homepage
   
Republika
 
Šta čitate
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 

Zamah i sputavanje istorijskog pamćenja

Dušan Popović, Letopis o Vlaovićima, MIR, Novi Sad 2006, I-III (2601 str.)

Zamašno memoarsko i publicističko delo, s književnim pretenzijama, možemo posmatrati kao prilog popularnoj "kulturi pamćenja". Pamćenje obuhvata tri veka jedne porodice, Vojvodine, Srbije, Jugoslavije i sveta. Čitajući ovo gusto tkano štivo, s mnoštvom čvorova u kojima se prepliću lični, porodični, socijalni, kulturni i politički život, možemo da zapazimo dva glavna toka kazivanja, jedan koji otvara životne horizonte i drugi koji ih zatvara.

Zastiranje životnih puteva

Kao i mnogi Srbi, naročito posle Velike seobe 1690. godine, i Vlaovići su se selili, od Erdelja, preko Banata u Bačku, završno spram Petrovaradina, gde je podignut šanac koji je postao sve veće naselje, da bi ga austrijska carica Marija Terezija 1748. proglasila za slobodnu varoš Neoplantu, potonji Novi Sad. Radi ovog priznanja imućniji građani su prikupili i uplatili u carsku blagajnu znatnu sumu novca.
I Vlaovići su bili u punom naponu životne snage. Iz oskudnog života u zemunicama, krčenjem i obrađivanjem zemlje, bavljenjem unosnim baštovanlukom, trgovinom, školovanjem, ženidbama, kumstvima... postajali su sve brojniji, imućniji i ugledniji. Vremenom, bivali su ne samo uspešni preduzetnici već i priznati stručnjaci, sveštenici, državni funkcioneri. Neki su se uzdigli i do vrhova vlasti, do mesta senatora i bana u Kraljevini, i do partijskih komiteta u SFRJ. Jedan od njih, kojeg je autor imenovao kao Damnjan (u kojem nije teško prepoznati samog autora), prevalio je put od ilegalnog komuniste i partizana do visokog funkcionera SKJ, najduže u ideološkom aparatu a sa najviše u moći na vrhu partijske organizacije Novog Sada, uz brojne druge rukovodeće funkcije.
Ovo opsežno delo pruža uvide u "procese dugog trajanja" koje nova istorijska škola, u prvoj polovini prošlog veka, uzima za okosnicu istorijske nauke. Mada bez odgovarajuće naučne aparature, kroz ovu knjigu možemo da pratimo privredne, socijalne, kulturne i političke tokove kroz bezmalo tri veka. A ono što se nudi kao novo saznanje jeste uočavanje kako se tka mreža komunikacija, kako se ona rastače, kida i razara u vreme buna, ratova i revolucija, prevrata i krvoprolića, a potom iznova plete.
Od manje ili više poznatih elemenata sklapa se grandiozan mozaik nastajanja Vojvodine kao dela jedne velike celine, habzburške imperije u koju se ulaže pozamašan kapital u velike melioracione radove, gradnju železničkih pruga, industrijskih postrojenja i infrastrukturu jedne moderne zemlje koju naseljava ili biva kolonizovano nekoliko desetina etnija. Sažeto su opisana i takođe poznata istorijska zbivanja, kao i stvaranje institucija i sve imućnijih slojeva iz kojih se mreška građanski način života koji mahom uspešno pretapa razne "dođoše". U literaturi je manje poznato a u ovom delu se naprosto otkriva kako opstaju vezivne životne niti na tlu koji je okupirala Hortijeva Mađarska kao saveznica Hitlerova Nemačke. Otpor okupatoru pulsira u jezgru gradova, i u crkvama, na selu, salašima, među intelektualcima, paorima, sveštenicima, zanatlijama, domaćicama, ribarima, čamdžijama... Pomaže se ne samo svojta ("Vlaovići svoga nikad ne ostavljaju"), rođaci i kumovi, već i komšije, kolege, prijatelji... Ne previđajući zločine okupacione vlasti, o kojima se inače najviše pisalo, ovde su prikazane postojane veze ne samo unutar najšire familije, uz poštovanje različitih uverenja, i ne samo među Srbima, već i kroz očuvane veze s Nemcima i Mađarima, koji su spremni da ih štite i pomažu (partizanske baze i sl.) a i sami prilaze šarolikom i širokom antifašističkom pokretu. Razni oblici solidarnosti - familijarne, komšijske, etničke, ljudske, čine ono elastično tkivo koje nakon silovitih lomova omogućuje da se obnovi zajednički život, uz poštovanje razlika i kroz potrebnu toleranciju.
Usredsređen na opisivanje realnosti autor ne previđa i zanose, ponajviše Rusijom. Vera u nju podgrevala je, kao i u drugim srpskim krajevima, verovanje da će se rat završiti brzo i trijumfalno. A kada je posle višegodišnjeg stradanja najzad stigla Crvena armija, dočekana je kao "rod rođeni", koji se nakon vekovnog očekivanja napokon pojavio.
U prvim danima oslobođenja opstajala je širina antifašističkog pokreta (i sveštenici su ulazili u novu narodnu vlast), ali s vojnom upravom i dominacijom kadrova KPJ ta osnova postaje sve uža i lomnija. Ona će bezmalo i nestati s uvođenjem obaveznog otkupa žitarica, stoke, životnih namirnica i industrijskih sirovina, te, oslanjajući se na staljinistički obračun s kulacima, nametanjem kolektivizacije, kroz nasilje, hapšenja, robijanja, torturu, konfiskacije, jednom rečju - pljačku i teror.

Skučeni vidici

Kroz čitavo ovo obimno delo, i u realnosti i u vizuri autora, primetne su dve glavne niti, jedna širi vidike, a druga ih sužava. Prva je u znaku nastajanja autonomije Vojvodine, a druga u njenom sužavanju i zatiranju. Ona prva počiva na talasima promena u Evropi, Austriji i Ugarskoj, i ima protivrečne tokove, a druga je vezana za Srbiju, i sva je u jednom znaku - potčinjavanja i porobljavanja. Osim kratkotrajnog razdoblja, na prelazu iz XIX u XX vek, kada su, veli autor, postojale "dve Srbije" (demokratska i nedemokratska) vazda je na delu srbijanski velikodržavni program, od Načertanija (1844), pa dalje. I ujedinjenje (1918) je obavljeno na "turski način", uz stalnu pljačku i nasilje. To se nastavilo i u Kraljevini i novoj Jugoslaviji (Vojvodina je uvek "krava muzara", "špajz" na svačijem raspolaganju, a vrhunac sledi posle Titove smrti, ponajviše pod Miloševićevim režimom, kada nestaje svaki vid autonomije Vojvodine).
Brutalnost militarističkih krugova u Srbiji, i vlasti koja je nastupala na krilima rata, kako je dobro poznato svakome ko iole poznaje istorijske izvore, iskusili su mnogi delovi Jugoslavije, a i sama Srbija. Nije se okomila samo na Vojvodinu i njenu autonomiju. Ni surovosti ratova u poslednjoj dekadi XX veka, sa svim zločinima i pljačkom, nisu tajna. Nije, međutim, dovoljno razjašnjeno kakva je u svemu tome uloga KPJ (SKJ), njenih kadrova i načina vladanja. Tu su mahom na delu divinizacija, u povlačenju, i demonizacija, u agresivnom nastupanju.
Autorovi prikazi delova istorije KPJ su na ivici idealizacije i falsifikata. Recimo, po njemu je V zemaljska konferencija (1940) znak jačanja revolucionarno-demokratskog pokreta, iako je, kako svedoče merodavni izvori, spisak kandidata za novo rukovodstvo sastavio sam Josip Broz Tito, i to pod pseudonimima, tako da se nije pouzdano moglo znati ni ko je izabran (zapravo imenovan). Slično tome, autor tvrdi da su plate profesionalnih partijskih radnika bile u visini radničkih plata (300 dinara), a prema drugim izvorima bile su i desetostruko veće. Da i ne pominjemo odnose unutar same KPJ, koja se sama dičila nečim što nema nikakve veze sa demokratijom, monolitnošću i gvozdenom disciplinom.
U stanovištu autora uočljiva je fascinacija Titom. I kao legendom, dok je o njemu slušao od rođaka, i kao konkretnom figurom, kada mu se i fizički približio penjući se ka vrhovima partijske hijerarhije. Svrstavao ga je u "orlove savremene humanističke misli", a na jednom mestu pominje kako se pričalo da su u njega "sve ruske žene zaljubljene". Neposredno nakon njegove smrti zapisaće: "Tito se seli, evo, u večno prisustvo, među nama, danas i u budućnosti".
Posebno je interesantna mistifikacija jednog nepostojećeg dokumenta. Naime, ideja o Vojvodini kao federalnoj jedinici buduće države, koju su istrajno zastupali pokrajinski lideri KPJ Žarko Zrenjanin i Toza Marković, posle njihove pogibije javlja se sporadično. Ipak, potkraj rata (septembra 1944) navodno je sa samog vrha KPJ vojvođanskim partizanima upućeno pismo/direktiva da formiraju, kao i druge federalne jedinice, svoje Antifašističko veće. U stvari, kako konstatuje i sam autor, pismo je napisao njegov rođak, inače Titov blizak saradnik (jedan od glavnih likova ove knjige), ali ga je Aleksandar Ranković ("zla kob Vojvodine") - zgužvao i bacio u koš. Budući da su i razne carske privilegije Srbima nakon Velike seobe, neke i u pisanom obliku, takođe dugo mistifikovane, da bi ih kritička struja u istorijskoj nauci dovela u pitanje, donekle iznenađuje ova, novija, mistifikacija jednog samo usmeno potvrđenog dokumenta.
Uskraćivanje federalnog statusa Vojvodine autor tumači i okolnošću što ona na svom vrhu
nije imala kakvu političku gromadu, poput Svetozara Miletića, nego Jovana Veselinova, istaknutog partizanskog vođu, ali, kako primećuje autor, s izvesnim falinkama u partijskoj biografiji (držanje pred klasnim neprijateljem i frakcionaštvo), tako da ga je držala u šahu politička policija (ona je, uz saradnju pesnika Matije Bećkovića, napravila aferu njegovoj supruzi) što je dodatno uzdrmalo i samog Veselinova. Inače, autor ne krije da je i sam sarađivao s političkom policijom a to se vidi i kada poteže mesta iz ličnog života ljudi o kojima piše, a koja slute na poreklo iz famoznih tajnih dosjea.
Najviši domet u ostvarenju težnji za autonomijom Vojvodine autor vidi nakon Pisma s najvišeg vrha SKJ (1972), koji navodno zapodeva obračun s raznim "deformacijama", a zapravo vaspostavlja moć partijske države i Titov "kult ličnosti". Na tom talasu i sam autorov alter ego,
 
Pierre Auguste Renoir, The Cafe
Pierre Auguste Renoir, Woman Reading, c. 1906-09.
Damnjan, dospeva u partijski vrh, te "oseća da je domašio svoj životni vrhunac", naročitu važnost pridajući formiranju aktiva radnika-komunista, kao udarnoj pesnici obračuna s "birokratskim snagama", što je u izvesnim partijskim krugovima protumačeno kao obrazac kineske "kulturne revolucije". Autor, doduše, ne idealizuje čitavu Partiju, već samo jedan njen deo - revolucionarni, gde dakako spada i on, kao "vojnik revolucije". Drugi deo čine vlastoljupci, špekulanti i čankolizi, gde spadaju mnogi likovi koje opisuje (u tom brlogu su se našli čak i jedan Marko Nikezić i Mirko Tepavac).
Oličenje zla autor vidi u Slobodanu Miloševiću, manje kao izdanku partijske strukture moći, više kao plodu porodične patologije i usvojenim obrascima ponašanja srbijanskih kadrova kao "grobara Vojvodine", a i kao "glavnog američkog igrača u rušenju socijalističke Jugoslavije", koji će potpiriti i razbuktati građanski i bratoubilački rat. Ovde je upotrebljena jedna dvosmislena metafora, krenuli su, veli, kao pobesneli psi otkinuti s lanca, posle Titove smrti, podrazumevajući da su do tada bili - na lancu. Na svom zločinačkom putu, Milošević, taj "srbijansko-srpski Hitler", sa svojim hordama najpre će se (1988) okomiti na Novi Sad, kao središte "humanističke političke slobode", da bi ga uništio, predvodeći "najezdu primitivnih stočara na gradsku civilizaciju". I razori ga, veli autor, kao Troju. Potresen ovom katastrofom, glavni junak knjige, kao da čini kakav junački gest, ritualno "vraća partijsku knjižicu". Na kraju ove velike priče, autor svog glavnog junaka, Damnjana, poput trojanskog junaka Hektora, predaje večnosti, na dnu Dunava, kao što, po jednoj drugoj mitskoj tradiciji, legendarni vođa Huna Atila počiva na dnu Tise. A "na onom svetu", poručuje pisac, naš glavni junak čeka neku novu bunu, da bi se vratio u ovaj svet.

Čitati, ipak

Ostavljajući po strani prelivanje koliko-toliko razboritog pamćenja u sfere mitologije primetno je da kako čitanje dalje odmiče razboritosti pa čak i pristojnih manira - nestaje. Sve je manje pluralnih izvora informacija, a sve više raznih partijskih "materijala" i kazivanja "u poverenju". Sve primetnija je skučena ideologija "vojnika revolucije" koji ne može da shvati da (jedno)partijska država ne trpi ni demokratiju pa ni federaciju, a svojom akumulacijom kapitala razara privredu i društvo, lišenih vlastitih mehanizama regeneracije (autonomije, svojine, konkurencije, kompromisa) i time srlja u krah. U međuvremenu, preobražava se u skup partijskih država, svaka od njih potencira svoju monopolističku partiju, svoju političku policiju, svoju "državnost" i svoje lojalne društvene slojeve. Na toj osnovi razmahaće se nacionalizam, populistički pokreti i populističke revolucije u svim "državnostima", ne prezajući da postanu suverene i po cenu rata. Tu je glavni izvor ratnog vrtloga u koji će se sve više uplitati i spoljni činioci. Ako se to ne vidi, dešava se i našem autoru da "reditelje i aktere krvavog pira" vidi u SAD, Nemačkoj, Austriji i Vatikanu, dakle gotovo identično ideologiji srpskog nacionalizma s kojim je u stalnoj polemici, s inače dobrim razlozima.
Istovremeno, kako se čitanje bliži kraju, sve primetnije izostaje izvesna ranije vidljiva širina u posmatranju zbivanja, a i njihovo pamćenje. Kao da je sve ono što se zbiva van partijskog kruga sasvim nevažno. U tom pogledu je, recimo, interesantno da prilikom uznošenja svetskog značaja osnivanja tribine "Socijalizam u svetu", koja je s njima na čelu započela zasedanja u Cavtatu 1976. godine, nema ni pomena o netom "ugašenoj" Korčulanskoj letnjoj školi, koja je deset godina (1964-1974) bila internacionalno središte kritičke misli. Dalje, donekle je razumljivo da se sasvim prećutkuje represija krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog veka, izrazito brutalna i u Novom Sadu, u vreme kada je autor bio među najmoćnijim funkcionerima, prvenstveno prema onim tokovima u kulturi koje je vladajuća partija proglasila kao "crni talas". Manje je, pak, razumljivo da autor ne pominje ni "autonomaške" otpore za vreme i nakon Miloševićevog režima. A kada nema iole realnog uvida i u te prećutane tokove teško je zamisliti realne mogućnosti obnove normalnog života, kako je to prikazano u ranijim razdobljima. Ovako, izgleda kao da se, poput biblijskog Armagedona, desila kataklizma, nakon koje je gotovo nezamislivo kako bi život mogao iznova da započne.
Mada memoarska literatura uvek ima svoje čitaoce, i ma koliko da je danas popularna kultura pamćenja, merila vrednosti takve literature su pomerena naviše. Pomenimo samo Gintera Grasa i njegovo "ljušćenje luka", gde pomno analizira slojeve vlastite ličnosti i njihovo ukrštanje s istorijskim zbivanjima, pa se ne libi ni da "raskrinka" svoje kratkotrajno bivanje u zloglasnom SS. Posle Grasovog romana lestvica je visoko podignuta. Bilo bi pretenciozno očekivati da je i domaši a kamoli preskoči pisac manjeg dara, mada s velikom erudicijom i memorijom, ali ipak sapet partijskom ideologijom i vlastitom karijerom, usled čega njegova knjiga više liči na lukovu ikebanu negoli na ne baš ugodno "ljušćenje luka".
Ipak, ovu knjigu vredi čitati. Iako se često pominje da je u nas previše istorije, malo je onih dela koja barem otvaraju vrata razboritom rasuđivanju. To pogotovo važi za "vreme komunizma" koje je pretrpano paušalnim negacijama, kao, svojevremeno, raznim hagiografijama. A baš to razdoblje, sa svim onim što je iz njega proisteklo, ostavilo je svoj trag u nama, gomila se nekakvo presno iskustvo koje čeka na trezvenu analizu, pa i na katarzu. A zamašno delo Dušana Popovića svakako je bogat i slikovit dokument jednog dugog razdoblja, krcat impulsima života ali i snažnim talasima njegovog zatiranja. Dabome, kao i pri svakom čitanju podrazumeva se kritički odnos čitaoca.

  N. P.
 
Šta čitate
Republika
Copyright © 1996-2007 Republika