Duško Novaković, Klupe nenagrađenih,
pesme, izd. Treći trg, Beograd, 2009, str. 186
Gorčina pesničkog
razočaranja
Postoji u poetskom stvaranju jedna vrsta pronicljivosti
koja ponire u stvarnost sa mnogo većom merom
nego što tradicionalna poezija zahteva. Nju
bez sumnje poseduje poznati pesnik srednje generacije
Duško Novaković (1948) čija zbirka pesama Klupe
nenagrađenih odiše jakim socijalnim kontekstom
ali i pesničkim viđenjem naše najnovije ratne
(1991–1999) i poratne prošlosti. Divljenja vredna
je pesnikova inspiracija društvom i promenama
koje nisu donele željeni rezultat te stoga njegove
pesme nose u sebi znatnu gorčinu pesničkog razočaranja.
To ne čudi kada se zna da je Novakovićev opus
zapravo jedna vrsta nemirenja sa haosom istorije
te da on poeziju shvata između ostalog i kao
sredstvo da se interveniše u svetu zbilje kako
bi došlo do koliko-toliko podnošljivog odnosa
između stvarnosti i pojedinca, u ovom slučaju
bića pesnikovog. Jer umetnička pesma nije drugo
do ogledalo u kojem se zrcale sve pojavnosti
sveta i društva, a kada se ima na umu činjenica
da površinu ogledala Novaković usmerava na njihove
tamne strane kao i da se i sâm nalazi pod njihovim
okriljem u egzistencijalnoj i stvaralačkoj usamljenosti,
onda nimalo ne čudi ton njegovih ironijskih
i kritičkih opservacija.
U dinamičnoj korespondenciji sa vremenom u kojem
živimo, pesnikova intelektualna prodornost ne
štedi nikoga, ni vlast, ni opoziciju, ni naše
naravi. To što u većini pesama autorova misaonost
ide ka ironiji ne redukuje njihovu umetničku
vrednost. Naprotiv, Novakovićev poetski izraz
je gust i plastičan, a isečak autentične stvarnosti
našeg tranzicionog doba transponovan je do slike
koja odiše estetskom delotvornošću. Upravo tom,
tranzicionom dobu, posvećena je početna pesma
zbirke:
Dolazi novo vreme, takozvani
zakasneli tranziciocen
Poput miocena, pliocena, poput ostalih
Umetničkih pravaca Prirode i božjeg kista
Registrovanih u Sveopštem Muzeju Čovečanstva.
Hej, već je stiglo! Tja,
evo ga! Već zauzima stvarnost!
Već smanjuje red za istoriju, već samu istoriju
svodi
Na nekoliko šarenih, komičnih, ludih, zadriglih
generala
Koji se pljuju i otimaju oko tlocrta na
geografskoj karti.
Tranzicija na balkanski način ne samo da je
visokokoruptivna već prosto pliva u licemerju.
U pesmi »Savet« Novaković oslobođenim, britkim
jezikom ukazuje na besperspektivnost mladog
naraštaja u Srbiji:
Ako me diplomac pravnih
nauka
Baš to, oko zaposlenja pita
Bez ustezanja reći ću mu u lice:
Momak ili se brzo zaglibi u veru
I jednoj od tri crkve služi
Ili nameštenje vrebaj državno
Ogluvi, oslepi, onemi, liši se stida...
... Ne nasedaj na diplomu, znadi
Na hiljade takvih kao ti
Spremno je da brže od tebe
Svojom guzicom misli, a to znači
Jebana da bude ili druga prkna da jebe.
A one, pak, mlade ljude koji su trbuhom za
kruhom zauvek napustili Srbiju tih užasnih devedesetih,
pesnik simbolično naziva »čistim i ozarenim
kapima rose« koji »nestadoše kao da behu
refren neke zavere koju laboranti nazivaju isparavanjem
a mi bolom splasnutih jastuka«. Svojoj
generaciji stoga prebacuje nemar i sebičnost,
zaluđenost politikom koja je dovela do egzodusa
tolikih mladića i devojaka:
Ništa im nismo dali, ništa
obećali
Ni dozvolili svoje snove da imaju
Tako smo ih verovatno odrodili
I pustili da skitaju, pa gde umru...
Dežurnim patriotama koji se usude da tu mladež
nazovu nepatriotama, izdajnicima čak, pesnik
energično poručuje:
Molim vas da ih niko nikada,
ni u šali
Ni na jednoj pesničkoj večeri
Ni na jednom savetovanju za maloletničku
delinkvenciju
Koje finansiraju ratne sponzoruše
Ne naziva škartom istorije
Molim vas prestanite da ih čerupate na živo
Našu isporučenu decu
Naše buduće grobove na Zapadu
Inače ćemo mi, pesnici, vas očerupati!
Na nedavne ratne prilike podseća vrlo upečatljiva
pesma »Slali smo pakete, valjda da umirimo savest«
u kojoj Novaković postavlja suštinsko pitanje
svima nama: zašto smo dozvolili da se u naše
ime ruše tuđi gradovi i da pri tom spiramo nečistu
savest »slanjem paketa«:
Iz opkoljene zemlje slali
smo
Pakete opsađenom gradu
Iz zemlje iscrpljene bombardovanjem
Slali smo gradu iscrpljenom bratskim granatiranjem...
... Pošto mir nije bio ograničen rokom trajanja
paketa
Ni strah da će rat prestati nije bio ograničen
količinom paketa
A pakete smo slali i slali, na kraju je
neko morao da kaže:
Kad ćemo prestati da budemo ovako idiotski
korisni?
A kad su bitke završene, mir uspostavljen i
»sve se vraća u pređašnje stanje« ostaje pakao
razorene privrede i siromaštva ljudi:
Mir, to su sad opet matematičke
zapetljancije
Između bruto i ostvarene neto zarade
Poljoprivrede, industrije, zanatskog sektora
I mnogo čega u zavisnosti od smernica vlade.
Ali šta je sa živima? Na ovo, pesnik daje ironičan
odgovor:
Naravno, malo ćemo trgovati,
cenkati se, ali
Nastojati da se ne preteruje u tome –
Jer mrtvi su pripali božjem delokrugu. I
tačka.
A mi, po svemu izgleda, ama baš nikome!
Dobar deo svojih književnih vrednosti Novakovićeve
pesme dobijaju iz jezički efektnog iskaza o
srušenim iluzijama o oporavku društva, laži
i privida demokratije i prosperiteta. Pod snagom
ironijskog udara, pesnik razobručava etablirane
»istine« i maskirane laži i obmane.
Ironična slika sveta je kod Novakovića u stvari
kritička ali i duhovita slika.
Međutim, Novakovićeva duhovitost izvire iz njegove
bujne domišljatosti i suptilne pronicljvosti.
U tom smislu vrlo je indikativna pesma pod naslovom
»Šmrk« u kojoj je reč o turobnim devedesetim
kada je režimska propaganda ljude olako delila
na patriote i izdajnike, a policija brutalno
tukla (»Udaraj, razvali mu pičku / ne
štedi tu pičku američku«):
Sećaš se, brzao si na stanicu
da ne izgubiš zadnji prevoz
A bol u preponama, oštar, savijao te u pasu
I već si glupo pomislio: izbiće ti mokraća
na uši
Stao si na početak sporedne, neosvetljene
uličice
I počeo da mokriš, mokriš, oho, ho, kakvo
olakšanje!
Ispostavilo se da si stao iznad otpalog
plakata sa zida
Ispostavilo se da si zalivao ružu na predsednikovom
reveru
Ispostavilo se, bitango, da nisi samo mokrio
Nego, kako stoji u izveštaju, hteo si da
mu ga metneš
Ispostavilo se da nisi računao šta sve može
da ti priredi
Vlastiti šmrk, i uopšte do čega te može
dovesti
Prirodna potreba za izbacivanjem otrova
iz unutrašnjih organa.
Zato ubuduće ne mokri, ni preko usta.
Novakovićevi stihovi su upečatljivi
ne samo po »društvenoj« tematici nego i po neobičnoj
fakturi, po jezičkoj slobodi u prvom redu. Stoga
je Novakovićeva ideja u ovoj zbirci jednako uverljiva
u oblasti poetičke problematike, stila i nepridržavanja
klasičnih poetskih oblika i konvencija, koliko
i u ravni značenja, smisaonih nijansi i ona pre
svega odražava »duh pobune« (Predrag Petrović).
U pogledu poetičkih parametara ove poezije, treba
istaći da je privatnost stavova prevladana refleksivnom
sugestivnošću, dok je spoznajnoj monotoniji najjači
otpor pružao jezik oslobođen stega »građanske
pristojnosti«, kao i otkrivanje njegovih neočekivanih
semantičkih valera. Tako je uspešno istkan ćilim
dinamičnosti koji gradi istinsko čitaočevo uživanje.
Aktuelizacijom društvenog diskursa Novaković nije
samo izložio svoje poglede na nedavnu prošlost,
već je u njima otkrio supstancu koja traži, pored
ostalih, i poetske odgovore na izazove našeg vremena.
 |
| |
Z.
M. |
|