Srbija je 3. februara 2008.
većinski odlučila da za naredni petogodišnji period
još jednom ponudi mandat predsednika Srbije Borisu
Tadiću; njegova pobeda primljena je sa primetnim
olakšanjem ali, iz razumljivih razloga, i bez
velikog trijumfa. Nije reč samo o tome što je
izborni rezultat tesan (za Tadića 50,5, a za Nikolića
47,7 procenata glasova), već pre svega zbog toga
što se pobednik našao pred velikim iskušenjima
u pogledu najkrupnijih pitanja društvenog i državnog
života Srbije.
Ako se izuzme prestiž njegove evropske orijentacije,
jedna od glavnih proba Tadićevog državničkog kapaciteta
biće kriza današnje Srbije za koju i sam snosi
deo odgovornosti. Zemlja se jednostavno rascepila
na dve gotovo podjednake polovine - onu za evropsku
i drugu za "domaćinsku" Srbiju. Za Tadića
su glasali Vojvodina, Beograd i Sandžak, a centralna
Srbija plus kosovski Srbi svoje su poverenje poklonili
Tomislavu Nikoliću. Koren problema je u velikim
ne samo političkim nego i u ekonomskim i kulturološkim
razlikama delova zemlje koji su godinama zanemarivani
i potcenjivani. Hoće li najzad Tadić i DS imati
snage da se suoče s ovim trenutkom gorke istine,
da makar pokrenu problem s mrtve tačke, ili će
aveti starih sukoba, koji nas već dve decenije
progone, još dramatičnije uskrsnuti?
Na državnom nivou predstoji mu temeljno kritičko
preispitivanje kako je do sada vodio javne poslove.
Zašto je, uprkos uspehu na parlamentarnim izborima
prošle godine, prihvatio inferiornu poziciju u
Vladi, dok je njegov koalicioni partner DSS sve
radio da ga podrije, čak i na ovim predsedničkim
izborima? Rezultati ovih predsedničkih izbora
prosto su razarajući ne samo za Koštunicu i njegovu
stranku nego i za koaliciju DSS i DS. Ovaj neprilični
savez usporavao je približavanje Evropi, gotovo
onemogućavao saradnju sa Hagom i sankcionisanje
ratnih zločina, zatvarao perspektivu svima, a
pre svega mladima, što je Tadića umalo koštalo
izborne pobede.
Još jedna okolnost ne daje pravo Tadiću na pijanstvo
pobede već ga obavezuje na trezveno suočavanje
sa novom realnošću. Jedan deo birača glasao je
za Tadića ne zato što je iskreno opredeljen za
njega već iz straha od Nikolića. Teško je da će
mu oni ostati privrženi i na sledećim izborima
ako se nešto ne promeni. Ovoga puta je razbijena
jedna dugogodišnja predrasuda da velika izlaznost
automatski znači i prednost za demokrate. Pokazalo
se da su ovi nesigurni birači ovoga puta odigrali
glavnu ulogu, pa otuda i pitanje: može li i šta
DS da učini da ih trajno privuče na svoju stranu?
Da li je DS uopšte u stanju da dođe do jasnijih
stavova, doslednijih demokratskih ideja i stamenijih
programa koji odgovaraju modernijem senzibilitetu
ipak većinske Srbije?
Nije tačno, kako tvrde Nikolić i krugovi oko Koštunice,
da je demokratski kandidat pobedio
|
time što je pokušao
da biračima u kosti ulije strah od opasnosti
povratka na staro. Istina je suprotna:
građani su odlučili da zaustave ovaj veliki
uspon radikala jer su u njihovoj izbornoj
ponudi lako prepoznali jednu politički
opasnu Srbiju. Nikolićeva neskrivena namera
da pravdu uzme u svoje ruke, da revidira
sudske procese Đinđićevim ubicama i drugim
Miloševićevim glavešinama birači su, čak
i oni umereno skloni nacionalizmu, doživeli
kao napad na Republiku i njene institucije,
Ustav i zakone. Ali i kao neposrednu opasnost
da ova pošast sutra dođe i na njihov kućni
prag. Bilo je tu još nešto. U nedostatku
pravog programa
|
|
|
radikali su u izbornoj kampanji neštedimice nudili
zaposlenje za sve i neumerene socijalne novčane
beneficije za razne slojeve društva. Ljudi su
u tome lako prepoznali jednu vrstu populizma,
čak i nekog primitivnog komunizma koji će ih vrlo
brzo poravnati u opštem siromaštvu. Kod radikala
je, dakle, bila reč o tome ne samo da se promeni
režim nego i ceo ustavni poredak i da se vaspostavi
onaj stari i prevaziđeni sistem vrednosti i "odnos
snaga" u društvu. A uz to neizbežno ide i
povratak nekažnjivog ubijanja, pljačke i konfrontacije
s okruženjem i svetom.
Velika izlaznost u oba izborna kruga - a tako
nešto se kod nas odavno nije desilo - svedoči
o tome da su građani, bar oni pretežno demokratski
orijentisani, bolje razumeli svoje vreme od stranaka
koje pretenduju da ih predstavljaju. U njihovom
ponašanju jasno se otkriva osuda stranačke samovolje
i uzurpacije vlasti i vlasništva. Velika izborna
apstinencija prethodnih godina izražavala je jasno
negodovanje zbog besputne stranačke politike,
ali i protest protiv zloupotrebe institucije izbora.
Na prošlogodišnjim parlamentarnim izborima građani
su poručili jedno, a stranke su vlast svojom koalicijom
raspodelile sasvim drugačije od volje birača.
U tome su se one toliko uigrale i ustalile da
su svima jasno pokazivale da je suština njihove
politike borba za vlast, a ne briga za dobrobit
naroda i njegov prosperitet.
Sem ove, građani su ovoga puta uputili jasnu poruku
strankama da žele da budu pravi akter u politici
zemlje. Da li oni to i mogu - o tome se kod nas
odavno vode kontroverzne rasprave. Građani su
osvetlali obraz Srbiji svojim antiratnim stavovima
i akcijama tokom devedesetih godina. A 1996/97,
kada je demokratska opozicija osvojila lokalnu
vlast u 40 gradova i opština i 2000. izbornim
uspehom i opštenarodnim revoltom kada je Milošević
srušen s vlasti boreći se i za izbore za Ustavotvornu
skupštinu koja će doneti zaista demokratski ustav.
Bez obzira što je ponekad znao i da malakše, demokratski
pokret ima neprekinutu nit političkog sazrevanja,
što je i najvažnija tekovina i lekcija koju građani
upućuju i vlastima i opoziciji. Ko će ih danas
razumeti i podržati?