Nakon sudijskog
reizbora
Vlast preduhitrila
sudije
Sudije kao
nosioci sudske vlasti protraćili su čitavu deceniju
u letargijskom snu o unosnoj ličnoj karijeri,
umesto da – kao što su nekad javno obećali –
svojski prionu na reforme unutar sopstvenih
redova
U okviru »sveukupne reforme pravosuđa« donet
je tokom protekle godine i zakon o sudijama
koji nakon mnogo godina ponovo uvodi institut
sudijskog reizbora. A u decembru Visoki savet
sudstva primenio ga je u praksi eliminišući
preko sedamsto sudija koji navodno nisu zadovoljili
tri ključna kriterijuma: doličnost,
stručnost i ažurnost. To je
izazvalo velike i ogorčene proteste otpuštenih
sudija: vodile su se neretko neukusne polemike
u medijima, bili smo svedoci ružnih reči koje
su sudije upućivale jedni drugima, organizovani
su javni protesti i žučne konferencije za štampu.
Društvo sudija je tim povodom održalo vanrednu
Skupštinu posvećenu ovom pitanju, koja je jednodušno
osudila ne sam reizbor kao institut već način
na koji je on izvršen, uz nepoštovanje procedure
i uplitanje organa izvršne vlasti – pa i tajne
policije – u ocenjivanje rada pojedinih sudija.
Stari spor
O sudijskom reizboru kao kategoriji
načelno se već čitavu deceniju lome koplja u stručnoj
javnosti: od toga da reizbor uvek visi kao Damoklov
mač nad glavama sudija te oni nisu usredsređeni
na svoj posao sve plašeći se »sudnjeg dana«, i
istovremeno – umesto da se bave vršenjem sudske
vlasti – oni na razne načine pa i zloupotrebom
svoje sudijske funkcije traže i često nalaze zaštitu
kod istaknutih nosilaca izvršne vlasti, pa sve
do mišljenja da se reizborom razgrće žabokrečina
stalnosti funkcije koja zakonomerno vodi apsolutizaciji
i nekritičkoj neprikosnovenosti i same ličnosti
sudije pa i korupciji, odnosno narodski rečeno
neophodna je povremena trijaža sudija. Mnogo toga
u obe »škole mišljenja« je tačno.
Ali očito je da problem nije u dilemi pro
et contra, već on seže u pitanje – od 2000.
godine naovamo – nereformisanih odnosa unutar
pravosuđa ali i unutar tada novonastajućeg
|
političkog establišmenta.
Deset dugih godina imale su pred sobom
sudije, kao nosioci treće grane vlasti,
da tu vlast uzmu u svoje ruke i oslobode
se svakog pritiska one druge dve – izvršne
i zakonodavne. Republika je još
tada – svesna važnosti izgradnje pravne
države – tematski posvetila nekoliko godina
tom procesu; autor ovih redova i Nebojša
Popov vodili su brojne razgovore sa sudijama,
na više okruglih stolova problematizovana
su tada goruća pitanja preuzimanja sudske
vlasti od ostataka propalog |
|
|
|
|
|
Deset
dugih godina imale su pred sobom sudije
kao nosioci treće grane vlasti, da tu
vlast uzmu u svoje ruke i oslobode se
svakog pritiska one druge dve – izvršne
i zakonodavne |
|
|
|
|
ali još uvek žilavog režima Slobodana Miloševića,
naglašavana je važnost uspostave pravnog poretka
kao uslova svih uslova za demokratizaciju društva.
Čini se da su postojali i povoljni uslovi za to.
Opšta politička klima u prvim mesecima pa i godinu-dve
nakon petooktobarskih promena bila je neobično
povoljna za odlučnu pravnu reformu. Sudije koje
je otpustio bivši režim bile su najglasnije u
isticanju potrebe pravnog uređenja srpskog društva
nakon dugogodišnje ekonomske krize i ratova. Istina,
to nije bio lak zadatak ali – procenjeno je –
bio je ostvarljiv kao dugoročniji proces.
Društvo sudija, koje je nastalo upravo kroz otpor
represiji Miloševićevog režima prema neposlušnim
sudijama, trebalo je da bude nosilac i usmerivač
aktivnosti u tom procesu. Naš list je sa Društvom
sudija imao tesnu saradnju.
Stranice Republike su bile otvorene za
sve reformski orijentisane sudije ali i pravne
stručnjake i tih godina štampana je u povećanom
tiražu kako bi sve sudije u Srbiji imale uvid
u moguće promene u pravosuđu.
A šta se dogodilo?
Kako se nova vlast (izvršna) počela učvršćivati
i konsolidovati, tako je reforma pravosuđa pala
u zaborav. Štaviše, iz najviših vrhova vlasti
sudijama su ponovo počela da stižu »uputstva
za rad«. A sudije? Osim pojedinačnih protesta
ništa nisu činile od onoga što se u zanosu petooktobarskih
promena govorilo, čulo i aklamativno prihvatalo
na tribinama i okruglim stolovima posvećenim
životno važnoj reformi pravosuđa. I njima je
vlast na posredan način nudila sinekuru koja
je – iako dobra za ličnu egzistenciju, upravo
smrtonosna za sudijsku funkciju jer je značila
potčinjenost, pokornost izvršnoj vlasti. Zašto
ne reći – naročito ako ste neposredni svedok
pa i akter tih zbivanja od pre jedne decenije
– mnoge sudije za koje se verovalo da mogu na
svojim plećima izneti teret ozbiljne reforme
sudstva poklekle su pred tipično ljudskim slabostima
koje se ogledaju u »ovozemaljskom« uživanju
i materijalnom obezbeđivanju lične egzistencije.
Brzo smo uvideli kuda to vodi.
Reagujući na oklevanje sudske vlasti da ozbiljnije
zakorači u reforme, već krajem 2000. godine
napisao sam uvodnik za Republiku pod
naslovom: »Šta se čeka?«, a samo godinu dana
docnije tekst sa jasnom porukom iz naslova:
»Imaju li sudije samopoštovanja?«
Dok su sudije i uopšte pravosuđe (dakle i tužilaštva)
čekali, izvršna vlast nije; prikriveno ili manje
prikriveno stizale su sudijama »nepristojne
ponude«. Neke sudije u najvišim sudovima su
čak i otvoreno kršile zakon: imale su dve funkcije
i primale, dakako, dve mesečne plate i to ne
baš zanemarljive visine. Oštrica najavljenih
promena u pravosuđu je tako za dve-tri godine,
a naročito nakon važne političke prekretnice
kakva je ubistvo premijera Đinđića, skroz otupljena.
Mnoge sudije koje su osudile borce za demokratiju
u Miloševićevom autoritarnom režimu ne samo
da nisu smenjene nego su vrlo brzo napredovale.
Na samom kraju prve decenije XXI veka došlo
je do pragmatične, premda neprirodne sinteze
demokratske opcije s elementima bivšeg režima.
Naravno da u takvim uslovima nije bilo moguće
smeniti sudije koje su »žarile i palile« devedesetih
godina kažnjavajući sve koji bi se usprotivili
ratu, nasilju i društvenoj pljački – od medija,
do nevladinih organizacija, pojedinaca, pa i
neposlušnih sudija. Odnosno bilo je moguće ali
sama sudska vlast, same sudije, propustile su
istorijsku priliku da to ranije učine.
I to im se vratilo kao bumerang.
Krug se zatvara
Kad već to nisu oni učinili,
učinila je – što se dalo i očekivati – izvršna
vlast: inkorporirajući »svoje« sudije u Visoki
savet sudstva. I krug je bio zatvoren. Naravno,
među sedamsto otpuštenih sudija ima, svakako,
onih koji zaista nisu ispunili navedene sudijske
kriterijume. Ali postoji jedan veliki broj sudija
koji su sačuvali svoj dignitet i nezavisnost svoje
funkcije u odnosu na političku vlast, ali upravo
zbog toga nisu ponovo izabrani.
Na vanrednoj skupštini Društva sudija krajem decembra
čulo se, između ostalog, kako nije poštovana procedura
reizbora sudija (npr. Visoki savet sudstva je
bio »krnji«, nedostajala su dva člana, neizabrane
sudije nisu dobile obrazloženje za takav stav
Visokog saveta sudstva, na šta po zakonu imaju
pravo), kako je svoje prste umešala i tajna policija
neovlašćeno koristeći dosijee pojedinih nepoćudnih
sudija o čemu navodno postoje i dokazi itd.
To možda može biti važno za ulaganje ustavne žalbe
na odluku Visokog saveta sudstva, ali problem
je mnogo dublji od puke procedure: sudije kao
nosioci sudske vlasti protraćili su čitavu deceniju
u letargijskom snu o unosnoj ličnoj karijeri,
umesto da – kao što su nekad javno obećali – svojski
prionu na reforme unutar sopstvenih redova. Oni
– a ne izvršna vlast! Ovako ostaje samo da konstatujemo:
vlast je preduhitrila sudije.
 |
| |
Zlatoje
Martinov |
|