Izborni apstinenti
Između ravnodušnosti i averzije
Samo tokom jula osnovano je desetak novih partija, doduše na lokalnom nivou.
One uglavnom nose nazive koji ukazuju na želju lokalne zajednice da poboljša
život stanovnika u socijalnom i komunalnom smislu, poput "Za lepšu
Adu", "Za naš Milanovac" i slično. I sve bi to bilo u redu
da nije objašnjenja jednog vojvođanskog funkcionera koji je rekao da lokalne
stranke niču pošto su "velike stranke omražene, jer ništa ne čine za
lokalne sredine" i da su predstavnici tih stranaka u malim sredinama
bez ugleda. Građani nisu impresionirani strankama i sa njima se veoma malo
ili skoro nimalo ne identifikuju. Samo je šest stranaka sa kojima osećaju
tu vrstu bliskosti, a među njima su LDP i G17 sa nešto više od 2 odsto,
SPS 3,8, DSS 6 i SRS i DS sa po 13,5 odsto. Stručnjaci tvrde da je odsustvo
identifikacije sa strankama značajan rezervoar apstinencije, što bi naše
stranke trebalo da podstakne na razmišljanje o uzrocima takvog stava biračkog
tela. Jedan od odgovora nudi istraživanje Miloša Hrnjaza (CeSID) na reprezentativnom
uzorku,
izbore ne izlaze zato što imaju loše mišljenje o političarima. Šest odsto
od ukupno ispitanih smatra da izbori nemaju nikakvog smisla. Očekivalo bi
se da posle ovakvih izjava na parlamentarne izbore 21. januara 2007. izađe
malo birača. Međutim, sa 60,6 odsto participanata ovi izbori ostavili su
iza sebe one koje su raspisivale demokratske vlasti 2000. godine (57,6 odsto)
i 2003. godine (58,7 odsto).
Foto-robot apstinenta
Sociolog Srećko Mihajlović još je 1990. godine povodom prvih višestranačkih
izbora načinio foto-robot apstinenta, čijim crtama u međuvremenu skoro da
ne treba ništa dodavati. To su najčešće nezaposleni, stanovnici mešovitih
naselja, domaćice, studenti, Jugosloveni. Miloš Hrnjaz u istraživanju za
CeSID pošao je obrnutim putem dajući "portret" onih koji na izbore
izlaze sigurno ili verovatno. Tako po ovom nalazu na izbore češće izlaze
muškarci nego žene, obrazovaniji građani i oni koji svoj život ocenjuju
kao dobar. Konkretno, 80 odsto muškaraca izjavilo je uoči parlamentarnih
izbora 21. januara da će sigurno ili verovatno izaći na izbore, dok je kod
žena taj procenat 72. Istraživanje zatim pokazuje da je izlazak na izbore
u korelaciji s obrazovanjem, odnosno da obrazovaniji građani imaju pozitivniji
odnos prema izborima. Naime, 48 odsto onih s osnovnom školom izjavilo je
da izlazi na izbore, dok je kod birača sa višom školom ili fakultetom taj
procenat 58. Još je veća razlika kada se izlazak na izbore dovede u vezu
sa kvalitetom života. U tom slučaju 73 odsto ispitanika koji kažu da žive
dobro izjavilo je da će na izbore izaći, dok je izlaznost onih koji svoj
život ocenjuju kao nepodnošljiv 57 odsto. U istom procentu na izbore izlaze
i oni koji za svoj život kažu da je "teško podnošljiv".
S tim u vezi treba pomenuti CeSID-ovo istraživanje koje je obavljeno početkom
ovog leta
na reprezentativnom uzorku od 1677 građana Srbije (bez Kosova).
Ono pokazuje da 71 odsto građana smatra da živi podnošljivo i bolje
od toga, dok 29 odsto ocenjuje da živi teško podnošljivo i nepodnošljivo.
Ako se s ovim nalazom dovede u vezu onaj foto-robot Srećka Mihajlovića
nije isključeno da se najznačajniji i najpostojaniji deo apstinenata
regrutuje upravo iz dela stanovništva koje je na ivici egzistencije.
To, međutim, za istraživače nije presudni kriterijum u određivanju
izborne apstinencije. Čini se da je od siromaštva gora nezainteresovanost
za život političke zajednice u kojoj ljudi žive. Ili se, eventualno,
te dve okolnosti "srećno" dopunjuju?
|
|
 |
 |
Ukupno 43 odsto onih koji izlaze na izbore priznaju
da su im politička zbivanja potpuno nejasna ("ništa
mi nije jasno"), dok je onih koji verovatno
ili sigurno ne izlaze, a ništa im nije jasno ili
čak ne znaju da odgovore na pitanje da li im je
jasno šta se dešava u politici 37 odsto. Nije otuda
čudno što veliki broj ispitanika priznaje da se
na izborima oseća nesigurno ili veoma nesigurno.
To je slučaj sa 54 odsto onih koji izlaze na izbore,
dok to isto osećanje deli 13 odsto apstinenata,
8 odsto onih koji "verovatno neće izaći na
izbore", koliko je i onih koji ne znaju da
ocene šta osećaju.
Građani koji su neodlučni u pogledu toga da li će
izaći na izbore i oni koji u odnosu na izbore osećaju
veliku nesigurnost po pravili ne izlaze na izbore. |
 |
|
|
|
"Nemušta masa" i "nema većina"
Srećko Mihajlović tu pojavu naziva "apolitičnom izbornom neodlučnošću"
misleći pri tom na "malo ili nimalo obaveštene građane, na one koji
nisu u stanju da razluče i sistematizuju njima prihvatljive ideološke stavove,
te da sačine svoj ideološki
konzistentan pogled". Takvi građani
su "ukupnim položajem i svešću izvan politike, pa time i izbora",
veli Mihajlović. On citira sociologa Nebojšu Popova koji je na okruglom
stolu "Srbija uoči izbora" komentarisao istraživanje obavljeno
1991. godine, kada je potencijalne i stvarne apstinente odredio kao
"nemuštu masu" (za razliku od neme većine u zemljama stabilne
demokratije gde izborna apstinencija znači prećutno prihvatanje sistema).
Popov je tada rekao da "nemušta masa niti ima političko uverenje,
niti su pripadnici te mase spremni da formiraju svoju |
|
|
Edgar Degas, Malancholy,
1874.
|
 |
političku volju". Reč je o socijalizaciji "u kojoj je dominantna
karakteristika strah od dosadašnje vlasti i strah od bilo koje nove vlasti",
rekao je tada Popov.
Šesnaest godina kasnije, letošnje istraživanje CeSID-a potvrđuje tezu Popova:
gotovo dve trećine građana (62 odsto) sebe smatra politički inferiornim.
Među njima tri četvrtine su ravnodušni prema strankama ili prema njima čak
osećaju averziju. Ovi podaci pružaju sumornu sliku društva koje je sklono
samoredukovanju i koje će biti teško integrisati u političku zajednicu.
Sociolog Mladen Lazić u knjizi Promene i otpori
ističe da se "u prvoj deceniji novog veka još jednom konstituiše vrednosna
smeša koju čine nediferencirani spojevi tradicionalističkih i socijalističkih
vrednosnih orijentacija, dopunjeni nereflektovanim elementima liberalizma.
Ta je mešavina, uz to, raširena po svim društvenim slojevima, pri čemu su,
naravno, u višim slojevima (dobitnicima započete transformacije) prisutnije
liberalne orijentacije, dok se među nižim slojevima (u kojima izrazito preovlađuju
gubitnici, ali se pojavljuju i grupacije čiji se materijalni položaj poslednjih
godina poboljšava) najčešće sreću isprepletane tradicionalističke i socijalističke
vrednosti".
Poza ili apatija
Postoje teoretičari koji smatraju da apstinenti racionalno zaključuju
da njihov glas malo vredi ili da ne vide stranku koja bi zadovoljila njihov
interes. Rezultati produbljenog intervjua iz 2006. godine, koji su upravo
s apstinentima uradile prof. dr Zagorka Golubović i sociološkinje Isidora
Jarić i Jelena Đurić upućuju na ovakvo shvatanje. Kako ističe Zagorka
Golubović, 70 odsto mladih ispitanika bilo je jasno demokratski opredeljeno
za razliku od 30 odsto starijih koji su ispoljili konfuzne, nedosledne
i nedemokratske političke stavove. Mlađi ispitanici nezadovoljni su zbog
osećanja napuštenosti ("hendikepirana generacija"), misle da
su izneverena obećanja o demokratskim promenama, dok se stariji osećaju
osujećeni zbog lošeg života, gubljenja posla, male penzije. U odnosu na
intervju iz 2005. pojačani su neverica i nesigurnost u ostvarenje demokratskih
promena i zbog rezignacije ispitanici su se "povukli iz priče",
konstatuje Zagorka Golubović. Ona dalje ističe da njeni ispitanici uočavaju
promene u ekonomiji, ali kritikuju što se nastavljaju kriminalizacija
društva, mafijaška država i nacionalizam. Iako nema rata Srbija, kažu,
deluje utučeno i ističu bliskost Vojislava Koštunice i Slobodana Miloševića.
"Svi koji su voleli Miloševića, sada vole Koštunicu." Tvrde
da je "evidentno vraćanje u prošlost i partijsku državu, da postoji
savez vlasti, novobogataša i mafije. Ovi apstinenti nemaju politički uzor
u sadašnjim političarima zato što, "za razliku od Zorana Đinđića
nemaju ideja". Izjavljuju da nema istinski demokratskih partija (neki
kao izuzetak ističu GSS i LDP), i smatraju da će manje pogrešiti ako ne
glasaju.
Isidora Jarić u komentaru ovog istraživanja ukazuje da je razočaranje
"rastočilo osećanje solidarnosti i pripadnosti generacijskoj grupi,
koje se 5. oktobra konstituisalo oko žudnje za normalnim životom".
Želja je zamenjena "rezigniranim iščekivanjem" koje se može
pretvoriti u "užas prepuštanja usudu neizbora". Osećanje sapetosti
ispitanici najčešće prevazilaze negirajući realne činjenice (strategija
redukcionizma) ili verovanjem da su jednostavna rešenja najefikasnija
(strategija radikalizma), ističe Isidora Jarić. Jedan od zaključaka Jelene
Đurić je da apstinenti smatraju da je njihovo angažovanje obesmišljeno
jer tako odgovara "onima na vlasti" i da bi "dovođenje
stvari u red onemogućilo političare da ostvare svoje interese na račun
društva". A kako ne vide rezultate demokratskih promena apstinenti
demokratiju doživljavaju kao "praznu priču radi pridobijanja glasača
u predizbornim kampanjama, da bi kasnije bila zaboravljena". Razorno
kritični ili beskrajno bespomoćni, nezainteresovani i neobrazovani, apstinenti
su priča o društvu u Srbiji čija se skoro jedna polovina vuče po njenom
dnu.
|