|
Intervju sa
Lazarom Stojanovićem
Filmom protiv agresivnog
patriotizma
Filmski gledano,
želeo sam da obradim meni fascinantnu pojavu da
zločinci nastoje da ovekoveče sebe dok vrše zločin
Pre više godina Lazar Stojanović je napisao da
su disidenti osvajali poštovanje ljudi »koji nisu
mogli, smeli ili umeli da se pobune sami«. U njegovom
slučaju potvrđuje se istina »jednom disident,
uvek disident«. Za disidentstvo od pre 35 godina,
za film »Plastični Isus«, proveo je tri godine
u zatvoru. Novo disidentstvo počinje
devedesetih, odlukom da napusti zemlju zbog neslaganja
sa »politikom srpskog nacionalnog pokreta«. Poslednjih
godina to izražava u svojim dokumentarnim filmovima
o ratnim zločinima, što vidi kao način borbe protiv
ovdašnjeg poricanja nasilja izvršenog tokom devedesetih.
Vaš film »Škorpioni,
spomenar« je, u stvari, uspostavio
kontekst za šokantne snimke koje su napravili izvršioci
zločina u Trnovu. Ti snimci, koji su prvo obišli
svet i prvi put možda zaista uzdrmali javnost
u Srbiji, ključni su u filmu.
Snimci egzekucije, koji čine bitan deo filma »Škorpioni,
spomenar«, prikazani su i u Srbiji i na glavnim
televizijama sveta pola godine pre nego što sam
napravio taj film. Tu akciju izveo je Fond za
humanitarno pravo iz Beograda, koji je doznao
da taj materijal postoji, a zatim je uspeo da
dođe u posed tih snimaka. Fond je proizveo i ovaj
film, da bi omogućio javnosti da sagleda delovanje
Škorpiona kao deo sistematske i planske zločinačke
politike države, a ne kao puki nasilnički incident
jedne kriminalne grupe.
Film je usmeren protiv preovlađujućeg poricanja
državnih političkih i nacionalnih zločina. Režirao
sam ga bez iluzije da to poricanje mogu da ponište
bilo kakvi filmovi. Ne verujem ni da oni mogu
da zaustave plimu borbenog nacionalizma. Verujem
da ipak mogu značajno da utiču na svest i savest
pojedinaca i pomognu delovanje nekih grupa i institucija
koje se bore za zaštitu ljudskih prava, građanskih
sloboda i demokratskih vrednosti. Slobodni pojedinci
danas su osnovni supstrat modernog društva. Njima
se obraća ovaj film i objavljuje da je ova država
u ime svojih građana i većinskog naroda izvršila
zločin genocida s predumišljajem izvan svojih
granica. Poricanje ove činjenice i dalje se pokazuje
trajnim interesom i političkim opredeljenjem vlasti
i elite u Srbiji. Dakle, u sporu smo.
Naravno, ne očekujem da ovaj moj stav, a ni prikazivanje
na ekranu zločina o kojem je reč, budu popularni
u ovakvoj Srbiji.
Kada i gde je film prvi put prikazan?
Na TV B 92, gotovo tri meseca nakon što je završen,
10. aprila 2007. godine, na dan kad je izrečena
presuda Škorpionima, da ne bi bilo mesta zamerki
da film nastoji da stvori klimu za donošenje oštrije
presude. Iako se sudario sa zidom ćutanja, podatak
da ga je u Srbiji videlo 300-400 hiljada gledalaca
ukazuje da je film široko i snažno delovao. To
je osnovno što sam želeo da postignem u medijskom
pogledu.
Filmski gledano, želeo sam da obradim meni fascinantnu
pojavu da zločinci nastoje da ovekoveče sebe dok
vrše zločin. To čuvanje optužujućih uspomena nije
retko, ali ovako kristalno jasan primer je izuzetan,
paradigmatski je i filmski je dragocen.
Politički, nastojao sam da rasvetlim ulogu države
u formiranju zločinačke grupe i u organizovanju
izvršenja zločina. Gledaoci, stranci jednako kao
lokalni, listom su mi potvrđivali da je uloga
države jasno vidljiva u filmu. Time je film optužba
protiv tadašnje države, što mi je bila politička
namera.
Zid ćutanja ovaj film nije probio, ali se nije
ni razbio o njega. Naprotiv, još živi i nalazi
publiku.
Gde je sve prikazivan?
Osim na B 92 i nekoliko manjih televizija u Srbiji,
prikazan je u Sarajevu i Banjaluci, u Stokholmu,
Njujorku, Vašingtonu, Londonu, Mančesteru i Lidsu.
U Strazburu je prikazan pred punim sastavom Evropskog
parlamenta. Uvršten je u programe festivala u
Pragu i Zagrebu, a prijavljen je i za neke druge
festivale čiji se odgovor očekuje. Prikazan je
na nekoliko univerziteta i dobio je još priličan
broj poziva.
Prethodno ste napravili filmove o Radovanu Karadžiću
i Ratku Mladiću, u kojima ste dali i njihov psihološki
profil. Osim toga, u još nekim filmovima bavili
ste se pitanjima ljudskih prava.
Napravio sam ta dva filmska portreta prvenstveno
da bih se suprotstavio poricanju njihovih zločina
i heroizovanju tih ljudi. Te filmove režirao sam
za Sense iz Haga, prema scenariju Mirka Klarina.
Prikazani su pred velikim auditorijumom i izvesno
je da su delovali. Bilo je dosta reakcija. Jedino
u Beogradu objavljene reakcije bile su negativne.
Podržavaoci Mladića i Karadžića osporavali su mi
pravo da o njihovim herojima govorim kao o zločincima,
a oni koji su se slagali sa filmom ćutali su, verovatno
zato što su u manjini.
Pre toga sam se ljudskim pravima bavio u filmu »Približno
Srbi«, posvećenom položaju Roma u Srbiji, a i u
filmu »Srpska epika«. U ovom drugom sam, zajedno
sa britanskim rediteljem Polom Pavlikovskim, pokušao
da analiziram ulogu mita u srpskom vojevanju diljem
Balkana, pre svega u ratu u Bosni, a naročito hipertrofiranu
funkciju gusala.
|
Meni je film najbliže sredstvo
kojim mogu da ukažem na odgovornost, ne
samo na krivičnu, već i na mnogo rasprostranjeniju
i praktično nepriznatu političku, moralnu
i socijalno-psihološku odgovornost. Posao
filma je da menja svest, a ne svet.
U Vašem filmu frapantna
je hladnokrvnost ubica, »savesnost«
i metodičnost ubijanja. Suprotna tome, ali
komplementarna, u funkciji kontrapunkta,
je pomirenost žrtava sa svojom sudbinom.
Takvi snimci mogu da promene ljude i njihove
stavove. Da li je Vas promenilo snimanje
ovog filma?
Ne baš. Gledam svakojako zlo duže od četrdeset
godina, i ovde i širom sveta. Nadao sam
se da neću doživeti da budem svedok zločina
u svojoj zemlji. Prevario sam se.
Inače, borniranost ubica među Škorpionima
počiva na zavereničkom zajedništvu. U filmu
se vidi da postoji razvijena zajednička
svest jedinice, kolektivni um, lojalnost
i uspostavljena praksa grupnog vršenja zločina.
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
Oni se uzajamno ohrabruju, zadirkuju i podstiču
na zločin. Pri tom se drže hladno, jer taj manir
je za njih mera vrednosti, negovani imidž »tvrdih«
momaka. Bez tog ritualnog, pozorišnog okvira, efikasno
izvršenje zločina verovatno ne bi bilo moguće. Ono
što govore ukazuje da oni polaze od pretpostavke
da je šovinističko »rodoljublje«, mržnja prema drugom
narodu, dobar i dovoljan razlog za vršenje zločina,
iako je iz filma jasno da su svi u tu jedinicu došli
radi novca, a ne zbog viška rodoljublja. To je plaćenička
grupa, polukriminalna, lokalni gang. Taj obrazac
preovlađuje kod svih onih oružanih formacija u svetu
koje su zvanično nezvanične, a formirala ih je državna
policija ili vojska.
Prema Vašem mišljenju, da li je doneta presuda
adekvatna zločinu? Da li odgovara »banalnosti
zla« na terenu, koja je očigledna u onim
šokantnim snimcima? Da li zaista obeshrabruje
one koji misle da je u ratu »slobodno
ubijati« jer su zločini »logična
i neumitna posledica činjenice da je rat«?
Nije, jer sud nije našao za shodno da sudi nalogodavcima
iz državnih službi i iz vrha vlasti. Takođe, nije
bio zainteresovan da krivično goni čoveka koji
je snimao, a zatim prikrivao događaj, režirao
ubijanje i davao savete i uputstva ubicama, što
se jasno vidi i čuje iz materijala. Sud je odlučio
da goni samo one koji su povukli obarač.
Da li u dokumentarnim filmovima o zločinima
uloga reditelja može biti kreativna ili mora ostati
golo svedočanstvo? Naime, »druga strana«
će uvek reći da je bilo rediteljskih intervencija,
da je nešto montirano, prepakovano, da reditelj
nije ostao svedok, već se usudio da bude kreator
i komentator. Kako odgovarate na takve kritike?
Režiram svoje filmove, naravno. Autor sam, čovek,
a ne objektiv kamere. Polazim od činjenica i poštujem
ih. Organizujem ih u celine. Nastojim da budem odgovoran
prema istoriji i ljudima, uz poštovanje patnje i
denunciranje brutalne sile. Pri tom polazim od opštepoznatih
i priznatih demokratskih vrednosti, građanskih normi
i utvrđenih ljudskih prava. Inače, nema objektivnog
u umetnosti, postoje samo opredeljenja, stavovi.
Lična odgovornost autora je instrument važan za
bilo koji stvaralački proces. To je odgovornost
prema činjenicama, prema materijalu, prema normama
čovečnosti i prema sebi samome.
Nasuprot mom opredeljenju za pomenute vrednosti
stoji ideologija moćne lokalne elite koja središnjom
normom naše epohe proglašava tzv. interes nacije:
»plemeniti« predmet rasnog i verskog sukoba, vekovima
isticane teritorijalne ambicije, naplatu navodno
|
dugovane krvi iz davnašnjih
ratova. Odbijam da polemišem s tim, to je
za sud ili za psihijatrijski tretman, već
ko od njih kuda spada.
Šta ukoliko su ti sa
kojima »ne polemišete«
danas u većini, i to izbornoj?
To je rezultat odbijanja da bude preuređen
lokalni politički život posle sloma bivšeg
režima. Nije to pitanje pukog moralnog čistunstva.
Partije odgovorne za državne zločine nastavile
su da slobodno deluju u političkom životu.
Ponovo izlaze na izbore sa istim kandidatima,
podobnim za lustriranje, u ime vođa međunarodno
optuženih i suđenih za zločine protiv čovečanstva,
često nastupajući sa prokaženim parolama
iz izgubljenih ratova.
Ipak, da li postoji
demokratski način da se ne prizna izborna
većina?
Postoji. Demokratija nikad nije bila mobokratija
i ne meri se time koliko ima sluđenih koji
dižu ruku za nekog novog mini-Hitlera ili
polu-Staljina. Demokratija nije, pogotovo
ne nužno, vladavina većine, nego je to vladavina
određenog sistema vrednosti, razrađenog
i svima poznatog. Od poludele gomile štiti
je, na primer, senat, vrhovni sud, kralj,
gornji dom parlamenta, predsednik – bilo
koja vlast koja ima zaustavno i odlažuće
dejstvo zamišljeno da se suprotstavi masovnom
izopačivanju demokratskih vrednosti. Taj
mehanizam ugrađen je u sve savremene demokratske
sisteme uprave.
Viđalo se u istoriji mnogo društava i poredaka
koji su imali većinsku podršku, čak plebiscitarnu
(uglavnom komunistički i nacistički režimi),
a uopšte nisu bili demokratski. Uz medije
koji i dalje anesteziraju mozak biračkog
tela i pretvaraju ga u zombija, uz Akademiju,
Crkvu, povampirene političke partije koje
su vladale u prošlosti, uz što starije to
gnevnije »očeve naroda«, vojno-policijsku
elitu, tajkune i mafiju – šta drugo osim
anticivilizacijske galame može
|
|
 |
 |
|
Kakav je Vaš stav
o Kosovu?
»Diplomatska ofanziva«
za zadržavanje Kosova
u Srbiji uključila je
i borbeno instrumentalizovanje
Ustava u tom smislu. Uneta
je odredba da je Kosovo
neotuđivi deo teritorije
Srbije. Mogli
su da napišu i da je ova
planeta kockasta. Po spoljašnji
svet to nema posledica,
smešno je i bizarno. Lokalno,
međutim, to je ozbiljna
pretnja svima koji veruju
da u Evropi ne može da
bude kolonija i da je
devedeset pet godina okupacije
predugo. Ovim članom Ustava
obezbeđena je pravna osnova
da bude progonjen svako
ko se zalaže za nezavisnost
Kosova, ukazujući da ta
osoba krši važeći Ustav,
što je krivično delo,
ako nekome zatreba. Ne
vidim šta je drugo mogla
da bude namera ustavotvorca.
Zna se čiji je to predlog
bio, a upotreba je već
počela, pozivanjem na
poštovanje takvog ustava
svih koji su za sporazum
sa Evropskom unijom. Veću
štetu od ove okolnim narodima
i državama, a i Srbiji,
naneo je samo Milošević,
pre svega svojim zločinačkim
ratovima, koje je, srećom,
sve izgubio. Ostaje još
taj unutrašnji rat koji
on nije uspeo da pokrene,
a hteo je. Ima ih na političkoj
sceni koji to i hoće i
mogu.
Kao neko sa strane,
možete li da vidite neku
evoluciju demokratije u
Srbiji? Pre svega, u ponašanju
ovdašnjih političara i javnosti,
ukoliko je ova uopšte formirana.
Čitavo ono »događanje naroda«,
»jogurt revolucija«, Žuta
Greda i ratovi
koji su istovremeno bili
i ubilački i samoubilački,
bili su krvavi pir gomile
i naoružanih grupa koje
je država napujdala da ubijaju
i ginu. Evolucija ume da
se okrene unatrag. Poznat
je slučaj genetske mutacije
koja je nekoliko članova
jedne porodice pretvorila
u četvoronošce, potirući
time mnogo stotina milenijuma
evolucije. Ako neko poziva
da jedemo korenje i da bude
objavljen rat čitavom svetu,
ako je samoizolacija očigledni
sebični cilj nekih grupa,
ako se radosno bacamo u
naručje jedne bivše svetske
sile na rđavom glasu, od
koje smo se jedva otrgli,
biće da je evolucija obrnula
smer. Osim toga, od takvog
projekta ko god može gleda
da se odvoji. U tom smislu,
nema garancija da je procesu
raspada došao kraj odvajanjem
Kosova. Ne samo pojedinci,
nego i velike grupe i regioni
imaju sve dobre razloge
da požele i zatraže da odu,
a kada im to ne dopuste,
da uzmu sebi to pravo. |
 |
|
|
|
da se očekuje ovde? U svojim najboljim danima moj
pokojni prijatelj Stojan Cerović napisao je da je
sasvim prirodno da kod nas postoji otpor prema novom
svetskom poretku, jer smo oduvek mrzeli sve što
je novo, sve što je svetsko i sve što je poredak.
Boris Buden, poznati zagrebački
filozof i publicista, kaže da je upravo srpski
patriotizam upropastio sve srpske nacionalne interese.
Neke od glavnih karakteristika takvog patriotizma
su sentimentalna mitologija i agresivna mitomanija.
U Vašem filmu o Karadžiću on i Dobrica Ćosić se
podsmevaju srednjoj Evropi jer ona »nije
kadra ni mit da napravi«, taj talenat,
kažu oni, imaju samo Srbi i Grci. Kolika je, po
Vama, uloga mitske svesti u dešavanjima iz devedesetih?
Često se ističe da je proizvodnja mita važna kreativna
i kulturna prednost lokalnog življa u Srbiji ili
u onome što imperijalno nazivaju »srpskim zemljama«.
Smatraju naši »oci« da je mitotvornost jača u
nas nego u drugih naroda i to uglavnom dokazuju
guslama.
U svetu proizvođenje mitova nikad nije prestalo,
ali je promenilo funkciju. Odavno mit više ne
čuva sećanje na istorijske događaje, nego ih kroji
prema ideološkim i dnevno-političkim potrebama.
Naročito uoči i tokom ratova. No, u Srbiji pev
guslara i dalje smatraju istinom nad istinama.
To je bizarno, kao kad bi neko bio ponosan na
svoj urođeni defekt, na šesti prst ili zečju usnu.
Mit je danas proizvodnja alternative istini sa
interesom da pred zadatim društvenim grupama i
pojedincima opravda postupke očigledno protivne
njihovom životnom interesu. Mit, na primer, treba
da pomogne slanje mladića u ratove što oni, inače,
ne bi spontano poželeli da urade. Gusle, kao glavni
instrument te nacionalne šamanističke orgije,
navode obične, često polupijane i polupismene
ljude, da u ime rodoljublja prihvate da podnose
sankcije, glad i druge teskobe, što inače ne bi
činili. Konačno, mitotvorno glorifikovanje najmoćnijih
mafijaša i političkih vođa u masovnim medijima
služi da uveri stanovništvo da je potpuno prirodno
da ti likovi proneveravaju ono što im nismo poklonili,
naše živote, novac, slobodu, da proćerdavaju sve
za čim posegnu, u ime nekih »viših« vrednosti
koje su sadržaj mita, a nisu sadržaj naših života.
Isključivo tome služe ovdašnji moderni mitovi.
Na to su ovde ponosni.
Karadžić je rekao da su ljudi iz Srebrenice,
muslimani, želeli da odu. Nacisti su imali istu
tezu: Jevreji su sami želeli da odu iz Nemačke.
Patriotizam mora biti prilično retardiran da to
svari kao istinu. Dok je realna, tragična simbolika
da se preko puta Karadžićevog nekadašnjeg kabineta
nalazi groblje njegovih žrtava.
Patriotizam je vrsta kolektivne ideologije koja
nacionalno, regionalno ili istorijsko pretpostavlja
individualnom. Čuvena je nacistička parola da
je opšti interes iznad pojedinačnog. Patriotizam
treba da uveri ljude, od pukih čitalaca novina
do bombaša samoubica, da treba da žrtvuju svoj
pojedinačni interes nekom širem, koji je očigledno
protivan njihovom ličnom. Je li moguća podvala
krupnija od ove? Pri tom, na kocki je život, jedini
i vrlo lični. Nema drugog života do ličnog.
Da li radite na nekim novim projektima?
Nisam u prilici da ponudim ozbiljne komercijalne
garancije, a bez toga na otvorenom tržištu nema
o čemu da se razgovara. S druge strane, nikad nisam
verovao u državno subvencionisanu kulturu. Ni meni
samom nije jasno kako moji projekti ponekad uspeju
da se ostvare.
No, radoznalost me nije napustila. Što više znam
o svetu, manje ga razumem. To me podstiče da snimam
i pišem.
Svakog jutra revidiram i skraćujem listu svojih
životnih projekata. Mojim godinama nije primereno
dugoročno planiranje. Uveče, međutim, sanjarim o
nekim novim poduhvatima. Onda ujutro ponovo sve
to revidiram. I tako decenijama. Verujem da je humanije
prema ljudima u mojoj okolini da ih ne gnjavim tim
stvarima, već da svoje snove zadržim za sebe.
 |
| |
Intervju
vodila T. J. |
|