|
O postmodernom
filmu
Film i nasilje
Pred širom čitalačkom publikom već neko vreme je
prisutno veoma informativno i inspirativno štivo
Ljubomira Maširevića, sociologa mlađe generacije,
pod nazivom Film i nasilje, u izdanju Gradske
narodne biblioteke Zrenjanina (2008). Studija je
donekle dopunjen magistarski rad i sastoji se iz
pet tematskih celina: »Uvod«, »Teorijski okvir«,
»Klasični Holivud i nasilje«, »Uspon ultranasilnog
filma« i »Nasilje kao nerazdvojni deo kinematografije«.
Osim napomena i literature, knjiga je obogaćena
i filmografijom koju čini spisak od čak 134 filmska
ostvarenja (od kojih su tri filma dokumentarnog
karaktera) koja su razmatrana u studiji. Ukratko,
u poglavlju pod nazivom »Teorijski okvir«, autor
izlaže teoriju moralne panike, razmatra osnovne
karakteristike filmske reprezentacije nasilja i
raspravlja o njenom uticaju na publiku. U narednoj
tematskoj celini biva obrađena tematika nasilja
u klasičnom Holivudu, te moralni standardi ove epohe
koji su filmu oduzeli pravo slobode izražavanja
(cenzura i autocenzura) smatrajući ga izuzetno uticajnim
i veoma opasnim medijem. U trećoj i centralnoj tematskoj
celini autor obrađuje uspon ultranasilnih filmova
razmatrajući razvoj stilizacije eksplicitnog nasilja
na primerima tri ključna filma: »Boni i Klajd« (»Bonnie
and Clyde«, 1967), »Divlja horda« (»The Wild Bunch«,
1969) i »Paklena pomorandža« (»Clockwork Orange«,
1971). Autor zastupa stav da je u ovim filmovima
razvijen novi pristup u reprezentaciji filmskog
nasilja, te da su oni značajno odredili pristup
snimanju nasilja u današnjoj postmodernoj kinematografiji.
Naime, autor tvrdi da je nakon ovih veoma uticajnih
filmova ultranasilje postalo sastavni deo kinematografije.
U postmodernom filmu, pak, nasilje nije inspirisano
realnim društvenim zbivanjima (kao što je to bio
slučaj u kinematografiji 60-ih i 70-ih godina XX
veka), već je okrenuto samom mediju, istoriji kinematografije,
mešanju žanrova i citiranju različitih filmova.
To praktično znači da je jedna od karakteristika
postmodernog filma i nasilje koje je snimljeno nerealno,
kao u crtanim filmovima u kojima junaci imaju nadljudske
sposobnosti.
Kako autor upućuje, knjiga se zasniva prevashodno
na primerima iz američke kinematografije. Naime,
prema tvrdnjama relevantnih istraživača, američka
kinematografija prednjači u nasilnim filmovima:
ne samo da holivudski filmovi sadrže najviše ultranasilnih
scena, već su američki reditelji zaslužni za ogroman
napredak u stilizaciji i estetizaciji filmskog nasilja.
Dalje, autor iznosi i podatak da se u Americi ulaže
najviše sredstava u naučna istraživanja i studije
koje analizuju problematiku filmskog nasilja, te
vezu između filmskog nasilja i nasilja u stvarnom
životu. Prema rečima autora, filmsko nasilje je
složena problematika kojoj se može pristupiti sa
različitih pozicija. Tako postoje studije koje su
okrenute samo filmu i koje analizuju načine snimanja
nasilja objašnjavajući njegovu estetizaciju i daju
hronologiju najznačajnijih nasilnih filmova. Češće
su, pak, sociološko-istorijske studije koje filmsko
nasilje stavljaju u kontekst društvenih događaja,
zanemarujući njihovu kinematografsku stranu. Kako
nijedna studija koju je autor razmatrao nije spojila
pomenuta dva pristupa u jedno celovito razumevanje
konstrukcije filmskog nasilja i njegovog uticaja
na publiku, knjiga koja je pred čitaocima jeste
pokušaj prevazilaženja ovog problema, te pokušaj
objašnjenja filmskog nasilja uvažavajući ključne
faktore koji filmsko nasilje oblikuju. Autor izdvaja
tri ključna faktora u oblikovanju filmskog nasilja,
te njihov značaj u pojedinim etapama u filmskoj
istoriji. Ključni faktori su, dakle, društveni
kontekst, razvoj gramatike filmskog jezika
i cenzura. Iako knjiga ne pretenduje da
dâ detaljan prikaz hronologije filmskog nasilja,
niti su, uprkos iscrpnoj filmografiji, u njoj pobrojani
svi značajni filmovi za jedno takvo istraživanje,
autor uspeva da na malom broju najznačajnijih nasilnih
filmova predstavi kinematografsku reprezentaciju
nasilja i razmotri njene društvene posledice. Na
osnovu tri pomenuta faktora, autor razlikuje dve
etape u istoriji filma kada se govori o filmskom
nasilju: klasičan pristup koji se oslanja
na neeksplicitnu estetiku nasilja (do sredine 60-ih
godina XX veka) i postklasični pristup u kojem preovlađuje eksplicitna estetika nasilja
i uspon ultranasilnih filmova u eri postmoderne
kinematografije. Pored iscrpne analize estetike
filmskog nasilja, Maširević razmatra društvene posledice
reprezentacije filmskog nasilja. Osim što izlaže
i nabraja najdrastičnije primere oponašanja (ultra)nasilnih
filmskih junaka, kao i rezultate empirijskih istraživanja
društvenih posledica reprezentacije filmskog nasilja,
autor potonje uključuje u okvir teorije moralne
panike Stenlija Koena (Stenley Cohen) čime zauzima
jasan stav u živoj debati oko uticaja nasilnog medijskog
sadržaja na publiku. Naime, preterani zaključci
o štetnom dejstvu medija, te ultranasilnih filmova,
zasnivaju se jedino na paušalnim ocenama, upućuje
autor. Na primer, istraživanje ponašanja mladih
prestupnika, sprovedeno u Velikoj Britaniji sredinom
90-ih godina XX veka, pokazalo je da delinkventi
imaju manje prilike da gledaju televiziju i odlaze
u bioskop. Drugim rečima, deca sa kriminalnim dosijeom
su zapravo na ulici, a ne da kod kuće ili u bioskopu
gledaju nasilne televizijske programe ili ultranasilne
filmove. U ovom istraživanju, kako pominje autor,
došlo se do još nekih interesantnih rezultata: osim
što većina ljudi veruje da nasilje u medijima utiče
na mlade da se agresivno ponašaju, pojedinci neretko
projektuju teoriju o štetnom medijskom efektu na
druge, dok smatraju da mediji na njih ne ostavljaju
nikakav uticaj. Inače, autor pominje dugu istoriju
istraživanja (negativnog) uticaja medija na publiku
– empirijska istraživanja 30-ih i 50-ih godina XX
veka vršena u Americi nedvosmisleno ukazuju na činjenicu
prilično skromnog i površnog uticaja filma na publiku
i to najčešće u domenu mode, a ne morala, kako se
verovalo. Najzad, uprkos ogromnom broju savremenih
istraživanja uticaja nasilnih medijskih sadržaja
na publiku, još uvek nije potvrđena bilo kakva veza
između filmskog nasilja i nasilja u stvarnom životu,
podseća autor.
Oslanjajući se na studiju Stivena Princa (Stephen
Prince) o filmskom nasilju, Maširević zaključuje
da je reprezentacija nasilja postala jedna od centralnih
tačaka savremene kinematografije, te je kao takva
duboko ukorenjena u istoriji filma. »Prvi filmovi
sadržali su scene nasilja koje su fascinirale publiku
početkom XX veka. Zadovoljstvo koje se dobija vidljivim
i živopisnim opisivanjem nasilja jeste jedan od
glavnih uzroka njegovog uključivanja u film. Reditelj
Frensis Ford Kopola (Francis Ford Coppola) je izjavio
da, u trenutku kada on radi na scenama nasilja,
svi u studiju prestaju sa svim aktivnostima i okupljaju
se da bi gledali snimanje« (Maširević, 2008: 179).
Najzad, sve pomenuto upućuje na zaključak autora,
s kojim ćemo se složiti, da sve dok bude postojao
film reditelji će tražiti načine da unaprede tehnike
u snimanju spektakularnih scena nasilja u kojima
se junaci sa nadljudskim moćima i veštinama međusobno
obračunavaju.
Dakle, film kao medij formira svoju sopstvenu istoriju
u koju spada i razvoj estetike filmskog nasilja.
 |
| |
Sandra
Radenović |
|