|
Borba za
znanje – studentski protest 2006, izdavač
CAD, Beograd 2007
Svedočanstva nade
i ohrabrenja
Deset godina nakon velikih studentskih demonstracija
s kraja 1996. i početka 1997. godine, koje su bile
začetak konačnog kraja režima Slobodana Miloševića,
i koje su kao pojava još uvek predmet velikog interesovanja
nauke, u Beogradu su, od početka oktobra 2006. do
marta 2007. godine, u isto vreme kada i studenti
u Francuskoj, Grčkoj, Sloveniji i nekim drugim zemljama
u Evropi, akademci pokrenuli borbu protiv neoliberalnog
koncepta obrazovanja u kojem se znanje tretira kao
roba a ne kao opšte dobro. To vreme i događaji koji
nisu, za razliku od onog prethodnog protesta, imali
prevashodno političke ciljeve, ostali bi i dalje
manje poznati javnosti da se nedavno nije pojavila
knjiga Borba za znanje – studentski protest
2006, u kojoj su sabrana sva dokumenta i svedočanstva
vezana za ovaj protest, a koja stiže kao svedočanstvo
nade i ohrabrenja za Srbiju kojoj se iz centara
tzv. političke elite, u vidu novih izbora, nudi
samo još jedna, nova podela karata. Potvrda ispravnosti
ondašnjih studentskih zahteva stigla je ovih dana
kao podatak da je u poslednjih petnaest godina ozbiljno
smanjen broj građana u Srbiji kojima je visokoškolsko
obrazovanje dostupno, te je kao posledica toga danas
u Srbiji najmanji broj visokoobrazovanih građana
u Evropi.
Knjiga koja je pred nama svedočanstvo je o pobuni
preko 17.000 studenata koji su svojim potpisom podržali
istaknute zahteve protesta. Studenti su zahtevali
smanjenje visine školarine za 50%, jasno utvrđivanje
kriterijuma za određivanje visine školarine i ostalih
naknada, i izjednačavanje zvanja »diplomirani« po
starom i »master« po novom Zakonu o visokom obrazovanju.
Nakon uzaludnih pregovaranja sa državom i upravama
fakulteta, radikalizacijom protesta skrenuli su
pažnju javnosti da se njihovi zahtevi tiču čitavog
društva a ne samo univerzitetske javnosti.
U izuzetno dobrom uvodnom tekstu, pod naslovom »Udar
na neoliberalizam: Studentski protest 2006«, autor
Vladimir Unkovski Korica, istoričar, student doktorskih
studija na London School of Economics, koji je i
sam učestvovao u blokadi Filozofskog fakulteta tokom
ovog protesta, naglašava da su protesti »u kontekstu
sve dubljeg jaza između zvanične i nezvanične Srbije,
organizacioni metodi i pravci društvene kritike,
formulisani tokom studentskog protesta, nagoveštavali
skroman, ali sve artikulisaniji udar u korene neoliberalne
logike transformacije našeg društva. Kao takvi,
oni su izražavali širi
potencijal protesta: da izraste
u društveni pokret i da odozdo izgradi istinski
demokratsku i pravednu alternativu postojećem
poretku«. Ova ocena umnogome objašnjava znatno
manju pažnju koja je u medijima poklonjena
ovom protestu, a koji je u javnosti sveden
samo na jedno od mnoštva tada otvorenih društvenih
pitanja, na pitanje visine cene školarine.
I sam autor potvrđuje opšteprihvaćenu ocenu
da su studenti u ovom protestu motivisani
socijalnim teškoćama, ali naglašava da to
nije bilo najvažnije pitanje, već je to bilo
pitanje da li znanje od javnog dobra prelazi
u privilegiju bogatih i procena da ovde »više
nije bitno koliko se uči već koliko se plaća«.
Odbacivanje pojma »školovanja kao tržišne
robe i univerziteta kao profitabilnog |
|
|
nacionalnog središta menadžerskog drila« glavna
je kritika koju je Studentski protest 2006. izneo
pred javnost, ocenio je autor, a najveći formalni
uspeh protesta jeste to da je Senat Univerziteta
usvojio platformu koja je predvidela uvođenje kategorije
sufinansirajućih studenata i pozvao Vladu da usvoji
dugoročni plan za visoko obrazovanje u cilju progresivnog
smanjenja cene školovanja za studente, što je, po
njegovoj proceni, »direktan udarac protiv neoliberalizma«.
Solidarnost, kolektivna samoorganizacija i nehijerarhijski
pristup glavne su karakteristike ovih protesta,
te mogućnost da se priključe i diskutuju sve političke
opcije, od radikalne levice do zvaničnih studentskih
organizacija (koje, zanimljivo, nisu osetile potrebu
da učestvuju u organizaciji protesta), ali su zato
ignorisane od studenata na zborovima, do predstavnika
nekadašnjih studentskih u tom trenutku već značajnih
političkih lidera, koje je ova nova generacija,
kao predstavnike neoliberalne politike, potpuno
odbacila.
Učesnici su se razišli u uverenju da su deo razgranatog
međunarodnog pokreta, uspostavili su veze sa studentskim
organizacijama Francuske, Grčke, Slovenije i nekih
drugih zemalja, te da su deo onog dela sveta koji
dovodi u pitanje savremeni globalni sistem koji
se zasniva isključivo na tržišnom takmičenju, kao
i da se i u Srbiji »rađaju snage odozdo, koje ne
prihvataju tvrdnje da drugačiji svet nije moguć«.
Tadej Kurepa, student Fizičkog fakulteta u Beogradu,
član Protestnog odbora Studentskog protesta 2006,
u svom tekstu »Direktna demokratija – osnov samostalnog
studentskog organizovanja«, kritikujući funkcionere
zvaničnih studentskih organizacija i studentski
parlamentarizam, zaključuje da su u ovom protestu
»zahvaljujući direktno-demokratskim načelima, cvetali
duh pobune i kritička misao«, te da će tek stvaranjem
jednog masovnog pokreta zasnovanog na načelima uzajamne
solidarnosti i direktne demokratije biti moguće
postaviti temelje za rešavanje i drugih ozbiljnih
društvenih problema koji nas očekuju u budućnosti.
Knjiga Borba za znanje – studentski protest
2006. obogaćena je i izvanrednom analizom sociologa
Vladimira Markovića koji je, govoreći o »istorijskoj
poziciji Studentskog protesta 2006«, ocenio da je
ovaj protest uspeo da »bar u domenu visokog školstva
artikuliše legitiman otpor većeg dela stanovništva
prema neoliberalnoj transformaciji društva«. Neprihvatanjem
svođenja politike na lažnu alternativu između »patriotskog«
i »reformskog« bloka, već nedvosmislenim traženjem
da se društveni problemi rešavaju u njihovoj ekonomskoj
osnovi, po Markovićevoj oceni, ovaj je pokret pokazao
i da je »politički obrazac koji je u Srbiji vladao
s početka 1990-ih počeo polako da se prevazilazi,
a da jačaju društvene snage koje odgovaraju svetskom
trendu demokratske borbe protiv nejednakosti i dominacije«.
Knjiga koja je pred nama razotkriva nam i izvesnu,
možda čak iznenađujuću, ali svakako neopravdanu
vezu između političkih stranaka, nevladinih organizacija,
nekih medijskih kuća. Protest koji je usledio deset
godina nakon onog čuvenog, koji se smatra začetkom
smene režima 2000. godine, bio je suočen sa istom
matricom javnog prikazivanja kao i prethodni, samo
su sada nekadašnje žrtve bile egzekutori. I zbog
toga je onima koji žele jasnije da vide sliku Srbije
danas neophodno da pročitaju knjigu Borba za
znanje – studentski protest 2006.
 |
| |
Lidija
Jovetić |
|