Posledice kosovske
krize
Samoodređenje
Zašto
Srbija ne pokaže da je u prošlosti njena vlast
mogla i drugačije, da nije bila toliko nemoćna
koliko se sada predstavlja, prikazujući se manjom
i nemoćnijom nego što zaista jeste
Dok raste broj zemalja koje priznaju nezavisnost
Kosova, naročito onih evropskih, oni koji se
protive tome, pre svega vlasti u Beogradu i
Ruska Federacija, tvrde da ništa nije gotovo.
Ne samo zbog činjenice da je Rezolucija 1244
SB UN još na snazi, a može biti ukinuta samo
usvajanjem nove, već i zbog niza događaja koji
su usledili nakon 17. februara, u svetu, ali
i na Kosovu i u Srbiji, bez Kosova.
Drugorazredni
scenario
Za domaće, najvažnije je da je Vojislav Koštunica
nakon dužeg perioda krize vlade odlučio da,
kako je rekao, »mandat vrati narodu«. Time je
kriza, koja je kulminirala »preglasavanjem«
Koštuničine grupe ministara od strane Tadićevih
i Dinkićevih, »razrešena a da nije okončana«.
Brzo smo to videli po onome što se događalo
na samom Kosovu na koje su srpski ministri počeli
da odlaze »nepristojno« često. »Nepristojno«
jer su njihove posete pre 17. februara, čast
izuzecima ako ih je zaista bilo, strogo »tajmingovane«
i vođene strategijom dobro plaćenih stranačkih
i državnih marketinških grupa. Srbija već odavno
za događajima kaska, pa i ova pojava nije izuzetak.
Za ministrima, došle su i nevolje, uz jasan
rizik da se igre transparentima, performansima
i kamenicama pretvore u nešto »konkretnije«.
To se i dogodilo na godišnjicu albanskog napada
na Srbe, 17. marta. Još nema zvaničnog izveštaja
šta se zaista događalo, ali je jasno da su pripadnici
međunarodnih snaga, kao oficijelna lica, preterali
i u sili i u izboru datuma za izbacivanje radnika
pravosuđa iz suda u Kosovskoj Mitrovici. S druge
strane, iz Beograda se otvoreno saopštava, a
to na terenu prenosi i ministar za KiM i novi
potpredsednik DSS Slobodan Samardžić, da je
ono što su Srbi radili deo beogradske strategije
tj. državne tajne koju sadrži Akcioni plan njegovog
ministarstva, navodno usvojen na sednici Vlade
Srbije, 14. januara. Ministar Samardžić i posle
užasnog rezultata faktičkog sukoba Beograda
i međunarodnih snaga poručuje da se ne sme odustati
i šalje predlog Ujedinjenim nacijama da se potpiše
sporazum o »stvaranju atmosfere funkcionalnog
odvajanja Srba i Albanaca«. Iako strane u poslednjem
sukobu nisu bile Srbi i Albanci. Ubijen je ukrajinski
vojnik i teško povređen jedan Srbin. Pala je
i ostavka regionalnog šefa UNMIK-a, Amerikanca
Džeralda Galučija, ali »nije prihvaćena«. Galuči
je, u intervjuu Večernjim novostima,
samokritički govorio o ponašanju vrha međunarodne
administracije na Kosovu. Vraćanje na posao
sprečiće njegove dalje kritike...
Bivše republike
Zbog sukoba u Mitrovici srpski
ministri u tehničkoj vladi svađaju se i dalje,
i sada, mnogo otvorenije, pokazuju koliko je malo
bilo državno jedinstvo. Kriza oko Kosova prenela
se i u Makedoniju, pa je zamalo došlo do »srpskog
scenarija«. Ipak, sve je završeno srećno po makedonsku
vladu: albanska DPA vratila se u vladu, a da nije
više pominjala jedan od svojih pet zahteva premijeru
Nikoli Gruevskom – da Makedonija odmah prizna
Kosovo. Verovatno na nagovor SAD, makedonski Albanci
su se primirili, predvođeni Arbenom Džaferijem
i Menhudom Tačijem. Uostalom, kako Albanci tako
i čitava država Makedonija u SAD vide svog glavnog
pokrovitelja i saveznika. Državu više ugrožava
politika EU zbog
|
nastojanja Grčke da Makedoniji i dalje
osporava pravo na ime. Makedonski Albanci,
inače veoma povezani sa Prištinom, shvatili
su da je važnije da uskoro uđu u NATO,
za šta imaju potpunu podršku SAD, nego
da destabilizovanjem svoje vlade osnaže
grčki veto.
Virus nezadovoljstva napao je i Vladu
Hrvatske, koja je zajedno sa Mađarskom
i Bugarskom, »podržana« tragičnim sukobima
od 17. marta 2008, odlučila da je zgodno
da se »podlegne pritiscima« iz Brisela
i Kosovo primi u društvo nezavisnih. Hrvatskoj
je to, posebno do tada, bilo iz više razloga
neuputno. Kako zbog ekonomskih interesa
u Srbiji tako i zbog učešća Srba u novoj
vladi Sanadera. No, nije bilo većih potresa,
nezadovoljstvo srpskih predstavnika u
vladi, demonstrirano ponuđenom ostavkom
potpredsednika, Slobodana Uzelca, prolongirano
je tako da se što pre zaboravi.
Priznavanju nezavisnosti Kosova dugo je
|
|
|
najavljivan »otpor« u Republici Srpskoj, kojom
suvereno i prilično autoritarno upravlja premijer
Milorad Dodik. Dodik, koji je podrška prodemokratskim
snagama u Srbiji, učestvuje na svakom važnijem
političkom i nacionalnom skupu u »matici«, što
je važan momenat njegove podrške i značaja u RS.
Naša doskorašnja partnerka u zajedničkoj državi,
Crna Gora, čiji je premijer ponovo Milo Đukanović,
oprezno čeka razvoj događaja na evropskoj i američkoj
sceni, pružajući ohrabrujuće signale na sve strane,
kako prema Prištini tako i prema Beogradu. No,
iako je dugogodišnji crnogorski režim siguran
u svoju dugovečnost, značajna srpska manjina i
njene stranke ali i jak Pokret za promjene Nebojše
Medojevića, koji nije krio da smatra da je crnogorska
nezavisnost važna ali je važno i prijateljstvo
sa Srbijom, obavezuju je prema vlastitim interesima
da se rukovodi prema crnogorskoj izreci »Ne žuri,
ne dangubi«. No, tu su i obaveze prema albanskoj
manjini koja povremeno pokazuje znake nestrpljivosti,
podsećajući vlast na svoju veliku podršku kada
se »biralo između Mila i Momira«. »Slučaj Tuzi«,
po njima, još nije dobro rešen. Ali i neki drugi
»slučajevi«...
Kosovo je obelodanilo i nejedinstvo SPC oko ovozemaljskih
tema, kao što je saradnja sa kosovskim institucijama
oko obnove verskih spomenika. Vladika raško-prizrenski
u neočekivanom sukobu sa crnogorskim mitropolitom
Amfilohijem, koji zamenjuje srpskog patrijarha,
stalno se poziva na odluke vlasti u Beogradu,
a za crkvenu priznaje samo Sveti sinod SPC, a
ne i patrijarhovog zamenika.
Evropska
muka, svetski problem
I izbori u Španiji su prošli,
mada nisu samo oni bili problem za vlast socijalista:
Katalonija, a posebno Baskija nisu time neutralisale
opasnost od agresivnog separatističkog nacionalizma.
Iako su upozorenja koja već mesecima na sve strane
stižu iz Beograda, da bi priznavanje Kosova bilo
opasan presedan i da bi imalo i kratkoročne i
dugoročne posledice po stabilnost i mir u svetu,
delovala, zbog interesa onog ko ga šalje, ne samo
suvišna već i pomalo neumesna, znalo se da nisu
nimalo deplasirana. »Poseban slučaj«, kako su
SAD i velike zemlje EU obrazlagale svoje namere
da priznaju Kosovu nezavisnost, nije ubedio ni
poznavaoce međunarodnog prava, a o praktičarima
da i ne govorimo. Najjači »odziv« je dobijen u
Abhaziji i Južnoj Osetiji, delovima Gruzije koji
su na referendumima odlučili da se pripoje Rusiji,
a javlja se ponovo i moldavsko Pridnjestrovlje.
Sve to Rusiji, sa učvršćenom i uvećanom ličnom
vlašću Vladimira Putina, daje snažan podsticaj,
a SAD i posebno EU stavlja pred nove izazove.
Pobedničkim
|
scenarijem sa izborom Dmitrija Medvedeva
za Putinovog naslednika Putin je pokazao
da ima kako podršku na izborima (i to
ogromnu) tako i da se njegova moć kontrole,
ne samo institucija već i najvećeg dela
društva, popela do samog vrha. Potvrda
unutrašnje moći brzo je pokazala i uvećanje
spoljašnjeg uticaja Rusije, što se brzo
pokazalo u poseti nemačke kancelarke Angele
Merkel Putinu i Medvedevu. Povećanje uverljivosti
Kremlja odmah se pokazalo u izjavi Merkelove
da na aprilskom samitu NATO
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
Nemačka nije spremna da tek tako podrži
ulazak Ukrajine i Gruzije u NATO, zbog unutrašnjih
podela i nestabilnosti u tim zemljama! Ukrajina
je, iako je njena vlast prozapadna i želi u EU
i NATO, bojažljiva kada je u pitanju nezavisnost
Kosova jer se, kako se komentariše, boji da se
ne otvori pitanje statusa Krima.
Energetska kriza i propast američkog rata u Iraku,
kao i velika previranja u SAD koja se jasno vide
u dugačkoj predizbornoj kampanji, Rusiju osnažuju
što, nažalost, u Beogradu kod dela političara
izaziva neku vrstu »imperijalno-pravoslavnog delirijuma«
koji je Srbiju prilično gurnuo od njenog osnovnog
interesa. Pametan zaključak da samo kao članica
EU Srbija može da učini nešto konkretno da osnaži
svoje interese na Kosovu, biće stavljen na testiranje
na republičkim i lokalnim izborima 11. maja. Zapadni
zvaničnici, suočeni sa mogućnošću da se deo Kosova
pretvori u stalno žarište, sada, kao šef švedske
diplomatije Karl Bilt, govore o neophodnosti novih
razgovora Beograda i Prištine oko regulisanja
osnovnih potreba građana Kosova. I iz NATO se
čuju »ohrabrujući signali« pred bukureštanski
samit: generalni sekretar NATO Jap de Hop Shefer
kaže da se sa aprilskog susreta očekuje »snažan
signal Srbiji«. Iz Beograda nude nove pregovore,
ali pre svega o statusu. I dok ministar Samardžić
komanduje Srbima na Kosovu i kvari sve što se
da pokvariti, Vuk Jeremić, ministar spoljnih poslova
(sada svi samo »vršioci dužnosti«), ide po čitavom
svetu u potrazi za podrškom koja bi trebalo da
se potvrdi u septembru, na Generalnoj skupštini
UN. Bio je i u Libiji, kod Moamera Gadafija, i
u Vijetnamu... Tamo se žalio, nekadašnjim prijateljima
iz trećeg sveta, da je Srbija, baš kao i oni,
žrtva moćnih i okrutnih. U čemu svakako ima istine,
ali to nije »cela istina«.
Nedostojanstveno
Šta može ministar, on zastupa
politiku tehničke vlade, a ona uporno ne može
da se suoči sa pitanjem elementarnog nacionalnog
dostojanstva: zašto Srbija ne pokaže da je u prošlosti
njena vlast mogla i drugačije, da nije bila toliko
nemoćna koliko se sada predstavlja, prikazujući
se manjom i nemoćnijom nego što zaista jeste.
A naročito u odnosu na vreme kada je mogla bolje
da upravlja svojom sudbinom. Što nije samo vreme
vlasti Slobodana Miloševića, već se tiče i vladanja
onih koji su njega nasledili. Umnogome, ta je
vlast pokazala da je »nasledila« i pristup problemu
statusa Kosova, negirajući odgovornost srpske
i jugoslovenske države za loše odnose Albanaca
i Srba, za zločine koje je, po svemu poznatom,
smislila država 90-ih godina prošlog veka. Da
je to pitanje apsolvirano prvih godina nove vlasti
Srbija bi imala bolju i kredibilniju poziciju
i niko je, za podršku oko Kosova, ne bi mogao
ucenjivati poklanjanjem državne imovine. Samokritičnost
je pitanje nacionalnog dostojanstva, normalno
je u razvijenom svetu i dešava se, bar s vremena
na vreme...
Pokušaj da se sada realizuje verovatni »plan B«,
podela Kosova, koja nije prihvaćena kao tema u
pregovorima o statusu, uveliko je osujećen izazivanjem
nereda i tragedije u Mitrovici. Uvećavanje straha,
na sve tri involvirane strane u rešavanju krize,
samo će uvećati nesposobnost onih »na terenu«
da se racionalno ponašaju. To ne važi za Beograd
i perjanice njegove »kosovske« diplomatije. Oni
će se vratiti kući.
 |
| |
Nastasja
Radović |
|