Oktroisanje lažne srednje klase
Reč narodne poslanice Vesne Pešić
(LDP), profesorke sociologije, u raspravi o predlogu budžeta za 2008.
godinu, u Narodnoj skupštini, 12. decembra 2007. godine (oprema redakcijska)
Pozitivni i negativni trendovi
Krenula bih od dve paralele u ekonomskim kretanjima.
Sigurno da je u toku 2007. bilo dobro to što je rast bio relativno dobar,
sedam posto, i koliko mogu da vidim za 2008. godinu nema predviđanja da
će rast biti sedam posto nego će biti šest posto, biće smanjen u odnosu
na ovu godinu. To bi bile neke dobre vesti. Da dodam još i to, kako smo
vrlo često čitali u novinama, dobar pokazatelj je bio veliki porast izvoza,
negde između 28 i 29 posto.
Ako sada postavimo pitanje šta je bilo loše i koje su to tendencije bile
zabrinjavajuće u 2007. godini – o čemu smo već razgovarali pre šest meseci,
to je velika ekspanzija državne potrošnje. Reč je naročito o enormnom povećanju
plata u državnom sektoru koje je za ovu godinu iznosilo 32 posto. A obećali
ste da će u toku ove godine biti zamrzavanja plata. Mislim da ste dali jedan
rok, jun ili jul, a zatim ste rekli da će to biti negde u novembru. Međutim,
do tog zamrzavanja nije došlo. I sada, evo, na tu osnovu od 32 posto rasta
plata u javnom sektoru ta tendencija se nastavlja. Dalje, koliko sam videla,
prema izjavama vaših i drugih eksperata, da se taj trend rasta plata proteže
i na sledeću godinu, predviđen je porast od 16 posto.
Takav rast plata će, svakako, da se odrazi na inflaciju. Vrlo bi teško bilo
zamisliti da neki
procenat inflacije neće porasti. Možda će doći
do toga da će se ona magična jednocifrena prekoračiti, već smo blizu
10 posto. Zatim, jasno je da fiskalna politika i monetarna politika
nisu u saglasnosti. S jedne strane, fiskalna politika je rasipnička;
raste državna potrošnja. S druge strane, oslonili smo se u potpunosti
na to da se makroekonomska stabilnost održava isključivo preko monetarne
politike. Prošli put smo govorili o tome da, ako se oslonimo na
to da
|
|
|
se makroekonomska stabilnost, inflacija i sprečavanje rasta inflacije osloni
samo na monetarnu politiku, da će doći do rasta kamata i da će u nas biti
veoma nepovoljni krediti. To navodi na jedan zaključak koji su u ovoj raspravi
mnogi već istakli, da ovakva predimenzionirana državna potrošnja mora da
vodi do toga da neće biti dovoljno investicija. Verovatno smo svesni toga
da će priliv investicija biti znatno manji. A kada nema investicija, bukvalno
rečeno, teško možemo očekivati neki veći porast zaposlenosti. Niti možemo
govoriti o rastu i razvoju privrede.
Iz svega rečenog, zaključila bih da, kako se meni čini, nismo napravili
jedan ekonomski model, koji će da »radi«. Znači, nismo uspeli da napravimo
jedan model koji će da funkcioniše, nego sve prekriva da je to jedan budžet
koji pokriva razne stvari.
Sada bih postavila pitanje zašto je do ovoga došlo.
Mistifikacija »društvenih okolnosti«
Kada smo usvajali budžet za 2007. godinu, govorili ste, a ponovili ste
i sada, da je to došlo zbog toga što su se tu pojavila neka stečena prava.
Prethodni ministar finansija je, zbog izborne godine, jako mnogo povećao
plate. To je jedan čist populizam i zato mnogi ekonomisti, u čije znanje
ja verujem, ovo nazivaju izbornim i predizbornim budžetom. Naime, nikakvog
drugog razloga nije bilo, nego vi sada nasleđujete taj nivo, pa na taj
nivo nadgrađujete još ovaj drugi, jer opet smo u izbornoj godini. Vi kažete
da se nije moglo drugačije. Zato što i ovoj vladi odgovara izborni budžet.
To je i DS prihvatila, i njoj odgovara ovakav budžet. Nastavlja se izborni
ciklus, izbor predsednika Republike. Vlasti, dakle, odgovara da taj rast
plata u »državnom sektoru« i dalje postoji, da se ne ide na kresanje,
a moglo je da se ide. U tom kontekstu, ja bih volela da postavim jedno
pitanje: kada se kod nas često kaže da su neke stvari kao što je budžet
uslovljene društvenim okolnostima, to je kao nekakva mistična formula
koju niko ne obrazlaže. Na koje i kakve društvene okolnosti se misli,
šta se tu podrazumeva?
Tu formulu sam jasno zapazila kada je Rade Bulatović, šef BIA, izjavio
da ne može da se hapsi Ratko Mladić zbog »društvenih okolnosti«.
U svakom slučaju, hoću da kažem da se pod »društvenim okolnostima« veoma
često krije jednostavna politička volja ili populizam.
Kada se kaže »društvene okolnosti«, mi onda referiramo na nešto objektivno,
nešto što je valjda van nekakve volje i mi tu nemamo šta da činimo, kao
da je na delu gravitacija, kada bacite kamen, onda taj kamen mora da padne
po zakonu gravitacije. Tako i ova sintagma »društvene okolnosti« prikriva
jasnu političku volju da se ide na ovakve populističke budžete koji privredi,
društvu i državi nanose ogromnu štetu.
Državno-partijska klasa
Šta se u, stvari, dešava? Čemu služi ovakav budžet? Izvesno je da je
taj budžet rastao veoma mnogo upravo u sklopu rasipničke i skupe države.
On raste u onom delu iz kojeg se finansira najviše državno činovništvo.
Vi ste videli, ove godine, formirano je 25 ministarstava, a da vam samo
pomenem da u Francuskoj ima 15 ministarstava. Znači, država u jednom užem
smislu reči – ne društvena potrošnja, gde imamo i penzije i socijalna
osiguranja itd. – nego baš ovakva država postaje sve skuplja. Da li je
iko napravio računicu da pokaže koliko koštaju silne agencije, komisije,
kancelarije, savetnici, medijski centri, putni troškovi... Svaki od ministara
uzeo je po 10 savetnika. Čula sam da ministru Slobodanu Samardžiću za
Kosovo treba 50 savetnika.
Moj je utisak da je u toku formiranje jedne lažne srednje klase. Naime,
preko nove koalicije došlo je do masovnog zapošljavanja upravo u samom
državnom aparatu. To nije rast srednje klase koja je iznikla iz dinamike
tržišne privrede nego iz dinamike državne vlasti, a na grbači ovog naroda.
Mislim da o tome treba raspravljati. Kako ćemo mi sada, kada smo napravili
jedan takav sloj, da ne kažem, u najgorem smislu reči, birokratski sloj,
kako ćemo da finansiramo ta stečena prava i to zapošljavanje u 25 ministarstava
sa tim enormnim agencijama, fondovima itd. i šta ćemo sa tim da radimo?
U tom smislu ja ističem da je to skupa država. Znači, ne uzimam u obzir
ono što se mora – penzioneri i ono drugo – ali ovo se apsolutno ne mora.
I, umesto kresanja ovih troškova na ovom planu, oni su enormno porasli,
i dalje rastu.
Kažu, sada da je administracija u Srbiji veća nego kada smo bili zajedno
sa Crnom Gorom, da ima preko 250.000 ljudi i da taj budžet treba da pokriva
praktično jedan društveni sloj koji je lažno iznikao na osnovu države.
Dakle, umesto da ide ekonomskim razvojem iz kojeg nastaje srednji sloj,
mi smo ga uvukli u državu i i dali mu veoma visoke prihode.
Kontradiktoran koncept
Na kraju, rekla bih i to da ako nastavi ovako da raste ova birokratska državna
partijska klasa, da ne mogu da vidim, kako je juče mogao da vidi potpredsednik
Vlade, da tempira ona tri problema za koja je rekao da su važna (i ja se
sa tim slažem), a to su nezaposlenost, siromaštvo i tekući deficit.
Kako ovaj budžet referira na ova tri problema? On to nije uopšte objasnio
nego je rekao – bravo, bravo, bravo i to je sve divno i čestitam
ovome, čestitam onome. A mi nismo došli ovde da čestitamo jedni
drugima. Znate šta, ja bih najviše volela da čestitamo, ali kada
pogledamo sveukupno našu situaciju nema nikakvog mesta da mi jedni
drugima za nešto čestitamo, niti smo se zato ovde okupili. Kada
pogledamo ovaj rast partijsko-državnog sloja – kako to rešava siromaštvo?
U stvari, sve to ide na grbaču siromašnih ljudi, znači siromaštvo
ne može da reši. Ako imamo skupu državu, ne mogu
|
|
|
|
Ova kontradikcija, da država,
s jedne strane, sve privatizuje, pa onda sve deli, mislim da je
takav koncept kontradiktoran, nije održiv, i da taj autarhični koncept
izolacionog razvoja ne može da opstane
|
|
|
da dolaze investicije, nema razvoja. Ko će da dođe uz tako skupu državu?
Konačno, tekući deficit, ali se neću mešati u te vaše usko-ekonomske stvari,
pa o tome ne mogu ni da govorim, zato što se taj deficit prosto povećao
i taj budžet taj problem je rešio.
Prema tome, od onolikog čestitanja za ta tri problema ja ne vidim kako su
rešena. Još da vam skrenem pažnju, kada je reč o tome, da je gospodin Vlahović
juče pomenuo, da je budžet razvojni i socijalni. Mislim da mi moramo da
imamo malo tempa, malo ovamo, malo onamo, moramo da imamo jedan fokusiraniji
budžet nego što je ovo ovde, o čemu govorim sa stanovišta svoje struke.
Ako se navodi da će NIP da ulaže u određene projekte, red bi bio da se zna
u šta će investirati. Možda se zna, ali ja ne znam, i ne samo ja.
Mi, izgleda, planiramo jedan izolacioni razvoj, kao da hoćemo autarhično
sami sebe, svojim sopstvenim sredstvima, da razvijamo, i to kao državni
razvoj. Kada se govori o razvoju i investicijama, misli se na priliv onih
grinfild investicija koje treba ovde da stignu, a ne da ih mi stvaramo.
Mi s jedne strane imamo ultraliberalizam, a s druge strane živimo kao da
smo u SSSR-u, pa svemu država komanduje, od nje zavisi šta će kome da udeli.
Ova kontradikcija, da država, s jedne strane, sve privatizuje, pa onda sve
deli, mislim da je takav koncept kontradiktoran, nije održiv, i da taj autarhični
koncept izolacionog razvoja ne može da opstane. |