Sva nasleđa Balkana
Povodom objavljivanja drugog
izdanja svoje knjige Imaginarni Balkan,
na srpskom jeziku, u Beogradu je nedavno boravila poznata istoričarka
Marija Todorova. U Narodnoj biblioteci Srbije održala je predavanje o
Balkanu, a u Centru za kulturnu dekontaminaciju je sa svojim srpskim izdavačem
Ivanom Čolovićem (Biblioteka XX vek) podsetila na najvažnije ideje ovog
izuzetnog dela koje je od prvog trenutka naišlo na snažnu recepciju ne
samo u Srbiji, nego i u Turskoj, Bugarskoj, Grčkoj i drugim balkanskim
zemljama. Objavljujemo delove iz predgovora drugog izdanja Imaginarnog
Balkana,
koji na suptilan način aktuelizuje problem kako promišljati Balkan. Centralno
mesto u njenom opusu pripada ideji nasleđa i vremena, čime je ponudila
moderno i složeno izučavanje i shvatanje balkanske paradigme
Pitanje koje je mene zanimalo, i koje me i dalje zanima, jeste ontologija
Balkana. Ja sam formulisala ideju o Balkanu kao otomanskom nasleđu, u
želji da to nasleđe nekako i rekonstruišem, pošto sam već podrobno izložila
kako je taj diskurs dekonstruisan... Pitanje koje se isprva može učiniti
akademskim, ali koje, tvrdim, ipak ima veoma ozbiljne naučne, političke
i moralne implikacije, glasi: kako uopšte proučavamo istorijske regione?
Opsednutost granicama
Regione ćemo, kao i većinu drugih celina (država, grad, selo), najlakše
definisati ako najpre povučemo njihove granice. I zaista, granice su dugo
bile omiljen predmet analize, naročito u radovima koji su se bavili identitetom.
Ovo je sasvim razumljivo, jer se upravo na granicama, na ivicama i odvija
diferencijacija, odnosno razdvajanje celina. Pošto
identitet i alteritet, identičnost i drugost, žive
u simbiozi, njihove se najistaknutije odlike artikulišu upravo tamo
gde se oni susreću - na granicama. Alteritet tako postaje fundamentalna
kategorija društvenog iskustva, ali i fundamentalna kategorija za
analizu društva, i on je tokom poslednjih desetak godina na velika
vrata ušao u istorijsku nauku. Međutim, pokazalo se da su granice
veoma problematične kao polazna tačka, pre svega zato što su promenljive,
odnosno zato što se mogu povlačiti po različitim kriterijumima (geografskim,
političkim, etničkim, kulturnim). Pogledajmo samo severnu granicu
Balkana: da li Rumunija spada u Balkan? A Slovenija? A Hrvatska, a
Mađarska? Istočna, južna i zapadna granica nisu problem, reklo bi
se, pošto nju čini more, ali da li je Egejsko more zaista tako |
|
|
nepropusna granica između Grčke i obala Anadolije? I da li Jadransko more
stvarno deli Italiju i Dalmaciju? Što je još važnije, previše intenzivno
bavljenje granicama nametnulo nam je nezdravu opsednutost razlikama i drugošću.
Nedavno je, međutim, težište pomereno s proučavanja granica na proučavanje
prostora. Sada se veća (i dužna) pažnja poklanja integrativnim procesima
i strukturama unutar jednog entiteta. Tako su nastali dragoceni radovi,
ali ovaj pristup ima svojih mana, a najvažnija je opasnost od esencijalizacije,
i to ne kao posledica nekakvog imanentnog deficita ove teorije. Problem
je pre u tome što se pojam prostora nedovoljno promišljeno koristi u pojedinim
istorijskim radovima. Kategorija prostora često se nekritički povezuje s
etničkom grupom ili nacijom (pa tako imamo radove o prostoru u kojem su
se razvijale engleska, grčka, albanska nacija), čime se stari, statični,
nacionalistički diskurs samo pokriva novim naučničkim, pa kao rezultat dobijamo
statične i aistorične strukturne analize.
Imajući sve ovo u vidu, predlažem da u diskusiju uvedemo pojam istorijskog
nasleđa. On nikako ne treba da diskredituje pojam prostora, već da s jedne
strane zadrži dragocene prednosti analize prostora, a da, s druge, precizira
vremensku dimenziju, da u obzir uzme vremensku specifičnost. Kako bismo,
dakle, u okviru ovog pristupa odgovorili na naizgled jednostavno pitanje
šta je Balkan.
Milenijum i po vizantijskog i otomanskog nasleđa
Nasleđe sa stanovišta kontinuiteta podrazumeva preživljavanje, ali i postepeno
nestajanje određenih odlika neke celine pre njenog sloma, dok je nasleđe
sa stanovišta percepcije artikulisanje i ponovno artikulisanje predstave
koju o toj celini imaju različiti pojedinci ili grupe u različitim periodima.
Navešću dva konkretna primera iz moje uže struke koja kazuju kako koristim
pojam nasleđa: to su Balkan i Istočna Evropa. Ako pogledamo brojne istorijske
periode, tradicije i nasleđa koji određuju jugoistočnu Evropu videćemo da
se neki vremenski podudaraju ili preklapaju, dok se drugi nižu jedan za
drugim ili su potpuno odvojeni (na primer, podudarni su bili pozno Rimsko,
Vizantijsko i rano Otomansko carstvo, kao i razvoj različitih religija,
dok potpuno odsustvo dodira između dva nasleđa jesu doba nasleđa helenizma,
s jedne, i komunizma, s druge strane).
Što se tiče političkog nasleđa koje je bitno odredilo ovo poluostrvo na
jugoistoku Evrope (period stare Grčke, helenski period, rimska vlast) možemo
izdvojiti dva koja su sve do 19. veka bila najuticajnija. Tu je najpre milenijum
vizantijske vlasti koji je doneo trajni politički, institucionalni, pravni,
verski i, uopšte, kulturni uticaj, a potom i pola milenijuma otomanske vlasti
koja je poluostrvu donela ime i najduži period političkog jedinstva u čitavoj
njegovoj istoriji. Ne samo što je jedan deo jugoistočne Evrope dobio novo
ime tokom ovog perioda već su otomanski elementi, ili oni koji se doživljavaju
kao otomanski, bitno odredili stereotipnu predstavu o Balkanu. Mogli bismo
reći da je Balkan zapravo otomansko nasleđe, u užem smislu te reči. U tom
užem smislu ono se odnosi na proces koji počinje nakon što je Otomansko
carstvo prestalo da postoji, bar sa stanovišta regiona koji su s padom carstva
dobili status države; a taj proces, opet, obuhvata odlike
koje su se sačuvale uglavnom iz istorijske situacije 18. i 19.
veka. Želja mi je bila da sačinim sistematičan pregled, da objasnim
mehanizam otomanskog nasleđa, odnosno njegovog kontinuiteta u sferi
politike, kulture, društva i privrede, u kojima se ono pokazalo
kao izuzetno istrajno. U praktično svim sferama, osim u demografskoj
i u sferi popularne kulture, do raskida s otomanskom tradicijom
došlo je gotovo odmah pošto su balkanske države ostvarile političku
nezavisnost, i taj je raskid bio konačan i neopoziv krajem Prvog
svetskog rata - potom je nasleđe prešlo u domen percepcije.
|
|
 |
 |
Percepcija otomanskog nasleđa, s druge strane,
podrazumeva interakciju između prošlosti, koja se
stalno vraća i akumulira, i jednako trajnih i sve
brojnijih predstava kakve gaje generacije ljudi
koji ponovo definišu i ponovo ocenjuju prošlost.
Drugačije rečeno, ona nije stvar rekonstruisanja
prošlosti, već konstruisanja prošlosti kroz istoriografiju,
prozu, novinarstvo i svakodnevni diskurs. Percepcija
nasleđa sastavni je deo, štaviše ona je stub nacionalističkog
diskursa na Balkanu, i ona je slična u svim balkanskim
zemljama. Upravo zato što se poteže kao glavni argument
za legitimisanje aktuelnih prilika u društvu, a
pre svega države, ona će se sigurno održati još
neko vreme. |
 |
|
|
|
Udaljavanje od "balkanstva"
Zemlje koje zovemo balkanskim (koje su u istoriji bile deo otomanske
sfere) konstantno se udaljavaju od svog otomanskog nasleđa, pa tako i
od "balkanstva", s tim što moram da naglasim i da insistiram
na tome da ovaj pojam nema nikakvu vrednosnu konotaciju. Utoliko mislim
da se može reći da ono što danas vidimo na Balkanu u geografskom smislu
tog pojma (nestanak poslednjih tragova carskog nasleđa, etničke šarolikosti
i suživota, bez ikakve namere da idealizujem carstvo, na čije mesto dolaze
etnički homogene institucionalizovane celine), možda predstavlja poodmakao
stepen konačne evropeizacije ovog regiona i kraj Balkana u istorijskom
smislu te reči, Balkana u meri u kojoj se on može povezati s otomanskim
periodom i otomanskim nasleđem, a ja upravo mislim da može.
Pogledajmo sad jugoistočnu Evropu. Na određen način, geografski, ona obuhvata
i Balkan, ali u političkom i istorijskom smislu njene su granice tokom
hladnog rata presecale Balkan nadvoje. Opet, ako pogledamo istorijske
periode, tradicije i nasleđa koja određuju ono što danas čini Istočnu
Evropu, neki su sinhroni, podudaraju se, neki su konsekutivni, idu u sledu,
ili se čak potpuno razilaze; neki su imali uticaja u čitavom regionu,
neki samo u nekim njegovim delovima, neki su svojstveni samo ovom geografskom
prostoru, neki drugi su pak integrisali ovaj region u različite makroregione.
Na primer, zbog veoma snažnog uticaja rimskog nasleđa, čitav Balkan bio
je uključen u jedinstven prostor koji se proteže od Britanije do Kaspijskog
mora i Mesopotamije - ali u taj prostor spadaju tek neki mali delovi srednje
Evrope, a severna Evropa gotovo da je u potpunosti isključena iz njega.
Prema popularnom klišeu zapadno hrišćanstvo (katoličanstvo i protestantizam)
istinski je i jedini nalednik rimske tradicije, naročito pravnog sistema.
Pa ipak, jednako bismo mogli tvrditi (možda čak i s jačim argumentima)
da je imperija nastavila da živi kroz Vizantijsko carstvo, pa čak i kroz
Otomansko, kako tvrde neki istaknuti istoričari. Opet, ako uzmemo komunizam,
dobijamo jedan jedinstven prostor koji se proteže od evroazijskog dela
kontinenta do srednje Azije, pa možda i do Kine, zavisi kako gledate.
U stvari, ovo najnovije nasleđe najkraće je trajalo i često se zanemaruje,
i to ga zanemaruju upravo oni koji insistiraju na istrajnosti starog imperijalnog
nasleđa. Socijalističko nasleđe, gledano sa stanovišta kontinuiteta, pokazuje
različite stepene istrajnosti različitim sferama i zemljama, ali će, kao
i svako drugo nasleđe, neminovno oslabiti, da bi konačno prešlo u sferu
percepcije. Ako Istočnu Evropu shvatimo kao specifično istorijsko nasleđe
(a ja smatram da ona jeste nasleđe socijalizma, odnosno komunizma), moraćemo
se složiti s tim da je ono oročeno. Samo. U istoriji se ništa ne dešava
baš tako iznenadno. Ako govorimo o dugotrajnim procesima, Istočna Evropa
lagano nestaje. Tokom sledećih nekoliko decenija ona će se verovatno uklopiti
u institucionalni okvir Evrope. Međutim, kad govorimo o percepciji, tu
imamo različita iskustva dveju ili triju generacija. Istočna Evropa verovatno
će nestati kao kategorija, ali stavovi vezani za nju, unutar samog regiona,
tako i van njega, neće se tako lako izbrisati. Ovaj pojam i ovo nasleđe
bitni su ne naposletku i zato što predstavljaju najvažniji medijum, najvažniji
istorijski kontekst u koji moramo smestiti najnoviju raspravu o srednjoj
Evropi i Balkanu. Srednja Evropa zaista je bila emancipatorska ideja tokom
osamdesetih i početkom devedesetih, i koliko god nju neko pripisivao kvazihabzburškom
ili zapadnoevropskom prostoru, ona spada u hermeneutički okvir Istočne
Evrope - ne kao večite kategorije već Istočne Evrope kao istorijskog fenomena
nastalog u periodu hladnog rata.
Spas od getoizacije
Socijalističko nasleđe je poslednje u nizu, i to je postalo kada je okončan
period socijalizma, krajem 80-ih i početkom 90-ih. Za razliku od otomanskog
nasleđa koje se poistovećuje sa dva poslednja veka otomanske ere, socijalističko
nasleđe odražava odlike pedesetogodišnjeg ili sedamdesetogodišnjeg perioda.
Međutim, i period socijalizma predstavlja potkategoriju jednog šireg fenomena
koji je i sam postao nasleđe. Mislim na ono što je nastalo otprilike početkom
otomanskog perioda, što se zavisno od paradigme ili terminologije definiše
kao "kapitalistička svetska privreda" (Volerstin), "kapitalistički
način proizvodnje" (Marks), kao "gvozdeni kavez kapitalističke
Izbor i oprema redakcijski
|