Spomenici kulture
u eri savremene kreacije
Kontinuitet
civilizacije kao vid nadograđivanja vrednosti
svakako se oslanja na memoriju kao kolektivno
iskustvo, pri čemu znanje igra važnu ulogu kao
regulator razvojnih tokova i oslonac ponašanjima
pojedinca i društva
Rečenica svojevremenih gospodara rata »izgradićemo
Dubrovnik stariji i ljepši« karikaturalno je
označila ideologiju bombardovanja ovoga grada,
prizivajući u sećanje brojne iskaze i danas
duboko nereformisane »kolektivne svesti«, pitanja
banalizacije na koja ni danas nemamo jasne odgovore.
Shvatanja memorije
Veoma zahtevno razumevanje ideje
»kolektivne memorije« vodi nas ka pokušajima analize
funkcije spomenika kulture, o tome koja im je
uloga u lokalnoj identifikaciji koja »stabilizuje
svest«, koja učvršćuje kulturni okvir i posredno
uobličava kolektivnu kreativnost, ali koja zahteva
mukotrpan posao za koji se odvajaju pozamašna
budžetska sredstva, kod nas još uvek zahvatana
i »dodeljivana« u redistributivnom maniru aktivnosti
oko zaštite spomenika kulture. Bez pravog
odgovora, osim maglovitog i sve nejasnijeg, oko
svrhe i namene, odnosno oko povezivanja funkcija
memorije i kreacije, prošlosti i budućnosti. Nedefinisane
okvire koji rapidno menjajuće okolnosti još više
izobličavaju moguće je uočiti samo kao nagoveštaje,
poput onih na sajtu Ministarstva kulture, očigledno
mehanički prepisivanih deklaracija Saveta Evrope.
Stvarno formiranje »kulturne klime« ostaje zamućeno,
na veoma prefinjen način iskomplikovano i uvećavano
sve očitijim nedostatkom javne polemike oko brojnih
pitanja kulture u ovim tranzicionim okolnostima.
Teme spomenika kulture, njihove zaštite, konzervacije,
održavanja i sl. sve više se usredsređuju i na
kontroverzne aktivnosti banalne »restauracije«.
Odnosno stvaranja replika »starijih i lepših«
(navodno prkosnih obnova poput Avalskog tornja,
inače tehnološki odavno prevaziđenog i sl.) sve
s nagoveštajima i drugih brojnih stranputica.
A odavno je jasno da su pitanja »memorije«, pored
političko-tranzicijskih, modifikovana i previranjima
u novim tehnološko-komunikacijskim okolnostima
s ogromnom moći elektronskih medija (i revizije
modernizma) koja prepliću, suprotstavljaju i integrišu
memoriju i kreaciju novim obrascima. Naglašeni
oslonac na memoriju, ponekad na kreaciju, pojačava
zavisnosti od psihološke konstitucije individue,
od temperamenta, motivisanosti, obrazovanja i
mnogih drugih predispozicija, dopunjujući i pojačavajući
već postojeće uticaje društvenih, političkih,
ekonomskih okolnosti.
U vreme kada su u nas glavni muzeji zatvoreni
(do daljnjeg), uz nejasnu viziju kako će se obnoviti
i njihova uloga redefinisati, nije moguće mimoići
obrasce koji stvaraju »kulturnu klimu«, recimo
novokomponovanog kiča. Navedimo samo vezu etnoparkova
s tradicionalizmom koji neretko isklizne u oblike
suprotne od edukativne uloge kakva se očekuje
od ovakvih tvorevina u novoj, danas iz korena
izmenjenoj muzeološkoj funkciji. (Danas se menja
i pojam muzeja, od »skladišta starih predmeta«
ka mestima inspiracije, gde prošlost inspiriše
opšti boljitak u budućnosti; ne zaboravimo da
sâm pojam potiče od reči Muza, imena boginje poezije.)
U tom je kontekstu vredno pomenuti pitanja pseudoetnotvorevina,
poput »Drvengrada« na Mokroj gori, i namere da
se na sličan način pristupi i stvaranju »Kamengrada«
na Drini, kao prilagođavanja upotrebljenih kulisa
posle snimljenog filma, a za permanentniju namenu
(a pri tom i revizije privremenosti). Sve to može
da zazvuči racionalno kao reciklažne tendencije,
da odsustvo autentičnosti nije u suprotnosti sa
kretanjima u kulturi koja se suprotstavljaju elementima
kiča i populističke površnosti. Sama autentičnost
pri memorijalnoj funkciji postaje i motivacionim
činiocem i o tome govore i brojne savremene turizmološke
studije vezane za edukativni i kulturni turizam
koji u svetu poprima razmere veoma važne privredne
grane. Populistički Diznilend opstaje kao što
opstaje i replika Venecije u Las Vegasu, sa posledicama
da prosvećeniji putnici namernici, a takvih je
sve više, u sve većem broju opsedaju autentičnu
Veneciju. Jer autentičnost se ispostavlja
kao vrednost, za razliku od kopija (pogotovo ako
one, poput izobličene kopije Mona Lize u izlogu
stakloresca, nemaju bar prizvuk naive). Na sličan
način i »Drvengrad« koji s tradicijom ima veze
samo utoliko što je od drveta, dok navodni imidž
starovlaške brvnare ukazuje na prevaru arhitektonske
morfologije bez veze sa dubokom strukturom autentične
tvorevine. A sve se događa u turbulentno vreme
preobražaja, u kojem se pojmovi zaštite spomenika,
ekologije, reciklaže, ponovnog korišćenja, »second
hand«, sve više stapaju, kada naviru suprotnosti
i zablude, a kada se pitanja konzervacije nasuprot
restauracije izoštravaju, sa brojnim dilemama
širom Evrope i sveta. 1
Mimoilazeći kulturne krugove u nas, odsustvo polemike
svodi javnost da proguta »prašinu u očima« prepisivanje
deklaracija i »pakete« prepisanih zakona. Sve
to navodi na brojne nedoumice duboko
|
vezane za artikulaciju
kulture kojoj pripadamo. Jer u paradigmi
koju zovemo zapadnjačka kultura funkcija
spomenika vezana je za koncepciju vremena
koja priznaje univerzalnu istoriju, koncepciju
koja je proizvela muzeje i spomenike kao
svedoke prošlosti. Vezana je za ulogu
umetnosti u zapadnoj kulturi uspostavljenoj
još renesansom a od ranijeg spomenika
koji je u srednjem veku namenjen da podseti
na boga, ili da zahteva od božjih stvorenja
koji ih podižu najprefinjenije zanatstvo,
možda raskoš, iluziju svetlosti ili luksuznu
ornamentiku. Pitanje lepote uveo je tek
Alberti arhitekturom na talasu priznavanja
umetnosti, a vezivanjem za religiozne
proslave i memorijale. Otrovnu paradigmu
uvođenjem veštačke memorije pisanom reči
usadio je još Platon, dok je Viktor Igo
širenju štampe zloslutno pripisao smrt
spomenika i arhitekture.
Danas je sve očitije da kulturološke |
|
|
|
Zoran Jovanović Jus,
Honfleur |
 |
uslovljenosti, društvene okolnosti (tehnološke,
civilizacijske itd.) poprimaju sve presudniju
ulogu. Za razliku od uobičajenog zapadnjačkog
poimanja sveta, u Japanu na primer, kulturološki
drugačije utemeljena koncepcija vremena rezultirala
je tradicijom kojom se živi u sadašnjosti, istorijsko
znanje se ograničava samo na smenu dinastija.
Umetnost u Japanu nije svrstavana niti u istorijski,
niti u moderni, nego u živući smisao, spomenici
su shvatani u stalnom stanju obnove kroz ritualnu
rekonstrukciju. Upornost kineske civilizacije
se, recimo, dovodi u blisku vezu sa posvećivanjem
velike pažnje rađanju, negovanju i odgoju dece.
Poriv za permanentnošću se time vezuje za želju
živih da sebe produže, želju iz prirode biološke
reprodukcije, odnosno rađanja i odgoja dece i
porodičnog vaspitanja stvarajući specifičan konceptualni
sklop i oblik memorije.
Kako iskazivanje želje za permanentnošću ne proizlazi
jedino iz samog života nego i iz neživih stvari,
poriv za trajanjem čini spomenike i likove, isklesane
ili izlivene, trajnijim od prosečnog života ljudi.
Bilo da je reč o svesno izgrađenim memorijalnim
kompleksima, nadgrobnim obeležjima, isklesanim
likovima i simbolima, zgradama, ili o legatima,
knjigama, u novije vreme i filmovanim materijalima,
dokumentarnim fotografijama i slično,
sve to uključuje i one artefakte koji postaju
spomenicima spletom autonomnih okolnosti. Već
su masovnom proizvodnjom knjiga i publikacija
nestala ograničenja koja su opterećivala memoriju
»danas se ništa ne uči napamet, danas svako može
da priđe knjigama u svako doba i citira delove
tačnije nego da ih je pamtio«. 2
O filmotekama i internetu da i ne govorimo.
Pojam spomenika je u kulturama latinskih uticaja
vezan za monument, izveden je iz značenja monere
(lat. = podsećanje, pomen), odnosno vezan je za
memoriju. Sećanje naravno nije neutralan informatički
bajt nego ima pristrasnost i putem emocija vezuje
se za životnost, i to kao artefakt koji podseća
dolazeće generacije na ličnosti, događaje, žrtve,
prakse, verovanja i sl. Često je lokalizovano
i selektovano s kritičkim ciljem do tog stepena
da direktno doprinese održanju i očuvanju identiteta
etničke, religiozne, nacionalne, tribalne ili
porodične zajednice.
Monument, spomenik, nije funkcija subjekta okrenutog
sebi samom, on je to pre svega, možda i sa tačke
gledišta kulturne antropologije, nadgrobni spomenik
stvoren da ostavi traga i obeleži nekoga kroz
vreme, ali za druge. U tom smislu nije otisak
nekog ispunjenog života, nego formula koja se
stvara kako bi bila trajna, dakle već obeležena
u krajnjoj liniji smrtnošću. Formula monumenta
nije stvorena da »izazove« vreme suprotstavljajući
mu se, nego da traje u vremenu. Izlaganje ovozemaljskom
postojanju i smrtnosti dopušta da na njegovoj
površini od kamena (kao kod antičkog hrama) vreme
ostavi svoje tragove, od dnevne svetlosti koja
se preliva pa sve do »razornih« tragova koje za
sobom ostavljaju godine i vekovi. To što stvar/predmet
kao instrument svakodnevice ima uticaj samo u
ograničavajućem i deskriptivnom smislu, ima za
umetničko delo pozitivan smisao, jer su za njega
pozitivni događaji vezani za smenu generacija,
dakle i za smrt, obrte sreće ili nesreće, varijacije
i kasnije kristalizacije interpretacije.
Svi oni artefakti kao oslonci svesti u pokušajima
motivisanim produženjem ideja i odnosa za mnogo
duže od onoga što omogućava dužina ljudskog veka,
obojeni su stilom i kulturom vremena. Kontinuitet
civilizacije kao vida nadograđivanja vrednosti
svakako se oslanja na memoriju kao kolektivno
iskustvo, pri čemu znanje igra važnu ulogu kao
regulator razvojnih tokova i oslonac ponašanjima
pojedinca i društva.
Urbani procesi
U urbanom dizajnu urbani procesi interpretirani
su kao prožimanje i sukobljavanje transmisije
i transformacije, kao odnos između onoga što
ostaje i nastavlja se kroz vreme, poseduje elemente
permanentnosti i kontinuiteta, nasuprot onoga
što se menja, raste, smenjuje se, transformiše
i prilagođava staro sa svim različitostima lokalnih
kultura. Negiranje potrebe za kontinuitetom
radikalizovanog modernog pokreta u pokušajima
da se isključe, eliminišu ili minimalizuju sputavajući
okviri tradicije, pokazalo se nedelotvornim.
Oblici regulatornih pravila pojavljuju se u
novom, često neželjenom obliku. Primetno je
odsustvo oslonca u nasleđu, u kolektivnoj memoriji,
u tradiciji. Rušenje spomenika u prostoru, makar
oni bili i najprofaniji objekti, težnja za dominacijom
novog, pokazala se u mnogim slučajevima kontraproduktivnom.
Stanje bezobličnog relativizma, o kojem je već
bilo govora, uvodi u sećanje patologije otuđenja,
anomije, odsustva vrednosnog sistema iz odsustva
identiteta.
Oslonci stabilnosti zajednica u značenjima trajanja
postaju spomenici, zgrade, pisani dokumenti
jezika i slično, jer ljudi umiru a zgrade i
artefakti memorije ostaju. Otvara se pitanje
ravnoteže memorije i kreacije. Pitanja ukazuju
na porive kultura kod kojih spomenici imaju
veća značenja, i njihovu veću orijentisanost
na smrt kao u hrišćanskoj kulturi, možda u nešto
blažoj formi nego kod egipatskih faraona, život
je takođe priprema za smrt, to jest za ono posle
smrti. Mladost manje haje za spomenike, dok
su iskazi zrelosti u ravnoteži memorije i kreacije.
Previše konzervacije, pa i bez značajnije memorijalne
funkcije, ometa razbuktavanje urbane životnosti,
a takva ograničenja mogu da budu vid opresije
recimo za oblike participacije građana i nepredvidivosti
svakodnevnog odlučivanja.
Civilizacijsko razrešenje problema smrti kao
prekida u kontinuitetu kolektiviteta, gde se
smrt tumači kao utiranje puta životu, čini sve
memorijalne procese, kao što su beleženje znanja,
slike i portreti, izvajano kamenje, fotografije,
sačuvani filmovi u kinotekama, zabeleženi glas,
porukama živih dolazećim generacijama s ciljem
da se iz mrtvih poruka izvede život. Tako i
aktivnosti uobličavanja mesta spomenicima kao
prepoznatljivim vizuelnim osloncima, megalitima,
u kolektivnoj memoriji podupiru skup sećanja
na prošlost, a implicitno je jasan cilj da se
očuva sećanje na ljude i događaje koji su procenjeni
važnim. Taj beleg, obeležje, žig, svedočanstvo,
obično naglašava poštovanje, divljenje, obožavanje,
zahvalnost, počast, slavu i može da bude događaj
komemoracije, praznik, pomen, slava, memorijalna
služba, čast itd.
Zgrade postaju dokumentima prošlosti, i to stilom,
tehnikama građenja, materijalima, veličinom
i simbolikom sadržaja, arhitektonikom morfološko-prostornih
osobina i sl., dakle, kao svojevrsni dokumenti
vremena poprimaju memorijalnu ali i edukativnu
funkciju. Značaj edukacije u brojnim oblicima
procesa reprodukcije društvenog znanja doprinosi
da se sve više čuvaju i čitavi ambijenti a ne
samo pojedinačne zgrade, i to kao specifični
memorijalni sklopovi, neretko očuvanjem celokupnih
urbanih celina, recimo istorijskog grada. Da
bi ovakvi gradovi postali pozornicama posebno
su uređivani, osvetljeni, potkresani i opremljeni
da opravdaju svoj imidž, sa scenografijom za
festivale, proslave, svetkovine, konferencije,
igre i druge događaje, spektakle koji, upriličeni
od »animatora«, multiplikuju broj posetilaca.
Kako je oslonac na apstrakciju modernista izopštio
narativna svojstva spomenika, pojavile su se
brojne nedoumice racionalnog definisanja kriterijuma
šta je to spomenik, šta štititi a šta menjati
u urbanom tkivu. Postmoderna misao se definiše
kao rememorisanje, preuzimanje i novo razmatranje,
ali korišćenje (proživljavanje) i u estetskom
smislu duhovnih oblika prošlosti, nema za funkciju
da pripremi ništa drugo do emancipatorsko dejstvo
kao takvo. I stoga bi etika postmodernog mogla
da se suprotstavi još uvek metafizičkim etikama
»razvoja«, rasta, novuma kao krajnjih vrednosti.
U urbanom pejzažu, u okvirima predinformatičke
percepcije, pojedinačni spomenici, pomenimo
samo skulpture sa likovima znamenitih ličnosti
ili sa različitim simbolima sličnih motivacija
(spasavanja od zaborava) postavljani su po ulicama
i trgovima u fokalnim tačkama i mestima zadržavanja
prolaznika u vizurama kako bi se skrenula pažnja,
slično današnjim bilbordima u marketinškoj instrumentalizaciji
mesta. Prepoznatljivost, identitet prostora
postiže se obeležavanjem mesta i daje javnom
prostoru značenja koja zavise od sposobnosti
posmatrača da prepoznaju i iščitaju poruku,
dakle promenjeno u današnje informatičko vreme
percepcijom bitno modifikovanom. Neretko i prirodni
elementi, primerice pojedinačno drveće, posebno
u arhajskoj tradiciji ruralnih sredina, poprimaju
spomeničku funkciju (recimo Takovski grm kao
hrast »zapis«). Takođe nazivi ulica, trgova
i delova grada mogu da budu u funkciji identifikacije,
čime se funkcija orijentacije u gradu, što je
i osnovna namena naziva, selektivno vezuje za
memoriju i za istoriju, a često je prisutna
i manipulacija pisaca istorije.
Razvojem nacionalnih država, naročito u Evropi
XIX veka, čuvanje spomenika i funkcija memorije
stavljani su u okrilje državnih institucija
i takva etatizacija postaje izraženi oslonac
državne vlasti, a memorijalna funkcija potpora
ideji nacije, identiteta kao oslonca nacionalnoj
državi. To je u Evropi izraženo od vremena kada
su one ustanovljene u građanskoj
formi posle Francuske revolucije.
Nasleđenim oblicima »državizma«3
u zemljama bivšeg »realsocijalizma«, bez obzira
na internacionalni karakter vladajuće ideologije,
revizija modernizma je 30-ih godina (vreme Staljina)
označila iskliznuće u oblike klasicizma. Koncept
»socijalističke nacije« oformio je svojevrsni
državno-partijski nacionalizam kojim je podupirano
očuvanje državne i partijske birokratije.
Baština
U novijem razvoju aktivnosti zaštite
spomenika vezuju se za prvu međunarodnu konferenciju
o zaštiti istorijskih spomenika, održanu u Atini
1931. i koja je bila ekskluzivno evropski događaj,
da bi potonja u Veneciji 1964. privukla i predstavnike
drugih zemalja, a 1979. predstavnici 24 zemlje
sa pet kontinenata potpisali su konvenciju o svetskom
nasleđu. Uskost zaštite u okrilju nacionalnih
država u promovisanju aspekata koji prevazilaze
nacionalne granice (posebno u eri razvoja međunarodnog
turizma) funkciju zaštite na međunarodnom planu,
recimo evropske baštine, preuzimaju međunarodne
organizacije kao, na primer, departmani Evropskog
Saveta (savetodavnu a bez odgovarajućih instrumenata
za realizaciju) zatim UNESCO i sl. Kongres UNESCO-a
u Najrobiju 1976. jasno govori o potrebi nemuzejskog
pristupa istorijskim područjima i o živućoj konzervaciji,
takođe utirući put procesima reaproprijacije i
valorizacije, uz ukazivanje na opasnosti od banalizacije
i standardizacije. Danas institucije UNESCO-a
govore o svetskoj baštini a departmani Saveta
Evrope o evropskoj baštini u dokumentima koje
ratifikuju zemlje članice, nacionalne države navodno
u novoj formi.
Nasuprot manipulacijama memorijalnom funkcijom
sa pozicija vladajućih elita nacionalnih država,
posebno kvazinacionalnih u postkomunizmu, institucije
civilnog društva u formi spontanih građanskih
asocijacija (nevladinih organizacija) naviru kao
nosioci drugačijih koncepcija. Udruženja građana
zainteresovanih za očuvanje zgrada i ambijenata
veoma su često u sprezi s ekološkim pokretima
za očuvanje urbane baštine, koji su motivisani
i osećanjem identiteta, ponekad interesima privlačenja
turista a često nesvesnog očuvanja društvenih
veza u lokalitetu. Ovakve grupe građana prilaze
očuvanju baštine različito od državnih institucija
jer u borbi protiv kulturne ali i ekološke devastacije
štite konkretne zgrade, predmete, elemente pejzaža
kao celovite ambijente. Asocijacije i udruženja
građana, kao i društvene grupe (videti programe
Evropa Nostra, ECOVAST – European Council for
Village and Small Town – ICOMOS, Spomenici bez
granica itd.) osećaje identiteta vezuju za spektar
aktivnosti namerenih na zaštitarsku funkciju.
Udruženja ljubitelja nekog grada, društva za negovanje
tradicija i slično, vezanih za memoriju, veoma
su značajan i efikasan oblik zaštite istorijskih
ambijenata realnih društvenih utemeljenja i realnih
identiteta u odabiru predmeta i ambijenata zaštite
i bitno se razlikuju od državnih institucija,
a u mnoštvu slučajeva pokazala su se delotvornijim
od državnih, birokratizovanih ustanova finansiranih
iz budžeta. Uloga crkvenih poslenika je veoma
važna, tim pre što je veliki broj spomenika, manastira
na primer, u crkvenoj upotrebi, uz naglašenu potrebu
iskoraka iz kompromitovane veze crkve i nacionalne
države koja je kulminirala ratom na Balkanu.
Mnoge privatne fondacije uključuju programe i
poduhvate oko zaštite graditeljske baštine filantropskim
aktivnostima, a delimično su podsticane i poreskom
politikom, oslobađanjem od poreza za neprofitne
aktivnosti ove vrste. Poneke velike multinacionalne
kompanije osnivaju privatne fondacije učestvujući
u donacijama za arheološka istraživanja (na primer,
korporacija Oliveti pomagala je iskopavanja ostataka
Rimskih gradova u Srbiji), Formiran je i WMF (World
Monument Fund) koji je, na primer, aktivno učestvovao
u obnavljanju Benjamina, Budističkog spomenika
isklesanog u steni u Avganistanu a vandalizovanog
u nedavnim etničkim sukobima.
U republikama bivše SFRJ spomenička funkcija u
nacionalnim (republičkim) centrima i uglavnom
budžetski finansiranim zavodima, pretakala je
oblike političkog jednoumlja u samoisticanje oblika
nacionalizma novokomponovanih država. Tokom minulog
rata manifestovani su namernim rušenjem spomenika
»druge« (navodno neprijateljske) kulture kao simboličkog
čina. (Rušenje islamskih bogomolja iz XVI veka,
Ferhadije u Banjaluci, Aladže u Foči, Mostarskog
mosta i brojnih pravoslavnih i katoličkih bogomolja.)
Pojam »kontranasleđe« nova je kovanica koja ilustruje
praksu uočenu i na Balkanu, kojom su mnoge međunarodne
konvencije o poštovanju i čuvanju spomenika pri
ratnim dejstvima gažene, dok su zavodi zaduženi
da se brinu o spomenicima slali izveštaje o stanju
»svojih« spomenika.
Prožimanje rušenja i zaštite uz potku nacionalizma,
oslikalo je karikaturu zaštite od strane državnih
institucija partijskog jednoumlja (sa promenjenim
predznakom od klasnog ka
|
nacionalnom). I praksu
po kojoj se poslovima zaštite zgrada i
ambijenata prvenstveno bave ustanove za
proučavanje, vrednovanje i pripremanje
zakonske regulative, a u okviru državnih
institucija (uobičajeno su to zavodi).
U praksi ovih budžetskih ustanova pokazalo
se da vrednuju i proglašavaju spomenikom
i sl., oslanjajući se na vladajuće politizovane
vrednosti dominirajuće ideologije (pa
i kada je ona iskrivljena). Uobičajeno
svrstavanje spomeničkih vrednosti u kategorije:
istorijski spomenici, istorijska mesta,
spomenici kulture, ambijentalne vrednosti,
etnološke celine, naišlo je na teškoće
realizacije proizašle baš iz otuđenja
budžetskih institucija od realne motivisanosti
za integraciju, obnovu i očuvanje baštine.
Stvarane su prepreke novonastajućem, tek
u nagoveštajima ozbiljnijem prožimanju
zaštite sa kreativnom funkcijom, prožimanju
memorije i kreacije.
I mnoštvo drugih artefakta, pored |
|
|
|
Zoran Jovanović Jus,
Novi Eden |
 |
skulptura ili zgrada, podupiru kolektivnu memoriju,
čuvaju se u arhivima, muzejima, u kinotekama.
Povratak istoriji označio je stanje posle moderne
kao poplavu muzejskih aktivnosti. Muzej se kao
javna institucija razvio poslednjih vekova s teorijskim
sazrevanjem estetskog subjektivizma – skupljena
dela najraznovrsnijih škola i stilova predstavljaju
mesto gde je skupljena estetska vrednost, shvaćena
na apstraktan i istorijski iskorenjen način, dok
je privatna zbirka kolekcionara obično iskaz određenog
ukusa i vrednosti. Muzej sabira sve ono što je
»estetski vredno«, ali je prepovezano sa »zacrtanim«
istorijskim doživljajem.
Geometrijski oblici takođe generišu značenja već
prema ustanovljenim asocijacijama i simbolima
vizuelnih i estetskih pravila, a prema želji da
se sredstvima simbolizacije izvesna poruka istakne,
zabeleži i očuva od zaborava. Apstraktni simboli
krsta, zvezde petokrake, šestokrake, zatim piktoralne
predstave sunca, meseca, polumeseca, šahovnica
i višeglavih ptica, uz metafore cveća, plamena,
pepela i uz mnoštvo drugih predstava na spomenicima
usmeravaju memoriju na značenja pomenutih simbola
utemeljenih u asocijacijama iz podsvesti.
Naravno, konzervacija kroz upotrebu kao najkontroverzniji
i najzahtevniji vid zaštite oslanja se na izbegavanje
napuštenosti ponovnom upotrebom spomeničkih objekata,
uz sve opasnosti neodgovarajućih i po spomenik
razarajućih aktivnosti i sadržaja. Ideja »partnerstva
za urbanu sredinu« predviđa saradnju i »ortakluk«
koji bi prevazilazio zavodsku birokratizovanost
koja je sputavajuća za aktivnosti udruženja građana,
neretko za funkciju zaštite često efikasnijih
i kompetentnijih inicijativa. Značajan komercijalni
interes u turističkom marketingu takođe se oslanja
na lokalni pejzaž sa tradicionalnim izgledom a
oslonac je prepoznatljivosti i identiteta regionalnog
»imidža«. Pri tom »industrija nasleđa« uticajima
tržišnih strujanja uključuje i »kulturnu potrošnju«
predočavajući nove mogućnosti ali i nove probleme
kulturnog turizma, edukativnih ekskurzija, novih
namena zgrada, na primer napuštenih manastira
koji postaju centri za integraciju mladih i sl.
Naravno, promena predočava potrebu mnogo iscrpnijih
dijaloga, širokih vanzavodskih istraživanja, suprotstavljenih
koncepcija i vizija, a sve različito od umrtvljenog
otaljavanja kojim se grčevito čuvaju oveštali
načini.
 |
|
Milan
Prodanović |
1
Polemike oko opravdanosti obnove Partenona,
npr., u eri brojnih mogućnosti novih sredstava
vizuelne prezentacije i dočaravanja autentičnog
izgleda a bez potreba da se gradi novim materijalima,
pa makar bili iz istog kamenoloma. Takođe, podizanje
replike Šlosa, u centru Berlina, zgrade do temelja
srušene u Drugom svetskom ratu, nasuprot primera
iz blizine maestralne rekonstrukcije Rajhstaga.
Videti polemiku Pitera Markuzea o pomenutom
poduhvatu, magazin City, vol. 13, No
3, 2009.
2 Choay,
Francoise: The Invention of Historic Monument,
Cambridge UP 2001.
3 U slobodnom
prevodu termina koji koristi Emanuel Castells
»statism«, videti, recimo, Castells, Manuel
and Emma Kiselyova, The collapse of soviet
comunism: a view from the information society. |