|
Srbi ne shvataju da ne poštujući
istinu ne poštuju sebe
Nelagodnost u varvarstvu
i vrednosni preokret
Prilozi za raspravu o kulturnoj
politici u Srbiji danas
Kulturu od
nekulture na nivou sistema deli osnovna distinkcija:
ili poredak kontrole uverenja ili poredak kontrole
posledica uverenja. To je ključna alternativa,
tu će se ili odigrati pomak i preokret, ili neće
Sreten Ugričić
Uvređeni Srbi
Srbi ne poštuju istinu. To je, misli se ovde,
naivnost, glupost i nemoć, ako se oslanjaš na
istinu i zavisiš od istine. Zašto se mučiti oko
istine i obazirati se na istinu, kad može kroz
prste i niz dlaku, kad postoje talovi, prečice,
zaobilaznice, linije manjeg otpora... Ali, kao
što znate, sa istinom ne možete biti u srodstvu,
niti u talu. Istina nije ni srpska ni antisrpska.
Do istine se ne može prečicom, ne može tek tako.
Istina ne gleda kroz prste. I pošto tako stoje
stvari, Srbi su uvređeni činjenicama i argumentima
ovoga sveta – u stvari, uvređeni su posledicama
svog ponašanja u takvom svetu, a ne nekakvim nepravdama
koje trpe od drugih, zlonamernih i opakih, kako
vole sebi da predstave stanje stvari. Srbi su
jako uvređeni što nije po njihovom, što su posledice
njihovog stava i ponašanja tako bolne. Srbima
svašta pada na pamet – sve, samo ne da bi možda
bilo bolje da ipak promene svoj odnos prema istini.
Srbi ne shvataju da ne poštujući istinu ne poštuju
sebe.
Naša tranzicija
Umesto diktature proletarijata zavladala je diktatura
srpstva. Umesto jednopartijske diktature zavladala
je višepartijska diktatura. Umesto diktature revolucije
zavladala je diktatura reformacije. Umesto diktature
budućnosti koja nikad neće doći, zavladala je
diktatura prošlosti koja se nikad nije dogodila.
Umesto diktature istorije koja nas, kao, voli,
zavladala je diktatura istorije koja nas, kao,
ne voli. Umesto diktature pobede koja sve opravdava,
zavladala je diktatura poraza koji sve opravdava.
Gde smo bili? Nigde. Šta smo uradili? Ništa. I
šta sad?
Za vladavinu kulture
Kaže se: društvo znanja i informacija. Da, jedva
čekam. Ali da se podsetimo: društvo znanja, primene
savremenih tehnologija, fundamentalnih i primenjenih
istraživanja, razvoja zasnovanog na naučnim prodorima
– vrlo je konkretna forma vrlo konkretne kulture.
Kaže se: ubrzani ekonomski razvoj na osnovu slobodnog
tržišta kapitala, ljudi, roba i usluga. Da, jedva
čekam. Ali da se podsetimo: privreda može biti forma
kulture ili nekulture, kao što i kultura može biti
forma privrede ili neprivrede. Kad je privreda forma
kulture, onda je neuporedivo uspešnija i prodornija
od privrede koja se ponaša kao kulturni idiot.
Kaže se: neophodna je vladavina prava. Da nijedna
grana vlasti, nijedan pojedinac, niti
|
institucija, nijedan moj rođak ili prijatelj,
nijedna firma, nijedna organizacija, nijedna
društvena aktivnost i pojava ne budu izvan
domena i dometa zakona i pravde. Da, svakako,
to je ključno, nikad dočekati. Bez vladavine
prava nema nam spasa. Skroz
|
|
|
|
|
|
Demokratija
nije ništa drugo do forma kulture
|
|
|
|
|
sam za vladavinu prava, ali još sam više i pre za
vladavinu kulture. Jer, kultura je preduslov. Vladavina
prava nije ništa drugo do vladavina kulture određene
vrste, tipa i modela. Tek kad bude svojstvena kulturi
u kojoj živimo, vladavina prava će se ostvarivati.
Vladavine prava nema jer nema vladavine kulture.
Ili ta naša nedemokratska demokratija. Jer demokratija
nije ništa drugo do forma kulture. Ako nema kulture
demokratije, uzalud su nam svi ti parlamenti, partije,
izbori, propisi, procedure. Demokratije nema ako
ona nije način mišljenja, komuniciranja i ponašanja,
učestvovanja – živ i zdrav kulturni proces. Vladavine
demokratije nema ako nema vladavine kulture.
Ne kaže se, a trebalo bi, jasno i glasno: u Srbiji
ne vlada kultura. U Srbiji je kultura unižena i
zaboravljena, na nju niko »ozbiljan« ne obraća pažnju.
Rezultat: Srbija jednostavno ne proizvodi dovoljno
smisla da bi opstala i razvijala se. Status imaginacije,
odgovornosti i znanja u Srbiji je takav da je dobra
vest da smo još uvek tu.
Ako nema vladavine prava, koja predstavlja kulturu
prava i zagarantovanih sloboda – onda vlada nešto
drugo, vlada nepravo. Ako nema vladavine slobodnog
tržišta, koja predstavlja kulturu slobodnog tržišta
– onda vlada nešto drugo, vlada netržište. Ako nema
vladavine javnosti, izvesnosti i proverljivosti,
koja predstavlja kulturu javnosti, izvesnosti i
proverljivosti – onda vlada nešto drugo, vlada korupcija.
Ako nema vladavine znanja i kompetencije, koja predstavlja
kulturu znanja i kompetencije, onda vlada nešto
drugo, vladaju neznanje i nekompetencija. Ako nema
vladavine sistemske zaštite zdravlja, koja predstavlja
kulturu zaštite zdravlja svih građana – onda vlada
bolest. Ako nema vladavine obrazovanih i poštenih,
koja predstavlja kulturu obrazovanih i poštenih
– onda vladaju neobrazovani i pokvareni. Ako nema
postojanog i aktivnog socijalnog kapitala, koji
predstavlja kulturu postojanog i aktivnog socijalnog
kapitala – onda vladaju nesigurnost, neizvesnost,
strah, bezobzirnost i mržnja. Ako nema strategije
održivog razvoja, koja predstavlja kulturu održivog
razvoja – onda vladaju opšta stagnacija i ekonomska,
socijalna, ekološka i tehnološka neodrživost i propalost,
što neminovno vodi u istorijsku i ultimativno biološku
neodrživost i propalost Srbije i svih njenih građana
i građanki. Ukratko, ako nema vladavine kulture,
onda vlada nekultura.
Kultura je nelagodna, Frojd je to lepo objasnio
još pre sto godina. Ali nekultura je mnogo nelagodnija.
Nekultura je ubistvena, jeziva, ponižavajuća.
Politika nekulture
Kultura je u zemlji Srbiji, koja se tako sporo i
bolno transformiše, najmanje uključena u proces
sistemskih reformi i u program društvenog razvoja.
A kultura bi trebalo da bude predvodnica, pokretačka
snaga, izvor motivacije i temelj ključnih predstava
koje uspostavljaju poredak kojem težimo i odnose
u kojima smo slobodni, zaštićeni i podstaknuti na
akciju, interakciju, kreaciju i rekreaciju, poredak
koji obezbeđuje bolji život od ovog koji smo sebi
udesili danas. Umesto toga, kultura je kod nas na
repu događaja, na margini i u fusnoti ključnih dokumenata
i opredeljenja, na ustajalom dnu toka do kojeg struja
promena ne dopire. Umesto kulture, u Srbiji vlada
nekultura.
Šta je to kad svakog leta učestaju pomori ribe u
mnogim našim rekama, nego – nekultura. Šta je to
kad nezadovoljni presudama ubijaju sudije na pragu
kuće, nego – nekultura. Šta je to kad u više od
polovine javnih biblioteka imamo manje od hiljadu
čitalaca godišnje, nego – nekultura. Šta je to kad
nam je srazmera vrednosti uvoza
|
naspram vrednosti izvoza deset prema jedan,
nego – nekultura. Šta je to kad ne razumemo
one nizove sitnih brojki i šifara u izveštajima
o poslovanju na berzi, nego – nekultura.
Šta je to kad tajna policija ubija novinare
i političke oponente, nego – nekultura.
Šta je to kad polugola pevačica lakih nota
nosi ponosno krst od zlata isti kao onaj
u vladike, nego – nekultura. Šta je to kad
samo deset posto stanovništva poseduje pasoš,
nego – nekultura. Šta je to kad nam fudbalski
klub izbace iz evropskih takmičenja zbog
huliganskog ponašanja navijača, nego – nekultura.
Šta je to kad naši vozovi kasne satima i
smrde, nego – nekultura. Šta je to kad se
mostovi i bolnice ne održavaju decenijama,
trunu, urušavaju se, nego – nekultura. Šta
je to kad je stopa smrtnosti u saobraćajnim
nesrećama u Srbiji pet puta viša od evropskog
proseka, nego – nekultura. Šta je to kad
trećina mojih rođaka i mog komšiluka veruje
da su Srbi narod najstariji, nego – nekultura.
Šta je to kad optužene za zločine protiv
čovečnosti promovišu kao nacionalne heroje,
nego – nekultura. Šta je to kad decenijama
imamo
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
minimalna ulaganja, kako iz privatnog tako i iz
javnog sektora, u obrazovanje, u nauku i istraživanje,
u umetnost, nego – nekultura. Šta je to kad se ne
nagrađuju zaslužni i ne kažnjavaju prestupnici,
nego – nekultura. Šta je to kad veličamo kriminalce
i folirante, a omalovažavamo plemenite i pametne,
sprdamo se sa kreativnima i čestitima, nego – nekultura.
Šta je to kad ne koristimo svoje reči za bar trećinu
pojmova koji nam trebaju, nego – nekultura. Šta
je to kad umesto odgovornosti i istinoljubivosti
sistematično i
|
nepokolebljivo uživamo u neodgovornosti
i laži, šta je to beskrajno laganje drugih
i sebe samih, nego – nekultura. Šta je to
kad našim stavovima, odlukama i postupcima
upravljaju predrasude, nerazumevanje i iracionalni
porivi, umesto jasnih misli, činjenica i
argumenata, šta je to, nego –
|
|
|
|
|
|
Kultura
je možda nelagodna, ali nekultura je sigurno
mnogo nelagodnija, satrće nas
|
|
|
|
|
nekultura. Šta je to kad se političar i sveštenik
fotografišu dok ozarena lica uzdižu oružje, nego
– nekultura. Šta je to kad svoje mane slavimo kao
vrline, nego – nekultura. Šta je to kad smo kao
narod stalno uvređeni činjenicama i merilima ovoga
sveta, kao i posledicama sopstvenog ponašanja u
tom svetu, nego – nekultura. Šta je to kad »nema
problema«, nego – nekultura...
Naravno, nije to sve. Neka svako dopuni niz sopstvenim
zapažanjima, primerima koji se gomilaju iz dana
u dan, iz časa u čas, iz mesta u mesto, od institucije
do institucije, od čoveka do čoveka. Srbija je kulturno
nefunkcionalna država i zajednica. Čak i ako prepoznajemo
vrednosti kulture – ne razumemo ih, nismo u stanju
da ih tumačimo, primenjujemo, razmenjujemo, produbljujemo,
jer su one naše samo deklarativno, jer nisu zaista
usvojene, do nas ne dopire njihov smisao, svrha,
razlog, pa onda ultimativno do nas ne dopire ni
njihov učinak.
Ima li ili nema kulturne politike
Kultura je možda nelagodna, ali nekultura je sigurno
mnogo nelagodnija, satrće nas. Program integralnog
društvenog razvoja Srbije ili se poklapa se programom
integralnog kulturnog razvoja Srbije ili je prazno
slovo na zgužvanom papiru. To je tako, zato što
kultura određuje i uređuje sve društvene odnose,
uspostavlja poredak. Kultura je pretpostavka i smisao
poretka, ukupnih društvenih veza i aktivnosti. Kultura
je kompetencija za moguće, bez nje smo podanici
a ne akteri, zarobljenici, izgubljeni, nemoćni.
To znači da smo siromašni zato što imamo kulturu
siromaštva, a ne kulturu blagostanja i napretka.
To znači da smo neodgovorni i povodljivi zato što
imamo kulturu neodgovornosti i udvorištva, a ne
kulturu odgovornosti i istinoljubivosti. To znači
da smo izolovani i ksenofobični, paranoični i histerični
upravo zato što imamo takvu kulturu.
Recimo to što mora da se kaže, zaoštrenije: ne treba
nama kulturna politika – to već imamo i ne valja
ništa – nego politika kulture. Nije sad to patetika,
nije tek igra reči: ne
|
kulturna politika, nego politika kulture.
Jer, znate šta – ko kaže da u Srbiji nema
kulturne politike taj kleveće i laže, prikriva
i manipuliše. Kamo sreće da uopšte nema...
Ima, i te kako. Hajde da razjasnimo to već
jednom.
Pošto su posledice stanja porazne u tolikoj
meri svi misle da je to zato što nema
|
|
|
|
|
|
Ne treba
nama kulturna politika – to već imamo i
ne valja ništa – nego politika kulture
|
|
|
|
|
nikakve kulturne politike. Ova površna ocena, koja
se razmenjuje kao zujeća mantra u teskobnom javnom
prostoru marginalizovane kulture, služi samo da
prikrije pravo stanje stvari, a to je: u odsustvu
eksplicitno artikulisane i javno proverljive politike
u kulturi imamo na delu već dugo jednu možda zvanično
neproglašenu, ali zato ne manje delotvornu i doslednu
antimodernu politiku voluntarizma, kolektivizma
i konzervativizma.
Ova kulturna politika odlikuje se sledećim prioritetima
i smernicama: antiprosvetiteljski i antiuniverzalistički
vrednosni sklop; favorizovanje dogmatskog mišljenja
i stava; negovanje tradicionalizma i anahronizma;
statusno, simboličko, ekonomsko i političko omalovažavanje
kritičkih intelektualaca; zatiranje antifašizma;
zatiranje jugoslovenstva;
| antiindividualizam i dominacija tabuiziranih
kolektivnih identiteta (naročito patrijarhalnog,
nacionalnog i verskog); autoizolacija, kao
svesna neupućenost i nekomunikacija sa spoljnim
svetom; nesistematičnost, improvizacija,
površnost, trivijalizacija; pompeznost i
patetičnost gestualnosti; podsticanje autoritarnosti;
vulgarizacija i banalizacija kroz stalno
i sistematično srozavanje nivoa temeljnih
kulturnih potreba; ustoličenje crkve na
mesto nekadašnje komunističke partije kao ultimativnog moralnog i
društvenog autoriteta i regulatora; izbegavanje
temeljnih društvenih i političkih pitanja i problema,
kao i podmetanje lažnih i |
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
marginalnih za ključne
i centralne; podmetanje dogmatizma kulturnih razlika,
identiteta i suvereniteta na mesto dogmatizma klasnih
(ekonomsko-političkih) razlika, identiteta i suvereniteta;
partijnost tj. sistematsko podređivanje posebnom
političkom interesu; umesto negovanja ukusa i izoštravanja
percepcije i svesti podrška ravnodušju, kultu zabave
i vulgarnoj komercijalizaciji kao instrumentima
za otupljivanje egzistencijalnog i socijalnog fokusa
percepcije i svesti; kritični i nekritički kvantitet
umesto kritičnog i kritičkog kvaliteta; kanoničnost
umesto inovativnosti i provokativnosti, kroz ignorisanje
ili sankcionisanje svakog oblika nadilaženja, prekoračivanja
ili transformacije zadatih pravila i normi, kako
pisanih tako i nepisanih; narcisoidna nacionalistička
mitomanija tj. nacionalizam, koji kao neprikosnovena
ideologija i instrument kontrole pokornosti većine
objedinjava sve nabrojane aspekte; dominantna pseudopodvojenost
scene na nacionalistički realizam naspram nacionalističkog
estetizma, analogno nekadašnjoj pseudopodvojenosti
na socijalistički realizam naspram socijalističkog
estetizma; demagogija i guranje prljavštine pod
ćilim (pirotski, ili tako nekakav, samo nek je »naš«)
kao preovlađujuća taktika i poetika. Ima toga još,
neka svako dopuni sopstvenim zapažanjima.
I onda smo, naravno, okruženi (potopljeni, zatrpani,
obezglavljeni) i prožeti sveprisutnim rezultatima
ovakve kulturne politike, dosledno sprovođene poslednjih
dvadeset godina – u sistemima koji su se politički
i ideološki na prvi pogled jako razlikovali međusobno,
a na drugi pogled ostajali suštinski srodni. Ti
rezultati su toliko poražavajući i ponižavajući
i civilizacijski razorni da se najlakše opisuju
– i otpisuju – kao odsustvo bilo kakve suvisle strategije,
razvojnog plana, sistema, organizacije, koordinacije...
U svakom slučaju, vidimo da se tom i takvom kulturnom
politikom – tom i takvom nekulturom – ne možemo
ponositi. Čast izuzecima, jer uvek ima izuzetaka,
koji, znamo, samo potvrđuju pravilo i koji nas,
u stvari, čine samo na čas radosnim, a negde dublje
još tužnijim, jer kao da ne pripadaju ovde, kao
da su zalutali među nas, kao da bi bilo bolje za
njih da se što pre otrgnu i spasu dok još mogu...
Vrlo je realna, nažalost, ta naša kulturna politika,
a njeni dometi i rezultati su očigledni, vapaj da
nešto već jednom mora da se preduzme čuje se sa
svih strana. Ali, eto, nikako da nešto preduzmemo.
Zaustavljeni smo tim olako postignutim konsenzusom
u vezi sa pitanjem kako smo dospeli tu gde smo dospeli:
tako što, kao, nemamo kulturnu politiku. To je nepodeljeni
i neupitni odgovor koji naizgled sve objašnjava,
iako ništa ne rešava. Kako da ne. Oni koji tako
govore u stvari se stide onoga što sprovode i onoga
u čemu učestvuju. Tako je indikativna ova dvoličnost.
Sprovodiš konkretnu kulturnu politiku godinama i
decenijama, ali ne usuđuješ se da je javno ekspliciraš
i elaboriraš, nećeš da staneš iza nje, ne želiš
da te poistovete, prozovu, kritikuju... Zato što
intimno znaš da sa tom i takvom kulturnom politikom
nešto duboko i dalekosežno nije u redu, znaš da
je inferiorna i manjkava, znaš da ova zemlja i ovi
ljudi zaslužuju bolje... Znaš, ali ne smeš da kažeš,
pa se onda pravdaš žalopojkama kako, eto, nemamo
kulturnu politiku.
Vrednosni preokret
Iza nas su dve decenije sistematskog srozavanja
nivoa kulturnih potreba. Zato se kao jedan od zahteva
neophodne politike kulture nameće sistematsko i
koordinirano delovanje u svim segmentima kulturnih
aktivnosti na postepenom podizanju nivoa kulturnih
potreba na svim nivoima društva. Kreiranje kulturne
potražnje i investiranje u nju je preduslov povraćaja
kulturne kompetencije društva. Društvo koje je kulturno
nelegitimno samim tim postaje socijalno nelegitimno.
I obrnuto, društvo kojem nedostaje socijalnog kapitala,
koje je na samom kraju XX veka kapituliralo u svim
ključnim svojim aspektima, samim tim je izgubilo
kulturnu kompetentnost i konkurentnost, propada
u stanje hronične akulturnosti i disfunkcionalnosti.
U prethodnom periodu naše društvo izgubilo je kompetencije
neophodne za održiv imanentan razvoj i za ravnopravan,
konkurentan i saradnički odnos sa drugim zajednicama.
Naše društvo mora dostići produktivni minimum kompetentnosti
i kompetitivnosti, ne samo u domenima kao što su
tržišna ekonomija, demokratski sistem i demokratska
javnost, socijalna, pravna i javna sigurnost, ne
samo u domenima znanja i obrazovanja, spoljne politike
itd. nego pre svega toga – u domenu morala i odgovornosti.
A kako, ako ne iz kulture? Bez utemeljenja u kulturi
ništa nije stvarno.
Kako postići taj postepeni rast kulturnih potreba,
taj vitalni apetit za kulturu? Treba imati u vidu
da su potrebe i želje samo učinak strukturom i programom
zadane funkcije. Ta funkcija proističe iz sistema
zasnovanog na kulturi. Treba nam jasna definicija
sistema kulture i nedvosmisleno opredeljenje za
njegovu punu realizaciju. Radi definisanja odgovaraćeg
modela potrebno je demistifikovati uvreženo površno
shvatanje o ideološkoj i institucionalnoj razdvojenosti
kulture i umetnosti od politike i ekonomije, od
prava i međunarodnih odnosa, od školstva i zdravstva,
od vojske i policije uostalom, od ekologije i tehnologije,
kao i od svih drugih društvenih subjekata i procesa.
Pitanje kulture uvek je pitanje kvaliteta (kakvoće,
izvrsnosti, vrednosne supstance) i osobenosti (posebnosti,
različitosti kao identiteta i identiteta kao različitosti),
i to u svim oblastima, delatnostima i društvenim
odnosima. Jedan od strateških ciljeva naše politike
kulture trebalo bi da bude i plansko ulaganje u
podsticanje i osnaživanje potreba za
|
kvalitetom i za standardima koji su emancipatorski
i koji obezbeđuju razvoj slobodnog, otvorenog,
modernog, racionalnog i odgovornog, dakle
demokratskog društva.
Za početak, treba pokazati eksplicitno šta
su ciljevi, prioriteti, instrumenti, subjekti
stare ali i dalje vrlo postojeće i kao što
smo videli vrlo dosledne i nažalost vrlo
efikasne kulturne politike. Treba ukazati
na motive i izvođače te kulturne politike,
bar tokom poslednjih dvadeset godina. Treba
ukazati na mitologizovane ciljeve i pogubnost
lažnih opravdanja koja su se nudila i koja
se još
|
|
|
|
|
|
Pitanje
kulture uvek je pitanje kvaliteta (kakvoće,
izvrsnosti, vrednosne supstance) i osobenosti
(posebnosti, različitosti kao identiteta
i identiteta kao različitosti), i to u svim
oblastima, delatnostima i društvenim odnosima
|
|
|
|
|
uvek nude. Istovremeno, treba ukazati na ciljeve,
prioritete i instrumente upravo suprotne kulturne
politike: kulture prava i zagarantovanih sloboda
svih građana, kulture održivog razvoja, kulture
produkcije i reprodukcije smisla i utemeljenih vrednosti,
kulture konačno usvojene modernosti, kulture komunikacije,
saradnje i zdrave konkurencije sa svetom i vremenom
u kojem živimo. I treba bez odlaganja takvu politiku
kulture sprovoditi dosledno svim raspoloživim instrumentima,
sredstvima, snagama. To se može, ako iskreno hoćemo
kulturu umesto nekulture.
Kulturu od nekulture na nivou sistema deli osnovna
distinkcija: ili poredak kontrole uverenja ili poredak
kontrole posledica uverenja. To je ključna alternativa,
tu će se ili odigrati pomak i preokret, ili neće.
Probali smo, pa znamo: kultura je nelagodna, ali
nekultura je mnogo nelagodnija. Sada valjda znamo
i valjda umemo da kažemo kakva je naša zamisao slobode,
smisla, pouzdanja i blagostanja u zadatim granicama
nužnosti i dužnosti, koje inače važe za sve ljude,
za sve narode. Valjda nije teško izjasniti se kakva
je kultura do koje nam je stalo i bez koje ne možemo
da živimo. Valjda nije teško izjasniti se za spasonosni
vrednosni preokret. I zato, oštro i nedvosmisleno:
ne treba nama nekakva zamišljena, idealna, savršena
kulturna politika, nego konkretna, delotvorna, predana,
beskompromisna politika kulture.
Sažeto u slogan, pogubna kulturna politika koja
je na delu može se podvesti pod slogan: što
srpskije – to bolje. A slogan politike kulture,
bez koje nam nema spasa, morao bi da glasi: što
bolje – to srpskije. U inicijalnoj fazi vrednosnog
preokreta to bi bila zadovoljavajuća retorička definicija.
Sam princip, naravno, glasi jednostavno: što
bolje. Pogubna kulturna politika i vladavina
nekulture svodi se na: što srpskije. Politika
i vladavina kulture svodi se na: što bolje.
Strukturna tajna verodostojnog
preokreta
Kada i kako nastaje koreniti preobražaj zadatog
istorijskog ili duhovnog okruženja, koji dovodi
do nesravnjive promene poretka i odnosa svih elemenata
i faktora u njemu, na svim nivoima, u svim aspektima,
nepovratno?
Konverzijom. Konverzijom čega? Iz čega u šta? Konverzijom
teksta i konteksta. Konverzijom oznake i označenog.
Konverzijom tela i energije. Konverzijom svrhe i
razloga. Konverzijom pitanja i odgovora. Konverzijom
gospodara i sluge. Konverzijom ideje i interesa.
Konverzijom pravila i izuzetka. Dakle, konverzijom
dva opozitna pola jedne strukturalne relacije. Daćemo
još neke primere pa će biti jasnije.
Konverzija je pretvaranje A u B, ako između A i
B postoji neka veza i odnos. Logički, to je implikacija
kao ekvivalencija: smisao implikacije prenesen i
u suprotnom smeru – do ekvivalencije. Retorički,
konverzija je prevod, s tim da pri ovakvom prevodu
pojam služi da strani jezik i maternji zamene uloge.
Odmah treba reći da je reč o istoj zakonitosti koja
utemeljuje na jednoj strani socijalne revolucije,
a na drugoj umetnička remek-dela, na jednoj strani
velike naučne i teorijske prodore, a na drugoj uspostavljanje
drugačijih ličnih i kolektivnih identiteta, na jednoj
strani tipično individualno zaljubljivanje, a na
drugoj strani konačnu emancipaciju od dotad naizgled
neporecive i sveprisutne represije. Nekad se konverzija
desi prvo u glavi, a potom u svetu, a nekad prvo
u svetu, pa u jednoj glavi, pa potom u mnogim glavama.
Evo primera. Evo kada i kako dolazi do paradigmatskih
promena, do smena epoha: kada podatak dobije status
metafore ili kada metafora dobije status podatka;
kada želja dobije status savesti ili kada savest
dobije status želje; kada Sfinga dobije status Edipa,
a Edip status Sfinge; kada sluga dobije status gospodara
ili kada gospodar dobije status sluge; kada apsolutno
dobije status relativnog ili kada relativno dobije
status apsolutnog; kada sidro dobije status jedra
ili kada jedro dobije status sidra; kada buka dobije
status tišine ili kada tišina dobije status buke;
kada tačka dobije status volumena ili kada volumen
dobije status tačke; kada neizrecivo dobije status
izrecivog ili kada izrecivo dobije status neizrecivog;
kada argumentacija dobije status represije ili kada
represija dobije status argumentacije; kada logos
dobije status apokalipse ili kada apokalipsa dobije
status logosa; kada matica dobije status alternative
ili kada alternativa dobije status matice; kada
sećanje dobije status projektovanja ili kada projektovanje
dobije status sećanja;
kada vlastito dobije status
našeg ili kada naše dobije status vlastitog;
kada vera dobije status sumnje ili kada sumnja
dobije status vere; kada politika dobije status
ekonomije ili kada ekonomija dobije status
politike; kada Mao dobije status Taoa ili
kada Tao dobije status Maoa; kada konačno
dobije status beskonačnog ili kada beskonačno
dobije status konačnog; kada slučajno dobije
status neizbežnog ili kada neizbežno dobije
status slučajnog; kada spoljnje dobije status
unutrašnjeg ili kada unutrašnje dobije status
spoljnjeg; kada zločinac dobije status heroja
ili kada heroj dobije status zločinca; kada
genotip dobije |
|
|
status fenotipa ili kada fenotip dobije status genotipa;
kada nadgradnja dobije status podležećeg ili kada
podležeće dobije status nadgradnje...
Preovlađujuća predstava sveta i na toj predstavi
zasnovan vladajući poredak preobraziće se iz korena
i nepovratno uvek kada u sistemu zamene mesta i
funkcije: poznato i nepoznato, hardver i softver,
težište i obod, virtualno i fizičko, javno i privatno,
očigledno i skriveno, meditacija i akcija, neopravdano
i nezakonito, prijatno i bolno, otrov i lek, ulaz
i izlaz, pre i posle, dati i primiti, putovanje
i povratak.
Svako putovanje je povratak kući.
Bern, 1905.
Mileva zastaje za trenutak sa kucanjem:
– Ali Alberte, ovo su potpuno ista ispitna pitanja
koja si zadao studentima i prošle godine.
– Tačno. Ali promenio sam odgovore.
Autor je diplomirani filozof
i upravnik Narodne biblioteke Srbije
|