Zamah i sputavanje istorijskog pamćenja
Dušan Popović, Letopis
o Vlaovićima, MIR, Novi Sad 2006, I-III
(2601 str.)
Zamašno memoarsko i publicističko delo, s književnim pretenzijama, možemo
posmatrati kao prilog popularnoj "kulturi pamćenja". Pamćenje
obuhvata tri veka jedne porodice, Vojvodine, Srbije, Jugoslavije i sveta.
Čitajući ovo gusto tkano štivo, s mnoštvom čvorova u kojima se prepliću
lični, porodični, socijalni, kulturni i politički život, možemo da zapazimo
dva glavna toka kazivanja, jedan koji otvara životne horizonte i drugi
koji ih zatvara.
Zastiranje životnih puteva
Kao i mnogi Srbi, naročito posle Velike seobe 1690. godine, i Vlaovići
su se selili, od Erdelja, preko Banata u Bačku, završno spram Petrovaradina,
gde je podignut šanac koji je postao sve veće naselje, da bi ga austrijska
carica Marija Terezija 1748. proglasila za slobodnu varoš Neoplantu, potonji
Novi Sad. Radi ovog priznanja imućniji građani su prikupili i uplatili
u carsku blagajnu znatnu sumu novca.
I Vlaovići su bili u punom naponu životne snage. Iz oskudnog života u
zemunicama, krčenjem i obrađivanjem zemlje, bavljenjem unosnim baštovanlukom,
trgovinom, školovanjem, ženidbama, kumstvima... postajali su sve brojniji,
imućniji i ugledniji. Vremenom, bivali su ne samo uspešni preduzetnici
već i priznati stručnjaci, sveštenici, državni funkcioneri. Neki su se
uzdigli i do vrhova vlasti, do mesta senatora i bana u Kraljevini, i do
partijskih komiteta u SFRJ. Jedan od njih, kojeg je autor imenovao kao
Damnjan (u kojem nije teško prepoznati samog autora), prevalio je put
od ilegalnog komuniste i partizana do visokog funkcionera SKJ, najduže
u ideološkom aparatu a sa najviše u moći na vrhu partijske organizacije
Novog Sada, uz brojne druge rukovodeće funkcije.
Ovo opsežno delo pruža uvide u "procese dugog trajanja" koje
nova istorijska škola, u prvoj polovini prošlog veka, uzima za okosnicu
istorijske nauke. Mada bez odgovarajuće naučne aparature, kroz ovu knjigu
možemo da pratimo privredne, socijalne, kulturne i političke tokove kroz
bezmalo tri veka. A ono što se nudi kao novo saznanje jeste uočavanje
kako se tka mreža komunikacija, kako se ona rastače, kida i razara u vreme
buna, ratova i revolucija, prevrata i krvoprolića, a potom iznova plete.
Od manje ili više poznatih elemenata sklapa se grandiozan mozaik nastajanja
Vojvodine kao dela jedne velike celine, habzburške imperije u koju se
ulaže pozamašan kapital u velike melioracione radove, gradnju železničkih
pruga, industrijskih postrojenja i infrastrukturu jedne moderne zemlje
koju naseljava ili biva kolonizovano nekoliko desetina etnija. Sažeto
su opisana i takođe poznata istorijska zbivanja, kao i stvaranje institucija
i sve imućnijih slojeva iz kojih se mreška građanski način života koji
mahom uspešno pretapa razne "dođoše". U literaturi je manje
poznato a u ovom delu se naprosto otkriva kako opstaju vezivne životne
niti na tlu koji je okupirala Hortijeva Mađarska kao saveznica Hitlerova
Nemačke. Otpor okupatoru pulsira u jezgru gradova, i u crkvama, na selu,
salašima, među intelektualcima, paorima, sveštenicima, zanatlijama, domaćicama,
ribarima, čamdžijama... Pomaže se ne samo svojta ("Vlaovići svoga
nikad ne ostavljaju"), rođaci i kumovi, već i komšije, kolege, prijatelji...
Ne previđajući zločine okupacione vlasti, o kojima se inače najviše pisalo,
ovde su prikazane postojane veze ne samo unutar najšire familije, uz poštovanje
različitih uverenja, i ne samo među Srbima, već i kroz očuvane veze s
Nemcima i Mađarima, koji su spremni da ih štite i pomažu (partizanske
baze i sl.) a i sami prilaze šarolikom i širokom antifašističkom pokretu.
Razni oblici solidarnosti - familijarne, komšijske, etničke, ljudske,
čine ono elastično tkivo koje nakon silovitih lomova omogućuje da se obnovi
zajednički život, uz poštovanje razlika i kroz potrebnu toleranciju.
Usredsređen na opisivanje realnosti autor ne previđa i zanose, ponajviše
Rusijom. Vera u nju podgrevala je, kao i u drugim srpskim krajevima, verovanje
da će se rat završiti brzo i trijumfalno. A kada je posle višegodišnjeg
stradanja najzad stigla Crvena armija, dočekana je kao "rod rođeni",
koji se nakon vekovnog očekivanja napokon pojavio.
U prvim danima oslobođenja opstajala je širina antifašističkog pokreta
(i sveštenici su ulazili u novu narodnu vlast), ali s vojnom upravom i
dominacijom kadrova KPJ ta osnova postaje sve uža i lomnija. Ona će bezmalo
i nestati s uvođenjem obaveznog otkupa žitarica, stoke, životnih namirnica
i industrijskih sirovina, te, oslanjajući se na staljinistički obračun
s kulacima, nametanjem kolektivizacije, kroz nasilje, hapšenja, robijanja,
torturu, konfiskacije, jednom rečju - pljačku i teror.
Skučeni vidici
Kroz čitavo ovo obimno delo, i u realnosti i u vizuri autora, primetne su
dve glavne niti, jedna širi vidike, a druga ih sužava. Prva je u znaku nastajanja
autonomije Vojvodine, a druga u njenom sužavanju i zatiranju. Ona prva počiva
na talasima promena u Evropi, Austriji i Ugarskoj, i ima protivrečne tokove,
a druga je vezana za Srbiju, i sva je u jednom znaku - potčinjavanja i porobljavanja.
Osim kratkotrajnog razdoblja, na prelazu iz XIX u XX vek, kada su, veli
autor, postojale "dve Srbije" (demokratska i nedemokratska) vazda
je na delu srbijanski velikodržavni program, od Načertanija (1844), pa dalje.
I ujedinjenje (1918) je obavljeno na "turski način", uz stalnu
pljačku i nasilje. To se nastavilo i u Kraljevini i novoj Jugoslaviji (Vojvodina
je uvek "krava muzara", "špajz" na svačijem raspolaganju,
a vrhunac sledi posle Titove smrti, ponajviše pod Miloševićevim režimom,
kada nestaje svaki vid autonomije Vojvodine).
Brutalnost militarističkih krugova u Srbiji, i vlasti koja je nastupala
na krilima rata, kako je dobro poznato svakome ko iole poznaje istorijske
izvore, iskusili su mnogi delovi Jugoslavije, a i sama Srbija. Nije se okomila
samo na Vojvodinu i njenu autonomiju. Ni surovosti ratova u poslednjoj dekadi
XX veka, sa svim zločinima i pljačkom, nisu tajna. Nije, međutim, dovoljno
razjašnjeno kakva je u svemu tome uloga KPJ (SKJ), njenih kadrova i načina
vladanja. Tu su mahom na delu divinizacija, u povlačenju, i demonizacija,
u agresivnom nastupanju.
Autorovi prikazi delova istorije KPJ su na ivici idealizacije i falsifikata.
Recimo, po njemu je V zemaljska konferencija (1940) znak jačanja revolucionarno-demokratskog
pokreta, iako je, kako svedoče merodavni izvori, spisak kandidata za novo
rukovodstvo sastavio sam Josip Broz Tito, i to pod pseudonimima, tako da
se nije pouzdano moglo znati ni ko je izabran (zapravo imenovan). Slično
tome, autor tvrdi da su plate profesionalnih partijskih radnika bile u visini
radničkih plata (300 dinara), a prema drugim izvorima bile su i desetostruko
veće. Da i ne pominjemo odnose unutar same KPJ, koja se sama dičila nečim
što nema nikakve veze sa demokratijom, monolitnošću i gvozdenom disciplinom.
U stanovištu autora uočljiva je fascinacija Titom. I kao legendom, dok je
o njemu slušao od rođaka, i kao konkretnom figurom, kada mu se i fizički
približio penjući se ka vrhovima partijske hijerarhije. Svrstavao ga je
u "orlove savremene humanističke misli", a na jednom mestu pominje
kako se pričalo da su u njega "sve ruske žene zaljubljene". Neposredno
nakon njegove smrti zapisaće: "Tito se seli, evo, u večno prisustvo,
među nama, danas i u budućnosti".
Posebno je interesantna mistifikacija jednog nepostojećeg dokumenta. Naime,
ideja o Vojvodini kao federalnoj jedinici buduće države, koju su istrajno
zastupali pokrajinski lideri KPJ Žarko Zrenjanin i Toza Marković, posle
njihove pogibije javlja se sporadično. Ipak, potkraj rata (septembra 1944)
navodno je sa samog vrha KPJ vojvođanskim partizanima upućeno pismo/direktiva
da formiraju, kao i druge federalne jedinice, svoje Antifašističko veće.
U stvari, kako konstatuje i sam autor, pismo je napisao njegov rođak, inače
Titov blizak saradnik (jedan od glavnih likova ove knjige), ali ga je Aleksandar
Ranković ("zla kob Vojvodine") - zgužvao i bacio u koš. Budući
da su i razne carske privilegije Srbima nakon Velike seobe, neke i u pisanom
obliku, takođe dugo mistifikovane, da bi ih kritička struja u istorijskoj
nauci dovela u pitanje, donekle iznenađuje ova, novija, mistifikacija jednog
samo usmeno potvrđenog dokumenta.
Uskraćivanje federalnog statusa Vojvodine autor tumači i okolnošću što ona
na svom vrhu
nije imala kakvu političku gromadu, poput
Svetozara Miletića, nego Jovana Veselinova, istaknutog partizanskog
vođu, ali, kako primećuje autor, s izvesnim falinkama u partijskoj
biografiji (držanje pred klasnim neprijateljem i frakcionaštvo), tako
da ga je držala u šahu politička policija (ona je, uz saradnju pesnika
Matije Bećkovića, napravila aferu njegovoj supruzi) što je dodatno
uzdrmalo i samog Veselinova. Inače, autor ne krije da je i sam sarađivao
s političkom policijom a to se vidi i kada poteže mesta iz ličnog
života ljudi o kojima piše, a koja slute na poreklo iz famoznih tajnih
dosjea.
Najviši domet u ostvarenju težnji za autonomijom Vojvodine autor vidi
nakon Pisma s najvišeg vrha SKJ (1972), koji navodno zapodeva obračun
s raznim "deformacijama", a zapravo vaspostavlja moć partijske
države i Titov "kult ličnosti". Na tom talasu i sam autorov
alter ego, |
|
|
Pierre Auguste Renoir, Woman
Reading, c. 1906-09.
|
 |
Damnjan, dospeva u partijski vrh, te "oseća da je domašio svoj životni
vrhunac", naročitu važnost pridajući formiranju aktiva radnika-komunista,
kao udarnoj pesnici obračuna s "birokratskim snagama", što je
u izvesnim partijskim krugovima protumačeno kao obrazac kineske "kulturne
revolucije". Autor, doduše, ne idealizuje čitavu Partiju, već samo
jedan njen deo - revolucionarni, gde dakako spada i on, kao "vojnik
revolucije". Drugi deo čine vlastoljupci, špekulanti i čankolizi, gde
spadaju mnogi likovi koje opisuje (u tom brlogu su se našli čak i jedan
Marko Nikezić i Mirko Tepavac).
Oličenje zla autor vidi u Slobodanu Miloševiću, manje kao izdanku partijske
strukture moći, više kao plodu porodične patologije i usvojenim obrascima
ponašanja srbijanskih kadrova kao "grobara Vojvodine", a i kao
"glavnog američkog igrača u rušenju socijalističke Jugoslavije",
koji će potpiriti i razbuktati građanski i bratoubilački rat. Ovde je upotrebljena
jedna dvosmislena metafora, krenuli su, veli, kao pobesneli psi otkinuti
s lanca, posle Titove smrti, podrazumevajući da su do tada bili - na lancu.
Na svom zločinačkom putu, Milošević, taj "srbijansko-srpski Hitler",
sa svojim hordama najpre će se (1988) okomiti na Novi Sad, kao središte
"humanističke političke slobode", da bi ga uništio, predvodeći
"najezdu primitivnih stočara na gradsku civilizaciju". I razori
ga, veli autor, kao Troju. Potresen ovom katastrofom, glavni junak knjige,
kao da čini kakav junački gest, ritualno "vraća partijsku knjižicu".
Na kraju ove velike priče, autor svog glavnog junaka, Damnjana, poput trojanskog
junaka Hektora, predaje večnosti, na dnu Dunava, kao što, po jednoj drugoj
mitskoj tradiciji, legendarni vođa Huna Atila počiva na dnu Tise. A "na
onom svetu", poručuje pisac, naš glavni junak čeka neku novu bunu,
da bi se vratio u ovaj svet.
Čitati, ipak
Ostavljajući po strani prelivanje koliko-toliko razboritog pamćenja u
sfere mitologije primetno je da kako čitanje dalje odmiče razboritosti
pa čak i pristojnih manira - nestaje. Sve je manje pluralnih izvora informacija,
a sve više raznih partijskih "materijala" i kazivanja "u
poverenju". Sve primetnija je skučena ideologija "vojnika revolucije"
koji ne može da shvati da (jedno)partijska država ne trpi ni demokratiju
pa ni federaciju, a svojom akumulacijom kapitala razara privredu i društvo,
lišenih vlastitih mehanizama regeneracije (autonomije, svojine, konkurencije,
kompromisa) i time srlja u krah. U međuvremenu, preobražava se u skup
partijskih država, svaka od njih potencira svoju monopolističku partiju,
svoju političku policiju, svoju "državnost" i svoje lojalne
društvene slojeve. Na toj osnovi razmahaće se nacionalizam, populistički
pokreti i populističke revolucije u svim "državnostima", ne
prezajući da postanu suverene i po cenu rata. Tu je glavni izvor ratnog
vrtloga u koji će se sve više uplitati i spoljni činioci. Ako se to ne
vidi, dešava se i našem autoru da "reditelje i aktere krvavog pira"
vidi u SAD, Nemačkoj, Austriji i Vatikanu, dakle gotovo identično ideologiji
srpskog nacionalizma s kojim je u stalnoj polemici, s inače dobrim razlozima.
Istovremeno, kako se čitanje bliži kraju, sve primetnije izostaje izvesna
ranije vidljiva širina u posmatranju zbivanja, a i njihovo pamćenje. Kao
da je sve ono što se zbiva van partijskog kruga sasvim nevažno. U tom
pogledu je, recimo, interesantno da prilikom uznošenja svetskog značaja
osnivanja tribine "Socijalizam u svetu", koja je s njima na
čelu započela zasedanja u Cavtatu 1976. godine, nema ni pomena o netom
"ugašenoj" Korčulanskoj letnjoj školi, koja je deset godina
(1964-1974) bila internacionalno središte kritičke misli. Dalje, donekle
je razumljivo da se sasvim prećutkuje represija krajem šezdesetih i početkom
sedamdesetih godina prošlog veka, izrazito brutalna i u Novom Sadu, u
vreme kada je autor bio među najmoćnijim funkcionerima, prvenstveno prema
onim tokovima u kulturi koje je vladajuća partija proglasila kao "crni
talas". Manje je, pak, razumljivo da autor ne pominje ni "autonomaške"
otpore za vreme i nakon Miloševićevog režima. A kada nema iole realnog
uvida i u te prećutane tokove teško je zamisliti realne mogućnosti obnove
normalnog života, kako je to prikazano u ranijim razdobljima. Ovako, izgleda
kao da se, poput biblijskog Armagedona, desila kataklizma, nakon koje
je gotovo nezamislivo kako bi život mogao iznova da započne.
Mada memoarska literatura uvek ima svoje čitaoce, i ma koliko da je danas
popularna kultura pamćenja, merila vrednosti takve literature su pomerena
naviše. Pomenimo samo Gintera Grasa i njegovo "ljušćenje luka",
gde pomno analizira slojeve vlastite ličnosti i njihovo ukrštanje s istorijskim
zbivanjima, pa se ne libi ni da "raskrinka" svoje kratkotrajno
bivanje u zloglasnom SS. Posle Grasovog romana lestvica je visoko podignuta.
Bilo bi pretenciozno očekivati da je i domaši a kamoli preskoči pisac
manjeg dara, mada s velikom erudicijom i memorijom, ali ipak sapet partijskom
ideologijom i vlastitom karijerom, usled čega njegova knjiga više liči
na lukovu ikebanu negoli na ne baš ugodno "ljušćenje luka".
Ipak, ovu knjigu vredi čitati. Iako se često pominje da je u nas previše
istorije, malo je onih dela koja barem otvaraju vrata razboritom rasuđivanju.
To pogotovo važi za "vreme komunizma" koje je pretrpano paušalnim
negacijama, kao, svojevremeno, raznim hagiografijama. A baš to razdoblje,
sa svim onim što je iz njega proisteklo, ostavilo je svoj trag u nama,
gomila se nekakvo presno iskustvo koje čeka na trezvenu analizu, pa i
na katarzu. A zamašno delo Dušana Popovića svakako je bogat i slikovit
dokument jednog dugog razdoblja, krcat impulsima života ali i snažnim
talasima njegovog zatiranja. Dabome, kao i pri svakom čitanju podrazumeva
se kritički odnos čitaoca.
|