O Kosovu se mnogo govori. Često se pominje sila. A
svako ko drži do razboritosti smatra da je nasilno rešavanje problema
Kosova nepravedno i opasno. Sam taj problem nastao je upotrebom sile,
i strane i ovdašnje. Osvajale su ga razne vojne sile – srpska, turska,
austrijska, fašistička, partizanska – i nad njim dominirale s osloncem
na ovu ili onu etničku zajednicu – mahom srpsku ili albansku. Na toj osnovi
vekovima se reprodukovao model dominacije. Alternativni – demokratski
– model, pak, bio je i ostao samo u mašti i vizijama malobrojnih.
Sučeljavanje ta dva modela zbilo se, ipak, početkom 1990. godine, na »okruglom
stolu«, najpre u Mostaru (28. II–1. III), a potom u Prištini (30–31. III),
za kojim su se, na inicijativu Udruženja za jugoslovensku demokratsku
inicijativu (UJDI), našli bezmalo svi tadašnji akteri nastajuće pluralističke
scene Jugoslavije. Tada je izabrana Nezavisna komisija, predvođena beogradskim
advokatom Srđom Popovićem, koja je glavne ideje iz najšire debate izložila
u bezmalo neprimećenoj knjizi
Kosovski čvor – drešiti ili seći?
(Beograd, 1990). Umesto da se »čvor« (poput onog Gordijevog) silom preseče,
put ka rešenju tražen je u okviru nastojanja da se
demokratizuje
Jugoslavija. Takav okvir, kao što je poznato, nije nastao. Jugoslavija
ne samo da nije postala demokratska država, nego je razorena silom, u
dugim ratovima (1991–1999), od Slovenije, preko Hrvatske i Bosne i Hercegovine,
do Kosova. I, šta sada?
Opet se nudi sila kao arbitar. I ponovo se traga za nenasilnim rasplitanjem
»kosovskog čvora«. Traže se i novi okviri i putevi, svetski (UN) i evropski
(EU). U tim okvirima vođeni su razgovori, ali oni, za sada, nisu rešili
problem. Srpska i albanska strana ostale su
isključive: suverena Srbija ili suvereno Kosovo.
Nameće se drevni prizor – sudar na brvnu, pa »ko će koga«? Obe
isključivosti imaju svoju podlogu u svojoj »nacionalnoj ideji«
i traženju oslonca na neku svetsku silu, Ameriku ili Rusiju. Suštinski
ništa novo u reprodukovanju već pomenutog modela dominacije. Ima
li izlaza iz tog »začaranog kruga«? Pitanje se tiče obe sukobljene
strane. Pogledajmo ovom prilikom »srpsku stranu«.
»Kosovskom čvoru« posvećena je, nakon mnogih ranijih, nova rezolucija
koju je Narodna skupština usvojila 26. decembra, ogromnom većinom
glasova narodnih poslanika (od 237 prisutnih »za« je glasalo 220
poslanika, »protiv« 14, a troje je bilo uzdržanih). Glavni ton
dali su joj predsednik Boris Tadić i premijer Vojislav Koštunica,
zalažući se za jedinstvo nacije u
|
|
|
odbrani nacionalnog suvereniteta i teritorijalnog integriteta Srbije,
za nastavak pregovora na neizmenjenoj platformi dosadašnjih pregovora
i njenim fiksiranjem kao uslova za sve oblike međunarodne saradnje, uključiv
i pregovore za priključivanje Evropskoj uniji. I vođe SRS i SPS, nekada
vladajućih a sada opozicionih stranaka, Tomislav Nikolić i Ivica Dačić,
ističu sudbinsku važnost nacionalnog jedinstva, iako uporno i žestoko
osporavaju patriotizam sadašnje vlasti, čak je smatraju nelegalnom; po
njima, 2000. godine izvršen je puč koji je doveo na vlast poslušnike Zapada,
a kada oni preuzmu vlast, što oni predviđaju da će se brzo i neminovno
desiti, sadašnji vlastodršci će se naći u zatvoru, kao lopovi, pljačkaši,
kriminalci i izdajnici. Vođe ovih stranaka su čak likovale ističući kontinuitet
ideologije i politike ovih nekada vladajućih stranaka i nove vlasti. S
tog stanovišta su se čak rugali besmislenosti »oktobarskog puča« – kada
se ostaje na istom. Sve to začinjeno je zapaljujućom retorikom. Rastuća
bujica »patriotske« propagande zaklanja očigledne paradokse, kao što je,
pre svega, istovremeno isticanje ideološke srodnosti i pretnja hapšenjem.
Na konglomeratu protivrečnih stavova gradi se nekakvo nacionalno jedinstvo
ili, kako se to popularno naziva, »sabornost«. Takva »sabornost« bi, očekuje
se, ulila novu silinu megdanu na brvnu kako bi suparnik bio
uklonjen. A ako neko sumnja u realnu silovitost
sabornika, poteže se sila Rusije kao presudni činilac; računa
se i na milijarde »naših« simpatizera, mahom iz Azije i Afrike,
koji su spremni da se konfrontiraju sa Zapadom, naročito s Amerikom.
Izvan ove većinske »sabornosti« našli su se malobrojni predstavnici
dela vladajuće koalicije (G 17+) i manjinskih stranaka. Najargumentovanije
su nastupali poslanici LDP Čedomir Jovanović, Vesna Pešić, Nenad
Prokić i Nataša Mićić. Oni su se založili za nastavak procesa
reformi i demokratskih promena u Srbiji i njenu otvorenost prema
svetu, ponajviše za nastavak uključivanja u evropske integracione
tokove. Poslanici LDP su u nametanju »nacionalnog jedinstva« videli
opasnost od očuvanja ratnog bagaža i novih konfrontacija s bližim
i daljim okruženjem, usporavanja reformi i uključivanja u EU,
nove izolacije i samoizolacije,
|
|
|
odbacivanja Zapada i priklanjanje Istoku, u prvom redu Rusiji. S tim razlozima
su oni osporavali predloženu Rezoluciju, predlagali novu – alternativnu
– ali su nadglasani, ostali u manjini, jedva primetni u javnosti, žigosani
kao »nepatriote«, koje čeka kazna militantnih »sabornika« i njihovih sledbenika.
Posmatrači skloni istorijskom fatalizmu vide sadašnja događanja oko Kosova
kao neku varijantu »večnog vraćanja istoga«. Ipak, glupo je prevideti
da uvek postoji
alternativa nasilnom rešavanju problema. Ona
je, kako smo već pomenuli na početku ovog teksta, tražena u demokratizaciji
Jugoslavije, ali nje danas nema. Sada se nenasilno rešavanje problema
Kosova može tražiti u novom okviru, a to je Evropska unija, a put ka tome
je
demokratizacija obe sukobljene strane, srpske i albanske,
kako bi sišli s brvna i otvorili se za demokratske promene, iznutra, a
ne samo spolja.
Kada je o Srbiji reč, izvesno je – to su pokazali mnogi rezultati ozbiljnih
istraživanja – da je proces demokratskih promena bio u usponu, naročito
1996/97. i 2000. godine, kada je rasla i otvorenost prema svetu i njegova
spremnost da nas primi u razne međunarodne okvire. Izvesno je, takođe,
da je taj trend doveden u pitanje atentatom na Đinđića, a potom je iznutra
blokiran, najpre »kohabitacijom« a zatim i sve bližom saradnjom dominirajućih
stranaka novog i starog režima, koja vrhuni »kosovskim« ustavom i najnovijom
»sabornošću«.
Za delatnu alternativu nije dovoljno samo sećanje na ranije uspone slobode
i demokratije, a još manje je od koristi vajkanje nad porazima i izneverenim
očekivanjima, u stilu »uzalud smo šetali«. Od male su vajde i očekivanja
od sukoba i razlaza »saboraša«. Oni se uvek nekako nagode, jer im je vlast
zajednička strast i korist. To se pokazalo i po brzom odustajanju od zaklinjanja
kako nema izbora dok traju pregovori oko Kosova. Ostavljajući po strani
pitanje da li to znači faktičko odustajanje od pregovora, u koje se tobože
zaklinju, ili su pregovori–megdani neka vrsta potere za krivcem zbog »gubitka
Kosova«, bitno je pitanje koje su glavne izborne solucije. One nisu dovoljno
razgovetne u trenutku kada ovaj broj
Republike ulazi u štampu,
a izborna kampanja tek započinje. Bez želje da remetimo praznična raspoloženja
građanki i građana, i da »odoka« mudrujemo o tome šta je manje dobro ili
loše, ko će koga prevariti i nadvladati i da licitiramo optimističke ili
pesimističke ishode, zanimaju nas, prvenstveno,
konkretna merila
na osnovu kojih se oblikuju izborne ponude i opredeljuja samih birača.
Time ćemo se pozabaviti u narednom broju našeg lista.
Umesto nadgornjavanja oko šacovanja megdandžija na brvnu, nalik na srednjovekovne
skolastičke dispute oko toga koliko anđela može da stane na vrh igle,
pametnije bi bilo razmišljati o tome šta nas izvodi iz vrtloga konfrontacija
i propadanja, ka saradnji i razvoju.