Na većem broju sastanaka redakcije
lista
Republika, a posebno na godišnjoj
skupštini Zadruge »Res publica« dogovoreno je
da se u listu
Republika ubuduće neguje
oblik kritičke razmene mišljenja u vidu dijaloga
i polemike o najznačajnijim društvenim pitanjima.
Polemika je započela mojim člankom »Tranzicione
teškoće Srbije« i odgovorima Ivana Zlatića, Slavoljuba
Kačarevića i Milenka Srećkovića, a u organizaciji
glavnog urednika Nebojše Popova. Polemika je prekinuta
odbijanjem mog odgovora, dok su neki od mojih
oponenata nastavili s objavljivanjem svojih stavova
u istom duhu, ali u daleko većem obimu teksta.
Prikaz stavova mojih oponenata kojima
se protivim. Svojim tekstom nastojao
sam da ukažem na štetnost jednostranog i iskrivljenog
parcijalnog prikazivanja pojedinih problemskih
situacija u kojima su se našli radnici nekih analiziranih
preduzeća Srbije jer su oni u procesu tranzicije
ostali bez posla. Ovakvo parcijalno tumačenje
tranzicionih problema realizovano je kroz više
članaka tokom 2009. godine. U njima se ne sagledava
činjenica da je u ovom periodu iz istih razloga
ostalo je bez posla oko 500.000 radnika Srbije
kojima isto tako treba pomoći. U mom tekstu konstatovao
sam da moji oponenti greše kada u svojim napisima
sužavaju kontekst u kojem se događao raspad srpske
privrede i nastajala egzistencijalna ugroženost
radnika. Ovakvim postupanjem moji oponenti uništavaju
prostorno-vremensku dimenziju ovog složenog problema,
a ona je od suštinskog značaja za sagledavanje
i dizajniranje moguće budućnosti Srbije. Moji
oponenti zanemaruju sve uticajne činioce na stanje
sistema Srbije a koji se ispoljavaju kroz njegove
drastično izmenjene suštinski važne parametarske
osobenosti. Oni za gubitak posla radnika okrivljuju
samo nove vlasnike koji ne ispunjavaju ugovorene
obaveze, a to je najmanje značajan deo ove priče.
Po mojim oponentima, oni su kroz nepoštovanje
ugovornih obaveza (a obavezali su se da će kupljena
preduzeća konstantno raditi) doveli svoja preduzeće
u situaciju bankrota i zbog toga su radnici ostali
bez posla. Tu se završava sva njihova priča o
tranzicionim problemima Srbije, uključiv i radničkih
problema. Isto tako, moji oponenti okrivljuju
Agenciju za privatizaciju pripisujući joj stručnu
nesposobnost i kriminalizovane aktivnosti. Kada
su u pitanju privredni sudovi, i za njih tvrde
da su oni kriminalizovani i korumpirani od strane
vlasnika, da
rade u njihovu korist, a na štetu
radnika. U člancima Ivana Zlatića privatnici
se nazivaju pljačkašima i vucibatinama koji imaju
zadatak da zajedno sa vlastima unište srpsku privredu.
U njegovim tekstovima naš eminentni ekonomski
stručnjak Boris Begović citira se u pežorativnom
smislu, pripisujući mu neosnovano krajnje negativne
atribute. To je način prezentiranja problema koji
koristi žuta štampa i nedoličan je za renomirani
list
Republika.
Kompleksnost problema devastirane
Srbije. Ja sam u svome članku nastojao
da pokažem da na ponašanje privrede i države Srbije,
a posredno na zaposlene radnike, a i na sve građane,
deluju brojne i različite veličine unutar njenog
sistema i njenog okruženja (pre svega, država
iz okruženja, SAD, država EU i Rusije). One tokom
vremena uzimaju različite vrednosti, a njihov
skup prikazuje stanje privrede, odnosno države
kao sistema u trenutku posmatranja. One mogu biti
u tom trenutku povoljne, ali i nepovoljne. Takve
konstatacije nisu od posebne upravljačke koristi
jer se tako ne mogu sagledati izvori i uzroci
ovakvih stanja. Ako se stanje države i njene privrede
posmatraju u intervalima koji slede tok vremena
dobiće se informacija o kretanju države ili privrede
kao sistema za taj period. Ovakvo posmatranje
daće informacije o predistoriji sistema, a ona
je nužna za određivanje njegovog mogućeg ponašanja
u budućnosti. Posmatranjem stanja samo jednog
dela državnog ili privrednog sistema (kako to
čine moji oponenti) ne može se dobiti informacija
koja može pomoći da se uspešno reše ovi problemi.
Ovakvo redukcionističko mišljenje zanemaruje svu
kompleksnost problema ratom i sankcijama devastirane
Srbije i ne dopušta da se sagledaju različite
raspoložive perspektive u koje može preći realan
svet Srbije iz sadašnjeg nepovoljnog stanja u
neko povoljnije stanje.
Pogrešno sagledavanje mogućih rešenja.
Moji oponenti izlaz iz ovih teškoća krajnje pojednostavljuju
i vulgarizuju jer ga sagledavaju kroz organizovanje
radnika (mimo sindikata) u okviru Koordinacionog
odbora radničkih protesta u Srbiji. Oni smatraju
da će ovako organizovani radnici biti u stanju
da reše sve teške i nagomilane privredne i socijalne
probleme koji danas čine realnost Srbije.
Ovakvo usmerenje mojih oponenta vidi se iz naslova
i sadržaja članaka koje je krajem 2009. godine
štampala
Republika: »Nastaje li radnički
pokret«, »Imaju li radnici pravo na demokratiju«,
»Smisao borbe za radnička prava«, »Sve konkretniji
oblici solidarnosti«, »Novi radnički pokreti u
Srbiji – ciljevi i prepreke«, »Na čijoj je strani
istina«, »Kada radnik nije ‘krpa’«, »Mudrost kao
lek protiv bolova«, »Akciona platforma pokreta
ravnopravnost«, »O radničkoj participaciji upravljanja
privredom« itd.
Ideja mojih oponenata je da
ovako organizovani radnici putem štrajkova i protesta
zahtevaju od države da ukine sve privatizacione
ugovore sa »kriminalizovanim vlasnicima«, da država
sanira sve gubitke i radnicima dodeli upravljanje
preduzećima ili nastavi da ona njima upravlja.
Po zakonu, štrajkovi i protesti mogu biti organizovani
samo prema vlasniku koji uzurpira radnička prava,
a ne prema državi, a posebno je protivuzakonito
zaustavljanje javnog saobraćaja na najvažnijim
putnim magistralama.
Posebno je pogrešno što se od države traži
da ona pokrije neuravnotežene finansijske bilanse
samo onih preduzeća koja su u žiži interesovanja
»stručnjaka« Republike. Ovakav model se preporučuje
i radnicima drugih preduzeća koji su ostali bez
posla. Moji oponenti ne shvataju da bi u tom slučaju
država morala da pokrije gubitke i ostalih
|
srpskih preduzeća (i
tamo žive ugroženi radnici), a za to bi
bilo potrebno oko 15 milijardi evra. Ovako
veliki gubici nastali su kao negativni
cash flow srpske privrede koji
je ostvaren u minulih 15 godina. Cash
flow označava novčani tok koji se
konstruiše iz poslovne, finansijske i
investicione aktivnosti, s
tim da se iz ovog toka isključe svi prihodi
i rashodi koji nisu imali novčani efekat.
Tu i nastaju najveći problemi srpske privrede.
Najveći broj preduzeća nije generisao
novčane tokove iz svoje poslovne i finansijske
aktivnosti (ovako ostvareni novčani prihodi
nisu bili dovoljni da pokriju troškove),
već iz investicionih kredita koji su nekontrolisano
uzimani, a nisu vraćani. Nažalost, takvo
ponašanje im je omogućila vlast. Kako
novac nije pristizao iz poslovanja već
iz zaduživanja, privreda je akumulirala
enormno velike gubitke i velika kreditna
dugovanja. Danas privreda Srbije po osnovu
kredita duguje oko 20 milijardi |
|
|
|
Zoran Jovanović Jus,
Porok |
 |
evra i nije jasno kako će i kada će moći da ih
vrati.
Ovi se gubici i kreditna dugovanja
ne mogu izbrisati »radničkom gumicom«, a još manje
se može očekivati da će siromašna država Srbija
moći da ih nadoknadi. Srbija nije Amerika
i EU da iz svoje velike finansijske akumulacije
spašava svoja finansijski propala preduzeća i
banke. Zato su problemi Srbije daleko teži i nikako
se ne mogu rešavati na krajnje pojednostavljeni
način, kako to predlažu moji oponenti.
Razlozi za prodaju srpskih preduzeća
u bescenje.
Najveći
broj srpskih preduzeća je tehnološki potpuno zastareo,
sa nekvalitetnim proizvodima koji se ne mogu plasirati
na slobodnom tržištu.
Jedan od mogućih načina
za rešavanje ovih problema je njihova prodaja
u bescenje srpskim privatnicima, uz malo verovatnu
mogućnost da će oni biti u stanju da svojim znanjima
i malim raspoloživim finansijskim potencijalima
izvuku ova preduzeća iz velikih finansijskih i
poslovnih dubioza i uspešno nastave poslovanje.
Ova varijanta primenjena je u praksi sa veoma
lošim efektima. Nastala situacija zbunjuje moje
oponente jer oni polaze od činjenice da su se
privatnici ugovorom obavezali da ostvare ovaj
zadatak. Oni ne vode računa o tome da se uspeh
preduzeća na otvorenom tržištu ne može ugovorima
fiksirati.
Drugi način je davanje ovih preduzeća eminentnim
inostranim firmama sa značajnim finansijskim i
poslovnim bonitetom za male iznose (čak i za jedan
dolar), odnosno formiranje zajedničkih firmi države
Srbije i ovih preduzeća, uz njihovo zajedničko
finansiranje. Tada bi ova preduzeća sa potpuno
noveliranom tehnologijom imala šansu da u dužem
periodu opstanu. Ovaj način nije primenjivan u
Srbiji, ali su ga u tranziciji koristile mnoge
susedne države.
U nastaloj situaciji najrealniji
je način stečaj propalih firmi, sa svim negativnim
posledicama po radnike i poverioce. Ovakvo razrešenje
problema ne žele moji oponenti i radnici, ali
nakon velike finansijske destrukcije preduzeća
drugog boljeg izlaza nema.
Opasnost od etatizacije privrede.
Nesmislen je zahtev mojih oponenata da država
obezbedi siguran posao radnicima koji su u procesu
tranzicije ostali bez posla; jednostavno, Srbija
nema za to para. Za ispunjenje ovog zahteva Srbija
bi morala da raspolaže iznosom od oko 50 milijardi
evra i da ima sposobne ljude koji raspolažu sa
puno preduzetničkih znanja i koji bi bili u stanju
da sa malo rizika komercijalno plasiraju ovaj
novac u nove poslovne poduhvate. Samo bi se tada
mogao osigurati posao za oko milion nezaposlenih
radnika, ali bi tada to pravo važilo za sve. Očigledno,
radnici koje favorizuje list
Republika
ne mogu da budu posebno privilegovani i poslovno
zbrinuti na račun države. Ekonomske teškoće zahvatile
su oko 90.000 preduzeća Srbije (od kojih je oko
65.000 nelikvidno), dok je oko 1.000 velikih javnih
preduzeća formiralo za 15 godina gubitke u iznosu
oko 10 milijardi evra. U njima radi oko pola miliona
radnika i finansijska sanacija ovih preduzeća
je najveći problem Srbije jer se problem nezaposlenosti
može samo produbiti. Pored toga, danas je u Srbiji
nezaposleno oko milion ljudi (zvanično registrovano
oko 750.000), a država nema mogućnosti da trajno
alimentira njihove socijalne potrebe. Rešenja
se ne mogu tražiti u redistribuciji male novostvorene
vrednosti nego u ubrzanom razvoju privrede, a
ta tema nije predmet interesa mojih oponenata.
Oni proglašavajuradnike kao jedino
merodavne stručnjake koji su sposobni da uspešno
kreiraju rešenja za sve probleme srpske privrede
i za sve druge socijalne probleme. Smatrajući
ovakve stavove jako pogrešnim i za društvo štetnim
ja sam nastojao da pokažem kako moji oponenti
ne poznaju funkcionisanje preduzeća i privrede;
oni ne poznaju osnovne ekonomske zakonitosti,
ne poznaju principe teorije sistema i teorije
upravljanja složenim sistemima, a posebno ne poznaju
usmerenja globalizovanog sveta. Oni žive
sa socijalističkim idejama XIX veka i idejama
samoupravljanja i zato su nekvalifikovani da se
bave tranzicionim problemima koji imaju ozbiljne
implikacije na život građana Srbije. Mojim oponentima,
naravno, niko ne može da zabrani javno iznošenje
stavova, ali oni kao da ne vide opasnost od poistovećivanja
sa delovanjem opozicionih partija koje podržavaju
štrajkačke aktivnosti i izazivanje haosa, s ciljem
prisiljavanja vlasti da raspiše prevremene izbore.
Bilo bi veoma opasno da se saradnici lista
Republika
nađu na strani srpske desnice, naročito one ekstremne,
radikalske...
Takođe smatram štetnim forsiranje
tekstova s elementima žute štampe čiji je najistaknutiji
predstavnik Ivan Zlatić. Ovakvim se postupcima
kompromituje inače renomirani list Republika
i na ovu opasnost dobronamerno ukazujem.
Svojim tekstom nastojao sam da pokažem kako je
nužno prestati s ovakvom štetnom praksom.
Moje tumačenje nastalih tranzicionih
problema Srbije. U svom članku pod
nazivom: »Tranzicione teškoće Srbije« pokušao
sam da pokažem kako se krajnje pojednostavljenim
i necelishodnim usmeravanjem radnika ne mogu rešavati
realno teški i složeni problemi srpske privrede,
a posebno teški egzistencijalni problemi radnika
koji su u procesu ratne i anarhične tranzicije
ostali bez posla. Sve ove teškoće prouzrokovane
su krajnje štetnom i neracionalnom politikom vlasti,
u ratnom periodu do 2000. godine, ali i lošom
politikom svih novih vlasti nakon petooktobarskog
prevrata. Posledica ovakve retrogradne politike
je devastacija vitalno važnih parametara države
i društva Srbije. To su relativne konstante i
ne mogu se menjati ovakvim anarhičnim aktivnostima.
U članku sam istakao da će se u uslovima sveopšte
krize realizacijom masovnih štrajkova samo dublje
destabilizovati država od koje radnici očekuju
pomoć.
Problemi propalih srpskih preduzeća, a shodno
tome i socijalni problemi radnika koji su ostali
bez posla, ali i socijalni problemi svih ostalih
građana, daleko su kompleksnije prirode;
oni traže puno vremena i puno pameti, ali
i puno para. Uticajni činioci na realizovane
negativne procese vezani su za bitno izmenjene
parametre države Srbije u dvadesetogodišnjem periodu
ratne i poratne destrukcije.
Unapređenju srpske
privede i društva ne mogu pomoći štrajkačke aktivnosti
radnika već samo ideje koje nudi nauka razvijenih
država sveta i pozitivna iskustva uspešnih država
u tranziciji. Nauka traži da se u realnoj
praksi Srbije identifikuju osnovni delujući činioci
koji koče razvoj i proceni mera njihovog uticaja
na tekuće entropijske procese privrede. Posebno
je važno proceniti njihov uticaj na pogoršanje
socijalnog statusa radnika i drugih građana, ali
i na razvoj države Srbije u celini. Kada se budu
sagledali svi ovi faktori stvoriće se mogućnost
da grupe eksperata i političara razmotre sve raspoložive
perspektive koje postoje u nastaloj realnosti
Srbije. Od posebne je važnosti da vlasti ispolje
političku volju za radikalno strukturno preuređenje
države Srbije, jer bez toga nema napretka. Vlasti
i eksperti moraju da analiziraju sve raspoložive
mogućnosti dobijanja što veće finansijske pomoći
od država EU, ali moraju da menjaju društvo kako
bi stvorili uslove koji omogućavaju bitno povećanje
priliva stranog kapitala. Samo se tako može ubrzati
proces tranzicije Srbije i ostvariti njeno približavanje
institucijama EU. Konačan proizvod ovih aktivnosti
je Strategija razvoja Srbije koja osmišljeno vodi
Srbiju ka progresu. Danas ugroženi radnici mogu
samo da očekuju socijalnu pomoć u granicama raspoloživih
mogućnosti srpske privrede; sve drugo što im nude
moji oponenti su kule u vazduhu kojima se radnici
obmanjuju.
Ispunjenje finansijske stabilnosti preduzeća predstavlja
uslov za integracione procese Srbije u institucije
i privredu EU. Ovaj uslov zahteva funkcionisanje
sistema menadžmenta u preduzećima koji će biti
u stanju da osigura kontrolu finansija i da spreči
akumulaciju gubitaka preko nerealnih zaduživanja.
Praktično, sva srpska preduzeća moraće da udovolje
zahtevima koje nalažu zakoni, propisi, direktive
i standardi EU po pitanju finansija. Ako tako
ne postupe strani kooperanti i poslovni partneri
odbiće saradnju sa nelikvidnim srpskim firmama.
Standardi EU vezani za upravljanje javnim rashodima
i upravljanje javnim nabavkama traže stalnu unutrašnju
finansijsku kontrolu trošenja novca i eksternu
reviziju.
Ovakvim standardima onemogućava
se da država troši novac mimo utvrđenih budžetskih
stavki. To znači da država neće moći da pokriva
dugove nelikvidnim preduzećima kada radnici nastoje
da štrajkovima i zaustavljanjem saobraćaja regulišu
svoje socijalne probleme. To radnicima treba
objasniti jer Srbiju čeka bolan period saznavanja
istine o trnovitom putu koji čeka sve njene građane.
Za rešavanje složenih zadataka tranzicije
nisu od koristi političari »mađioničari« sa svojim
»čarobnim štapićima« iz arsenala kvazisocijalističke
i samoupravne prakse. Ovi idejni koncepti odavno
su pokazali svoju neefektivnost. U vremenu
koje dolazi Srbiju čeka dug trnovit put koji se
može ublažiti samo uz pomoć znanja, primenom standarda
EU i velikog obima stranih ulaganja.
Od posebne
je važnosti ispuniti zahteve EU date u dokumentu
acquis communautaire jer je u
njemu je sadržano celokupno pravno iskustvo
Evropske unije. Acquis communautaire je podeljen
na 35 poglavlja koja se bave pitanjima slobode
kretanja roba, kretanja radnika i kapitala, osnivanja
preduzeća, unapređenja privrede, javnih nabavki,
trgovačkih društava, intelektualnog vlasništva,
slobode informisanja, poljoprivrede, sigurnosti
hrane, socijalne politike i politike zapošljavanja,
preduzetništva, regionalne politike, pravosuđa
i ljudskih prava, nauke, obrazovanja i kulture,
zaštite životne sredine, zaštite potrošača i zdravlja
ljudi, carina, međunarodnih odnosa, finansijske
kontrole, spoljne i odbrambene politike, budžetske
politike i državnih institucija.
Kada
promenom svojih parametara Srbija ispuni ove zahteve
ona će biti osposobljena da ubrzano realizuje
svoj razvoj. To je put koji se suštinski razlikuje
od puta koji nude moji oponenti. Smatram da započetu
polemiku treba nastaviti uz učešće kompetentnih
stručnjaka kako bi se ovi važni problemi jasnije
osvetlili. Tada će čitaoci lista
Republika
imati mogućnost da ocene šta je za radnike, za
privredu i građane Srbije korisno činiti. Samo
će tada biti ispunjena svrha ove polemike.
 |
|
Ivan
Ahel |