Osvrt na jednu
neobičnu izložbu
Kosovo iz mog
stana
Nedavno su Beograđani imali priliku da u auli
bioskopa »Reks« vide neobičnu izložbu koju je
priredila Zorica Jevremović, naša poznata dramska
spisateljica i umetnica aktivizma: fotografije
ličnih predmeta, darovanih ili kupljenih za njenih
čestih boravaka na Kosovu početkom osamdesetih,
gde je punih pet godina radila na projektu obrade
monaške biblioteke u manastiru Visoki Dečani i
pri tom obilazila Kosovo uzduž i popreko.
Družeći se sa srpskim monasima, albanskim kujundžijama
i kovačima, filmadžijama i pozorišnim ljudima
u Prištini, Prizrenu, Đakovici, Peći i Mitrovici,
autorka je postala svesna da kako vreme prolazi
i sama postaje nerazdvojni deo tog šarolikog,
dobrodušnog i mahom siromašnog sveta koji je ne
sluteći hrlio ka tragediji. A kada se ona dogodila,
autorki su kao divna uspomena ostali upravo raznoliki
predmeti doneti sa Kosova od
kojih svaki ima svoju priču: mastionica
iz arhimandrijske biblioteke dar je igumana
Justina, deo ključaonice nabavljen je
u jednoj đakovičkoj bravari, parče odlomljenog
dečanskog portala koji je čekao restauraciju
autorka je pronašla u travi kraj samih
vrata manastira, kupljeni šal od prizrenske
svile koji i danas koristi poslužio joj
je kao motiv za korice njene knjige Balada
o devojačkom odelu, divno izvajana
sveća od čistog voska dobijena je na dar
od sestrinstva manastira Pećke patrijaršije
na Uskrs 1981. godine, zvekir iz Janjeva
koji stoji na vratima njenog stana
|
|
|
Iguman Justin Tasić
Dečanski iguman koji mi je omogućio da
pet godina radim u monaškoj biblioteci
manastira, u Arhimandriji, od pretresanja
knjiga do obrade zapisa na knjigama (1985–1989)
|
 |
poklon je dobroćudnog janjevskog kovača, dve velike
drvene kašike kupljene na ulici 1982. godine od
jednog albanskog čoveka u Peći i danas drži u
svojoj kuhinji među drvenim varjačama, naočari
za sunce kupljene su u jednoj albanskoj optičarskoj
radnji u Peći za dva uskršnja jaja (»Nisam imala
dovoljno para da platim naočari. Rekla sam albanskom
prodavcu: Mogu li dva uskršnja jaja iz Pećke patrijaršije?
Može, kratko je odgovorio!«)... Najupečatljiviju
priču nam može ispričati polukupljeni ili poludarovani,
kako god, par zlatnih minđuša filigranski strpljivo
oblikovanih kao krin, koji je autorka videla u
jednoj prištinskoj kujundžinici. Oduševljenje
majstorovim umećem izrekla je glasno, posledica
je bila ta da je platila samo jednu minđušu, druga
joj je od srca poklonjena. Ganuta, nikada nije
zaboravila dobrotu albanskog zlatara.
Romantičnu priču nam je, pak, ispričao autorkin
tekst ispod fotografije »Nevestina toka iz Dragaša«:
»Na prizrenskoj pijaci 1985, u trećem redu tezgi
ugledala sam nešto sjajno, zlatno i glasno zapitala
šta je to ‘zlatno zavijeno u novine’. Prodavac
je razvio novine i sjaj zlatnog šujtuša na toki
i pasu je zablistao. Mladić koji se našao kraj
mene upitao me je da li mi se zaista sviđa. Klimala
sam glavom zatečena lepotom na tom zgužvanom novinskom
papiru. Mladić je već plaćao kad sam pitala odakle
je ova toka, odgovorio je: ‘To je nevesti za svadbu,
u Dragašu’. Gledali smo se. Ja ozarena, on zadovoljan
sobom«.
Potpuno nevini za bilo kakvu političku (re)akciju
ovi predmeti u stanu Zorice Jevremović predstavljaju
drago sećanje na Kosovo kao stecište dveju kultura
i vera – tako često na Istoku – što mu je decenijama
davalo specifično ozračje tolerancije i mirnog
suživota njegovih građana. Ratna zbivanja, nevine
žrtve i tragično cepanje kosovskog društva, kao
i današnji nesuvisli politički i ratni pokliči
nerazboritih, nisu ništa izmenili u autorkinim
(o)sećanjima. Naprotiv, potreba da priredi izložbu
upravo u ovom trenutku najbolji je dokaz za to!
Kroz umetničku prizmu fotografa Srđana Veljovića
ti predmeti su od ličnih postali svojevrsni umetnički
artefakti, neka vrsta estetskog specifikuma. Fotografisani,
kao da simbolički spajaju turobno prošlo i sadašnje
sa nekim lepšim i vedrijim budućim vremenom. Vremenom
koje obećava toplinu, razum, prihvatanje drugog,
drugačijeg i različitog ne više kao manu već kao
vrlinu, kao bogatstvo, kada će se autorkino manastirsko
i ulično, zlatno i papirno, preplesti u jedinstveni
futuristički znak harmonije.
 |
|
Z.
M. |