Pogubno režirana "istina" o Kosovu
i njene posledice
Negativna uloga srpskih političara
i medija u procesu režiranja simulirane "istine" o Kosovu sa
kojom je Srbija krenula u destruktivni stampedo i danas nastavlja put
ka regresu i novoj katastrofi
Za raščišćavanje nedoumica koje se javljaju u vezi sa kosovskim problemom
i traženjem realno mogućih ravnotežnih rešenja neophodno je da vlasti
i javna glasila Srbije osvetle proces razvoja ove krize iz različitih
uglova i nakon kritičke analize ponude dovoljno jasne odgovore na pitanja:
"Zašto" je na Kosovu za Srbiju tako
nepovoljno kako jeste? "Šta" da se radi da bi se nepovoljna
realnost menjala? "Kako" u postojećim uslovima delovati da se
pronađe održivo rešenje? Kompleksnim sagledavanjem izvora i uzroka
nastale katastrofe i negativnog stava SAD i EU prema politici srpskih
vlasti otvara se šansa za utilitarno vrednovanje alternativnih usmerenja
koja dopušta realnost. Tek tada se može reći: narod i političari Srbije
spoznali su racionalnu istinu o Kosovu ("zašto" je tako kako
jeste), svesno su izvršili izbor svoje budućnosti u datoj realnosti (pronašli
pravo "šta" da se radi) i doneli odluke kojima se na najbolji
način ostvaruju mogući ciljevi ("kako" da se radi). Ove informacije
treba da pokažu izlaz iz sveta zabluda i mitova, a za njihovo generiranje
zadužena su javna glasila Srbije. Nažalost, vodeći informativni mediji
biraju uski ugao gledanja po želji vlasti, uz režiranje "istine o
Kosovu" koju u svemu demantuje realnost.
Ovako konstruisanim "istinama" novinari
opravdavaju dosadašnje postupke vlastodržaca i omogućavaju im da i nadalje
sebi obezbeđuju status "patriota-branitelja Srbije" koji navodno
zaslužuju ponovo osvajanje vlasti. Politički zavisni novinari Srbije
upravljaju procesom homogenizacije naroda preko režirane "istine
o Kosovu" iz krajnje sebičnih razloga. Oni bezočno zanemaruju nastali
tragizam Srbije, zanemaruju realne državne interese i interese srpskog
naroda Kosova. Srpsko istraživačko novinarstvo
zaduženo je da odgovori na ova pitanja, s tim što je neophodno da se problem
Kosova posmatra iz različitih uglova, kako bi se sagledale sve "istine"
koje grade involvirane strane. Samo preko ovako složene slike moguće je
potražiti puteve izlaska iz krize koji su dovoljno dobri za sve.
Nažalost, ovakvim posmatranjem realnosti bave se samo malobrojni nezavisni
štampani mediji koji imaju minorne tiraže i retki političari označeni
kao "sluge zapada" i "izdajnici naroda". U najtiražnijim
dnevnim listovima, posebno u žutoj štampi, prevladavaju napisi koji prenose
samo režiranu "istinu o Kosovu" po direktivi vlasti. Oni dobijaju
gotove scenarije i za njih koriste selektirane slike, priče i iskaze koji
prikazuju stradanja samo srpskog naroda. Po ovom scenariju Srbe su oduvek
uništavali "rđavi Albanci-separatisti", a i danas čine tako,
uz pomoć "izdajničkih država" NATO-a. Oni su prekršili međunarodno
pravo bombardovanjem Srbije, bez dozvole SB UN, neopravdano su predali
vlast Albancima, a danas nastavljaju s oduzimanjem 15% srpske teritorije.
Jedini pravi prijatelj Srbije je Rusija; ona je u stanju da Srbiji sačuva
Kosovo i na nju su oslonjena sva nadanja. Vlasti Srbije nemaju odgovor
na pitanje: šta će se desiti ako se ove nade ne ispune? U okviru ovog
scenarija ne pominju se zlodela i prekršaji domaćeg i međunarodnog prava
koje je učinila srpska strana. Forsirajući ovakav ugao gledanja srpska
javna glasila prikazuju albanske političare i albanski narod u najcrnjem
svetlu, a srpski narod i srpske političare u najlepšem svetlu. Cilj je
da se izrežirana slika o Kosovu usvoji kao kolektivni stav srpskog naroda
i da se za sve negativne posledice (bivše i buduće) prihvati kolektivna
odgovornost srpskog naroda. Razrada ovih pitanja zahteva da se kosovski
problem sagleda iz svih uglova, odmere snage i potraže rešenja dobra za
sve.
"Zašto" je za Srbiju na Kosovu tako nepovoljno
kako jeste?
Zašto su vlasti 18 najcivilizovanijih država sveta, udruženih u NATO, 1999.
godine odlučile da bombarduju Srbiju mimo odluke SB UN? Zašto su Rezolucija
1244 UN i Kumanovski sporazum formirani tako da se Srbija,
de facto, isključi iz upravljačkih aktivnosti Kosova? Da li su u
sedmogodišnjem poratnom periodu svi visoki predstavnici UN moralno, savesno
i saglasno svojim zaduženjima radili na realizaciji zadataka
postavljenih od strane UN? Da li su u
tom duhu predavale vlast privremenim institucijama Kosova, uz potpuno
isključenje srpskih vlasti? Da li je ovako ponašanje SAD i država
EU proizvod njihove neobaveštenosti o izvorima i uzrocima kosovskog
sukoba, da li je ono vezano za neke njihove posebne interese, da li
su oni tako činili jer su mrzeli državu Srbiju i srpski narod ili
je u pitanju nešto drugo, što treba istražiti? Da
li su u daljoj i neposrednoj prošlosti srpske vlasti učinile teške
prekršaje međunarodnog prava, zbog kojih su ove države odlučile da
politički, ekonomski i bombardovanjem kazne Srbiju, da vinovnicima
nastale katastrofe sude u Hagu i da srpsku vlast odstrane sa Kosova?
Zašto su, po njihovom mišljenju, srpske vlasti bile izvor i uzrok
humanitarne katastrofe |
|
|
Antonello da Messina (before
1430-1479), Maria der Verkündigung,
1473.
|
 |
albanskog i srpskog naroda Kosova? Po kojim moralnim
kriterijumima vlasti Srbije insistiraju na primeni međunarodnog prava, a
ignorišu činjenicu da im svet dokumentovano pokazuje kako one same nisu
poštovale ovo pravo na koje se pozivaju? Može li se aktom formiranja
nedovoljno demokratske vlasti Srbija osloboditi tereta prošlosti i zadržati
Kosovo u svom sastavu? Da li ovakva Srbija može i kako može da opstane i
da napreduje, kada to rešenje odbijaju Albanci? Da li u ovoj soluciji Srbija
može katastrofalno da strada?
Zašto najviši predstavnici UN, EU i SAD smatraju da za neuspeh pregovora
najveću krivicu snose nefleksibilni srpski pregovarači koji ignorišu realnost
i insistiraju na rešenjima koja nisu izvodljiva i održiva? Zašto ove države
smatraju da je došlo vreme da se prekine sa fingiranjem procesa pregovaranja,
da SB UN donese novu rezoluciju kojom se stavlja van snage Rezolucija 1244
i shodno planu Ahtisarija prizna "uslovna nezavisnosti Kosova"?
Šta treba da čine srpske vlasti ako se vetom Rusije onemogući izglasavanje
rezolucije SB UN, a saglasno korigovanom planu Ahtisarija i rešenje izmesti
iz institucija UN u Kontakt grupu gde Rusija nema prava veta? Kakve će posledice
nastupiti za Srbiju ako se u ovim okolnostima Kosovo brani izolacijom od
SAD i svih država Evrope? Šta će se dogoditi sa Srbijom, sa Kosovom, a posredno
i sa Balkanom, ako SB UN prihvati zahteve srpskih političara? Da li za ovakvo
rešenje postoji realnost koja omogućava održivi život srpskog i albanskog
naroda i stabilnost regiona? Da li će ovakvo rešenje doneti novu agoniju
Srbije i Kosova, novu katastrofu za kosovske Srbe i novu nestabilnost Balkana?
U kojoj su meri postavljeni ciljevi srpskih političara razumni, logični,
realni i za državu Srbiju korisni ili su oni za nju jako štetni, štaviše
opasni? Od uspešnosti odgovora na ova pitanja i njihovog prihvatanja od
političara i naroda zavisiće budućnost Srbije. Za gradnju ove složene slike
korisna uputstva mogu se dobiti kroz prikaz javno objavljenih informacija
nastalih preko različitih uglova gledanja najvažnijih faktora međunarodne
zajednice kao najbitnijih činilaca pri definisanju konačnog statusa Kosova.
Odgovori na pitanja "zašto" je tako kako
jeste
Po tvrđenju vodećih državnika okupljenih oko NATO i stava većine njihovih
javnih glasila do bombardovanja Srbije došlo je zbog nasilnog razaranja
bivše SFRJ, a posebno Kosova od strane srpskih vlasti. Destruktivnim ponašanjem
srpskih političara, jugoslovenske vojske, srpske milicije i srpskih paravojnih
formacija došlo je do humanitarnih katastrofa u mnogim delovima bivše
Jugoslavije, posebno na teritorijama Sarajeva, Vukovara, Srebrenice, Dubrovnika
i Kosova. Ne birajući sredstva, u frontalnim napadima na sela i gradove,
oni su izvršili sveopštu destrukciju bioloških, materijalnih, finansijskih
i prirodnih resursa. Takođe, oni su bili i uzrok uništavanja brojnih vrednosti
duhovne i materijalne kulture jugoslovenskih naroda. Nešto blaže su ocenjene
destruktivne aktivnosti vojnih i policijskih snaga drugih delova bivše
SFRJ, ali one ne umanjuju odgovornost Srbije za učinjena zlodela. Kritična
tačka u rastućoj destrukciji nastupila je kada su srpske vlasti proterale
iz domova 800.000 Albanaca, posredno i 200.000 Srba sa Kosova, uz masovna
ubijanja nedužnih ljudi, paljenja njihovih kuća i pljačku njihove imovine.
Masakr Albanaca u selu Račak bio je povod za preduzimanje vojnih sankcija.
Nehumano ponašanje srpskih vlasti osudile su UN i cela svetska javnost.
U nastalim okolnostima Deklaracija o ljudskim
pravima dobila je prednost nad Helsinškom deklaracijom o nepovredivosti
granica i zato su sile NATO-a usmerile svoju politiku ka potpunom razdvajanju
zaraćenih strana jer zajednički život više nije bio moguć. Da bi
prestala sa destrukcijama Srbija je izložena političkim, ekonomskim kaznama
od strane SB UN i konačno NATO bombardovanjem, s tim što su vojne akcije
preduzete mimo odluka SB UN kako bi se izbegla mogućnost da Rusija vetom
spreči njihovu realizaciju. Posledice ovakvih događanja su proterivanje
srpske vojske, milicije i paravojske sa Kosova, sedmogodišnje stvaranje
albanskih privremenih institucija, čime je izgrađena situacija koja pokazuje
realan gubitak Kosova. Svojim političkim stavovima
SAD i EU zaključuju da vlasti koje ubijaju svoje građane nemaju pravo
da njima upravljaju. Rezolucija 1244 ostavlja Kosovo formalno u
granicama Srbije, s tim što predviđa da konačnu odluku o budućem statusu
donese SB UN kroz novu rezoluciju. Tvrdokornost i nekooperativnost novih
političara Srbije usmerile su razvoj događanja u nepovoljnom smeru. Nastala
situacija naterala je političare SAD, EU i UN da konstatuju kako je nemoguć
zajednički život Srba i Albanaca u državi Srbiji; jedina održiva solucija
je "uslovna nezavisnost Kosova". Predlog Srbije o "nadgledanoj
autonomiji" kategorički je odbačen jer se njime uvodi paralelan sistem
vlasti, trajno razdvajaju etničke zajednice i sprečava kohabitacija oba
naroda; to involviranim stranama donosi stalan regres, ali i nestabilnost
Balkana.
Posmatrano s aspekta međunarodnog prava ovakav rasplet kosovskog problema
je sporan. Helsinška deklaracija o nepovredivosti granica i Rezolucija
1244 ostavljaju Kosovo u granicama Srbije, ali bez realnih mogućnosti
za neprisilnu realizaciju ove solucije. Posmatrano s aspekta Deklaracije
o ljudskim pravima i Povelje UN, koja govori o pravu ugroženog naroda
na samoopredeljenje, predloženo rešenje planom Ahtisarija ima svoje pravno
uporište, ali i realniju osnovu da će funkcionisati u praksi. To
su dve međusobno suprotstavljene odredbe danas neusaglašenog međunarodnog
prava. Ovaj se problem može razrešiti u okviru SB UN, izdvajajući problem
Kosova kao slučaj za sebe, s tim da se on ne može preneti na druge konfliktne
situacije. U svom tumačenju međunarodnog prava vlasti Srbije i
Rusije daju prednost pravu države na suverenost,
ignorišući minula tragična događanja, povredu ljudskih prava Albanaca
i nemogućnost zajedničkog života u državi Srbiji. Vlada SAD, 25 država
EU, NATO, kao i mnoge druge države sveta, daju prednost Deklaraciji o
ljudskim pravima i pravu albanskog naroda na samoopredeljenje.
Oni smatraju da se u slučaju Kosova radi o teškim povredama unutrašnjeg
i međunarodnog prava od strane srpskih vlasti i da se nakon ratnih strahota
ove zajednice ne mogu prisilno povezati u okviru države Srbije. Ovakvo
rešenje ne može postati održivo, funkcionalno i stabilno. Promena načina
mišljenja i ponašanja Srba i Albanaca predstavlja proces koji mora da
traje dugi niz godina i on ne može započeti novim konfliktima.
Ljudski ciljevi mogu biti alogični i kao takvi nerealni; oni pripadaju
i iracionalnoj sferi ljudske prirode koja može poželeti sve. Čovek može
sebi da postavi svaki cilj, ma kako on bio nehuman, neracionalan i kao
takav nerealan, posebno kada ga ka njemu vode mitska osećanja, snažne
emocije ili lična pohlepa za vlašću. Ostaje pitanje svrsishodnosti izbora
ovakvih ciljeva; očigledno, oni su za državu Srbiju štetni, štaviše jako
su opasni, posebno kada se nekritički usvajaju pod uticajem beskrupuloznih
političara i neslobodne štampe. Cilj "Kosovo je autonomija Srbije"
izlazi izvan prostorno-vremenskog horizonta koji formira realnost. U ovom
slučaju srpskim vlastima ne pomaže pozivanje na međunarodno pravo i Rezoluciju
1244. Realpolitika, iza koje stoji život, ukida
jednostrano srpsko tumačenje međunarodnog prava, ukida ranije postojeće
alternative i donosi nove koje su po Srbiju nepovoljne. Srpske
vlasti ignorišu opasnosti koje Srbiji donosi demografska eksplozija albanske
populacije, ignorišu civilizacijsku i privrednu nerazvijenost Kosova,
zanemaruju nepostojanje minimuma međusobne prihvatljivosti, a to su fundamentalni
principi za stvaranje stabilne državne zajednice. Zahtev
da se budućim rešenjem ne ponizi Srbija ima za srpski narod veliku emocionalnu
vrednost. Ipak, ostaje pitanje: kako bi trebalo da izgleda solucija koja
bi zadovoljila ovaj uslov, s tim da se ona nađe u postojećem prostorno-vremenskom
horizontu koji formira realnost. SAD i EU smatraju da rešenje koje
nudi Srbija predstavlja neodrživ, nefunkcionalan i nestabilan sistem,
koji će regredirati i težiti raspadu. Ogoljena realnost pokazuje srpskom
narodu da ništa nije kako njegovi političari kažu da jeste, a ono što
jeste od naroda se sakriva i to je glavni problem.
"Šta" je danas korisno da čine srpske vlasti
Kod izbora društvenih ciljeva suština je proveriti troškove koje bi morala
da plati Srbija za njihovu realizaciju, kao i verovatnoću njihovog ostvarenja
u praksi. Samo ciljevi koji se nalaze u prostorno-vremenskom
horizontu Srbije imaju šansu da postanu realnost. Vlastima Srbije
ostaje da kroz dizajniranje ravnotežnih solucija, uz merenje njihove utilitarnosti,
dođu do odgovora o budućem korisnom usmerenju Srbije, s tim da se ovim postupkom
sagledaju i opasnosti koje pojedine solucije sa sobom nose. Da
bi se utvrdio prostorno-vremenski horizont važno je proceniti održivost,
stabilnost i funkcionalnost novih sistema pri realizaciji analiziranih alternativa;
ovi činioci imaju presudan uticaj na sposobnost države da opstane i da napreduje.
Srpske vlasti zanemaruju nedostatak "integrativnih
faktora", koji treba da izraze emotivnu želju Albanaca za zajedničkim
životom sa Srbima u državi Srbiji. Oni zanemaruju nedostatak "korporativne
kulture" a ona je neophodna da bi se opstalo i napredovalo.
Srpski političari ignorišu problem nemogućnosti neprisilnog inkorporiranja
dva miliona Albanaca u državnu strukturu Srbije.
Pokušaj sprečavanja donošenja nove rezolucije
SB UN, preko veta Rusije, predstavlja za Srbiju izuzetno štetan politički
potez. Konačno rešenje statusa Kosova nikako se ne može realizovati po njenom
konceptu, s obzirom da mu
se protive:
albanska zajednica, SAD i države EU. Ako se na ovom rešenju insistira,
konfliktnost Srbije se prenosi i na ove države, uz povećavanje nivoa
nestabilnosti i regresa. Za eventualnu realizaciju ove solucije
SAD i države EU unapred okrivljuju Rusiju i vlasti Srbije. Oni ističu
da će ovo rešenje doneti novu izolaciju Srbije, zaustaviti sve njene
tranzicione aktivnosti i kretanje prema institucijama EU i, konačno,
doneće novu nestabilnost Balkana. Oni otvoreno stavljaju srpskim vlastima
do znanja da će krivicom Srbije i Rusije doći do izmeštanja kosovskog
problema iz SB UN. Rešenje će biti doneto, odlukom skupštine Kosova,
a u okviru svetske realpolitike. Ovu će |
|
|
Magdalene fresco from the Basilica
of St Francis, Assisi
|
 |
odluku priznati SAD, države EU, ali i
brojne muslimanske države sveta.
U igračkom procesu svetske realpolitike, u kojem
se ne poštuje međunarodno pravo, Rusija i Srbija nemaju političke,
vojne i ekonomske potencijale kako bi obezbedile da konačna odluka zadovolji
postavljene ciljeve Srbije. Donošenje skupštinske rezolucije Srbije
o poništavanju nezavisnosti Kosova neće sprečiti realizaciju ovog procesa.
Isto tako, odluka Srbije da prekine komunikaciju sa državama koje priznaju
nezavisnost Kosova ići će na njenu veliku štetu. Na osnovu iznetih činjenica
može se konstatovati da je za Srbiju najkorisnije rešenje da prihvati plan
Ahtisarija, s tim da se on, u fazi novih pregovora, delimično koriguje u
korist njenih interesa. Kroz nove pregovore treba otvoriti tranzicioni proces
pod patronatom EU. Po ovom konceptu, protektorat
EU trajao bi 5 do 10 godina, bez formalnog definisanja nezavisnosti Kosova
i prijema u institucije UN, s tim da se novom rezolucijom SB UN omogući
nesmetano funkcionisanje kosovskih institucija bez uticaja Srbije, uz njihovo
slobodno povezivanje sa finansijskim i ekonomskim institucijama međunarodne
zajednice. Rezolucijom bi srpske i albanske vlasti prihvatile obavezu da
u ovom periodu međusobno sarađuju po nekim principima koje treba dogovoriti
u okviru ovog procesa. U vremenski omeđenom tranzicionom procesu
duhovi bi se primirili, došlo bi do snažnijeg prožimanja građana Srbije
i Kosova, uz političku, finansijsku i ekonomsku pomoć SAD i država EU. Povezivanja
na ekonomskom, finansijskom, trgovačkom, energetskom i saobraćajnom planu
donela bi najveće efekte. Na obe zajednice delovaće evropski integracioni
faktori; oba društva će se postupno menjati, konflikti smirivati i pitanje
statusa neće više biti tako veliki problem.
"Kako" realizovati izmenu Ahtisarijevog
plana
Revizija Ahtisarijevog plana u korist Srbije danas je jedina raspoloživa
solucija koja Srbiju i albansku zajednicu vodi ka progresu. Ponuđeni
pregovori vezivali bi se za pitanje "kako" izmeniti plan Ahtisarija,
a da svi budu zadovoljni, s tim da predloge daju involvirane strane, institucije
nevladinog sektora i međunarodna zajednica. Vreme za povezivanje
Srbije i Kosova tek dolazi u procesu ispunjenja agendi koje je postavila
EU; to je dug tranzicioni proces koji treba započeti. On traži stabilizaciju
međusobnih odnosa, traži povezivanje kroz novostrukturirane oblike srpskih
lokalnih zajednica i preko procesa integracije Srbije i albanske zajednice
u Evropu. Primaran zadatak je ostvariti korenite
promene u načinu mišljenja i ponašanja ljudi kroz delovanje institucija
Srbije, Kosova, međunarodne zajednice i javnih glasila. Za uspešan život
srpskog i albanskog naroda od primarnog je značaja pronaći modus zajedničkog
života kako bi sebi omogućili opstanak i napredak. Evropski tranzicioni
proces omogućio je napredak vekovima zaraćenih država, zato je realno
očekivati iste efekte i na Kosovu. Ostvareni
tranzicioni pokret EU je najveći mirotvorački pokret u istoriji sveta
i primenom njegovih principa može se razrešiti kosovski problem. Evropska
budućnost Srbije i Kosova je jedino razumno i za sve korisno rešenje,
s tim da ono bude podržano od političara involviranih strana i međunarodne
zajednice.
|