Slobodna i autonomna ličnost se angažuje upravo kao
ličnost
a ne kao individua koja se uklapa u celinu ili strukturu
Izazov političkog personalizma
"Beznačajnost to nije neko stanje
koje je stvoreno i uspostavljeno, već je to nešto kao pustinja koja se
širi i napreduje u savremenom svetu"(...) reč je o svetu polomljenih
tablica vrednosti, u kojem se kao u delićima razbijenog ogledala prepoznaju
delovi ideja i koncepata, ali u kojem celinom ne dominira svesna i aktivna
volja građana(...) demokratija participativnog tipa ima šanse samo ako
vodi računa o autonomiji ličnosti koja snagom imaginacije stvara autonomno
društvo kao ljudsku zajednicu
Mirko Đorđević
Dobro je poznata lepa i mudra reč-poruka starozavetnog proroka i mudraca
- "Proslavite leto pedeseto". To je svetkovina zrelog ljudskog
doba koja je uistinu jubilej. Na okruglom
stolu na pariskoj Sorboni godine 2000, na kojem je i autor ovog ogleda imao
svoj prilog - a na pedesetu godišnjicu od smrti Emanuela Munijea - neko
je pomenuo da mudra reč važi i za mrtve i njihovo delo, za onaj duhovni
impuls koji u vremenu traje kao permanentan izazov. Sa E. Munijeom je to
zaista i slučaj jer je "papa" hrišćanskog personalizma zaorao
duhovnu brazdu koja se tek danas, kada se sabiru njegovi spisi i prepiska,
bolje raspoznaje. U poslu revalorizacije njegovog dela danas se bukvalno
rezimiraju temeljne oznake tog pokreta koji je trajao bezmalo paralelno
s egzistencijalizmom J. P. Sartra. Personalizam nije nikakva
dovršena doktrina ili sistem već uistinu duhovni pokret koji traje po logici
autentičnog intelektualnog izazova, iako je bilo pokušaja da se njegova
osnovna polazišta kodifikuju pa i dogmatizuju. Dimenziju hrišćanskog personalizma
mnogi su osvetljavali i stoga će ovaj uvod o personalizmu biti neka vrsta
nastavka onog što smo već o tome rekli.1
Trebalo je da prođe vreme od 1931. do 1962. da bi se ideje E. Munijea našle
u dokumentima Drugog vatikanskog koncila Crkve kao neka vrsta repera za
otkrivanje lica Crkve i hrišćanstva uoči trećeg milenijuma.
Doprinos personalističke misli danas je primetan na najširem kulturnom i
civilizacijskom planu - evo nekoliko primera.
Jedan je zaista karakterističan, reč je o smislu i značenju pojma angažman
- l'engagement - koji se uobičajeno smešta
u polje filozofskog vokabulara sartrovskog egzistencijalizma iako nije poreklom
iz tog intelektualnog toka. Nedavno je pronađeno nekoliko stranica pisanih
rukom E. Munijea - Esprit, Paris, octobre
2002 - iz kojih se jasno vidi da su reč i pojam stvorili upravo hrišćanski
personalisti iz najužeg kruga oko E. Munijea kao zbirni pojam za misao koja
u razvoju društva ima ulogu impulsa ili "kvasca". "Ovakvi
pojmovi i reč su događaji koji traju kao drama u više činova", kaže
sam Munije u svojoj skici, koja je sačuvana. Pod činovima on razume egzistencijalizam
- naravno sam personalizam kao duhovni pokret - i jednu školu "otvorenog
marksizma". Iako nije bio bukvalno angažovan u okviru neke političke
partije, E. Munije je započeo izgradnju duhovnog mosta koji treba da spoji
mnoge tokove - angažovan je bio u Pokretu otpora
nacizmu. Drugim rečima, iz novijih otkrića
se vidi da taj tok ide trasom "mosta" prema političkom personalizmu
jednog K. Kastorijadisa čije se delo tek nakon njegove smrti dublje
osvetljava. Ako je angažman ono što
povezuje egzistencijaliste, hrišćanske personaliste i marksiste, bukvalna
politička pripadnost nije linija koja ih trajno razdvaja. U sumi ideja
Munijeovih hrišćanskih personalista prepoznali su se sledbenici "pravoslavnih
modernista" sa Istoka iz škole N. Berdjajeva i sledbenici brojnih
škola "teologije oslobođenja" ili gnevni mladi ljudi koje
odavno imenuju "šezdesetosmašima". Kada E. Munije kaže da
"ima svetosti i izvan Crkve" to tako i treba shvatiti -
misao nije misao ako se ne angažuje u prevladavanju postojećeg nereda
u društvu, i ako ne otvara prostore slobode i na materijalnom i na
duhovnom planu. Rezimirajući temeljne postavke hrišćanskog personalizma
Guy Coq je s razlogom ukazao na "most" koji vezuje te ideje
za sumu ideja |
|
|
Aksentije Marodić (1838-1909),
Studija čoveka sa bradom,
-
|
 |
koje je najbolje artikulisao K. Kastorijadis u svojoj originalnoj "skici"
modernog političkog personalizma. U krilu moderne civilizacije - kaže Guy
Coq - sve je dublji jaz koji deli individuu i društvo i ako nekog izlaza
iz toga ima, on je u ideji da se ljudska zajednica mora - impulsom angažmana
- graditi na dijalektici najneposrednijeg odnosa između ličnosti i društva.
To je smisao dela E. Munijea koji ne stvara političku doktrinu ili sistem
već nudi agens koji se bazira na autonomnoj ljudskoj ličnosti koja se opire
postojećem redu-neredu stvari u ljudskoj zajednici koju čine građani. Upravo
ličnost - a ne individua - se prepoznaje dvostruko u tom postojećem redu
i poretku. Prepoznaje se kao građanin bez obzira na formalnu političku pripadnost
- ili u njenom okviru - ali se takođe prepoznaje i "izvan sebe"
u sferi transcendencije. U tom smislu je ljudska ličnost vekovima bila ukorenjena
u temporalnim strukturama institucionalizovane Crkve. To je temeljni stav
hrišćanskog personalizma koji se vezuje za politički personalizam
shvaćen u smislu koji mu daje veliki grčki mislilac K. Kastorijadis.
Ostavština i jednog i drugog mislioca pruža priliku za osvrt na
pomenuti izazov političkog personalizma. To sasvim dobro zapaža
i poznati istoričar srednjeg
|
|
|
Ličnost dela po logici angažmana
ali se i žrtvuje za dobro svih u ljudskoj zajednici
|
|
veka J. le Goff - "Nasuprot individui koja se grčevito drži svog ličnog
interesa, ličnost se širi i rascvetava u odnosu prema drugom, u drugom posebno,
u participaciji u zajednici koja joj obezbeđuje dignitet". Nije teško
naći i porediti "mesta" iz dela E. Munijea ili K. Kastorijadisa
i uočiti podudarnost, pa ipak - ostaje pitanje samog definisanja sadržine
pojma politički personalizam. Ako se u središte postavi ne individua već
autonomna ličnost problem ne deluje komplikovano. Sve zavisi od toga da
li istoriju "čitamo" kao istoriju institucija ili kao istoriju
te autonomne ljudske ličnosti koja je uvek uspevala da osvoji prostor za
sebe. Sa takvim idejama E. Munije je načinio otvor - reč la brčche treba
zapamtiti - na institucionalnom telu hrišćanske Crkve koja je - izazvana
time - započela onaj glasoviti "kopernikanski obrt" u svojoj istoriji.
Na svoj način to je učinio i K. Kastorijadis - on je takvu "brešu"
načinio na poznatom institucionalnom telu ideološki etabliranog marksizma-lenjinizma
kada je ovaj postao "mrtvi jezik vlasti i moći".
Onaj ko se bude bliže upoznao s ostavštinom dvojice mislilaca relativno
lako će se uveriti da su noviji istraživači na dobrom putu.
Ličnost dela po logici angažmana ali se
i žrtvuje za dobro svih u ljudskoj zajednici. I ta crta je zajednička hrišćanskim
personalistima i autonomnoj ličnosti koja se bori u društvu - vrlina koja
se može nazvati i svetošću moguća je i u jednom i u drugom slučaju. Tu je
smisao "svetosti izvan Crkve" o kojoj govore hrišćanski personalisti.2
Svesno se - po K. Kastorijadisu - žrtvuju i slobodni građani bez obzira
na to kojoj partijskoj denominaciji pripadali; svesno se odlučuju i za "disidentski"
stav. Uobičajeno je misliti da se politika vodi samo u okviru jedne partije
- ona se i ne zamišlja izvan tog institucionalnog okvira - ali slobodna
i autonomna ličnost se angažuje upravo kao ličnost a ne kao individua koja
se uklapa u celinu ili strukturu. To je neka vrsta premise važne za svako
novo čitanje Kastorijadisa - to čitanje još nije dovršeno iako već ima knjiga
koje pretenduju na to.
Neki nesporazumi oko Kastorijadisa
Kastorijadisa su uglavnom posmatrali kao sociologa i politikologa i njegovo
se delo najčešće čitalo u sociološkom, pa i sociologističkom ključu. Tome
je išlo naruku to što su najviše čitane njegove knjige iz vremena kada je
uređivao glasoviti časopis Socijalizam i varvarstvo.
Tu je bila okupljena intelektualna elita evropske levice koja - posebno
krug oko Ž. P. Sartra - insistira na "kreativnosti proletarijata izvan
aparata vlasti". Marksistička politička mitologema o "izabranoj"
klasi dugo je opsedala ljude ovog kruga, sve do
granica utopijske nade koja se istorijski inkarnirala kao sopstvena
suprotnost. Upravo je K. Kastorijadis bio mislilac koji je prepoznao
mogućnosti i granice te večne kreativnosti - bila je to godina 1956.
sa događajima u Mađarskoj. Već tada grčki mislilac sasvim ozbiljno
sumnja u
|
|
|
I čovek i ljudsko društvo su
"proizvod" racionalno-logičkog i imaginarno-simboličkog
|
|
mogućnosti "ruskog modela komunizma" i govori o "patologiji
birokratskog režima". Tu i tada započinje novi krug intelektualne pobune.
Napustivši shemu ekonomske osnove i duhovne nadgradnje, odnosno "infrastrukture",
grčki mislilac se okreće analizi mesta i uloge ličnosti u svim segmentima,
pa i u oblasti pomenutog odnosa između baze i nadgradnje. Tu se i naziru
prvi impulsi tipično personalističkog viđenja i življenja politike - ovaj
je krug u njegovom delu bolje poznat ali ne i dovoljno proučen. Mnogo je
važniji jedan drugi prigovor koji se ovom misliocu upućivao - on je navodno
bez nužne filozofske utemeljenosti posmatrao društvo pa opet navodno stoga
u njegovom delu nema ontološke dimenzije, odnosno stava o poreklu
sveta i čoveka. Kastorijadisova knjiga Uspon beznačajnosti
označava onaj zaista prelomni momenat u razvoju njegove misli, ali budući
da je i ona dugo čitana u pominjanom sociologističkom ključu sam je mislilac
bio u situaciji da sebe tumači, a to je dalo zamaha njegovoj upravo filozofskoj
kreativnosti.3
Nesporazuma oko Kastorijadisa ima još uvek jer još nije ponuđen neki metodološki
dovoljno utemeljen uvod za čitanje tog dela, i ne čudi mnogo što se već
javljaju manji leksikoni pojmova koji su bitni za tumačenje - i za novo
čitanje. U centru sveta stoji ljudska ličnost. Ona kod Kastorijadisa nije
apsolutizovana i tumačena prema prepoznatljivom ključu neke metafizičke
formule, ona je čovek u nastajanju prema
nekim "stupnjevima" od psyché
do određenog nivoa svesti i samosvesti. U nekim simplifikovanim tumačenjima
Kastorijadisu se prigovara da zastupa mišljenje prema kojem je ljudsko biće
samokreacija, ali analiza temeljnih repera u toj misli pokazuje da to nije
tako. I čovek i ljudsko društvo su "proizvod" racionalno-logičkog
i imaginarno-simboličkog. I upravo
takvim načinom razmišljanja Kastorijadis
"spaja filozofiju, politiku i psihoanalizu", kako primećuje
D. Kon-Bendit u jednom svom osvrtu. Tek u novije vreme se bolje zapaža
da ovaj "sociolog i politikolog" - uglavnom ga tako određuju
- poseduje jednu nesvakidašnju širinu i dubinu filozofske opservacije
o svetu i čoveku u svetu. Nikada - po Kastorijadisu - nije bilo "gotovog"
sveta i čoveka u svetu jer tok stvaranja nije tekao ex
nihilo niti cum nihilo. U
procesu kreacije oduvek je ličnost bila ta koja stvara sistem institucija
ali samo snagom imaginacije koja joj obezbeđuje privilegovano mesto
među drugim bićima. Onaj ko nastoji da pročita Kastorijadisa stoga
i mora da se navikava na njegova ponavljanja - jednako vraćanje na
pojmove psyché i logosa
koji deluju po principu sinergije. U tumačenjima se ide ili u smeru
mistifikacije ili pak u smeru neke racionalizacije koja ne nudi mnogo.
Kastorijadisova dijalektika nije uobičajena filozofska igra rečima
već apologija ličnosti |
|
|
Jan van Eyck (c. 1390-1441),
Man in a Turban,
1433.
|
 |
koja neprekidno nastaje u permanentnom nastajanju sveta jer neprekidno sebe
"misli i izmišlja u slobodi". Kada ga institucije - koje su delo
njegove imaginacije - zarobe, čovek u nastajanju ih nadilazi i to samo na
jedan način - u širenju prostora slobode-imaginacije-kreacije a u tome je
i smisao "radikalne imaginacije"
Zanimljivo je - a za one koji su upućeniji u čitanje dela ovog grčkog mislioca
nije neočekivano - da su ozbiljni savremeni teolozi najbolje razumeli smisao
Kastorijadisovog viđenja "početka" sveta. Oni su, polazeći od
Kastorijadisovih ideja, ponudili odgovore na neka pitanja - dogmatsko-ekleziološkog
karaktera - koja su se otvorila s pronalaskom, godine 1945.
kod Nag-Hamadija, gnostičkih jevanđelja koja su - to je najveće otkriće
za poslednjih 2000 godina - korenito promenila hrišćansku sliku sveta. Gnosticizam
je nakon toga jasniji. Reč je o dva veka ranog hrišćanstva.4
Nakon mnogo decenija izučavanja glasoviti francuski teolog - inače pravoslavac
- Jean-Yves Leloup je to uzeo kao glavni dokaz vrednosti gnostičkog sistema.5
On je u Kastorijadisovom učenju o poreklu sveta video dobar ključ za razumevanje
smisla i značenja tih apokrifnih ali dokazano gnostičkih jevanđelja.6
U vezi s "poreklom i korenima našim", kaže teolog Jean-Yves Leloup,
vrednost otkrića iz
Nag-Hamadija je u sledećem: "S izvesne antropološke tačke
gledišta ova jevanđelja nas opominju na vrednosti
noůsa, odnosno grčkog uma - tog
finog vrhunca psyché koja ima sposobnosti
ćutanja i kontemplacije, kako se to vidi iz Marijinog jevanđelja
- ali nas to takođe opominje na vrednost imaginacije".7
On svoju
|
|
|
Ljudska bića se pre svega definišu
ne po tome što su razumna već po tome što imaju sposobnost imaginacije
|
|
argumentaciju temelji na jednom navodu iz Kastorijadisa koji smatra izuzetno
važnim - "Kornelijus Kastorijadis u svom delu Figures
du pensable precizira da je imaginacija ono što čoveka razlikuje
od drugih životinja koje su, kao što se zna, sposobne da misle, da broje
i da pamte. Ljudska bića se pre svega definišu ne po tome
što su razumna već po tome što imaju sposobnost imaginacije. Imaginacija
se nalazi u korenu svega ljudskog - društva, institucije, norme političkog
i javnog ponašanja, moralne norme, estetičke norme i sve ono što nam danas
kažu nauke, sve je iz imaginacije poteklo".8
Na isti način objašnjava ovaj teolog i viziju smrti i vaskrsenja, koja se
vidi u Marijinom jevanđelju - "Stari su shvatali noůs
kao fini dovršetak duše, mi bismo danas rekli kao anđela duše, a to su mogli
samo snagom imaginacije".9 Držeći
se Kastorijadisovog učenja o psyché koja
se završava u umu-znanju-saznanju tokom formiranja ljudske autonomne ličnosti
ovaj teolog - pomoću Kastorijadisove argumentacije - izvodi veoma važan
i smeo zaključak - "Kod nje", misli na Mariju iz Magdale, "kao
i kod drevnih proroka, Bog aktivira u imaginaciji vizionara
nužne oblike kroz koje se Njemu stiže. Jednom reči hrišćanstvo je rođeno
iz imaginacije jedne žene".10
U delu Uspon beznačajnosti
Kastorijadis se u ovom smislu vraća na svoje učenje o psyché
koja se dovršava u umu-svesti - noůs -
koja je sposobna da samu sebe misli - "U filozofiji se ne zna šta je
to psyché ali sve vreme se o toj duši i
radi i o tome se govori".11 Nadalje
se govori o S. Frojdu; psihoanaliza je, inače, jedno veliko lično i duhovno
iskustvo ovog grčkog mislioca no - tim se iskustvom-avanturom u ovom uvodu
za čitanje Kastorijadisa za sada nećemo podrobnije baviti.
Drama bez prologa na nebu
Ipak, radi boljeg utemeljenja uvoda za čitanje Kastorijadisa i u ovoj prilici
valja baciti pogled na njegovo viđenje S. Frojda.
Kastorijadis je rano shvatio da je psihoanaliza veliko otkriće koje nikog
neće ostaviti ravnodušnim - i Lakan je i Marksov Kapital
čitao metodom otkrivanja dubljih simptoma. I za Kastorijadisa je metoda
S. Frojda izazov slične vrste jer ličnost je svoja i za sebe ali se formira
u zajednici ličnosti a to je ljudsko društvo. "Sa Frojdom", kaže
Kastorijadis, "to je očevidno jedno široko viđenje onoga što ja nazivam
otkrićem" (kurziv je njegov) "jednog
ontološkog domena, domena bića. Frojd to ne naziva tako jer je bio čovek
vanredno
oprezan i bojao se, rekao bih, filozofije, nešto ga je od nje odbijalo,
ne znam kako to da nazovem, ali on nam je pomogao da vidimo, uz
pomoć psyché, određeni nivo bića
koji nije postojao pre njega. A to nije neka stvar ili neka koncepcija".
Nešto uprošćenije - a Kastorijadis ne ide na uprošćavanja - to bi
značilo da S. Frojd izvodi čoveka iz čoveka samog, iz njegovih
|
|
|
Čovek mora permanentno sebe
da "izmišlja" i da ne pristaje ni na šta što nameće granice
njegovoj radikalnoj invenciji
|
|
impulsa i nagona, i to "bez filozofije" kao nečeg zadatog i konceptualizovanog
u šta bi se činjenice morale uklopiti - čovek je, po Frojdu, sam svoj početak.
Dve činjenice ne bi trebalo smetnuti s uma ni u ovoj prilici - najpre, grčki
mislilac je u pravu sa svojim zapažanjem da kod Frojda postoji neki "strah"
od filozofije, a to je uglavnom shvatljivo: veliki pronalazači i inovatori
i ne vole mnogo tuđe koncepte.
Druga je činjenica, međutim, mnogo važnija i govori o faustovskoj drami
modernog čoveka, koju autonomna ljudska ličnost na svoj način živi ne uspevajući
da nađe "utehu" u nekoj filozofiji. Nju je simbolično kazao nemački
romantičar-humanista J. V. Gete u delu Faust,
u onoj sceni nakon što je pisac ispisao famozni "prolog na nebu",
što će reći uverenje da je sve određeno i predodređeno u metafizičkoj sferi.
Na početku prvog dela Geteove tragedije Faust sedi sam u sobi sa gotskim
svodom, i sam u noći iskazuje svoj ljudski nemir ali i svoje nezadovoljstvo
svekolikim ljudskim znanjem kojim je ovladao -
|
Proučio sam filozofiju
i pravo, medicinu k tom,
pa, na žalost i bogosloviju
do kraja s žudnjom velikom.12 |
U viziji K. Kastorijadisa to znači, uz nešto sažimanja na kakva i on sam
često pristaje: čovek mora permanentno sebe da "izmišlja" i da
ne pristaje ni na šta što nameće granice njegovoj radikalnoj invenciji.
I kao čovek i kao građanin jer čak i demokratija može sebe da institucionalizuje
i da pretvori u ideologiju koja je sredstvo vladanja. A to je i dublji i
pravi smisao onoga što se kod Kastorijadisa u brojnim spisima podrazumeva
kao politički personalizam.
O vrlinama i grehu Zapada
Kastorijadis smelo ruši neke intelektualne klišee i stereotipe koji i danas
u Evropi funkcionišu kao ideologizovane floskule.
U jednom ogledu - to je prilog na okruglom stolu iz 1987 - on odgovara na
pitanje o stvarnoj ulozi ideja u društvu određenog vremena.13
On ideje ne uzima kao konceptualizovanu sumu koja se ideologizuje već kao
agense koje prepoznaje autonomna i slobodna ličnost koja deluje u smeru
radikalne imaginacije. Obično se misli da su velike društvene mene - recimo
revolucije u istoriji - nešto što su "pripremili" mislioci određene
škole. Po Kastorijadisu, to je samo delimice tačno jer zbivanja u istoriji
nisu prost "efekat neke ideje i njenog širenja u društvu u određenom
dobu". Ova tipično deterministička shema njega trajno ne zadovoljava
- samo konkretna ličnost pokreće i društvo i ideje i to snagom radikalne
imaginacije. Tu on navodi jedan zanimljiv primer. Smatra se da je sa hrišćanstvom
postala prisutna ideja da su svi ljudi jednaki i da nema roba ni gospodara,
što je - po Kastorijadisu - samo uslovno tačno. Vekovima Crkva
ponavlja da su ljudi jednaki pred bogom,
ali je do pravog preokreta došlo kada se javila ideja - iz radikalne
imaginacije autonomne ličnosti - da ljudi treba da budu jednaki i
u ovozemaljskom životu. U procesu razvoja ljudskog društva ovo drugo
je mnogo značajnije, a u sistemu demokratije - kako se ona danas na
Zapadu shvata - na to se uglavnom zaboravlja ili, drugim rečima, funkcionišu
"demokratske" institucije ali bez stvarne participacije
građana kao autonomnih ličnosti u ljudskoj zajednici. Još jedno je
upozorenje Kastorijadisovo iz ovog ogleda važno a tiče se pojma i
suštine demokratije. To je, po Kastorijadisu, tačno samo u formalno
etimološkom smislu - model robovlasničke demokratije nema veze sa
demokratijom u modernom smislu reči i sintagma o "antičkom poreklu
|
|
|
Bernardino Luini (1480-1532),
The Magdalen,
c. 1525.
|
 |
demokratije" je obična floskula koja se ritualno ponavlja. Glavni problem
je u tome što se ličnost stalno potiskuje i u tom smislu istorija ličnosti
"još nije napisana". Danas svuda još uvek vlada prosta redukcionistička
shema, i Kastorijadis to ističe i u jednom predgovoru J. Habermasu; to je
karakteristična "opaska", važna za čitanje Kastorijadisove misli
- "I Habermas ipak ostaje zarobljen u redukcionističku i determinističku
zamku koju ni Marks ni Frojd nisu umeli da izbegnu". Iako je zapadna
civilizacija bezmalo jedina koja je sposobna da s vremena na vreme makar
valorizuje i revalorizuje tabelu svojih vrednosti - "to je tajna zapadne
civilizacije", ponavlja Kastorijadis - problem ličnosti ostaje pa je
tako - i taj se primer kod grčkog mislioca ponavlja - naime, građanin je
i na Zapadu "slobodan u odlučivanju samo na dan izbora".
Zapadna civilizacija iako "u senci" hrišćanskog poimanja života
i smrti ipak čuva jednu antičku ideju koju je naglasio genije Homerov. Ta
ideja je neka vrsta lajtmotiva u delu
grčkog mislioca i njena je funkcija jasna - svest o smrti preseca
sve ljudske planove i pomisli ali ona istovremeno parališe ono što
se kod Kastorijadisa naziva radikalna imaginacija. Autonomna ljudska
ličnost je svesna smrti ali prednost daje vitalnosti i životu kao
takvom i u tome je "poruka" homerovskog genija, koju bi
moderna Evropa trebalo da baštini. To zaboravljeno mesto kod Homera
nalazi se u jedanaestom pevanju Odiseje, u stihovima
|
|
|
Autonomna ljudska ličnost je
svesna smrti ali prednost daje vitalnosti i životu kao takvom i
u tome je "poruka" homerovskog genija, koju bi moderna
Evropa trebalo da baštini
|
|
480-491, i njegov smisao je sasvim jasan - Odisej koga su bogovi osudili
da luta morskim prostranstvima stiže i u carstvo seni i sreće se sa dušom
Ahileja, Pelejevog sina; Odisej mu izriče pohvalu jer je slavni junak sada
pred njim i upravlja ogromnim carstvom mrtvih - ti sada kao vladar "upravljaš
moćno nad mrtvacima, zato ni na smrt se žaliti nemoj". Odgovor Ahilejev
je jedna himna životu čija je vrednost jedina vrednost koja ljudima treba
da znači mnogo - reč je o glasovitom mestu koje, po sudu K. Kastorijadisa,
izražava poruku i smisao antičkog ljudskog genija -
|
Tako mu rekoh, a on mi odgovori odmah ovako:
"Nemoj me tešiti zato što umreh, Odiseju dični,
ja bih radije bio i sebar i služio drugom,
koji svojega nema imanja te živi od mrake
nego li vladati mrtvima svim što ne vide sunce!
Ali kaži mi reč o mom ponosnom sinu
da li je kren'o u borbu da prednjači ili još nije?" |
Ta misao o antropogenoj vrednosti borbe i rizika u ime života
jeste, kako se izražavao Hegel, ideja na kojoj insistira Kastorijadis u
svojim razmišljanjima o ličnosti u istoriji i on je navodi iz Homerove Odiseje.14
U jednom ogledu - tačnije, reč je o javnom dijalogu - Kastorijadis će ovu
ideju dovesti u vezu s idejom religije i religioznosti na savremenom Zapadu.
On pomoću ove ideje objašnjava "mogućnost autonomije ličnosti u društvu"
i navodi - po ko zna koji put - ovo mesto iz Homera. On objašnjava razliku
između grčkog shvatanja ili doživljaja smrti i raspoloženja duha u krilu
moderne zapadne civilizacije. "U demokratskom društvu i državi postoji
religija ali je tu religija stvar građana", naglašava Kastorijadis,
"to je građanska religija kako bi rekao Ruso. Nema verovanja u besmrtnost
duše i prvi nadgrobni natpisi u kojima se zapaža vera u drugi život, ili
se na neki određen način moli božanstvo da bude milostivo prema pokojniku
datiraju krajem petog veka, a to znači iz vremena opadanja i dekadencije
antičkog društva i države". Kastorijadis i tu navodi Ahilove reči upućene
Odiseju. "Smrt je", nastavlja grčki mislilac, "nešto gore
od života, jer više nema nade. To nije sprečavalo Grke da stvaraju demokratsku
zajednicu u kojoj zakon počiva na volji naroda". Religioznost ipak
ostaje u društvu i na neki se način ponovo manifestuje. "To vidimo
i u savremenom društvu", kaže grčki mislilac, "jer iako nije došlo
do totalne dehristijanizacije nakon revolucije od 1789. moderne demokratije
su ustanovljene na principu laiciteta". Tu on vidi vrlinu i zalogu
trajanja zapadne demokratije. No zapadna demokratija - i Zapad u celini
- još nisu otkrili ono što bi bio neki model koji ima na sebi pečat civilizacijskog
trajanja.
I tu je upravo K. Kastorijadis danas najozbiljniji kritičar svih zabluda
i "grehova" te civilizacije.
U Parizu ima studentskih grupa koje nose transparente koji sadrže reči K.
Kastorijadisa - Ni bog ni car ni tribun!
Gde su večni pobunjenici tačno našli ove reči u delu grčkog mislioca ne
zna se precizno, ali smisao onoga o čemu govori grčki mislilac kao o "grehu"
zapadne civilizacije je dobro shvaćen. Zapravo, grčki mislilac ne naglašava
krize, sukobe i protivurečnosti toliko koliko precizno uspostavlja jednu
dijagnozu koju je razvio do čitavog učenja, a tako se zove njegova poznata
knjiga - to je "uspon beznačajnosti". U svetu
reklame i profita beznačajnost je dobila
mesto koje nije zamena za ideologiju ali je amblem svega, od političkog
marketinga do izbora koji su ipak lažirani u centrima moderne oligarhije.
"To nije zavera moćnih koje bismo lako mogli imenovati, ali sve
se zaverilo i sve diše u smeru jedinog rezultata koji imamo - to je
dominacija beznačajnosti." Za njega "predstavnička demokratija"
nije mnogo novo jer izabrani predstavnici predstavljaju ipak mali
broj ljudi koji su ih izabrali - ljudi koji biraju su slobodni samo
jedan dan - na dan izbora - u pet godina. Uzročnik je u raspadu velikih
ideologija, ali još je važnije gubljenje autonomne ličnosti u mreži
sveprisutne i neizbežne alijenacije. Tu "stari Marks nije mnogo
grešio". "Ja verujem", zaključuje grčki mislilac, "da
mi iz te situacije nećemo izaći bez obnove jedne snažne kritike sistema
i bez renesanse čovekove |
|
|
Oskar Kokoshka (1886-1980),
Portrait of the Poet, Herwath
Walden , 1910.
|
 |
aktivnosti i njegove participacije u zajedničkoj stvari". I u tom smislu
se - u njegovom intelektualnom razvoju od prvih radova do pariskih dijaloga
- može pratiti duhovna putanja sa stranicama od izgubljenih iluzija i pokopanih
nada - od radničkih saveta u Poljskoj do Budimpešte 1956. i do nanovo probuđene
nade u mogućnost samoupravljanja. Sveske glasovite naučne revije Socijalizam
i varvarstvo o tome i govore. Nekada su njegova razmišljanja o demokratiji
- ili o tome koliko je nama - jednostavna ali mudra pouka - "Dakle,
demokratija je - a to je bitno - stvar vaspitanja građana, čega danas uopšte
nema". Nije još uvek rešen - a marksisti su se tome nadali
- odnos rada i kapitala i danas imamo već suprotstavljene ne klase
u klasičnom smislu reči već suprotstavljene ličnost
i strukture. To je istorija onoga što je grčki mislilac činio
zajedno s Edgarom Morenom i to je iskustvo 1968. i nazvano - la
breche - što će reći zasek ili prodor kroz mrežu oligarhije
i partokratije. Kastorijadis se jasno ograđuje od anarhističkog
mita - "Ljudska zajednica koja
|
|
|
U svetu reklame i profita beznačajnost
je dobila mesto koje nije zamena za ideologiju ali je amblem svega,
od političkog marketinga do izbora koji su ipak lažirani u centrima
moderne oligarhije
|
|
je zaista slobodna, koja je autonomna kako ja to kažem, treba da nauči da
se samoograničava". Novembra meseca 1996. u jednom javnom nastupu grčki
mislilac je to namerno uprošćavao. On navodi poznatu reč Tukididovu koja
kaže - "Izaberite da li ćete odmarati ili ćete biti slobodni".
Odatle izvodi jedan važan zaključak - "Vi niste slobodni sedeći i gledajući
televizijski program". Čovek je već tu "umrežen". "Sloboda",
nastavlja Kastorijadis, "to nije tek onaj Buridanov magarac koji bira
između dva stoga sena - sloboda je aktivnost. To je aktivnost koja se istovremeno
samoograničava, slobodan čovek zna da može sve da čini ali
ne treba sve da čini. To je najveći problem demokratije i individualizma".
Kastorijadis se služi jednom sintagmom koja je zbirni pojam u njegovom viđenju
manjkavosti savremene zapadne demokratije - la
démocratie délibérative: to je nešto razvijenija i dublje obrazložena
ideja o tome da su građani zapravo slobodni samo na dan izbora, a da potom
oligarhijske strukture moći sve "umrežavaju" potiskujući građanina
i njegovu volju. Ta volja izražena najneposrednije je odlučujuća i ona je
znak stvarne participacije u vlasti. Ta volja mora biti udružena, "kolektivna
i refleksivna", a to je ona koncepcija volje "koja je izuzetno
bogata i aktivna-prodorna, i koju bi trebalo razlikovati od one dominantne
zapadne filozofske - i političke - tradicije".
Pod la démocratie délibérative Kastorijadis
razume demokratiju javne rasprave i javnog dogovaranja s namerom da se dostigne
i realizuje neka saglasnost. Reklo bi se da u tome nema ničeg spornog -
međutim, već izborne kampanje i konvencije pokazuju
da se sve potčinjava dogovoru centara
moći i partijske nomenklature iza kojih stoji sasvim prepoznatljiva
moć oligarhijskih centara. To je na neki način ono što su stari levičari
ponavljali - Francuskom vlada dvesta porodica.
U svetu nerešenog odnosa između rada i kapitala koji stoji u znaku
uspona beznačajnosti moć je ogoljena
i to je krajnji "rezultat te formalne demokratije".
U jednom sporu sa Oktavijom Pazom i drugim sagovornicima, Kastorijadis
precizira polazišta svog učenja o usponu
beznačajnosti a to je bezmalo globalni problem - "Beznačajnost
to nije neko stanje koje je stvoreno i uspostavljeno, već je to nešto
kao pustinja koja se širi i napreduje u savremenom svetu". To
su ideje koje grčki mislilac razvija i u svojoj knjizi o usitnjenom-razmrvljenom |
|
|
Tomislav Krizman (1882-1955),
Portret gđe N,
1915.
|
 |
svetu - La monde morcelé. Jednostavnije
rečeno reč je o svetu polomljenih tablica vrednosti, u kojem se kao u delićima
razbijenog ogledala prepoznaju delovi ideja i koncepata, ali u kojem celinom
ne dominira svesna i aktivna volja građana. Objašnjenje fenomena je jednostavno:
u plimi opšteg konformizma ličnost se gubi. Slobodno tržište
svodi sve vrednosti na jednu cenu i "tako pluralitete vrednosti
- vrednosti svakog rada - svodi samo na jednu vrednost". Tako
je moderno društvo građanina pretvorilo u potrošača koji je opsednut
jednom strašću - bez traga "radikalne imaginacije" bez
koje Kastorijadis ne može da zamisli istinski moderno demokratsko
društvo. On je u
|
|
|
"Dakle, demokratija je
- a to je bitno - stvar vaspitanja građana, čega danas uopšte nema"
|
|
raspravi zapravo prihvatio tezu O. Paza - a ona je prisutna i u njegovim
ranijim spisima - da za to više "nije kriva jedna klasa kako su verovali
marksisti, ni neka grupa, ni tiranin jer su u pitanju impersonalne snage".
Kako odgovoriti na to kada više nema "starog mita o proletarijatu,
o klasi ili narodu koji je izbavitelj"? - odgovor grčkog
mislioca je vraćanje neke nade slične onoj koju je bila razbudila godina
1968. "Ja mislim", nastavlja Kastorijadis, "da je moderno
društvo eliminisalo vrednosti, i s njima i sam centar kreativnosti ljudske
ličnosti".15 Dramu Zapada - i onu
faustovsku dramu modernog čoveka - Kastorijadis definiše sasvim precizno
- "Deo tog nereda u savremenom društvu leži u nastojanju da se posle
neuspeha religija - sada govorim samo o Zapadu - nađe zamena u nekoj imanentnoj
religiji a to je religija progresa koji se odvija do beskonačnosti".
Ocene Kastorijadisovog dela - po sebi se razume - još nisu konačne i stoga
su nužni i "pojmovnici" za njegovo čitanje.
U jednom sporu oko Habermasa - sa njegovim idejama o toj proceduralnoj "deliberativnoj"
demokratiji - Kastorijadis je uporno nametao i svoje viđenje koje neumorno
obrazlaže: demokratija participativnog tipa ima šanse samo ako vodi računa
o autonomiji ličnosti koja snagom imaginacije stvara autonomno društvo kao
ljudsku zajednicu. I u tom smislu se svi saglašavaju da je on prvi među
misliocima u sferi društvenih nauka XX veka "ponudio jednu jasnu teoriju
legitimne demokratije i to beskompromisno". Iste se ideje sa varijacijama
koje otkrivaju nemir jednog duha sreću u Kastorijadisovom delu često i on
se ne boji njihovog ponavljanja - ponavljanja su, po njemu, uvek nužna u
procesu edukacije i samoedukacije građanina koji se aktivira u modernom
društvu koje je još uvek društvo etabliranog i "ozakonjenog nereda".
Ako je "socijalna pravda na levici a red-poredak na
desnici u društvu" - to je jedna simplifikacija koju sebi dozvoljava
E. Munije u jednoj svojoj knjizi - izvesno je da je upravo K. Kastorijadis
srušio taj politički mit i to upravo svojom koncepcijom političkog personalizma.16
Kastorijadis nije pisao i delao da bi spasao u nečem jednu određenu "revoluciju"
već da bi "spasao ljudsku misao u njenoj koherentnosti".
1 O tome više u našoj knjizi Sloboda
i spas, "Republika", Beograd 1999.
2 Iz obilja primera uzećemo jedan koji
je po nečem bizaran, ali ozbiljan i karakterističan. Nedavno su katolici
u Poljskoj predložili kanonizaciju Robera Šumana koji nije bio svešteno
lice - reč je o nekadašnjem francuskom ministru inostranih poslova koji
je 1950. prvi predložio osnivanje Zajednice za ugalj i čelik koja je i
stvorena i funkcionisala je kao osnova za stvaranje nove Evrope, odnosno
evropske zajednice naroda i nacija koja se stvara u okviru procesa koji
još nije okončan. Na tom prostoru koji se naziva evropskim prostorom -
na to je ukazivao još E. Munije - "hrišćanstvo odavno nije samo".
Samo takve ličnosti, kakav je bio R. Šuman, svojim delom - i snagom volje
samosvesne i autonomne ličnosti - mogu biti graditelji Evrope i zaista
sveti i svetli primeri u novijoj istoriji.
3 Postoji jedna njegova knjiga koja
je stoga prihvaćena kao kompendijum za delo ovog mislioca. To je knjiga
susreta i dijaloga sa Danijelom Mermetom, koja nosi karakterističan naslov
- Post-scriptum sur l'insignifiance,
u izdanju L'Aube, Paris 1999, u kojoj Kastorijadis rezimira svoje duhovno
iskustvo na način koji nije pošao za rukom nijednom od njegovih tumača.
To je već bilo vreme rušenja ideološkog raja i ujedno vreme kada se postavljalo
pitanje o tome šta je ostalo od one energije misli i nada probuđenih godine
1968. Kastorijadis je ponudio i novi ključ za razumevanje svog dela uzimajući
za moto neobične reči svog prijatelja Danijela Motea, koje glase - "Čak
je i Rimska imperija u procesu rušenja ostavila za sobom ruševine, dok
je čitav radnički pokret nestajući sa istorijske scene ostavio za sobom
samo otpad". Uspon beznačajnosti je zaista bio činjenica koja se
lako uočava na širokom prostoru istočne Evrope kao retrogradno neko kretanje,
ali i globalnom planu gde "beznačajnost" postaje prepoznatljiv
sadržaj savremenih društava koja se odavno nazivaju potrošačkim jer su
društva u kojima je reklama izvor profita - bez ideje o stvarnoj demokratiji.
4 Od tih gnostičkih jevanđelja iz "kodeksa
Čakos" samo je Jevanđelje po Judi
prevedeno na srpski jezik - Jevanđelje po Judi
sa komentarima Rodolfa Kasera, Marvina Mejera i Gregora Vursta, izdanje
National Geographic, Beograd 2006.
5 U naučne senzacije prvog reda spada
i L'evangile de Philippe, izdanje Albin
Michel, Paris 2003, s komentarima teologa Jean-Yvesa Leloupa koji svoje
argumente osnažuje širim navodima iz dela K. Kastorijadisa - posebno o
nastanku sveta i "formiranju" ličnosti.
6 Za uvod u čitanje K. Kastorijadisa
važno je L'evangile de Marie - Myriam de Magdala,
Albin Michel, Paris 1997, sa komentarima istog znalca koptskih tekstova
i navodima iz K. Kastorijadisa.
7 Op. cit.,
str. 29-30.
8 Op. cit.,
na istom mestu.
9 Op. cit.,
str. 22-23.
10 Op. cit.,
str. 23, prevod svuda naš - M. Đ.
11 Cornelius Castoriadis, Post-scriptum
sur l'insignifiance, Paris 1998, str. 77-78.
12 J. V. Gete, Faust - tragedija, Prosveta,
Beograd 1950, str. 55, preveo Milan Savić.
13 La vérité dans l'effectivité social-historique,
u Les temps Modernes nb. 609, Paris 2000,
str. 41-71.
14 Homer, Odiseja, 480-491, str. 253,
izdanje Matica srpska, Novi Sad 1972, preveo Miloš N. Đurić.
15 U jednoj drugoj raspravi grčki mislilac se vraća na svoje iskustvo
sa psihoanalizom i kaže - "Cilj psihoanalitičkog tretmana ja vidim
u oslobađanju ljudske imaginacije".
16 Knjigu E. Munijea Communisme - anarchie et
personnalisme, Seuil, Paris 1966, mnogi su preporučivali kao neku
vrstu "uvoda" za čitanje spisa grčkog mislioca. Upoređivanje
tekstova i vreme pokazuju da ta preporuka nije bila bez dubljeg razloga.
I jedan i drugi mislilac ne stvaraju neki filozofski sistem, ali snagom
duha smeštaju društvena zbivanja u sopstveno iskustvo koje nude kao izazov
za nove kreacije bez kojih nema ličnosti u javnom životu.
|