Visoke školarine
u našoj zemlji, kao i postojanje privatnih univerziteta,
nužno doprinose društvenom raslojavanju gde
je sve manji broj veoma bogatih i sve veći broj
siromašnih građana i deo su jedne šire slike
nepravedne redistribucije bogatstva koja je
otpočela sa procesom privatizacije
Sporovi i sukobi
u visokom školstvu Srbije
Od kada je donesen Zakon o visokom obrazovanju
u septembru 2005. godine, koji sadrži preporuke
Bolonjske deklaracije, programskog akta koji
tvori osnovu za formiranje jedinstvenog evropskog
obrazovnog prostora, u javnosti su se mogli
čuti izrazi studentskog nezadovoljstva zbog
loše implementacije tih preporuka. Dok su ranije
studenti smatrali da su bili preopterećeni i
tražili, neka mi bude dopušteno da s pravom
dodam, smanjenje uslova za upis u narednu godine
usled surovih školarina koje su iz godine u
godinu vrtoglavo rasle na državnim (!) fakultetima,
danas traže smanjenje bodova. Pre nego što kažem
nešto o nedavnim protestima studenata koji su
bili najmasovniji u poslednjih deset godina,
iako se usled, usuđujem se reći, medijske blokade,
takav utisak u javnosti nije mogao lako steći,
pokušaću da objasnim o kakvim bodovima je zapravo
reč.
Mera opterećenja
i odgovornost profesora kao profesora
Bolonjska deklaracija koju je
1999. godine usvojilo 29 evropskih zemalja, a
naša država potpisala 2003. godine, programski
je akt koji tvori osnovu za formiranje jedinstvenog
evropskog obrazovnog prostora koji bi omogućio
veću mobilnost studenata i školovanje na različitim
univerzitetima. Da bi se te pogodnosti omogućile
formiran je jedinstven sistem ocenjivanja studenata,
odnosno ESPB bodovi. U našoj javnosti često su
ESPB bodovi predstavljani na jedan prozaičan i
nadasve apstraktan način. Naime, Evropski sistem
prenosa bodova (ESPB) jeste instrument kvantitativnog
ocenjivanja studenata koji podrazumeva da jedan
student tokom studija ima da radi ne više od 40
sati nedeljno. Praktično sve aktivnosti koje neko
preduzima zarad studija (prisustvo na nastavi,
izrada seminarskih radova, spremanje ispita...)
moraju se moći ostvariti u okviru osmočasovnog
radnog vremena na dnevnom nivou. Kako se školska
godina sastoji od 30 radnih nedelja predavanja
i 12 nedelja posvećenih konsultacijama i pripremi
ispita, to ukupno čini 1.680 radnih sati. Tako
bi 1 ESPB bod, bar na Univerzitetu u Beogradu,
trebalo da vredi 28 radnih sati. U tom smislu,
kada kažemo da neki predmet na fakultetu vredi
6 ESPB bodova, to nam samo govori da je prosečnom
studentu potrebno ukupno 168 sati rada tokom jedne
školske godine kako bi regulisao sve obaveze vezane
za njega (podsetimo se još jednom: uključujući
i prisustvo na nastavi!) i to gradivo savladao.
Međunarodne institucije propisale su i vrlo detaljna
uputstva za bodovanje predmeta. Tako je, na primer,
izračunato da prosečan student prve godine za
jedan sat može da sa razumevanjem pročita 4-5
strana određenog teksta. Ovakva i slična istraživanja
uz sve
|
svoje manjkavosti pomogla
su da se ESPB metodologija razvije toliko
da zaista može približno, ako ne precizno,
da obuhvati, opiše i oboduje celokupan
studentski angažman. Ultimativni smisao
ovih bodova jeste omogućavanje lakše samerljivosti
studijskih programa u pogledu njihove
zahtevnosti i, samim tim, olakšava se
mobilnost studenata unutar evropskog obrazovnog
prostora. Međutim, problem, po mom mišljenju,
ne leži u suvoparnosti ovakvog prikaza
već u tome što se na taj način gubi iz
vida šira slika unutar koje ESPB bodovi
imaju svoje mesto.
Naime, jedan od indikatora da su ESPB
bodovi ispravno dodeljeni nekom predmetu
ili, šire, studijskom programu, jeste
između ostalog i prolaznost studenata
pri polaganju ispita. Svi se sećamo priča
o strogim profesorima kod kojih se većina
studenata muči mesecima, čak godinama,
da položi ispit. Smatralo se da je pozicija
profesora neprikosnovena i da su dobri
studenti samo oni ili pre svega oni koji
su mogli da |
|
|
|
Zoran Jovanović Jus,
Osećaj |
 |
savladaju najčešće obimnu literaturu i da psihološki
podnesu neizvesnost samog ispita, te da iz čitave
situacije izađu kao pobednici. Da li su takvi
ljudi zaista vredni hvale ili zapravo poseduju
veći kapacitet da se potčinjavaju svim zahtevima
profesora ne ulazeći u njihovu opravdanost, što
bi bilo u suprotnosti s nekim slobodarskim vrednostima,
ostavljam vama na procenu, tek reći ću to da je
u duhu Bolonje i zvanična studentska organizacija
Evropska studentska unija donela jedan programski
dokument gde proglašava kao jedan od svojih ciljeva
upravo borbu protiv gore opisanog pojma dobrog,
izuzetnog studenta. Tako i sa duhom Bolonje dolazi
do odlučnog pomeranja akcenta u pogledu toga ko
snosi odgovornost za obrazovni proizvod jedne
zemlje. Naime, profesor je taj koji snosi veći
teret odgovornosti nego što je to bio slučaj ranije
kada je reč o tome koliki će broj studenata položiti
njegov ispit. ESPB bodovi koji se dodeljuju studentu
tek kada on i formalno položi ispit, zahtevaju
da natpolovičan broj studenata mora položiti ispit.
Ukoliko tako ne bude, predavačka veština profesora
se po automatizmu dovodi u pitanje. Dakle, profesori
nisu pre svega naučnici, iako jesu naučnici, već
su jednako i nastavnici. Na mnogim fakultetima,
kako je to bilo ranije, profesor bi tokom školske
godine imao slobodu da predaje o nečemu što nužno
nije bilo neposredno vezano za literaturu koja
je za taj predmet preporučena. Pored toga, postojala
je sloboda profesora da navedu neograničeni broj
knjiga koje se imaju pročitati u okviru određenog
predmeta. Tako su na Filozofskom fakultetu postojali
predmeti koji su nalagali iščitavanje preko 40
knjiga. Reč je, dakle, o hiljadama strana. Kada
je reč o ESPB bodovima, oni podrazumevaju da profesor
mora moći onu literaturu koju je preporučio pokriti
gotovo u celosti tokom predavanja i to tako efektivno
da, ponovim još jednom, većina studenata bude
u stanju da taj ispit i položi. S tim što u paketu
sa bodovima sada postoji obaveza i kontinuiranog
ocenjivanja. Drugim rečima, studenti polažu ispit
tako što njihovo znanje biva proveravano i vrednovano
tokom trajanja predavanja, a ne samo na završnom
ispitu. Kao što vidimo, ovakva kontinuirana provera
znanja jeste ujedno i provera koliko su nastavne
metode profesora zapravo delotvorne. Kako bi sve
ovo imalo smisla, pitanje prostornih i drugih
tehničkih kapaciteta nameće se kao presudno. Opšte
je mesto da su na Pravnom i Ekonomskom fakultetu u prvoj godini studenti morali da zarane kako
bi zauzeli mesto u amfiteatrima koji imaju preko
300 mesta, u suprotnom ne bi mogli da uđu u salu.
Jasno je da odgovornost leži na upravama fakulteta
koje prekobrojno upisuju studente iako za to ne
postoje uslovi. Prirodno, kvalitet obrazovanja
sprovedenog ex catedra u opisanim uslovima
je pod znakom pitanja. Tako su ESPB bodovi konceptualno
povezani s idejom o međunarodnoj saradnji na polju
osiguranja kvaliteta koje se, putem akreditacije,
proverava na svakih nekoliko godina. Standardi
za akreditaciju, na primer, propisuju da broj
upisanih studenata mora da zavisi između ostalog
od prostornih kapaciteta fakulteta. Da li je ovakva
promena obrazovne ideologije dobra ili ne, to
je drugo pitanje, tek donet je tzv. bolonjski
zakon i on se ima primenjivati.
Upoznajmo se posle ovog s našom univerzitetskom
zbiljom i uverimo se da li su fakulteti zaista
primenili Evropski sistem prenosa bodova ili su
svoje stare navike samo formalno »obodovali«.
Tvrdim da je potonje slučaj.
Situacija na
terenu
Prva generacija »bolonjskih« studenata, upisana
na studije u školskoj 2006/07. godini, naišla
je na veliki problem. Naime, prolaznost na ispitima
je, po zvaničnoj statistici, na nivou Univerziteta
u Beogradu bila svega 14%. U drugim zemljama
koje su ovaj sistem primenile govorilo se čak
o 80% studenata koji do kraja školske godine
(koja se, usput, u tim zemljama završava uglavnom
u junu) polože sve ispite iz te godine.
Iako je ovaj podatak otkriven u januaru 2007.
godine, odnosno iako je Univerzitet imao na
raspolaganju još čitav jedan semestar za reevaluaciju
ESPB bodovanja na fakultetima, i uprkos konstantnom
opominjanju pojedinih studentskih predstavnika
da opterećenje nije adekvatno izmereno, zvaničnici
Univerziteta po tom pitanju nisu uradili ništa
sve do oktobra kada su počeli protesti. Te godine
studenti su imali dva zahteva: da se omogući
svim studentima koji su ostvarili 37 bodova
da se upišu u statusu budžetskih studenata,
kao i da Univerzitet u Beogradu formira komisiju
koju će činiti i profesori i studenti i čiji
će zadatak biti provera opterećenja studenata.
Prvi zahtev je ispunjen intervencijom Vlade,
ali je Univerzitet na drugi potpuno zaboravio.
U toku naredne školske godine Univerzitet umesto
da reši srž problema – nereformisane programe,
predlaže Skupštini Republike Srbije izmenu zakona
kojom bi se uspostavila takozvana »klizeća skala«.
Ova izmena je podrazumevala da se broj bodova
neophodnih za upis naredne godine u statusu
budžetskog studenta iz godine u godinu povećava.
Tako je u školskoj godini 2008/09. neophodno
ostvariti 48 bodova, u 2009/10. potrebno je
54, da bismo tek 2010/11. došli do zakonskog
standarda, odnosno do 60 bodova. Sve ovo urađeno
je pod parolom izlaženja u susret »(lenjim)
studentima, nenaviknutim na rad«, čime je potpuno
izbrisana odgovornost najpre fakulteta koji
su morali da reformišu programe, a to nisu učinili,
dalje, s Univerziteta pod čijom kapom je reforma
trebalo da se odigra i, konačno, sa Ministarstva
prosvete koje se, iako ima zakonska ovlašćenja
da vrši upravni nadzor nad fakultetima i univerzitetom,
nikada istinski nije angažovalo na sprovođenju
reforme.
Kada vidimo da ni ESPB bodovi nisu ESPB bodovi
već ono protiv čega su oni i uvedeni, onda nam
je jasno dokle se došlo kada je reč o reformi
visokog obrazovanja u Srbiji. Ako pri tom imamo
na umu da su ESPB bodovi funkcionalni deo te
celine – Bolonjskog procesa – i kada se on ovako
grubo ne primenjuje, onda je vrlo verovatno
da je sama reforma u dubiozi.
Da situacija po studente bude gora, zakonom
iz 2005. godine država smanjuje izdavanja za
visoko obrazovanje, propisujući budžetsku kvotu
od 20% – broj budžetskih studenata za narednu
školsku godinu može se uvećati samo za 20% u
odnosu na prethodnu. To znači da ne mogu svi
koji ostvare uslov za »prelazak na budžet« moći
da se oslobode školarine, već samo određen broj
njih.
Godina 2009.
i protesti
Protesti koji su počeli, simbolično,
5. oktobra 2009. godine nosili su zahtev da se
svim studentima koji su ispunili uslov od 48 bodova
omogući da studiraju na teret budžeta. Pored toga,
iskazana je potreba za reformisanjem upisnog sistema
tako da se studentu za upis naredne godine u statusu
budžetskog studenta računa celokupan trud koji
je uložio tokom školovanja, a ne samo uspeh ostvaren
u prethodnoj školskoj godini. Uzmimo za primer
dva studenta. Jedan je u prvoj godini položio
ispite u vrednosti od 37 bodova, u drugoj 42,
u trećoj 48. Drugi je u prvoj položio 60, u drugoj
60, a u trećoj 47 bodova. Jasno je kao dan da
se ovaj drugi više trudio. Međutim, on nema pravo
da bude »na budžetu«, dok prvi ima, jer se za
to računa samo poslednja školska godina. Ovaj
zahtev je bio poznat kao zahtev za »zbirni upis«
i njegova umesnost (a samim tim i površnost izmena
i dopuna Zakona) na osnovu grafičkog prikaza još
jasnije izlazi pred oči.
Pored navedenog, iskazani su i zahtev za većim
izdvajanjem sredstava države za master i doktorske
studije (koje država, iako je u obavezi, nije
uopšte finansirala u protekle tri godine, pa su
studenti ove studije mogli da upišu isključivo
u statusu samofinansirajućeg studenta, a iznos
koji su imali da plate je bio od 1.000 do 3.000
evra), zahtev da se određenim fakultetima plati
grejanje kako bi nastava uopšte mogla da se održi,
kao i zahtev da se studentima Fakulteta primenjenih
umetnosti, koji su bespravno iz statusa budžetskih
prebacivani u status samofinansirajućih studenata,
vrati pređašnji status.
Protesti su se tokom druge polovine novembra održavali
svakog drugoga dana i svaki je bio radikalniji
od drugog i imao više učesnika. Organizaciono,
uvek su izgledali na sledeći način: jedna grupa
fakulteta krenula bi peške sa Voždovca ka jednom
od glavih gradskih
|
trgova/kružnih tokova
(Slavija), a druga grupa bi krenula od
Platoa ispred Filozofskog fakulteta. Na
Slaviji bi se ove dve grupe susrele i
zajedno otišle ispred zgrade Vlade u Nemanjinoj
ulici. Prvog dana blokirana je jedna od
najvažnijih raskrsnica u gradu (ugao Ulice
kneza Miloša i Nemanjine), tokom narednog
protesta prva grupa je blokirala istu
raskrsnicu, a druga Brankov most, dok
je na trećem protestu takođe prva grupa
blokirala raskrsnicu, a druga prešla preko
Brankovog mosta, otišla do Centra »Sava«
gde se odvijala međunarodna konferencija
o ESPB bodovima i gde su učesnicima konferencije
servirane simbolične špagete »Bolonjeze«
od nejestivih sastojaka i vratila se nazad
kod zgrade |
|
|
Vlade usput blokirajući most Gazelu, koja je ujedno
i autoput, sa planom da ispred zgrade Vlade stignu
tačno u vreme kada su zakazani pregovori.
U međuvremenu, trudili smo se da obezbedimo što
veću podršku raznih drugih aktera kako iz zemlje,
tako i iz inostranstva. Dobili smo pisma podrške
Koordinacionog odbora radničkih protesta, GS HNER
Nezavisnost, udruženja taksista koji su u tom
trenutku takođe bili u protestu, Udruženih sindikata
prosvetnih radnika, Sindikata pravosuđa Srbije,
kao i od austrijskih, nemačkih i hrvatskih studenata
koji su blokirali mnoge univerzitetske objekte
zahtevajući dekomercijalizaciju obrazovanja.
Na samom koncu novembra Vlada je donela zaključak
kojim se obavezala da će rešiti probleme na koje
su studenti ukazali. Sam dokument ne sadrži nikakve
informacije o tome na koji način i, najvažnije,
kada će ona to uraditi. Dvojica od šest članova
pregovaračkog tima su, bez konsultacija s ostalim
kolegama i koleginicama, prihvatili zaključke
koje je vlada ispostavila i raspustili protest
sa porukom da je Vlada zapravo ispunila sve naše
zahteve. Da je ovo činjenica svedoče razni izveštaji
medija koji su tih dana izlazili i obelodanjivali
krajnje netačno da su zahtevi ispunjeni.
Zaključak
Na osnovu ponuđenog opisa nameće
se zaključak da su dosadašnji studentski protesti
nažalost bili usmereni na otklanjanje posledica
loše primene zakona. Kada to shvatimo, ujedno
nam je jasno i zašto su studenti protestovali
svake godine. Vlada je na sve ove proteste reagovala
ad hoc raznim uredbama rešavajući problem
uslova za upis u narednu godinu, da bi na kraju,
uz podršku univerziteta, izmenila Zakon o visokom
obrazovanju uvodeći kliznu skalu. Čak i posle
ovih izmena, kao što vidimo, imali smo najmasovnije
proteste. Priloženi grafikon najbolje ilustruje
apsurdnost tih izmena.
Ovako su se studenti spašavali loše primenjene
reforme. Umesto da traže od univerziteta korektnu
primenu bodova (striktno gledano, bodovi koji
se dodeljuju na fakultetima širom Srbije zapravo
nisu ESPB bodovi koje smo prethodno opisali, a
na koje Zakon obavezuje) i da obznane da univerziteti
krše Zakon, oni se bave saniranjem posledica,
a ne otklanjanjem uzroka.
Na kraju, dozvoliću sebi da kažem nešto sumarno
o ovim uzrocima. Naime, oni su strukturnog karaktera.
Može se reći da univerziteti i država sarađuju
već godinama, na temelju jednog prećutnog »društvenog«
ugovora, prema kojem država izdvaja izvesna sredstva
za visoko obrazovanje, jasno nedovoljna, ali zauzvrat
ostavlja prostora fakultetima da iz sopstvenih
prihoda, koje uglavnom čine neopravdano visoke
školarine i takse na razne vrste usluga koje obrazovne
institucije pružaju (papreno naplaćivanje ispitnih
prijava, molbi, žalbi, izdavanja uverenja o studiranju...),
a koje uglavnom plaćaju porodice studenata, uvećavaju
svoje plate. Otuda ne čudi što su školarine svake
godine sve veće i čak u apsolutnim vrednostima
nadmašuju školarine koje se plaćaju u mnogim kapitalističkim
zapadnim zemljama, niti što profesori nisu nikada
u štrajku, niti zajedno na protestu sa studentima,
kao što je to nekada bio slučaj. Podsetimo još
jednom da se studenti koji već nekoliko meseci
blokiraju fakultete u Hrvatskoj, Austriji, Nemačkoj
bore za besplatno obrazovanje iako su te zemlje
bogatije od naše i uz sve to imaju podršku dobrog
dela svojih profesora. Dakle, postoji svest o
tome da se mora graditi društvo jednakih šansi
i kroz sistem visokog obrazovanja dostupnog svim
društvenim slojevima. Tržišna ideologija je, međutim,
kod mnogih univerzitetskih i fakultetskih uprava
u Srbiji naišla na zdušni prijem iako se skoro
apsolutna većina svih akademskih radnika
|
svojedobno školovala
na račun države, i ne samo to, već su
kasnije mnogi od njih, kao nastavnici,
propovedali ideju besplatnog obrazovanja.
Da ironija bude veća, univerziteti, odnosno
fakulteti danas samoupravljaju državnim
kapitalom, investicijom koju nisu oni
sami načinili, odnosno rizikom koji nisu
preuzeli, na tržišnom principu. Ne treba
zaboraviti da u slučaju mnogih naučnih
disciplina poseduju monopol. Visoke školarine
u
|
|
|
našoj zemlji, kao i postojanje privatnih univerziteta,
nužno doprinose društvenom raslojavanju gde je
sve manji broj veoma bogatih i sve veći broj siromašnih
građana i deo su jedne šire slike nepravedne redistribucije
bogatstva koja je otpočela sa procesom privatizacije.
Na strani studenata generalno postoji problem
neinformisanosti i slabog poznavanja, a samim
tim i razumevanja reformskih kretanja. Doduše,
to je nešto što, ispostavlja se i na osnovu hroničnih
problema o kojima govorimo, važi i za profesorsku
zajednicu. Dodatni problem u studentskom organizovanju
je i to što stranački funkcioneri postaju i studentski
predstavnici. Lično mislim da je tu posredi konflikt
interesa, sve i ako nije zakonski sankcionisan,
što se i pokazalo tokom poslednjih protesta, gde
je predsednik Studentskog parlamenta Univerziteta
u Beogradu, koji je ujedno i funkcioner Demokratske
stranke, član opštinskog odbora na opštini Palilula,
jedan od pomenute dvojice pregovarača koji su
prihvatili zaključke Vlade koji de facto
ne rešavaju probleme koje su studenti istakli.
Ovo svakako nije usamljen slučaj niti danas, niti
nekoliko godina unazad. Nesumnjivo, kada se takmiče
partijski i studentski interes mi ne možemo pouzdano
očekivati da će sindikalne studentske potrebe
doći do izražaja, posebno u situaciji u kojoj
je sama unutrašnja organizacija stranaka u Srbiji
autoritarna (kult ličnosti) i nedemokratska (odsustvo
transparentnosti).
Tužnoj istini za volju, primetan je sve veći upliv
stranačkih funkcionera koji, kao po instrukciji,
ulaze u vrlo agresivne kampanje na izborima za
studentske parlamente presađujući iz zvanične,
mainstream politike i sva sredstva njenog kampanjskog
i dnevnopolitičkog vođenja – od donošenja štandova
i masovne distribucije marketinškog materijala,
za koje prosečan student zainteresovan da učestvuje
u radu parlamenta, bez materijalne podrške političkih
ili nekih drugih organizacija, naprosto nema sredstava,
preko neetičkog marketinga i klevetanja protivkandidata,
sve do beskrupuloznog nuđenja funkcija, usluga,
novca ili upućivanja pretnji sa pozicije moći
– koja su koliko su manipulantska i odbojna toliko
i nepotrebna u akademskom kontekstu.
U tom smislu, u današnjoj situaciji u Srbiji teško
je govoriti o autonomiji univerziteta od države,
a o autentičnom studentskom organizovanju, ugroženom
ne jedino od strane samih studenata – funkcionera
partija, već i od profesorske zajednice što je,
podsetimo se još jednom, uzrokovano činjenicom
da se dobrim delom izdržava na osnovu školarina
čiju visinu sama utvrđuje, tržišno poslujući državnim
kapitalom – u ovakvoj situaciji nema govora.
Fundamentalni problemi bi se mogli i nadalje nizati,
ali zaustaviću se na onima koji se neposredno
tiču interesa studenata. Ovde je najbolje podsetiti
se zapažanja jednog mislioca, koje navodim po
sećanju – ukoliko ideje i stvarnost ne odgovaraju
jedno drugom, tim je gore po stvarnost. Jasno
je da su u ovom slučaju na strani stvarnosti studenti
i porodice koje im pružaju materijalnu i moralnu
podršku, boreći se za elementarno dostojanstvo
života u društvu nejednakih šansi.
 |
| |
Jelena
Veljić |
|