|
Pod kojim uslovima politička filozofija
može danas da doprinese emancipaciji? Ovo
pitanje je utoliko značajnije jer smo svedoci
povratka jedne političke filozofije ili
čak povratka političkoj filozofiji koja
ničim ne pokazuje da želi da se bavi pitanjem
emancipacije. Da li prisustvujemo povratku
političke filozofije, odnosno restauraciji
jedne akademske discipline ili nečemu što
je potpuno drugačije – povratku političkih
stvari? Posle sumraka političke filozofije
mogao bi da počne povratak toj zanemarenoj
disciplini, koja je paralelna rehabilitaciji
prava i moralne filozofije. Sve drugo je
povratak političkih stvari i one se pojavljuju
u trenutku rastakanja totalitarnih dominacija.
One prodiru u sadašnjost prekidajući zaborav
koji ih je učinio neprirodnim i stavljaju
tačku na svaki pokušaj da budu izbrisane,
tvrdi filozof Migel Abensur.
Politička filozofija
i kritička misao
Već je Fojerbah 1842. u knjizi Neophodnost
reforme filozofije pozvao na razlikovanje
između dva tipa reforme: bilo da je u pitanju
filozofija koja proističe iz istog istorijskog
fonda iz kojeg proističu filozofije koje joj
prethode, bilo da je |
|
 |
 |
Migel Abensur, jedan od
najznačajnijih političkih
teoretičara današnjice,
održao je predavanje u Francuskom
kulturnom centru (19. marta)
o temi »Kritička politička
filozofija i emancipacija?«
Abensurovo interesovanje
su sadržaj i dinamika politike
koja u centar stavlja težnju
pojedinca i naroda za slobodom
i slobodnim delanjem u društvenim
menama.
Autor desetak knjiga, Abensur
je univerzitetsku karijeru
započeo 1967. na Sorboni.
Predavao je političku teoriju
i filozofiju na Pariskom
institutu za političke studije,
zatim na Univerzitetu u
Remsu, da bi potom bio redovni
profesor na Univerzitetu
Pariz VII Žisje. Nakon Žan-Fransoa
Liotara i Žaka Deride bio
je predsednik Međunarodnog
koledža za filozofiju. Već
je 30 godina urednik jedne
od najuglednijih biblioteka
»Kritika politike« u izdavačkoj
kući »Pajo«, u kojoj je
izdao šezdesetak knjiga.
Tokom 70-ih i 80-ih godina
bio je urednik niza uglednih
časopisa. Na srpski jezik
prevedene su njegove knjige
Elementarno zlo,
Demokratija protiv države,
Proces protiv majstora
sanjara, Utopija
od Tomasa Mora do Valtera
Benjamina, Smejati
se zakonima, O
magistratu i bogovima.
Trenutno piše knjigu o Stendalovom
romanu Crveno i crno
i odnosu Stendala, koji
je imao odličan uvid u revolucionarne
događaje, prema Francuskoj
revoluciji.
Migela Abensura je na odlično
posećenom predavanju u Francuskom
kulturnom centru predstavio
Ivan Vejvoda, Abensurov
lični prijatelj i nekadašnji
student političke filozofije. |
 |
|
|
|
reč o filozofiji koja
proističe iz nove ere ljudske istorije, »filozofija koja je samo dete
filozofske potrebe je jedna stvar; ali filozofija
koja odgovara na potrebu čovečanstva je sasvim druga
stvar«. Treba, kaže Abensur, praviti razliku između
oživljavanja jednostavne akademske discipline, koje
počinje kao »obnova političke filozofije« koja polazi
od toga kao da se ništa nije dogodilo i posttotalitarnog
izraza potrebe za politikom. Otkriće političkih
stvari posle totalitarne dominacije težilo je da
poništi i zauvek izbriše političku dimenziju ljudskog
bivstvovanja, ukratko, dete ljudske potrebe.
Ako se mere efekti, nije beznačajno razlikovanje
suštine značaja obnove političke filozofije. Lako
postaje jasno da, ukoliko označava samo restauraciju
akademske discipline, ta obnova uključuje nezainteresovanost
za svaki oblik kritičke misli, ako ne i otvoreno
suprotstavljanje. Uistinu, pita se Abensur, ne radi
li se, kada je reč o »novim filozofima«, o
|
politici istiskivanja kritičke teorije
ukoliko je ova delimično povezana sa školom
sumnje, odnosno »paklenim triom Marks–Niče–Frojd«
i time sa kritikom dominacije koja je trebalo
da bude zanemarena, jer bi nas učinila slepima
za specifičnosti politike. Naprotiv, ako
ta obnova prihvata političke stvari koje
se vraćaju, teorijska situacija izgleda
sasvim drugačije: ukoliko se političko pitanje
ne redukuje na nekonfliktno upravljanje
postojećeg poretka, nego se otvara za jedno
reformulisanje pitanja emancipacije »ovde
i sada«, veza sa kritičkom mišlju i, preciznije,
sa kritičkom teorijom kao kritikom dominacije
uspostavlja se u istoj meri tamo kuda neophodno
prolaze putevi emancipacije, ako ne isključivo
preko te kritike. Drugim rečima, zapaža
se jedno nepovratno udaljavanje između politike
i
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
dominacije. Ti se fenomeni, koji proističu iz kritike
dominacije, ne mogu ignorisati, te se to udaljavanje
potvrđuje kao legitimno u istraživanju, odnosno
otkrivanju odnosa, možda novog, između kritičke
teorije i političke filozofije. Abensur se zalaže
upravo za taj put u potrazi za kritičkom političkom
filozofijom, ili kritičko-utopijskom, jer se tako
ne skreće sa političkih stvari i izvora političkih
pitanja, a njime se ide utoliko sigurnije jer orijentacija
ka emancipaciji doprinosi istovremeno da se izbegnu
dve podvodne stene, obe pogubne, a to su zaborav
fenomena dominacije i slepilo za razlike između
političkog i dominacije.
Politička paradigma: stvarnost,
dominacija, sloboda
Abensur političku paradigmu vidi u afirmaciji
specifičnosti političkih stvari i u rešenosti
da se vodi računa o stvarnosti, umesto o samoj
politici, i odvaja je od svake druge dimenzije
koja bi mogla da je dovede dotle da izgubi sopstveni
smer i logiku. Bio je dugotrajan rad u modernosti
i njegov je zadatak bio da odvoji političko od
teološkog, da okonča političko-teološku vezu.
Jedan od učinaka političke paradigme, i to ne
manji, bio je da je, zahvaljujući bacanju svetla
na specifičnosti političkih stvari, odbio svođenje
politike na dominaciju. Tačnije, radi se o tome
da politička paradigma radikalno afirmiše razliku
u sadržaju politike tako da ona ne može da se
meša sa dominacijom, raskidajući tako sa viševekovnim
verovanjem da je politika skup strategija i sredstava
čiji je cilj da se nekima omogući dominacija nad
većinom, kao da to verovanje nije uzdrmano i uništeno
revolucijom grčkog grada i velikim modernim revolucijama.
Abensur ističe da je Hana Arent dominaciju smestila
uz »oikos«, a političke stvari uz grad, otvarajući
tako na nov kvalitetan način jaz koji je postojao
između ovih dveju sfera antičkih gradova.
Tek izlaskom iz »oikosa« građanin stupa u politički
prostor čiji su svi članovi jednaki: on pristupa
politici čiji je smisao sloboda delajući usaglašeno
sa drugima. U toj konstelaciji sloboda je antipod
dominacije, jer označava poziciju koja je izvan
odnosa naređivanja i poslušnosti, radi se o tome,
naime, »da se ne bude ni podanik ni gospodar«.
Nesporno je da je takav odnos uslov pluralnosti.
Iz veze politike i slobode neizostavno proizlazi
da dominacija, uprkos mišljenju da je ona suština
politike, nema nikakve veze sa politikom i da
više nego išta predstavlja element destrukcije.
Predstavljanje politike kroz unilateralnu prizmu
dominacije nesumnjivo može dovesti do katastrofe.
Promišljajući istoriju u znaku ponavljanja dominacije
i dominacije ponavljanja, istorija se predstavlja
kao večita katastrofa. Ona ostaje slepa za slobode
ali i za trenutke nastanka slobode. A to su trenuci
koji se u svom sledu mogu čitati kao istorija
diskontinuiteta slobode, kao iskustva slobode
čija su najznačajnija razdoblja grčka demokratija,
rimska republika, italijanske republike i velike
moderne revolucije u kojima se mešaju, da bi se
uzajamno ojačala, osećanja revolta i želje za
slobodom.
Najzad, ne treba li u toj paradigmi videti tendenciju
da se totalitarizam promišlja jednostavno kao
rast dominacije, čak i monstruozan, koji bi bio
loša posledica paradigme kritike dominacije, pita
se Abensur i odgovara da oni koji tako misle ostaju
bespovratno neosetljivi na totalnu dominaciju
i na njen karakter koji najviše zabrinjava, a
to je destrukcija političke sfere i, iznad svega,
političkog položaja ljudi.
Izbor i prevod Olivija Rusovac
|