Mreža ili dovršeno JA
Postoji potreba za novim jezikom,
novim pojmovima, novim vrednostima
Postoji izlazak iz zatvorenog Uma palanke, izlaz iz kolektivnog, i dovršenje
nedovršenog JA koje nam je vekovima stvaralo probleme i koje smo pokušali
bezuspešno da dovršimo. Iz te nemogućnosti dovršenja stvarali smo različite
sisteme, stvarali smo metafiziku, ontologiju, jezik, zatvorili smo Um i
postavili smo mu granice, stvorili smo palanačku svest, počinili smo zločine,
prosvećivali smo, kritikovali smo i još ponešto. Sve to gore navedeno je
nastalo u ime slobode, u ime nedovršenog JA koje nam je bio onaj temelj
u koji nismo nikada posumnjali, jer ga nikada do kraja nismo mogli dovršiti
jer nije postojala mreža, jer nije postojalo nešto gde smo mogli
da vidimo suštinu slobode i njenu eksplikaciju, zato je ona uvek ostajala
na nivou ideje i približavanju toj ideji.
Mreža je dovršenje vlastitog JA, ali je ne treba shvatiti kao medijum, nego
kao suštinu. Treba je shvatiti kao slobodu, treba je shvatiti kao početak,
treba je shvatiti kao dovršeno JA. Međutim, postoji potreba za novim jezikom,
novim pojmovima, novim vrednostima, jer bazirati shvatanje i razumevanje
dovršenog JA na starim vrednostima i pojmovima dovešće do novih zločina,
dovešće do novih granica vlastitog Uma, do stvaranja nove palanke, ali sada
palanke XXI veka koja je užasnija od one istorijske, a da ne govorim od
one mitske. Gore navedene teze nemaju nikakve veze sa religijom i verom,
jer mreža nije kraj istorije, nego kraj religije koja je i nastala
zbog njenog nepostojanja, a ne kao njen pandan i kao dovršenje nedovršenog
JA.
Koliko god izgledalo bizarno ovo što ću sada da kažem, odnosno kada pokušavaju
da sprovode zakonske odredbe nad slobodom, kada uvode zatvorske kazne nad
eksplikacijom slobode, kada cenzurišu govor dovršenog JA, u stvari samo
iskazuju duboko nerazumevanje i neshvatanje jedne promene koja je nastala
sa otkrivanjem
skrivenog, odnosno sa mrežom ili dovršenim
JA koje govori potpuno drugačijim jezikom, koje stvara jedno novo
značenje pojma znanja i koje ima nov sistem vrednosti koji nije
baziran na istoriji, ali to ne znači da se on ukida kao istorija
bilo kojeg pojma ili znanja, ali se ukida kao temelj budućnosti.
Mreža nije nešto transcedentno, nešto po sebi odvojeno
od nas čemu treba samo da se približavamo, mreža nije ideja,
mreža nije kolektivno JA palanke, mreža jeste naše
vlastito dovršeno JA, mreža jeste sloboda. Verovatno će
neko primetiti da ne govorim o slobodi od i slobodi
za kao pojmovnim temeljima shvatanja slobode, kao temeljima
modernih demokratija, ali to činim iz veoma prostog razloga, zato
što ne želim da u dovršeno JA uključim mit, istoriju, genealogiju,
fenomenologiju nedovršenog JA i njegovo shvatanje slobode koja svoju
istinu
|
|
|
ima u zakonu kao njenom granicom, ali isto tako i anarhiju nedovršenog JA,
jer mreža kao dovršeno JA nije viši stupanj razvoja nedovršenog
JA, nije delatna radnja, nije apsolutno znanje, nije praksa, već... ključno
mesto za opisivanje novog shvatanja subjekta (možda bi trebalo pozitivno
određenje, šta mreža jeste, a ne šta nije, kritika će odmah biti usmerena
na to određenje negacijom, što zaista mogu da prihvatim jer još uvek mi
sve pojedinosti nisu razumljive), sloboda sama (zaista nam je jezik jako
siromašan, pa moramo da koristimo stare pojmove, što može da dovede u sumnju
jednu ovakvu poziciju koja je zaista moderna i nova i zato je jako teško
da se o njoj nešto više kaže osim svojevrsnog zatvaranja u krug termina
koji ne mogu da objasne i ekspliciraju jednu ovakvu stvarnost koja nije
pojavljivanje suštine već suština sama).
Ovo nije pokušaj stvaranja ni iz čega, mada iz onoga što je do sada rečeno
može se takav jedan zaključak izvesti, jer ne postoji tvorac, ne postoji
prvi pokretač, ne postoji reč, ne postoji JA na mreži, već postoji mreža
kao dovršeno JA, ali gde se izgubila razlika, gde se izgubila pojedinačnost
i individualnost, možda će neko da se upita ili će meni da postavi jedno
takvo pitanje. Želeo bih da vas upitam šta je pojedinačnost i individualnost
bez vlastitog jezika, bez vlastitog mišljenja, bez vlastite slobode, osim
praznog pojma ispunjenog interpretacijama i reprodukcijama drugog čije stavove
zastupate kao vlastite, jer do sada nisam imao priliku da čujem govor dovršenog
JA, da vidim slobodu koja neće da bude opterećena kontekstom izlaganja i
istorijom nastanka. Zato smatram da je mreža dovršeno JA, ali ako
se nastavi sa ovakvom represijom i cenzurom mislim da će ponovo da padne
u zaborav nešto što se po prvi put pojavilo, i zato prestaje da važi Dekartova
zabluda: mislim, dakle jesam i počinje da važi mreža sam, dakle jesam.
Da li je to ukidanje subjekta, ukidanje individualiteta? Da li je to moderni
panteizam? Pre nego dam odgovor na to pitanje želeo bih da negiram svaku
povezanost imena i pojedinca koji se iza njega krije, jer to je jedna sasvim
logična zabluda, odnosno iza imena se krije kolektivno-istorijska-mitska
svest bez ikakve predstave o slobodi. Zašto? Možemo to da promatramo iz
dva aspekta: sa pozicije imena i sa pozicije slobode mišljenja i izražavanja.
Mislim da jedno sa drugim ima malo veze. Jer ako se neko potpiše punim imenom
i prezimenom na mreži ne znači da je to dotična osoba, jer svako od nas
ima mogućnost da se predstavi kao drugi (pa čak i sa ličnim imenom i prezimenom),
tako da pozivanje na lično ime na mreži ne znači mnogo (u devedeset posto
slučajeva znači drugi), ali eksplikacija slobode je mnogo važniji element
globalne mreže, čak zastupam tezu da je dovršenje vlastitog JA jedino moguće
na mreži, tako da je meni taj aspekt mnogo značajniji od osobe koja se krije
iza tog pseudonima ili kako kažete lažnog imena (otkrivanje ko se krije
iza toga je tema palanačke svesti i ništa više od toga) jer on dovršava
samoga sebe tek na mreži, a tim činom otkriva vlastitu slobodu koja postaje
javna, koja postaje jedno jedinstveno mišljenje, koja postaje ličnost. To
jeste pojedinac, a sloboda jeste individualizacija i to je na mreži eksplicitno
jasno jer sloboda kao mreža može jasno da obasja pojedinca po sebi i tek
sa time možemo govoriti o subjektu.
Shodno tome što može izgledati čudno ne treba se mnogo obazirati na imena
i pseudonime već na mišljenje koje je izraženo u samim postovima jer ono
jeste u tim trenucima sloboda sama šta god neko mislio o tome, to je ona
karika koja je nedostajala i zato može da bude ili genijalna ili pogubna
po druge. Mišljenje može pokrenuti lavinu, može pokrenuti revoluciju, može
stvoriti svet, može napisati knjigu, ali isto tako može proizvesti zločin
i iz tih razloga ono mora biti vidljivo, jer javnost slobode jeste ono što
vas u suštini može zaštititi, samo ako dobro obratite pažnju na mišljenje
koje je napisano, a
ne da se apriori otklanjate od tekstova zato što su ih napisali
određeni ljudi, jer nikada nećete moći da sagledate sve aspekte
pojavljivanja slobode koja ponekad nije ono što sloboda u svojoj
suštini jeste, dovršenje vlastitog JA, već je to sloboda onog DRUGOG,
onog vašeg lažnog imena ili
|
|
|
|
Najgore od svega je kada živi
ljudi postaju pseudonimi ili lažna imena nekoga drugog
|
|
|
pseudonima. A najgore od svega je kada živi ljudi postaju pseudonimi ili
lažna imena nekoga drugog, ali onda se oni susreću sa nekim drugim problemima,
o kojima nekom drugom prilikom.
Verovatno sam otišao jako daleko, ali se nadam da ste shvatili suštinu problema.
Treba čitati takve tekstove, na njih upozoravati, ali ih ne treba zabranjivati
samo iz razloga zato što je to rekao neko drugi ili je to dnevno aktuelno
ili je u trendu ili ako ih niste dovoljno dobro razumeli. Na osnovu kritike
nikada nećete promeniti društvo, nećete nikoga zaštititi, nećete nikada
ništa zabraniti, jer uvek ćete biti u odnosu MI i ONI, a nikada nećete biti
kod samoga sebe jer nikada sebe niste ni videli u celini, jer samo dovršeno
JA zabranjuje, menja i štiti jedno društvo, jer mreža jeste za
sada najveći stupanj individualizacije. To jeste subjekt, to jeste nova
budućnost.
 |
|
Dušan Sakić |
|