|
|
Republika
|
Šta čitate
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
Da li je moguć drugačiji svet*
Da li umor od neispunjenih vekovnih očekivanja i izneverenih
ideja i nada u "bolje društvo", od svakodnevne i često porazne
borbe za opstanak većine svetskog stanovništva, od patnji prouzrokovanih
široko rasprostranjenim siromaštvom i bedom, od "patriotizma"
koji bezuslovno poziva u ratove i traži žrtve - predstavlja dugoročnu,
a možda i trajnu, nemogućnost da se čovečanstvo izbavi iz preteće apokalipse?
Danas se postavlja kao najozbiljnije pitanje: ima li izlaza iz globalne krize savremenog sveta i sve uočljivije krize demokratije, šta treba, odnosno, šta se može činiti da bi se pronašli/stvorili izlazi? Drugim rečima, može li se zamisliti svet koji bi bio bolji od današnjeg; kako prevazići moralni nihilizam da bi se povratila vera u čovečnost i na tim temeljima projektovala budućnost. Pitanje je ŠTA TREBA i šta se MOŽE činiti u datim istorijskim okolnostima, da bi se stvorili povoljniji uslovi za život od postojećih, sa kojima ne možemo biti zadovoljni; ali i šta revalorizovati iz savremene civilizacije, tj. kako iz starog pripremiti novo (Kastorijadis)? Da bi se odgovorilo na ova pitanja treba poći od samog početka, a to znači, racionalno odrediti šta je nužno menjati u pristupu razumevanju sveta i u odnosu prema stvarnosti našeg vremena. Sažeti odgovor sugeriše Kornelius Kastorijadis: izvršiti RENESANSU POLITIČKE FILOZOFIJE, koja bi bila kritička i oslobađajuća, ali osloboditi je od "racionalističke metafizike", tj. od iluzije da se "zakoni istorije" mogu otkriti jednom zauvek. Dakle, potrebno je izvršiti izbor novih vrednosti kao matricu na kojoj se može izgraditi projekt "alternativnog društva" u kojem će vaspitanje za slobodu i autonomiju biti ključne tačke. Drugi važan uslov je preispitivanje istorijskih mitologija koje su u ekspanziji (naturalističkih, religioznih, nacionalnih) da bi se oslobađao mentalitet/duh modernog čoveka. Tim povodom Brukner misli da bi, možda, rastući skepticizam u savremenoj epohi mogao biti put ka prevazilaženju mitološke svesti. A u vezi sa razvijanjem novog mentaliteta je menjanje stava ljudi prema vlastitoj ulozi u ostvarenju poželjnih promena ili, kako kaže Roustany: potrebno je otkriti pogubne posledice "taktike nečinjenja", građanske pasivnosti i rezignacije, da bi individue postale odgovorni akteri društvenih promena. Preduslov za takav preobražaj je postizanje konsenzusa o tome šta su "poželjne promene" i kojim sredstvima se može do njih doći. Međutim, preobražaj pasivne individue u aktivnu/kreativnu ličnost građanina ne može se postići u eri moralnog nihilizma, koji nas lišava mogućnosti da koristimo slobodu kao racionalna moralna bića i da na osnovu slobodnog/kritičkog rasuđivanja donosimo racionalne (moralne) sudove, u kojima će biti naglašena prava i dužnosti. Problem je u tome što bez moralnog uverenja ljudi ne mogu imati motivaciju za moralno delanje kojim se postiže emancipacija ličnosti i društva. Sledeća pretpostavka za duhovni preobražaj je menjanje obrasca vaspitanja/socijalizacije da bi razvoj individua išao u pravcu oslobađanja njihovog potencijala za autonomno delanje, umesto pukog prilagođavanja socio-kulturnim normama i prihvatanja poslušnosti autoritetima na osnovu definisanja heteronomnih kriterijuma ponašanja. To se može protumačiti kao povezivanje politike i ekonomije sa etikom, jer bi referentni okvir jedne nove politike trebalo da sadrži sledeće komponente: problematizovanje jednog "globalizujućeg znanja" koje se svodi na usvajanje jedinog modela razvoja, te suprotno tome, afirmisanje diverziteta alternativnih projekata; transformisanje heteronomnog obrasca ponašanja u autonomni, i s tim u vezi, rekonstruisanje karaktera društvenopolitičkih pokreta; afirmisanje koncepta "pozitivne slobode" kao osobenog ljudskog stava prema svetu koji ljudi stvaraju i menjaju u istorijskom toku; dekonstrukcija hijerarhijske strukture društvenih odnosa (principa nadređenosti koji važi za političke i kulturne elite) i podređenosti (neelitnih slojeva ili "običnih građana"), kojima se obezbeđuje nepromenljivost strukture moći, u korist decentralizacije institucija vlasti; shvatanje politike kao imaginativne delatnosti, umesto kao proste rutinske procedure, koja čini svaku vlast "istom" i odbija ljude od politike. Ali treba postaviti i pitanje: da li možemo da uspostavimo institucije koje će inkarnirati smisao i humaniji projekat. Bilo je reči o ulozi imaginacije, o kojoj između ranije pomenutih autora, piše i Kastorijadis u smislu razvijanja imaginativnih značenja kao dela autonomnog mišljenja i otkrivanja tipa nepoznate organizacije u svim domenima i u celini društva. To je povezano sa težnjom svakog društva za ostvarenjem socijalne pravde i sa verovanjem da je ljudsko bivstvovanje "jedan bezmerni potencijal" (koji je u savremenom društvu konfiniran) ali se pomoću "imaginativne psihe" može revalorizovati, budući da "čovečanstvo" postoji (i opstaje) kada se suoči sa pitanjima značenja, tražeći na njih odgovore. Pa ipak, Kastorijadis zadržava deo sumnje, kada se pita da li ljudi mogu biti pasionirani za slobodu, jednakost, pravdu i autonomiju, s obzirom na to da vladajuća (neoliberalna) ideologija podstiče ne-mišljenje (non-pensée) koje proizvodi "biće besmisla" (ętre monté de l'insignificance); stoga je razumno pitati se da li se tržište može transformisati na slobodan, egalitaran (reč je o umerenom egalitarizmu - Z. G.) i pravedan način. Tu sumnju potkrepljuje i Brukner, ustvrdivši da tržište i demokratija nisu komplementarni, budući da je tržište prilagodljivo svim režimima i da se deviza "perdre sa vie ŕ la gagner" (utroši svoj život u sticanje) uvukla u sve pore individualnog karaktera u modernom
kapitalizma, koji ih sve više zatvara u začarani krug
krize, a koju pojedinci podsvesno potiskuju da se ne bi lišili postignutih
udobnosti, ne pitajući se dokle to može trajati. A da bi se probudili
iz tog samozavaravajućeg sna, ljudi se moraju zapitati u kakvom svetu
žele da nastave život, ili zašto u postojećem ne žele više da žive.
Ovde se moramo vratiti na ulogu intelektualaca koji bi mogli da pomognu u artikulaciji (ili revalorizaciji) "vizija budućnosti", ali ne kao proroci već kao analitičari socijalnih, političkih i kulturnih uslova i mogućnosti koje je ponudila savremena civilizacija (ili bolje reći, uporedna analiza postojećih civilizacija), oslobođeni od eshatoloških i aistorijskih natruha. Edukacija individua da postanu GRAĐANI je sine qua non u procesu menjanja motivacije i mobilizacije ljudi za prihvatanje novih ideja i za njihovo angažovanje u ostvarenju potisnutih demokratskih vrednosti u jednom novom poretku. A biti građanin ne znači samo, iako je to bitan uslov, da individua postane samosvesna već i angažovana ličnost u javnim poslovima, što pretpostavlja slobodu koja je povezana sa odgovornošću (u smislu Kantovog kategoričkog imperativa); takvo shvatanje građanina izlazi iz okvira koncepta "posesivnog individualizma i zahteva rehabilitaciju potrebe za zajedničkim vrednostima i za solidarnošću, tj. za osposobljavanjem individua da postignu kontrolu nad svojom sudbinom i izvrše izbor koji im odgovara. Verujem da svaki pojedinac nosi u sebi kreativni potencijal, jer je to differentia specifica ljudske egzistencije, a da li će on biti razvijen tokom odrastanja, ili potisnut nametnutim običajima i normama, ili imitacijom, zavisiće, u prvom redu, od primenjenog tipa socijalizacije (kako primarne tako i sekundarne - u institucijama društva, počev od škole, fabrike do političkih organizacija), jer to u krajnjoj liniji određuje prirodu društvenog poretka, zavisno od toga kakav se "društveni karakter" formira. Tome treba dodati i činjenicu da oštre socijalne nejednakosti umnogome oblikuju obim i vrste mogućnosti za više i niže slojeve društva (zapitajmo se: da li je doista nestalo klasno društvo?), što dovodi do mnogo većih ograničenja ljudskih potencijala onih koje nazivamo "zaostalima" i otpisujemo ih kao "građane drugog reda". Znači, potrebno je artikulisati DRUGAČIJI MODEL RAZVOJA koji bi mogao dati odgovor na sledeće pitanje: kako razrešiti ambivalentnosti i protivrečnosti modernog kapitalizma da bi se stvorila osnova za puniji ljudski razvitak za optimalni broj ljudi, u napredovanju slobode i autonomije, i individua i društva/kulture i za ostvarenje NOVOG KVALITETA ŽIVOTA. U tom smislu su i nedavno izgovorene reči Ralfa Darendorfa: "Stoga na kraju dvehiljaditih najvažniji globalni zadatak ostaje nerešen: stvaranje uverljivog nukleusa za slobodni svet. Jedan savez onih koji zagovaraju i proklamuju liberalnu demokratiju mogao bi stvoriti pol izvesnosti u izuzetno neizvesnom svetu". Jirgen Habermas, govoreći o tome da se u razmišljanju o novom poretku mora uzeti u obzir "demokratski etos", smatra da se moraju dovesti u vezu normativne teorije sa zahtevom za legitimnošću; pri tom, dodaje Bernstein, etički život modernog doba se sastoji iz sumnji, refleksivnih debata i konflikata, kao i od partikularističkih i univerzalističkih problema. Dakle, moderno doba zahteva da se "demokratski etos" redefiniše u smislu povezivanja legaliteta i legitimiteta, institucionalnih procedura i pragmatičkog pristupa sa vrednosno-moralnim pretpostavkama, umesto njihovog razdvajanja kada se demokratija tumači kao čisto institucionalno-proceduralni i formalno-pravni proces, lišavajući je arome konkretnosti i raznolikosti sveta života. * * Iz: Zagorka Golubović, Pouke i dileme minulog veka, Filozofsko-antropološka razmišljanja o glavnim idejama našeg vremena. "Filip Višnjić", Beograd 2006, str. 254-260. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
Republika
|