Početna stana
 
 
     

 

Za i protiv ustavotvorne skupštine Srbije*

Ideja ustavotvorne skupštine u postmiloševićevskoj Srbiji

Da bi se razumela politička događanja u Srbiji – a pogotovo odnos partijske političke elite prema ustavnom pitanju – u prvim godinama 21. veka potrebno je imati na umu da se radi o zemlji koja ima skoro dvovekovnu istoriju ustavnih promašaja. Ustavi su se na prostorima koji su se nazivali Srbijom i Jugoslavijom u 19. i 20. veku donosili uglavnom za jednokratnu upotrebu i nisu dugo trajali posle (fizičke ili političke) smrti aktera koji su ih stvarali.
Najmračniji period ustavnosti u Srbiji svakako je bio onaj komunistički, od 1945. do 1990. Pored toga što je u komunističkom periodu konstitucionalizam bio u potpunosti odbačen kao buržoaska predrasuda, a pravni sistem izložen dubokim perverzijama (treba se samo setiti besmislica kao što su »diktatura proletarijata«, »društvena svojina«, »samoupravljanje radničke klase« itd.), članovi KPJ (kasnije SKJ) se mogu »podičiti« zaista nesvakidašnjim »uspesima«: boreći se protiv buržoaskog »etatizma« i »kapitalizma« uništili su sve civilizacijske tekovine organizovanja države i društva; boreći se protiv buržoaskog »velikosrpskog hegemonizma« sahranili su ideju jugoslovenstva; boreći se protiv buržoaske jugoslovenske nacije dopustili su razobručenje državotvornih ambicija polunaobraženih nacionalista u vlastitim redovima (to jest u republikama i pokrajinama) itd. I u ovom slučaju se potvrdilo pravilo da ljudi koji za sebe tvrde da su intelektualna avangarda celog društva, suprotstavljajući se neistomišljenicima organizovanim aparatom nasilja, samo prikrivaju vlastita ograničenja, predrasude, te, napose, primitivizam. Slobodan Milošević, kao navlastito čedo komunističkog sistema, pospešio je okončanje farsičnog spoja jugoslovenstva i komunizma neslavnim doprinosima: konačnom potvrdom da srpska politička elita nije bila u stanju da na nacionalističku entropiju kardeljevskog tipa odgovori drugačije do obnavljanjem velikosrpskog hegemonizma i povezivanjem ustavnog i kosovskog pitanja u jednu eksplozivnu smesu, koja je konačno digla u vazduh Drugu i Treću Jugoslaviju, a u samoj Srbiji ostavila takav politički haos i bezumlje da je rehabilitacija konstitucionalizma postala iznimno težak zadatak.
U toj neslavnoj ustavnoj istoriji ideja ustavotvorne skupštine je zasijala svega dva puta, ali je oba puta bila zasenjena jednostavnom činjenicom da ustavotvorne skupštine nisu bile suverene i da su morale da postupaju po prethodno dobijenim smernicama pravih suverena. Tako je Ustavotvorna skupština koja je 28. juna 1921. donela Vidovdanski ustav bila obavezana Krfskom deklaracijom od 20. jula 1917, iza koje su stajali regent Aleksandar Karađorđević i srbijanska kraljevska vlada (uz legitimacionu podršku Jugoslovenskog odbora) i kojom je, pored ostalog, unapred bilo određeno da će nova država biti monarhija sa dinastijom Karađorđevića na čelu. Ni Ustavotvorna skupština koja je 31. januara 1946. donela Ustav nije smela da dovede u pitanje odluke drugog zasedanja AVNOJ-a u Jajcu 29. novembra 1943, kao ni odredbe Zakona o Ustavotvornoj skupštini Privremene narodne skupštine iz 1945, u kojima je pravi suveren (Josip Broz Tito i KPJ) već bio rekao ono što je smatrao najbitnijim za uređenje nove države. Ideja ustavotvorne skupštine tada je već bila tako temeljno obesmišljena da je ni slom komunizma u Srbiji četrdesetak godina kasnije nije mogao vratiti u politički život. Miloševićevi ideolozi će se pobrinuti za to da ona ne bude rehabilitovana ni prilikom priprema za pisanje Ustava iz 1990, slaveći »događanje naroda« u Srbiji kao navodno zasedanje najveće zamislive ustavotvorne skupštine. Jedan od vodećih srbijanskih ustavnih pravnika Ratko Marković najviše će dezavuisati ustavotvornu skupštinu kada bude ushićeno izjavio: »Danas je cela Srbija jedan konvent, jedna spontana i stalno zasedajuća ustavotvorna skupština, u kojoj narod neposredno piše svoj ustav«. A kada je Miloševićev »konvent« naposletku doneo novi ustav, ispostavilo se da ni on, baš kao ni dve godine kasnije doneti Ustav SR Jugoslavije, nisu zamišljeni kao međaši preokreta u istoriji Srbije, odnosno Jugoslavije – više kao ustavne fasade, oni su sankcionisali
samodržavlje jednog čoveka u razvalinama (i dalje važećeg) ustavnog poretka SFRJ. Uzimajući sve to u obzir jasno je da je nova partijska politička elita Srbije, koja je 5. oktobra 2000. oborila autoritarni režim Slobodana Miloševića, zatekla ustavni haos kojem nije bilo ravna u bivšim istočnoevropskim komunističkim zemljama i da u traženju puta za njegovo prevazilaženje nije raspolagala nikakvim »domaćim« istorijskim iskustvom ustavotvorne skupštine koje bi joj moglo biti od realne pomoći.
Ono što je u Srbiji postojalo 5. oktobra 2000. godine bila je samo prosvetiteljska ideja
 
ustavotvorne skupštine. Primenjena na prilike koje su tada vladale u zemlji, ova ideja je mogla biti realizovana samo kroz jedan širi, proevropski konstitucionalno-demokratski program koji bi obuhvatio sledeće četiri komponente.
1) Revolucionarni raskid sa starim režimom. Pre svega, trebalo je otvoreno proglasiti da je 5. oktobra 2000. oborena – kompleksnom saradnjom više aktera, od inostranih obaveštajnih službi, preko nelojalnih Miloševićevih saradnika i lidera srbijanskih opozicionih političkih partija, do asocijacija civilnog društva – Miloševićeva tiranija i započeta jedna (u onom trenutku, činilo se, jugoslovenska) revolucija. Kao posledica takvog opredeljenja, praktično je već od 6. oktobra 2000. trebalo da započne brza, efikasna i konsekventna demontaža starog režima (oličenog ne samo u Slobodanu Miloševiću, nego i u njegovim najbližim saradnicima, koji su dozvolili, omogućili ili čak sarađivali na njegovom obaranju, u nameri da i nakon toga zadrže – mahom netransparentne – pozicije moći u novom režimu).
2) Raspisivanje izbora za poslanike ustavotvorne skupštine. Paralelno sa demontažom starog režima, morale su biti stvorene pretpostavke za što skorije raspisivanje izbora za poslanike ustavotvorne skupštine – najranije do kraja 2000, a najkasnije do kraja 2001 – na teritoriji cele bivše SR Jugoslavije.
3) Obrazovanje političke volje za donošenje proevropskog ustava. Već od samog početka kampanje za izbor poslanika ustavotvorne skupštine javna debata je morala biti usredsređena na osnovno pitanje: da li novi ustav treba da omogući što brže i efikasnije priključenje Jugoslavije kao celine Evropskoj uniji ili, naprotiv, da stoji u službi njenog (odnosno srbijanskog i crnogorskog) »Sonderwega«. Proevropske političke snage u obe republike morale su biti okupljene oko programa donošenja proevropskog ustava za celu federaciju. Razdruživanje dve federalne jedinice moralo je pri tom biti predviđeno, ali samo u slučaju neuspeha referenduma o prihvatanju novog ustava u nekoj od njih (što bi vodilo nastavku rada na ustavotvornim skupštinama obe nove države).
4) Racionalni pristup problemu Kosova i Metohije. U novom, nedvosmisleno proevropskom ustavu za federativnu Jugoslaviju (ili za samostalnu državu Srbiju) pitanje Kosova i Metohije je trebalo da se reguliše samo u meri u kojoj to međunarodno pravo dopušta. Shodno opredeljenju da se prizna primat nadnacionalnih pravnih poredaka (Ujedinjenih nacija ništa manje nego Evropske unije), morao je biti priznat protektorat međunarodne zajednice nad Kosovom i Metohijom i izneto jasno opredeljenje za zajedničku evropsku budućnost građana ovog regiona i obe federalne jedinice (Srbije u svakom slučaju).

Iako se u početku činilo da ovaj proevropski konstitucionalno-demokratski program ne mora biti sasvim utopijski, pa čak i da njegovi pojedini delovi mogu biti relativno lako realizovani, politički život u postmiloševićevskoj Jugoslaviji, odnosno Srbiji, nemilosrdno je sve pomenute komponente učinio obsolentnim – uključujući tu i onu prvu. Nešto više od šest godina nakon svrgavanja vlasti Slobodana Miloševića, on, naime, u Srbiji nije izveden pred sud kao oboreni tiranin, niti je pred Haškim tribunalom sudski utvrđena njegova krivica za zločine zbog kojih je bio optužen, dok proglašenje Ustava Srbije 8. novembra 2006. označava konačan poraz političke opcije efikasnog ustavotvornog okončavanja revolucionarnog kretanja i otvaranje perspektive za njenu (prvu kompletnu?) rotaciju.

Ad 1.
Kao što memoarska literatura nekih od lidera DOS-a rečito potvrđuje, nova partijska politička elita koja je preuzela vlast od Slobodana Miloševića bila je u potpunosti ophrvana praktičnim problemima vršenja (i korišćenja) vlasti, bojala se »od revolucije kao đavo od krsta« i nije se zamarala načelima, vrednostima i procedurama uz pomoć kojih bi se Srbija mogla ponovo dići iz pepela. U knjizi ParaDOS Mile Isakov je zapisao brutalno iskreno svedočanstvo: »Očigledno, revolucija, bila prava ili ne, nije uspela. Objektivno, nije ni imala šansu. Njeni nosioci (očigledno, uključujući i samog Isakova) nisu bili spremni. Jedni su kao hteli, a drugi im kao nisu dali«. Njegov kolega Milan St. Protić bio je sa tim zaključkom potpuno saglasan: »Građani su želeli istinsku demokratsku revoluciju, ali predvodnici nisu hteli, nisu smeli ili nisu umeli da je izvedu«. Isakov i Protić su mogli iz neposredne blizine da gledaju urušavanje revolucije, ali su bili neprecizni u opisu onoga što su videli: jednom započeta, revolucija je nužno nastavila da se kreće, ali njena putanja više nije bila ustavotvorna nego rotaciona. Veliki deo snaga starog režima je preživeo prvi udar i posle određenog vremena uključio se u revolucionarna zbivanja, dajući odlučujući doprinos javljanju novog poželjnog političkog cilja – koji se razlikovao kako od priključenja Jugoslavije (Srbije) Evropskoj uniji, tako i od ponovnog uspostavljanja (komunističkog ili demokratsko-despotskog) starog režima. Taj, manje ili više artikulisani novi cilj rotacione revolucije jeste povratak postotomanskoj i predjugoslovenskoj Srbiji (1878–1914), koji počiva na sledećoj logici: ako je »Golgota« Srbije, započeta u Prvom svetskom ratu, produžena u Prvoj, a zatim i u Drugoj i Trećoj Jugoslaviji, i ako je Slobodan Milošević u svom negiranju jugoslovenskog nasleđa otišao predaleko – započinjući na kraju da obnavlja neke elemente »sultanizma« – onda bi nova partijska politička elita Srbije trebalo da nađe pravu meru i vrati se u, po njenom mišljenju, »zlatno doba« koje razdvaja ova dva zlehuda istorijska perioda.

Ad 2.
Pošto politički diskurs »zlatnog doba« srbijanske državnosti nije poznavao ideju ustavotvorne skupštine, dok ju je jugoslovenska politička tradicija pre dezavuisala nego afirmisala, ona je u srbijanske intelektualne krugove počela da ulazi poslednjih decenija 20. veka direktno iz prosvetiteljskih spisa (pre svega iz Federalističkih spisa, koje je na srpski preveo i napomenama opskrbio poslednji predsednik SR Jugoslavije i današnji premijer Vojislav Koštunica). Kratko vreme posle svrgavanja vlasti Slobodana Miloševića ideja ustavotvorne skupštine je uspela da privuče čak i nezanemarljivi deo nove partijske političke elite. Kako je Dragor Hiber tada tvrdio, ustavotvorna skupština u Srbiji zapravo i nije imala alternativu, pošto bi svaka skupština koja donese novi ustav morala da se kreće po neraskrčenom terenu onoga što je ostalo nakon nestanka Srbije kao federalne jedinice SFRJ. Pitanje je, prema Hiberu, bilo samo da li će se ustavotvorna skupština samoproklamovati kao takva i onda raditi na osnovu principa koji su primereni takvoj instituciji ili će prividno postupati kao regularna skupština i ignorisati faktički diskontinuitet sa starom državom i starim ustavom. Ipak, već je ovo Hiberovo minimalizovanje razlike između prave ustavotvorne skupštine i jedne regularne skupštine koja na sebe preuzima ustavotvorni posao bilo dobar signal da srbijanska partijska politička elita zapravo izbegava da krene putem kompletiranja ustavotvorne revolucije i da na tom putu učini prvi korak – raspisivanje izbora za ustavotvornu skupštinu.
Hiberov stav prema ustavotvornoj skupštini može se zaista smatrati reprezentativnim za ceo DOS po njegovom dolasku na vlast. Iako je samo mesec dana pre toga tvrdio da ustavotvorna skupština u Srbiji nema alternativu, u izlaganju na konferenciji Novi ustav Srbije, koju je 14. decembra 2002. organizovao Centar za liberalnodemokratske studije, budući koautor srbijanskog Ustava (ispred Demokratske stranke) Dragor Hiber se izjasnio protiv ustavotvorne skupštine, pozivajući se na teorijske stavove Nenada Dimitrijevića i tvrdeći da u Srbiji ne postoje »razlozi i pretpostavke za potpuni ustavni diskontinuitet«. Uprkos Hiberovoj želji da ovom prilikom raspravlja »analitično« i izbegava »vrednosne sudove«, implicitna je vrednosna pretpostavka njegovog stava bila da 5. oktobra 2000. nije započela nikakva revolucija (odnosno da se, ako je i započela, vrlo brzo okončala bez ustavne promene, ostavljajući za sobom neku vrstu »redovnog stanja«) i da je novi ustavotvorac ako ne baš u potpunosti, a ono u osnovi svakako obavezan (i dalje važećim) Miloševićevim ustavom i njime propisanom procedurom za ustavnu reviziju.
Takođe, Hiber je ustavotvornoj skupštini zamerio »krnju reprezentativnost«, to jest nemogućnost da konačnu odluku o ustavu donese drugačije nego većinom glasova njenih poslanika, uz primenu kvantitativnog principa. Time je on samo na drugačiji način izrazio Dimitrijevićevo verovanje da je ustav principijelno moguće doneti konsenzusom svih učesnika ustavotvornog procesa – bez obzira na to ko to u konkretnom slučaju bio – i da u tom procesu većinski princip odlučivanja – čak i kada se traži kvalifikovana većina – predstavlja nešto samo po sebi negativno. Ovaj način razmišljanja temelji se na tri ključna aksioma: prvo, da se broj manjina u jednom društvu koje moraju biti zastupljene u ustavotvornom poslu može jasno i dosledno ograničiti (na primer samo na određene etničke manjine); drugo, da su manjine u konstituanti konstruktivne, kooperativne i spremne samo na racionalna politička rešenja, te da su samim tim i nesposobne za nametanje volje većini; i treće, da je svaki način glasanja u konstituanti koji nije podvrgnut obavezi postizanja konsenzusa već sam po sebi ugnjetavački za manjine. Sva tri aksioma su, međutim, krajnje sporna. Kada je prvi aksiom u pitanju, postavlja se pitanje ko je taj ko će – u nedostatku izbora za poslanike ustavotvorne skupštine – utvrditi koje će »manjinske« društvene grupe biti, a koje neće biti reprezentovane u tako važnom i tako specifičnom političkom procesu kao što je ustavotvorstvo. Taj problem može se razrešiti samo principijelnim otvaranjem pristupa konstituanti svim »manjinskim« društvenim grupama elementarno organizovanim i zainteresovanim za političku reprezentaciju, čime i poražene snage starog režima (ako nije izvršena nikakva lustracija, kao što je to u Srbiji bio slučaj) dolaze u priliku da postanu ravnopravna manjina. Tako dolazimo do pitanja može li se od takve manjine očekivati konstruktivan pristup konstituisanju slobodarskog poretka? Ako ne, onda se klima i drugi aksiom. Neko bi mogao primetiti da je ova manjina po prirodi stvari korumpirana, da lako trguje svojim glasovima kako bi dobila aboliciju za ono što je činila u prošlosti (primeri bi se mogli naći u trgovini koju je Zoran Đinđić napravio sa socijalistima Branislava Ivkovića, a Vojislav Koštunica sa socijalistima Ivice Dačića), te da (ako već nije u stanju da konstruktivno učestvuje u ustavotvornom procesu) barem neće predstavljati prepreku stvaranju valjanog ustava. Takav način razmišljanja je, međutim, potpuno neutemeljen. Udruženi u zajedničkom porazu – a vrlo često i u krvavim zločinima – i ubeđeni u ispravnost »svoje stvari«, ostaci starog režima mogu biti zapravo najopasniji u rovitom stanju započete revolucije, kada postoji samo difuzna i lako razvrgljiva većina, bez ikakvog pravog državotvornog iskustva i sa krajnje maglovitim predstavama o demokratskoj ustavnoj državi. Tražiti vrednosni konsenzus sa takvom manjinom jeste nemoguće i zato bi svako insistiranje na jednoglasnosti u donošenju novog ustava predstavljalo ugnjetavanje – ali ne većine nad manjinom, nego, obrnuto, manjine nad većinom. Jedini izlaz, shodno tome, leži u komplikovanim političkim borbama za formiranje kvalifikovane većine po svakom spornom pitanju koje iskrsne u radu ustavotvorne skupštine. Pošto su slepi egoizam i želja da se nameće volja drugome (bio on u većini ili u manjini) univerzalno prisutni u svakom društvu i pre će se suzbiti (suzbiti, a ne pobediti!) ako postoji manevarski prostor za stvaranje čitavog niza kvalifikovanih većina (po pojedinim spornim pitanjima, koja na različite načine dotiču različite interese), kao svojevrsne sredine između obične većine (koja optimira nametanje volje većine manjini) i potpunog konsenzusa (koji optimira nametanje volje manjine većini).
Primedba o »krnjoj reprezentativnosti« ustavotvorne skupštine i nastojanje da se izbegnu podvajanja na većinu i manjinu u ustavotvornom postupku temelje se na uverenju da učesnici ustavotvornog procesa treba da se prepoznaju u ulozi apstraktnih građana koji imaju za cilj da ustavom uspostave poredak jednakosti u slobodi i da su to u stanju da učine jer su njihovi partikularni identiteti principijelno uskladivi. Drugim rečima, ustavotvorci kojima se ne bi moglo spočitati da imaju »krnji legitimitet« (ko god se u takvoj ulozi našao) morali bi da prihvate princip jednake slobode »zato što – na osnovu njihovog početnog iskustva življenja u političkoj zajednici – znaju da očuvanje njihovih partikularnih identiteta zahteva moralno čitanje slobode«. Ali zašto bi to nužno bio slučaj? Ne postoje nikakve garancije da će se partikularni interesi konsenzusom sporazumeti o odgovarajućem »moralnom čitanju slobode«. Još je neizvesnije da li će partikularni interesi koji nisu učestvovali u ustavotvornom postupku (pogotovo ako su učesnici bili izabrani na netransparentan način) prihvatiti ustav koji im je ponuđen kao »društveni ugovor«. Naposletku, ne otvara li dosledna primena ugovora kao privatnopravnog instituta na ustav kao javnopravni akt upravo najveću opasnost ustavotvornog postupka: da se zaista traži u realnosti modernih pluralističkih društava nedostižan konsenzus za njegovo usvajanje. Pravi konsenzus je moguć samo u homogenoj zajednici koja je prevazišla potrebu za demokratijom ili je još nije upoznala. Takva zajednica ne potrebuje ustav. Obrnuto, ustav kojim se formira jedna demokratska ustavna država može biti tretiran kao »društveni ugovor« samo pod dva uslova: 1) da je usvojen sa predviđenom većinom u ustavotvornom telu i samom društvu, i 2) da su oni koji su glasali protiv svojim ostajanjem u društvu izrazili svoju naknadnu »prećutnu« saglasnost.
Kako god, skrupule o »krnjoj reprezentativnosti« svakako nisu bile razlog koji je sprečio održavanje ustavotvorne skupštine u Srbiji posle 5. oktobra 2000. Ali, postavlja se pitanje, zbog čega ona onda nije bila sazvana? Najčešći razlog koji se danas navodi jeste »ideologija tzv. novog legalizma, koju je uobličio Vojislav Koštunica, predsednik DSS«. Ovaj odgovor se suočava sa dva problema. Prvo, ne vidi se zbog čega je po perspektivu sazivanja ustavotvorne skupštine bio opasniji legalizam Vojislava Koštunice od pragmatizma Zorana Đinđića, izražen u neoboljševičkom stavu da je »jedinstvo DOS-a (...) dovoljno za funkcionisanje sistema«. Drugo, uprkos Koštuničinoj rastućoj sklonosti ka »legalizmu« tokom 2001, DSS se još i u 2002. od svih bitnijih političkih partija u Srbiji razlikovao upravo po najglasnijem zagovaranju ustavotvorne skupštine i neretko je zbog toga bio osporavan od drugih članica DOS-a. Zapravo su se tek krajem te i početkom naredne godine, Koštunica i DSS definitivno distancirali od tog sopstvenog programskog opredeljenja. Na već pominjanoj konferenciji Novi ustav Srbije, Vojislav Koštunica je, recimo, izjavio da i dalje misli da bi »najbolje« bilo da se sazove ustavotvorna skupština, ali da bi bilo »možda, ponavljam možda, najracionalnije« da postojeći saziv Narodne skupštine Srbije donese novi ustav dvotrećinskom većinom ili potpunim konsenzusom, ne organizujući referendum, koji je u postojećim prilikama »nesprovodljiv«. Zanimljivo je da tadašnjem predsedniku SR Jugoslavije i prevodiocu Federalističkih spisa jedna prosvetiteljska institucija par excellence nije bila dovoljno »racionalna«, zbog čega se on u prevazilaženju ustavnog haosa u Srbiji opredelio za sasvim pragmatično rešenje: konsenzus političkih partija u postojećem sazivu Skupštine bez ikakvog obraćanja narodu. Uzgred, jugoslovenski predsednik Koštunica je 2002. referendum smatrao »nesprovodljivim« – zbog sasvim izvesnih problema njegovog sprovođenja na Kosovu i Metohiji – dok će četiri godine kasnije srbijanski premijer Koštunica kao uspešan oceniti referendum iz koga su unapred bili isključeni kosovski Albanci.
Posle ubistva Zorana Đinđića i dolaska Vojislava Koštunice na mesto srbijanskog premijera, pozicije prema ideji ustavotvorne skupštine su se u potpunosti promenile: partija novog premijera ju je napustila, da bi je partija ubijenog prihvatila – i to, moglo bi se dodati, jednako neubedljivo kao i ranije DSS. Zato sve govori u prilog zaključku da su i u jednom i u drugom slučaju opciju ustavotvorne skupštine zagovarale »predsedničke« partije koje su se osećale ugrožene od strane »premijerske« partije, ali koje nisu imale ozbiljnu nameru da ovo svoje zagovaranje zaista i pretvore u akcioni program, već su se zadovoljavale njegovim legitimacionim učinkom (»mi smo za demokratski diskontinuitet sa režimom Slobodana Miloševića i zato je naša politika superiorna u odnosu na nedemokratsku politiku vlade«). Ideja ustavotvorne skupštine je konstantno slabila u periodu 2000–2006. zato što nijedan politički akter nije iskreno verovao u tu ideju i nije želeo da se izloži političkom riziku preuzimanja realnih koraka za pokušaj njene realizacije.
Svojevrsna je ironija što je donošenje novog Ustava Srbije na kraju Vojislav Koštunica organizovao upravo onako kako su to svojevremeno zagovarali njegovi najradikalniji politički protivnici unutar DOS-a (i kako nisu stigli ili nisu mogli da pre toga učine). U svojoj knjizi Izdana revolucija Milan St. Protić je napisao da se srbijanska »skupština u kojoj je DOS uživao dvotrećinsku većinu mogla (...) proglasiti ustavotvornom i sama izglasati nov ustav«. Taj propust je, moglo bi se odmah dodati, ispravila sledeća skupština pet godina kasnije, sa većinom koja je narasla na rekordnih 97% (242 poslanika od 250) – zato što su se u borbi protiv novog neprijatelja našli, rame uz rame, relikti DOS-a, SRS i SPS – a da je to nije učinilo ništa podesnijom za ovaploćenje prosvetiteljske ideje ustavotvorne skupštine od one prethodne (čak i da se odlučila da »izglasa nov ustav«). Sve u svemu, ova je ideja na političkoj sceni Srbije bila praktično mrtva mnogo pre nego što je započela ofanziva da se napiše, usvoji i proglasi novi ustav. Sahranili su je, ponajpre, »premijerski pragmatizam« – koji je spojio Đinđića i Koštunicu više nego što su njih dvojica ikada bila spremna da poveruju da će biti moguće – i antirevolucionarno raspoloženje, neprincipijelnost i oportunizam partijske opozicije.
Ali, ako su od ideje ustavotvorne skupštine u celini prve digle ruke najveće političke partije, mora se priznati da je ona i dalje ozbiljno diskutovana u krugovima marginalnih političkih partija, asocijacija civilnog društva i intelektualnih (mahom akademskih) krugova. Već i zbog same ove činjenice njeni su najveći zagovornici bili kritični prema vladajućoj politici – kako Slobodana Miloševića, tako i obojice njegovih (međusobno suprotstavljenih) naslednika – napadajući je ne samo sa republikanskog, nego i sa monarhističkog stanovišta (poput Pavla Nikolića) i ne samo sa proevropskog, nego i sa liberalno-nacionalističkog stanovišta (poput Koste Čavoškog). Možda bi se moglo reći da je mainstream (republikanskog i proevropskog) zagovaranja prosvetiteljske ideje ustavotvorne skupštine tekao kroz časopis Republika, čije je uredništvo, počev od 2003. (naročito u brojevima 300–301, 350–351, 352–353, 354–355), kontinuirano zagovaralo ideju da novi ustav Srbije treba da predstavlja diskontinuitet sa »starim režimom«, da mora biti u društvu prihvaćen kao pravi »društveni ugovor« i da ustavotvorni posao najbolje može da obavi slobodno izabrana ustavotvorna skupština. Glavni i odgovorni urednik časopisa Nebojša Popov potrebu za sazivanjem ustavotvorne skupštine shvatao je kao direktnu posledicu činjenice da je nestala »država, pa i ona partijska«, i da su se građani Srbije »našli u ‘prirodnom stanju’ u kojem svako može nekažnjeno da ubija, pljačka i tlači. Iz tog stanja još nismo našli izlaz. Zato ustav nije samo stručno pitanje nego prilika da se postigne socijalni i politički sporazum vlasti i građana kako da se napravi minimalna država«. Novi vlastodršci u Srbiji, koji su zamenili Miloševića i njegovu kliku, po Popovljevom mišljenju, investirali su svoje interese »u bezdržavno stanje«, to jest izgubili su volju da donesu novi ustav zato što im odgovara »stanje haosa i bezdržavlja«. A »kada nevoljno pristanu na govor o novom ustavu, ograničavaju se na njegovu fasadnu ulogu, kao zaklon za samovlašće, kakvo je vladalo u inače omrznutom komunizmu i partijskoj državi a tako omiljeno u višepartijskoj državi – bez države«. Evropski kontekst zagovaranja ustavotvorne skupštine pri tom nikada nije ostao van obzorja glavnog i odgovornog urednika Republike: »Specifičnost našeg problema jeste u tome što je država razorena kroz zločin i pljačku i ne može se konstituisati bez konstitucije. I drugo, ne može se ući u Evropu drugačije nego kao država, jer je to zajednica država« (»Ili si na vlasti, ili u apsu«).

Ad 3.
Države koje danas imaju pretenziju da »uđu u Evropu« moraju imati ustave koji su kompatibilni sa pravnim poretkom Evropske unije. U tom smislu ustavotvorci ne moraju da »izmišljaju toplu vodu«: polazeći od osnovnih principa konstitucionalizma i obavezujućih odredbi evropskog prava oni treba da stvore demokratske ustavne države, koje će, s jedne strane, da izraze nacionalne specifičnosti, a da, s druge strane, omoguće efikasno uklapanje u širu nadnacionalnu regionalnu celinu (koja je danas još uvek daleko od prerastanja u pravu federalnu državu po ugledu na Sjedinjene Američke Države).
Načelno opredeljenje za primenu osnovnih principa konstitucionalizma i pridruženje Evropskoj uniji nikada nije bilo sporno ni za jednu od partija koje su nekada činile DOS – uključujući tu i sam DSS. Međutim, operacionalizacija tog načelnog opredeljenja je ono

što izaziva sporove. Koštuničina vizija je najpregnantnije izražena u jednom njegovom tekstu iz septembra 2001: »Prihvatanje evropskog projekta u tranziciji našeg društva znači povratak onim društvenim i političkim vrednostima na kojima je počivala državnost Crne Gore i Srbije od njihovog međunarodnog priznanja krajem 19. veka«. Za konstitucionalizaciju poretka slobode u Srbiji i njeno pridruženje Evropskoj uniji potrebno je, dakle, vratiti se ustavnom uređenju Srbije u njenom »zlatnom periodu« (1878–1914). Ali, Evropske unije nije bilo u to doba, pa se postavlja pitanje kako bi nam ustavno uređenje Kraljevine Srbije moglo pomoći u savremenom prihvatanju »evropskog projekta«. Pogleda li se bolje Koštuničin članak, videće se da se jedina pomoć može naći u tome što je »u jednom od najkonzistentnijih i najdemokratskijih ustava koji smo ikada imali, onom iz 1888« bio veoma izražen uticaj belgijskog ustava – »u to vreme najznačajnije evropsko dostignuće na planu razvoja ustavnosti«.

 
Ilustracija iz knjige Art klinika - Prva petoletka, Novi Sad 2007.
Pouka je dvosmislena: treba li srbijanski ustavotvorac danas da se ponovo ugleda na ustav neke od evropskih država za koju smatra da je »najznačajnije dostignuće na planu ustavnosti« prema kriterijumu nacionalne države ili prema kriterijumu usklađenosti sa evropskim pravom. Na to pitanje Koštunica ne daje odgovor u pomenutom članku, ali će ga implicitno dati kasnije, kroz odredbe Ustava Srbije iz 2006.
Drugo, pojmovi kojima Koštunica pretežno operiše jesu »legalizam«, »pravna država« i »vladavina prava«, tako da ostaje otvoreno pitanje i da li se konstitucionalizam za njega svodi na ove političke i pravne koncepte. Insistiranje na konstitucionalističkom aksiomu da je prilikom donošenja novog ustava srbijanski ustavotvorac – kako u 19, tako i u 21. veku – obavezan imperativom »podele« i »ograničenja« vlasti, te podvrgavanju »pravu i pravilima« onih koji je vrše, ima svoju slabu stranu u zaboravu drugih aksioma konstitucionalizma: javne diskusije o svim krucijalnim političkim odlukama (kakva je pre svega ona o formulisanju teksta ustava), odsustvo manipulacije strastima pripadnika naroda (koji trezveno treba da razmotre da li će i kakve koristi imati od usvajanja predloženog ustava), te punovažno referendumsko prihvatanje ustavnog predloga od strane naroda, koje bi kasnije moglo da služi (u nedostatku svega drugog) kao minimum legitimacionog osnova »društvenog ugovora«. Ispunjavanje ovih uslova tokom postupka donošenja Ustava Srbije iz 2006. teško da bi mogao da utvrdi bilo koji objektivan politički teoretičar (analitičar), ma koliko bio dobronameran prema ustavopiscima. Tako su, na primer, teoretičari (analitičari) okupljeni oko časopisa Nova srpska politička misao,koji su ranije zagovarali sazivanje ustavotvorne skupštine u ime stvaranja novog ustava koji bi morao označiti diskontinuitet sa ustavom Slobodana Miloševića, »biti istinski temeljni društveni ugovor, i obezbediti saglasnost što većeg dela elite, ali i stanovništva«, nakon stupanja na snagu novog Ustava Srbije morali da ulože dosta truda kako bi prikrili rezignaciju: »Zato ovaj ustav ako i nije baš pravi ‘društveni ugovor’, svakako jeste realna slika naše društvene i političke realnosti. (...) Opora istina da od ustava verovatno ne bi bilo ništa da je nevreme koje u nedelju (29. oktobra) uveče zahvatilo Novi Sad i Beograd stiglo samo koji sat ranije brzo će biti potisnuta i zaboravljena. Kao i to da su jedna slika ostarelog srpskog patrijarha na biralištu i jedna sumnjiva informacija o tome da se u Prištini već priprema slavlje zbog neuspeha referenduma imale veći uticaj na odziv građana u poslednjim satima od sve argumentacije i svih apela srpskih političkih čelnika«.
No, čak i da se zanemare svi ovi aspekti konstitucionalističke teorije koji su upadljivo nedostajali u postupku donošenja Ustava Srbije iz 2006, ovaj pravni akt je sporan i sa samog stanovišta imperativa »podele« i »ograničenja« vlasti, te podvrgavanja »pravu i pravilima« onih koji je vrše. Jer, ovaj imperativ se ne iscrpljuje u koncipiranju grana vlasti i njihovog doslednog međusobnog odvajanja i obezbeđenja (mada bi se o tome moglo štošta prigovoriti Ustavu, pogotovo kada je obezbeđenje nezavisnosti sudske vlasti u pitanju), nego podrazumeva i sprečavanje stvaranja bilo kakvih arcana imperii, iz kojih bi mogla da proizlazi netransparentna kontrola nad legalno i legitimno izabranim nosiocima vlasti. Najveću »invenciju« u Ustavu Srbije iz 2006. predstavlja član 102, stav 2, koji omogućava stvaranje unutarpartijskih diktatura – diktatura partijskih rukovodstava – i koji stoga može imati pogubne posledice po politički život zemlje. Posle perioda diktatura osam nacionalnih komunističkih partija u SFRJ i perioda diktatura dve nacionalne postkomunističke »socijalističke« partije u SRJ, 2006. je omogućena »tranzicija« u period diktatura nekoliko demokratskih i kvazidemokratskih partija u samoj Srbiji. Nov režim – režim partijsko-diktatorskog pluralizma – ne mora biti jednako loš kao ovi raniji, ali će još uvek biti daleko od onoga što bi se zaista moglo nazvati konsekventno konstitucionalističkim i proevropskim ustavnim poretkom. Ostavimo li po strani građane koji nisu partijski opredeljeni i koji će ove diktature osetiti samo posredno, novi ustavni položaj partijskih rukovodstava najgore će se odraziti na same političare koji će postati izabrani nosioci vlasti. Pravdan kao »lek« protiv korumpiranih političara, koji posle izbora trguju svojim mandatima, kao i protiv finansijskih magnata koji su u stanju da kupuju političare i stavljaju ih pod svoju neposrednu kontrolu, član 102, stav 2, ima dobar potencijal da sa uvođenjem nove discipline u političke partije stvori i novu »bolest« – jednako opasnu po mladu demokratiju kao i beskrupulozna trgovina mandatima. Slobodan Jovanović je u jednom od svojih poznih spisa, posvećenih problemu »disciplinovanja dinarskog tipa«, dobro opisao ovu »bolest« koju stvara diktatura na Balkanu. »Ne može se sporiti da je bilo diktatora koji su kratkim putem, bez pravog prevaspitavanja zavodili red i disciplinu. Ali takva nametnuta disciplina, kad bi nestao diktator, nestajala bi i ona s njime. Komunisti su iznašli jednu novu vrstu diktature, – diktaturu ne više jednog čoveka, nego jedne stranke. To je jedna mnogo trajnija i mnogo metodičnija diktatura. Ali baš zato ona čini ljude suviše poslušnim i ubija u njima javni duh. Društvenu disciplinu ona postiže po cenu preteranog slabljenja lične energije«. Patogeni potencijal člana 102, stava 2, može politički život Srbije u kratkom roku pretvoriti u poprište netalentovanih, beskarakternih i bezinicijativnih marioneta, koje koncima pokreće od javnosti potpuno zaklonjena šačica partijskih »šefova«.
Donet u vidu nagodbe nekoliko partijskih rukovodstava, Ustav Srbije iz 2006. predstavlja kompendijum mera obezbeđenja, uz pomoć kojih će se u budućem postizanju nagodbi između istih aktera maksimalno eliminisati »eksterni« remetilački faktori (poput samih građana Srbije ili Evropske unije) – sve dok jedna partija napokon ne domaši ultimativni politički ideal osvajanjem predsedničke funkcije i 126 poslaničkih mesta u Skupštini i sticanjem moći da svojim »kadrovima« zaposedne sve one nebrojene državne (ili paradržavne!) i čisto društvene funkcije (lokalne biblioteke!) čije imenovanje (nažalost!) i dalje spada u ingerencije najviše vlasti. Takvim konsekventnim socijalno-penetrantnim jednopartizmom bila bi obnovljena ne samo netom ukinuta socijalistička matrica, nego i neke od onih »društvenih i političkih vrednosti na kojima je počivala državnost Crne Gore i Srbije od njihovog međunarodnog priznanja krajem 19. veka«, a koje su tako snažno fascinirale Vojislava Koštunicu. Jer, kao što je svojevremeno opominjao trezveni Slobodan Jovanović, socijalno-penetrantni jednopartizam (konkretno, Narodne radikalne stranke) postao je navlastito čedo srbijanske »državnosti« proistekle upravo iz Ustava iz 1888, čim je za momenat nestalo monarhijskog protivtega. To, naravno, nije bila nikakva srbijanska specifičnost, već uobičajena manifestacija političke nezrelosti jednog naroda koji je, igrom slučajnosti, naprečac (i samo nakratko) monarhiju zamenio svojevrsnom republikom, propustivši da u Ustav od 1888. ugradi sve one konstitucionalističke mehanizme koji bi obuzdali najjaču partiju da ne prisvoji celu državu i izloži svoje sunarodnike najpogubnijem dejstvu strančarstva. Podsećanja radi, Montesquieu je, u svetlu svih istorijskih primera destruktivnosti strančarstva, upozoravao da se »jedne vladajuće partije ne treba manje plašiti od gnevnog vladara«, dok je Madison u 10. Federalističkom spisu primetio da je pravi »prijatelj narodnih vlada« upravo onaj ko razmišlja o njihovoj »sklonosti ka ovome pretećem poroku« i pokušava da posledice tog poroka obuzda ustavnim preprekama. Ali, ako se piscima Ustava iz 1888. može oprostiti što nisu predvideli kraljevu abdikaciju i sve posledice koje je ona unela u politički (i društveni) život Srbije, pisci Ustava iz 2006. svesno su izgradili uređenje koje partijska rukovodstva s jedne strane čini neodgovornim, dok im s druge strane podgreva ambicije da se bore upravo za taj najveći porok narodne vlade – osvajanje svih poluga vlasti i, preko njih, najvećeg dela društvenog života Srbije – koji im se ukazuje upravo kao najveći ideal. Današnja rukovodstva srbijanskih partija su (zbog sasvim razumljive opadajuće popularnosti u biračkom telu) još uvek daleko od tog ideala i moraju se zadovoljiti već razrađenim mehanizmima raspodele sfera uticaja (manje-više, shodno izbornim rezultatima) i sveobuhvatne kontrole izbora, napredovanja i smenjivanja »kadrova« unutar sopstvene sfere uticaja – što će sve novi Ustav dodatno osnažiti i optimalizovati. Ono, pak, što Ustav neće moći da obezbedi jeste postizanje samih nagodbi između partijskih »generala« na čelu »armija« sve zahtevnijih partijskih članova u zemlji u kojoj upravo takav način funkcionisanja politike zatire tržišnu ekonomiju, parališe reformu političkih i socijalnih institucija i celu zemlju vuče u izolacionizam, anomiju i jalovu nostalgiju za neokrnjenom »državnošću« devetnaestovekovne Srbije. Ad 4.
Kvintesenciju svih slabosti Ustava Srbije iz 2006. sa stanovišta konstitucionalističke teorije predstavlja regulisanje statusa Kosova i Metohije. Nakon poraza srbijanske vojske u ratu protiv albanske gerile i oružanih snaga NATO-a 1999, međunarodna zajednica je uspostavila protektorat nad tom (bivšom) srbijanskom pokrajinom i propisala vrlo nejasne uslove za rešavanje njenog konačnog statusa. Sedam godina je trajao status quo, od kojih je nova partijska politička elita Srbije imala pet i po godina da konsoliduje Srbiju i njen položaj u Evropi pre nego što je SAD pokrenuo diplomatsku inicijativu za rešavanje statusa Kosova i Metohije – što će, prema sadašnjim nagoveštajima, podrazumevati neku vrstu nezavisnosti. Ta inicijativa je vlasti u Beogradu zatekla potpuno nespremne – zaokupljene tekućom politikom, nepopularne kod vlastitih birača, nezainteresovane za promenu Miloševićevog ustava, lišene bilo kakve konkretnije vizije razvoja Srbije u narednom periodu i obrukane obustavljanjem pregovora o sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju Srbije Evropskoj uniji. Spremala se, dakle, eksplozija političke bombe, a nova partijska politička elita u Srbiji nije imala nikakav zaklon iza kojeg bi se sakrila. I to ju je (napokon!) pokrenulo na akciju.
Reagujući na prve ozbiljne signale o predstojećem (negativnom) konačnom rešenju statusa Kosova i Metohije, Vojislav Koštunica je – nešto više od mesec dana pre nego što je započela ofanziva donošenja novog Ustava Srbije – napisao članak za Washington Post, u kojem se zapitao: »Može li ta zemlja, koja se samostalno i po cenu najvećih napora i rizika, oslobodila komunističkog režima, da kao takva – dakle, demokratska – preživi nasilno otimanje 15 procenata državne teritorije? Koja bi izabrana vlast mogla da objasni biračima da i dalje treba da veruju u principe tolerancije, liberalizma i neprikosnovenosti narodne volje, dakle u vrednosti prosvećene zapadne civilizacije, u ime kojih su oborili jedan opak autoritarni režim?« U članku je, dakle, Vojislav Koštunica govorio o srbijanskoj »izabranoj vlasti« – sastavljenoj od političara među koje je sasvim izvesno ubrojao i sebe samog – koja je oborila Miloševićev režim »u ime vrednosti prosvećene zapadne civilizacije«, koja sada legitimno vlada samorazumevajući se kao baštenik tih vrednosti i koja strepi da to više neće moći da čini nakon donošenja konačnog rešenja za Kosovo i Metohiju. Razlog za to je jednostavan: nezavisnost Kosova i Metohije razbudiće nacionalističke strasti kod Srba i oni će početi listom da glasaju za stranke starog režima (SRS i SPS), koje su već odavno govorile da SAD vodi antisrpsku politiku i koje će, ako ponovo dođu na vlast, nastaviti da upotrebljavaju sva sredstva da se toj politici suprotstave.
Pošto nisu iskoristile pet i po godina da učine ono što su im »vrednosti prosvećene zapadne civilizacije« nalagale da je nužno učiniti za konsolidaciju Srbije, postavilo se pitanje da li će »izabrane vlasti« u Beogradu vreme preostalo do donošenja konačnog rešenja za Kosovo i Metohiju iskoristiti da nadoknade propušteno. Nažalost, ništa slično nije se dogodilo. »Izabrane vlasti« u Beogradu su se, doduše, razbudile, ali samo da bi nastavile domaću tradiciju ustavotvorstva, u stanju uskomešalih nacionalističkih strasti, uz prizivanje iracionalnih mitoloških obrazaca (koji, kako zdrav razum i iskustvo sasvim nedvosmisleno uče, u postojećoj realnosti imaju pogubne posledice) i pod lažnim geslom »Glasati za Ustav znači glasati za Kosovo i Metohiju u sastavu suverene Srbije«. Ta tradicija – oživljena na osnovu internog dogovora rukovodstava svih političkih partija zastupljenih u srbijanskoj skupštini (sa izuzetkom GSS-a i SDU-a) – nema nikakve veze sa »vrednostima prosvećene zapadne civilizacije« jer podrazumeva gaženje barem jednog od najbitnijih prosvetiteljskih principa: da se (srbijanski) puk mora sam, trezveno, slobodno i demokratski, izjasniti o svojoj sudbini, dobro vagajući argumente u vezi sa svim relevantnim političkim pitanjima i ne podležući iracionalnim političkim mitovima (poput onog kosovskog). Donet na brzinu i uz gaženje nekih od najbitnijih »vrednosti prosvećene zapadne civilizacije«, Ustav Srbije ne samo da neće uspeti da sanira sve one konstitucionalne deformitete koji su u Srbiji ostali iza više nego poluvekovne autoritarne (Titove komunističke i Miloševićeve demokratsko-despotske) vladavine nego on ima dobar potencijal i da Srbiju još više uplete u (samo)destruktivnu mitološku obmanu.
Tokom par vekova u Srbiji je stvaran »Kosovski mit«, kojem je u središtu stajao »Kosovski zavet« ili »Kosovska etika«, gde se prepliću hrišćanski i paganski elementi kako bi opravdali sveti cilj ponovnog uvrštavanja Kosova i Metohije u srpsku državu. »Kosovska etika bila je jedna vrsta nacionalnog jevanđelja. Ono što je govorio Mustaj-kadija iz ‘Gorskog vjenca’ na adresu Srba: ‘Krstu služiš, a Milošem živiš’, bilo je sasvim tačno«. U 19. i 20. veku »Kosovski zavet« je postao politički mit par excellence i – ispunjavajući svoju osnovnu društvenu funkciju spuštanja praga osetljivosti na nasilje kako Srba prema nesrbima tako i između samih Srba – u dobroj je meri inspirisao pripajanje Kosova i Metohije Srbiji (kome je sledilo kratkotrajno, politički suicidno
osvajanje i cele severne Albanije) u Balkanskom ratu 1912. Za vreme komunizma ovaj je mit reaktuelizovan u srpskoj emigraciji, da bi potom zapalio Srbiju za vreme Miloševićeve vladavine. »Kosovski zavet« pri tom nije inspirisao samo postupanje vlasti, nego i jednog dela opozicije, a ostavio je dubok pečat i na misli Vojislava Koštunice. Tako je 1998. prvak DSS-a napisao redove koji govore o njegovoj snažnoj podložnosti Kosovskom mitu: »Povest o Kosovu i samo u našem veku složena je i teška, da ne govorimo o vekovima. Kosovo je oslobođeno 1912. godine, ali sloboda je nešto što se brani i čuva. Sloboda Kosova čuvana je jedno vreme tako što je vođena politika povratka Srba na Kosovo. (...) Kosovo je uvek bilo Srbija, a komunisti su proglasili da ono to više nije«. Ostavimo li po strani zanimljivo pitanje kako bi Vojislav Koštunica reagovao na povik nekog mađarskog nacionaliste »Vojvodina je uvek
 
Mađarska«, ostaje nam da se pozabavimo najvažnijim implikacijama stava koji je uoči intervencije NATO-a na Kosovu i Metohiji tadašnji politički opozicionar plasirao u javnosti. Kosovo je »uvek †a to znači do 1945‡ bilo Srbija«, čak i kada nije bilo – zato što su Srbi do 1945. živeli u skladu sa »Kosovskom etikom« koja ih je obavezivala sakralnim zavetom da oslobode svoju svetu zemlju čim im se za to ukaže zgodna prilika. Ateistički komunizam je bio kriv ne samo zato što je sankcionisao etničko čišćenje Srba sa Kosova i Metohije (do kojeg je zaista došlo tokom Drugog svetskog rata), nego i što je zatro u svesti Srba (koji nisu otišli u emigraciju) pravorek: »Kosovo je uvek bilo Srbija«. U svemu tome je najzanimljivije da je sloboda za Koštunicu nešto što nema veze sa pojedincem (bio on Srbin ili Albanac), nego samo sa etničkom grupom: Kosovo je bilo porobljeno od 1389. do 1912, kada je (kako će se ispostaviti, samo privremeno) »oslobođeno«, a sloboda koja je uspostavljena tada i koja je trajala još neko vreme (do 1941, odnosno 1945) sastojala se u »politici povratka Srba na Kosovo«. Naposletku su komunisti »proglasili« da Kosovo više nije Srbija i »politika povratka Srba na Kosovo« je preokrenuta u politiku iseljavanja Srba sa Kosova. To je predstavljalo povod da »Kosovski zavet« ponovo počne da važi, postavljajući imperativ pred sve Srbe da od mitskog aksioma »Kosovo je uvek bilo Srbija« naprave ponovo realnost.
Iz današnje perspektive, Koštunica bi učinio bolju stvar da je u svom insistiranju na prividnom legalitetu ustavotvornog postupka i osiromašenom konstitucionalističkom programu ostao veran svom prvobitnom opredeljenju da se referendum za prihvatanje ustava uopšte ne sprovodi. Jer, da bi bio usvojen ustav kakav je Koštunica, uz pomoć drugih partijskih lidera, ponudio srbijanskom puku na celokupnoj teritoriji do koje im je svima ponajviše stalo, moralo se pribeći brojnim kompromitujućim manipulacijama. Najveća od njih je svakako bila novo »etničko čišćenje« – ovoga puta samo biračkog tela Srbije – kako bi se omogućilo dobijanje prividne referendumske većine. Izostavljeni su, naime, građani albanske etničke pripadnosti sa Kosova i Metohije zato što se nisu prijavili da glasaju za jedan dokument na kome niko od njihovih predstavnika nije radio i koji je bio krajnje sumnjiv sa stanovišta međunarodnog prava (momentalno jedino relevantnog na teritoriji na kojoj žive). Uzalud je Koštunicu opominjao lider SRS-a Tomislav Nikolić – koji je o ovom pitanju imao najtrezveniji stav od svih učesnika u ustavotvornom procesu – da se drži valjanih spiskova na Kosovu i Metohiji. Odluka je već bila pala da se ustav mora doneti jer to navodno obezbeđuje bolje pozicije Srbije u borbi za suverenitet nad Kosovom i Metohijom. Negativne posledice koje jedan takav ustav, a posebno način njegovog donošenja, mogu imati po samu Srbiju i njen skromni ugled u svetu (stečen prevashodno obaranjem Miloševićevog režima) niko nije uzimao u razmatranje. Zato je veoma indikativno ono što je novinaru The New York Timesa jedan zapadni diplomata, koji je tražio da ostane anoniman pošto mu nije dozvoljeno da javno komentariše to pitanje, izjavio: »Ovo je u dužem vremenskom periodu najznačajniji papir o kojem je u Srbiji doneta odluka, a koristi se iz čisto taktičkih razloga«. To je, manje-više, bila prava poruka koja je donošenjem novog Ustava poslata svetu i koja je pregovaračku poziciju Srbije u rešavanju statusa Kosova i Metohije mogla pre da oslabi, nego da je ojača. Kada je, posle šest godina ignorisanja ustavnog pitanja u Srbiji, ustav napokon izvučen na svetlo dana, to je učinjeno ne da bi se konstituisala sloboda građana Srbije (sa ili bez Kosova i Metohije) od vlasti u Beogradu, nego da bi se konstituisala sloboda vaskolikog srpskog naroda od svih onih koji hoće da mu otmu Kosovo i Metohiju i omogućio opstanak na vlasti onih srbijanskih političara koji su se identifikovali sa ovako shvaćenom ulogom »čuvara slobode«.
Na kraju je, po podacima Republičke izborne komisije, na referendum izašlo 54,91 odsto (3.645.517) birača, dok je za novi ustav glasalo 53,04 odsto (3.521.724) birača. Glavni problem je ostao u tome što je RIK procente izračunavao od ukupnog broja (6.639.385 građana), koji je bio umanjen za oko 900.000 kosovskih Albanaca, koji su još 1999. figurirali na biračkim spiskovima. Da je ukupan broj obuhvatio i kosovske Albance, pokazalo bi se da je za novi ustav glasalo oko 45 odsto građana koji žive na teritoriji nad kojom nova partijska politička elita Srbije tvrdi da ima puni suverenitet. Ako, dakle, postoji osnova za tvrdnju da je referendum uspeo u Srbiji bez Kosova i Metohije, onda se odmah mora trezveno zaključiti da je odziv glasača u samoj užoj Srbiji i Vojvodini bio nedovoljan da neutrališe eliminaciju/apstinenciju kosovskih Albanaca i omogući novoj partijskoj političkoj eliti pretenzije na legitiman ustavotvorni proces unutar međunarodnopravno (još uvek) priznatih granica Srbije. Neočekivane spoljnopolitičke reperkusije takvog neuspeha proustavne kampanje nove partijske političke elite u Srbiji bivši američki ambasador u Beogradu je objasnio na sledeći način: »relativno nizak odziv birača povodom pitanja za koje su mediji i Vlada razglasili da ima istorijski, vitalni značaj za Srbiju, može na kraju ubediti mnoge u međunarodnoj zajednici da su srpski političari prenaglasili važnost Kosova i njegov uticaj na stabilnost u Srbiji«. No, stvari bi se mogle posmatrati i iz drugog ugla. Može se postaviti pitanje kako je novoj partijskoj političkoj eliti Srbije, prema kojoj je u prethodnim godinama preovlađivao negativan stav stanovništva (što su govorila gotovo sva istraživanja javnog mnjenja), ipak uspelo da prikupi i ovaj – ipak nezanemarljiv – broj glasova u prilog Ustavu. Očigledno je da je na relativno veliki broj građana da ispune svoju »građansku dužnost« i učine ono što su nosioci vlasti u Srbiji od njih tražili zaista delovalo insistiranje na odbrani »suvereniteta Srbije nad Kosovom i Metohijom«, s jedne strane, i sasvim oprečno ubeđivanje da to uopšte ne smeta »evropskoj budućnosti« Srbije, da je u potpunosti u skladu sa međunarodnim pravom i da je nešto što se radi u »svakoj normalnoj državi«. Izbegavanje srbijanske partijske političke elite da građanima objasni koliko je Srbija još daleko od toga da postane »normalna država«, koliko se sporenje oko teritorije Kosova i Metohije (nad kojom, svima je jasno, Srbija neće imati nikakve ingerencije čak i ako jojse priznaju »granice«, toliko bitne pripadnicima vladajućih srbijanskih partija) može negativno odraziti na pridruženje Srbije EU, kao i kakve će sve političke, socijalne, pa i ekonomske konsekvence imati beskompromisna odbrana »suvereniteta Srbije nad Kosovom i Metohijom« (ako je partijska politička elita Srbije uopšte ozbiljna u svom opredeljenju da tim putem krene) – predstavlja nešto više od puke demagogije i moglo bi se nazvati referendumskom prevarnom radnjom.
No, problemi se tu ne završavaju, pošto su se na referendumsku prevaru nadovezale i referendumske manipulacije. Proustavna referendumska kampanja bila je vođena populistički (čak i tokom dana održavanja referenduma pošto se zakonske odredbe o izbornoj tišini – koje su ovoga puta štitile pravo protivnika ponuđenog teksta Ustava – nisu poštovale), dok je sam referendum sproveden sa krupnim proceduralnim propustima i nedostacima. SDU je bila jedina parlamentarna stranka koja je osudila takve postupke i ogradila se od njih: »‘29. oktobar (2006) je crni dan za demokratiju u Srbiji. Pred očima polovine građana koji nisu glasali, režim je pribegao besprizornoj krađi radi svojih kratkoročnih ciljeva. (...) Onda kada je postalo jasno da ne postoji dovoljan broj zainteresovanih građana za podršku predlogu novog Ustava, pribeglo se najtežim kršenjima demokratske procedure’, kaže se u saopštenju i precizira da su građani glasali bez dokumenata na više biračkih mesta, a mnogi glasači su glasali u ime svojih prijatelja ili članova porodice«. Utvrđivanje pravih razmera ovih grubih kršenja procedure i mogućnosti da se to odrazi na ishod referendumskog procesa u svakom slučaju više nije moguće, a nije ni relevantno. Nepopravljiva šteta je već načinjena: Kosovo i Metohija neće biti bliži Srbiji (sve do – kako je već konstatovano – njihovog zajedničkog priključenja Evropskoj uniji), a Srbija će na temelju novog ustava morati da živi sa frustrirajućim »teritocentrizmom« i novim (re)interpretacijama »Kosovskog zaveta«. Štaviše, odredbe o Kosovu i Metohiji se već od prvog dana stupanja na snagu Ustava ne primenjuju, niti se mogu primenjivati (pošto ih postojeći protektorat UN čini ništavnim), i imaju dobru perspektivu da postanu pogodna moneta za potkusurivanje u domaćim političkim borbama (u kojima nikada nije obesmišljena upotreba diskvalifikujućih pogrda poput »izdajnika«, »stranog plaćenika« i sl.) i nepresušni izvor ratne propagande.
Međunarodna zajednica, koja je 1999. uspostavila protektorat nad tom – kako je Ustav Srbije i dalje naziva – »Pokrajinom«, tek treba da kaže svoju poslednju reč o njoj i ako se ona opredeli za drugačije rešenje (a sve govori u prilog tome da će se baš tako desiti), Srbija će se ponovo naći u nekoj vrsti ratnog stanja. Kao i Milošević, koji je 1999. odbacio predlog iz Rambujea i upustio se u bezizgledan rat sa oružanom silom NATO-a, i njegovi naslednici na vlasti u Srbiji su 2006. došli na slične pozicije: nakon što su već isprovocirali obustavu pregovora o sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju Srbije Evropskoj uniji, sada su Srbiju ponovo izložili riziku progresivne izolacije, daljeg srozavanja njenog (nimalo sjajnog) međunarodnog ugleda i novih političkih (i vojnih?) avantura koje građanima Srbije (baš kao ni samim Srbima na Kosovu i Metohiji) ne mogu doneti ništa dobro. Za srbijansku političku elitu, baš kao i za dobar deo poslovne elite koji uživa monopolske povlastice na skromnom domaćem tržištu, to se danas možda čini kao splendid isolation, ali će negativne posledice takve situacije vrlo brzo početi da se ukazuju ne samo njima nego i običnim građanima. Kakva će u tim promenjenim okolnostima biti sudbina Ustava iz 2006. ostaje da se vidi, ali je zadatak kritički nastrojene stručne javnosti da bez prekida nastavi da ukazuje na slabosti koje su pratile njegovo donošenje i koje su se odrazile na njegov konačni tekst, te da zagovara alternativu – novi srbijanski ustav koji bi bio donet u proceduri zasnovanoj na prosvetiteljskom nasleđu i koji bi sadržao odredbe koje ne otežavaju priključenje Srbije Evropskoj uniji, nego ga ubrzavaju i optimiraju.

* Iz: Aleksandar Molnar, Oproštaj od prosvetiteljske ideje ustavotvorne skupštine? O rotacionom kretanju revolucije u Srbiji, 2000–2007, Edicija Reč, Fabrika knjiga, Beograd 2008, str. 55–82. Obrada redakcijska.

 
1-30. 04. 2008.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2008