Milan Subotić, Na
drugi pogled, prilog studijama nacionalizma,
Institut za filozofiju i društvenu teoriju i "Filip Višnjić",
Beograd 2007, str. 239
Interpretacija teorija o nacionalizmu
Četiri ranije objavljena rada ovog autora u naučnoj periodici, sada umnogome
revidovana (Na leđima bika: o simboličnoj geografiji
evropskog prostora, Imaju li nacije pupak: Gelner i Smit o nastanku nacija,
Crno-beli svet prilog istoriji dualnih tipologija nacionalizama i Lica
Janusa: komunizam i nacionalizam), kao i jedan dosad nepublikovani
članak (Globalizacija demokratije i civilizacijske
granice), čine sadržaj ove odlične studije. Iako je teško ne sagledavati
ovaj rad kroz prizmu burnih događaja iz devedesetih na Balkanu, a koji
su bili produkt najcrnjeg nacionalizma i šovinizma, prema rečima samog
autora, ovde nije reč ni o kakvim receptima za rešenje nacionalnih konflikata,
odnosno za probleme koji se vezuju za fenomen nacionalizma u društvenoj
i istorijskoj stvarnosti, već naprosto o interpretaciji množine najrazličitijih
ideja i stavova iz brojne i šarolike literature na ovu temu. Sam naslov,
naime, sugeriše da se ovde radi o drugom, odnosno drugačijem pogledu na
nacionalizam, odnosno sagledavaju se svi njegovi i pozitivni i negativni
aspekti, jer je, barem na našim balkanskim prostorima, uvrežen stereotip
o "štetnosti svakog nacionalizma". Sumirajući mnoge svetske
teorije o nacionalizmu i njegovim implikacijama na društveni razvitak
autor se potrudio da nam predstavi drugačiju sliku nacionalizma, odnosno
da strpljivom i zainteresovanom čitaocu pruži dublji, analitički pogled
u nepregledno more teorijskih stavova i pokaže da nije svaki nacionalizam
nešto što je samo po sebi loše i neprihvatljivo. Želim odmah na početku
da istaknem da je možda ovo potonje i najveća zasluga autora i njegove
knjige.
Usled ograničenosti prostora ograničiću se samo na prikaz poglavlja o
dualnoj tipologiji nacionalizma, koji je za razumevanje fenomena nacionalnog
i nacionalizma ključan, što nikako ne znači da ostala poglavlja knjige
ne zaslužuju dužnu pažnju. Naprotiv!
Čitaocu se, dakle, izlažu brojne ideje najrazličitijih autora (Ernesta
Renana, Hansa Kona, Džona Plamenca, Ernesta Gelnera, Entonija Smita i
Lie Grinfeld) o tome koji su uzroci nastanka nacija, pa preko definisanja
njene suštine (etnička ili "građanska") i njene, u najširem
smislu reči društvene funkcije, sve do odnosa nacionalizma i savremenih
totalitarnih sistema.
Nema sumnje, i u tome se slažu mnogi, da je nacionalizam moderna
pojava o kojoj se ne može ozbiljno govoriti pre početka novog veka, odnosno
industrijske i velike Francuske revolucije. Nacija je revolucionisala
društveni i ekonomski razvoj i predstavljala pozitivnu pretpostavku stvaranja
savremenih političkih društava. Marks je takođe naglašavao taj pozitivni
karakter nacije kao fenomena, ali na nju je gledao kao na istorijski prolaznu
kategoriju ali važnu pretpostavku za sveukupni civilizacijski razvoj u
određenoj etapi ljudskog društva.
Mnogi zapadni autori, od Renana preko Gelnera i Smita pa sve do - po meni,
a ne po autoru Subotiću - teorijski kontroverzne Lie Grinfeld, ističu
da samo "politička" nacija, odnosno nacija građana, a ne nacija-etnos,
može igrati konstruktivnu ulogu u sveukupnom civilizacijskom napretku.
Renan u XIX veku izričito kaže da nacija građana ne izvodi svoj identitet
iz zajedničkih rasnih i etničkih svojstava već iz praxisa
građana koji aktivno vrše svoja građanska prava. Iz ovakvog stava u XX
veku i Habermas konstituiše svoj "ustavni patriotizam" u kojem
ne vidi Nemce već državljane, odnosno građane Nemačke. Slično je govorio
i Aleksis de Tokvil za američke građane koji nisu etnička, već par
excellence politička nacija.
U najvećem broju teorija na Zapadu govori se o političkoj, odnosno građanskoj
naciji. Ali ne i na Istoku. Još je Hans Kon tridesetih godina XX veka
svojom teorijom o dihotomnosti shvatanja nacije utvrdio (a drugi zapadni
teoretičari to uglavnom više-manje prihvatili) da građanski nacionalizam
nije u suprotnosti s afirmacijom ideje jedinstva čovečanstva i s idealom
individualne slobode. Naprotiv, na Zapadu nacionalizam koji je nastao
u doba prosvetiteljstva u XVIII veku pretežno je bio politički pokret
za ograničenje moći feudalnog monarha i za osiguranje građanskih prava
i sloboda. Tako je Francuska revolucija konstituisala današnju modernu
francusku naciju.
Cilj tog nacionalizma bio je stvaranje liberalnog društva koje afirmiše
individualne sposobnosti i odgovara modernom tehničko-tehnološkom napretku
i kapitalu koji sve više jača. Na Istoku pak, budući da je proces nacionalnog
osvešćenja kasnio za onim na Zapadu kao i da je ukupna socijalno-ekonomska
osnova bila sasvim drugačija (u mnogim balkanskim državicama, na primer,
sve do početka XX veka na sceni je turska vladavina, vlada ekonomska i
kulturna zaostalost, ne postoji srednja klasa kao na Zapadu koja je tamo
i generisala društvene promene, već uski krug feudalne aristokratije -
domaće ili tuđinske - nasuprot širokim siromašnim i obespravljenim narodnim
masama), faktori su koji su presudno uticali na dinamiku nastanka nacija
i prirodu istočnoevropskog nacionalizma. Ne zaboravimo da se civilizacijski
sramno ropstvo ljudi tvrdoglavo održavalo u carskoj Rusiji sve do 1917.
godine uprkos carskom ukazu iz 1865. o ukidanju kmetstva. U zemljama koje
su, pak, bile pod turskom vlašću vladala je golema želja za nacionalnim
oslobođenjem. Tu je etničko uvek išlo ispred političkog, ljubomorno se
od tuđina čuvala svoja rasna kultura i malo je ostajalo prostora ne samo
za razvoj unutrašnjih demokratskih odnosa, nego i za podsticanje individualnih
kreativnih kapaciteta koji bi mogli ta siromašna drušva privredno i kulturno
da uzdignu. Zato danas u literaturi o nacionalizmu vlada skoro jedinstven
stav da je zapadni nacionalizam koji oličavaju naročito Engleska, SAD
i Francuska okrenut budućnosti, a istočni
etnički tip nacionalizma prošlosti i
mitovima. Ova dva tipa nacionalizma se radikalno razlikuju samo zato što
se oslanjaju na dve oštro suprotstavljene idejno filozofske tradicije,
na renesansu i prosvetiteljstvo s jedne, i romantizam s druge strane.
Etnički nacionalizam nesumnjivo pati od kompleksa inferiornosti u odnosu
na zapadni jer su njegovi potencijali u progresivno-civilizacijskom smislu
minorni. Stoga se neretko javljaju ideje odbacivanja zapadnih vrednosti,
insistiranje na konzervativnim verskim načelima o jačanju duha
a ne tela, poriče se važnost ekonomskog
napretka i lagodnost ovozemaljskog života, zagovara se skromnost ne samo
u moralnom već i u ekonomsko-materijalnom smislu, koja je čoveku dovoljna
za puko preživljavanje i za pripremu duha
za "nebesko carstvo". Veliča se stoga ne samo individualni nego
i kolektivni duh nacije kao organski
nedeljive celine. Stoga je etnički nacionalizam - a mi u Srbiji smo se
u to uverili i nažalost uveravamo se čak i danas, u julu 2007. godine
- težio da u sopstvenoj tradiciji i nasleđu prošlosti traži ne samo potvrdu
svog "originalnog" identiteta već možda i više potvrdu razlikovanja
od Zapada.
U knjizi nema zaključaka jer se autor ne bavi kritičkom analizom teorijskih
stavova o nacionalizmu. Ona je, istakli smo već, interpretacija, pregled,
kompendij svega napisanog o fenomenu nacionalizma i njegovom uticaju na
društvo i svet u celini. Naši čitaoci će ovu knjigu svakako sa zanimanjem
pročitati jer će - u eventualnoj potrazi za objašnjenjem onoga što se
zbilo u nedavnim jugoslovenskim ratovima (Slovenija, Hrvatska, Bosna,
Kosovo) - u moru teorija iznaći onu ili one koje sa njima korespondiraju.
|