Knjiga Hagar Salamon
Ljudi hijene*
govori o Jevrejima koji su živeli na severu Etiopije
sve do pred kraj prošlog veka. Skoro celokupno
stanovništvo, oko 40.000 ljudi, odselilo se za
Izrael avionskim letovima u okviru tajnih operacija
»Mojsije« i »Solomon« koje je organizovala izraelska
vlada u vreme opasnosti od građanskog rata i gladi
u Etiopiji. Knjiga je antropološka studija o životu
u etiopskoj primarnoj zajednici koju je autorka
predstavila kao značajan povod za duboko preispitivanje
kulturnog identiteta savremenog društva.
Za vreme operacije »Mojsije«, 1984. godine, Hagar
Salamon je dobila ponudu Ministarstva za imigraciju
Izraela da prati proces prilagođavanja etiopskih
Jevreja koji su stigli u Izrael. To je podrazumevalo
obilaženje sabirnih centara u kojima su se oni
tada nalazili, i praćenje i evaluaciju rada osoblja
ministarstva koje se brinulo o njima. A prvi susret
sa ljudima koji su na rukama i licima imali tetovirane
krstove bio je za nju potpuni šok. Taj prvi utisak
možda nije bio najvažniji, ali je svakako bio
jedan od povoda za njen desetogodišnji trud na
ovoj izuzetno važnoj i zanimljivoj knjizi.
Etiopski Jevreji su poznati pod imenom Falaša,
premda oni za sebe radije upotrebljavaju naziv
Beta Izrael, što znači Kuća Izraela. Ime Falaša,
koje Jevreji smatraju neprijateljskim i potcenjivačkim,
vezano je za njihov status ljudi lutajućeg plemena,
onih koji rade zemlju ali je ne poseduju. Na starom
južnosemitskom jeziku gez,
falasha znači
stranac ili izgnanik, a dovodi se u vezu i s arapskim
izrazom
fellah koji je označavao domaće
ruralno stanovništvo na osvojenim arapskim teritorijama.
Poreklo Beta Izraela je, uprkos brojnim istraživačkim
naporima preduzetim u poslednje vreme, za nauku
još uvek zagonetno. U narodnoj legendi ono se
vezuje za Solomona i kraljicu od Sabe i njihovog
sina Menelika koji je vladao Etiopijom oko 950.
godine pre nove ere. A kod rabina u Izraelu još
uvek preovlađuje verovanje da je Beta Izrael deo
plemena Dan, jednog od deset izgubljenih plemena
Izraela, koje je izbeglo od građanskog rata u
vremenu posle Solomonove vladavine, prvo u Egipat,
a onda južnije u Etiopiju.
Na severu Etiopije stanovništvo živi životom koji
je skoro sasvim vezan za zemlju i poljske radove.
Dok su živeli tamo, Jevreji su bili rasuti u 500
sela u regionima Gondar, Tigar i Volo, severno
od jezera Tana u Etiopiji. Živeli su u malim kružnim
kolibama od drveta i blata, pokrivenim slamom.
Retko kad su živeli sami, najčešće kao manjina
u selima sa pretežnim hrišćanskim ili muslimanskim
stanovništvom. Ljudi u tim krajevima se međusobno
ne razlikuju fizički i lingvistički, govore istim
jezikom, amharskim ili tigrinijskim, zavisno od
regiona, ali se veoma razlikuju po veri. U svakodnevnom
životu postoje vrlo jasne granice i čvrsta pravila
u ophođenju prema susedima. Za Jevreje je bilo
zabranjeno dodirivanje bilo koga ko ne pripada
Beta Izraelu. Naročito je to važilo za hrišćane.
Ako bi se to desilo slučajno ili u prolazu, nakon
toga bi se moralo proći kroz obred očišćenja.
Kada bi hrišćani došli u jevrejsku kuću na pod
bi se stavljale sveže, odsečene grane, a koristile
su se i za vreme radova u polju, kao barijera,
da razdvoje jedne od drugih ljudi različite vere.
Kad je hrišćanin isplaćivao Jevrejina za rad ili
uslugu, on bi stavljao novac u životinjski izmet,
jer je to jedna od materija pored vode, svežih
grana, pepela ili sl. koja ima moć da poništi
magijsko dejstvo. Kada bi žena iz hrišćanskog
komšiluka bila pozvana u jevrejsku kuću na kafu,
ona bi morala da stoji iza ograde koja deli dva
dvorišta i da pije kafu iz posebne glinene posude
koja bi se bacala nakon upotrebe. Obično su Jevreji
držali posude za takvu upotrebu u deblu drveta
ili u žbunu u dvorištu. Primeri ovakvih zabrana
su bezbrojni. Ako bi prilikom zajedničkog oranja
zemlje plug naišao na suvu granu i hrišćani je
dotakli, Jevreji to ne bi smeli. Morali bi da
čekaju nekog od hrišćana da je ukloni. Isto tako
bi davali svojim susedima, hrišćanima, da muzu
njihove krave za Sabat i da uzmu mleko, jer je
mleko bilo tabuisano i nije se smelo piti. Čak
ni telad koja sisaju nisu smela da prilaze kravi
i da piju mleko dok je Sabat.
Jevreji su znali razne zanate – muškarci su bili
kovači, žene su pekle keramiku. Hrišćani su smatrali
poslove kao što su kovački ili grnčarski manje
vrednim od onih u poljoprivredi, ali su ih veoma
cenili, jer predmete od keramike ili metala nisu
umeli sami da naprave. Ali koliko god da su cenili
te veštine istovremeno su ih smatrali i opasnim.
Posebno zbog toga što su bile povezane sa vatrom,
a vatri se pridavala magijska moć. Hrišćani bi
govorili za Jevreje: »Kad, pomoću vatre, od sasvim
beznačajnih stvari prave korisne i dobre predmete,
šta tek mogu da urade sa ljudima, tj. sa nama«.
I zato su ih predstavljali kao one koji imaju
natprirodne moći, koji su po danu ljudi, a po
noći hijene. Najčešće korišćen izraz za biće koje
poseduje takve natprirodne, magijske moći, bio
je
buda.
Buda jede svoje žrtve,
što znači da sisa krv živim ljudima ili iskopava
skoro zakopane leševe da bi zadovoljila svoju
glad ili ritualne potrebe. Ono što joj omogućuje
da savlada svoju žrtvu je urokljivo oko, čiji
pogled prodire u svakog ko joj se nesmotreno izloži.
Zato su, prilikom susreta sa Jevrejima, hrišćanske
žene pokrivale lice tkaninom, a decu krile iza
sebe ili okretale u stranu.
Jevreji nisu imali zemlju, sem u krajnje retkim
slučajevima, i morali su da je uzimaju u zakup
od zemljoposednika hrišćana. Zakup zemlje se ponekad
ugovarao pismeno ili usmenim putem, uz prisustvo
svedoka obe strane. Mnogi ugovori između hrišćanskih
vlasnika zemlje i jevrejskih zemljoradnika su
trajali generacijama pošto su zadovoljavali obe
strane – Jevreji su sticali materijalnu sigurnost,
a hrišćani saznanje da Jevreji neće upotrebiti
svoje magijske moći protiv njih. Obično bi ugovor
obavezivao zakupca da preda od četvrtine do polovine
prinosa od zemlje. Ali, bez obzira na teške uslove
ugovora za zakupca, on je bio taj koji je slobodan
da raskine ugovor kad želi, a zemljoposednik to
nije mogao jer je zavisio od prinosa. Tako da
se u percepciji Etiopljana uvek smatralo da je
slabija strana moćna, tj. da bezemljaš koji nema
ništa ne može ništa ni da izgubi. On je tako bio
slobodniji da stiče šansu i da nađe bolji komad
zemlje i boljeg, povoljnijeg vlasnika.
Celokupan život u ovoj siromašnoj sredini bio
je upućen na zajednicu. Svi su radili zajedno
u polju, družili se, jeli i pričali, ali uz
već pomenute zabrane. Bez tih zabrana normalno
odvijanje života između ovako različitih grupa
ne bi bilo zamislivo. A izvorište ovako striktnih
zabrana nalazilo se u veri. Dovoljno je da se
setimo njihovih kamenih
|
crkava čiji su krovovi
u ravni tla, a same građevine klesane
duboko u unutrašnjosti stene da shvatimo
koliko je vera u Etiopiji jaka. Vekovni
rivalitet Jevreja i hrišćana u pogledu
vere najbolje se ogledao u žučnim diskusijama
u svakodnevnom životu. Svi su voleli
da raspravljaju. To se radilo na ulici,
na trgu ili u polju, i s najvećim žarom.
Jedan od glavnih predmeta polemike bio
je oko prvenstva svete knjige. Za Jevreje
je njihova Tora uvek bila najvažnija
jer je primljena direktno od Boga. A
kad bi hrišćani rekli da je Vangel (Novi
zavet) zamenio Stari, Jevreji bi odgovarali
da je on lažan, jer su ga pisali ljudi.
I na kraju bi zaključili: »Svet je počeo
sa Torom i završiće se sa Torom«. Kao
zanatlije koje rade sa metalom i drvetom,
Jevreji su pravili i popravljali hrišćanske
kipove, metalne krstove, raspeća. Tako
da su hrišćansku veru povezivali s idolima.
I govorili su: »Mi smo im napravili
Isusa i Mariju i ostale idole, i sada
se oni njima mole. Oni su bogati, imaju
mnogo bogova, a mi imamo samo jednog«.
U tim raspravama hrišćani su najčešće
prigovarali Jevrejima zbog žrtvovanja.
Stalno su ponavljali kako je to bezbožno,
dovodili svoje sveštenike da posvedoče
kako se na žrtvovanje loše gledalo još
u Starom
|
|
|
zavetu, i govorili su: »Eto, kao što koljete
životinje u petak, pre Sabata, tako ste ubili
i Isusa«. Jevreji su poredili hrišćane s njihovim
proizvodom od keramike koji se zove
dohoné.
U strahu od vatre hrišćani nisu pekli keramiku,
i jedino što su mogli da urade je
dohoné.
To je posuda koja se pravi od blata i slame
i suši na suncu. A nepečena posuda je porozna,
i u njoj se mogu držati samo suve materije kao
što su ječam ili proso. Zbog toga su Jevreji,
koji su savladali magijsku moć vatre i bili
uspešni u pečenju keramike, rado upotrebljavali
ime
dohoné za hrišćane,kao centralnu
metaforu za jedno nedovršeno, polovično umeće.
I govorili su da je hrišćansko srce kao
dohoné,isto
kaoi njihova vera, nepouzdana i nedovoljno jaka.
Svoj položaj sluge koji obrađuje hrišćansku zemlju
u ovozemaljskoj stvarnosti Jevreji su objašnjavali
u okviru kosmičkog poretka. Oni su održali pravu
i prvobitnu veru i vezu sa svojim nevidljivim
Bogom i na taj način bili deo više stvarnosti.
A pošto su naučili veštine, poistovećivali su
se sa kreativnim snagama prirode kao što su vatra
i voda, koje su bliže Bogu. A hrišćanima su, kao
onima koji poseduju zemlju i zavise od nje, davali
status zemlje, čija plodnost zahteva stvaralačku
moć inferiornih sila kao što su sunce i kiša.
Ali koliko god da su u ovim odnosima bile prisutne
snažne i nepomirljive razlike toliko je, kao protivteža
tome, bila prisutna i tesna saradnja. To bi se
videlo iz situacija kada bi hrišćani dolazili
do jevrejskog sveštenika i donosili mu darove
da bi se molio za njih – za kišu da rodi zemlja,
protiv rojeva skakavaca koji prave pustoš u polju,
ili da se Bog umilostivi da ubije lopova koji
im je pokrao stoku. Hrišćani su verovali da su
Jevreji bliži Bogu i da će on uslišiti njihove
molbe, pre nego njihove. To isto se dešavalo prilikom
sahranjivanja gde je poštovan strogi jevrejski
običaj nedodirivanja mrtvaca – ako bi ga dodirnuli
morali bi da budu sedam dana u režimu očišćenja,
a to je bio veliki problem zbog poljskih i drugih
radova. Da bi se pokojnik preneo od sela do groblja
bilo je potrebno više ljudi, a Jevreji su obično
mogli da obezbede samo dvojicu. Za ostale bi se
postarala hrišćanska strana koja nije imala problem
sa zabranom dodirivanja pokojnika. Tako se ostvarivala
uspešna saradnja – Jevreji su imali neophodnu
pomoć koju su sami teško mogli da obezbede, a
hrišćani su činili dobro delo koje njihova vera
veoma ceni. A u ovom slučaju ono je bilo još bolje,
jer je učinjeno u blizini smrti, tj. drugog sveta
i boga.
Sve ove situacije govore o vrlo ambivalentnom
odnosu obe strane. Jevreji su govorili hrišćanima
da se klanjaju idolima, a kada su za hrišćanski
praznik Meskel dolazili i gledali ih kako nose
drvenu figuru Mirjam (Marije) i igraju s njom,
u stvari su dolazili da se dive spektaklu i bogatstvu
dekora hrišćanske svetkovine. Ili kad bi se nadmetali
na trgu u najžučnijim raspravama oko vere – tad
su u stvari koristili priliku da potvrde pripadnost
jednoj istoj zajednici i jednom istom bogu. Ta
ambivalentnost je posebno vidljiva u konverzijama
u drugu veru, tj. iz judaizma u hrišćanstvo. Jevreji
koji menjaju veru nikad nisu postajali pravi pripadnici
hrišćanstva i njihove zajednice. Hrišćani ih ne
bi priznavali, iako bi u početku činili sve da
ih privuku na svoju stranu. Obećavali bi im kćeri
za žene, zemlju i novac, a kada bi se ovi konačno
preobratili od obećanja najčešće ne bi bilo ništa.
Hrišćani bi govorili da preobraćenici nisu, i
pored krštenja, stvarno prihvatili novu veru,
da imaju još uvek magijske moći i da ih sada još
više ugrožavaju jer su skriveni pod maskom hrišćanstva.
I nisu hteli da ih sahranjuju na svojim grobljima.
Jevreji su jednostavno komentarisali da prelazak
u drugu veru njihovi čine samo zbog materijalnih
pogodnosti, da je konverzija formalna i da nema
promene vere u srcu.
Ovako vredan i obuhvatan rad na pitanju običaja
i verovanja Falaša Jevreja autorki je bio pravi
podsticaj za isticanje ključnih razlika u postojećim
kulturnim obrascima. U zapadnom modelu mišljenja
ambivalencija u primarnoj zajednici se najčešće
shvata kao nemoć da se razreše određeni tipovi
društvene suprotstavljenosti. Zapadni diskurs,
zasnovan na znanju koje ovladava prirodom, smatra
da društvena suprotstavljenost mora da ima nekakvo
razrešenje, tj. da je neophodno da se ovlada društvenim
procesima kao što se ovladava prirodom. A to dovodi
do jedne sužene slike sveta kao izvesnosti i koherencije,
gde jedna stvar mora da bude ono što jeste a ne
istovremeno i nešto drugo. Takav pristup nema
ključ za čitanje značenja i simbola primarnih
zajednica, i predstava da ljudi danju mogu biti
ljudi, a noću hijene, njemu mora da izgleda potpuno
šokantno. A u etiopskoj zajednici se primenjuje
jedan složen, simbolički sistem imenovanja koji
podrazumeva spontanu mogućnost preobražaja ljudi
i stvari. To je sistem otvoren prema životu, a
ne prema zahtevima izvesnosti i koherencije, i
on omogućuje da se život u zajednici odvija na
regularan i prihvatljiv način, bez prevelikih
potresa. A kako je savremeni judaizam u potpunosti
blizak zapadnom modelu, sasvim je bilo prirodno
da se prilikom dolaska etiopskih Jevreja crne
kože, sa hrišćanskim simbolima na čelu i vratu,
u Izraelu postavi pitanje »Da li su Falaša pravi
Jevreji?« To pitanje je potpuno razumljivo za
zapadni model logičke doslednosti, a potpuno strano
za ljude koji koriste jedan simbolički kod, gde
biti isti sa samim sobom može takođe da znači
– biti isti s onim koji je suprotan. A zamena
jevrejskog i hrišćanskog identiteta u Izraelu
je najveća jeres.
Tokom boravka u Izraelu, za etiopske Jevreje je
počela drama uklapanja u novu stvarnost, jer su
ih gledali kao nešto što odstupa od standardne
predstave o jevrejstvu. U Etiopiji su oni bili
tretirani kao ljudi svetle kože prema crnim Afrikancima
koji žive južnije, a ovde su se suočili s tim
da se njihova koža gleda kao crna, sa svim konotacijama
koje je vladajući način percepcije »civilizovanog«
sveta negovao kroz istoriju. Osećajući sebe kao
rasno inferiorne i tražeći razlog za novonastalu
nelagodnost, Falaša Jevreji su govorili: »Pošto
je Izrael severnije od roga Afrike, onda će vremenom
i naša koža postajati svetlija, kao kod pravih
Jevreja«. Ali to se nije dogodilo, a evo prošle
su već dve, tri decenije od njihovog dolaska u
Izrael. A onda su neki od njih govorili da treba
da prođe još vremena, a drugi su počeli da zagledaju
kožu svoje tek rođene dece. A treći su jednostavno
rekli da bi judaizam trebalo da bude ipak nešto
više od svetle boje kože.