Kamičak u skupštinskoj bari
Kad god je na dnevnom redu neko krupnije
državno i nacionalno pitanje naša Narodna skupština sve više liči na anahroni
sabor, a sve manje na savremeni parlament
Dragoš Ivanović
Ako se parlamentarizam shvati u izvornom smislu reči, kao običaj da se
ravnopravno i tolerantno debatuje, da se drugačije mišljenje i podstiče
i ceni, onda su naše skupštine samo puko simuliranje parlamentarizma.
Uostalom, to se još jednom lepo videlo prilikom nedavne rasprave i usvajanja
Deklaracije o Kosovu i Metohiji, već devetoj, kažu, u toku poslednjih
nekoliko godina. Ogromna većina poslanika jasno je nagovestila da se za
njih obavljanje skupštinskog posla uglavnom svodi na ritual
potvrđivanja jedinstvenosti što, očigledno, više pripada sabornosti. Jedinstvo
i sabornost, a ne parlamentarni disput, uvek su uzdizani kao nacionalna
i lična vrednost, a od razlike u mišljenjima stalno se zaziralo.
Prokazano drugačije mišljenje
Ovog puta, međutim, debatovanje o kosovskoj deklaraciji nije teklo glatko
i harmonično kao ranije. U ovu ustajalu baru lažnog jedinstva hitnuli
su kamen poslanici LDP i Vojvođanskog kluba; ne samo da su imali drugačije
mišljenje o suštini ponuđenog dokumenta već su insistirali i na dijalogu.
Oni su se zalagali, i o tome su predložili rezoluciju, da konačno rešenje
statusa Kosova treba da bude funkcionalna zajednica koja je deo jedinstvenog
evropskog vrednosnog, političkog i ekonomskog prostora. Život albanske
i srpske zajednice zasnivao bi se na principima vladavine zakona, poštovanju
ljudskih prava, slobodnom protoku ljudi i ideja, uzajamnoj saradnji i
kolektivnoj bezbednosti. Vlastima je takođe zamereno da imaju selektivan
pristup međunarodnom pravu - s jedne strane žele da ceo svet uvaži zahteve
Srbije, a s druge, kada je reč o izručenju Hagu optuženih za ratne zločine,
bacaju to pravo pod noge.
Ove kritičke opaske na račun državne politike i pokušaj vraćanja na parlamentarne
običaje naišli su na strah i odlučnu osudu skupštinske većine. Šef poslaničkog
kluba DSS Miloš Aligrudić uspaničio se zbog ovog iskakanja iz blaženog
saborskog jedinstva tvrdeći da svako "nejedinstvo po pitanju Kosmeta
može da ima veoma štetne posledice po državu". Nažalost, dodaje on,
i u ovoj Skupštini ima takvih s različitim mišljenjem, ali su oni "srećom
u velikoj manjini".
Drugačije mišljenje je tako opet u našoj nacionalnoj Skupštini prokazano
i poslato u magareću klupu. Čak su i nosiocima drugačijeg mišljenja upućivane
uvrede kao što su "banditizam" i slično.
Istini za volju, isključivost i netolerancija nisu samo naša nevolja nego
i Albanaca iz kosovske Skupštine, upravo s kojima, po želji vlasti Srbije,
treba da nastavimo dijalog o budućem statusu Kosova. Kako će da izgleda
taj međusobni dijalog, i da li uopšte ima uslova da dâ neke rezultate
kada i mi i oni unutar svojih nacionalnih jedinica odbijamo i minimum
tolerantnog odnosa prema drugačijem gledištu?
Ćutanje pred osvajačkim pretenzijama
Koliko su naši najviši organi opterećeni retrogradnim ideologijama i
prevaziđenim krajnostima videlo se i po tome kada je Skupština, samo nekoliko
dana pre Kosova, razgovarala o predlogu zakona o uspostavljanju specijalnih
paralelnih odnosa između Srbije i Republike Srpske. Kao i ranije, kada
je ova tema bila na dnevnom redu, i ovoga puta to je bio povod za novu
provalu nacionalističkih resantimana i osvajačkih pretenzija prema susednim
državama. SRS i SPS su bile daleko od toga da se zadovolje ovim zakonom,
mada su ove veze saradnje veoma široko postavljene. Radikali su se na
sednici veoma agresivno zalagali za ujedinjenje svih srpskih zemalja sa
Srbijom - Crne Gore, Republike Srpske i Republike Srpske Krajine. Kao
da se od Miloševićevih vremena ama baš ništa nije dogodilo!
Najgore u svemu tome je činjenica da je ovakvo otvoreno izražavanje teritorijalnih
pretenzija prema susedima prošlo u javnosti gotovo nezapaženo. Na samoj
skupštinskoj sednici ovaj radikalski ispad osudili su samo poslanici LDP
i Vojvođanskog kluba, a za sam zakon su rekli da je obeležen "manipulativnim
pristupom". Drugim rečima, njime se zabašuruju zločini Miloševićeve
politike prema Bosni i Hercegovini i dalje se drže otvorena vrata za ponovno
svojatanje ovih teritorija.
Porazan je podatak što se od ovog zalaganja za nastavljanje ratne politike
"samo drugim sredstvima", javno izrečenim za govornicom najvišeg
predstavničkog tela zemlje, nisu ogradili ni šef države, ni premijer,
niti njihove stranke. Ni jedan ni drugi nisu pokazali ni znak uznemirenja,
mada kao prve ličnosti Republike dobro shvataju da svojim ćutanjem podgrevaju
novu agresivnost, čak i ako formalno ne dele odgovornost za nju. Licemeran
stav naših čelnika ima jasnu političku računicu: sačuvati neokrnjeno svoje
redove, naročito njihove nacionalističke delove, ali se, po mogućstvu,
dopasti i biračima ekstremne desnice. To samo još jednom potvrđuje onu
staru istinu da naši takozvani vladajući demokrati (DS i DSS) i opozicioni
ekstremni nacionalisti deluju u Skupštini kao sistem spojenih sudova između
kojih, kad zatreba, nesmetano i blagonaklono struje iste ideje. Primer
za to je i prošlogodišnje usvajanje Ustava Srbije. Kakav je to onda parlamentarizam
kada se žigoše drugačije i legalno mišljenje, a ohrabruju stavovi i dela
zbog kojih se ide u Hag? Posle ovakvog najnovijeg gorkog iskustva i za
našu i za inostranu javnost ostaje pitanje: da li su teritorijalne pretenzije
i dalje državna ideologija i politika Srbije.
Skupštinsku pažnju, nažalost, nisu zavredili ni, najblaže rečeno, čudni
obrti u spoljnoj politici - Koštunica je nagoveštavao "Kosovski boj
sa Amerikom", a servilan odnos naše vlasti prema Rusiji više ne liči
na normalnu međudržavnu saradnju već na voljni pristanak da uđemo u rusku
interesnu sferu.
Kako li ćemo s takvim prtljagom da dospemo u Evropu?
|