Početna stana
 
 
 
     

 

Srbija u globalnom problemu nestašice hrane

Prilog promišljanju o Strategiji razvoja poljoprivrede i ruralnih područja Srbije
Odgovorna vlast u svakoj državi, pored rešavanja »ostavštine« iz prošlosti i »gorućih« tekućih pitanja, značajnu pažnju i blagovremene aktivnosti treba da posveti pripremi, izradi, implementaciji, monitoringu i stalnom inoviranju nacionalnih strategija razvoja – opštih i sektorskih, dugoročnih i srednjoročnih.
Nužnost strateškog planiranja razvoja posebno potenciraju procesi stalno rastuće globalizacije proizvodnje i liberalizacije trgovine, širenje regionalnih ekonomskih grupacija (EU, CEFTA...), povećanje jurisdikcije međunarodnih institucija (WTO, WB, IMF...), globalne klimatske promene čije posledice dovode u pitanje dugoročno održivi razvoj na planeti Zemlji.
U uslovima današnje, najpre finansijske, a potom i globalne ekonomske krize veoma je bitno da se na osnovu odgovarajućeg monitoringa i evaluacije pojedinih strategija vrši njihovo inoviranje i usklađivanje programa i akcionih planova njihove implementacije.
Pored toga, na potrebu strateškog planiranja uopšte, a posebno razvoja poljoprivrede i ruralnih područja, utiču i nepovoljne tendencije u pogledu prehrambene bezbednosti u svetu – koje u periodu od 1960. do 2008. godine karakteriše stalno rastući broj stanovnika za koje treba obezbediti dovoljnu količinu zdravstveno bezbedne hrane po cenama pristupačnim njihovoj platežnoj sposobnosti (sa 3 na 6,7 milijardi odnosno za 2,23 puta), uz istovremeno daleko brže povećanje broja gladnih (sa 80 na 925 miliona ili za čak 11,56 puta), zbog čega umesto svakog 38. stanovnika koji je bio gladan pre pola veka – i pored najavljenog »iskorenjivanja gladi« sa implementacijom tzv. zelene revolucije u poljoprivrednoj proizvodnji – danas gladuje čak svaki sedmi stanovnik u svetu.
Nakon »petooktobarske revolucije« (2000) u Srbiji je pripremljeno i usvojeno dvadesetak strategija razvoja, među kojima se, po kriterijumu opštosti i značaja za evropske integracije i našu temu, posebno izdvajaju dva nacionalna strateška dokumenta – u kojima je ukazano i na ekonomski, socijalni i ekološki značaj poljoprivrede i ruralnih područja, a to su:
• Nacionalna strategija privrednog razvoja Republike Srbije od 2006. do 2012. godine (Ekonomski institut – u saradnji sa Republičkim zavodom za razvoj, Beograd, 2005; Vlada RS usvojila 9. 11. 2006) – u kojoj su definisani ciljevi, mere i aktivnosti, kao i rokovi i nadležne institucije za realizaciju razvoja pojedinih područja/problema u sektoru poljoprivrede; i
• Nacionalna strategija Srbije za pristupanje Evropskoj uniji (Vlada RS usvojila 17. 06. 2005) – u kojoj su definisane tri faze strukturnog i zakonskog (Acquis communautaire) prilagođavanja poljoprivrede Srbije na putu ka EU: (1) Priprema (2005–2007), (2) Implementacija (2007–2011) i (3) Integracija (2011–2013), čime bi naš agrar bio pripremljen i za održivi razvoj u konstelaciji propisa STO.
Ključni dokument koji je u fokusu našeg promišljanja – Strategiju razvoja poljoprivrede Srbije, na predlog Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Vlada Srbije je usvojila 18. avgusta 2005. godine. Zanemarujući diskutabilnost o (ne)usaglašenosti prethodno donete sektorske Strategije razvoja poljoprivrede Srbije sa godinu dana kasnije donetom opštijom Nacionalnom strategijom privrednog razvoja,neophodno je, ilustracije radi, ukazati samo na pojedine propuste, kontroverze i dileme, koje se odnose na izradu, usvajanje i sadržaj najznačajnijeg i sada važećeg agrarno-političkog dokumenta o razvoju poljoprivrede i sela u našoj zemlji.
Prva kontroverza se odnosi na izostavljeno navođenje autora Strategije razvoja poljoprivrede – iako je prethodno i javno obećano od tadašnjeg pomoćnika ministra poljoprivrede Gorana Živkova (videti polemike u nedeljniku Vreme pod naslovima: »Novi klinci« – broj 712, »Argumenti glasnogovornika« – broj 715, »Poljoprivredna tranzicija: Najmanje deset godina« – broj 724, »Mnogo velika stopa« – broj 725, »Promocija kukavičjeg jajeta« – broj 728). Razlog izostanka imena autora je vrlo egzaktan: konačna verzija sada važeće Strategije razvoja poljoprivrede Srbije – koja je od strane tadašnjeg ministra poljoprivrede dr Ivane Dulić Marković javno promovisana kao »nacionalno izuzetno značajna aktivnost šestomesečnog rada tima od preko 20 autora i doprinos preko 400 učesnika na tematskim radionicama« predstavlja u dominantnom delu – oko 90 odsto – smisaono potpuno identičan tekst Master plana za poljoprivredu Srbije (Policy Advisory Unit, februar 2003). Interesantno je da taj »Master plan« prethodna dva ministra poljoprivrede (prof. dr Dragan Veselinov i prof. dr Stojan Jevtić) nisu hteli da prihvate ni kao polaznu osnovu za raspravu na temu »Strategija«. U takvoj konstelaciji »izrade« aktuelne »Strategije« izlišno je i pominjati odsustvo nacionalno i međunarodno kredibilnih recenzenata predmetnog dokumenta.
Druga dilema proizlazi iz (in)validnosti Konkurentnosti poljoprivrede Srbije jedne od baznih publikacija za izradu validne predmetne »Strategije«, čiji autori su na bazi tzv. Porterovih koeficijenata sastavili »Rang listu« sa 25 izvozno »najkonkurentnijih« proizvoda srpskog agrara i na izuzetno visokom 8. mestu (str. 73) naveli robnu grupu »Kornjačevina, kost kita, dlake kitove kosti (istakao: M. M. Š.), rogovi, parošci, kopita, nokti, kandže i kljunovi – sirovi ili prosto pripremljeni ali neisečeni u oblike; prah i otpaci od tih proizvoda«u vrednosti od svega 85.903,18 US $ što čini oko jedan desetohiljaditi deo vrednosti izvoza srpskog agrara u toj godini?! Daleko iza te »dlake kitove kosti« navedeni su drugi srpski strateški značajni poljoprivredni proizvodi: malina-bruh (5,7 mil. $), kupina-konfitura (3,2 mil. $), malina-griz (12,8 mil. $), goveda-meso sa kostima (2,1 mil. $), malina-sveža (3,2 mil. $), višnje-sveže (4,7 mil. $)... U istom kontekstu mogle bi se razmatrati i (in)validnosti separata Bilansi poljoprivredno-prehrambenih proizvoda – druge bazne publikacije za izradu »Strategije«, u kojoj nedostaje čak i Bilans mleka – koji ni do danas nije urađen na nacionalnom nivou.
O faktografskim, metodološkim i semantičkim nekorektnostima u sadržaju aktuelne »Strategije« mogla bi se napisati svojevrsna Case Study kao raritetni metodološki priručnik studentima, magistrantima i doktorandima kako ne treba pisati dokumenta o razvoju poljoprivrede i ruralnih područja.A u njemu bi bilo teško izvršiti rangiranje kreativno-voluntarističkih »bisera«: od istorijski neistinite konstatacije »Posle pedeset godina planske privrede...« – i to na početku prve rečenice »Uvoda« (str. 1); preko navođenja – pored taksativno poređanih sedam strateških ciljeva (»jedan ekonomski, tri socijalna, dva politička i jedan ekološki«) – još i 22 »neimenovana« cilja (!?) (str. 11), koji na ukupno 80 strana teksta nigde nisu navedeni; (ne)razumljivih mera ekonomske politike sa opisom »izvesnih uslova koje treba da obezbedi država« (str. 13); uvođenja u teoriju zadrugarstva nepostojećih »državnih zadruga« (str. 16); do neosnovanih tvrdnji da »Postoje brojne studije ekonomista o komparativnim prednostima ali obično praksa pokazuje da njihove tvrdnje o tome gde leže komparativne prednosti nisu od velike koristi« i da »Analize obično uzimaju u obzir, kombinaciju istorijske proizvodnje (istakao: M. M. Š.) i podataka o troškovima za prosečno gazdinstvo...« (str. 40).
Posebno je uočljivo da u »Strategiji« nedostaje Budžetski plan za realizaciju predloženih programa i aktivnosti, što je suprotno aksiomu: Svaka reforma mora da košta!
Pored direktne odgovornosti Ministarstva poljoprivrede kao predlagača, deo odgovornosti za usvajanje Strategije razvoja poljoprivrede (sa napred navedenim i drugim brojnim propustima) snosi i Vlada Srbije, koja je istu usvojila (verovatno) zbog poštovanja kompromisnog deala sa prepoznatljivim koalicionim načelom: Ne dirajte u naše feudalno-partijsko ministarstvo!
Zanemarujući »listopadnost« funkcije ministara poljoprivrede (10 ministara i koministara u pet vlada za proteklih osam godina), analiza realizacije aktuelne »Strategije« pod naslovom »Aktivnosti vezane za Strategiju razvoja poljoprivrede« nedvosmisleno upućuje na zaključak da tržišno-reformske strukturne promene u poljoprivredi Srbije i njeno približavanje Zajedničkoj agrarnoj politici EU nisu tekle po (ne)realno planiranoj dinamici. To potvrđuju i činjenice da do danas nisu realizovane brojne obaveze koje su bile planirane da se u kontekstu »Strategije« završe u periodu 2005–2008. godine, a trebalo je, na primer: doneti Zakon o poljoprivredi (2005), Nacionalni program za poljoprivredu (2005), Strategiju razvoja prerađivačkog sektora (2006), Šeme za penzionisanje poljoprivrednika kao sredstvo za unapređenje strukture gazdinstava (2006), novi Zakon o poljoprivrednim zadrugama (2006), Strategiju razvoja savetodavne službe (2006), izvršiti Kategorizaciju po EU modelu o manje povoljnim područjima (Less favourable area) za proizvodnju (2006)...; formirati Agenciju za poljoprivredno i šumsko zemljište (2005), Agenciju za plaćanje (2008)...; izvršiti »Transfer poljoprivrednih i prehrambenih preduzeća iz državnog u privatno vlasništvo« (2007)... Istine radi, neki od navedenih zakona su poslednjih meseci prošli tzv. javnu raspravu, utvrđeni kao predlog Vlade Srbije i prosleđeni parlamentu na usvajanje. Međutim, na osnovu uvida u, npr., predlog Zakona o poljoprivredi i ruralnom razvoju – smatram da će isti doživeti sudbinu »Strategije« iz koje je i proistekao.
Zato, objektivnosti radi, treba samokritički da priznamo: i da smo ispunili političke uslove (zahtevi Haškog tribunala) i da se nije ispoljila globalna ekonomska kriza koja je de facto zaustavila proces proširivanja EU, čak i sa jednostranom primenom Prelaznog trgovinskog sporazuma,Srbija (zbog napred navedenog neispunjavanja pretpristupnih obaveza u sektoru poljoprivrede – kao jednom od najzahtevnijih) danas ne bi mogla da računa na dobijanje statusa zemlje kandidata za članstvo u EU!
Imajući sve napred navedeno u vidu, ne napuštajući aktivnosti u pogledu započetih tržišno-reformskih procesa i stalnog podizanja nivoa »3 K« (kvalitet, kvantitet, kontinuitet), krajnje je vreme da se u Srbiji uradi nova Strategija razvoja proizvodnje hrane i ruralnih područja (a ne samo poljoprivrede) i redefinišu srednjoročni programi za preusmerenje resursno potencijalno suficitarne proizvodnje poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i na druga tržišta van EU (CEFTA, Ruska Federacija, muslimanske zemlje...). S obzirom na odsustvo u drugim zemljama uobičajene Green book (Godišnji izveštaj) i brojnim nepoznanicama o »pravom stanju stvari« u Ministarstvu poljoprivrede, izradi »Strategije« morala bi da prethodi ekspertska analiza dosadašnjih aktivnosti i stanja agrarnog budžeta. Novu »Strategiju« treba da rade naučnoistraživačke institucije, sa nacionalnim i međunarodnim kredibilitetom, koje bi kasnije pratile i njenu implementaciju. Takođe, pre tzv. javne rasprave, ista treba da bude recenzirana od dve grupe recenzenata (nacionalnih i domaćih). Izradu nove »Strategije«, uprkos ekonomskoj krizi, treba da prati i povećanje učešća agrarnog u ukupnom budžetu – sa sadašnjih omalovažavajuće skromnih 2,9 na najmanje 5 odsto, kao i ponovno uključivanje svih registrovanih poljoprivrednih gazdinstava (poljoprivredna preduzeća, zemljoradničke zadruge i sve tri socio-ekonomske kategorije domaćinstava koje poseduju poljoprivredno gazdinstvo) u sistem subvencija po hektaru, odnosno grlu stoke. U protivnom, umesto izvoznog suficita (koji je sa 700 mil. $ u 2007. smanjen na 500 mil. $ u 2008. godini ili za 28,6 odsto), može se desiti da u dogledno vreme Srbija postane neto uvoznik hrane. A istorija nas podseća da je pokret »praznih stomaka« najradikalniji od svih revolucija.
Najzad, kreatorima agrarne politike skrećem pažnju da je izrada nove »Strategije« tek početak reformskih procesa u našoj poljoprivredi, odnosno »temelj« na kojem će počivati budući dugoročno prosperitetni razvoj proizvodnje hrane i ruralnih područja u Srbiji.
  Miladin M. Ševarlić


 
Hrana ipak preča od duvana
1-31. 05. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009