Povodom nedavne
izjave premijera Koštunice
Da li je cilj
bombardovanja bio nezavisnost Kosova?
Jedinstven
stav međunarodne zajednice da je za Kosovo najbolje
rešenje visoka autonomija tek je s porazom Srbije
u ratu sa NATO-om evoluirao u pravcu nezavisnosti
Premijer Koštunica je izjavio da je »cilj bombardovanja
Jugoslavije pre devet godina bio stvaranje prve
države NATO u svetu«. Da li je to tačno?
Dejtonski pregovori i sporazumi su potpuno zaobišli
kosovski problem, jer je bilo ključno pridobiti
Miloševića, što bi bilo teško ili čak nemoguće
ako bi se otvorio i problem Kosova. »Da bi mogli
da zaokruže dil, Holbruku i njegovom timu bila
je neophodna Miloševićeva saradnja u privođenju
njegovih bosansko-srpskih satrapa, ali oni nisu
mogli računati na njega kao faktičkog partnera
i istovremeno povesti razgovor o Kosovu. Zato
Kosovo nikad nije bilo na pregovaračkom
stolu... Da je Kosovo bilo na dnevnom redu,
ne bi bilo dila o Bosni«, ocenjuje Halberastam
(War in a Time of Peace). »Da je Kosovo
stavljeno na dnevni red, Dejtonski sporazum
bi propao«, eksplicitni su Petrič i Pihler (Dugi
put u rat).
U debati u Senatu SAD, uoči bombardovanja, senator
Džozef Bajden podseća na razgovor sa Rugovom
pred Dejton: »Dr Rugova je prišao meni i drugima
i rekao: ‘Ubacite nas u Dejton. Dok se o tome
raspravlja, ubacite nas u dnevni red’. Tada
smo, po mom mišljenju, načinili grešku. Rekli
smo, ‘Ne, vi niste na dnevnom redu; to je samo
o Bosni. To je o Bosni i ni o čemu drugom’«.
To je bilo veliko razočaranje za Rugovu. On
je, s dobrim razlogom, strahovao da će njegova
dotle neprikosnovena pozicija lidera kosovskih
Albanaca biti ozbiljno uzdrmana i da će politika
pasivnog otpora i građanske neposlušnosti biti
dovedena u pitanje. To se zaista i desilo. Pristalice
oružanog otpora dobile su vetar u leđa. Jedan
od njih, Bardilj Mahmuti, o tome kaže: »Tek
kada je posle Dejtona postalo jasno da međunarodna
zajednica ništa neće preduzeti, naš stav je
počeo da se uvažava«.
Sjedinjene Američke Države su dugo podržavale
Rugovu u njegovoj borbi za primat na Kosovu.
»Mi smo nastojali da ojačamo umerene Albance,
ohrabrujući dijalog sa Beogradom usmeren na
obnovu autonomije Kosova i obeshrabrivali smo
međunarodnu podršku OVK-u«, kaže Medlin Olbrajt.
SAD su još u proleće 1998. godine smatrale OVK
terorističkom organizacijom. To je u Beogradu
23. februara 1998. godine rekao specijalni predstavnik
SAD, ambasador Robert Gelbard.
Simuliranje
pregovora
U principima Kontakt grupe, koji ne mogu biti
predmet pregovora u Rambujeu, dve tačke su bile
ključne: teritorijalni integritet SRJ i visok
nivo samouprave na Kosovu.
Pregovore u Rambujeu nijedna od strana nije
shvatila kao priliku za pravo pregovaranje,
tako da su svi glavni akteri (SAD, Srbi i Albanci)
više simulirali pregovore nego što su pokušavali
da pregovaraju. Još pre Holbrukove posete Beogradu
i pregovora koji su se završili sporazumom,
Amerikanci su vršili pritisak na saveznike u
NATO-u da donesu generalnu odluku o napadu na
Jugoslaviju. Amerikanci se nisu protivili francuskoj
inicijativi da se pokuša još jednom sa pregovorima,
ne samo kao ustupak svojim saveznicima i Rusiji,
već i stoga što bi im to dalo mogućnost da pred
svetskim javnim mnenjem tvrde da su sve pokušali.
Međutim, američka administracija je istovremeno
učinila sve da pravih pregovora i ne bude. U
stvari, Rambuje je trebalo da im pomogne da
se lakše prihvati ideja intervencije. Kao što
je Džejms Rubin kasnije rekao, pregovori u Rambujeu
su »smišljeni da ne uspeju«.
I srpska strana je simulirala da pregovara.
Svetu je takav signal poslat već sastavom delegacije.Da
je Milošević želeo ozbiljno da pregovara otišao
bi u Rambuje na čelu srpsko-jugoslovenske delegacije
(kao što je otišao u Dejton) i autoritativno
pregovarao, umesto što je napravio cirkus sa
brojnom i politički beznačajnom multietničkom
delegacijom. Prihvatio bi politički deo Sporazuma
jer je to bilo najviše što je mogao da dobije
– široka autonomija, ali ne i nezavisnost. Umesto
toga, srpska delegacija je poslala svoju verziju
16. februara, kojom je »iskasapila« politički
deo, brišući čitava poglavlja i unoseći potpuno
nova, čak menjajući i Osnovne principe Kontakt
grupe na kojima je sama insistirala, iako je
znala da to ne može biti prihvaćeno, pogotovu
ne pred kraj pregovora.
Ne bi otvoreno, tokom pregovora u Rambujeu,
poslao na granicu sa Kosovom pet brigada Jugoslovenske
vojske i velike policijske snage (o čemu je
svakodnevno izveštavala Verifikaciona komisija
OEBS-a i celokupna svetska štampa, bez demantija
iz Beograda), čime je demonstrirao da ne očekuje
ništa od pregovora. Ukratko, da je želeo pregovore
i verovao u njih Milošević ne bi svojim stavovima
i ponašanjem išao naruku željama gđe Olbrajt
da pregovori propadnu i da odgovornost padne
na srpsku stranu.
Da je kosovsko-albanska strana želela ozbiljno
da pregovara ne bi odbila deset principa Kontakt
grupe koji su utvrđeni kao non-negotiable
jer je to bio uslov za dalje pregovore. Time
su jasno pokazali da su došli sa čvrstim stavom
da prihvataju da razgovaraju samo o nezavisnosti,
iako su znali da međunarodna zajednica nije
spremna to da prihvati.
Ciljevi
intervencije
Kad je reč o ciljevima intervencije
NATO-a, proklamovanim i stvarnim, valja reći da
su se oni menjali sa razvojem situacije – od primoravanja
Miloševića da sedne za pregovarački sto, do humanitarne
intervencije, ali tek posle njegove akcije masovnog
etničkog čišćenja Albanaca, očuvanja kredibiliteta
i jedinstva NATO-a, uključujući i druge verovatne,
ali nedeklarisane ciljeve, kao što je rušenje
Miloševića.
Među tim ciljevima nije bilo ostvarenje nezavisnosti
Kosova, iz sasvim razumljivih, veoma pragmatičnih
razloga. Tridesetog maja 1999, posle prijema kod
Klintona, Rugova je
|
razgovarao sa Medlin Olbrajt. Rugova
je rekao da je njihov cilj nezavisnost,
ali da bi mogli prihvatiti i privremeni
status međunarodnog protektorata ili,
šaleći se, pedeset prve američke države.
Olbrajtova mu je odgovorila da Sjedinjene
Američke Države ne mogu podržati nezavisnost,
ali da će učiniti sve što mogu da Kosovu
obezbede autonomiju i bezbednost. Olbrajtova
objašnjava u jednoj fusnoti njenih memoara
(Madam Secretary) zašto nisu
bili za nezavisnost: »Naša nesklonost
da podržimo nezavisnost manje je proisticala
iz principa, već pre svega iz procene
stavova u regionu. Makedonija i Grčka
su se snažno suprotstavljale nezavisnosti
Kosova, jer su se plašile da to može da
potpali separatističke ambicije među njihovim
Albancima. Druge zemlje su takođe imale
manjine sa aspiracijama na nezavisnost,
uključujući Čečene u Rusiji, Abhaze u
Gruziji, Kurde u Turskoj, Baske u Španiji.
Na opštijem planu, neki Evropljani su
se pribojavali da bi nezavisno Kosovo
moglo postati žarište islamskog ekstremizma
i
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
organizovanog kriminala. Mi nismo mogli ostvariti
naše ciljeve na Kosovu bez podrške iz Evrope,
a ne bismo dobili evropsku podršku ako bismo podržali
nezavisnost Kosova«. Volfgang Petrič kaže da mu
je »bilo jasno da bi Milošević mogao da se osloni
na formulu Kontakt grupe, jer nijedan član grupe
nije u tom trenutku želeo nezavisno Kosovo, niko
nije želeo nove granice na Balkanu«.
Zato je formula o suštinskoj autonomiji za Kosovo
lako i jednostavno prihvaćena, ne samo u Rambujeu,
već i, posle Miloševićevog poraza, u Rezoluciji
1244. Ona nije uneta u Rezoluciju ne da bi se
Milošević podstakao da prihvati uslove međunarodne
zajednice, već stoga što u tom trenutku niko,
baš niko, sem kosovskih Albanaca, nije bio za
nezavisnost Kosova. Ni Amerikanci, ni njihovi
evropski saveznici, ni Rusi.
Taj stav Amerikanci i NATO su zauzeli pre i za
vreme Rambujea i nisu ga promenili tokom intervencije
i to su jasno stavljali do znanja i predstavnicima
kosovskih Albanaca. Klinton
|
je na samom početku intervencije rekao
da je cilj NATO-a da se Kosovari vrate
i dobiju »autonomiju koju su imali pre
nego što ju je Milošević oduzeo. To je
moja politika«. Nešto kasnije je konceptualno
objasnio svoj stav da budućnost Kosova
ne vidi u nezavisnosti: »Ono što većina
Kosovara želi je nezavisnost. To je svakako
razumljivo. Posle svega kroz šta su prošli,
sasvim je prirodno da oni izjednačavaju
suverenost sa opstankom. Ali, ja i dalje
mislim da to nije najbolji odgovor. Kosovu
nedostaju resursi i infrastruktura da
bi bilo sposobno za samostalan život.
Pored toga, susedi Jugoslavije, koji su
toliko propatili, strahuju da bi nezavisno
Kosovo bilo nestabilno i da bi sama nestabilnost
bila lako prenosiva... Pravo pitanje danas
nije da li će Kosovo biti ili neće biti
deo Srbije. Pravo pitanje je da li će
Kosovo i Srbija i druge zemlje regiona
biti deo nove Evrope. Najbolje rešenje
za Kosovo, za Srbiju, za Bosnu,
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
Hrvatsku, Makedoniju i sve zemlje Jugoistočne
Evrope nije beskrajno poigravanje granicama, već
veća integracija u Evropu u kojoj je suverenitet
važan, ali u kojoj granice postaju sve otvorenije
i manje važne u negativnom smislu... Na dužu stazu,
naš cilj za Kosovo ne treba da bude nezavisnost,
već međuzavisnost. Naša krilatica za region mora
biti integracija, ne dezintegracija«.
Promena
stava
Po završenoj intervenciji, 13. juna, Medlin
Olbrajt je kategorično ponovila taj stav u emisiji
»Meet the Press«: »Mi ne podržavamo nezavisnost
Kosova«. Ona kaže da je to jasno rekla Hašimu
Tačiju, Ibrahimu Rugovi i Redžepu Ćosji kad
se s njima srela u Nemačkoj: »Poenta je da će
imati vrlo visok stepen autonomije. Imaće izbore
u okviru konteksta koji je izgrađen«. Ona ne
spominje referendum kao mogućnost da se ipak
utiče na promenu statusa.
U intervjuu kosovskoj televiziji na dan donošenja
Rezolucije 1244 Žak Širak je, na pitanje da
li će autonomija možda voditi nezavisnosti Kosova,
odgovorio: »Mi ne želimo nezavisnost za Kosovo.
I, u stvari, Rezolucija to jasno odbacuje. Bilo
bi to vrlo opasno, jer bi moglo dovesti u pitanje
stabilnost ovog regiona i ponovo ga uvesti u
uzburkane vode«. Ministar Žospen je nekoliko
dana kasnije rekao da bi nezavisnost bila »tragična
greška«.
Svi ovi lideri nisu imali razloga da o ovoj
temi govore drugačije nego što misle. Oni su
tada verovali da nezavisnost nije najracionalnije
rešenje.
Međutim, nezavisnost Kosova je tokom proteklih
devet godina praktično ostvarena, ako ne u odnosu
na međunarodnu zajednicu, svakako u odnosu na
Srbiju, koja je formalno sačuvala teritorijalni
integritet, ali je praktično oterana sa Kosova,
pa se u tom smislu može reći da je bombardovanje
omogućilo nezavisnost Kosova, makar da nije
bilo njegov cilj. Jedinstven stav međunarodne
zajednice da je za Kosovo jedino rešenje visoka
autonomija, porazom Srbije u neravnopravnom
ratu sa NATO-om, evoluirao je, polako ali sigurno,
u pravcu nezavisnosti Kosova.
 |
| |
Živorad
Kovačević |
|