|
Za i protiv ustavotvorne
skupštine Srbije*
Ideja ustavotvorne
skupštine u postmiloševićevskoj Srbiji
Da bi se razumela politička događanja u Srbiji –
a pogotovo odnos partijske političke elite prema
ustavnom pitanju – u prvim godinama 21. veka potrebno
je imati na umu da se radi o zemlji koja ima skoro
dvovekovnu istoriju ustavnih promašaja. Ustavi su
se na prostorima koji su se nazivali Srbijom i Jugoslavijom
u 19. i 20. veku donosili uglavnom za jednokratnu
upotrebu i nisu dugo trajali posle (fizičke ili
političke) smrti aktera koji su ih stvarali.
Najmračniji period ustavnosti u Srbiji svakako je
bio onaj komunistički, od 1945. do 1990. Pored toga
što je u komunističkom periodu konstitucionalizam
bio u potpunosti odbačen kao buržoaska predrasuda,
a pravni sistem izložen dubokim perverzijama (treba
se samo setiti besmislica kao što su »diktatura
proletarijata«, »društvena svojina«, »samoupravljanje
radničke klase« itd.), članovi KPJ (kasnije SKJ)
se mogu »podičiti« zaista nesvakidašnjim »uspesima«:
boreći se protiv buržoaskog »etatizma«
i »kapitalizma« uništili su sve civilizacijske tekovine
organizovanja države i društva; boreći se protiv
buržoaskog »velikosrpskog hegemonizma«
sahranili su ideju jugoslovenstva; boreći se protiv
buržoaske jugoslovenske nacije dopustili
su razobručenje državotvornih ambicija polunaobraženih
nacionalista u vlastitim redovima (to jest u republikama
i pokrajinama) itd. I u ovom slučaju se potvrdilo
pravilo da ljudi koji za sebe tvrde da su intelektualna
avangarda celog društva, suprotstavljajući se neistomišljenicima
organizovanim aparatom nasilja, samo prikrivaju
vlastita ograničenja, predrasude, te, napose, primitivizam.
Slobodan Milošević, kao navlastito čedo komunističkog
sistema, pospešio je okončanje farsičnog spoja jugoslovenstva
i komunizma neslavnim doprinosima: konačnom potvrdom
da srpska politička elita nije bila u stanju da
na nacionalističku entropiju kardeljevskog tipa
odgovori drugačije do obnavljanjem velikosrpskog
hegemonizma i povezivanjem ustavnog i kosovskog
pitanja u jednu eksplozivnu smesu, koja je konačno
digla u vazduh Drugu i Treću Jugoslaviju, a u samoj
Srbiji ostavila takav politički haos i bezumlje
da je rehabilitacija konstitucionalizma postala
iznimno težak zadatak.
U toj neslavnoj ustavnoj istoriji ideja ustavotvorne
skupštine je zasijala svega dva puta, ali je oba
puta bila zasenjena jednostavnom činjenicom da ustavotvorne
skupštine nisu bile suverene i da su morale da postupaju
po prethodno dobijenim smernicama pravih suverena.
Tako je Ustavotvorna skupština koja je 28. juna
1921. donela Vidovdanski ustav bila obavezana Krfskom
deklaracijom od 20. jula 1917, iza koje su stajali
regent Aleksandar Karađorđević i srbijanska kraljevska
vlada (uz legitimacionu podršku Jugoslovenskog odbora)
i kojom je, pored ostalog, unapred bilo određeno
da će nova država biti monarhija sa dinastijom Karađorđevića
na čelu. Ni Ustavotvorna skupština koja je 31. januara
1946. donela Ustav nije smela da dovede u pitanje
odluke drugog zasedanja AVNOJ-a u Jajcu 29. novembra
1943, kao ni odredbe Zakona o Ustavotvornoj skupštini
Privremene narodne skupštine iz 1945, u kojima je
pravi suveren (Josip Broz Tito i KPJ) već bio rekao
ono što je smatrao najbitnijim za uređenje nove
države. Ideja ustavotvorne skupštine tada je već
bila tako temeljno obesmišljena da je ni slom komunizma
u Srbiji četrdesetak godina kasnije nije mogao vratiti
u politički život. Miloševićevi ideolozi će se pobrinuti
za to da ona ne bude rehabilitovana ni prilikom
priprema za pisanje Ustava iz 1990, slaveći »događanje
naroda« u Srbiji kao navodno zasedanje najveće
zamislive ustavotvorne skupštine. Jedan od
vodećih srbijanskih ustavnih pravnika Ratko Marković
najviše će dezavuisati ustavotvornu skupštinu kada
bude ushićeno izjavio: »Danas je cela Srbija jedan
konvent, jedna spontana i stalno zasedajuća ustavotvorna
skupština, u kojoj narod neposredno piše svoj ustav«.
A kada je Miloševićev »konvent« naposletku doneo
novi ustav, ispostavilo se da ni on, baš kao ni
dve godine kasnije doneti Ustav SR Jugoslavije,
nisu zamišljeni kao međaši preokreta u istoriji
Srbije, odnosno Jugoslavije – više kao ustavne fasade,
oni su sankcionisali
samodržavlje jednog čoveka
u razvalinama (i dalje važećeg) ustavnog poretka
SFRJ. Uzimajući sve to u obzir jasno je da
je nova partijska politička elita Srbije,
koja je 5. oktobra 2000. oborila autoritarni
režim Slobodana Miloševića, zatekla ustavni
haos kojem nije bilo ravna u bivšim istočnoevropskim
komunističkim zemljama i da u traženju puta
za njegovo prevazilaženje nije raspolagala
nikakvim »domaćim« istorijskim iskustvom ustavotvorne
skupštine koje bi joj moglo biti od realne
pomoći.
Ono što je u Srbiji postojalo 5. oktobra 2000.
godine bila je samo prosvetiteljska ideja |
|
|
ustavotvorne skupštine. Primenjena na prilike koje
su tada vladale u zemlji, ova ideja je mogla biti
realizovana samo kroz jedan širi, proevropski konstitucionalno-demokratski
program koji bi obuhvatio sledeće četiri komponente.
1) Revolucionarni raskid sa starim režimom.
Pre svega, trebalo je otvoreno proglasiti da je
5. oktobra 2000. oborena – kompleksnom saradnjom
više aktera, od inostranih obaveštajnih službi,
preko nelojalnih Miloševićevih saradnika i lidera
srbijanskih opozicionih političkih partija, do asocijacija
civilnog društva – Miloševićeva tiranija
i započeta jedna (u onom trenutku, činilo se, jugoslovenska)
revolucija. Kao posledica takvog opredeljenja,
praktično je već od 6. oktobra 2000. trebalo da
započne brza, efikasna i konsekventna demontaža
starog režima (oličenog ne samo u Slobodanu Miloševiću,
nego i u njegovim najbližim saradnicima, koji su
dozvolili, omogućili ili čak sarađivali na njegovom
obaranju, u nameri da i nakon toga zadrže – mahom
netransparentne – pozicije moći u novom režimu).
2) Raspisivanje izbora za poslanike ustavotvorne
skupštine. Paralelno sa demontažom starog režima,
morale su biti stvorene pretpostavke za što skorije
raspisivanje izbora za poslanike ustavotvorne skupštine
– najranije do kraja 2000, a najkasnije do kraja
2001 – na teritoriji cele bivše SR Jugoslavije.
3) Obrazovanje političke volje za
donošenje proevropskog ustava. Već od samog
početka kampanje za izbor poslanika ustavotvorne
skupštine javna debata je morala biti usredsređena
na osnovno pitanje: da li novi ustav treba da omogući
što brže i efikasnije priključenje Jugoslavije kao
celine Evropskoj uniji ili, naprotiv, da stoji u
službi njenog (odnosno srbijanskog i crnogorskog)
»Sonderwega«. Proevropske političke snage
u obe republike morale su biti okupljene oko programa
donošenja proevropskog ustava za celu federaciju.
Razdruživanje dve federalne jedinice moralo je pri
tom biti predviđeno, ali samo u slučaju neuspeha
referenduma o prihvatanju novog ustava u nekoj od
njih (što bi vodilo nastavku rada na ustavotvornim
skupštinama obe nove države).
4) Racionalni pristup problemu Kosova i Metohije.
U novom, nedvosmisleno proevropskom ustavu za federativnu
Jugoslaviju (ili za samostalnu državu Srbiju) pitanje
Kosova i Metohije je trebalo da se reguliše samo
u meri u kojoj to međunarodno pravo dopušta. Shodno
opredeljenju da se prizna primat nadnacionalnih
pravnih poredaka (Ujedinjenih nacija ništa manje
nego Evropske unije), morao je biti priznat protektorat
međunarodne zajednice nad Kosovom i Metohijom i
izneto jasno opredeljenje za zajedničku evropsku
budućnost građana ovog regiona i obe federalne jedinice
(Srbije u svakom slučaju).
Iako se u početku činilo da ovaj proevropski
konstitucionalno-demokratski program ne mora biti
sasvim utopijski, pa čak i da njegovi pojedini
delovi mogu biti relativno lako realizovani, politički
život u postmiloševićevskoj Jugoslaviji, odnosno
Srbiji, nemilosrdno je sve pomenute komponente
učinio obsolentnim – uključujući tu i onu prvu.
Nešto više od šest godina nakon svrgavanja vlasti
Slobodana Miloševića, on, naime, u Srbiji nije
izveden pred sud kao oboreni tiranin, niti je
pred Haškim tribunalom sudski utvrđena njegova
krivica za zločine zbog kojih je bio optužen,
dok proglašenje Ustava Srbije 8. novembra 2006.
označava konačan poraz političke opcije efikasnog
ustavotvornog okončavanja revolucionarnog kretanja
i otvaranje perspektive za njenu (prvu kompletnu?)
rotaciju.
Ad 1.
Kao što memoarska literatura nekih od lidera DOS-a
rečito potvrđuje, nova partijska politička elita
koja je preuzela vlast od Slobodana Miloševića
bila je u potpunosti ophrvana praktičnim problemima
vršenja (i korišćenja) vlasti, bojala se »od revolucije
kao đavo od krsta« i nije se zamarala načelima,
vrednostima i procedurama uz pomoć kojih bi se
Srbija mogla ponovo dići iz pepela. U knjizi ParaDOS
Mile Isakov je zapisao brutalno iskreno svedočanstvo:
»Očigledno, revolucija, bila prava ili ne, nije
uspela. Objektivno, nije ni imala šansu. Njeni
nosioci (očigledno, uključujući i samog Isakova)
nisu bili spremni. Jedni su kao hteli, a drugi
im kao nisu dali«. Njegov kolega Milan St. Protić
bio je sa tim zaključkom potpuno saglasan: »Građani
su želeli istinsku demokratsku revoluciju, ali
predvodnici nisu hteli, nisu smeli ili nisu umeli
da je izvedu«. Isakov i Protić su mogli iz neposredne
blizine da gledaju urušavanje revolucije, ali
su bili neprecizni u opisu onoga što su videli:
jednom započeta, revolucija je nužno nastavila
da se kreće, ali njena putanja više nije bila
ustavotvorna nego rotaciona. Veliki deo snaga
starog režima je preživeo prvi udar i posle određenog
vremena uključio se u revolucionarna zbivanja,
dajući odlučujući doprinos javljanju novog poželjnog
političkog cilja – koji se razlikovao kako od
priključenja Jugoslavije (Srbije) Evropskoj uniji,
tako i od ponovnog uspostavljanja (komunističkog
ili demokratsko-despotskog) starog režima. Taj,
manje ili više artikulisani novi cilj rotacione
revolucije jeste povratak postotomanskoj i
predjugoslovenskoj Srbiji (1878–1914), koji
počiva na sledećoj logici: ako je »Golgota« Srbije,
započeta u Prvom svetskom ratu, produžena u Prvoj,
a zatim i u Drugoj i Trećoj Jugoslaviji, i ako
je Slobodan Milošević u svom negiranju jugoslovenskog
nasleđa otišao predaleko – započinjući na kraju
da obnavlja neke elemente »sultanizma« – onda
bi nova partijska politička elita Srbije trebalo
da nađe pravu meru i vrati se u, po njenom mišljenju,
»zlatno doba« koje razdvaja ova dva zlehuda istorijska
perioda.
Ad 2.
Pošto politički diskurs »zlatnog doba« srbijanske
državnosti nije poznavao ideju ustavotvorne skupštine,
dok ju je jugoslovenska politička tradicija pre
dezavuisala nego afirmisala, ona je u srbijanske
intelektualne krugove počela da ulazi poslednjih
decenija 20. veka direktno iz prosvetiteljskih
spisa (pre svega iz Federalističkih spisa,
koje je na srpski preveo i napomenama opskrbio
poslednji predsednik SR Jugoslavije i današnji
premijer Vojislav Koštunica). Kratko vreme posle
svrgavanja vlasti Slobodana Miloševića ideja ustavotvorne
skupštine je uspela da privuče čak i nezanemarljivi
deo nove partijske političke elite. Kako je Dragor
Hiber tada tvrdio, ustavotvorna skupština u Srbiji
zapravo i nije imala alternativu, pošto bi svaka
skupština koja donese novi ustav morala da se
kreće po neraskrčenom terenu onoga što je ostalo
nakon nestanka Srbije kao federalne jedinice SFRJ.
Pitanje je, prema Hiberu, bilo samo da li će se
ustavotvorna skupština samoproklamovati kao takva
i onda raditi na osnovu principa koji su primereni
takvoj instituciji ili će prividno postupati kao
regularna skupština i ignorisati faktički diskontinuitet
sa starom državom i starim ustavom. Ipak, već
je ovo Hiberovo minimalizovanje razlike između
prave ustavotvorne skupštine i jedne regularne
skupštine koja na sebe preuzima ustavotvorni posao
bilo dobar signal da srbijanska partijska politička
elita zapravo izbegava da krene putem kompletiranja
ustavotvorne revolucije i da na tom putu učini
prvi korak – raspisivanje izbora za ustavotvornu
skupštinu.
Hiberov stav prema ustavotvornoj skupštini može
se zaista smatrati reprezentativnim za ceo DOS
po njegovom dolasku na vlast. Iako je samo mesec
dana pre toga tvrdio da ustavotvorna skupština
u Srbiji nema alternativu, u izlaganju na konferenciji
Novi ustav Srbije, koju je 14. decembra
2002. organizovao Centar za liberalnodemokratske
studije, budući koautor srbijanskog Ustava (ispred
Demokratske stranke) Dragor Hiber se izjasnio
protiv ustavotvorne skupštine, pozivajući se na
teorijske stavove Nenada Dimitrijevića i tvrdeći
da u Srbiji ne postoje »razlozi i pretpostavke
za potpuni ustavni diskontinuitet«. Uprkos Hiberovoj
želji da ovom prilikom raspravlja »analitično«
i izbegava »vrednosne sudove«, implicitna je vrednosna
pretpostavka njegovog stava bila da 5. oktobra
2000. nije započela nikakva revolucija (odnosno
da se, ako je i započela, vrlo brzo okončala bez
ustavne promene, ostavljajući za sobom neku vrstu
»redovnog stanja«) i da je novi ustavotvorac ako
ne baš u potpunosti, a ono u osnovi svakako obavezan
(i dalje važećim) Miloševićevim ustavom i njime
propisanom procedurom za ustavnu reviziju.
Takođe, Hiber je ustavotvornoj skupštini zamerio
»krnju reprezentativnost«, to jest nemogućnost
da konačnu odluku o ustavu donese drugačije nego
većinom glasova njenih poslanika, uz primenu kvantitativnog
principa. Time je on samo na drugačiji način izrazio
Dimitrijevićevo verovanje da je ustav principijelno
moguće doneti konsenzusom svih učesnika ustavotvornog
procesa – bez obzira na to ko to u konkretnom
slučaju bio – i da u tom procesu većinski princip
odlučivanja – čak i kada se traži kvalifikovana
većina – predstavlja nešto samo po sebi negativno.
Ovaj način razmišljanja temelji se na tri ključna
aksioma: prvo, da se broj manjina u jednom društvu
koje moraju biti zastupljene u ustavotvornom poslu
može jasno i dosledno ograničiti (na primer samo
na određene etničke manjine); drugo, da su manjine
u konstituanti konstruktivne, kooperativne i spremne
samo na racionalna politička rešenja, te da su
samim tim i nesposobne za nametanje volje većini;
i treće, da je svaki način glasanja u konstituanti
koji nije podvrgnut obavezi postizanja konsenzusa
već sam po sebi ugnjetavački za manjine. Sva tri
aksioma su, međutim, krajnje sporna. Kada je prvi
aksiom u pitanju, postavlja se pitanje ko je taj
ko će – u nedostatku izbora za poslanike ustavotvorne
skupštine – utvrditi koje će »manjinske« društvene
grupe biti, a koje neće biti reprezentovane u
tako važnom i tako specifičnom političkom procesu
kao što je ustavotvorstvo. Taj problem može se
razrešiti samo principijelnim otvaranjem pristupa
konstituanti svim »manjinskim« društvenim grupama
elementarno organizovanim i zainteresovanim za
političku reprezentaciju, čime i poražene snage
starog režima (ako nije izvršena nikakva lustracija,
kao što je to u Srbiji bio slučaj) dolaze u priliku
da postanu ravnopravna manjina. Tako dolazimo
do pitanja može li se od takve manjine očekivati
konstruktivan pristup konstituisanju slobodarskog
poretka? Ako ne, onda se klima i drugi aksiom.
Neko bi mogao primetiti da je ova manjina po prirodi
stvari korumpirana, da lako trguje svojim glasovima
kako bi dobila aboliciju za ono što je činila
u prošlosti (primeri bi se mogli naći u trgovini
koju je Zoran Đinđić napravio sa socijalistima
Branislava Ivkovića, a Vojislav Koštunica sa socijalistima
Ivice Dačića), te da (ako već nije u stanju da
konstruktivno učestvuje u ustavotvornom procesu)
barem neće predstavljati prepreku stvaranju valjanog
ustava. Takav način razmišljanja je, međutim,
potpuno neutemeljen. Udruženi u zajedničkom porazu
– a vrlo često i u krvavim zločinima – i ubeđeni
u ispravnost »svoje stvari«, ostaci starog režima
mogu biti zapravo najopasniji u rovitom stanju
započete revolucije, kada postoji samo difuzna
i lako razvrgljiva većina, bez ikakvog pravog
državotvornog iskustva i sa krajnje maglovitim
predstavama o demokratskoj ustavnoj državi. Tražiti
vrednosni konsenzus sa takvom manjinom jeste nemoguće
i zato bi svako insistiranje na jednoglasnosti
u donošenju novog ustava predstavljalo ugnjetavanje
– ali ne većine nad manjinom, nego, obrnuto, manjine
nad većinom. Jedini izlaz, shodno tome, leži
u komplikovanim političkim borbama za formiranje
kvalifikovane većine po svakom spornom pitanju
koje iskrsne u radu ustavotvorne skupštine. Pošto
su slepi egoizam i želja da se nameće volja drugome
(bio on u većini ili u manjini) univerzalno prisutni
u svakom društvu i pre će se suzbiti (suzbiti,
a ne pobediti!) ako postoji manevarski
prostor za stvaranje čitavog niza kvalifikovanih
većina (po pojedinim spornim pitanjima, koja na
različite načine dotiču različite interese), kao
svojevrsne sredine između obične većine (koja
optimira nametanje volje većine manjini) i potpunog
konsenzusa (koji optimira nametanje volje manjine
većini).
Primedba o »krnjoj reprezentativnosti« ustavotvorne
skupštine i nastojanje da se izbegnu podvajanja
na većinu i manjinu u ustavotvornom postupku temelje
se na uverenju da učesnici ustavotvornog procesa
treba da se prepoznaju u ulozi apstraktnih građana
koji imaju za cilj da ustavom uspostave poredak
jednakosti u slobodi i da su to u stanju da učine
jer su njihovi partikularni identiteti principijelno
uskladivi. Drugim rečima, ustavotvorci kojima
se ne bi moglo spočitati da imaju »krnji legitimitet«
(ko god se u takvoj ulozi našao) morali bi da
prihvate princip jednake slobode »zato što – na
osnovu njihovog početnog iskustva življenja u
političkoj zajednici – znaju da očuvanje njihovih
partikularnih identiteta zahteva moralno čitanje
slobode«. Ali zašto bi to nužno bio slučaj? Ne
postoje nikakve garancije da će se partikularni
interesi konsenzusom sporazumeti o odgovarajućem
»moralnom čitanju slobode«. Još je neizvesnije
da li će partikularni interesi koji nisu učestvovali
u ustavotvornom postupku (pogotovo ako su učesnici
bili izabrani na netransparentan način) prihvatiti
ustav koji im je ponuđen kao »društveni ugovor«.
Naposletku, ne otvara li dosledna primena ugovora
kao privatnopravnog instituta na ustav kao javnopravni
akt upravo najveću opasnost ustavotvornog postupka:
da se zaista traži u realnosti modernih
pluralističkih društava nedostižan konsenzus
za njegovo usvajanje. Pravi konsenzus je moguć
samo u homogenoj zajednici koja je prevazišla
potrebu za demokratijom ili je još nije upoznala.
Takva zajednica ne potrebuje ustav. Obrnuto, ustav
kojim se formira jedna demokratska ustavna država
može biti tretiran kao »društveni ugovor« samo
pod dva uslova: 1) da je usvojen sa predviđenom
većinom u ustavotvornom telu i samom društvu,
i 2) da su oni koji su glasali protiv svojim ostajanjem
u društvu izrazili svoju naknadnu »prećutnu« saglasnost.
Kako god, skrupule o »krnjoj reprezentativnosti«
svakako nisu bile razlog koji je sprečio održavanje
ustavotvorne skupštine u Srbiji posle 5. oktobra
2000. Ali, postavlja se pitanje, zbog čega ona
onda nije bila sazvana? Najčešći razlog koji se
danas navodi jeste »ideologija tzv. novog legalizma,
koju je uobličio Vojislav Koštunica, predsednik
DSS«. Ovaj odgovor se suočava sa dva problema.
Prvo, ne vidi se zbog čega je po perspektivu sazivanja
ustavotvorne skupštine bio opasniji legalizam
Vojislava Koštunice od pragmatizma Zorana Đinđića,
izražen u neoboljševičkom stavu da je »jedinstvo
DOS-a (...) dovoljno za funkcionisanje sistema«.
Drugo, uprkos Koštuničinoj rastućoj sklonosti
ka »legalizmu« tokom 2001, DSS se još i u 2002.
od svih bitnijih političkih partija u Srbiji razlikovao
upravo po najglasnijem zagovaranju ustavotvorne
skupštine i neretko je zbog toga bio osporavan
od drugih članica DOS-a. Zapravo su se tek krajem
te i početkom naredne godine, Koštunica i DSS
definitivno distancirali od tog sopstvenog programskog
opredeljenja. Na već pominjanoj konferenciji Novi
ustav Srbije, Vojislav Koštunica je, recimo,
izjavio da i dalje misli da bi »najbolje« bilo
da se sazove ustavotvorna skupština, ali da bi
bilo »možda, ponavljam možda, najracionalnije«
da postojeći saziv Narodne skupštine Srbije donese
novi ustav dvotrećinskom većinom ili potpunim
konsenzusom, ne organizujući referendum, koji
je u postojećim prilikama »nesprovodljiv«. Zanimljivo
je da tadašnjem predsedniku SR Jugoslavije i prevodiocu
Federalističkih spisa jedna prosvetiteljska
institucija par excellence nije bila
dovoljno »racionalna«, zbog čega se on u prevazilaženju
ustavnog haosa u Srbiji opredelio za sasvim pragmatično
rešenje: konsenzus političkih partija u postojećem
sazivu Skupštine bez ikakvog obraćanja narodu.
Uzgred, jugoslovenski predsednik Koštunica je
2002. referendum smatrao »nesprovodljivim« – zbog
sasvim izvesnih problema njegovog sprovođenja
na Kosovu i Metohiji – dok će četiri godine kasnije
srbijanski premijer Koštunica kao uspešan oceniti
referendum iz koga su unapred bili isključeni
kosovski Albanci.
Posle ubistva Zorana Đinđića i dolaska Vojislava
Koštunice na mesto srbijanskog premijera, pozicije
prema ideji ustavotvorne skupštine su se u potpunosti
promenile: partija novog premijera ju je napustila,
da bi je partija ubijenog prihvatila – i to, moglo
bi se dodati, jednako neubedljivo kao i ranije
DSS. Zato sve govori u prilog zaključku da su
i u jednom i u drugom slučaju opciju ustavotvorne
skupštine zagovarale »predsedničke« partije koje
su se osećale ugrožene od strane »premijerske«
partije, ali koje nisu imale ozbiljnu nameru da
ovo svoje zagovaranje zaista i pretvore u akcioni
program, već su se zadovoljavale njegovim legitimacionim
učinkom (»mi smo za demokratski diskontinuitet
sa režimom Slobodana Miloševića i zato je naša
politika superiorna u odnosu na nedemokratsku
politiku vlade«). Ideja ustavotvorne skupštine
je konstantno slabila u periodu 2000–2006. zato
što nijedan politički akter nije iskreno verovao
u tu ideju i nije želeo da se izloži političkom
riziku preuzimanja realnih koraka za pokušaj njene
realizacije.
Svojevrsna je ironija što je donošenje novog Ustava
Srbije na kraju Vojislav Koštunica organizovao
upravo onako kako su to svojevremeno zagovarali
njegovi najradikalniji politički protivnici unutar
DOS-a (i kako nisu stigli ili nisu mogli da pre
toga učine). U svojoj knjizi Izdana revolucija
Milan St. Protić je napisao da se srbijanska »skupština
u kojoj je DOS uživao dvotrećinsku većinu mogla
(...) proglasiti ustavotvornom i sama izglasati
nov ustav«. Taj propust je, moglo bi se odmah
dodati, ispravila sledeća skupština pet godina
kasnije, sa većinom koja je narasla na rekordnih
97% (242 poslanika od 250) – zato što su se u
borbi protiv novog neprijatelja našli, rame uz
rame, relikti DOS-a, SRS i SPS – a da je to nije
učinilo ništa podesnijom za ovaploćenje prosvetiteljske
ideje ustavotvorne skupštine od one prethodne
(čak i da se odlučila da »izglasa nov ustav«).
Sve u svemu, ova je ideja na političkoj sceni
Srbije bila praktično mrtva mnogo pre nego što
je započela ofanziva da se napiše, usvoji i proglasi
novi ustav. Sahranili su je, ponajpre, »premijerski
pragmatizam« – koji je spojio Đinđića i Koštunicu
više nego što su njih dvojica ikada bila spremna
da poveruju da će biti moguće – i antirevolucionarno
raspoloženje, neprincipijelnost i oportunizam
partijske opozicije.
Ali, ako su od ideje ustavotvorne skupštine u
celini prve digle ruke najveće političke partije,
mora se priznati da je ona i dalje ozbiljno diskutovana
u krugovima marginalnih političkih partija, asocijacija
civilnog društva i intelektualnih (mahom akademskih)
krugova. Već i zbog same ove činjenice njeni su
najveći zagovornici bili kritični prema vladajućoj
politici – kako Slobodana Miloševića, tako i obojice
njegovih (međusobno suprotstavljenih) naslednika
– napadajući je ne samo sa republikanskog, nego
i sa monarhističkog stanovišta (poput Pavla Nikolića)
i ne samo sa proevropskog, nego i sa liberalno-nacionalističkog
stanovišta (poput Koste Čavoškog). Možda bi se
moglo reći da je mainstream (republikanskog
i proevropskog) zagovaranja prosvetiteljske ideje
ustavotvorne skupštine tekao kroz časopis Republika,
čije je uredništvo, počev od 2003. (naročito u
brojevima 300–301, 350–351, 352–353, 354–355),
kontinuirano zagovaralo ideju da novi ustav Srbije
treba da predstavlja diskontinuitet sa »starim
režimom«, da mora biti u društvu prihvaćen kao
pravi »društveni ugovor« i da ustavotvorni posao
najbolje može da obavi slobodno izabrana ustavotvorna
skupština. Glavni i odgovorni urednik časopisa
Nebojša Popov potrebu za sazivanjem ustavotvorne
skupštine shvatao je kao direktnu posledicu činjenice
da je nestala »država, pa i ona partijska«, i
da su se građani Srbije »našli u ‘prirodnom stanju’
u kojem svako može nekažnjeno da ubija, pljačka
i tlači. Iz tog stanja još nismo našli izlaz.
Zato ustav nije samo stručno pitanje nego prilika
da se postigne socijalni i politički sporazum
vlasti i građana kako da se napravi minimalna
država«. Novi vlastodršci u Srbiji, koji su zamenili
Miloševića i njegovu kliku, po Popovljevom mišljenju,
investirali su svoje interese »u bezdržavno stanje«,
to jest izgubili su volju da donesu novi ustav
zato što im odgovara »stanje haosa i bezdržavlja«.
A »kada nevoljno pristanu na govor o novom ustavu,
ograničavaju se na njegovu fasadnu ulogu, kao
zaklon za samovlašće, kakvo je vladalo u inače
omrznutom komunizmu i partijskoj državi a tako
omiljeno u višepartijskoj državi – bez države«.
Evropski kontekst zagovaranja ustavotvorne skupštine
pri tom nikada nije ostao van obzorja glavnog
i odgovornog urednika Republike: »Specifičnost
našeg problema jeste u tome što je država razorena
kroz zločin i pljačku i ne može se konstituisati
bez konstitucije. I drugo, ne može se ući u Evropu
drugačije nego kao država, jer je to zajednica
država« (»Ili si na vlasti, ili u apsu«).
Ad 3.
Države koje danas imaju pretenziju da »uđu u Evropu«
moraju imati ustave koji su kompatibilni sa pravnim
poretkom Evropske unije. U tom smislu ustavotvorci
ne moraju da »izmišljaju toplu vodu«: polazeći od
osnovnih principa konstitucionalizma i obavezujućih
odredbi evropskog prava oni treba da stvore demokratske
ustavne države, koje će, s jedne strane, da izraze
nacionalne specifičnosti, a da, s druge strane,
omoguće efikasno uklapanje u širu nadnacionalnu
regionalnu celinu (koja je danas još uvek daleko
od prerastanja u pravu federalnu državu po ugledu
na Sjedinjene Američke Države).
Načelno opredeljenje za primenu osnovnih principa
konstitucionalizma i pridruženje Evropskoj uniji
nikada nije bilo sporno ni za jednu od partija koje
su nekada činile DOS – uključujući tu i sam DSS.
Međutim, operacionalizacija tog načelnog opredeljenja
je ono
|
što izaziva sporove. Koštuničina
vizija je najpregnantnije izražena u jednom
njegovom tekstu iz septembra 2001: »Prihvatanje
evropskog projekta u tranziciji našeg društva
znači povratak onim društvenim i političkim
vrednostima na kojima je počivala državnost
Crne Gore i Srbije od njihovog međunarodnog
priznanja krajem 19. veka«. Za konstitucionalizaciju
poretka slobode u Srbiji i njeno pridruženje
Evropskoj uniji potrebno je, dakle, vratiti
se ustavnom uređenju Srbije u njenom »zlatnom
periodu« (1878–1914). Ali, Evropske unije
nije bilo u to doba, pa se postavlja pitanje
kako bi nam ustavno uređenje Kraljevine
Srbije moglo pomoći u savremenom prihvatanju
»evropskog projekta«. Pogleda li se bolje
Koštuničin članak, videće se da se jedina
pomoć može naći u tome što je »u jednom
od najkonzistentnijih i najdemokratskijih
ustava koji smo ikada imali, onom iz 1888«
bio veoma izražen uticaj belgijskog ustava
– »u to vreme najznačajnije evropsko dostignuće
na planu razvoja ustavnosti«.
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
Pouka je dvosmislena: treba li srbijanski ustavotvorac
danas da se ponovo ugleda na ustav neke od evropskih
država za koju smatra da je »najznačajnije dostignuće
na planu ustavnosti« prema kriterijumu nacionalne
države ili prema kriterijumu usklađenosti sa evropskim
pravom. Na to pitanje Koštunica ne daje odgovor
u pomenutom članku, ali će ga implicitno dati kasnije,
kroz odredbe Ustava Srbije iz 2006.
Drugo, pojmovi kojima Koštunica pretežno operiše
jesu »legalizam«, »pravna država« i »vladavina prava«,
tako da ostaje otvoreno pitanje i da li se konstitucionalizam
za njega svodi na ove političke i pravne koncepte.
Insistiranje na konstitucionalističkom aksiomu da
je prilikom donošenja novog ustava srbijanski ustavotvorac
– kako u 19, tako i u 21. veku – obavezan imperativom
»podele« i »ograničenja« vlasti, te podvrgavanju
»pravu i pravilima« onih koji je vrše, ima svoju
slabu stranu u zaboravu drugih aksioma konstitucionalizma:
javne diskusije o svim krucijalnim političkim odlukama
(kakva je pre svega ona o formulisanju teksta ustava),
odsustvo manipulacije strastima pripadnika naroda
(koji trezveno treba da razmotre da li će i kakve
koristi imati od usvajanja predloženog ustava),
te punovažno referendumsko prihvatanje ustavnog
predloga od strane naroda, koje bi kasnije moglo
da služi (u nedostatku svega drugog) kao minimum
legitimacionog osnova »društvenog ugovora«. Ispunjavanje
ovih uslova tokom postupka donošenja Ustava Srbije
iz 2006. teško da bi mogao da utvrdi bilo koji objektivan
politički teoretičar (analitičar), ma koliko bio
dobronameran prema ustavopiscima. Tako su, na primer,
teoretičari (analitičari) okupljeni oko časopisa
Nova srpska politička misao,koji su ranije
zagovarali sazivanje ustavotvorne skupštine u ime
stvaranja novog ustava koji bi morao označiti diskontinuitet
sa ustavom Slobodana Miloševića, »biti istinski
temeljni društveni ugovor, i obezbediti saglasnost
što većeg dela elite, ali i stanovništva«, nakon
stupanja na snagu novog Ustava Srbije morali da
ulože dosta truda kako bi prikrili rezignaciju:
»Zato ovaj ustav ako i nije baš pravi ‘društveni
ugovor’, svakako jeste realna slika naše društvene
i političke realnosti. (...) Opora istina da od
ustava verovatno ne bi bilo ništa da je nevreme
koje u nedelju (29. oktobra) uveče zahvatilo Novi
Sad i Beograd stiglo samo koji sat ranije brzo će
biti potisnuta i zaboravljena. Kao i to da su jedna
slika ostarelog srpskog patrijarha na biralištu
i jedna sumnjiva informacija o tome da se u Prištini
već priprema slavlje zbog neuspeha referenduma imale
veći uticaj na odziv građana u poslednjim satima
od sve argumentacije i svih apela srpskih političkih
čelnika«.
No, čak i da se zanemare svi ovi aspekti konstitucionalističke
teorije koji su upadljivo nedostajali u postupku
donošenja Ustava Srbije iz 2006, ovaj pravni akt
je sporan i sa samog stanovišta imperativa »podele«
i »ograničenja« vlasti, te podvrgavanja »pravu i
pravilima« onih koji je vrše. Jer, ovaj imperativ
se ne iscrpljuje u koncipiranju grana vlasti i njihovog
doslednog međusobnog odvajanja i obezbeđenja (mada
bi se o tome moglo štošta prigovoriti Ustavu, pogotovo
kada je obezbeđenje nezavisnosti sudske vlasti u
pitanju), nego podrazumeva i sprečavanje stvaranja
bilo kakvih arcana imperii, iz kojih bi
mogla da proizlazi netransparentna kontrola nad
legalno i legitimno izabranim nosiocima vlasti.
Najveću »invenciju« u Ustavu Srbije iz 2006. predstavlja
član 102, stav 2, koji omogućava stvaranje unutarpartijskih
diktatura – diktatura partijskih rukovodstava –
i koji stoga može imati pogubne posledice po politički
život zemlje. Posle perioda diktatura osam nacionalnih
komunističkih partija u SFRJ i perioda diktatura
dve nacionalne postkomunističke »socijalističke«
partije u SRJ, 2006. je omogućena »tranzicija« u
period diktatura nekoliko demokratskih i kvazidemokratskih
partija u samoj Srbiji. Nov režim – režim partijsko-diktatorskog
pluralizma – ne mora biti jednako loš kao ovi
raniji, ali će još uvek biti daleko od onoga što
bi se zaista moglo nazvati konsekventno konstitucionalističkim
i proevropskim ustavnim poretkom. Ostavimo li po
strani građane koji nisu partijski opredeljeni i
koji će ove diktature osetiti samo posredno, novi
ustavni položaj partijskih rukovodstava najgore
će se odraziti na same političare koji će postati
izabrani nosioci vlasti. Pravdan kao »lek« protiv
korumpiranih političara, koji posle izbora trguju
svojim mandatima, kao i protiv finansijskih magnata
koji su u stanju da kupuju političare i stavljaju
ih pod svoju neposrednu kontrolu, član 102, stav
2, ima dobar potencijal da sa uvođenjem nove discipline
u političke partije stvori i novu »bolest« – jednako
opasnu po mladu demokratiju kao i beskrupulozna
trgovina mandatima. Slobodan Jovanović je u jednom
od svojih poznih spisa, posvećenih problemu »disciplinovanja
dinarskog tipa«, dobro opisao ovu »bolest« koju
stvara diktatura na Balkanu. »Ne može se sporiti
da je bilo diktatora koji su kratkim putem, bez
pravog prevaspitavanja zavodili red i disciplinu.
Ali takva nametnuta disciplina, kad bi nestao diktator,
nestajala bi i ona s njime. Komunisti su iznašli
jednu novu vrstu diktature, – diktaturu ne više
jednog čoveka, nego jedne stranke. To je jedna mnogo
trajnija i mnogo metodičnija diktatura. Ali baš
zato ona čini ljude suviše poslušnim i ubija u njima
javni duh. Društvenu disciplinu ona postiže po cenu
preteranog slabljenja lične energije«. Patogeni
potencijal člana 102, stava 2, može politički život
Srbije u kratkom roku pretvoriti u poprište netalentovanih,
beskarakternih i bezinicijativnih marioneta, koje
koncima pokreće od javnosti potpuno zaklonjena šačica
partijskih »šefova«.
Donet u vidu nagodbe nekoliko partijskih rukovodstava,
Ustav Srbije iz 2006. predstavlja kompendijum mera
obezbeđenja, uz pomoć kojih će se u budućem postizanju
nagodbi između istih aktera maksimalno eliminisati
»eksterni« remetilački faktori (poput samih građana
Srbije ili Evropske unije) – sve dok jedna partija
napokon ne domaši ultimativni politički ideal osvajanjem
predsedničke funkcije i 126 poslaničkih mesta u
Skupštini i sticanjem moći da svojim »kadrovima«
zaposedne sve one nebrojene državne (ili paradržavne!)
i čisto društvene funkcije (lokalne biblioteke!)
čije imenovanje (nažalost!) i dalje spada u ingerencije
najviše vlasti. Takvim konsekventnim socijalno-penetrantnim
jednopartizmom bila bi obnovljena ne samo netom
ukinuta socijalistička matrica, nego i neke od onih
»društvenih i političkih vrednosti na kojima je
počivala državnost Crne Gore i Srbije od njihovog
međunarodnog priznanja krajem 19. veka«, a koje
su tako snažno fascinirale Vojislava Koštunicu.
Jer, kao što je svojevremeno opominjao trezveni
Slobodan Jovanović, socijalno-penetrantni jednopartizam
(konkretno, Narodne radikalne stranke) postao je
navlastito čedo srbijanske »državnosti« proistekle
upravo iz Ustava iz 1888, čim je za momenat nestalo
monarhijskog protivtega. To, naravno, nije bila
nikakva srbijanska specifičnost, već uobičajena
manifestacija političke nezrelosti jednog naroda
koji je, igrom slučajnosti, naprečac (i samo nakratko)
monarhiju zamenio svojevrsnom republikom, propustivši
da u Ustav od 1888. ugradi sve one konstitucionalističke
mehanizme koji bi obuzdali najjaču partiju da ne
prisvoji celu državu i izloži svoje sunarodnike
najpogubnijem dejstvu strančarstva. Podsećanja radi,
Montesquieu je, u svetlu svih istorijskih primera
destruktivnosti strančarstva, upozoravao da se »jedne
vladajuće partije ne treba manje plašiti od gnevnog
vladara«, dok je Madison u 10. Federalističkom
spisu primetio da je pravi »prijatelj narodnih
vlada« upravo onaj ko razmišlja o njihovoj »sklonosti
ka ovome pretećem poroku« i pokušava da posledice
tog poroka obuzda ustavnim preprekama. Ali, ako
se piscima Ustava iz 1888. može oprostiti što nisu
predvideli kraljevu abdikaciju i sve posledice koje
je ona unela u politički (i društveni) život Srbije,
pisci Ustava iz 2006. svesno su izgradili uređenje
koje partijska rukovodstva s jedne strane čini neodgovornim,
dok im s druge strane podgreva ambicije da se bore
upravo za taj najveći porok narodne vlade – osvajanje
svih poluga vlasti i, preko njih, najvećeg dela
društvenog života Srbije – koji im se ukazuje upravo
kao najveći ideal. Današnja rukovodstva srbijanskih
partija su (zbog sasvim razumljive opadajuće popularnosti
u biračkom telu) još uvek daleko od tog ideala i
moraju se zadovoljiti već razrađenim mehanizmima
raspodele sfera uticaja (manje-više, shodno izbornim
rezultatima) i sveobuhvatne kontrole izbora, napredovanja
i smenjivanja »kadrova« unutar sopstvene sfere uticaja
– što će sve novi Ustav dodatno osnažiti i optimalizovati.
Ono, pak, što Ustav neće moći da obezbedi jeste
postizanje samih nagodbi između partijskih »generala«
na čelu »armija« sve zahtevnijih partijskih članova
u zemlji u kojoj upravo takav način funkcionisanja
politike zatire tržišnu ekonomiju, parališe reformu
političkih i socijalnih institucija i celu zemlju
vuče u izolacionizam, anomiju i jalovu nostalgiju
za neokrnjenom »državnošću« devetnaestovekovne Srbije. Ad 4.
Kvintesenciju svih slabosti Ustava Srbije iz 2006.
sa stanovišta konstitucionalističke teorije predstavlja
regulisanje statusa Kosova i Metohije. Nakon poraza
srbijanske vojske u ratu protiv albanske gerile
i oružanih snaga NATO-a 1999, međunarodna zajednica
je uspostavila protektorat nad tom (bivšom) srbijanskom
pokrajinom i propisala vrlo nejasne uslove za rešavanje
njenog konačnog statusa. Sedam godina je trajao
status quo, od kojih je nova partijska
politička elita Srbije imala pet i po godina da
konsoliduje Srbiju i njen položaj u Evropi pre nego
što je SAD pokrenuo diplomatsku inicijativu za rešavanje
statusa Kosova i Metohije – što će, prema sadašnjim
nagoveštajima, podrazumevati neku vrstu nezavisnosti.
Ta inicijativa je vlasti u Beogradu zatekla potpuno
nespremne – zaokupljene tekućom politikom, nepopularne
kod vlastitih birača, nezainteresovane za promenu
Miloševićevog ustava, lišene bilo kakve konkretnije
vizije razvoja Srbije u narednom periodu i obrukane
obustavljanjem pregovora o sporazumu o stabilizaciji
i pridruživanju Srbije Evropskoj uniji. Spremala
se, dakle, eksplozija političke bombe, a nova partijska
politička elita u Srbiji nije imala nikakav zaklon
iza kojeg bi se sakrila. I to ju je (napokon!) pokrenulo
na akciju.
Reagujući na prve ozbiljne signale o predstojećem
(negativnom) konačnom rešenju statusa Kosova i Metohije,
Vojislav Koštunica je – nešto više od mesec dana
pre nego što je započela ofanziva donošenja novog
Ustava Srbije – napisao članak za Washington
Post, u kojem se zapitao: »Može li ta zemlja,
koja se samostalno i po cenu najvećih napora i rizika,
oslobodila komunističkog režima, da kao takva –
dakle, demokratska – preživi nasilno otimanje 15
procenata državne teritorije? Koja bi izabrana vlast
mogla da objasni biračima da i dalje treba da veruju
u principe tolerancije, liberalizma i neprikosnovenosti
narodne volje, dakle u vrednosti prosvećene zapadne
civilizacije, u ime kojih su oborili jedan opak
autoritarni režim?« U članku je, dakle, Vojislav
Koštunica govorio o srbijanskoj »izabranoj vlasti«
– sastavljenoj od političara među koje je sasvim
izvesno ubrojao i sebe samog – koja je oborila Miloševićev
režim »u ime vrednosti prosvećene zapadne civilizacije«,
koja sada legitimno vlada samorazumevajući se kao
baštenik tih vrednosti i koja strepi da to više
neće moći da čini nakon donošenja konačnog rešenja
za Kosovo i Metohiju. Razlog za to je jednostavan:
nezavisnost Kosova i Metohije razbudiće nacionalističke
strasti kod Srba i oni će početi listom da glasaju
za stranke starog režima (SRS i SPS), koje su već
odavno govorile da SAD vodi antisrpsku politiku
i koje će, ako ponovo dođu na vlast, nastaviti da
upotrebljavaju sva sredstva da se toj politici suprotstave.
Pošto nisu iskoristile pet i po godina da učine
ono što su im »vrednosti prosvećene zapadne civilizacije«
nalagale da je nužno učiniti za konsolidaciju Srbije,
postavilo se pitanje da li će »izabrane vlasti«
u Beogradu vreme preostalo do donošenja konačnog
rešenja za Kosovo i Metohiju iskoristiti da nadoknade
propušteno. Nažalost, ništa slično nije se dogodilo.
»Izabrane vlasti« u Beogradu su se, doduše, razbudile,
ali samo da bi nastavile domaću tradiciju ustavotvorstva,
u stanju uskomešalih nacionalističkih strasti, uz
prizivanje iracionalnih mitoloških obrazaca (koji,
kako zdrav razum i iskustvo sasvim nedvosmisleno
uče, u postojećoj realnosti imaju pogubne posledice)
i pod lažnim geslom »Glasati za Ustav znači glasati
za Kosovo i Metohiju u sastavu suverene Srbije«.
Ta tradicija – oživljena na osnovu internog dogovora
rukovodstava svih političkih partija zastupljenih
u srbijanskoj skupštini (sa izuzetkom GSS-a i SDU-a)
– nema nikakve veze sa »vrednostima prosvećene zapadne
civilizacije« jer podrazumeva gaženje barem jednog
od najbitnijih prosvetiteljskih principa: da se
(srbijanski) puk mora sam, trezveno,
slobodno i demokratski, izjasniti o svojoj sudbini,
dobro vagajući argumente u vezi sa svim relevantnim
političkim pitanjima i ne podležući iracionalnim
političkim mitovima (poput onog kosovskog).
Donet na brzinu i uz gaženje nekih od najbitnijih
»vrednosti prosvećene zapadne civilizacije«, Ustav
Srbije ne samo da neće uspeti da sanira sve one
konstitucionalne deformitete koji su u Srbiji ostali
iza više nego poluvekovne autoritarne (Titove komunističke
i Miloševićeve demokratsko-despotske) vladavine
nego on ima dobar potencijal i da Srbiju još više
uplete u (samo)destruktivnu mitološku obmanu.
Tokom par vekova u Srbiji je stvaran »Kosovski mit«,
kojem je u središtu stajao »Kosovski zavet« ili
»Kosovska etika«, gde se prepliću hrišćanski i paganski
elementi kako bi opravdali sveti cilj ponovnog
uvrštavanja Kosova i Metohije u srpsku državu. »Kosovska
etika bila je jedna vrsta nacionalnog jevanđelja.
Ono što je govorio Mustaj-kadija iz ‘Gorskog vjenca’
na adresu Srba: ‘Krstu služiš, a Milošem živiš’,
bilo je sasvim tačno«. U 19. i 20. veku »Kosovski
zavet« je postao politički mit par excellence
i – ispunjavajući svoju osnovnu društvenu funkciju
spuštanja praga osetljivosti na nasilje kako Srba
prema nesrbima tako i između samih Srba – u dobroj
je meri inspirisao pripajanje Kosova i Metohije
Srbiji (kome je sledilo kratkotrajno, politički
suicidno
osvajanje i cele severne Albanije)
u Balkanskom ratu 1912. Za vreme komunizma
ovaj je mit reaktuelizovan u srpskoj emigraciji,
da bi potom zapalio Srbiju za vreme Miloševićeve
vladavine. »Kosovski zavet« pri tom nije inspirisao
samo postupanje vlasti, nego i jednog dela
opozicije, a ostavio je dubok pečat i na misli
Vojislava Koštunice. Tako je 1998. prvak DSS-a
napisao redove koji govore o njegovoj snažnoj
podložnosti Kosovskom mitu: »Povest o Kosovu
i samo u našem veku složena je i teška, da
ne govorimo o vekovima. Kosovo je oslobođeno
1912. godine, ali sloboda je nešto što se
brani i čuva. Sloboda Kosova čuvana je jedno
vreme tako što je vođena politika povratka
Srba na Kosovo. (...) Kosovo je uvek bilo
Srbija, a komunisti su proglasili da ono to
više nije«. Ostavimo li po strani zanimljivo
pitanje kako bi Vojislav Koštunica reagovao
na povik nekog mađarskog nacionaliste »Vojvodina
je uvek |
|
|
Mađarska«, ostaje nam da se pozabavimo najvažnijim
implikacijama stava koji je uoči intervencije NATO-a
na Kosovu i Metohiji tadašnji politički opozicionar
plasirao u javnosti. Kosovo je »uvek †a to znači
do 1945‡ bilo Srbija«, čak i kada nije bilo – zato
što su Srbi do 1945. živeli u skladu sa »Kosovskom
etikom« koja ih je obavezivala sakralnim zavetom
da oslobode svoju svetu zemlju čim im se za to ukaže
zgodna prilika. Ateistički komunizam je bio kriv
ne samo zato što je sankcionisao etničko čišćenje
Srba sa Kosova i Metohije (do kojeg je zaista došlo
tokom Drugog svetskog rata), nego i što je zatro
u svesti Srba (koji nisu otišli u emigraciju) pravorek:
»Kosovo je uvek bilo Srbija«. U svemu tome je najzanimljivije
da je sloboda za Koštunicu nešto što nema veze sa
pojedincem (bio on Srbin ili Albanac), nego samo
sa etničkom grupom: Kosovo je bilo porobljeno od
1389. do 1912, kada je (kako će se ispostaviti,
samo privremeno) »oslobođeno«, a sloboda koja je
uspostavljena tada i koja je trajala još neko vreme
(do 1941, odnosno 1945) sastojala se u »politici
povratka Srba na Kosovo«. Naposletku su komunisti
»proglasili« da Kosovo više nije Srbija i »politika
povratka Srba na Kosovo« je preokrenuta u politiku
iseljavanja Srba sa Kosova. To je predstavljalo
povod da »Kosovski zavet« ponovo počne da važi,
postavljajući imperativ pred sve Srbe da od mitskog
aksioma »Kosovo je uvek bilo Srbija« naprave ponovo
realnost.
Iz današnje perspektive, Koštunica bi učinio bolju
stvar da je u svom insistiranju na prividnom
legalitetu ustavotvornog postupka i osiromašenom konstitucionalističkom programu ostao veran svom
prvobitnom opredeljenju da se referendum za prihvatanje
ustava uopšte ne sprovodi. Jer, da bi bio usvojen
ustav kakav je Koštunica, uz pomoć drugih partijskih
lidera, ponudio srbijanskom puku na celokupnoj teritoriji
do koje im je svima ponajviše stalo, moralo se pribeći
brojnim kompromitujućim manipulacijama. Najveća
od njih je svakako bila novo »etničko čišćenje«
– ovoga puta samo biračkog tela Srbije – kako bi
se omogućilo dobijanje prividne referendumske većine.
Izostavljeni su, naime, građani albanske etničke
pripadnosti sa Kosova i Metohije zato što se nisu
prijavili da glasaju za jedan dokument na kome niko
od njihovih predstavnika nije radio i koji je bio
krajnje sumnjiv sa stanovišta međunarodnog prava
(momentalno jedino relevantnog na teritoriji na
kojoj žive). Uzalud je Koštunicu opominjao lider
SRS-a Tomislav Nikolić – koji je o ovom pitanju
imao najtrezveniji stav od svih učesnika u ustavotvornom
procesu – da se drži valjanih spiskova na Kosovu
i Metohiji. Odluka je već bila pala da se ustav
mora doneti jer to navodno obezbeđuje bolje pozicije
Srbije u borbi za suverenitet nad Kosovom i Metohijom.
Negativne posledice koje jedan takav ustav, a posebno
način njegovog donošenja, mogu imati po samu Srbiju
i njen skromni ugled u svetu (stečen prevashodno
obaranjem Miloševićevog režima) niko nije uzimao
u razmatranje. Zato je veoma indikativno ono što
je novinaru The New York Timesa jedan zapadni
diplomata, koji je tražio da ostane anoniman pošto
mu nije dozvoljeno da javno komentariše to pitanje,
izjavio: »Ovo je u dužem vremenskom periodu najznačajniji
papir o kojem je u Srbiji doneta odluka, a koristi
se iz čisto taktičkih razloga«. To je, manje-više,
bila prava poruka koja je donošenjem novog Ustava
poslata svetu i koja je pregovaračku poziciju Srbije
u rešavanju statusa Kosova i Metohije mogla pre
da oslabi, nego da je ojača. Kada je, posle šest
godina ignorisanja ustavnog pitanja u Srbiji, ustav
napokon izvučen na svetlo dana, to je učinjeno ne
da bi se konstituisala sloboda građana Srbije (sa
ili bez Kosova i Metohije) od vlasti u Beogradu,
nego da bi se konstituisala sloboda vaskolikog srpskog
naroda od svih onih koji hoće da mu otmu Kosovo
i Metohiju i omogućio opstanak na vlasti onih srbijanskih
političara koji su se identifikovali sa ovako shvaćenom
ulogom »čuvara slobode«.
Na kraju je, po podacima Republičke izborne komisije,
na referendum izašlo 54,91 odsto (3.645.517) birača,
dok je za novi ustav glasalo 53,04 odsto (3.521.724)
birača. Glavni problem je ostao u tome što je RIK
procente izračunavao od ukupnog broja (6.639.385
građana), koji je bio umanjen za oko 900.000 kosovskih
Albanaca, koji su još 1999. figurirali na biračkim
spiskovima. Da je ukupan broj obuhvatio i kosovske
Albance, pokazalo bi se da je za novi ustav glasalo
oko 45 odsto građana koji žive na teritoriji nad
kojom nova partijska politička elita Srbije tvrdi
da ima puni suverenitet. Ako, dakle, postoji osnova
za tvrdnju da je referendum uspeo u Srbiji bez Kosova
i Metohije, onda se odmah mora trezveno zaključiti
da je odziv glasača u samoj užoj Srbiji i Vojvodini
bio nedovoljan da neutrališe eliminaciju/apstinenciju
kosovskih Albanaca i omogući novoj partijskoj političkoj
eliti pretenzije na legitiman ustavotvorni proces
unutar međunarodnopravno (još uvek) priznatih granica
Srbije. Neočekivane spoljnopolitičke reperkusije
takvog neuspeha proustavne kampanje nove partijske
političke elite u Srbiji bivši američki ambasador
u Beogradu je objasnio na sledeći način: »relativno
nizak odziv birača povodom pitanja za koje su mediji
i Vlada razglasili da ima istorijski, vitalni značaj
za Srbiju, može na kraju ubediti mnoge u međunarodnoj
zajednici da su srpski političari prenaglasili važnost
Kosova i njegov uticaj na stabilnost u Srbiji«.
No, stvari bi se mogle posmatrati i iz drugog ugla.
Može se postaviti pitanje kako je novoj partijskoj
političkoj eliti Srbije, prema kojoj je u prethodnim
godinama preovlađivao negativan stav stanovništva
(što su govorila gotovo sva istraživanja javnog
mnjenja), ipak uspelo da prikupi i ovaj – ipak nezanemarljiv
– broj glasova u prilog Ustavu. Očigledno je da
je na relativno veliki broj građana da ispune svoju
»građansku dužnost« i učine ono što su nosioci vlasti
u Srbiji od njih tražili zaista delovalo insistiranje
na odbrani »suvereniteta Srbije nad Kosovom i Metohijom«,
s jedne strane, i sasvim oprečno ubeđivanje da to
uopšte ne smeta »evropskoj budućnosti« Srbije, da
je u potpunosti u skladu sa međunarodnim pravom
i da je nešto što se radi u »svakoj normalnoj državi«.
Izbegavanje srbijanske partijske političke elite
da građanima objasni koliko je Srbija još daleko
od toga da postane »normalna država«, koliko se
sporenje oko teritorije Kosova i Metohije (nad kojom,
svima je jasno, Srbija neće imati nikakve ingerencije
čak i ako jojse priznaju »granice«, toliko bitne
pripadnicima vladajućih srbijanskih partija) može
negativno odraziti na pridruženje Srbije EU, kao
i kakve će sve političke, socijalne, pa i ekonomske
konsekvence imati beskompromisna odbrana »suvereniteta
Srbije nad Kosovom i Metohijom« (ako je partijska
politička elita Srbije uopšte ozbiljna u svom opredeljenju
da tim putem krene) – predstavlja nešto više od
puke demagogije i moglo bi se nazvati referendumskom
prevarnom radnjom.
No, problemi se tu ne završavaju, pošto su se na
referendumsku prevaru nadovezale i referendumske
manipulacije. Proustavna referendumska kampanja
bila je vođena populistički (čak i tokom dana održavanja
referenduma pošto se zakonske odredbe o izbornoj
tišini – koje su ovoga puta štitile pravo protivnika
ponuđenog teksta Ustava – nisu poštovale), dok je
sam referendum sproveden sa krupnim proceduralnim
propustima i nedostacima. SDU je bila jedina parlamentarna
stranka koja je osudila takve postupke i ogradila
se od njih: »‘29. oktobar (2006) je crni dan za
demokratiju u Srbiji. Pred očima polovine građana
koji nisu glasali, režim je pribegao besprizornoj
krađi radi svojih kratkoročnih ciljeva. (...) Onda
kada je postalo jasno da ne postoji dovoljan broj
zainteresovanih građana za podršku predlogu novog
Ustava, pribeglo se najtežim kršenjima demokratske
procedure’, kaže se u saopštenju i precizira da
su građani glasali bez dokumenata na više biračkih
mesta, a mnogi glasači su glasali u ime svojih prijatelja
ili članova porodice«. Utvrđivanje pravih razmera
ovih grubih kršenja procedure i mogućnosti da se
to odrazi na ishod referendumskog procesa u svakom
slučaju više nije moguće, a nije ni relevantno.
Nepopravljiva šteta je već načinjena: Kosovo i Metohija
neće biti bliži Srbiji (sve do – kako je već konstatovano
– njihovog zajedničkog priključenja Evropskoj uniji),
a Srbija će na temelju novog ustava morati da živi
sa frustrirajućim »teritocentrizmom« i novim (re)interpretacijama
»Kosovskog zaveta«. Štaviše, odredbe o Kosovu i
Metohiji se već od prvog dana stupanja na snagu
Ustava ne primenjuju, niti se mogu primenjivati
(pošto ih postojeći protektorat UN čini ništavnim),
i imaju dobru perspektivu da postanu pogodna moneta
za potkusurivanje u domaćim političkim borbama (u
kojima nikada nije obesmišljena upotreba diskvalifikujućih
pogrda poput »izdajnika«, »stranog plaćenika« i
sl.) i nepresušni izvor ratne propagande.
Međunarodna zajednica, koja je 1999. uspostavila
protektorat nad tom – kako je Ustav Srbije i dalje
naziva – »Pokrajinom«, tek treba da kaže svoju poslednju
reč o njoj i ako se ona opredeli za drugačije rešenje
(a sve govori u prilog tome da će se baš tako desiti),
Srbija će se ponovo naći u nekoj vrsti ratnog stanja.
Kao i Milošević, koji je 1999. odbacio predlog iz
Rambujea i upustio se u bezizgledan rat sa oružanom
silom NATO-a, i njegovi naslednici na vlasti u Srbiji
su 2006. došli na slične pozicije: nakon što su
već isprovocirali obustavu pregovora o sporazumu
o stabilizaciji i pridruživanju Srbije Evropskoj
uniji, sada su Srbiju ponovo izložili riziku progresivne
izolacije, daljeg srozavanja njenog (nimalo sjajnog)
međunarodnog ugleda i novih političkih (i vojnih?)
avantura koje građanima Srbije (baš kao ni samim
Srbima na Kosovu i Metohiji) ne mogu doneti ništa
dobro. Za srbijansku političku elitu, baš kao i
za dobar deo poslovne elite koji uživa monopolske
povlastice na skromnom domaćem tržištu, to se danas
možda čini kao splendid isolation, ali
će negativne posledice takve situacije vrlo brzo
početi da se ukazuju ne samo njima nego i običnim
građanima. Kakva će u tim promenjenim okolnostima
biti sudbina Ustava iz 2006. ostaje da se vidi,
ali je zadatak kritički nastrojene stručne javnosti
da bez prekida nastavi da ukazuje na slabosti koje
su pratile njegovo donošenje i koje su se odrazile
na njegov konačni tekst, te da zagovara alternativu
– novi srbijanski ustav koji bi bio donet u proceduri
zasnovanoj na prosvetiteljskom nasleđu i koji bi
sadržao odredbe koje ne otežavaju priključenje Srbije
Evropskoj uniji, nego ga ubrzavaju i optimiraju.
* Iz: Aleksandar
Molnar, Oproštaj od prosvetiteljske ideje
ustavotvorne skupštine? O rotacionom kretanju
revolucije u Srbiji, 2000–2007, Edicija Reč, Fabrika
knjiga, Beograd 2008, str. 55–82. Obrada redakcijska.
|