za zgradu »Future«
(Stanka Subotića!) koju je Stevanović uzeo u najam
za velike pare.
Džukela (kuja), lažov, kriminalac, pijandura,
narkoman... G.... jedno, j...ću ti mater posle
na replici... Zvuči poznato? Ne sumnjam, ali vas
podsećam da je ovo iz vokabulara »časnih« ljudi
u »visokom« domu, narodnoj trućaonici, Skupštini
Srbije. Kad se tamo ispucaju, odu na RTS, recimo,
gde otkrivaju ekspertska dostignuća, koga rasne
kuce hoće a koga neće da ugrizu za guzu. Ne krivim
njih, već one koji tim barabama već godinama zaokružuju
imena. Nagvaždala trućaju, Srbi se raduju.
Dva novinarska udruženja ukrstila su koplja nakon
što je »zavisno« predložilo da se jedna ulica
nazove imenom mučki ubijenog kolege Slavka Ćuruvije.
Nezavisno s pravom negoduje jer ovo nije prvi
put da se Udruženje novinara Srbije pokušava oprati
od ratnohuškačke prošlosti i greha njegovih članova
i prema Slavku Ćuruviji. Iz NUNS-a poručuju vlastima
da može i ulica, ali pre toga – ubica.
 |
| |
Dragan
Banjac |