Šansa Srbije
Ako potreba za istinom dovede do unutrašnje
podele, Srbija će krenuti bržim putem
Status Kosova, kao osetljiv problem, iskorišćen je pri donošenju Ustava
za manipulisanje građanima u cilju ostanka na vlasti, kontrolisanja političke
stvarnosti i sprečavanja slobodnih društvenih tokova.
Vlastodršci, poznato je, koriste nacionalne teme za homogenizaciju naroda.
Kada je status Kosova u pitanju to im najlakše polazi za rukom, ako imamo
u vidu sve ono što je kroz istoriju ili u poslednjih nekoliko godina opterećivalo
odnose u pokrajini. U svakom slučaju, nije bilo teško da se ovo pitanje
iskoristi kao sredstvo za markiranje neprijatelja i predupređivanje bilo
kakvih mogućnosti da ustav ili novi izbori ili nešto treće označi crtu
sa koje će se krenuti u suštinske promene. Sve što je uspeo Milošević
- da ujedini vlast i "opoziciju", donese ustav pre izbora i
sl. - uspeo je i Koštunica. Čak i više! Koštunica je toliko uvredio građane
s oktroisanim ustavom da se ta činjenica ne bi dopala ni njegovom prethodniku.
To i nije nikakvo iznenađenje ako imamo u vidu da su promene i brže reforme
zaustavljene 12. marta, a da je novi ustav došao na talasu kontrapromene
tj. onog što su doneli 6. oktobar i 12.
mart.
Tačno je da je pitanje statusa Kosova nešto što kod ogromnog broja građana
izaziva emocije. Ovu činjenicu vlast je zloupotrebljavala i dobro koristila
za manipulisanje građanima. Miloševićeva bahata politika na Kosovu i međunarodna
vojna intervencija dodatno su opteretile inače složen kosovski problem.
Međutim, pitanje statusa Kosova ne sme biti sredstvo političke manipulacije.
Taj se problem mora rešavati pravnim, političkim i drugim demokratskim
sredstvima. Izostanak političke diskusije i otvorene rasprave na svim
društvenim nivoima i po svim tačkama upravo je doveo do moguće nezavisnosti
pokrajine. Kada izostanu politička i kulturna sredstva problem se rešava
vojnim sredstvima, a tada se kao pobednik javlja onaj koji je vojno jači.
Srbija je izgubila pokrajinu zato što je bila zemlja bez demokratije.
Njeni vlastodršci ovo pitanje nisu rešavali već su ga koristili za dolazak
na vlast i kao sredstvo za ostanak na vlasti.
Kontrapromena je došla na talasu atentata. Politički tokovi koje karakteriše
nedostatak potrebnog stepena slobode i glasnosti logičan su nastavak tog
čina. Izbori koji su organizovani nakon atentata nisu mogli biti slobodni
i demokratski. Nova-stara vlast nije legitimna, jer svoje opravdanje ne
može naći u legitimnom društvenom osnovu. I tu je najveći problem! Kada
nemate legitimitet zasnovan na slobodi onda se oslonac traži u izgovorima.
Jedan od takvih izgovora je opasnost od toga da na vlast dođu radikali.
Rezultat takvog političkog ponašanja je radikalizovana Srbija, u kojoj
su radikali ponajmanji problem. Radikalima ta pozicija i odgovora, pa
su prećutno dali i pristanak na status poželjnog i projektovanog neprijatelja.
U tom kontekstu treba sagledati novi politički lik Demokratske stranke.
U svakom slučaju, kod te stranke nema potrebne odlučnosti i snage. Ni
odličan izborni rezultat, postignut na poslednjim izborima, nije dovoljan
za jači zaokret i odlučujući uticaj na put kojim će krenuti srpsko društvo.
Izbori i demokratska pravila igre kao da su za ovu stranku nevažni. Za
vladajuću oligarhiju na čelu sa Koštunicom izbori su čak móra i nužno
zlo. Međutim, tu je Kosovo i u međuvremenu obelodanjeni plan o njegovom
statusu, koji će odlučujuće uticati na sastav i profil nove vlade. Izborni
rezultati ostaće u senci pitanja o statusu Kosova. I ne samo to - ovo
tzv. osetljivo pitanje iskoristiće se za autoritarno vladanje i održavanje
statusa quo. Koštunica neće propustiti
šansu da preko ovog pitanja povrati političku moć koja mu je okrnjena
na poslednjim izborima. Ništa nije slučajno - ili imate demokratski kapacitet
ili ga nemate. Tadić je na vlast u stranci došao na posve sumnjiv način.
Prvo se popeo na tron a zatim postavio pitanje podrške i poverenja. Može
li se sa takvim imidžom i demokratskim kapacitetom ponuditi alternativa?
Kako za slobodu u državi bez demokratije i slobode u sopstvenoj stranci!?
Da li će se i oko čega srpsko društvo podeliti ostaje nepoznanica. Mnoga
pitanja, koja će nametnuti svakodnevni život, traže odgovor. Srbija se
mora suočiti s istinom šta su joj, na primer, uradile vođe i loše političke
elite. Istina! Možda je tu šansa. Ako potreba za istinom dovede do unutrašnje
podele, Srbija će krenuti bržim putem. Politički život dobiće na dinamici.
Srbija će se, neizbežno, podeliti na demokratsko-proevropsku i konzervativno-narodnjačku.
U takvom dinamičnom društvenom odnosu postaviće se i problem slobode i
legitimnosti nove, buduće vlasti. A kao najvažnije postaviće se pitanje
otvaranja dosjea i lustracije. Možemo li bez tog čina biti slobodni?!
Alternativa ovom putu, bržem i efikasnijem, je spori put promena koji
je vezan za smenu generacija. Srbija će ići hromo, Evropa će je pritiskati,
ispostavljati zahteve. Neće sve biti tako crno, stvari će se pomerati,
ali ostaće da će ova generacija, u takvom razvoju događaja, imati, u najboljem
slučaju, polovičnu misiju.
|