Smrtna kazna:
traganje za količinom nužnog bola
Smrtna kazna
još postoji u: SAD, Iraku, Iranu, Avganistanu,
Saudijskoj Arabiji, Pakistanu, Kini, Japanu,
Severnoj Koreji, Mijanmaru, DR Kongo, Zimbabveu,
na Kubi...
Povodom izvršenja još jedne smrtne presude
u SAD, autorka ovoga teksta prvi put se složila
sa zastupnikom iste – povodom logike. Nemoguće
je sa sigurnošću odabrati koji način izvršenja
smrtne kazne je najbezbolniji. Čuđenje povodom
takvog zahteva došlo nam je sa suprotnih pozicija.
Po njenom zastupniku, bol je kolateralna pojava
opravdana pravednošću kazne – uobičajen
odgovor protivnicima koji su ovoga puta, umesto
da se usredsrede na njeno ukidanje, raspravljali
o izboru manjeg zla (bola), dajući njenom advokatu
priliku za ciničnu upotrebu logike.
Kazna je izvršena 8. decembra u američkoj državi
Ohajo, prvi put injekcijom koja sadrži jedno
sredstvo, veliku dozu anestetika. Koristeći
iskustvo iz eksperimenata sa životinjama, zaključeno
je da je to najbezbolniji način, svakako bolji
od prethodnog injekcijskog koktela pripremljenog
od tri smrtnosna sredstva (koja vode gubitku
svesti i paralizi mišića i, na kraju, zaustavljanju
rada srca) i za čije dejstvo je tokom prethodne
egzekucije u septembru bilo potrebno dva sata.
Ovoga puta sve je trajalo oko 40 minuta, 30
za nalaženje upotrebljive vene (iz osamnaestog
puta) i 10 da bi »smrtonosni lek« delovao.
Staru mudrost da je važnije pitanje
nego odgovor potvrđuje ova priča. Protivnici smrtne
kazne usprotivili su se ovakvom izvršenju
kazne jer je ona neispitana na čoveku i, prema
tome, »humani eksperiment«. Pitanje koje logično
odmah pada na pamet postavio je Kent Šajdeger,
direktor Fondacije za kriminalno pravosuđe i pobornik
smrtne kazne: »Kakvu vrstu testa očekuju? Kontrolnu
studiju sa volonterima? Malo verovatno«. 1
Kako je moguća onakva »omaška« u logici? 2
Srećom, nekoliko dana kasnije Njujork tajms
u svom uredničkom komentaru pod naslovom »Nema
‘humane’ egzekucije« konstatuje, osim osnovne
naslovne teze, kako ni zastupnici smrtne kazne
takođe ne mogu znati koje njeno izvođenje
je manje bolno, što je najbolji dokaz da je svako
njeno izvođenje pravno sumnjivo i moralno pogrešno.
Zašto je nemoguće ublažiti izvršenje
smrtne kazne? Fizički gledano, zato što niko na
vlastitom primeru ne može dokazati (obavestiti
post festum) šta je zaista manje bolno:
da žrtva (osuđenik u toj poziciji postaje
žrtva) najpre ostane bez svesti 3
ili da se
|
»istovremenije« sve okonča. Moralno,
zato što čak i da se nešto u smrtnoj kazni
može ublažiti, ne može da je ona kazna
na smrt.
To je jedini odgovor zastupniku smrtne
kazne na njegovo logično, mada, s obzirom
na situaciju, od njega neumesno ironično
pitanje. Ukoliko nema smisla da protivnici
smrtne kazne tragaju za podnošljivijim
bolom osuđenika, još manje ima smisla
da to čine njeni zastupnici. Njihov motiv
je i tako činjenje ustupka prvima i ublažavanje
prizora svedocima izvršenja. Nelogičnost
takvih »ustupaka« tokom istorije trebalo
bi da nas vrati giljotini jer...
Giljotina
je bila bolja, ili: koliko bola je nužno?
Kod ubijanja životinja
postoje različiti rituali, u zavisnosti
od oruđa kojim se raspolaže ili o kojoj
tradiciji, religiji ili |
|
 |
 |
|
Deklaracija
za život |
 |
| »Verujem da smrtna
kazna ne služi odvraćanju
od zločina i da je njena
jedina namera osveta.
Zato ovim izjavljujem
kako, u slučaju da umrem
kao žrtva nasilja, zahtevam
da onaj ili oni za koje
se dokaže da su krivi
za moje ubistvo ne budu
žrtve smrtne kazne ili
pod pretnjom smrtne kazne
ni u kakvim okolnostima,
bez obzira na to koliko
je zločin gnusan i koliko
ja patio. Smrtna kazna
bi moju patnju jedino
uvećala.
(...) Zahtevam da Deklaracija
bude dostupna na svakom
suđenju svakoj osobi koja
je optužena za moje ubistvo,
kao i da bude pročitana
i podeljena poroti. Takođe,
zahtevam da Sud dozvoli
da Deklaracija bude prihvaćena
kao izjava žrtve na suđenju
osobi ili osobama optuženim
i osuđenim za moje ubistvo,
i da se kazna donese u
skladu s ovom mojom željom.
(...) Zahtevam da moja
porodica i moji prijatelji
preduzmu sve što je nužno
da bi se sproveli cilj
i namera Deklaracije i
da nadalje ne preduzimaju
akcije koje su joj protivne...« |
 |
|
|
|
civilizaciji se radi (islam, npr., zadaje halal
standard). Načini više zavise od predanja nego
samilosti i obzira.
Kod »humanog ubijanja« trebalo bi biti human,
jer iako se ubija ubica, koga mnogi smatraju ne-čovekom,
osuđenik i za najteže krivično delo pred zakonom
je čovek. Zato se nastoji da ta smrt bude najmanje
bolna, da ne kažemo najlagodnija.
Tokom istorije bilo je giljotiniranja, čerečenja,
vešanja, kamenovanja, ubijanja iz vatrenog oružja,
električne stolice, gasne komore, smrtonosne injekcije
i uvek, naravno, bola. Ipak, kako je podsetio
Mark Esig, 4
negde od 1850. Amerika počinje da traga za načinima
olakšanja bola tokom izvršenja smrtne kazne,
pre toga bol je bio cilj. Međutim, kako je javnost
pokazivala sve više »sentimenta« – mada nedovoljno
da ni posle jednog i po veka ukine kaznu – nastojalo
se da se smrt olakša ili se bar mislilo da se
to čini. Giljotina je, npr., bila suviše surova.
Ipak, zavisi sa koje strane (giljotine) se posmatra.
Esig zaključuje da se, u stvari, počelo više voditi
računa o senzibilitetu posmatrača – optuženik
možda najmanje pati pod brzom i nepogrešivom oštricom
giljotine (ovde sigurno nije upotrebljiva izreka
»što je brzo to je kuso«) nego ostalim postepenim
načinima umiranja, ali svedoci prisutni na licu
mesta i apstraktno prisutno javno mnenje manje.
Zato, kada se priča o »bolu tokom izvršenja smrtne
kazne« možda je pre u pitanju prizor koji pred
sobom ima prisutna publika nego osuđenik. Giljotina
je, zaista, bila nezgodniji prizor, ali i efikasnije
sredstvo – za stranu koja je najzainteresovanija.
Ali, kao što logično reče zastupnik smrtne kazne
– ko to može pouzdano da zna?
Pravo na osvetu
Da li je smrtna kazna, kao i nesrazmerno kažnjavanje
uopšte, najbolja ili samo najlakša, najbrzopletija
i najtradicionalnija reakcija države?
Statistika pokazuje da argument »prevencije«
ne stoji. U državama u kojima je smrtna kazna
ukinuta i inače se za kaznom zatvora »ne poteže«
tako često kao u SAD, stopa kriminaliteta je
niža.5 Osim
toga, pod pretnjom kazne smrću, prestupnici
koji su je već »zaradili« nemaju više šta da
izgube i često se ponašaju nasilnije.
Da li država ima pravo na osvetu, mehaničku
reakciju uzvraćanja ubici istom merom? Kakva
je to »prevencija« kada država daje takav primer?
Jedan od retkih napredaka u humanosti upravo
je ukidanje smrtne kazne jer su, osim groblja,
dostignuća ove civilizacije zatvorske i psihijatrijske
ustanove. Država štiti građane tako
što uhvati zločinca, stavi ga u siguran
zatvor i njemu i svima daje na znanje da ona
– ne ubija. Bez nužde. Po mehaničkom
zakonu reakcije, onom starozavetnom, islamskom
i bilo kojem drugom. Poslednje nije manje značajno
od prethodnog (ulivanja sigurnosti), jer je
najveća razlika između zločinca i njegovih
sudija.
Većina Amerikanaca koji toliko drže do Drugog
amandmana – koji se tumači kao pravo građana
da se naoružavaju da bi se, u slučaju potrebe,
mogli odbraniti i od same države (što u nekim
državama SAD dobija frapantne »arsenalske« privatne
razmere) – saglasna je sa pravom države da ubije.
Ne uviđaju nesaglasnost između vlastitog nepoverenja
prema državi i prepuštanja joj najradikalnijeg
mogućeg prava, prava na njihov život.
Da su povodom onoga prvog (nepoverenja) u pravu
pokazuje statistika pogrešno donetih smrtnih
presuda, onih za koje su do sada pronađeni dokazi
o nevinosti. Po podacima Informativnog centra
o smrtnoj kazni, od 1973. u SAD je oslobođeno
139 osoba pogrešno osuđenih na smrt. To su ljudi
koji su slučajno živi. U redu za smrt
mogli su biti žrtve »sudskog ubistva«, najvećeg
kriminalnog dela, jer ga čini najveća sila,
sama država.
Danas SAD protestuju povodom svakog eventualnog
suđenja njenim državljanima u stranim državama,
iako, gledajući statistike i zakone, mnoge od
njih imaju »milosrdnije« zakone. U poslednje
vreme, ipak, govori se o »selektivnoj empatiji«
u izvršenju smrtne kazne, jer se sve više ima
razumevanje za počinioce koji su ratni veterani,
naročito ukoliko se dokaže PTSD (posttraumatski
sindrom stresa). Oni koji su u ratove slati
kao junaci nisu izdržali i doneli su smrt ovde.
Ubistvo kao
nasleđe
Postoje razne teorije o smrtnoj
kazni i mnogi razlozi protiv i za. U stvari, razlog
protiv smrtne kazne je jedan, tako bazičan i očevidan
da ga nije moguće pobiti. Smrtna kazna je izvršenje
kazne ubistvom, ona jeste ubistvo.
Njom nije moguće poništiti nedelo, moguće je samo
izvršiti još jedno, nad ubicom. Socijalno delinkventnim,
bez moralnog osećanja i moralne inteligencije,
možda monstrumom. Čak i tada, mi, koji delujemo
pravno i moralno, donosimo moralnu odluku.
Na početku i na kraju svake filozofske, političke,
sociološke, pravne priče o smrtnoj kazni radi
se samo o jednom, etičkom pitanju – ubiti
ili ne ubiti. Mogu se navoditi razni statistički
podaci o kriminalitetu, preventivi kriminala,
ceni zatvora. Kada kazna postane takav razrađeni
predmet, mnogi izgube suštinu od koje su sami
pošli u raspravi. Da se ubistvom
(ni) ubice ne poništava ubistvo već samo ulazi
u zamku koju je ubica postavio. Da se sme
ubiti. Jedino što mi to činimo »pod okriljem
pravde«. Međutim, sama činjenica da kazna postoji,
čak i kada se ne izvršava – kao što je to slučaj
u nekim državama SAD, 6
je nesreća.
Zašto oduzimanje slobode nije dovoljno? Kao »nedovoljno
retributivno« neadekvatno je kao odgovor. Ako
u slučajevima (nužne) odbrane tuđeg ili vlastitog
života postoje moralne
|
dileme o adekvatnoj upotrebi sile, ovo
je situacija kada su od zločinca svi srećno
zaštićeni i mogli bi to ostati do njegove
prirodne smrti. U svrhu ukazivanja na
strahotu nedela, on može biti simbolično
kažnjen kaznom koja će ga nadživeti
kao njegovo nasledstvo –
presudom na 100 ili 150 godina
zatvora... Simbolika je dalekosežnija,
čak se zalazi u neki postživotni »karmički
biznis«, a za sve je humanije.
Šta god koja strana rekla, smrtna
kazna je ubistvena. Da li će injekcija
da bude smrt u tri epizode ili u jednom
činu, da li će ubijanje trajati 30 minuta,
kao uobičajeni šou američkih komičara,
ili dva sata, kao celovečernji igrani
film, da li će osuđenik biti odveden jednom
i zauvek na pogubljenje ili biti izvođen
desetinama puta jer je kazna uspešno odložena
do sledećeg |
|
 |
 |
Generalna skupština
Ujedinjenih nacija je
1968. jednoglasno prihvatila
rezoluciju u kojoj se
zemlje članice pozivaju
da prouče mogućnost potpunog
ukidanja smrtne kazne
ili smanjenja liste zločina
za koje se ona izriče.
Fakultativni protokol,
čiji je konačni cilj bio
zabrana kazne a koji je
uveo moratorijum na istu,
donet je 1989. godine.
Tokom devedesetih bilo
je nekoliko bezuspešnih
pokušaja da se izglasa
globalni moratorijum na
smrtnu kaznu. Izglasan
je decembra 2007, sa 104
glasa za, 54 protiv i
29 uzdržana. Ove godine,
15. decembra, obeleženo
je 20 godina od donošenja
Protokola. Do danas, smrtna
kazna je ukinuta u 140
država, dok su 72 ratifikovale
Protokol, obavezale se
da je ne izvršavaju i
učine sve što je potrebno
da bi došlo do njene zabrane,
kao i da ne vrše ekstradiciju
optuženih u države gde
je kazna i dalje na snazi. |
 |
|
|
|
pokušaja, nijanse su procesa ubijanja.
Osuđenik na kaznu zatvora je krivac,
kada se nad njim izvršava smrtna kazna on, bez
obzira na težinu zločina koji je počinio, postaje
i žrtva države koja je egzekutor.
Smrtna kazna uvećava broj ubistava i ubica,
za broj onih koji su odlučivali i onih koji su
izvršili. Onaj ko ubije i ubicu, ubio je. On,
pojedinac, ili institucija, država, je ubica.
Onaj ko nije ubio u doslovnoj, fizičkoj (samo)odbrani
života, već »teorijskoj« zaštiti društva, ubio
je bez nužde. Ubistvo iz sigurne, komforne, po
sopstveni i tuđe živote nerizične pozicije je
osveta.
Smrtnom kaznom se ne štiti nijedan život,
a jedan se ubija. Možda monstruozan i čudovišan
u svireposti, ali se ubija, a mogao bi da se kazni
zatvorom, možda leči, možda čak pokaje. Ruke su
krvave i kada se ne koristi giljotina. To što
je prizor elegantniji i bezbolniji, pre svega
za publiku, samo je bezuspešno traganje izvršilaca
za nemogućim – odbranom savesti od istine da bol,
koja je često sastavni deo prirodne smrti, sada
mi izazivamo, piše Esing. Ma koliko smrtonosno
sredstvo i bilo efikasno, ono to ne može biti
i za savest. Ko je još ima i želi da se njom bavi.
»Ubio si i to ti je nasledstvo«, citirale su u
presudi Bibliju Ajhmanove sudije. Reči
su adekvatne i za one koji izriču i zastupaju
smrtnu kaznu. Ajhmanove sudije još nisu imale
tu samorefleksiju – da ga doživotno zatvore i
kažu: »Ali mi tebe nećemo«. Danas je abolicija
smrtne kazne činjenica koju uvažava 140 članica
Ujedinjenih nacija. Sa manje ili više svesti o
važnosti takve odluke kod njenih građana.
Amerika zadržava smrtnu kaznu. Opet, Amerika za
svaku svoju veliku grešku i nasilje, koje čini
kršenjem ili poštovanjem zakona, ima one koji
se protive sa tako »američkom« kritičnošću, tragičnošću,
entuzijazmom i kreativnošću da je, uvek ponovo,
vraćaju na mapu demokratija. One koji se zalažu,
nekada prkosno, nekada miroljubivo, ali najličnijim
ulogom. Građani država koje su donele aboliciju
na smrtnu kaznu nikada nisu morali da stave toliki
lični ulog za njeno ukidanje koliko to čine neki
građani Amerike.
Poštedeo sam
vlastitog ubicu
Deklaracija za život7
je dokument koji su potpisali brojni protivnici
smrtne kazne u SAD (između ostalih, Mario Kuomo,
bivši guverner države Njujork). Potpisnici zahtevaju
da ukoliko sami budu žrtve zločina ubistva, počinilac
bude pošteđen smrtne kazne. Nema ozbiljnijeg zaloga
koji neko može dati u borbi protiv smrtne kazne
od toga da poštedi i vlastitog ubicu. Da kaže
da mu ne bi presudio onako kako je on, te da to
ne učine niti u njegovo niti u njihovo ime oni
u čijim rukama bude pravda. Takođe, ima i onih
kojima je najbliži član porodice bio žrtva ubistva,
kao i kongregacija čiji je član ubijen, 8
a nastavljaju da se bore za ukidanje smrtne kazne,
opovrgavajući kritičare koji kažu da je njihovo
zalaganje apstraktno. Igrom sudbine, tema je za
njih postala dodatno lično osetljiva, ali njihovo
zalaganje ostaje.
Sestra Kamil, pripadnica katoličkog reda Milosrdnih
sestara iz Njujorka, kaže da je ova borba njena
dužnost od dana kada je pročitala o događaju iz
1860. i pogubljenju čoveka po imenu Grinval za
koga se kasnije ispostavilo da je nevino osuđen.
U crkvi u Bruklinu u kojoj služi stoji natpis
o Hristu, žrtvi smrtne kazne. Briga povodom postojanja
smrtne kazne za mnoge katoličke redove u Americi
nije apstraktna. Sestra Kamil dodaje: »Ubijanje
ne rešava ni socijalni problem ni problem duše«.
Ni moralni. Samo ga povećava.
U našem moralu postoji bazično osećanje za pogrešno,
koje je Kant uporedio sa sposobnošću razlikovanja
leve i desne ruke. Ubijanje, ma ko da ga čini,
jeste ubistvo. U presudi
iz 1947. Vrhovnog suda SAD kaže se da »tradicionalni
humanizam modernog anglo-američkog prava zabranjuje
nanošenje bola koji nije nužan«. »Izjava podstiče
pitanje: Koliko bola je nužno?«, pita
Mark Esig. Pogrešno pitanje, naročito za egzekutora.
Jer, nije osnovno pitanje koliko bola je nužno,
već koliko smrti je nužno. To pitanje je
jedino moguća misija. Inače, sledeća egzekucija
možda je unutrašnje gušenje azotom ( Nitrogen
Asphyxiation), gušenje kroz krvne sudove,
postupak još ’95. nazvan »Ubijanje sa ljubaznošću«,
do sada neiskorišćen, tvrdi se, za sada najbezbolniji
način. Za još uvek u mnogim državama dozvoljeno
ubistvo.
 |
|
Tatjana
Jovanović |
1 Njujork
tajms od 9. decembra 2009, članak »Novi
metod egzekucije korišćen u Ohaju«.
2 Naravno,
za pretpostaviti je da su protivnici smrtne
kazne, znajući da ne mogu ići direktno na njeno
poništenje, hteli da »dobiju na vremenu« i smišljali
na koju nezakonitost da se pozovu, kada sama
kazna odoleva svojom zakonitošću. Po inerciji,
pozvali su se na čestu zamerku povodom nekih
eksperimenata, s tim što je to, u ovom slučaju,
ispalo naročito besmisleno.
3 Pri tom,
kada se desi da prvo sredstvo ne deluje, a dešava
se, počinilac zločina, sada i sam žrtva ubistva
u toku koje sprovodi država, se budi i, bez
sposobnosti pokretanja i govora, umire od srčanog
udara. Preduhitruje (a nema mesta crnom humoru)
ono treće sredstvo, namenjeno srcu.
4 Tekst naslovljen
»Ovo će da boli« (Njujork tajms, 4.
novembar 2007) napisan povodom jedne sudske
odluke u Misisipiju. Mark Esig je i autor knjige
Edison i električna stolica
i urednik lokalnih novina iz Severne Karoline.
5 Po podacima
iz 2008, u SAD na 100 odraslih stanovnika dolazi
jedan zatvorenik, po čemu je prva u svetu, ispred
Kine. Po rezultatima istraživanja Međunarodnog
centra za istraživanje zatvora Kraljevskog koledža
u Londonu, u Nemačkoj na 100.000 stanovnika
dolazi 93 zatvorenika, a u SAD oko osam puta
više, tj. 750.
6 U državi
Nju Hempšir smrtna kazna nije izvršena od 1939.
godine, ali je samo tokom ove na dva slučaja
potrošeno $5,3 miliona. Državu Indijana jedan
slučaj smrtne kazne košta $1 milion, a ukupno
je na sve slučajeve od 2000. godine utrošeno
$3,9 miliona. Neke države slučaj smrtne kazne
košta i $30 miliona. Opšteprihvaćeno je pogrešno
uverenje da se smrtnom kaznom »štedi«, kaže
Ričard Diter, izvršni direktor Informativnog
centra za istraživanje smrtne kazne.
7 Videti
deo teksta u antrfileu.
8 Jedan je
slučaj Ujedinjene metodističke crkve u Konektiketu
čija su tri člana (Dženifer Hok-Petit i njene
dve maloletne ćerke, Hejli i Mišel) mučki ubijena
u leto 2007. Dženifer se aktivno zalagala za
ukidanje smrtne kazne i kažu da je potpisala
Deklaraciju. |