Budžet i budže
Ona otrcana rečenica–poštapalica: »To nigde u svetu nema...« sasvim je
na mestu kada je u pitanju srpski parlament, odnosno bar njegova sednica
od 15. decembra. Tada je trebalo raspravljati o budžetu za narednu godinu,
a počela je sa samo devet poslanika u sali, da bi se tek znatno kasnije
pridružili ministri finansija i infrastrukture i još poneki poslanik.
Sve u svemu, dvadesetak osoba na sednici kakve u principu ne propuštaju
ni oni poslanici koji preko godine vuku platu a dolaze samo kad je najgušće.
Ima li boljeg argumenta za tu nezainteresovanost od jasnog uverenja da
se budžet, preraspodela i bliska budućnost zemlje kroje negde drugde,
a ne u parlamentu. U pitanju je zamašna suma od 639,6 milijardi dinara
prihoda i 654,4 milijarde dinara rashoda – dakle s ugrađenim deficitom
od 14,8 milijardi dinara, što bi u svakoj zemlji makar opoziciju diglo
na noge.
Time nije iscrpljena tragikomična sudbina novog budžeta. Upotrebljen je
i za podizanje tenzije oko Kosova, jer je prvo njegovo usvajanje odloženo
za posle 10. decembra; kao, čekalo se da u Evropskoj uniji bude doneta
odluka o statusu, tada još uvek srpske pokrajine, što traži osamostaljenje
uprkos odlučnom protivljenju »matice«. Smisao te trakalice je: ako se
odobri osamostaljenje Kosova, onda će na red doći ratni budžet, dakle
vojna intervencija, kada sve namere da se usaglase prihodi i rashodi države
padaju u vodu. Nekadašnje pravilo – da nam ništa nije toliko sveto da
ga ne bismo zamenili nečim boljim, dobilo je antipod – da nam ništa nije
toliko sveto da ga ne bismo zamenili nečim gorim. Dakle, najviši finansijski
državni akt upotrebljen je za kockanje u jednoj neveštoj i priglupoj igri
nerava, u kojoj se nervi kidaju samo jednoj strani. Onu drugu stranu,
evropsku, baš briga za takvo kockanje, jer u toj igri Srbija ima samo
jedan adut, a to je Rusija. Kako se ona bude nagodila s Evropom i Amerikom,
tako će biti. Zveckanje budžetom besmislena je dosetka igrača kojem sve
karte znaju čak i kosovski Albanci.
Štimovanje finansijskih instrumenata
Bez mnogo muke napravljen je budžet u kojem su prihodi narihtani za 9,9
odsto više nego tek minule godine, rashodi uvećani za isti iznos, u kojem
onaj decimal treba da uveri nekoga kako se radi o preciznoj računici, a
ne odoka odrezanoj sumi, odnosno prepisanom budžetu za proteklu godinu čiji
ćemo pravi bilans saznati kasnije, kad to više ne bude važno. Kada se te
dve sume slože ispada da će deficit biti za oko milijardu dinara veći nego
2007. i sve to deluje podnošljivo. Muka je što postoje dugovanja
(otplate
domaćim i stranim kreditorima, tzv. nabavka
finansijske imovine, servisiranje ukupnog duga...) od 89,3 milijarde
dinara koje ne postoje u budžetu, a za koje postoje jasni i nimalo
sentimentalni potražioci. Takva se potraživanja u veštim rukama
daju pretvoriti u takozvane derivate, koji posle žive samostalan
život, ali i oni samo odlažu susret sa katastrofalnom istinom uz
sve veće kamate. Uostalom, ako načina za vraćanje tih 89,3 milijarde
dinara nema u budžetu, ko zna kakvih još
|
|
|
izdataka nema i ko zna kako se sve te glomazne
sume namiču van uvida Parlamenta.
Celokupna računica zasniva se na predviđenom rastu bruto domaćeg proizvoda
(BDP) od 6% i inflaciji u istom procentu. Čak iako se ostvari predviđen
rast BDP, malo je verovatno da će inflacija biti obuzdana, jer budžet ničim
ne dokazuje tendenciju restrikcije potrošnje, a deo inflacije iz 2007. godine,
koja će se verovatno iskazati na više od 10 odsto, biće zamajac inflacije
i u idućoj godini. I ono najvažnije, ne biva da u izbornoj godini inflacija
pada. Onaj ko je na vlasti najlakše mu je da kupuje glasove državnim parama,
odnosno povećanjem plata i raznih drugih upečatljivih mita za najširu publiku.
Uostalom, u budžetu lepo piše da će se plate zaposlenih u državnoj administraciji
povećati za 15,2 odsto i ko posle toga može obuzdati rast bilo gde drugde.
A onda ima u tom budžetu i stavka »Donacije i transferi« čiji rast iznosi
14,8 odsto i najveći je posle porasta plata. U toj sumi od 233,2 milijarde
dinara (35,6 odsto ukupnih rashoda) kriju se stavke koje bi države i u manjim
stiskama nego što je sa našom slučaj jednostavno izbrisale, a to su: dijaspora,
dodatni projekti (?), Evrovizija i Univerzijada.
Prilična raskalašnost krojača budžeta nametnuće guverneru Narodne banke
da se koristi svojim instrumentima da bi obuzdavao cene i inflaciju (čvrst
kurs, visoke obavezne rezerve banaka, skup novac – visoke kamate) ako bude
želeo da dokaže kako i on ima neku vlast u rukama. Inflacija je u 90 odsto
slučajeva čedo države, koja želi da štampanjem novca stvori lažan utisak
rasta i dobrobiti, a u stvari vrši preraspodelu na štetu stanovništva. Ona
hiperinflacija kroz koju je prošla naša zemlja prestala je, pre svega, kada
je vlast želela da je uguši, jer je već izvukla iz džepova građana što se
dalo izvući. Čuveni Deda Avram je tu uneo samo neke finese (emitovanje novog
novca preko plata, a ne preko banaka) u tehniku koja je u osnovi poznata
i koja prevashodno svuda zavisi od političke volje. U jednoj nedavnoj anketi
(Bankar, decembar 2007) građani su procenili buduću inflaciju na
16,4 odsto u proseku, privrednici na 10 odsto, a projektovana je na 6 odsto.
Centar za visoke ekonomske studije, koji još uvek ozbiljno shvata državu,
ocenio je, pre donošenja budžeta za 2008. godinu, »da se njime mora opredeliti
makroekonomska stabilnost, te da će njegovo projektovanje zahtevati teške
i politički hrabre odluke – zamrzavanje plata iz budžeta, smanjenje javnih
investicija iz Nacionalnog investicionog plana, kao i zamrzavanje rashoda
i subvencija države«. Zašto svega toga u budžetu nema najjasnije je objasnio
ministar finansija rečima: »Kada se donosi ekonomska politika države, ne
mogu se posmatrati samo ekonomski efekti, već i kontekst u kome se ona donosi«.
Mi sa kontekstima nikada nismo oskudevali. Valja imati u vidu da još nismo
otplatili račune iz vremena sumanute Miloševićeve vladavine, te da nas do
normalnog društva taj dug još čeka. Ako nam se čini da politički sadašnja
vlada i njen predsednik sliče, u glavnim crtama, onom što je Milošević radio,
logično je da se taj model prenosi i na ekonomiju, odnosno upravljanje poslovima
države.
Od fundamentalnih stavki koje će opredeliti život građana ove zemlje ostaje
još pitanje izvoza i uvoza, odnosno spoljnotrgovinskog deficita. Za proteklu
godinu spoljnotrgovinski deficit je planiran na 20 odsto BDP, a svi su izgledi
da će izaći bar na 22 odsto. Za 2008. planiran je na 18,9 odsto, ali je
sigurno da bukmejkeri ne bi ni primili opkladu da će biti veći, jer nema
šanse da se smanji sve dok izvoznici uvaljuju našu robu strancima u bescenje
(kvalitetom više i ne zaslužuje) i moraju da gubitak na njoj nadoknade uvozom
strane robe na kojoj se zarađuje. Nikola Pavić, predsednik a. d. »Sintelon«,
navodi podatak da Austrija, čiji je broj stanovnika približan kao i u Srbiji,
ima izvoz od 112 milijardi, a Srbija 4,5 milijarde evra, što je za 25 puta
više, i zaključuje – »mi smo u krizi i ne znam zašto to krijemo«. Ima li
smisla navoditi bilo šta drugo. Subvencije privredi, pa prema tome i izvoznim
preduzećima, potpuna su besmislica ako se posluje na tržišnim principima.
Ako je neko preduzeće solidno lako će se naći banka koja će finansirati
njegove ambicije, ako nije, onda samo troši tuđ novac preko državne podrške.
U toj igri nema samarićanstva, odnosno ne bi trebalo da bude.
Nepoverenje prema labilnoj vlasti iskazuje se pritiscima (jedino se od labilne
vlade može iznuditi nešto) na niz načina, od štrajkova, blokada puteva do,
na primer, dominacije
»čisto« dinarskih kredita (bez devizne klauzule),
jer malo ko veruje u stabilnost kursa. Pad poslova na berzi, u zemlji
koja je u tranziciji, kada berza po pravilu buja, takođe je posledica
nepoverenja. Budući da na Beogradskoj berzi oko 60 odsto kupaca
čine stranci, znači da je došao kraj verovanju stranaca da su politički
rizici u Srbiji prolazni. Uostalom, najveći deo stranih investicija
otišao je u finansijski sektor što je dokaz da naša
|
|
|
industrija i sve ono što se ne može lako transferovati nema privlačnu snagu.
Taj trend suzdržljivosti i nepoverenja razrasta se već skoro tri godine,
a direktan krivac je tzv. politička elita. Nesposobna ili nevoljna da vodi
politiku poboljšanja života stanovništva, ona koristi problem Kosova i uzdiže
ga na međunarodni nivo da bi prikrila svoju nemoć u svakodnevnim poslovima
u organizovanju države i ekonomije, stimulisanju rada i razvoja, približavanju
kriterijumima današnjice i Evrope, čemu, kao, teži.
Kontrola trošenja i rasipanja
Ako običan građanin, poreski obveznik, poželi da sazna kako se troše
pare koje su uzete iz njegovog dohotka, teško da će se snaći. Naime, u
Ustavu, član 92, piše, pored ostalog, da realizaciju budžeta kontroliše
Državna revizorska institucija.Poželite li da o njoj nešto više saznate,
internet vam neće biti dovoljan izvor. Naime, sa sajta Vlade zagušiće
vas podaci šta je Koštunica rekao u Njujorku, šta u Beču, kako će u slučaju
jednostranog osamostaljenja Kosova morati da se proveri revizija budžeta,
kako je najvažnija transparentnost, kako u Srbiji postoji istoimena organizacija
koja je nastala od »Transparency International« itd. Zapadna štampa to
naziva »informativno zamagljivanje«, kad vas zatrpavaju masom nerelevantnih
informacija kako bi se stekao utisak o otvorenosti za javnost. Sumnju
da smo nedovoljno vešti u traženju odgovora na pitanje tehnologije kontrole
trošenja otklanja nam kolektivni stav nevladinih organizacija koje protestuju
što se iz 481 člana budžeta o »donacijama za nevladine organizacije« teško
može išta saznati sem da će se sredstva odvojena u tu svrhu dodeljivati
političkim partijama, verskim zajednicama, sportskim organizacijama, naučnim
organizacijama i institutima, kao i udruženjima građana. Nigde kriterijuma,
nigde pojedinačnih iznosa...
Demokratska društva, ona koja polaze od pretpostavke da su svi ljudi pošteni
i da baš zato treba juriti nepoštene, drže veoma do kontrole i sprečavanja
mogućih zloupotreba trošenja budžetskih sredstava. Nema velikih bogatstava
bez da se izabranik sudbine i vlasti nije vešto okačio o državne pare.
Još od Nušića se sećamo pojma »vojni liferant«, kao najefikasnijeg stručnjaka
za muženje budžeta. E, pa upravo je ovih dana jedan vojni liferant, Mile
Dragić, zbog finansijskih nestašluka pao u policijske ruke, a njegovo
istoimeno preduzeće nastavilo da prima sve nove i nove porudžbine za vojsku.
Kako dnevna štampa izveštava, ministar vojske je rekao da bi bilo šteta
da preduzeće trpi gubitke zato što je njegov vlasnik lišen slobode! Ne
insinuiramo ništa ni u vezi s preduzećem, ni s ministrom odbrane, već
znamo zasigurno da bi u Italiji, gde postoji institucija koja se zove
Corte dei conti (Sud državnih računa), morao odmah da se oglasi i da kao
vrhovni revizioni organ proveri stanje te da na osnovu toga odobri sklapanje
porudžbina ili pak naloži proširenje istrage, ako ima osnova.
Nedavno je i Hrvatska prihvatila taj model kojem je prvi zadatak da kontroliše
realizaciju budžeta, da pravovremeno obaveštava parlament o načinima trošenja,
eventualnom probijanju troškova te da naloži obustavu finansiranja sektora
u kojem je budžetska suma prekoračena sve dok parlament ne donese odluku
o mogućoj reviziji tog dela budžeta. U svetu se kao primer budžetske kontrole
uzima institucija koja se zove Budget Control Board u Južnoj Karolini,
gde se za predsednika bira nezavisna i neosporno časna osoba koja kontroliše
trošenje para poreskih obveznika. Ona radi pod parolom: »Mi činimo vladu
boljom«.
Uzmimo za primer Rusiju, koja nam je naprasno postala najbliža srcu. U
toj zemlji je još Petar Veliki, praveći ozbiljnu državu, ustanovio 1720.
godine Revizioni kolegijum, čiji je posao bio da informiše o tekućem i
godišnjem trošenju državnih para. U sovjetskom razdoblju ta je institucija
ukinuta da bi povratkom na demokratiju 1994. godine ponovo bila uspostavljena
kao Federalna komora za nadzor računa. Njeno je zaduženje da izveštava
Dumu o trošenju budžeta i od nje zahteva odobrenje za suspenziju finansiranja
kada je to potrebno. Za manje prekršaje »nepoštenog ponašanja« šalje dokumentaciju
tužilaštvu. Na taj način je u razdoblju od 1997. do 2004. godine državi
vraćeno 66,7 milijardi rubalja. Ovlašćenje je te ustanove da izvrši preliminarnu
kontrolu nacrta budžeta i oceni njegov sklad sa proklamovanom politikom,
da obavlja tekuću kontrolu izvršenja i da sprovodi kompletnu kontrolu
dokumentacije izvršenja budžeta.
Završićemo povratkom na domaće tlo. U zaključcima izveštaja Evropske komisije
o napretku u Srbiji se kaže: »Opšte uzev, korupcija ostaje široko rasprostranjen
i ozbiljan problem u Srbiji. Dometi u suzbijanju korupcije su vrlo ograničeni.
Iako su normativne pretpostavke stvorene, neophodan je sistematski pristup...
Izostala je praktična primena strateških opredeljenja za borbu protiv
korupcije. Takođe, nisu primenjene ni preporuke Grupe zemalja za borbu
protiv korupcije Saveta Evrope... Nije stvoren sistem kontrole javnih
izdataka koji bi sprečio sistemsku korupciju na njenom izvoru...«
Biće da to nama Evropa stručno stavlja do znanja ono za šta se kod nas
kaže da »riba od glave smrdi«.
|