homepage
   
Republika
 
OGLEDI
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 

Slobodna i autonomna ličnost se angažuje upravo kao ličnost
a ne kao individua koja se uklapa u celinu ili strukturu

Izazov političkog personalizma

"Beznačajnost to nije neko stanje koje je stvoreno i uspostavljeno, već je to nešto kao pustinja koja se širi i napreduje u savremenom svetu"(...) reč je o svetu polomljenih tablica vrednosti, u kojem se kao u delićima razbijenog ogledala prepoznaju delovi ideja i koncepata, ali u kojem celinom ne dominira svesna i aktivna volja građana(...) demokratija participativnog tipa ima šanse samo ako vodi računa o autonomiji ličnosti koja snagom imaginacije stvara autonomno društvo kao ljudsku zajednicu


Mirko Đorđević

Dobro je poznata lepa i mudra reč-poruka starozavetnog proroka i mudraca - "Proslavite leto pedeseto". To je svetkovina zrelog ljudskog doba koja je uistinu jubilej. Na okruglom stolu na pariskoj Sorboni godine 2000, na kojem je i autor ovog ogleda imao svoj prilog - a na pedesetu godišnjicu od smrti Emanuela Munijea - neko je pomenuo da mudra reč važi i za mrtve i njihovo delo, za onaj duhovni impuls koji u vremenu traje kao permanentan izazov. Sa E. Munijeom je to zaista i slučaj jer je "papa" hrišćanskog personalizma zaorao duhovnu brazdu koja se tek danas, kada se sabiru njegovi spisi i prepiska, bolje raspoznaje. U poslu revalorizacije njegovog dela danas se bukvalno rezimiraju temeljne oznake tog pokreta koji je trajao bezmalo paralelno s egzistencijalizmom J. P. Sartra. Personalizam nije nikakva dovršena doktrina ili sistem već uistinu duhovni pokret koji traje po logici autentičnog intelektualnog izazova, iako je bilo pokušaja da se njegova osnovna polazišta kodifikuju pa i dogmatizuju. Dimenziju hrišćanskog personalizma mnogi su osvetljavali i stoga će ovaj uvod o personalizmu biti neka vrsta nastavka onog što smo već o tome rekli.1 Trebalo je da prođe vreme od 1931. do 1962. da bi se ideje E. Munijea našle u dokumentima Drugog vatikanskog koncila Crkve kao neka vrsta repera za otkrivanje lica Crkve i hrišćanstva uoči trećeg milenijuma.
Doprinos personalističke misli danas je primetan na najširem kulturnom i civilizacijskom planu - evo nekoliko primera.
Jedan je zaista karakterističan, reč je o smislu i značenju pojma angažman - l'engagement - koji se uobičajeno smešta u polje filozofskog vokabulara sartrovskog egzistencijalizma iako nije poreklom iz tog intelektualnog toka. Nedavno je pronađeno nekoliko stranica pisanih rukom E. Munijea - Esprit, Paris, octobre 2002 - iz kojih se jasno vidi da su reč i pojam stvorili upravo hrišćanski personalisti iz najužeg kruga oko E. Munijea kao zbirni pojam za misao koja u razvoju društva ima ulogu impulsa ili "kvasca". "Ovakvi pojmovi i reč su događaji koji traju kao drama u više činova", kaže sam Munije u svojoj skici, koja je sačuvana. Pod činovima on razume egzistencijalizam - naravno sam personalizam kao duhovni pokret - i jednu školu "otvorenog marksizma". Iako nije bio bukvalno angažovan u okviru neke političke partije, E. Munije je započeo izgradnju duhovnog mosta koji treba da spoji mnoge tokove - angažovan je bio u Pokretu otpora
nacizmu. Drugim rečima, iz novijih otkrića se vidi da taj tok ide trasom "mosta" prema političkom personalizmu jednog K. Kastorijadisa čije se delo tek nakon njegove smrti dublje osvetljava. Ako je angažman ono što povezuje egzistencijaliste, hrišćanske personaliste i marksiste, bukvalna politička pripadnost nije linija koja ih trajno razdvaja. U sumi ideja Munijeovih hrišćanskih personalista prepoznali su se sledbenici "pravoslavnih modernista" sa Istoka iz škole N. Berdjajeva i sledbenici brojnih škola "teologije oslobođenja" ili gnevni mladi ljudi koje odavno imenuju "šezdesetosmašima". Kada E. Munije kaže da "ima svetosti i izvan Crkve" to tako i treba shvatiti - misao nije misao ako se ne angažuje u prevladavanju postojećeg nereda u društvu, i ako ne otvara prostore slobode i na materijalnom i na duhovnom planu. Rezimirajući temeljne postavke hrišćanskog personalizma Guy Coq je s razlogom ukazao na "most" koji vezuje te ideje za sumu ideja  
Aksentije Marodić, Studija čoveka sa bradom
Aksentije Marodić (1838-1909), Studija čoveka sa bradom, -
koje je najbolje artikulisao K. Kastorijadis u svojoj originalnoj "skici" modernog političkog personalizma. U krilu moderne civilizacije - kaže Guy Coq - sve je dublji jaz koji deli individuu i društvo i ako nekog izlaza iz toga ima, on je u ideji da se ljudska zajednica mora - impulsom angažmana - graditi na dijalektici najneposrednijeg odnosa između ličnosti i društva. To je smisao dela E. Munijea koji ne stvara političku doktrinu ili sistem već nudi agens koji se bazira na autonomnoj ljudskoj ličnosti koja se opire postojećem redu-neredu stvari u ljudskoj zajednici koju čine građani. Upravo ličnost - a ne individua - se prepoznaje dvostruko u tom postojećem redu i poretku. Prepoznaje se kao građanin bez obzira na formalnu političku pripadnost - ili u njenom okviru - ali se takođe prepoznaje i "izvan sebe" u sferi transcendencije. U tom smislu je ljudska ličnost vekovima bila ukorenjena u temporalnim strukturama institucionalizovane Crkve. To je temeljni stav

hrišćanskog personalizma koji se vezuje za politički personalizam shvaćen u smislu koji mu daje veliki grčki mislilac K. Kastorijadis. Ostavština i jednog i drugog mislioca pruža priliku za osvrt na pomenuti izazov političkog personalizma. To sasvim dobro zapaža i poznati istoričar srednjeg

 
Ličnost dela po logici angažmana ali se i žrtvuje za dobro svih u ljudskoj zajednici
veka J. le Goff - "Nasuprot individui koja se grčevito drži svog ličnog interesa, ličnost se širi i rascvetava u odnosu prema drugom, u drugom posebno, u participaciji u zajednici koja joj obezbeđuje dignitet". Nije teško naći i porediti "mesta" iz dela E. Munijea ili K. Kastorijadisa i uočiti podudarnost, pa ipak - ostaje pitanje samog definisanja sadržine pojma politički personalizam. Ako se u središte postavi ne individua već autonomna ličnost problem ne deluje komplikovano. Sve zavisi od toga da li istoriju "čitamo" kao istoriju institucija ili kao istoriju te autonomne ljudske ličnosti koja je uvek uspevala da osvoji prostor za sebe. Sa takvim idejama E. Munije je načinio otvor - reč la brčche treba zapamtiti - na institucionalnom telu hrišćanske Crkve koja je - izazvana time - započela onaj glasoviti "kopernikanski obrt" u svojoj istoriji. Na svoj način to je učinio i K. Kastorijadis - on je takvu "brešu" načinio na poznatom institucionalnom telu ideološki etabliranog marksizma-lenjinizma kada je ovaj postao "mrtvi jezik vlasti i moći".
Onaj ko se bude bliže upoznao s ostavštinom dvojice mislilaca relativno lako će se uveriti da su noviji istraživači na dobrom putu.
Ličnost dela po logici angažmana ali se i žrtvuje za dobro svih u ljudskoj zajednici. I ta crta je zajednička hrišćanskim personalistima i autonomnoj ličnosti koja se bori u društvu - vrlina koja se može nazvati i svetošću moguća je i u jednom i u drugom slučaju. Tu je smisao "svetosti izvan Crkve" o kojoj govore hrišćanski personalisti.2 Svesno se - po K. Kastorijadisu - žrtvuju i slobodni građani bez obzira na to kojoj partijskoj denominaciji pripadali; svesno se odlučuju i za "disidentski" stav. Uobičajeno je misliti da se politika vodi samo u okviru jedne partije - ona se i ne zamišlja izvan tog institucionalnog okvira - ali slobodna i autonomna ličnost se angažuje upravo kao ličnost a ne kao individua koja se uklapa u celinu ili strukturu. To je neka vrsta premise važne za svako novo čitanje Kastorijadisa - to čitanje još nije dovršeno iako već ima knjiga koje pretenduju na to.

Neki nesporazumi oko Kastorijadisa

Kastorijadisa su uglavnom posmatrali kao sociologa i politikologa i njegovo se delo najčešće čitalo u sociološkom, pa i sociologističkom ključu. Tome je išlo naruku to što su najviše čitane njegove knjige iz vremena kada je uređivao glasoviti časopis Socijalizam i varvarstvo. Tu je bila okupljena intelektualna elita evropske levice koja - posebno krug oko Ž. P. Sartra - insistira na "kreativnosti proletarijata izvan aparata vlasti". Marksistička politička mitologema o "izabranoj" klasi dugo je opsedala ljude ovog kruga, sve do

granica utopijske nade koja se istorijski inkarnirala kao sopstvena suprotnost. Upravo je K. Kastorijadis bio mislilac koji je prepoznao mogućnosti i granice te večne kreativnosti - bila je to godina 1956. sa događajima u Mađarskoj. Već tada grčki mislilac sasvim ozbiljno sumnja u

 
I čovek i ljudsko društvo su "proizvod" racionalno-logičkog i imaginarno-simboličkog
mogućnosti "ruskog modela komunizma" i govori o "patologiji birokratskog režima". Tu i tada započinje novi krug intelektualne pobune. Napustivši shemu ekonomske osnove i duhovne nadgradnje, odnosno "infrastrukture", grčki mislilac se okreće analizi mesta i uloge ličnosti u svim segmentima, pa i u oblasti pomenutog odnosa između baze i nadgradnje. Tu se i naziru prvi impulsi tipično personalističkog viđenja i življenja politike - ovaj je krug u njegovom delu bolje poznat ali ne i dovoljno proučen. Mnogo je važniji jedan drugi prigovor koji se ovom misliocu upućivao - on je navodno bez nužne filozofske utemeljenosti posmatrao društvo pa opet navodno stoga u njegovom delu nema ontološke dimenzije, odnosno stava o poreklu sveta i čoveka. Kastorijadisova knjiga Uspon beznačajnosti označava onaj zaista prelomni momenat u razvoju njegove misli, ali budući da je i ona dugo čitana u pominjanom sociologističkom ključu sam je mislilac bio u situaciji da sebe tumači, a to je dalo zamaha njegovoj upravo filozofskoj kreativnosti.3
Nesporazuma oko Kastorijadisa ima još uvek jer još nije ponuđen neki metodološki dovoljno utemeljen uvod za čitanje tog dela, i ne čudi mnogo što se već javljaju manji leksikoni pojmova koji su bitni za tumačenje - i za novo čitanje. U centru sveta stoji ljudska ličnost. Ona kod Kastorijadisa nije apsolutizovana i tumačena prema prepoznatljivom ključu neke metafizičke formule, ona je čovek u nastajanju prema nekim "stupnjevima" od psyché do određenog nivoa svesti i samosvesti. U nekim simplifikovanim tumačenjima Kastorijadisu se prigovara da zastupa mišljenje prema kojem je ljudsko biće samokreacija, ali analiza temeljnih repera u toj misli pokazuje da to nije tako. I čovek i ljudsko društvo su "proizvod" racionalno-logičkog i imaginarno-simboličkog. I upravo
takvim načinom razmišljanja Kastorijadis "spaja filozofiju, politiku i psihoanalizu", kako primećuje D. Kon-Bendit u jednom svom osvrtu. Tek u novije vreme se bolje zapaža da ovaj "sociolog i politikolog" - uglavnom ga tako određuju - poseduje jednu nesvakidašnju širinu i dubinu filozofske opservacije o svetu i čoveku u svetu. Nikada - po Kastorijadisu - nije bilo "gotovog" sveta i čoveka u svetu jer tok stvaranja nije tekao ex nihilo niti cum nihilo. U procesu kreacije oduvek je ličnost bila ta koja stvara sistem institucija ali samo snagom imaginacije koja joj obezbeđuje privilegovano mesto među drugim bićima. Onaj ko nastoji da pročita Kastorijadisa stoga i mora da se navikava na njegova ponavljanja - jednako vraćanje na pojmove psyché i logosa koji deluju po principu sinergije. U tumačenjima se ide ili u smeru mistifikacije ili pak u smeru neke racionalizacije koja ne nudi mnogo. Kastorijadisova dijalektika nije uobičajena filozofska igra rečima već apologija ličnosti  
Jan van Eyck, Man in a Turban
Jan van Eyck (c. 1390-1441), Man in a Turban, 1433.
koja neprekidno nastaje u permanentnom nastajanju sveta jer neprekidno sebe "misli i izmišlja u slobodi". Kada ga institucije - koje su delo njegove imaginacije - zarobe, čovek u nastajanju ih nadilazi i to samo na jedan način - u širenju prostora slobode-imaginacije-kreacije a u tome je i smisao "radikalne imaginacije"
Zanimljivo je - a za one koji su upućeniji u čitanje dela ovog grčkog mislioca nije neočekivano - da su ozbiljni savremeni teolozi najbolje razumeli smisao Kastorijadisovog viđenja "početka" sveta. Oni su, polazeći od Kastorijadisovih ideja, ponudili odgovore na neka pitanja - dogmatsko-ekleziološkog karaktera - koja su se otvorila s pronalaskom, godine 1945. kod Nag-Hamadija, gnostičkih jevanđelja koja su - to je najveće otkriće za poslednjih 2000 godina - korenito promenila hrišćansku sliku sveta. Gnosticizam je nakon toga jasniji. Reč je o dva veka ranog hrišćanstva.4 Nakon mnogo decenija izučavanja glasoviti francuski teolog - inače pravoslavac - Jean-Yves Leloup je to uzeo kao glavni dokaz vrednosti gnostičkog sistema.5 On je u Kastorijadisovom učenju o poreklu sveta video dobar ključ za razumevanje smisla i značenja tih apokrifnih ali dokazano gnostičkih jevanđelja.6
U vezi s "poreklom i korenima našim", kaže teolog Jean-Yves Leloup, vrednost otkrića iz

Nag-Hamadija je u sledećem: "S izvesne antropološke tačke gledišta ova jevanđelja nas opominju na vrednosti noůsa, odnosno grčkog uma - tog finog vrhunca psyché koja ima sposobnosti ćutanja i kontemplacije, kako se to vidi iz Marijinog jevanđelja - ali nas to takođe opominje na vrednost imaginacije".7 On svoju

 
Ljudska bića se pre svega definišu ne po tome što su razumna već po tome što imaju sposobnost imaginacije
argumentaciju temelji na jednom navodu iz Kastorijadisa koji smatra izuzetno važnim - "Kornelijus Kastorijadis u svom delu Figures du pensable precizira da je imaginacija ono što čoveka razlikuje od drugih životinja koje su, kao što se zna, sposobne da misle, da broje i da pamte. Ljudska bića se pre svega definišu ne po tome što su razumna već po tome što imaju sposobnost imaginacije. Imaginacija se nalazi u korenu svega ljudskog - društva, institucije, norme političkog i javnog ponašanja, moralne norme, estetičke norme i sve ono što nam danas kažu nauke, sve je iz imaginacije poteklo".8 Na isti način objašnjava ovaj teolog i viziju smrti i vaskrsenja, koja se vidi u Marijinom jevanđelju - "Stari su shvatali noůs kao fini dovršetak duše, mi bismo danas rekli kao anđela duše, a to su mogli samo snagom imaginacije".9 Držeći se Kastorijadisovog učenja o psyché koja se završava u umu-znanju-saznanju tokom formiranja ljudske autonomne ličnosti ovaj teolog - pomoću Kastorijadisove argumentacije - izvodi veoma važan i smeo zaključak - "Kod nje", misli na Mariju iz Magdale, "kao i kod drevnih proroka, Bog aktivira u imaginaciji vizionara nužne oblike kroz koje se Njemu stiže. Jednom reči hrišćanstvo je rođeno iz imaginacije jedne žene".10
U delu Uspon beznačajnosti Kastorijadis se u ovom smislu vraća na svoje učenje o psyché koja se dovršava u umu-svesti - noůs - koja je sposobna da samu sebe misli - "U filozofiji se ne zna šta je to psyché ali sve vreme se o toj duši i radi i o tome se govori".11 Nadalje se govori o S. Frojdu; psihoanaliza je, inače, jedno veliko lično i duhovno iskustvo ovog grčkog mislioca no - tim se iskustvom-avanturom u ovom uvodu za čitanje Kastorijadisa za sada nećemo podrobnije baviti.

Drama bez prologa na nebu

Ipak, radi boljeg utemeljenja uvoda za čitanje Kastorijadisa i u ovoj prilici valja baciti pogled na njegovo viđenje S. Frojda.
Kastorijadis je rano shvatio da je psihoanaliza veliko otkriće koje nikog neće ostaviti ravnodušnim - i Lakan je i Marksov Kapital čitao metodom otkrivanja dubljih simptoma. I za Kastorijadisa je metoda S. Frojda izazov slične vrste jer ličnost je svoja i za sebe ali se formira u zajednici ličnosti a to je ljudsko društvo. "Sa Frojdom", kaže Kastorijadis, "to je očevidno jedno široko viđenje onoga što ja nazivam otkrićem" (kurziv je njegov) "jednog ontološkog domena, domena bića. Frojd to ne naziva tako jer je bio čovek vanredno

oprezan i bojao se, rekao bih, filozofije, nešto ga je od nje odbijalo, ne znam kako to da nazovem, ali on nam je pomogao da vidimo, uz pomoć psyché, određeni nivo bića koji nije postojao pre njega. A to nije neka stvar ili neka koncepcija". Nešto uprošćenije - a Kastorijadis ne ide na uprošćavanja - to bi značilo da S. Frojd izvodi čoveka iz čoveka samog, iz njegovih

 
Čovek mora permanentno sebe da "izmišlja" i da ne pristaje ni na šta što nameće granice njegovoj radikalnoj invenciji
impulsa i nagona, i to "bez filozofije" kao nečeg zadatog i konceptualizovanog u šta bi se činjenice morale uklopiti - čovek je, po Frojdu, sam svoj početak. Dve činjenice ne bi trebalo smetnuti s uma ni u ovoj prilici - najpre, grčki mislilac je u pravu sa svojim zapažanjem da kod Frojda postoji neki "strah" od filozofije, a to je uglavnom shvatljivo: veliki pronalazači i inovatori i ne vole mnogo tuđe koncepte.
Druga je činjenica, međutim, mnogo važnija i govori o faustovskoj drami modernog čoveka, koju autonomna ljudska ličnost na svoj način živi ne uspevajući da nađe "utehu" u nekoj filozofiji. Nju je simbolično kazao nemački romantičar-humanista J. V. Gete u delu Faust, u onoj sceni nakon što je pisac ispisao famozni "prolog na nebu", što će reći uverenje da je sve određeno i predodređeno u metafizičkoj sferi. Na početku prvog dela Geteove tragedije Faust sedi sam u sobi sa gotskim svodom, i sam u noći iskazuje svoj ljudski nemir ali i svoje nezadovoljstvo svekolikim ljudskim znanjem kojim je ovladao -
  Proučio sam filozofiju
i pravo, medicinu k tom,
pa, na žalost i bogosloviju
do kraja s žudnjom velikom
.12
U viziji K. Kastorijadisa to znači, uz nešto sažimanja na kakva i on sam često pristaje: čovek mora permanentno sebe da "izmišlja" i da ne pristaje ni na šta što nameće granice njegovoj radikalnoj invenciji. I kao čovek i kao građanin jer čak i demokratija može sebe da institucionalizuje i da pretvori u ideologiju koja je sredstvo vladanja. A to je i dublji i pravi smisao onoga što se kod Kastorijadisa u brojnim spisima podrazumeva kao politički personalizam.

O vrlinama i grehu Zapada

Kastorijadis smelo ruši neke intelektualne klišee i stereotipe koji i danas u Evropi funkcionišu kao ideologizovane floskule.
U jednom ogledu - to je prilog na okruglom stolu iz 1987 - on odgovara na pitanje o stvarnoj ulozi ideja u društvu određenog vremena.13 On ideje ne uzima kao konceptualizovanu sumu koja se ideologizuje već kao agense koje prepoznaje autonomna i slobodna ličnost koja deluje u smeru radikalne imaginacije. Obično se misli da su velike društvene mene - recimo revolucije u istoriji - nešto što su "pripremili" mislioci određene škole. Po Kastorijadisu, to je samo delimice tačno jer zbivanja u istoriji nisu prost "efekat neke ideje i njenog širenja u društvu u određenom dobu". Ova tipično deterministička shema njega trajno ne zadovoljava - samo konkretna ličnost pokreće i društvo i ideje i to snagom radikalne imaginacije. Tu on navodi jedan zanimljiv primer. Smatra se da je sa hrišćanstvom postala prisutna ideja da su svi ljudi jednaki i da nema roba ni gospodara, što je - po Kastorijadisu - samo uslovno tačno. Vekovima Crkva
ponavlja da su ljudi jednaki pred bogom, ali je do pravog preokreta došlo kada se javila ideja - iz radikalne imaginacije autonomne ličnosti - da ljudi treba da budu jednaki i u ovozemaljskom životu. U procesu razvoja ljudskog društva ovo drugo je mnogo značajnije, a u sistemu demokratije - kako se ona danas na Zapadu shvata - na to se uglavnom zaboravlja ili, drugim rečima, funkcionišu "demokratske" institucije ali bez stvarne participacije građana kao autonomnih ličnosti u ljudskoj zajednici. Još jedno je upozorenje Kastorijadisovo iz ovog ogleda važno a tiče se pojma i suštine demokratije. To je, po Kastorijadisu, tačno samo u formalno etimološkom smislu - model robovlasničke demokratije nema veze sa demokratijom u modernom smislu reči i sintagma o "antičkom poreklu  
Bernardino Luini, The Magdalen
Bernardino Luini (1480-1532), The Magdalen, c. 1525.
demokratije" je obična floskula koja se ritualno ponavlja. Glavni problem je u tome što se ličnost stalno potiskuje i u tom smislu istorija ličnosti "još nije napisana". Danas svuda još uvek vlada prosta redukcionistička shema, i Kastorijadis to ističe i u jednom predgovoru J. Habermasu; to je karakteristična "opaska", važna za čitanje Kastorijadisove misli - "I Habermas ipak ostaje zarobljen u redukcionističku i determinističku zamku koju ni Marks ni Frojd nisu umeli da izbegnu". Iako je zapadna civilizacija bezmalo jedina koja je sposobna da s vremena na vreme makar valorizuje i revalorizuje tabelu svojih vrednosti - "to je tajna zapadne civilizacije", ponavlja Kastorijadis - problem ličnosti ostaje pa je tako - i taj se primer kod grčkog mislioca ponavlja - naime, građanin je i na Zapadu "slobodan u odlučivanju samo na dan izbora".
Zapadna civilizacija iako "u senci" hrišćanskog poimanja života i smrti ipak čuva jednu antičku ideju koju je naglasio genije Homerov. Ta ideja je neka vrsta lajtmotiva u delu

grčkog mislioca i njena je funkcija jasna - svest o smrti preseca sve ljudske planove i pomisli ali ona istovremeno parališe ono što se kod Kastorijadisa naziva radikalna imaginacija. Autonomna ljudska ličnost je svesna smrti ali prednost daje vitalnosti i životu kao takvom i u tome je "poruka" homerovskog genija, koju bi moderna Evropa trebalo da baštini. To zaboravljeno mesto kod Homera nalazi se u jedanaestom pevanju Odiseje, u stihovima

 
Autonomna ljudska ličnost je svesna smrti ali prednost daje vitalnosti i životu kao takvom i u tome je "poruka" homerovskog genija, koju bi moderna Evropa trebalo da baštini
480-491, i njegov smisao je sasvim jasan - Odisej koga su bogovi osudili da luta morskim prostranstvima stiže i u carstvo seni i sreće se sa dušom Ahileja, Pelejevog sina; Odisej mu izriče pohvalu jer je slavni junak sada pred njim i upravlja ogromnim carstvom mrtvih - ti sada kao vladar "upravljaš moćno nad mrtvacima, zato ni na smrt se žaliti nemoj". Odgovor Ahilejev je jedna himna životu čija je vrednost jedina vrednost koja ljudima treba da znači mnogo - reč je o glasovitom mestu koje, po sudu K. Kastorijadisa, izražava poruku i smisao antičkog ljudskog genija -
  Tako mu rekoh, a on mi odgovori odmah ovako:
"Nemoj me tešiti zato što umreh, Odiseju dični,
ja bih radije bio i sebar i služio drugom,
koji svojega nema imanja te živi od mrake
nego li vladati mrtvima svim što ne vide sunce!
Ali kaži mi reč o mom ponosnom sinu
da li je kren'o u borbu da prednjači ili još nije?"
Ta misao o antropogenoj vrednosti borbe i rizika u ime života jeste, kako se izražavao Hegel, ideja na kojoj insistira Kastorijadis u svojim razmišljanjima o ličnosti u istoriji i on je navodi iz Homerove Odiseje.14
U jednom ogledu - tačnije, reč je o javnom dijalogu - Kastorijadis će ovu ideju dovesti u vezu s idejom religije i religioznosti na savremenom Zapadu. On pomoću ove ideje objašnjava "mogućnost autonomije ličnosti u društvu" i navodi - po ko zna koji put - ovo mesto iz Homera. On objašnjava razliku između grčkog shvatanja ili doživljaja smrti i raspoloženja duha u krilu moderne zapadne civilizacije. "U demokratskom društvu i državi postoji religija ali je tu religija stvar građana", naglašava Kastorijadis, "to je građanska religija kako bi rekao Ruso. Nema verovanja u besmrtnost duše i prvi nadgrobni natpisi u kojima se zapaža vera u drugi život, ili se na neki određen način moli božanstvo da bude milostivo prema pokojniku datiraju krajem petog veka, a to znači iz vremena opadanja i dekadencije antičkog društva i države". Kastorijadis i tu navodi Ahilove reči upućene Odiseju. "Smrt je", nastavlja grčki mislilac, "nešto gore od života, jer više nema nade. To nije sprečavalo Grke da stvaraju demokratsku zajednicu u kojoj zakon počiva na volji naroda". Religioznost ipak ostaje u društvu i na neki se način ponovo manifestuje. "To vidimo i u savremenom društvu", kaže grčki mislilac, "jer iako nije došlo do totalne dehristijanizacije nakon revolucije od 1789. moderne demokratije su ustanovljene na principu laiciteta". Tu on vidi vrlinu i zalogu trajanja zapadne demokratije. No zapadna demokratija - i Zapad u celini - još nisu otkrili ono što bi bio neki model koji ima na sebi pečat civilizacijskog trajanja.
I tu je upravo K. Kastorijadis danas najozbiljniji kritičar svih zabluda i "grehova" te civilizacije.
U Parizu ima studentskih grupa koje nose transparente koji sadrže reči K. Kastorijadisa - Ni bog ni car ni tribun! Gde su večni pobunjenici tačno našli ove reči u delu grčkog mislioca ne zna se precizno, ali smisao onoga o čemu govori grčki mislilac kao o "grehu" zapadne civilizacije je dobro shvaćen. Zapravo, grčki mislilac ne naglašava krize, sukobe i protivurečnosti toliko koliko precizno uspostavlja jednu dijagnozu koju je razvio do čitavog učenja, a tako se zove njegova poznata knjiga - to je "uspon beznačajnosti". U svetu
reklame i profita beznačajnost je dobila mesto koje nije zamena za ideologiju ali je amblem svega, od političkog marketinga do izbora koji su ipak lažirani u centrima moderne oligarhije. "To nije zavera moćnih koje bismo lako mogli imenovati, ali sve se zaverilo i sve diše u smeru jedinog rezultata koji imamo - to je dominacija beznačajnosti." Za njega "predstavnička demokratija" nije mnogo novo jer izabrani predstavnici predstavljaju ipak mali broj ljudi koji su ih izabrali - ljudi koji biraju su slobodni samo jedan dan - na dan izbora - u pet godina. Uzročnik je u raspadu velikih ideologija, ali još je važnije gubljenje autonomne ličnosti u mreži sveprisutne i neizbežne alijenacije. Tu "stari Marks nije mnogo grešio". "Ja verujem", zaključuje grčki mislilac, "da mi iz te situacije nećemo izaći bez obnove jedne snažne kritike sistema i bez renesanse čovekove  
Oskar Kokoshka, Portrait of the Poet, Herwath Walden
Oskar Kokoshka (1886-1980), Portrait of the Poet, Herwath Walden , 1910.
aktivnosti i njegove participacije u zajedničkoj stvari". I u tom smislu se - u njegovom intelektualnom razvoju od prvih radova do pariskih dijaloga - može pratiti duhovna putanja sa stranicama od izgubljenih iluzija i pokopanih nada - od radničkih saveta u Poljskoj do Budimpešte 1956. i do nanovo probuđene nade u mogućnost samoupravljanja. Sveske glasovite naučne revije Socijalizam i varvarstvo o tome i govore. Nekada su njegova razmišljanja o demokratiji - ili o tome koliko je nama - jednostavna ali mudra pouka - "Dakle, demokratija je - a to je bitno - stvar vaspitanja građana, čega danas uopšte

nema". Nije još uvek rešen - a marksisti su se tome nadali - odnos rada i kapitala i danas imamo već suprotstavljene ne klase u klasičnom smislu reči već suprotstavljene ličnost i strukture. To je istorija onoga što je grčki mislilac činio zajedno s Edgarom Morenom i to je iskustvo 1968. i nazvano - la breche - što će reći zasek ili prodor kroz mrežu oligarhije i partokratije. Kastorijadis se jasno ograđuje od anarhističkog mita - "Ljudska zajednica koja

 
U svetu reklame i profita beznačajnost je dobila mesto koje nije zamena za ideologiju ali je amblem svega, od političkog marketinga do izbora koji su ipak lažirani u centrima moderne oligarhije
je zaista slobodna, koja je autonomna kako ja to kažem, treba da nauči da se samoograničava". Novembra meseca 1996. u jednom javnom nastupu grčki mislilac je to namerno uprošćavao. On navodi poznatu reč Tukididovu koja kaže - "Izaberite da li ćete odmarati ili ćete biti slobodni". Odatle izvodi jedan važan zaključak - "Vi niste slobodni sedeći i gledajući televizijski program". Čovek je već tu "umrežen". "Sloboda", nastavlja Kastorijadis, "to nije tek onaj Buridanov magarac koji bira između dva stoga sena - sloboda je aktivnost. To je aktivnost koja se istovremeno samoograničava, slobodan čovek zna da može sve da čini ali ne treba sve da čini. To je najveći problem demokratije i individualizma". Kastorijadis se služi jednom sintagmom koja je zbirni pojam u njegovom viđenju manjkavosti savremene zapadne demokratije - la démocratie délibérative: to je nešto razvijenija i dublje obrazložena ideja o tome da su građani zapravo slobodni samo na dan izbora, a da potom oligarhijske strukture moći sve "umrežavaju" potiskujući građanina i njegovu volju. Ta volja izražena najneposrednije je odlučujuća i ona je znak stvarne participacije u vlasti. Ta volja mora biti udružena, "kolektivna i refleksivna", a to je ona koncepcija volje "koja je izuzetno bogata i aktivna-prodorna, i koju bi trebalo razlikovati od one dominantne zapadne filozofske - i političke - tradicije".
Pod la démocratie délibérative Kastorijadis razume demokratiju javne rasprave i javnog dogovaranja s namerom da se dostigne i realizuje neka saglasnost. Reklo bi se da u tome nema ničeg spornog - međutim, već izborne kampanje i konvencije pokazuju
da se sve potčinjava dogovoru centara moći i partijske nomenklature iza kojih stoji sasvim prepoznatljiva moć oligarhijskih centara. To je na neki način ono što su stari levičari ponavljali - Francuskom vlada dvesta porodica. U svetu nerešenog odnosa između rada i kapitala koji stoji u znaku uspona beznačajnosti moć je ogoljena i to je krajnji "rezultat te formalne demokratije".
U jednom sporu sa Oktavijom Pazom i drugim sagovornicima, Kastorijadis precizira polazišta svog učenja o usponu beznačajnosti a to je bezmalo globalni problem - "Beznačajnost to nije neko stanje koje je stvoreno i uspostavljeno, već je to nešto kao pustinja koja se širi i napreduje u savremenom svetu". To su ideje koje grčki mislilac razvija i u svojoj knjizi o usitnjenom-razmrvljenom
 
Tomislav Krizman, Portret gđe N
Tomislav Krizman (1882-1955), Portret gđe N, 1915.
svetu - La monde morcelé. Jednostavnije rečeno reč je o svetu polomljenih tablica vrednosti, u kojem se kao u delićima razbijenog ogledala prepoznaju delovi ideja i koncepata, ali u kojem celinom ne dominira svesna i aktivna volja građana. Objašnjenje fenomena je jednostavno: u plimi opšteg konformizma ličnost se gubi. Slobodno tržište

svodi sve vrednosti na jednu cenu i "tako pluralitete vrednosti - vrednosti svakog rada - svodi samo na jednu vrednost". Tako je moderno društvo građanina pretvorilo u potrošača koji je opsednut jednom strašću - bez traga "radikalne imaginacije" bez koje Kastorijadis ne može da zamisli istinski moderno demokratsko društvo. On je u

 
"Dakle, demokratija je - a to je bitno - stvar vaspitanja građana, čega danas uopšte nema"
raspravi zapravo prihvatio tezu O. Paza - a ona je prisutna i u njegovim ranijim spisima - da za to više "nije kriva jedna klasa kako su verovali marksisti, ni neka grupa, ni tiranin jer su u pitanju impersonalne snage". Kako odgovoriti na to kada više nema "starog mita o proletarijatu, o klasi ili narodu koji je izbavitelj"? - odgovor grčkog mislioca je vraćanje neke nade slične onoj koju je bila razbudila godina 1968. "Ja mislim", nastavlja Kastorijadis, "da je moderno društvo eliminisalo vrednosti, i s njima i sam centar kreativnosti ljudske ličnosti".15 Dramu Zapada - i onu faustovsku dramu modernog čoveka - Kastorijadis definiše sasvim precizno - "Deo tog nereda u savremenom društvu leži u nastojanju da se posle neuspeha religija - sada govorim samo o Zapadu - nađe zamena u nekoj imanentnoj religiji a to je religija progresa koji se odvija do beskonačnosti".
Ocene Kastorijadisovog dela - po sebi se razume - još nisu konačne i stoga su nužni i "pojmovnici" za njegovo čitanje.
U jednom sporu oko Habermasa - sa njegovim idejama o toj proceduralnoj "deliberativnoj" demokratiji - Kastorijadis je uporno nametao i svoje viđenje koje neumorno obrazlaže: demokratija participativnog tipa ima šanse samo ako vodi računa o autonomiji ličnosti koja snagom imaginacije stvara autonomno društvo kao ljudsku zajednicu. I u tom smislu se svi saglašavaju da je on prvi među misliocima u sferi društvenih nauka XX veka "ponudio jednu jasnu teoriju legitimne demokratije i to beskompromisno". Iste se ideje sa varijacijama koje otkrivaju nemir jednog duha sreću u Kastorijadisovom delu često i on se ne boji njihovog ponavljanja - ponavljanja su, po njemu, uvek nužna u procesu edukacije i samoedukacije građanina koji se aktivira u modernom društvu koje je još uvek društvo etabliranog i "ozakonjenog nereda". Ako je "socijalna pravda na levici a red-poredak na desnici u društvu" - to je jedna simplifikacija koju sebi dozvoljava E. Munije u jednoj svojoj knjizi - izvesno je da je upravo K. Kastorijadis srušio taj politički mit i to upravo svojom koncepcijom političkog personalizma.16 Kastorijadis nije pisao i delao da bi spasao u nečem jednu određenu "revoluciju" već da bi "spasao ljudsku misao u njenoj koherentnosti".


1 O tome više u našoj knjizi Sloboda i spas, "Republika", Beograd 1999.
2 Iz obilja primera uzećemo jedan koji je po nečem bizaran, ali ozbiljan i karakterističan. Nedavno su katolici u Poljskoj predložili kanonizaciju Robera Šumana koji nije bio svešteno lice - reč je o nekadašnjem francuskom ministru inostranih poslova koji je 1950. prvi predložio osnivanje Zajednice za ugalj i čelik koja je i stvorena i funkcionisala je kao osnova za stvaranje nove Evrope, odnosno evropske zajednice naroda i nacija koja se stvara u okviru procesa koji još nije okončan. Na tom prostoru koji se naziva evropskim prostorom - na to je ukazivao još E. Munije - "hrišćanstvo odavno nije samo". Samo takve ličnosti, kakav je bio R. Šuman, svojim delom - i snagom volje samosvesne i autonomne ličnosti - mogu biti graditelji Evrope i zaista sveti i svetli primeri u novijoj istoriji.
3 Postoji jedna njegova knjiga koja je stoga prihvaćena kao kompendijum za delo ovog mislioca. To je knjiga susreta i dijaloga sa Danijelom Mermetom, koja nosi karakterističan naslov - Post-scriptum sur l'insignifiance, u izdanju L'Aube, Paris 1999, u kojoj Kastorijadis rezimira svoje duhovno iskustvo na način koji nije pošao za rukom nijednom od njegovih tumača. To je već bilo vreme rušenja ideološkog raja i ujedno vreme kada se postavljalo pitanje o tome šta je ostalo od one energije misli i nada probuđenih godine 1968. Kastorijadis je ponudio i novi ključ za razumevanje svog dela uzimajući za moto neobične reči svog prijatelja Danijela Motea, koje glase - "Čak je i Rimska imperija u procesu rušenja ostavila za sobom ruševine, dok je čitav radnički pokret nestajući sa istorijske scene ostavio za sobom samo otpad". Uspon beznačajnosti je zaista bio činjenica koja se lako uočava na širokom prostoru istočne Evrope kao retrogradno neko kretanje, ali i globalnom planu gde "beznačajnost" postaje prepoznatljiv sadržaj savremenih društava koja se odavno nazivaju potrošačkim jer su društva u kojima je reklama izvor profita - bez ideje o stvarnoj demokratiji.
4 Od tih gnostičkih jevanđelja iz "kodeksa Čakos" samo je Jevanđelje po Judi prevedeno na srpski jezik - Jevanđelje po Judi sa komentarima Rodolfa Kasera, Marvina Mejera i Gregora Vursta, izdanje National Geographic, Beograd 2006.
5 U naučne senzacije prvog reda spada i L'evangile de Philippe, izdanje Albin Michel, Paris 2003, s komentarima teologa Jean-Yvesa Leloupa koji svoje argumente osnažuje širim navodima iz dela K. Kastorijadisa - posebno o nastanku sveta i "formiranju" ličnosti.
6 Za uvod u čitanje K. Kastorijadisa važno je L'evangile de Marie - Myriam de Magdala, Albin Michel, Paris 1997, sa komentarima istog znalca koptskih tekstova i navodima iz K. Kastorijadisa.
7 Op. cit., str. 29-30.
8 Op. cit., na istom mestu.
9 Op. cit., str. 22-23.
10 Op. cit., str. 23, prevod svuda naš - M. Đ.
11 Cornelius Castoriadis, Post-scriptum sur l'insignifiance, Paris 1998, str. 77-78.
12 J. V. Gete, Faust - tragedija, Prosveta, Beograd 1950, str. 55, preveo Milan Savić.
13 La vérité dans l'effectivité social-historique, u Les temps Modernes nb. 609, Paris 2000, str. 41-71.
14 Homer, Odiseja, 480-491, str. 253, izdanje Matica srpska, Novi Sad 1972, preveo Miloš N. Đurić.
15 U jednoj drugoj raspravi grčki mislilac se vraća na svoje iskustvo sa psihoanalizom i kaže - "Cilj psihoanalitičkog tretmana ja vidim u oslobađanju ljudske imaginacije".
16 Knjigu E. Munijea Communisme - anarchie et personnalisme, Seuil, Paris 1966, mnogi su preporučivali kao neku vrstu "uvoda" za čitanje spisa grčkog mislioca. Upoređivanje tekstova i vreme pokazuju da ta preporuka nije bila bez dubljeg razloga. I jedan i drugi mislilac ne stvaraju neki filozofski sistem, ali snagom duha smeštaju društvena zbivanja u sopstveno iskustvo koje nude kao izazov za nove kreacije bez kojih nema ličnosti u javnom životu.

 
Kultura pamćenja
Republika
Copyright © 1996-2007 Republika