|
|
Republika
|
OGLEDI
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Neobična stogodišnjica Sloboda kao ponornica Ideje Republike imale su i imaju znatan demokratski potencijal, ali su očito u opreci sa siromašnom materijalnom bazom društva, razaranog neprekidnim ratovima (samo u XX veku bilo ih je osam, čak četiri samo u periodu 1991-1999!), s nasleđenim patrijarhalno-konzervativnim društvenim modelom koji se sporo menja što, uzeto zajedno, implicira da naše društvo nije imalo i još uvek nema realnu podlogu za izgradnju istinski civilnog društva
Današnja Republika,
po svojim idejnim opredeljenjima i uređivačkoj koncepciji, vreme je
to pokazalo, baštinik je svojih prethodnica pod istim imenom: organa
Kluba Republikanske omladine, koji je izlazio pre Prvog svetskog rata
u periodu 1907-1909. i ponovo 1912, zatim organa Republikanske demokratske
stranke između dva svetska rata od 1920. do 1927, koji je - budući glasilo
male ali parlamentarne stranke - imao
zapaženu ulogu u političkom životu monarhističke Jugoslavije u prvoj
deceniji njenog postojanja, te najposle formalno kao organ iste Republikanske
stranke sada utopljene u Narodni front Jugoslavije, koji je posle Drugog
svetskog rata izlazio u periodu od 1945. do 1956. godine. Osim srodne
ideološke orijentacije, poput zagovaranja republikanskog oblika vladavine
i svetovnog karaktera države, slobode misli, govora i političkog organizovanja,
opšteg i tajnog glasanja, jednakosti pred zakonom, emancipacije žena,
demokratizacije društvenih i političkih odnosa, ove listove, koji su
tokom svoje jednovekovne istorije (sa značajnim prekidima) bili i dnevnici
i nedeljnici, dvonedeljnici i mesečnici, povezuje još nešto zajedničko:
egzistirali su u četiri vremenski različita perioda ali u kojima su
se zbili značajni i dramatični politički događaji koji su ostavili bitnog
traga ne samo u vremenu u kojem su nastali, nego su imali velikih reperkusija
na budućnost Srbije i prostora Balkana tokom celog dvadesetog veka.
Period prvog izlaženja Republike (1907-1912) poklapa se sa burnim istorijskim zbivanjima: Carinskim ratom između Srbije i Austro-Ugarske (1906), aneksionom krizom (1908), abdikacijom prestolonaslednika Đorđa (1909), političkom izolacijom Srbije nakon krvavog dinastičkog prevrata od 29. maja/11. juna 1903, poznatom korupcionaškom aferom oko velikog zajma za izgradnju železnice i kupovinu naoružanja, koja je dodatno povećala međunarodni dug Kraljevine Srbije do za nju neshvatljivih razmera od preko pola milijarde dinara, krizom i gladi u selima, političkom nestabilnošću, rastućom korupcijom i kriminalom. Drugi period (1920-1927) obeležava jedna nova i važna činjenica: ujedinjena je i bitno uvećana država ali sa dubokom ekonomskom krizom i opštim siromaštvom nastalim kao posledica nasleđene materijalne baze (barem kada je o Srbiji reč) i dugotrajnog i iscrpljujućeg rata i ratnih razaranja. Takođe, ovaj period karakterišu i veliki politički i nacionalni sukobi, znatnije delovanje levičarskih partija, pre svih komunista i republikanaca, pobeda komunista na opštinskim izborima u Beogradu (1920) i odbijanje monarhističkog režima da prizna izbornu volju građana, zaključivanje ugovora s Italijom u Rapalu (1920), po SHS nepovoljnog, kojim su izgubljeni Istra, Rijeka i dobar deo dalmatinskog primorja, nepovoljan ishod plebiscita u Koruškoj, na kojem je odlučeno da ova pokrajina umesto državi Srba Hrvata i Slovenaca pripadne Austriji, donošenje Obznane usmerene protiv komunista i levice (1920), atentat na ministra unutrašnjih poslova Milorada Draškovića 1921. u Delnicama, što je za posledicu imalo donošenje Zakona o zaštiti države (1921) posle čega je usledila neka vrsta državnog terora, potom izbori za ustavotvornu skupštinu i donošenje Vidovdanskog ustava, neuspeo atentat na regenta Aleksandra neposredno po proglašenju ustava, velika korupcionaška afera Omnium Serbe koja je dugo potresala tadašnji politički život i sl. Treći vremenski period u kojem je izlazila Republika (1945-1956), po svojim političkim i ekonomsko-socijalnim karakteristikama, nije bio ništa manje dramatičan u odnosu na prethodne. Zemlja je oslobođena od fašizma, korenito i na revolucionaran način promenjen je društveno-ekonomski sistem, na izborima izvojevana je republika i ukinuta monarhija; izgledalo je da je konačno ostvaren davnašnji san srpskih republikanaca. Ali ekonomske teškoće i siromaštvo, razorena zemlja koju je valjalo obnoviti, prinudni otkup sa svim negativnim posledicama koje je proizveo, žestok i nemilosrdan obračun sa buržoaskim elementima i okupatorskim kolaboracionistima, donošenje prvog Ustava (1946), veliki sukob sa Kominformom (1948) i ekonomska blokada nove Jugoslavije od strane dojučerašnjih ideoloških prijatelja i saveznika na čelu sa Staljinovim SSSR-om, formiranje seljačkih radnih zadruga i sva dramatika seljaka i njihovih života vezana za njih, izbor Josipa Broza Tita za prvog predsednika Republike i jačanje njegovog kulta, smrt Josifa Visarionoviča Staljina, velika kriza oko Trsta (1953) koji je sa Goricom pripao Italiji što je izazvalo nezapamćene, gotovo histerične proteste u zemlji ("izađimo na ulice da branimo granice"), prvi sukobi unutar komunističkog partijskog vrha zemlje i politički pad Đilasa s početka 1954. godine, sve su to bili značajni događaji u periodu kada je Republika pokušavala da pronađe svoje mesto i ulogu u novim, revolucionarnim okolnostima i vremenima punim iskušenja i opasnosti. Četvrti period njezinog ponovnog izlaženja (od 1989) označio je početak dramatičnog kraja te i takve države. Možemo slobodno tvrditi da je današnja Republika i nastala na energičnim nastojanjima jugoslovenskih intelektualaca demokratske i građanske provenijencije da se takav razvoj događaja spreči, da se razveju individualni i kolektivni strahovi, mržnja i sukobi među do juče bratskim narodima u SFRJ; oni su februara 1989. osnovali Udruženje za jugoslovensku demokratsku inicijativu (UJDI). Republika se tada, krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina, sasvim u tradiciji svojih prethodnica, oštro suprotstavila politici mržnje, nasilja i međunacionalnih sukoba koji nisu nastajali kao incidentne situacije već su bili inkorporirani u zvanične politike republičkih partijskih i državnih nomenklatura. Stoga nije mogla biti registrovana ni u Zagrebu gde je bilo prvobitno sedište redakcije, ni u Beogradu gde je docnije sedište premešteno. A kada je bratoubilački rat započeo Republika se trudila da analitičkim tekstovima pronikne u suštinu tih tragičnih događaja, pri tom podržavajući nastojanja i napore mirovnih organizacija sa prostora SFRJ, kao i građanske inicijative nevladinih organizacija koje su išle u pravcu zaustavljanja rata i sprečavanja daljih žrtava. Nakon završetka rata Republika je svojim kritičkim stavovima analizirala dubinu društvene krize koja je nastala, pokušavajući da definiše aktere promena, dakle one koji bi zemlju mogli da izvuku iz krize i usmere na put demokratskih reformi.
Prvi broj Republike
izašao je u Beogradu 9/22. decembra 1907. godine1
a izdavala ga je Republikanska omladina
koja je 13/26. novembra iste godine dobila svoj institucionalni oblik
osnivanjem Kluba Republikanske omladine,
koji je uz Socijaldemokratsku partiju i njezinu mladež bio, iako politički
marginalan, neka vrsta protivteže nacionalnim i monarhističkim partijama
i pokretima. List je izlazio nedeljom, a vlasnik i glavni urednik bio
je Ilija Vasikić. Republikanska omladina
je, da podsetimo, 10/23. decembra 1906. godine žestoko protestovala
protiv državnog zajma od, u to vreme, fantastičnih 95 miliona dinara,
koji je Kraljevina Srbija zaključila s jednom stranom
bankom pod vrlo sumnjivim okolnostima, čime je uvećan ionako veliki
državni dug od preko pola milijarde dinara, koji je olako "natovaren
na leđa Srpskom Narodu".2 Tom
prilikom došlo je do oštrog sukoba sa žandarmerijom i do otvaranja vatre
na mirne demonstrante i tog hladnog nedeljnog popodneva na beogradskim
ulicama čuli su se usklici: "Dole monarhija" i "Živela
republika". Bio je to veliki dan za istoriju republikanizma u Srbiji
i sasvim je razumljivo što je tačno godinu dana docnije osnovan list
srpske republikanske omladine kao njen zvaničan organ. Tokom 1907. godine
izašla su četiri broja i to od 9/22. decembra do 30. decembra 1907/12.
januara 1908.
Godine 1908, pak, izašlo je ukupno 16 brojeva počev od 6/19. januara pa zaključno sa 20. aprilom/3. majem. Svih 20 brojeva uređivao je Ilija Vasikić, a list je nakon mnogih zabrana od strane monarhističke vlasti (od 20 brojeva čak 17 je bilo zabranjeno!) bio privremeno ugašen. Godinu dana kasnije list je obnovljen, ali je u 1909. godini izašlo svega sedam brojeva: prvi 5/18. aprila, a poslednji 17/30. maja. Urednik ovih brojeva bio je Slavko Krčevinac. Nakon svog drugog gašenja list nije izlazio pune tri godine. Tek 1912, pod uredničkim perom Milana Lazića, Republika se opet pojavljuje. Nažalost, danas je sačuvan samo jedan broj (broj 7 od 18. aprila/1. maja). U zaglavlju je navedeno da list izlazi tri puta sedmično i to "sredom, petkom i nedeljom". Takođe je navedena godina IV kao godina izlaženja, a iza broja 7 u zagradi stoji cifra 57, što ukazuje da je to zapravo ukupan broj svih dotad izašlih brojeva Republike. Kako je u periodu 1907-1909. izašlo 27 brojeva, to je lako izračunati da je od 1/14. januara 1912. godine zaključno sa brojem 7 od 18. aprila/1. maja izašlo 30 brojeva. Glavni cilj i osnovi zadatak Republike saznajemo iz teksta uvodnika prvog broja od 9/22. decembra 1907. godine pod naslovom "Naša prva reč": "U jednom sudbonosnom momentu u životu revolucionarnog Srpskog Naroda, postala je nasilnim i nemoralnim sredstvima u našoj zemlji vladavina koja svoje poreklo vodi iz doba fetišizma božanskog prava - proglašena je monarhija. Pod svima etiketama koje su joj davali i koje joj daju njeni vizantiski predstavnici, srpska se monarhija kao i sve monarhije na svetu oslanjala i oslanja na reakcionarne sile i vodi političkoj, društvenoj i moralnoj propasti našu Otadžbinu... U takvom trenutku prirodan je pokret Republikanske Demokratije. Republika je neminovno potrebna ne samo kao negacija monarhije, ne samo kao opozicija koja treba da spreči zlo. Ona je neophodno nužna da deklaracijom prava Čoveka i Građanina i pozitivnim reformama obznani dolazak političkog, društvenog i moralnog poretka koji se zasniva na slobodnom pristanku razuma, savesti i volje sviju članova društva. Naše stranke ne samo da nisu ispisale na svojim zastavama ovaj ideal novoga vremena, već su svojom reakcionarnom i oportunističkom politikom radile protivu njega. Ako postoji izuzetak jedne stranke3 on potvrđuje pravilo. U svakom slučaju zbog isključivosti svoga socialnog programa, borbene metode i svoje konstitucije, ova je stranka nesposobna za široku republikansku akciju. Mi smo smatrali za greh ići za svojim starima, nismo hteli ući u redove naših stranaka niti smo smeli usvojiti njihove programe i njihovu taktiku. Mi smo se organizovali u nezavisnu grupu sa zavetom da stvaramo pokret čiji će zadatak biti
Već prvi broj bio je zabranjen, ali ne zbog programskih načela iznetih u uvodniku nego zbog teksta "Pisma 'švajcarskom' kralju", očito uredničkog, a potpisanog s Republika. U njemu se na aluzivan način obraća svom monarhu, "švajcarskom" kralju. Kako je kralj Petar I tokom svoje političke emigracije dugo živeo u Švajcarskoj, a jednom prilikom dao izjavu kako će Srbija, pod njegovom vladavinom, vrlo brzo biti uređena kao Švajcarska, jasno je da se aluzija odnosila na njega. "Rodila sam se u srcu naše plodne i lepe domovine i osetila sam bolove, jer sam videla nesreće svog naroda", kaže na početku svog pisma potpisnica Republika, a zatim konstatuje da je kralj najveći krivac za narodnu nesreću i bedu. Glavni urednik Ilija Vasikić je zbog toga saslušan u policiji, protiv njega je sprovedena istraga; u proleće 1908. godine bio je osuđen na godinu dana zatvora zbog krivičnog dela "uvrede Veličanstva". Republika je bila uređivana tačno u skladu sa političkim, ekonomskim, društvenim i filozofskim shvatanjima i uverenjima članova Republikanske omladine, koja su proisticala iz ideja Francuske revolucije, a koje su oličene u poznatoj krilatici: jednakost,
Zbog policijske i sudske zabrane rasturanja prvog broja i jednostranog otkazivanja dalje saradnje štampara Gavre Davidovića ("Dalje ne možemo štampati Republiku") drugi broj je izašao sa dva dana zakašnjenja, umesto u nedelju 16/29. decembra, u utorak 18/31. decembra. Stoga je rubrika "Politička i društvena hronika" u celosti posvećena toj zabrani: "Još nismo ni počeli rasturati prvi broj Republike a kraljevska je policija pohitala da ga zabrani zbog napisa 'Pismo švajcarskom kralju'. Žandarmi su leteli ulicama i od kioska do kioska kao besne furije, a u redakcijski stan dotrčala su bez duše dva policajca sa žandarmima. Razume se ovakvim je postupkom policija samo pomogla rasprodaju lista". Urednici smatraju da je sudska vlast, potvrđujući policijsku zabranu Republike, zapravo samo produženje policijske vlasti jer "sudije varoškog suda Prvog odeljenja odobrile su rešenje Uprave Varoši Beograda kojim se zabranjuje prvi broj Republike. Oni su tim aktom pokazali ili da ne znaju ono što i vrapci znaju da se ne kažnjavaju aluzije, ili da znaju, ali su namerni primenjivati prema republikancima propise mrtvorođenog projekta zakona o štampi koji je napisao i potpisao reakcionar Stojan.5 Bilo jedno ili drugo, sud je pucao na nas pa je pogodio svoju nezavisnost". Ali nisu samo sudske vlasti bile konsternirane pojavom Republike. Pod naslovom "Inkvizitorske naravi u XX veku" list navodi kako je prosvetna vlast u Srbiji reagovala na pojavu ideja republikanizma: "Nadahnut mislima srednjevekovnih inkvizitora 'prvi srpski pedagog'6 rešio se da u učiteljskoj školi vaspitava samo onako žalosne tipove kaki se viđaju ispod streha opštinskih sudnica pri izbornim agitacijama i na učiteljskim kongresima kao što je, na primer, onaj jesenašnji, i stoga je zabranio kupovanje i čitanje jeretičkih izdanja Republikanske Omladine. U svome besu, on je čitav jedan paket bacio u furunu. O, raspope Dositije, ustani da vidiš šta se radi u tvojoj otadžbini u kojoj si propovedao 'sovjete' zdravoga razuma još pre 100 ljeta!" Pojava Republike uznemirila je i intelektualne duhove na Univerzitetu bliske vladi. Tako je jedan ugledni naučnik, akademik, čija su naučna obrazloženja poput kakvog udžbenika služila vlastima da se u spoljnoj politici odrede prema velikim silama, a u unutrašnjoj zauzmu oštriji nacionalni kurs, dao jednom francuskom listu sledeću izjavu: "Ni reči ne može biti o obrazovanju kakve republikanske partije u Srbiji. Svi glasovi o tome potekli su usled rešenosti jedne male grupe studenata da izdaje nedeljni list 'Republiku'. To rešenje nema ozbiljnijeg značaja".7 Ne pominjući pravo već posprdno ime akademika ("Akakije Akakijević"), Republika piše: "Posustali naučni radnik na etnološko-geografskom polju, proslavljen studijom 'Maćedonija i Maćedonci', počeo je nanovo da sikira svoje zarđalo pero: demantovao je vest o obrazovanju republikanske partije u Srbiji. Tako revnosna užurbanost je mogla izostati. Gospodin 'Akakije' mogao je i dalje svoju književno-naučnu posustalost odmarati u onom birou koji služi kao altera pars za dopunjavanje vladinih minhauzenovskih lagarija".8 Zbog uvodnika "Lekcija Istorije", u kojem se analizira katastrofalno stanje privrede i društva i težak položaj radništva i seljaštva te za to okrivljuju monarhistički poredak i sâm vladalac, i ovaj drugi broj Republike je bio zabranjen. Inkriminisani delovi teksta glase: "A koja su to dela dosadašnjih srpskih kneževa i kraljeva? Šta su uradili srpski vladaoci? Bezbrojnim zloupotrebama i državnim udarima, krunisani razbojnici su obesvetili ustavnost i zakonitost u našoj zemlji. Birokratskom organizacijom vlasti, oni su otvorili
Uvodnik se završava zaključkom da takvo stanje nije moguće promeniti dok su na vlasti "ovakve političke stranke". Čak i one u opoziciji to neće moći da učine jer se "sve njihove ideje svode na reformu monarhije koja je sasvim istrulela". To će moći učiniti, po mišljenju uvodničara, samo republikanska opozicija koja će "znati i umeti biti utuk tiraniji, mač nasilju i nepravdi, štit prava Čoveka i Građanina". Čvrsta vera u slobodu savesti, mišljenja i govora, slobodu političkog okupljanja, u svetovni karakter države i jednakost svih pred zakonom provejava kroz sve brojeve Republike i biva istaknuta u raznim prilikama i raznim povodima. Pogledi mladih srbijanskih republikanaca upereni su najviše u Francusku koja je za njih simbol moderne i "dejstvujušće" republike, veliko i značajno ostrvo u moru monarhija. Kada je krajem 1907. godine francuski predsednik vlade socijalista Žorž Klemanso proglasio opštu amnestiju za one koji su kažnjeni zbog pobune na jugu zemlje, to je u Republici propraćeno s izrazima velikih simpatija za demokratske kapacitete Francuske Republike. Kada je urednicima do ruku došla "buržoaska" statistika o broju štrajkova u Francuskoj, koji se iz godinu u godinu povećavaju (do 1899. godine prosečan broj štrajkova iznosio je godišnje 438, a 1907. taj broj je narastao na 1.309), oni su to umnožavanje štrajkova pripisali većoj i boljoj organizovanosti radničkih sindikata a nikako manjkavosti francuske republikanske demokratije. Kada su se francuski biskupi založili za uvođenje obaveznog katihizisa u javnu nastavu u francuskim školama i kritikovali francuske učitelje da mladež ne dobija adekvatnu hrišćansku poduku, Republika je podsetila svoje čitaoce kako "reakcionari i popovština ne mogu da zaborave da su demokratski elementi u Francuskoj izvršili odvajanje Crkve od Države i ne mogu da im oproste što sve više laiciziraju Državu. Zato popovi bezočno i drsko nasrću na sve prosvećene naravi u Francuskoj". List pozdravlja izjavu francuskog ministra prosvete Brijana u parlamentu, da će socijalistička vlada braniti tekovine revolucije i učitelje od svih onih koji žele da dezorganizuju svetovnu nastavu u školama konstatujući: "Francuski učitelji zaslužuju svojim radom da ih država uzme u zaštitu. Francuska je Republika učinila svoje: stanje učitelja bolje je no u ma kojoj drugoj zemlji. Ni malo nisu istinite vesti koje donose naši sasvim neobavešteni listovi koji svu evropsku politiku prate kroz nemačke i čivutske9 listove da je stanje učitelja u Francuskoj rđavo. Francuska Republika ume da poštuje radnike na prosveti".10 Republika se, delujući u tom duhu, energično zalagala i za svetovnu školu u Srbiji. Bilo je to u vreme kada su radikalska vlada Nikole Pašića i njen ministar prosvete i crkvenih dela Andra Nikolić spremali Zakon o uređenju svešteničkog stanja kojim se pravoslavnom sveštenstvu davala neograničena vlast u školama. Uostalom, i sama činjenica da su resori prosvete i vere bili spojeni u jedno ministarstvo i u jednu ličnost ukazivala je na integralnu vezu Crkve i Države pa, prema tome, i "narodne prosvete". Država je imala poseban budžet koji se zvao "crkveni" i u koji su se slivala ogromna sredstva za
Tekstopisac izvodi zaključak o definitivnoj nepomirljivosti dveju krajnosti - čovekove slobode i religije: "Ne treba se varati ni zavoditi sofizmima: reč pop isključuje reč slobodnjak. Pop je protivu slobode savesti, slobode nastave i političke slobode, on je protivu slobode razuma i njegove vlade. Republika je, pak, vlada zasnovana na slobodi razuma, ona se ne da zamisliti bez slobode savesti, slobodne nastave i političke slobode - njen je dakle neprijatelj pop koliko i kralj. I mi se protivu popova moramo boriti, u njima moramo gledati javnu opasnost za dušu ljudsku koju Republikanska Demokratija ima da oslobodi kao i telo".12 Kada su se učitelji iz Grocke pobunili protiv vladinog projekta Zakona o uređenju svešteničkog stanja, jer bi on "vratio Srbiju u X vek" i ponizio učitelje time što bi sveštenici vodili glavnu reč u školama (a učitelji bili obavezni da nedeljom pomažu svešteniku u crkvi prilikom liturgije, najčešće za pevnicom), Republika je s neskrivenim zadovoljstvom pozdravila ovakav stav gročanskih učitelja poželevši da ovakva odluka ne ostane usamljena: "svi savesni i slobodni vaspitači treba da se grupišu u jedan čvrst blok i da povedu nepomirljivu borbu ne samo protivu novih nasrtaja Crkve na Školu, nego i za potpuno oslobođenje misli od crkvenih dogmi. Škola bez Boga! to neka nam bude ideal".13 Reakcija Crkve na ovakve stavove Republike usledila je veoma brzo i to napadom vladike timočkog Melentija u Uskršnjoj poslanici u kojoj se obrušava na protivnike monarhističkog oblika vladavine i u kojoj svaku kritiku na račun Crkve ili pojedinog vladike shvata kao napad na ceo srpski narod. Iako su srpski republikanci smatrali veru za čist filozofski anahronizam oni su je istovremeno shvatali i kao pravo na izbor svakog pojedinca. Svako je, po tom shvatanju, slobodan da veruje u ovog ili onog boga, u ovu ili onu veru, ili da ne veruje uopšte. Jasno su, međutim, razlikovali činjenicu da su klerikalizam, koji je u Srbiji toga doba uzeo maha, i vera dve sasvim odvojene stvari. Stoga su u tekstu "Vera i klerikalizam" ne samo odbili napade episkopa Melentija nazivajući ih "običnom klevetom" nego su dali i britku i jezgrovitu analizu odnosa između
Nasuprot konzervativizmu i patrijarhalnosti, koji su dominirali srpskim društvom, srpska republikanska omladina je vizionarski zagovarala jedan sasvim drugačiji koncept koji se na svetskom obzorju već nazirao - srodnije i tešnje veze među narodima sveta, jedinstvo čovečanstva u pogledu razvoja materijalne kulture. Razvoj tehnike i proizvodnih tehnologija, saobraćajne komunikacije (telefona, telegrafa) doveo je do veće međuzavisnosti ljudi i država. Tako uvodničar Republike, zagovarajući tu vrstu opšteljudskog jedinstva, zaključuje i sledeće: "Hleb koji jedu Evropljani mesi se od amerikanskog ili ruskog žita, meso se na Zapadu kupuje iz naših istočnih krajeva, kafu dobavljamo sa Jave, a svi pušimo turski duvan. Lan za odelo dovozimo iz Australije, svilu iz Kine, a platnenim rubljem Holandija snabdeva ceo svet. Drvo za prozore i vrata liferuje Norveška, dečje se igračke izrađuju u Nemačkoj, a ženevski se satovi prodaju na svim kontinentima... Ali brže no proizvodi, brže no ekonomska dobra, prelaze misli i naučni rezultati s jedne teritorije na drugu. Umetnost i nauka nemaju otadžbine. Pariz se divi Vagneru, a Berlin pljeska Berliozu. Teorija evolucionistička danas nije samo engleska, već svetska, iako ju je formulisao Englez: postala je svojina sviju naučnika koji je usvajaju. Velike su književnosti u neprekidnom saobraćaju i razmeni. Danas se u umetnosti obrazuje opšte shvatanje ukusa, harmonije i lepote. Ljudska misao tako postiže jednodušnost sviju onih koji je stvaraju i uživaju. Narodi se približuju jedan drugom i Ustavima i zakonodavstvom. Francusku Deklaraciju Prava Čoveka i Građanina usvojile su, iako često s mnogim važnim izmenama, sve moderne države.... Isto tako i mere prostora, vremena i težine. Desetni sistem su prihvatile skoro sve vlade. Jezici se u pogledu naučne terminologije gotovo izjednačuju, a esperantisti stvaraju zajednički međunarodni jezik... Jednom rečju svi politički, društveni i moralni pokreti naših dana teže ka jednom cilju: da se organizuje čovečanstvo koje će priznati svima narodima potpunu nezavisnost i koje će napredovati u miru i bratstvu. Ovo novo društvo to je Otadžbina moderne civilizacije i slobodnih i jednakih ljudi i naroda, to je i naša Otadžbina. Ne plašeći se nacionalističkih sarkazama i osuda, mi izjavljujemo da ovu Otadžbinu volimo i da joj težimo. Ali isto tako izjavljujemo da smo daleko od antipatriotskog socializma o kome su deklamovali prekjuče na radničkim svetkovinama razbarušeni revolucionarni frazeri, i da ne mislimo tu Otadžbinu zasnovati na ruševinama Srbije i na groblju Srpskoga Naroda".15 Zanimljiv je taj dualizam u shvatanjima, koji će se provlačiti i kasnije, kroz čitav drugi period izlaženja Republike (1920-1927), kada urednici i osnivači budu potpuno novi ljudi izbegli iz ranijih vladinih partija (radikalne, samostalnih radikala itd.). S jedne strane, srpski republikanci su se zalagali za republikanski oblik vladavine, odnosno ograničavanje vlasti demokratskim ustavom i zakonima, pravo na život i rad, opšte i tajno pravo glasa, svetovni karakter države, poštovanje čovekove ličnosti, ukidanje podaništva, uspostavljanje socijalne pravde, bratstvo među ljudima, solidarnost i mir, stremljenje ka opštečovečanskim vrednostima i opštečovečanskoj otadžbini, a s druge strane su pisali o "antipatriotskom" delovanju drugih, pre svega srpske socijaldemokratije kao tadašnjeg predvodnika radnika. Kao da se mladi srpski republikanci podsvesno brane od optužbi svojih konzervativnih političkih protivnika protiv kojih su se inače žestoko i beskompromisno borili, da bi uspostavljanje takve "opštečovečanske otadžbine" neizbežno bilo praćeno rušenjem Srbije i zatiranjem srpskog naroda. Ali, istini za volju, mnogima ni danas na početku XXI veka nije jasno da globalizacija ne mora da znači zatiranje ljudi i naroda već njihovo neprestano približavanje i međusobno upoznavanje. Stoga, stotinu godina docnije, slušamo slične optužbe srpskih nacionalista i naročito klera na račun savremenog i neizbežnog procesa globalizacije svetske ekonomije i kulture, zasnovanog na fantastičnom napretku nauke i tehnologije. Veličina i značaj takvih shvatanja leži ne samo u činjenici da su tadašnji mladi analitičari Republike naslutili procese tehnološkog razvoja svetske civilizacije, već pre svega u tome što su ih među prvima u zaostaloj i patrijarhalnoj Srbiji prihvatili. Cena sličnih modernističkih shvatanja bila je ipak visoka: naime, 3/16. marta 1908. godine glavni urednik Ilija Vasikić osuđen je na godinu dana zatvora zbog teksta "Pismo švajcarskom kralju", objavljenog u prvom broju od 9/22. decembra. Apelacioni sud je
Tih jesenjih dana vlada je izvršila mobilizaciju, reorganizovala komitske čete i pozvala sve parlamentarne stranke na nacionalnu slogu i jedinstvo. Srbija je opasno zveckala oružjem, a Austrija je užurbano spremala svoje trupe za eventualni oružani sukob sa Srbijom nagomilavši ih na granici. Nekoliko meseci reč "rat" je prosto lebdela na usnama svih u Srbiji. Prestolonaslednik Đorđe, koji je u javnosti važio za personifikaciju otpora austrijskoj aneksiji, pred ogromnom masom na trgu ispred glavne železničke stanice je rekao: "Ako se ne zadovolje naše pravedne želje, mir će nam biti teži od rata, a smrt lakša od života". Ipak, iako je Austro-Ugarska aneksiju Bosne i Hercegovine izvršila iznenadno, bez pristanka velikih sila, one su joj to pravo naknadno priznale u želji da se izbegne rat na Balkanu u koji bi i same bile uvučene. Turska se bunila jer je Berlinskim kongresom Austro-Ugarskoj bilo priznato samo pravo na upravljanje ovom
Ovakve reči deluju kao da ih je izgovarala srpska reakcija a ne demokratski opredeljeni republikanci. One su potpuno na liniji već pomenute dualnosti u shvatanjima mladih srpskih republikanaca. To je, po nama, nesumnjiv znak da je srpska republikanska omladina pod bremenom novonastalih turbulentnih spoljnopolitičkih okolnosti, koje su u Srbiji dodatno, na patriotskoj osnovici, homogenizovale sve socijalne i političke grupacije, i sama bila zahvaćena tom homogenizacijom koja je proizvela snažan rodoljubiv zanos. Zanos koji zagovara rat, nasilje, dakle upravo ono protiv čega su programski i idejno bili. Iako se mladi republikanci nikada nisu distancirali od ideje južnoslovenskog ujedinjenja smatrajući je plemenitom i istorijski opravdanom i u kojoj Srbija treba da odigra ulogu Pijemonta,18 ovako agresivan pristup Republike aneksionom problemu iznenadio je mnoge u Srbiji, pa čak i neke članove Omladinskog republikanskog kluba. Očito da je bilo nedoumica među članstvom, jer militantne pretnje i zagovaranje vojnih akcija protivili su se ideji demokratije i republikanizma.19 Suočen s tim Krčevinac je, u formi odgovora na tobožnje pismo prijatelja koji je začuđen pronacionalnom i ratnom retorikom nove Republike pod njegovim uredništvom, obrazložio svoje stavove: "U tvom pismu čudiš se: otkud mi, republikanci, protivnici rata napadamo monarhiju što nije ušla u rat sa Austro-Ugarskom? Odgovaram ti odmah na tvoje pitanje. Mi smo bili i ostajemo protivnici rata, koji ima za cilj podjarmljivanje i savlađivanje drugih narodnosti. Republika ne ide za osvajanjima i to joj služi na čast. Ali mi nismo pristalice sentimentalnog hrišćanstva, koje propoveda: ko tebe kamenom ti njega hlebom, ili ko tebe udari po jednom obrazu, okreni mu i drugi. Mi smatramo da svaki rat koji ima za cilj da brani slobodu jednog naroda od spoljnog neprijatelja je pravedan i koristan. Princip nužne odbrane koji je priznat individuama, mora se priznati i nacijama. Kad bi se poštovao princip narodne suverenosti, najpravilnije bi bilo da sâm narod u Bosni i Hercegovini reši svoj status plebiscitom. Ali zar bi srbijanska monarhija u kojoj ne postoji pravo glasa ni za sve njene podanike smela istaći takav zahtev? Zar bi se mogla nadati takvom rešenju pitanja od evropskih Velikih Sila kada među njima postoji kozačka Rusija cara Nikole i militaristička Nemačka cara Viljema? Ostaje jedini način rat. I sad kako ti možeš da se čudiš što smo mi za jedan takav rat, koji bi za cilj imao prostu odbranu. Mi se doista grozimo rata. Mi ne želimo prolivanje krvi. Ali mi više volimo fizičku smrt, nego moralnu, mi pretpostavljamo smrt ropstvu"20 (kurziv Z. M.). Ovakvi stavovi nose nesumnjiv pečat revolucionarnog zanosa mnogo više nego racionalnog promišljanja. Ali temeljeći svoj program na idejama Francuske revolucije srpski republikanci su se uvek pozivali na njena iskustva u beskompromisnoj borbi sa spoljnim i unutrašnjim neprijateljem. Naposletku, kraj XIX i početak XX veka bilo je doba nacionalnih entuzijazama i patriotske romantike od čega nisu bili imuni ni levičari mnogo većih evropskih naroda. Buni jedino to što su mladi srbijanski republikanci energično osuđivali borbeno-revolucionarne pokliče srpske socijaldemokratije nazivajući ih avanturističkim a njihovu ideologiju "marksističkom svetom crkvom", iako su, kako vidimo, i sami zagovarali upravo slične metode svoje borbe. Čini se, ipak, da je u tim osudama prevagnuo ideološki jaz među njima: srpska republikanska demokratija borila se, naime, protiv vlasnika i eksploatacije radnika s istim žarom kao i protiv marksističke ideje o supstituciji diktature kapitalističke manjine diktaturom radničke većine. Ocenjujući da nijedna diktatura nije dobra naprosto stoga što ostaje uvek samo i jedino diktatura, srbijanski republikanci su tvrdili da jedna buduća srpska demokratska republika mora da za svoju pretpostavku ima ne diktaturu (radničku ili kapitalističku) već slobodu: i to slobodu misli, slobodu reči, slobodu udruženja, slobodu rada i slobodu raspolaganja plodovima toga rada, zatim to znači i potpunu sekularizaciju države, oslobođenje školskog sistema od svih religioznih i drugih dogmi, uvođenje slobode štampe i obezbeđenje individualnih sloboda. Da bi se to postiglo potrebno je da država postane istinski socijalna, da progresivnim porezima pogodi više kapitalistički višak vrednosti nego sam rad, da spreči finansijske monopole, da ukine sve posredne poreze koji pogađaju proizvođače materijalnih dobara, da organizuje jak sindikalni pokret, da izvrši reforme u radničkom zakonodavstvu i posreduje u eventualnim radnim sporovima između kapitalista i radnika, da obrazuje ustanove kolektivnih ugovora, radničkih penzija, godišnjih odmora i osiguranja u slučaju bolesti i nesrećnih slučajeva. Kao uzor im je služila tadašnja francuska socijalistička vlada koja je, od svih evropskih država, na tom planu najviše napredovala. Nasuprot marksistima i srpskoj socijaldemokratiji Dimitrija Tucovića i Dragiše Lapčevića, srpski republikanci su verovali da ne treba i ne mora da dođe do oružanog sukoba između rada i kapitala, odnosno do revolucije, već da se u istinski republikanskom obliku vladavine u jednom društvu ono može urediti socijalnim reformama. Buduću Srbiju, pak, videli su na sledeći način: "Najposle Demokratska Republika će razvijajući uvek duh internacionalizma, najbolje umeti da sačuva Otadžbinu i osigura moralni i materialni napredak Srpskog Naroda u međunarodnoj zajednici. Ona će uništiti kastinski i pretorijanski duh u našoj vojsci i učiniti da svaki srpski građanin bude srpski vojnik, i svaki srpski vojnik bude srpski građanin. Daleko od nacionalističkih i šovinističkih deklamacija, ona će vaspitavati naš narod u žarkoj ljubavi prema Otadžbini i prema Čovečanstvu".21 Usled finansijskih problema, stalnih zabrana i proganjanja Republika se ugasila 1912. godine. Ali seme posejano tih godina nići će nepunu deceniju kasnije kada, nakon završetka rata i ujedinjenja, neke nove snage i novi ljudi obnove i republikanski pokret i list Republika.
Kada je 1920. godine u novoj državi ujedinjenih Srba,
Hrvata i Slovenaca obnovljeno
Nastavljajući tradiciju srpskog predratnog republikanizma oni su kroz svoj organ Republika promovisali svoje filozofske, ekonomske, socijalne i političke ideje. S obzirom na činjenicu da je list postao partijsko glasilo, ideje su bile pretočene u partijski program. Republika je izlazila svakoga dana sem ponedeljka u uobičajenom formatu dnevnih novina na četiri stranice (u periodima kada su finansijske prilike bile nepovoljnije i na samo dve). Uvodnike su najčešće pisale perjanice tadašnjeg republikanskog pokreta i narodni poslanici Jaša Prodanović, Ljuba Stojanović, dr Mihailo Ilić, dr Dragomir Ikonić, dr Jovan Žujović, dr Svetislav Stefanović i drugi. Istakli smo već da su prve dve godine izlaženja, 1920. i 1921, bile izuzetno politički burne u Eshaeziji. Trebalo je izgraditi
Ni odnosi među tek ujedinjenim narodima nisu bili harmonični, počele su prve međunacionalne čarke kojima su političke stranke vešto manipulisale zarad dobijanja političkih poena kod "domaće" publike. U tome su naročito prednjačili vladajući radikali. To komentatori Republike jasno uočavaju: "Ostvarili smo narodno jedinstvo. Oborili jednu granicu između nas i Austrije, a stvorili hiljadu drugih. Spekulacije sa narodnim jedinstvom poslužile su kao oruđe našim političarima. Dok smo pre rata bili sa Hrvatima i Slovencima teritorijalno razjedinjeni, a duhovno ujedinjeni, danas je obratno: teritorijalno ujedinjenje je dobiveno, a duhovno izgubljeno. Svi mi znamo kakvo je naše današnje jedinstvo, i koliko smo mi jedna država sa Hrvatskom i Slovenačkom. I to je jedno razočarenje za naš narod. Mi danas prisustvujemo najodvratnijim kompromisima između političkih stranaka koje ne traže oslonca u narodu, nego preko njegovih leđa guraju se oko Krune, od koje čekaju vlast".25 Deklaracijom o ujedinjenju formirano je Privremeno narodno predstavništvo koje su činili poslanici iz poslednjeg saziva Narodne skupštine Kraljevine Srbije, kao i poslanici Države Slovenaca, Hrvata i Srba. Stoga je regent Aleksandar mogao samo privremeno da proglasi "jedinstveno Kraljevstvo Srba Hrvata i Slovenaca" ostavljajući narodnom izjašnjavanju na izborima za ustavotvornu skupštinu pravo da donese konačnu odluku o obliku vladavine. Konstituanta je imala suvereno pravo da novu državu proglasi i republikom. Republikanci su stoga upravo preko Republike poveli oštru i beskompromisnu borbu za što skorije izbore za konstituantu. Verovali su ili su se barem nadali da će narod svojom slobodno izraženom voljom proglasiti narodnu republiku. "Što pre na slobodne izbore što pre pred sud naroda, to traži Republikanska demokratska stranka. A narod koji je umeo da lije krv, da daje skupocene žrtve i da oslobodi sve delove našeg naroda, umeće u svome mudrom instinktu da uredi svoju državu. I moći će to da uradi bolje no mnogi profesionalni političari, koji i u ovo novo doba hoće da liju novo vino u stare mehove, i da udaraju stare zakrpe na nove haljine. Stranka Republikanske Demokratije iz svih ovih razloga glasaće protiv sadašnje vlade."26 A sve vlade od decembra 1918. do 1921. bile su slabe i bez istinske podrške u Privremenom narodnom predstavništvu jer nisu bile rezultat narodne volje iskazane na izborima. Tako je radikalska vlada Stojana Protića zbog gubitka većine jedno vreme izbegavala skupštinske sednice kako se na njima ne bi postavilo pitanje poverenja vladi, koje ona očito više nije imala. Zbog odbijanja da se pojavi u Skupštini, Protić je od strane opozicije nazvan "hajdukom", a njegova vlada "odmetničkom". Ipak, vlada je pala 17. maja 1920, a novu je sastavio Milenko Vesnić, takođe radikal. U vladu su ušle i Davidovićeve demokrate kao koalicioni partneri, zauzimajući značajne resore. Kada je Vesnić sa svojim kabinetom polagao zakletvu regentu Aleksandru, ovaj mu je poželeo "puno uspeha u radu na novom ustavu Kraljevine kao najprečem vladinom zadatku". Zadatak da se izradi ustav nove države, koji je od monarha dobila Vesnićeva vlada, ražestio je Republikansku stranku jer je prejudicirao oblik vladavine, a sama vlada tako preuzela prerogative buduće ustavotvorne skupštine koju je tek trebalo izabrati. Ne može jedna vlada koja nije prošla test narodne volje, smatrao je narodni poslanik Jaša Prodanović, da pravi ustav po svojoj ili regentovoj želji. Ona je dužna da raspiše izbore za ustavotvornu skupštinu koja će, pak, suvereno odlučiti o obliku vladavine i svim drugim važnim pitanjima za novu državu donošenjem demokratskog ustava. Ovom pitanju, kao i pitanju demokratičnosti predloga izbornog zakona, koji je sačinila prethodna vlada Stojana Protića, posvetiće se republikanski prvaci u svom organu Republika tokom čitave 1920. godine. U to vreme vodile su se žestoke polemike u Privremenom narodnom predstavništvu ne samo oko izbornog zakona već i oko datuma izbora za ustavotvornu skupštinu i njenih prerogativa, odnosno pitanja njene potpune i nedvosmislene suverenosti. O ovome je Republika tokom čitave 1920. godine donosila mnoštvo članaka koje je uglavnom pisao Jaša Prodanović, vrsni znalac istorije srpskog parlamentarnog života i neposredni akter u svim važnijim događajima u njemu. Iako bivši kraljevski ministar, prvo član Radikalne stranke Nikole Pašića, pa potom njenog otcepljenog krila Samostalne radikalne stranke, Jaša Prodanović je postao ubeđeni republikanac i istinski levičar koji se, po sopstvenim rečima, borio protiv socijalne i ekonomske nepravde koju "vlasnici čine radništvu", odnosno "protiv velikih zelenaških banaka i kapitalista". Protivio se ideji Stojana Protića da se ustavotvorna skupština nakon donošenja ustava automatski preimenuje u zakonodavnu. Protićev stav da "mnogo izbora šteti, jer stvara u narodu izbornu groznicu i zlu krv" Prodanović je pobijao vrlo savremenom idejom da su "izbori škola za političko vaspitanje naroda i buđenje njegove svesti". Zahtevao je u ime Republikanske stranke da se nakon donošenja ustava konstituanta raspusti i raspišu novi izbori za zakonodavnu skupštinu. Takođe, po republikancima, važan element konstituante mora biti njena apsolutna suverenost. To je značilo da suvereno odlučuje o obliku vladavine. "Ako izglasa monarhiju i izabere vladaoca, on mora ili primiti taj Ustav u celini ili se odreći prestola: pokloniti se ili ukloniti, što rekao Gambeta Mek Mahonu. A ako izglasa republiku, sadašnji privremeni vladalac ima da ide sa prestola kao što se pre 60 godina njegov ded uklonio pred rešenjem Svetoandrejske skupštine. Ako ne prizna pravo narodno, ostaje mu da upotrebi silu i rastera Skupštinu, ako sme i može..."27 Istovremeno, i drugi republikanski prvaci iznosili su stavove svoje stranke o različitim pitanjima vezanim za izbore za konstituantu. Tako su se, u okviru diskusije o izbornom zakonu, Republika i republikanci zalagali za proporcionalni izborni sistem koji najviše odražava stanje političkog raspoloženja biračkog tela. Za ovaj sistem je pledirao dr Dragomir Ikonić, tadašnji sekretar stranke i direktor lista: "Kad protivnici srazmernog predstavništva prebacuju ovom sistemu da on sprečava i onemogućava jaku većinu u parlamentu, njih treba razumeti ovako: srazmerno predstavništvo nije u stanju da veštački stvori većinu u predstavništvu kad nje nema u narodu. Samo daleko od toga da je ovo mana srazmernog predstavništva, to je, naprotiv, njegova vrlina. Ovaj sistem verno izražava stanje u narodu. Ako u njemu ima većine, onda će ona po ovom sistemu biti sasvim verno predstavljena. Ako je nema onda to nije krivica ni mana ovoga sistema, već rezultat odnosa snaga koji se nalazi u samoj stvarnosti. Tražiti od izbornog sistema nešto više, znači tražiti od njega da pokaže većinu tamo gde je nema i naterati ga da od manjine silom načini veštačku većinu".28 Ono što je takođe zanimljivo jeste Ikonićevo nesumnjivo prihvatanje De Tokvilovog tumačenja pojma većine "kao tiranina manjine", ali i kao nužnog demokratskog instituta da bi se neka odluka donela, inače vrlo savremenog za jednog balkanskog političara. (Ne treba, naravno, smetnuti s uma ni slično shvatanje dr Živojina Perića i drugih naprednjaka pre Prvog svetskog rata koji su se lavovski borili protiv tiranije radikalske većine u skupštini.) "Načelo većine nema drugog opravdanja sem praktične nužnosti. Jednodušnost o nekom pitanju ne postoji, ali ono mora da bude rešeno. I kako svi nisu saglasni u načinu njegovog rešavanja, radi se onako kako misli većina, inače nikakav pokret ne bi bio moguć i nikakva akcija ne bi bila ostvarljiva. Ali ako su već manjine dužne da priznaju prvenstvo većine onda je logično i neophodno da barem ova većina bude zaista većina."29 Predstojeći izbori za konstituantu su, kako vidimo, maksimalno zaokupljali pažnju Republike, a opštinski izbori održani 22. avgusta 1920. godine predstavljali su za republikance svojevrsni test koji je trebalo da pokaže stepen poverenja građana u njihov politički program. U broju koji je izašao na sam dan izbora za opštinsku upravu, u uvodniku pod naslovom "Poslednji apel", ističe se da Republikanska stranka "očekuje s poverenjem pobedu svojih velikih i silnih, pravednih, čovečnih i korisnih ideja". Nosilac
Pobedu komunista na opštinskim izborima u Beogradu Republika je dočekala s neskrivenim zadovoljstvom i tu pobedu pripisala ne toliko snazi i uticaju samih komunista već više protestu građana protiv neodgovorne vlasti: "Mada mi ne delimo politička i socialna shvatanja komunista, mada između njih i nas, ako i ima dodirnih, ima i tačaka u kojima se razilazimo, mi ipak pozdravljamo njihov uspeh, jer njihov uspeh je najstrašnija osuda nesavesnog rada naših političara i nazadnjačkog upravljanja našom državom".31 Kao što je poznato, zbog navodnih proceduralnih razloga oko zakletve32 komunistima je onemogućeno preuzimanje opštinske uprave, a kada su oni na dan primopredaje vlasti pokušali da uđu u zgradu intervenisala je policija i sprečila ih. Republika je na ovu brutalnost vlasti i policije i sprečavanje da se realizuje izborna volja građana oštro reagovala. Jaša Prodanović je jetko pisao: "Ko sme da skloni sa uprave opštinske one koji su pravilno izabrani i u dužnost uvedeni? Na osnovu kog člana zakonskog i po kome pravu ministar unutrašnjih dela vrši svoj brutalni napad na jednu opštinsku upravu, kad ona nije pogazila ni jedan jedini zakon?... Ono što je učinila policija g. Draškovića33 to je grub nasrtaj na zakon, na prava izabrane uprave i na prava građana birača..."34 Državna vlast i njoj odani mediji, poput Politike, a naročito radikalske Samouprave i Demokratije, organa Demokratske stranke, poništavanje izbornih rezultata i sprečavanje da komunisti preuzmu upravu nad glavnim gradom pravdali su i objašnjavali navodnim odbijanjem komunističkog kandidata za gradonačelnika Pavla Pavlovića da položi crkvenu zakletvu pred sveštenikom, kako je zakon nalagao iako je on zapravo tu zakletvu položio uz izvesne ograde nakon što je izgovorio tekst zakletve. Stoga Jaša Prodanović navodi istovetne primere iz tada još bliske prošlosti kada su dvojica političara, iz Hrvatske i Slovenije, predstavnici tzv. Narodnog kluba i socijalističke grupe, polagala poslaničku zakletvu u Privremenom narodnom predstavništvu decembra 1918. godine. Naime, budući poslanici nove države polagali su zakletvu po ustavu i zakonima Kraljevine Srbije i morali su se zakleti na vernost kralju i otadžbini. Kako oblik vladavine u novoj državi formalno-pravno još nije bio rešen jer nisu postojale institucije nove države a ni ustav, to je razumljivo što se hrvatski i slovenački poslanici nisu mogli zakleti monarhu već narodu kao jedinom suverenu. Jaša Prodanović navodi kako njihovo javno ograđivanje od zakletve vlasti ne samo da nisu uzele za zlo već su takvu ogradu bez komentara prihvatile.35 Kako je predizborna kampanja za jesenje izbore uveliko počela republikanci su u svom glasilu objavljivali mnoge skandale i zloupotrebe, pa čak i direktne krađe narodnog novca od strane predstavnika vlasti. To joj nije bilo teško jer je takvih stvari u strukturama vlasti bilo na pretek. Tako Republika od 2. septembra pod naslovom "Vesnićev skandal" prenosi pisanje levičarskog lista Progres o tome kako je predsednik vlade proneverio milion franaka dobrovoljnog priloga za sirotinju dok je bio poslanik Kraljevine Srbije u Parizu. Ovakvo ukazivanje Republike i lista Progres čiji je urednik bio publicista i pisac Dragiša Vasić, takođe u to vreme blizak republikancima, na koruptivne zloupotrebe režima (Vesnićevu utaju tuđeg novca) i na nasilje prema beogradskim komunistima nije ostalo bez posledica. Ubrzo je iz državne službe otpušten jedan saradnik Republike, a glavni urednik lista Progres Dragiša Vasić pozvan je na "dvomesečnu vojnu vežbu".36 Istovremeno, vlast je poručila pesniku Simi Panduroviću da se ili odrekne vlasništva nad listom Progres ili državne službe. Izraz najvišeg animoziteta prema komunistima bilo je otpuštanje iz državne službe dvojice uglednih profesora Miloša Trebinjca i Sime Markovića, što je učinjeno po nalogu ministra prosvete Svetozara Pribićevića, demokratskog ministra u Vesnićevoj vladi. Pod naslovom "Gonjenja činovnika", osuđujući progone slobodoumnih ljudi i intelektualaca, Republika konstatuje da je posle nasilja ministra Milorada Draškovića u beogradskoj opštini i nasilja ministra prosvete Pribićevića "sada svima jasno kakva su stranka demokrati i kakva je njihova uloga u današnjem režimu. Pomišljajući na to, izlazi nam pred oči karikatura iz jučerašnjeg broja 'Jugoslovenskog naroda': Stojan37 i Milorad. Ne samo da se Stojan i Milorad klanjaju šapki i sablji iz kojih izvire vlast, nego se za njima klanjaju istom idolu i svi ostali ministri i političari, reakcionari, nasilnici, bankokrati, svi prodani državnici, plaćeni izmećari ovog grubog i nasilničkog režima koji su svoje poštenje, obraz i čast dali u trampu za ministarske dnevnice i automobile".38 U periodu od ujedinjenja do donošenja Vidovdanskog ustava (1921) vladao je u zemlji popriličan haos u pravnom i političkom poretku nove države koja je tokom te dve i po godine zapravo bila ništa drugo do državni provizorijum. Mešavina različitih pravnih sistema dovodila je do čestih kolizija ionako zamršenih pravnih normi; neizgrađenost političkih institucija, neujednačeni privredni, socijalni i kulturni razvoj pojedinih oblasti, pobuna u Crnoj Gori, angažovanje vojske u operacijama u Albaniji, mito i korupcija ugrađeni u najviše strukture vlasti - sve je to davalo povoda za stalne i česte političke krize. Privremeno narodno predstavništvo, koje je igralo ulogu parlamenta, imalo je u celom tom državnom haosu najjadniju ulogu. Nebirano od strane naroda nove države, bez ugleda i bez stvarne zakonodavne snage, ono za dve godine svog postojanja nije donelo ni jedan jedini zakon. Umesto zakona, vlada je donosila uredbe i njima je vladala. Ovo će navesti dr Mihaila Ilića da u Republici napiše kako je "kod nas reč 'zakonodavstvo'
Ono, pak, što Republici čini čast jeste profetska anticipacija takve namere izvršne vlasti: naime, četiri meseca docnije, 30. decembra 1920, vlada je donela zloglasnu Obznanu. A još u septembru Republika je upozoravala: "Reč je o nameri vladinoj da od Parlamenta dobije zakonodavno ovlašćenje da donese uredbu o radu i redu. Ko je pratio politički život u našoj zemlji od oslobođenja do danas, ko je prisustvovao raznim događajima koji su se u vrhovima vlasti odigrali za ovo relativno kratko vreme, taj unapred zna šta to znači, kada je vlada namerna da utvrdi 'red' i reguliše 'rad'. Ova vlada u kojoj sede g.g. Milenko Vesnić, Branko Jovanović, Anton Korošec, Svetozar Pribićević, Milorad Drašković, kad se reši da zavede 'red i rad' i to putem uredaba, to unapred znači da će preko zakona da se šetaju đeneralske čizme, da će bezakonje da se kruniše, da će sloboda da bude bačena u okove i da slobodni i slobodoumni građani više neće imati ni prilike ni moći da barem radi svoje utehe, zaklone svoje pravo zakonskog propisa, jer će zakoni biti bačeni na zemlju i gaženi..."39 Pre izbora za ustavotvornu skupštinu, koji su bili zakazani za 28. novembar 1920. godine, dogodila su se dva vrlo značajna događaja za Državu Srba, Hrvata i Slovenaca. Oba su bila po nju nepovoljna, suprotna optimističkim očekivanjima najšire javnosti i radikalsko-demokratske vlade Milenka Vesnića. Prvo je plebiscitom u Koruškoj (10. oktobra 1920) tamošnje slovenačko stanovništvo većinom glasova odlučilo da Koruška ostane u sastavu Austrije,40 a mesec dana kasnije, ugovorom u Rapalu, rešeno je tzv. jadransko pitanje tako što su Italiji pripali Istra i Zadar s ostrvima i, nešto docnije, Rijeka.41 Ovakvo rešenje dva vrlo važna međunarodna pitanja, osim što je izazvalo revolt u celoj zemlji, pokazalo je izuzetno slabu međunarodnu poziciju nove države. Opozicionim partijama i njihovim glasilima to je bila prilika da ospu paljbu na nesposobnu vladu,42 a
Kako se približavao dan "sudbonosnih" izbora za konstituantu - a Republika je verovala da oni to stvarno jesu "jer se na njima odlučuje samo o jednom i najvažnijem pitanju, to je oblik vladavine" - rasplamsavala se i politička borba vlasti i opozicije. Republika je nekoliko dana pred izbore čitavu naslovnu stranu posvetila pozivu građanima da glasaju za republiku, a protiv monarhije, verujući da samo u republikanskom obliku vladavine leži spas za "ovu korupcijom i zločinom natopljenu zemlju".45 Kao kandidate za poslanike u beogradskom izbornom okrugu republikanci su istakli svoje najistaknutije članove Ljubu Stojanovića, dr Svetislava Stefanovića, dr Mihaila Ilića, Dušana Božića, Antu Mladenovića i Dragoljuba Joksimovića, a kandidatske liste donosi Republika u broju od subote 27. novembra. Na izborima su prevagu odneli radikali, demokrate su doživele priličan fijasko, naročito
Kada je, međutim, 12. decembra počeo rad Konstituante trojica republikanskih poslanika su se tokom njenog šestomesečnog rada sve vreme zalagala za njenu potpunu
I sam rad ustavotvorne skupštine bio je usled brojnih proceduralnih zloupotreba (npr. vladino donošenje Poslovnika o radu Konstituante, umesto da o njemu odluči sama Skupština) pod permanentnim pritiskom izvršne vlasti na šta su u Republici najčešće ukazivali dr Dragomir Ikonić, Jaša Prodanović i narodni poslanici Jovan Đonović i Milovan Lazarević. Analizirajući predlog ustava Prodanović mu je zamerao što radikalsko-demokratska vlada širi vladaočeva prava na račun narodnih, umesto da ih ograničava, za šta zapravo i služi demokratski ustav. Tako je vlada više polagala računa kralju nego Skupštini. S druge strane, taj ustav je imao unitaran karakter, čime su se brisali identiteti konstitutivnih naroda umesto da se dozvolilo da narodi imaju svoju političku i ekonomsku samostalnost što je bilo bliže modernom, federalnom tipu ustava za šta su se republikanci i Republika iskreno zalagali. Samo dva dana pre usvajanja ustava izgledalo je da on još zadugo neće biti donet zbog međusobnih trvenja u Konstituanti i nepristajanja partije bosanskih Muslimana da prihvate određene odredbe Ustava. Vlada Nikole Pašića49 preživljavala je veliku krizu i on je čak u jednom momentu podneo ostavku. Republika je 26. juna krupnim slovima na vidnom mestu u gornjem desnom uglu obavestila svoje čitaoce: "Vlada nema većinu da izglasa Ustav. Muslimani produžuju sa ucenjivanjem. Pašić podneo ostavku. Kriza". A kada je iznenada postignut sporazum sa Muslimanima (za koji se govorilo da ga je vlada kupila tako što je Muslimanima isplatila veliki novac) i oni pristali da izglasaju ustav Republika je, vidno razočarana, objavila: "Na tužni Vidov-dan, 1921. godine, uz saradnju mračnih sila reakcije, korupcije, militarizma i bankokratije, donešen je nakazni i nenarodni Ustav, koji sav narod stavlja kao maloletnika pod tutorstvo, a Jugoslaviju čini najnazadnijom državom u Evropi".50 U istom broju odmah ispod zaglavlja objavljena je Zmajeva satirična pesma Jututunska narodna himna. Kako u radu ustavotvorne skupštine nisu učestvovali Radićevi poslanici, koji su praktično bili jedini pravi predstavnici hrvatskog naroda, i još neke levo orijentisane slovenačke stranke, mnogi su odricali legitimitet ovom Ustavu strahujući da je na samom startu nova država posejala klicu budućih ozbiljnijih međunacionalnih trvenja i sukoba. Republika je u svom komentaru o novom ustavu izrekla i ovo: "Ustav Pašićeve vlade je nemoralan, jer je njegovo usvajanje omogućeno kupovinom glasova, jednim od najnemoralnijih činova u istoriji parlamentarizma. Ustav Pašićeve vlade ne dolazi da kruniše delo oslobođenja naše jednoplemene braće Hrvata i Slovenaca; on dolazi da sankcioniše gaženje najsvetijih međusobnih obaveza, najsvečanijih izjava i deklaracija da Hrvatska i Slovenačka neće biti majorizovane, a sada se majorizacija cinički protura kao nešto prirodno, nešto što mora biti... Srpski narod dosad nije pravio prevare i ne sme dozvoliti ni ovu sadašnju prevaru koja se čini u njegovo ime... Snagu Amerike, Engleske i Francuske čine slobode i prava njenih građana, a ne jačina državne vlasti. Ako hoćemo istinski jaku državu, moramo je najpre načiniti slobodnom".51 Ovaj ustav, koji je usvojen na Vidovdan 28. juna 1921. godine,52 i koji su republikanci, ali i druge opozicione stranke sa levice, nazvali "ustavom reakcije", nije doprinosio razvoju parlamentarizma i demokratije građanskog društva već je utirao put monarhovoj samovlasti i samodržavlju, što će se i realizovati poznatom diktaturom kralja Aleksandra od 6. januara 1929. godine, u vreme kada Republika više ne bude izlazila. Ta 1921. godina, osim ovako značajnog događaja kakav je bio donošenje prvog ustava nove države, imala je još nekoliko burnih događaja, među kojima su neuspeli atentat na prestolonaslednika Aleksandra na dan usvajanja ustava, koji je izvršio Spasoje Stejić, i atentat u kojem je u Delnicama ubijen ministar unutrašnjih poslova Milorad Drašković. Zbog ovih događaja donet je Zakon o zaštiti države kojim su se još više suzila prava protivnicima režima, a zbog kojeg je poslanik Republikanske demokratske stranke Jovan Đonović u Skupštini izjavio da je ovim zakonom vlada pogazila članove 9, 71, 72, 74 i 88 upravo tog, novog ustava. Zakonom o zaštiti države oduzeti su mandati komunističkim poslanicima, a njihova stranka je praktično zabranjena. Đonović se u svom izlaganju založio da vlast treba da razdvoji komunističku ideologiju od revolucionarnih metoda borbe, koje za osnovu imaju terorizam, jer terorista ima i van komunističkog pokreta. Upravo iz te činjenice nedopustivo je, smatrao je Đonović, da režim zabrani čitavu jednu stranku, jer nije učinila stranka teroristički čin ubistva ministra i bacanja bombe na prestolonaslednika već pojedinci koji za to moraju da snose zakonske posledice. Oduzimanje mandata je opasan presedan i protivi se narodnoj volji. Mandate može da poništi samo sud, svojom pravosnažnom presudom, ukoliko je poslanik počinio neko krivično delo, a nikako odluka vlade i to samo zato što je član određene stranke.53 Naravno da su takvi protesti ostajali bez bitnijeg rezultata, ali su barem bili saopšteni javno u parlamentu, a prenosila ih je i režimska i opoziciona štampa, svaka sa sopstvenim komentarima u zavisnosti od političke opcije koju je zastupala. Osim čisto političkih tema Republika je, u ovom periodu i sve do kraja svog izlaženja
Kada su i drugi mediji razotkrili sve pojedinosti afere oko opskurne grupe Omnium Serbe vlada je povukla svoju prvobitnu saglasnost za davanje koncesije što je Republika konstatovala i proglasila svojom zaslugom. Valja još pomenuti održavanje prvog partijskog republikanskog kongresa (27. novembra 1921) koji je analizirao dotadašnji rad stranke i dao smernice za njeno buduće političko delovanje u zasebnoj rezoluciji od osam tačaka, koju prenosi Republika. Ukratko, u rezoluciji se ističe da monarhija kao oblik vladavine snosi najveću odgovornost za nestanak prvobitnog oduševljenja nastalog ujedinjenjem Srba, Hrvata i Slovenaca, kao i za opasno poljuljane političke i međunacionalne odnose. Tome je umnogome, smatrali su republikanci, kriva vlast koja je donela ustav bez konsultacija s narodom, iako je taj ustav trebalo da bude ključ svih budućih odnosa između Srba, Hrvata, Slovenaca i drugih naroda. Finansijsku politiku vlade republikanci su ocenili kao katastrofalnu jer vodi "pravo bankrotstvu države". Poljoprivreda je potpuno zapuštena, nema povoljnih kredita za obnovu proizvodnje, zauzet je neprijateljski stav po pitanju formiranja zemljoradničkih zadruga i zadružne svojine. Agrarna reforma koja je sprovedena izvršena je nepravedno jer je favorizovala bogate, više je vodila računa o begovskim i spahijskim imanjima nego o golim i bosim bezemljašima. Isto tako, ništa nije urađeno u borbi protiv korupcije koja "danas cveta više no ikada pre" pa je korupcija okružila i državno-činovnički kadar. U opštoj trci za bogaćenjem učestvuju bez zazora najviši predstavnici vlasti i mnogi članovi Narodne skupštine, i oni su manje-više javni ortaci u liferacijama, povlasticama i bankarskim operacijama.55 Ismevaće Republika i užurbanost političkih skutonoša da kralju čestitaju veridbu i docnije venčanje s rumunskom princezom Mariorom (Marijom), servilnost ministra finansija kada je neštedimice odrešio državnu kesu za kraljevu svadbu koja se po svojoj raskoši mogla meriti sa svadbama kraljeva najbogatijih država,56 ukazivaće na vladino dodvoravanje kralju prilikom određivanja civilne liste (apanaže) koja će godišnje iznositi čak devet miliona dinara, dok su se plate radnika i činovnika, i to onih bolje plaćenih, kretale između pet i deset hiljada dinara na godišnjem nivou. Udariće Republika žestoko i po ministru vojnom optuživši ga za nepotrebnu i uzaludnu smrt na stotine regruta januarske (1922) klase, upućenih na odsluženje redovnog vojnog roka u otvorenim vagonima na temperaturi ispod nule ("... a više od polovine cele klase regruta je obolelo od upale pluća pri čemu je znatan postotak umro po vojnim bolnicama i kasarnama..."). Ovu nečuvenu aferu, koju su vlada i provladini mediji pokušali da zataškaju, otkrila je upravo Republika pa tek potom i ostali mediji. Jovan Đonović, republikanski poslanik u Skupštini, uputio je pismo ministru vojnom i zatražio objašnjenje i odgovornost vojnih vlasti za ovakav necivilizacijski i neljudski čin prema mladim ljudima "jer po ovakvoj hladnoći kakve su bile ove godine, čak ni stoka ne bi smela biti tako prevožena a ne ljudi". Uveravanja ministra vojnog, data u Skupštini kao odgovor Đonoviću, da će preduzeti mere da se ovaj događaj ispita, bilo je sve što je preduzeto. A kada se 6. septembra 1923. godine, posle onako pompezne svadbe koja je umnogome olakšala državni budžet, rodio prestolonaslednik Petar, Republika je izvrgla ruglu "dvorske pesnike" koji su se takmičili u hvalospevima malom princu.57 I u narednim godinama stranka će se boriti za svoja republikanska uverenja u skladu sa kongresnim odlukama, a njen organ Republika biće veran medijski tumač tih političkih zalaganja. Pisaće članke stranački prvaci Jaša Prodanović, Mihailo Ilić, Jovan Đonović, Jovan Žujović, Milan Bogdanović, Stanislav Vinaver, Dragomir Ikonić, Dušan Božić, Dragoljub Joksimović i drugi viđeniji republikanci, u kojima na popularan način razrađuju idejne stavove srpskog (a od 1923. godine kada se formiraju podružnice u Hrvatskoj) i jugoslovenskog republikanizma.58 Godine 1925. nastaje sukob republikanaca sa Stjepanom Radićem zbog njegovog sporazuma sa Pašićem.59 Tom prilikom, u znatnoj meri, on je, po shvatanju srpskih republikanaca, izneverio svoja levičarska, republikanska uverenja koja je dotad zastupao i koja su srpski republikanci toplo pozdravljali, neretko kritikujući srpske političare na vlasti (pre svih Pašića i njegove tvrdokorne radikale) koji su se prema Radiću i Hrvatskoj seljačkoj stranci odnosili sa političkim prezirom i nacionalnom netrpeljivošću koja se ponekad graničila i sa šovinizmom. Taj sukob nije imao nacionalnu već ideološku podlogu i nikada nije bio izglađen. Poslednji i to delimično sačuvan broj Republike (postoji samo jedan list, naime prva, naslovna, i druga strana) jeste onaj od 9. avgusta 1927. godine, u kojem na naslovnoj strani Izvršni odbor Jugoslovenske republikanske stranke poziva svoje pristalice i slobodoumne građane da izađu na izbore 11. septembra i glasaju za republikance. Na istoj strani objavljen je nekrolog ing. Dušanu Božiću, istaknutom republikancu i svojevremenom kandidatu za gradonačelnika, sa fotografijom. Na drugoj strani nalazimo kraće tekstove o republikanskim kandidatima za pojedine okruge (dr Dragomir Ikonić za okrug Podrinjski, Jaša Prodanović za okrug Kragujevački, Vlada P. Popović za okrug Vranjski, dr Jovan Žujović za okrug Moravski, Ljuba Stojanović za okrug Beogradski itd.). Saznajemo takođe da se na republikance kao i na celu opoziciju vrši veliki pritisak vlasti, i da je u Šapcu dr Dragomir Ikonić fizički napadnut nakon jednog predizbornog mitinga.60 Na ovim izborima Jugoslovenska republikanska stranka nije imala uspeha i nije osvojila nijedno poslaničko mesto u parlamentu. Kako je izgubila parlamentarni značaj, stranka je zapala u finansijske probleme što se odrazilo i na njen organ, list Republika, koja je ubrzo posle izbora prestala da izlazi.
Nakon oslobođenja od fašizma kapitalistički sistem zamenjen je "vladavinom radnika i seljaka". Kada je odlukom Narodne skupštine od 29. novembra 1945. ukinuta monarhija i proglašena republika pojavio se, nakon dvadesetak godina neizlaženja, prvi broj Republike, lista koji će za nešto više od deceniju izlaženja ostati organ Jugoslovenske republikanske demokratske partije. Naime, iako nakon proglašenja republike u novoj Jugoslaviji postoji samo jedna partija, Komunistička partija Jugoslavije, bivša Republikanska stranka zbog svog političkog zalaganja za bolje, pravednije društvo, zbog javnog i aktivnog pomaganja Narodnooslobodilačke borbe i političkog uticaja i ugleda svojih prvaka, pre svih Jaše Prodanovića, ne biva ugašena već utopljena u Narodni front Jugoslavije (docnije Socijalistički savez radnog naroda). Jaša Prodanović i još neki političari Kraljevine Jugoslavije koji se nisu kompromitovali saradnjom s neprijateljem tokom nemačke okupacije, i koji su zauzeli stav da je najpreči zadatak boriti se protiv okupatora i zemlju osloboditi od fašizma, ušli su u novi jednopartijski parlament. Republikanci, istakli smo više puta, nisu bili marksisti, ali su podržali nov politički i društveni poredak. Republika je tako sada dobijala od države i znatnija materijalna sredstva pa je prvi put u svojoj istoriji izlazila na povećanom obimu od šest, a pedesetih godina i na dvanaest strana. List je izlazio jednom sedmično (uvek utorkom), a obuhvatao je širok spektar tema u svojim odranije prepoznatljivim rubrikama ("Uvodnik", "Naš film", "Uzgrednice" i sl.) ali i u novim, poput obaveznih vesti iz Sovjetskog Saveza, spoljnopolitičkog pregleda, vesti iz kulturnog života nove Jugoslavije, o kojima su pisali istaknuti književnici Stanislav Vinaver i Milan Bogdanović, zatim istorijskih i drugih feljtona, mode, korisnih saveta za domaćinstvo, humoreske, sporta i šaha, ukrštenih reči i sl. Sve do Rezolucije Kominforma 1948. godine list je bio pun hvale za ono što se dešavalo u Sovjetskom Savezu.61 Objavljivani su prigodni tekstovi o životu i radu sovjetskih trudbenika, poboljšanju životnog standarda, ali i tekstovi sovjetskih autora na ekonomsko-političke teme, poput npr. A. Grigorenkovog o Lenjinovom shvatanju saveza seljaka i radnika ili članka profesora Štajnberga čija je poenta da je "totalitarizam najveći neprijatelj socijalizma", zatim prilozi o najnovijim naučnim pobedama sovjetskih biologa62 i sl. Nije potrebno posebno isticati ni činjenicu da je Republika za sve vreme svog izlaženja nakon Drugog svetskog rata do 1956. godine, uglavnom, bila na liniji partijske i državne politike nove Jugoslavije. Ona je to uglavnom činila iskreno, verujući da je stvaranje socijalističke zajednice jugoslovenskih naroda realizacija njenih političkih ideala. Nimalo, dakle, ne treba da čudi što je Republika često i nekritički pozdravljala sve odluke
Kada je ovo pisano seljačke radne zadruge (kolhozi) bile su u fazi raspadanja i njihov neuspeh Republika je objašnjavala prisilom njihovog nastanka i jakim partijsko-državnim pritiskom na seljake. Edvard Kardelj, tada potpredsednik Saveznog izvršnog veća, u jednom intervjuu odbio je, međutim, da prizna tvrdnje zapadnih ekonomskih komentatora da je zadružni sistem, slabim funkcionisanjem kolhoznog sistema u Jugoslaviji, doživeo slom, tvrdeći da naši narodi imaju istorijsku tradiciju zadrugarstva i "da ćemo mi nastaviti sa sistemom seljačkih radnih zadruga kao načinom snaženja zadrugarske svesti i kao višu formu privredne delatnosti".66 Republika se, razumljivo, otvoreno ne suprotstavlja Kardeljovoj upornosti da po svaku cenu razvija kolhozni sistem u Jugoslaviji, ali oprezno ističe kako bi, stavljajući seljačke radne zadruge uz bok i drugim oblicima zadrugarstva, trebalo zapravo iznaći koji od njih najviše odgovara našoj tradiciji, psihi i mentalitetu. Republika tako navodi reči predsednice Britanskog zadružnog saveza Evelin Dejvis da je "zadrugarstvo više nego reformistički pokret i da on postavlja temelj novoj privrednoj civilizaciji, ali mora biti zasnovan na potpunoj slobodi odlučivanja svakoga hoće li mu pristupiti ili ne".67 Republika je, dakako, imala i određene rezerve i kritičke primedbe u pogledu stanja u društvu, položaja radničke klase i seljaštva, određenih praktičnih životnih problema (gradski prevoz, pitanje snabdevanja građana prehrambenim proizvodima, odećom, obućom, ogrevom itd.), dakle u pogledu ispunjenja svojih političkih i društvenih ideala. Ona je svoje kritičke opaske isticala u uvijenoj formi, služeći se aluzijama i paraboličnim pričama a ponekad i koristeći tada vrlo popularan samokritički metod. Navešćemo nekoliko karakterističnih primera kritičkog mišljenja koje ni tada u uslovima apsolutne jednoumnosti, svuda pa i u medijima, nije manjkalo Republici. Kada je 1947. godine donet prvi petogodišnji plan, to je bilo pozdravljeno od svih društvenih činilaca i medija. Ali Republika je bila jedini list koji se već naredne, 1948. godine upustio u kritičku analizu učinkovitosti plana prve petoljetke, dakako na svoj, oprezan način. Ocenjujući da je materijalni bilans prve godine plana svakako povoljan, o čemu najbolje govore podignute fabrike i nova postrojenja, izgrađeni putevi i mostovi, železnice, električne centrale i ostalo, komentator Republike (potpisan sa dr. Liverović, što je očiti pseudonim) navodi ono što je loše u tom planu, a to je problem stručnog i moralnog uzdizanja kadrova. Republika, štaviše, smatra da je sve to rađeno nesistematski: "pored nedovoljne brige državnih izvršnih organa postojala je pometnja i kod organa za planiranje, koji su trebali Zakonom o Petogodišnjem planu, okvirno postavljeni plan da dalje razrade. Zatim nije bilo dovoljno jasnosti i sigurnosti pri planiranju same radne snage, a još manje pri operativnom sprovođenju tih planova u život. I još više od toga: nije se znalo ni ko je merodavan i odgovoran za sprovođenje plana uzdizanja kadrova, a mnogim organima na terenu nije bio sasvim jasan ni značaj
Drugi primer kritičkog odnosa prema stvarnosti predstavlja jedna humoreska u rubrici "Uzgrednice" pod naslovom "Pantine žalopojke".69 Preko duhovitih zapažanja čoveka sa sela Republika je ukazivala na negativne strane koje je politika državne prinude imala na odnos seoskog stanovništva prema narodnoj vlasti. Prema komunalnim problemima list se odnosio nešto slobodnije, svestan da to nije ekskluzivno politička tema, pa da uredništvu "odozgo" neće biti zamereno što ih iznosi na videlo: "Beograd se razvija i raste iz dana u dan, ali se, na žalost, njegov saobraćaj ne razvija istim tempom. Nedostatak sredstava je glavni razlog, a osim toga i dotrajalost voznog parka igra vidnu ulogu. Nedovoljna disciplina i nehat naše publike i saobraćajnog osoblja znatno doprinose da je vek vozila daleko kraći nego što bi trebalo da bude. Tramvaji, trolejbusi i autobusi su toliko opterećeni da su česti kvarovi redovna pojava; nehat vozara u manipulisanju sa motorima takođe je uzrok ozbiljnih kvarova. Sve ovo zajedno ima za posledicu česte popravke i povlačenje vozila iz prometa, a ovo, pak, velike gužve u prevozu. Samo modernizacija i povećanje voznog parka predstavljaju solidno i trajno rešenje, dok je, na žalost, podzemna železnica samo san daleke budućnosti".70 Treba reći i to da su posle oslobođenja najistaknutiji članovi uredništva, poput Jaše Prodanovića, Vladimira Simića, Alekse Tomića, Staše Milijanovića, imali i važne političke i društvene funkcije, od kojih su prva trojica bili narodni poslanici u nekoliko saziva Skupštine FNRJ, a smrt je Jašu Prodanovića zatekla na funkciji potpredsednika jugoslovenske vlade (umro 1. juna 1948). Poslednji broj Republike izašao je 16. oktobra 1956. godine. Razlog obustave, prema rečima samog uredništva koje se obratilo čitaocima, nisu bili politički pritisci već iznad svega finansijski problemi. Za sve vreme neprekidnog izlaženja, punih jedanaest godina, list je pokušavao i uspevao da analitički pa i kritički prati razvoj novih socijalističkih društvenih odnosa, obnovu i izgradnju zemlje i njen ekonomski napredak i tim procesima dâ svoj doprinos. Republika je isticala izuzetan značaj pravilnog rešavanja nacionalnog pitanja, kao i federativnog uređenja nove države združenih bratskih naroda, što je neposredan odraz tog rešenja. Ove dve krupne političke činjenice, federativna država i jednaka prava svih naroda, nesumnjive su tekovine pobede nad starim društvenim sistemom Kraljevine Jugoslavije. Republika i saradnici okupljeni oko nje izražavali su svojom uređivačkom koncepcijom ubeđenje i veru u novu državu ravnopravnih naroda i često isticali da ona predstavlja otelotvorenje njene ideje o slobodi, pravdi i jednakosti koje se mogu ostvariti jedino u republikanskom obliku vladavine. Do poslednjeg časa svog izlaženja Republika se trudila, koliko je mogla u datim okolnostima, da ostane verna principima bivše Republikanske stranke. I u zaglavlju poslednjeg broja stoji da je njen partijski organ.
O današnjoj Republici kao vernom tumaču mnogih ideja prethodne tri, ali i kao listu koji je ne samo inovirao mnoge stare i poznate ideje nego u arsenal građanske misli uneo mnogo toga novog, zna se dosta, mnogo više nego o njenim prethodnicama, što je i razumljivo, jer Republika i danas izlazi i dostupna je svakome. Ipak, podsetićemo na razloge njenog pokretanja u martu 1989. godine, u Zagrebu; od jeseni 1991. do danas izlazi u Beogradu, kao dvonedeljnik. Nastala u vrlo burnim vremenima i prilikama u kojima se zemlja nalazila, Republika je nastojala da pruži intelektualni otpor mračnim snagama šovinizma ali i bezakonja, koje su predvodile nacionalističke snage potpomognute nacionalnim partokratijama u svih šest republika i koje su izazvale krvavi bratoubilački rat i raspad države. Istina, rukavicu je prvi
Osim ovoga, Republika je pratila zbivanja u društvu, odnosno kritički analizirala njegovu strukturu koja se od kraja osamdesetih godina i tokom serije ratova naglo počela menjati. Formira se klasa bogataša, pre svega na osnovici ratnog profiterstva i enormne pljačke društvene imovine. Osim glavnog urednika Nebojše Popova, i ostali ugledni sociolozi, poput Zagorke Golubović, Mladena Lazića, Josipa Županova i drugih, prate procese brzog socijalnog raslojavanja i oštre polarizacije na bogate i siromašne građane, opasnog društvenog derogiranja svih vrednosti, pa i onih vezanih za svet rada (rad postaje "neisplativa" kategorija, dok, s druge strane, šverc, ratno profiterstvo i pljačka društvenih preduzeća postaju glavno sredstvo brze zarade i bogaćenja). Ovi procesi ne samo da se ne zaustavljaju nego postaju poželjan oblik društvenog i ekonomskog ponašanja (razni mafijaši i tajkuni postaju "ugledni građani"). Uporedo traje nezapamćena kriza u privredi praćena megainflacijom nezabeleženom u analima svetskih ekonomija, što dovodi do pogoršavanja uslova života građana, opšte bede i siromaštva. Štrajkovi sada postaju svakodnevna stvar ali ne samo u fabrikama i ustanovama već se radnički gnev sve više izliva na ulice i gradske trgove. Mešaju se političko i ekonomsko nezadovoljstvo, tako da na političkim mitinzima radnici zahtevaju posao i hleb, a na protestima zbog neisplaćenih mesečnih zarada neretko se čuju politički povici za smenu vlasti. Republika opširno i sistematski prati sva ta zbivanja iz pera ekonomskih stručnjaka poput dr Ljubomira Madžara, ali i vrsnih publicista i redovnih saradnika lista, kao što su Milutin Mitrović, Zoja Jovanov, Jelka Jovanović, Vlastimir Stojanović i drugi. U kontekstu teških političkih i ekonomskih prilika u zemlji, 1991. godine, Republika objavljuje studiju dr Dušana Breznika Stanovništvo Jugoslavije u kojoj se demografski prati stanje tadašnje jugoslovenske populacije i vrše analitička poređenja po različitim razvojnim periodima. Indikaciju stanja, pak, fizičkog i psihičkog zdravlja stanovništva u novim ekonomsko-socijalnim okolnostima dobijamo kroz radove istaknutih stručnjaka iz oblasti zdravstva, poput Vere Sinrajh, Svetlane Spero, Dragice Stanojlović i drugih. Veliki građanski i studentski protesti (1991, 1992, 1996/7, 2000), koji su na kraju i doveli do smene režima Slobodana Miloševića, prate se u Republici s osobitom pažnjom. Osim analitičkih tekstova o njima, organizuju se i stručni skupovi i okrugli stolovi, debatne tribine i slično, na kojima kompetentni autori, poput Ivane Spasić, Dragana Popadića, Đorđa Pavićevića, izlažu rezultate svojih naučnih istraživanja kojima praktično razotkrivaju korene društvenih protivurečnosti ali i građanskih inicijativa i pokreta koji su nastajali upravo uslovljeni tim protivrečnostima. Razaranje gradova ili urbicid, kako su mnogi s pravom nazivali sistematsko rušenje Vukovara, Dubrovnika, Mostara, Sarajeva i drugih gradova, baš kao i problemi demokratskog razvoja gradova i građana, bila je tema kojoj je Republika posvećivala svoje
Isto tako, Republika je bila glavni inicijator osnivanja Saveza slobodnih gradova nakon pobede demokratske opozicije u svim većim gradovima Srbije na lokalnim izborima 1996/97. godine. Cilj je bio objediniti demokratske i građanske snage, jačati ideju o snazi pojedinca-građanina nasuprot pojedincu-podaniku i na toj osnovi stvoriti uslove za nastanak istinski građanskog društva. Republika je izdavala i glasilo Saveza slobodnih gradova pod nazivom Glasnik u kojem su redovno objavljivane sve relevantne informacije o radu Saveza i o zbivanjima u gradovima i opštinama pod upravom demokratske opozicije. Veliki doprinos pokušaju formiranja građanske svesti dala je stalna saradnica lista Olivija Rusovac koja se tih godina bavila urbanitetom i problemima lokalnih zajednica. U tom smislu posebno je značajna njena knjiga Iskušavanje jedne nade (2000) u izdanju Republike. Republika živo prati i aktivno participira u svim okupljanjima građana, osluškujući njihov glas i njihove potrebe; tako spontani protest građana u Čačku protiv Miloševićevog ratnog i ekonomskog nasilja, ali i NATO bombardovanja 1999, prerasta u Parlament građana ovoga grada, a docnije, umnogome zahvaljujući punoj podršci Republike, i u Građanski parlament Srbije. Republika štampa i list-letak pod naslovom Izbor Srbije koji distribuira u nekoliko desetina hiljada primeraka, u kojem se sažeto objašnjavaju ciljevi Građanskog parlamenta. O glavnim smerovima delovanja Građanskog parlamenta Srbije Republika je izdala knjigu pod naslovom Pravac promena (2000). Važan segment društva bila je kultura koja je tokom devedesetih godina, osim
Najdublje slojeve kulture u sklopu svojih antropoloških istraživanja individualnog i kolektivnog identiteta objasnila je Zagorka Golubović na stranicama Republike ali i u izvrsnoj studiji Ja i drugi u istoj biblioteci. Republika značajnu pažnju posvećuje i najsloženijem civilizacijskom fenomenu - državi. Naime, u opštem procesu razaranja, rastakanja i rušenja teško se moglo zamisliti da bi režim koji je upravo produkovao taj proces i postao njegov simbol mogao da izgradi normalne državne institucije. Štaviše, razaranje institucija išlo je u prilog vlastodršcima i uskom krugu ratnih i poratnih profitera, tajkuna i pljačkaša društvene svojine. Činjenica nepostojanja države i državnih institucija već pukog provizorijuma, što je Srbija zaista bila devedesetih godina, podrazumevala je i nepostojanje stabilnog pravnog poretka, pa je prostor za privredni i društveni kriminal postajao potpuno slobodan i nakon završetka serije ratova. Opozicija je bila nedorasla istorijskim zadacima, neretko je i sama bila saučesnik u mutnim radnjama koje je sprovodio režim. Aparat vlasti u Srbiji delovao je izvan društvenog i političkog mehanizma kontrole; vojska, policija i tajna policija bivali su zloupotrebljavani od strane jedne partije i jednog čoveka. U zavisnosti od trenutnih potreba i interesa vladajuće nomenklature, mešale su se i međusobno preplitale nadležnosti delova tog aparata, stvaralo se neverovatno zamešateljstvo koje je pogodovalo političkoj eliti i delu finansijske oligarhije da ostvare svoje političke i
Analizu političke scene Srbije, odnose između partija, razne oblike totalitarizma (diktatura, populizam, boljševizam, klerikalizam) koji su u različitom interakcijskom odnosu prisutni u srpskom društvu, analizirali su Mirko Tepavac u svojim povremenim kolumnama i u knjizi Demokratija ili despotija, i Dragoš Ivanović koji je u dvema knjigama u izdanju Republike, Zavera protiv javnosti i Bolest vladanja, obradio odnos vlasti prema medijima, odnosno tehnologiju vladanja Slobodana Miloševića i propuštene prilike demokratizacije društva od strane politički nezrele opozicije. Vera u mogućnost demokratskih promena ne napušta saradnike Republike. Fer i poštenim višestranačkim izborima, kao teško stečenom demokratskom pravu svakog građanina, poklanja se dosta prostora jer postoji čvrsto verovanje da se do promene režima može doći isključivo izborima. Izborna smena vlasti, kao rezultanta slobodne odluke građana, jedna je od okosnica demokratskih uverenja Republike. Uoči izbora 2000. godine objavljena je knjiga Zlatoja Martinova U podnožju demokratskih propileja u kojoj se analitički posmatraju izbori od 1990. do 2000. godine i nedvosmisleno zaključuje da je izborna smena vlasti ogrezle u korupciji i nasilju ne samo moguća nego i vrlo verovatna, što se na kraju pokazalo kao istina. Sam naslov, pak, sugerisao je da izbornom pobedom demokratske opozicije neće automatski biti uspostavljena demokratija već da je ona proces u kojem je permanentna borba za demokratiju neophodna. Stanje na Univerzitetu i reformu visokoškolskog obrazovanja, kao važan segment koji treba da obezbedi budući ekonomski, kulturni i naučni razvitak društva, posebno je pratila Lidija Jovetić. Republika je pisala i piše o događajima u svetu, odnosno o vezi između tih događaja i zbivanja u našoj zemlji. Stoga je rubrika Svet i mi svakako jedna od najčitanijih, a ispisuju je ugledni autori poput Mirka Tepavca, Konstantina Obradovića, Živorada Kovačevića, Milivoja Despota, Ljubivoja Aćimovića, Bojana al Pinto-Brkića i Imanuela Volerstina. Republika je posebno negovala i neguje pravo pojedinca-građanina na slobodno određenje prema idejama, uz samostalan kritički odnos prema njima, insistirajući na njegovom oslobođenju od straha od države i od toga da se bude podanik. Građanin kao pojedinac ima neotuđivo pravo na život, na rad, na uživanje i raspolaganje sopstvenom imovinom, na slobodu mišljenja, slobodu političkog organizovanja, javnog opštenja, pravo glasa i pravo na demokratske, slobodne i fer izbore. Kada je počeo rat, a i u vreme dok su trajale pripreme za njegov početak, građani su bili izloženi svojevrsnoj "patriotskoj represiji" ako nisu zauzimali isti stav po pitanju rata kao režimska politika. A ona je sejala i podsticala međunacionalnu mržnju, strah od pripadnika druge nacije, sprovodila psihološko nasilje prema njima, a u ratu to nasilje otvoreno vršila. Bila je to rušilačka lavina, stihija nasilja i zločina kojoj se valjalo suprotstaviti u granicama, dakako, intelektualnih moći. Urednici i saradnici Republike verovali su u takvu vrstu moći, znajući da nije apsolutna, da objektivno ne može zaustaviti tu stihiju, ali naprosto svojim
Mnogi tekstovi iz Republike prenošeni su u brojnim medijima, domaćim i stranim. Republika je, naveli smo to već, objavljivala i zasebne monografije i studije iz pera najuglednijih stručnjaka iz zemlje i inostranstva, i imala je ediciju svojih knjiga, od preko trideset naslova. Jedna od najznačajnijih publikacija je zbornik Srpska strana rata (1996) u kojoj su stručnjaci raznih profila s raznih aspekata analitičko-kritički razmatrali fenomenologiju rata na balkanskim prostorima, kao i njegove uzroke i posledice; ova knjiga prevedena je na nemački, engleski i francuski jezik. Godine 2001. Republika je objavila opsežnu Bibliografiju (1989-2000) u kojoj se čitaocima pružaju na uvid naslovi svih tekstova, kao i imena autora koji su od 1989. do 2000. godine sarađivali u njoj. Godine 2002. članovi uredništva osnovali su zadrugu pod imenom "Res Publica" koja je i zvanični izdavač današnje Republike. * Ono, pak, što ih razlikuje nisu samo vremenski različite epohe, već i vlasništvo nad listom, odnosno činjenica da je Republika u različitim periodima svog postojanja imala različite vlasnike što je nesumnjivo, mada ne i suštinski, uticalo na njezinu uređivačku koncepciju. Tako je prvobitna Republika (1907-1912) bila organ Kluba Republikanske omladine koji nije bio politička stranka već pokret koji je širio demokratske republikanske ideje inspirisane Francuskom revolucijom 1789. Ona je više favorizovala teorijsku, nego praktičnu stranu u kompleksu socijalnih pitanja, i to pre svega zato što, s jedne strane, njeni urednici i saradnici nisu aktivno participirali u bilo kom obliku vlasti i, s druge, što su svesno radili na upoznavanju srpske javnosti s izvornim ali i modernim republikanskim idejama toga vremena. Republika iz perioda 1920-1927. bila je organ jedne političke stranke čiji su urednici više godina učestvovali kao izabrani narodni poslanici u parlamentu Kraljevine Srba, Hrvata i
Današnja Republika, pak, osim jednog kraćeg perioda kada je bila organ UJDI-ja, koji je opet nakratko bio i politička stranka i učestvovao na prvim višestranačkim izborima 1990. u Srbiji, nije ničiji stranački organ i ima punu slobodu od tzv. autocenzure. Njena kritička aparatura je stoga i najrazuđenija. Ali ne treba smetnuti s uma da ništa ne nastaje ex nihilo pa ni analitički kriticizam današnje Republike: ona ga poseduje ne samo zbog vrsnog uredničkog i, šire, saradničkog tima, već i zbog jedinstvene mogućnosti da iz vremenski nataloženih naslaga demokratskih ideja i metoda bira one najpovoljnije i najubojitije, što njene prethodnice, pak, nisu mogle. Autor je književnik i publicista Literatura
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Republika
|