Hipokrizija – nova ideologija
Razgovor sa Radivojem Stepanovim,
profesorom Filozofskog fakulteta Novosadskog univerziteta
Već duže vreme, zapravo još od »zlatnog doba« jednopartijske vladavine,
nije se dogodilo da Univerzitet isključi nekog svog profesora iz rada
nekih svojih institucija, tela, komisija. Profesore Stepanov, vas je nedavno
Senat, na predlog rektorke, »razrešio« članstva u Veću za društvene
i humanističke nauke Novosadskog univerziteta bez obrazloženja i bez
službenog obaveštenja! Zbog čega je ova kaznena mera »oživljena« i »trenirana«
na vama?
R. S.: Pretpostavljam da su me Senat i aktuelna rektorka »razrešili« rada
u Veću zbog »nepodobnosti«. Stari, realsocijalistički maniri »žive« i
»praktikuju« se i dalje na Novosadskom univerzitetu. Kako, uostalom, da
bude drugačije kad su rektor, prorektori, senatori, uglavnom iz »doba
Jure«, tj. ljudi iz onog vremena kad se budno pazilo da »nečastivi« ne
naruši ustaljeni red stvari i prividnu harmoniju univerze. Ja sam se drznuo
da ukažem na hipokriziju i nepotizam na našem Univerzitetu.
I to je samo deo brojnih velikih problema koji na Univerzitetu postoje
hic et nunc. Umesto da rektorka i Senat krenu u sagledavanje
gorućih problema i njihovo rešavanje, oni su zagnjurili glavu u pesak
držeći se logike da što ne žele da vide to i ne postoji.
U odnosu na neka stara vremena, kako biste okarakterisali aktuelno
doba na Novosadskom univerzitetu?
R. S.: Ja sam na Univerzitetu 34 godine (tačnije od 1973. sam sve vreme
na Filozofskom fakultetu – Odsek za sociologiju) i mislim da stanje nikad
nije bilo poraznije a gluvilo za ozbiljne bolesti Univerziteta nikad nije
bilo izrazitije. Hipokrizija, polit-sociološki posmatrano, je instrument,
poluga moći i bez zazora se koristi na sve strane, pa čak i tamo gde je
nikada ne bismo očekivali. Hipokrizija je uvek simptom »socijalne bolesti«
a kada ona »metastazira, onda više nije simptom, već bolest sama« (što
bi rekao kolega Lj. Rajić). U našem društvu hipokrizija je do te mere
uzela maha da je već postala neka vrsta nove ideologije, nove religije,
stub društva, institucionalno i vaninstitucionalno, politički i intelektualno.
Naravno da ni Novosadski univerzitet nije pošteđen ove pošasti. Ne vidim
zašto je to bogohulno reći – ako je tačno?! To što sam ja video u Veću
iz kojeg sam amputiran tek je vrh ledenog brega.
Na koji se sve način ispoljava to »akademsko licemerje«?
R. S.: Na razne i često veoma »prerušene« načine! Pre svega tako što se
kroz hipokriziju vrši negativna kadrovska selekcija. A to znači da su naučni
kvalitet i strukovni autoritet
trajno i dugoročno na gubitku! Pojavne oblike »akademskog
licemerja« čini dvoličnost (»poroci tajni – vrline javne«), odsustvo
dijaloga i kritike, nedostatak odgovornosti za ono što se radi i
stručne ubedljivosti, odbacivanje lustracije, latentna bojazan od
»prigovora kompetencije« (»ne zameraj se da ti ne bi bilo zamereno«),
nespremnost da se stvari nazovu svojim pravim imenom itd. I zahvaljujući
tome, u toj »vertikali« obrazovanja, danas nije ništa lakše nego
steći magisterij ili doktorat samo ako imaš »triling« u rukama.
To znači da se danas može prijaviti i biće odobrena koja god hoćete
glupost, besmislica, budalaština kao doktorska disertacija, samo
ako su ga potpisala tri nastavnika, svejedno kojeg naučnog kalibra!
Zapisnik Senata kojim rukovodi rektorka je najuverljiviji dokaz
o doktoratima koji degradiraju visoko školstvo i renome nauke.
Ništa bolje stvari ne stoje i kad je u pitanju izbor u zvanje nastavnika.
Na Veću ili Senatu se pobožno ćuti i glasa ZA, a po kuloarima se
žestoko ogovara i vajka što se nije glasalo PROTIV! I tako u nedogled...
Ili, na fakultetima se stalno govori o tome da mi postojimo zbog
studenata, a mnogi na fakultetu postoje zbog
|
|
|
tezgi, zbog svojih karijera, zbog sujeta i ne znam čega još, a studenti
su za njih gotovo kolateralna šteta...
E, tome sam se usprotivio... i nisam uspeo! Dakle, Univerzitet, nauku, obrazovanje
devastiraju upravo oni koji treba da je čuvaju i neguju.
Znate, hipokrizija je i to kad se rektorka na »sav glas« hvali kako je Novosadski
univerzitet otišao najdalje (?) u primeni Bolonjske povelje, a njena studentkinja,
dobra studentkinja treće/četvrte godine prehrambenog smera ide kod »Mice
mlekarice« da nauči kako se pravi jogurt!!!
O nepotizmu na Univerzitetu se šuška, koliko u tom šuškanju ima istine?
R. S.: A, to je posebna priča. Nepotizam ovde i sada postoji u svojoj
»klasičnoj« i »inoviranoj« formi. Naime, već smo navikli da muž i žena
profesori, pa deca kod roditelja profesora, pa ponekad i mala porodična
zadrugica kompletno rade na istom fakultetu ili po fakultetima. Ali na
to više ne obraćamo pažnju, na taj »klasični« nepotizam smo već oguglali!
Jer šta ima »normalnije« nego da elitizam u opštoj hipokriziji, volens-nolens
»proizvodi« elitizam nepotističkog porekla! Ali Novosadski univerzitet
je »otišao dalje«, ovde dobro uspeva »hibridni« ili »inovirani« nepotizam.
To je uobičajeni/klasični nepotizam osnažen/pojačan »političkim bruderšaftom«.
Na primer, u prethodnom mandatu jedan prorektor je bio istovremeno (bez
obzira na očigledan sukob interesa) i pokrajinski sekretar za nauku, a
njegova žena je bila i još uvek je predsednica Saveta univerziteta i predsednica
Odbora Skupštine APV za nauku i obrazovanje itd. Istovremeno (ta) predsednica
Saveta Univerziteta je profesorka kod svog muža na fakultetu, a muž je
sledstveno tome zaposlen kao profesor kod svoje žene. I tako u spiralu.
I svi su članovi iste političke partije. I rektorka je takođe u istoj
političkoj partiji. I prorektori... i svi su na istoj/ovoj/pravoj političkoj
strani!
Kako se manifestuje politizacija »vrhuške« Univerziteta?
R. S.: Jednom prilikom jedna prethodna rektorka, doduše u privatnom razgovoru,
izjavila je da je ona službenica ministra prosvete! (Tada je to bio izvesni
G. K.) Ta mi se izjava učinila nepodnošljivo glupom i snishodljivom. Kako
prvi čovek jednog hrama nauke i obrazovanja može biti službenik jednog državnog
činovničića? Kako mogu bogovi/titani nauke biti posilni političkih činovnika,
pa makar oni bili i republičkog ranga? Mogu, i reklo bi se bez posebnih
moralnih ograda! Rektori bez autoriteta, rektori bez prepoznatljivosti ličnog
stava, rektori bez samopoštovanja, rektori bez stvarnog legitimiteta nauke
i naučne sredine mogu padati veoma nisko, daleko ispod republičkog nivoa.
Oni mogu služiti i pokrajinskim pa i lokalnim činovničkim kumirima! To nam
je tako javno i transparentno demonstrirala novosadska rektorka odanim trčkaranjem
za predsednikom PIV-a po zemlji i još više po inostranstvu (ko zna zašto
i zbog čega) ili učešćem u propaloj izbornoj kampanji bivšeg gradonačelnika
(iz njene političke partije). Upotreba i zloupotreba autonomije, dostojanstva
i naučnog ugleda Univerziteta u političke svrhe možda pravno/zakonski nije
kažnjiva, ali je etički i profesionalno neoprostiva! Nauka ni po koju cenu
ne sme postati ancilla dnevne politike! Ko o tome ne vodi računa
ne treba ni da bude na tronu koji zaposeda.
 |
|
Zabeležila Nadežda Radović |
|