Odbrojavanje
Međunarodnom festivalu aktuelne muzike Interzone
Ako se osvrnemo desetak godina unazad i pokušamo
da navedemo šta je to što Novi Sad čini gradom
koji promoviše vrednosti građanskog društva i
interkulturalni dijalog – onda svakako ne možemo
da zaobiđemo Međunarodni festival aktuelne muzike
Interzone.
Festival je nastao 1997. godine, sa željom da
utiče na određene tokove i shvatanja, stavove
koji se odnose na poimanje muzike, u svim njenim
oblicima. Dakle, predstaviti nešto što je novo
i drugačije u vremenu kada te kategorije i nisu
bile baš najpoželjnije, u vremenu jedne sveopšte
devastacije države i društva – nije bio nimalo
lak zadatak. Ipak, dvanaest godina nakon toga
može se reći – vredelo je pokušati, vredelo je
početi. Ideja Interzone festivala nije postavljena
pretenciozno. Cilj Festivala nije bio da se po
svaku cenu promeni kulturna klima (scena) grada,
pokrajine, regiona – nije se želelo na silu ići
protiv dominantnih obrazaca življenja i delovanja.
Cilj je bio da se stvore (stvaraju) alternativni
obrasci, mogućnosti za delovanje na nov i drugačiji
način – da se kreiraju novi diskursi. To je proces;
to se događa sporije nego što mnogi očekuju, ali
su nakon određenog vremena kvalitativne promene
evidentne. U dosadašnjim festivalskim
izdanjima
učestvovalo je preko 300 izvođača/ica iz preko
35 zemalja: i to gotovo iz svih evropskih; a sa
ostalih kontinenata tu su: Mali, Senegal, Australija,
Kuba, Amerika, Kanada, Brazil, Indija i Japan.
1
Možda je jedna od najvećih vrednost Interzone
festivala baš u tome da je, svih ovih godina,
uspeo da ostane osoben, da nije postao populistički,
iako je to danas poželjno (neophodno), da nije
podlegao raznim negativnim uticajima iz okruženja.
Nonkonformizam u vremenu konzumerizma i neokonzervativizma,
a uz površnost kao osnovni element svakodnevice
– zvuči nemoguće. Ipak, iskustvo pokazuje da je
moguće. A moguće je samo uz neprestano istraživanje
i rizik. Iz godine u godinu, Interzone festival
je menjao svoj koncept. Ne zato da bi, po svaku
cenu, opstao, već da bi evoluirao, da bi postao
kvalitetniji. Društveno-politički kontekst u kojem
je Festival nastao, ali i u kojem se razvijao,
kroz nepostojanje kvalitetnih kulturnih politika
(a o strategijama razvoja kulture da ne govorimo),
te surovim mehanizmima istrebljenja
drugih
i
drugačijih, dakle alternativa u kulturi
i umetnosti, ne predstavlja samo izazov već i
pretnju. Sada je sasvim jasno da dominantni diskurs
ne prepoznaje kulturu u dovoljnoj meri kao jednu
od osnovnih poluga za razvijanje demokratskih
procesa u zemlji u tranziciji. Paušalne procene
vrednosti savremenih kultura i umetnosti, njihovo
podvođenje pod isto, isto za sve (
da bude
zabavno i veselo), konstantni pokušaji stvaranja
(što manje) velikih grupacija konzumenata kulture
– predstavlja nešto što je katastrofalno za budućnost
građanskog društva. Sve to je doprinelo da sada,
dvanaest godina nakon prvog izdanja Festivala,
i nakon promene svih političkih garnitura koje
su na vlasti – baš ova, takozvana i samo(pro)zvana
demokratska – Interzone dovede u fazu odbrojavanja
i gašenja.
I uprkos svemu navedenom, Interzone je uspeo da
promoviše i afirmiše nove muzičke (scenske) oblike,
muzike raznih žanrova i međužanrova, aktuelnosti
na domaćoj, evropskoj i svetskoj (umetničkoj)
muzičkoj sceni.
Kao što je već navedeno, njegov koncept nije (bio)
uvek isti. Njegova jedinstvenost se ogleda/la
u spremnosti na promene, na upuštanje u manje
očekivane obrte i polja istraživanja. Tako se,
od pre dve godine, osnovni fokus Festivala usmerio
na afirmaciju i promociju umetnica, dakle žena
u muzici, što kompozitorki, autorki, što izvođačica
i promoterki. Ideja je bila da se više pažnje
posveti
drugima i
drugačijima
(u odnosu na dominantne prisutne) u muzici – to
je mali doprinos i apel da je položaj žena još
uvek daleko od zadovoljavajućeg, ne samo u muzici
već i u svim ostalim sferama života. Interzone
će sigurno nastaviti da, na neki, sebi svojstven
način, egzistira u međuzonama, u drugačijim prostorima,
što fizičkim, što mentalnim – i da promoviše svoju
ideju o mogućnosti postojanja alternativa i njihovih
vrednosti.
U oktobru ove godine je trebalo da se održi deseto,
jubilarno izdanje Festivala. Međutim, usled neadekvatne
podrške Gradske uprave za kulturu i potpunog odsustva
podrške Pokrajinskog sekretarijata za kulturu,
umesto Festivala, od 15. novembra pa do kraja
godine biće organizovano
Odbrojavanje – Interzone.
U okviru
Odbrojavanja održaće se jedanaest
akcija (po jedna za svako izdanje Festivala i
poslednja, nulta), nakon kojih će se Međunarodni
festival Aktuelne muzike Interzone – ugasiti.
Akcije će činiti koncerti, video-projekcije, izložbe,
tribine, performansi itd.
Pokrovitelj
Odbrojavanja – Interzone
je Gradska uprava za kulturu (Novi Sad).
I za kraj, da se podsetimo samo nekih od imena
koja su obeležila ovaj festival u proteklih devet
izdanja: Iva Bitova, Maria Kalaniemi, Boris Kovač,
Celia Mara, Tamara Obrovac, Svetlana Spajić, Katalin
Ladik, Erzsi Kiss, TAJJ Kvartet, Julie Joslyn,
Milica Paranosić, Alfia Nakipbekova, Sabina Mayer,
Miona Babič... I još mnogi/e drugi/e.
Za više informacija o samom Festivalu, ali i o
akcijama
Odbrojavanja www.interzone.in.rs.