|
Prvo sveobuhvatno empirijsko istraživanje
Civilno društvo u Srbiji
Civilno društvo je nakon 16 godina
napora još uvek na početku izgradnje na zakonu zasnovanih odnosa partnerstva
s drugim ključnim akterima u zemlji
Projekat CIVICUS Indeks civilnog društva (ICD)1
je, na inicijativu CIVICUS-a, u Srbiji realizovao Argument u saradnji
sa Centrom za razvoj neprofitnog sektora (CRNPS). Podržan od strane UNDP
i Evropske agencije za rekonstrukciju (EAR) projekat ICD je, pored CRNPS,
sproveden u saradnji i s njegovim regionalnim mrežama, zatim u kooperaciji
s velikim brojem eksperata iz različitih oblasti, organizacija, pojedinaca
i članova Nacionalne savetodavne grupe (NSG).2
Očekuje se da će ovako široka saradnja usmerena na jačanje uloge i razvoj
civilnog društva biti nastavljena i nakon publikovanja i prezentiranja
istraživačkih nalaza ICD široj javnosti.
U periodu od početka jeseni 2004. i tokom 2005. godine u okviru ICD projekata
su prikupljeni podaci i informacije3
od širokog spektra ključnih aktera civilnog društva: građanstva, organizacija
civilnog društva (OCD), eksperata, stručnjaka i istraživača. Glavni izvor
podataka i informacija bili su relevantni domaći i međunarodni sekundarni
izvori, istraživanja javnog mnenja i regionalnih ključnih aktera, intervjui
s ekspertima i stručnjacima, studije slučaja uticaja civilnog društva
i analiza sadržaja štampanih i elektronskih medija. Prikupljeni su i analizirani
podaci i informacije iz više od 500 domaćih i međunarodnih izvora, studija
i publikacija; tu su i podaci dobijeni u razgovoru s oko 400 predstavnika
civilnog i privatnog sektora i vladinih organizacija; podaci dobijeni
u intervjuima sa više od 50 eksperata i istraživača iz različitih oblasti
i, na kraju, stavovi, mišljenja i ocene 1.750 građana Srbije. Za potrebe
analize pregledano je oko 800 web stranica domaćih i međunarodnih organizacija,
a podaci su dobijeni i u razgovoru sa predstavnicima jednog broja međunarodnih
organizacija u Srbiji. Vremenski okvir na koji se podaci odnose je period
od 1989. do 2005. godine. Kraj osamdesetih/početak devedesetih je uzet
kao momenat u kojem je civilno društvo iz pojmovnog okvira prešlo u praktični
i svakodnevni život Srbije.
Prednosti i slabosti civilnog društva
Srbije
Predstavnici svih sektora razmotrili su nalaze ICD istraživanja
na Nacionalnoj konferenciji.4 Zadatak
konferencije je bio da učesnici identifikuju specifične prednosti i slabosti
civilnog društva i da iznesu preporuke za ključne prioritetne akcije za
njegovo osnaživanje. Učesnici Nacionalne konferencije su takođe imali
ulogu da daju svoje procene nalaza istraživanja za svaki od indikatora.
Iznoseći i kritičke stavove učesnici su, pokazujući spremnost za dijalog,
prepoznali više slabosti nego prednosti civilnog društva, ali su takođe
nastojali da prepoznaju i pozitivne razvojne trendove čak i tamo gde su
ocene indikatora ukazivale na značajne aktuelne slabosti. U ovom odeljku
sumirani su rezultati diskusija radnih grupa na Nacionalnoj konferenciji,
ali i mišljenja članova NSG, regionalnih ključnih aktera i intervjuisanih
eksperata i stručnjaka iz različitih sektora.
Prednosti
Prepoznate prednosti i snage civilnog društva su ovde, s
obzirom da se odnose na različite nivoe i oblasti civilnog društva, date
u obliku ključnih poenti:
Angažovanje građana
o Volontiranje. Postoji spremnost građana
da pomognu drugim ljudima i da se uključe u volonterske akcije u lokalnim
sredinama. Istaknuto je, međutim, da najveći broj ljudi želi da pomaže
osobama koje poznaje, odnosno osobama s kojima je u nekoj vrsti redovnog
kontakta. Ovo se razume kao solidna osnova za uspostavljanje novih tipova
solidarnosti.
o Kolektivna akcija u lokalnoj zajednici.
Istaknuto je da postoji angažovanje i spremnost ljudi koji nisu iz civilnog
sektora da učestvuju u kolektivnim akcijama koje se realizuju u lokalnim
sredinama, što se tumači željom građana da participiraju u rešavanju pitanja
od opšteg, zajedničkog značaja za zajednicu.
o Članstvo u OCD. U OCD su prisutne gotovo
sve društvene grupe, bilo da se govori o organizacijama koje štite prava
određenih grupa, bilo da su to organizacije čiji su oni osnivači. Na taj
način obezbeđuje se društvena dinamika kojoj posebno doprinosi raznovrsnost
aktera i pokrivenost velikog broja tema i ciljnih grupa.
Nivo organizovanosti
o Međunarodne veze. Istaknuto je da veliki
broj OCD, posebno NVO, ima veoma dobro razvijenu saradnju s međunarodnim
organizacijama i donatorima. Predstavnici OCD smatraju da imaju izuzetno
dobru saradnju s OCD u zemljama iz okruženja što se može ilustrovati velikim
brojem prekograničnih projekata. Kao osnova za dalje jačanje
|
međunarodnih veza vidi se učešće u radu međunarodnih
mreža, koalicija ili foruma posvećenih rešavanju konkretnih problema.
Na taj način će same organizacije, ali i naša zemlja, biti viđene
kao relevantni partneri za međunarodnu zajednicu. Značaj komunikacije
s međunarodnim organizacijama ogleda se u prepoznavanju primera
dobrih praksi i modela koje treba prilagoditi specifičnostima našeg
društva.
Međusobni odnosi
o Komunikacija unutar CD. Komunikacija
aktera unutar CD ocenjuje se kao veoma dobra, posebno kada se govori
o organizacijama koje se bave istom tematikom ili ciljnom grupom.
Razvojem i uvođenjem tehnologije unapređena je i ubrzana komunikacija
tako da su se u
|
|
|
|
Maksim Krstulović, Nataša
Krstulović (sestra), 1959.
|
 |
poslednjih pet godina intenzivnijom upotrebom interneta srušile mnoge komunikacijske
barijere. Takođe, kao značajan faktor za unapređivanje međusobne komunikacije
unutar CD navodi se i snižavanje troškova, do čega je dovela komunikacija
preko interneta. OCD između sebe razmenjuju informacije, znanja i relevantna
domaća i inostrana iskustva. Komunikacija unutar sektora se ocenjuje i kao
brža jer se informacije prenose na neformalnije načine.
o Saradnja između OCD. Istaknuto je da
veliki broj OCD međusobno sarađuje, posebno one OCD koje se bave istom tematikom.
Takođe, kod OCD je veoma izražena spremnost i za uspostavljanje ad hoc saradnje,
kao i saradnje kroz različite mreže i koalicije čime je omogućen brz protok
informacija i razmena iskustava.
Resursi
o Ljudski resursi. Članstvo OCD se vidi
kao jedan od najvećih potencijala civilnog društva. Osobe angažovane u
OCD se ocenjuju kao obrazovane, profilisane u znanjima, entuzijaste i
fleksibilne u radu, kritičkog duha, inovativne i sposobne da brzo reaguju
na probleme uočene u društvu.
Odnos civilnog društva i države
o Saradnja/podrška. Dijalog OCD i države
je uspostavljen. U poređenju sa 2000. godinom može se reći da je došlo
do značajnog intenziviranja kako međusobnog dijaloga, tako i saradnje
i podrške aktivnostima OCD. Podrška države za OCD ogleda se u budžetskim
izdvajanjima za OCD, podršci konkretnim aktivnostima ili putem raspisivanja
tendera za projekte OCD. Kao posebno značajna izdvaja se podrška socio-humanitarnim
aktivnostima.
Demokratija
o Akcije koje civilno društvo sprovodi za promovisanje
demokratije. Civilno društvo, posebno NVO vide se kao aktivni promoteri
demokratskih vrednosti. Demokratske vrednosti se promovišu različitim
akcijama namenjenim podizanju i jačanju svesti građana, ali i radom u
obezbeđivanju adekvatnog zakonskog okvira koji bi omogućio zaštitu i ostvarenje
njihovih prava.
Tolerancija
o Akcije koje civilno društvo preduzima za promovisanje
tolerancije. Mnoge OCD su aktivne u promovisanju tolerancije. Promovisanje
tolerancije prema određenim manjinskim grupama i promocija i zaštita njihovih
prava čine značajan deo aktivnosti civilnog sektora.
Smanjenje siromaštva
o Akcije koje civilno društvo preduzima kako
bi iskorenilo siromaštvo. Značajan deo civilnog društva se kroz
svoje aktivnosti bavi smanjivanjem siromaštva, posebno socio-humanitarne
organizacije čiji je to deo misije. Marginalizovane grupe poput siromašnih,
osoba sa invaliditetom, Roma, samohranih roditelja, izbeglih i interno
raseljenih lica su tek njihovim angažovanjem postale vidljive javnosti.
Mnoge aktivnosti, kao što su direktna humanitarna pomoć, pravna i psihološka
pomoć, i kasnije edukacije i programi jačanja kapaciteta, usmerene su
ka smanjivanju siromaštva.
Reagovanje na socijalne interese
o Osetljivost. Civilno društvo se ocenjuje
kao izrazito osetljivo na društvene probleme. OCD veoma efikasno uočavaju
i prepoznaju probleme u sredinama u kojima deluju, kao i potrebe ciljnih
grupa kojima se bave. Takođe, kod OCD postoji i spremnost za brzo reagovanje
i rešavanje tih problema.
Slabosti
Glavni izazovi daljem razvoju civilnog društva Srbije su
sledeći:
Građanski aktivizam
o Nezavisne političke akcije. Uočava
se opadanje broja nezavisnih političkih akcija i aktivizma građana uopšte.
Može se, međutim, reći da su sada, u odnosu na raniji period kada su za
cilj imale uspostavljanje demokratskog poretka, akcije građana usmerene
na lokalni nivo.
Raznolikost učesnika civilnog društva
o Rukovodstvo u OCD. Veliki broj OCD
se ocenjuju kao organizacije s velikim uticajem jedne osobe (obično predsednika
organizacije). Kao ilustracija tog stava koristi se izraz "jedan
čovek - jedna organizacija". Takođe, česte su pojave da rukovodeće
strukture ili upravni odbori nisu menjani godinama, što se ocenjuje kao
loše jer se na taj način ne unose nove, inovativne ideje i na taj način
se ne unapređuje rad.
o Geografska distribucija OCD. Civilno društvo Srbije se, geografski gledano,
prepoznaje kao nejednako razvijeno. Jače OCD se mahom nalaze u velikim
gradovima.
Nivo organizovanosti
o Samouređivanje/samoregulacija. Navedeno
je da unutar civilnog društva ne postoje razvijeni mehanizmi samoregulacije.
Iako postoje statuti organizacija, u kojima su definisane procedure donošenja
odluka, funkcionisanja i organizacije rada, oni se mahom ne poštuju već
se organizacije prilagođavaju novonastalim situacijama i funkcionišu ad
hoc. Uspostavljanjem mehanizama samoregulacije međusobnih odnosa (između
OCD) sektor bi dobio na kredibilitetu.
o Infrastrukturna podrška. Istaknuto je da se nedovoljno radi na jačanju
kapaciteta novih, "mladih" organizacija. Članovi novih OCD moraju
sami da obezbede mnoga znanja koja su im neophodna za rad.
Međuodnosi
o Saradnja između OCD. Mišljenja u vezi
sa saradnjom među OCD su podeljena. Značajan deo smatra da je saradnja
između OCD veoma dobra, da postoje razvijeni kanali komunikacije i razmena
informacija, efikasnog rada u mrežama i koalicijama. Ta saradnja se, mahom,
vezuje za OCD koje deluju unutar iste ili slične oblasti, ciljne grupe
ili teme. Međutim, široko je rasprostranjen i stav da između OCD postoji
neslaganje, sukob interesa, sujeta i nelojalna konkurencija.
Resursi
o Finansijska sredstva. Velikom broju OCD
nedostaju finansijska sredstva. Sve teže se dolazi do sredstava za realizaciju
aktivnosti, što rad organizacija čini neizvesnim.
|
Značajan faktor predstavlja i zavisnost od donatorskih
sredstava iz međunarodne zajednice, i još uvek nedovoljno prisutno
finansiranje projekata iz domaćih sredstava.
o Ljudski resursi. Iako su ljudski resursi navedeni kao jedna od
prednosti OCD, navode se i neki elementi koji se mogu posmatrati
kao slabost. U tom smislu se navodi osipanje kadrova iz OCD u druge
sektore u kojima su
|
|
|
|
Maksim Krstulović, Brisel,
1958.
|
 |
zarade veće a finansiranje izvesnije. Ceo civilni sektor slabi jer najkvalitetniji
edukovani kadar odlazi. Takođe, iako postoje višestruka članstva u OCD smatra
se da je samo mali broj članova aktivno uključen u njihov rad.
Pravni okvir
o Registracija OCD. Ukupan zakonski okvir
civilnog društva u Srbiji ocenjuje se kao neadekvatan. Iako je bilo brojnih
pokušaja donošenja novog zakona koji bi uredio oblast delovanja OCD još
uvek nema značajnijih rezultata.
Odnos države i civilnog društva
o Autonomija. Rad OCD do izvesne mere
limitiraju česte političke promene, posebno promene vrha lokalne vlasti.
Promene lokalne administracije utiču na kontinuitet saradnje između OCD
i lokalne vlasti i čine da se saradnja uvek mora iznova uspostavljati
sa svakom novom administracijom. To, s obzirom na prekide u pružanju servisa
ili obavljanju drugih aktivnosti, doprinosi daljem padu poverenja građana
u OCD. Politička stabilnost je faktor od kojeg u velikoj meri zavisi rad
OCD i delovanje civilnog društva.
Demokratska praksa u OCD
o Demokratska praksa unutar OCD. Za deo
OCD se smatra da u njima nisu razvijene demokratske procedure i da šire
članstvo gotovo nikad ne učestvuje u donošenju bitnih odluka vezanih za
rad organizacije. Uticaj lidera organizacija ocenjuje se kao izuzetno
visok.
Transparentnost
o Finansijska transparentnost OCD - Većina
OCD se smatra nedovoljno transparentnim kada se govori o finansijskom
poslovanju. Samo jako mali broj organizacija javno iznosi podatke o svom
finansijskom poslovanju čime se doprinosi već negativnom imidžu civilnog
društva kao sektoru u kojem postoje velike količine novca i dobre zarade.
Tolerancija
o Tolerancija u okviru civilnog društva.
Iako veliki broj OCD promoviše vrednosti tolerancije u društvu može se
reći da postoje primeri netolerantnog odnosa. Ovakva praksa se uglavnom
vezuje za OCD koje zastupaju dijametralno suprotne vrednosti, odnosno
sukob se može vezati za OCD koje promovišu ljudska prava i vrednosti demokratije
i "un-civil" organizacije.
Uticaj na javnu politiku
o Uticaj na socijalnu politiku. Konstatovano
je da OCD ulažu tri puta veći napor od uticaja koji ostvaruju. Razlozi
za ovako mali uticaj OCD na socijalnu politiku (i na društvo u celini)
su višestruki, a sledeća dva spadaju u ključne: nerazvijeni mehanizmi
za promociju ostvarenog uticaja, nedovoljno razvijeni mehanizmi OCD za
monitoring i evaluaciju sopstvenog uticaja i efekata svog delovanja. Naredni,
veoma značajan faktor koji limitira uticaj je mali broj OCD koje zagovaraju
realizaciju socijalnih i ekonomskih prava građana.
Reagovanje na socijalne interese
o Poverenje javnosti. Poverenje u OCD,
posebno poverenje NVO je, u odnosu na period devedesetih, znatno poraslo,
ali još uvek u većinskom delu građanstva opstaju negativni stavovi i nepoverenje
u njihov rad. Na nepoverenje javnosti u OCD u najvećoj meri utiče negativno
nasleđe, nejedinstvenost sektora, kao i netransparentnost finansijskog
poslovanja. Takođe, medijima se zamera što u većoj meri ne izveštavaju
o radu i rezultatima aktivnosti OCD čime bi se svest građana menjala.
Preporuke
o Učesnici Nacionalne konferencije su, na osnovu navedenih
slabosti civilnog društva, dali i sledeće specifične preporuke koje su
grupisane u tri kategorije: (1) preporuke za organizacije civilnog društva,
(2) preporuke za civilno društvo i državu i (3) preporuke za ostale relevantne
aktere.
Preporuke za organizacije civilnog društva
o Razvijati demokratske procedure
unutar civilnog društva. To može da se postigne stvaranjem eksternih
nadzornih odbora/tela i razvojem mehanizama za uključivanje šireg članstva
u procese donošenja odluka. Sprečavati izraženo liderstvo.
o Raditi na poboljšanju imidža u
javnosti. U tom cilju razvijati saradnju s medijima koji bi promovisali
primere dobrih praksi iz rada OCD. Raditi na promovisanju sopstvene transparentnosti,
kako u pogledu izvora finansiranja, finansijskog poslovanja, tako i načina
funkcionisanja i donošenja odluka. Promovisati rezultate dosadašnjeg rada
široj javnosti jer se do sada puno radilo i postignuti su dobri rezultati,
a nepoverenje građana u OCD je i dalje prisutno, a uticaj se ocenjuje
kao nizak. Obezbediti mehanizme za regulisanje odnosa unutar civilnog
društva. Sprečavati nelojalnu konkurenciju. Na ovakav način civilno društvo
bi javnosti bilo predstavljeno kao veoma organizovano, sa jasno definisanim
pravilima i standardima vezanim za komunikaciju i kvalitet standarda.
o Raditi na daljem razvoju saradnje
s međunarodnim organizacijama. Uključivati se u rad međunarodnih
tela, koalicija i foruma i na taj način obezbediti povećanje vidljivosti
i promociju, ali i sticati nove kontakte, nova znanja i iskustva.
o Raditi na jačanju građanskog aktivizma.
To može da se postigne što većim uključivanjem građana u aktivnosti OCD.
o Lobirati. Razvijati mehanizme
za lobiranje bilo da se radi o donošenju predloga zakona urađenih od strane
OCD, bilo o lobiranju za uključivanje u lokalne ili nacionalni budžet.
Dalje razvijati saradnju sa predstavnicima političkih partija, nacionalnom
vladom i lokalnim samoupravama kako bi se uticalo na donošenje određenih
zakona ili unapredio položaj ciljnih grupa OCD.
o Osigurati stabilno finansiranje
OCD. Orijentisati se na dobijanje sredstava iz lokalnih budžeta
čime bi se sprečila neizvesnost od povlačenja donatora i obezbedila održivost.
Ovo može da se postigne uspostavljanjem partnerstva s lokalnom samoupravom
i sprovođenjem zajedničkih projekata ili lobiranjem za donošenje zakona
koji bi doprineli porastu broja izvora finansiranja OCD i povećavanju
budžetskih sredstava za rad OCD na lokalnom i nacionalnom nivou.
o Obezbediti transfer znanja i informacija
unutar civilnog društva. Umrežavati se, stvarati mreže i koalicije,
razmenjivati informacije i znanja s drugim OCD. Stvarati objedinjene i
dostupne baze podataka po oblastima delovanja.
o Razvijati mogućnosti za saradnju
s drugim sektorima (privatnim i državnim). Kontaktirati stručnjake
iz različitih oblasti i uspostavljati saradnju s njima.
o Obezbediti kontinuitet rada.
Ne odustajati od bavljenja nekom temom. Ne stajati na pola puta. Raditi
na razvoju OCD u onim oblastima delovanja i geografskim područjima u kojima
nisu dovoljno razvijene radi ujednačavanja stepena razvijenosti ukupnog
civilnog društva.
o Razviti finansijsku transparentnost
OCD. Omogućiti javni uvid u godišnje finansijske izveštaje OCD
- štampati te izveštaje ili ih postaviti na web stranice.
o Raditi na obezbeđivanju kontinuiteta
delovanja. Fokusirati se na održivi razvoj organizacija obezbeđivanjem
stabilnijih izvora finansiranja. Raditi na stvaranju jače infrastrukturne
podrške za novoformirane OCD u vidu baza podataka, resursnih i obrazovnih
centara. Neophodno je podsticati kontinuiranu edukaciju OCD kadrova kako
bi se podigao nivo kvaliteta aktivnosti, servisa i usluga. Razviti mehanizme
koji će smanjiti odliv OCD kadrova, posebno onih koji su iskusni, obučeni
i visokoobrazovani.
Preporuke za civilno društvo i državu
o Promovisati zajedničku saradnju
između države, njenih institucija, lokalne vlasti i predstavnika civilnog
društva.
o Razviti modele i prakse u skladu
sa specifičnostima Srbije. Ne kopirati modele i prakse sa Zapada.
Iako su se neki modeli na Zapadu pokazali kao dobri treba ih prilagoditi
našem kontekstu i našim specifičnostima i potrebama. U saradnji s državnim
institucijama ustanoviti specifične potrebe različitih ciljnih grupa i
odgovarajuće zakonske okvire kako bi se postigli najbolji rezultati.
o Raditi na daljem razvoju OCD.
Posebno u onim oblastima gde OCD nisu dovoljno iskusne kako bi se ujednačio
nivo razvijenosti sektora u svim regionima. Ovo se može postići formiranjem
obrazovnih i centara za podršku, koji bi OCD davali odgovarajuća znanja,
informacije, "know how" brošure itd. Drugi način je da se stvori
zajednička baza podataka vezanih za servise, koje OCD ili državne institucije
nude građanima.
o Formirati stabilne fondove za OCD.
Raditi na stvaranju programskog budžeta na nacionalnom nivou. Ova strateška
mera može da osigura da OCD dobijaju veća finansijska sredstva koja su
za njih izdvojena unutar nacionalnog budžeta. Time bi OCD imale stabilnije
i sigurnije izvore finansiranja što bi im osiguralo kontinuitet u radu.
Zavisnost od međunarodnih donatora bi u tom slučaju bila znatno redukovana
s obzirom da su oni još uvek najznačajniji izvor finansiranja za OCD.
o Pravni okvir. Podsticati
implementaciju novousvojenih zakona. Država treba da kreira mehanizme
za adekvatnu primenu zakona, dok bi civilno društvo trebalo da, saradnjom
eksperata iz različitih oblasti, pripremi radne nacrte zakona i amandmane
i da radi monitoring njihove primene. Posebno značajan deo aktivnosti
OCD bi trebalo da bude insistiranje na usvajanju adekvatnog zakona o OCD/NVO.
Treba obezbediti adekvatan zakonski okvir za funkcionisanje civilnog društva
u celini.
Preporuke za ostale relevantne aktere
o Razmenjivati znanja s ostalim relevantnim
akterima. Ovo može da se postigne adekvatnom razmenom znanja eksperata
iz različitih oblasti, udruživanjem eksperata za određene teme iz civilnog
društva, države, javnih institucija i privatnog sektora. Uključivanjem,
posebno eksperata iz privatnog sektora, u rad OCD kroz razmenu znanja
i iskustava. To bi mogao da bude dobar mehanizam za izgradnju kapaciteta
OCD da mogu da stvaraju profit i razviju održivost.
o Osnažiti saradnju između civilnog
društva i medija. Mediji mogu dosta da doprinesu stvaranju pozitivne
javne slike o civilnom društvu i njegovim postignućima u poslednjoj dekadi.
Posebnu pažnju bi trebalo posvetiti medijima na nacionalnom nivou s obzirom
da oni dopiru do najšire publike. Preporuka je da se uspostavi partnerski
odnos s medijima koji bi redovno i pravovremeno izveštavali o aktivnostima
civilnog društva, prezentirali njegov rad široj javnosti i time podizali
svest o njegovom značaju i značaju njegove uloge.
Zaključak
Šta su perspektive civilnog društva u Srbiji? Pored navedenih
slabosti, postoji još nekoliko pokazatelja koji ukazuju na to da je civilno
društvo Srbije trenutno u pat poziciji: s jedne strane je to nemogućnost
za njegovo brže napredovanje, koju pre svega podstiče nedovoljno podržavajuće
okruženje (od nedostatka političke volje, preko destimulativnih zakonskih
okvira, do suštinskog nerazumevanja potencijalne uloge civilnog društva
i njegove neizostavno važne uloge u demokratskim društvima), ali i unutrašnji
ograničavajući faktori kao što su: fluktuacija profesionalaca, rastuće
prepreke za aktiviste civilnog društva kao posledica zamora usled dugogodišnjih
intenzivnih napora, s jedne, i nezadovoljstvo ograničenim uticajem i neprepoznavanjem
njihovih napora, s druge strane. Ne treba zaboraviti ni na povremene diskreditujuće
ocene izrečene putem nekih medija i iznad svega - nedostatak transparentnog
i održivog sistema finansiranja za većinu NVO-a. Interesovanje lokalnih
preduzetnika i lokalnih vlasti za saradnju sa civilnim društvom je ograničeno
nedostatkom stimulativne zakonske regulative za civilno društvo, kao i
suprotstavljenim (nasleđenim) navikama koje favorizuju neformalne veze
u odnosu na formalizovanu saradnju zasnovanu na zakonskim i poreskim olakšicama
i podržavajućem okruženju. U celini gledano, na osnovu nalaza ICD-a, dalji
održivi razvoj civilnog društva u Srbiji je trenutno kritična tema i oblast
kojoj je potrebna značajna pažnja predstavnika države, učesnika i ključnih
aktera iz civilnog društva, bez obzira na činjenicu da se, kako ističu
intervjuisani eksperti i stručnjaci, mali broj elitnih OCD-a ubrzano razvija.
Pored toga, civilno društvo je nakon 16 godina napora još uvek na početku
izgradnje na zakonu zasnovanih odnosa partnerstva s drugim ključnim akterima
u zemlji.
Važno je, međutim, istaći da je stvoren značajan prostor za dijalog među
različitim ključnim društvenim akterima, kao i to da je on mnogo uočljiviji
i mnogo verovatniji na lokalnom nivou, dok su ovi odnosi na nacionalnom
nivou još uvek slabi usled opšteg submisivnog odnosa prema (nacionalnoj)
vlasti. Stoga se može reći da postoje realni izgledi za razvoj jakog civilnog
društva u lokalnim sredinama - onog koje će raditi u saradnji s lokalnim
vlastima i lokalnom privredom - razvoj koji predstavlja značajno postignuće
i koji obećava dugoročnu održivost civilnog društva u Srbiji, a samim
tim je za očekivati i prepoznavanje njegovog značaja i uloge na nacionalnom
nivou.
1 Ideja o projektu Indeks civilnog
društva (ICD) nastala je 1997. godine kada je međunarodna nevladina organizacija
Svetska alijansa za građansku participaciju (CIVICUS) objavila Novi
Atlas civilnog društva (New Civic Atlas)
koji je opisivao različite profile razvoja civilnog društva u 60 zemalja
širom sveta (CIVICUS 1997). Kako bi se povećali komparativnost i kvalitet
informacija sadržanih u Novom atlasu civilnog
društva CIVICUS je odlučio da razvije temeljne instrumente za procenu
civilnog društva - indeks civilnog društva (Heinrich/Naidoo 2001; Holloway
2001). CIVICUS Indeks civilnog društva (ICD) je istraživačko-akcioni projekat
usmeren na merenje aktuelnog stanja civilnog društva u zemljama širom
sveta. Projekat je u koordinaciji CIVICUS-a, međunarodne alijanse za građansku
participaciju, realizovan istovremeno u oko 60 zemalja. Krajnji ciljevi
projekta su, kako ih je definisao CIVICUS, unapređenje održivosti civilnog
društva, promocija i jačanje njegovog doprinosa pozitivnoj društvenoj
promeni.
2 Članovi NSG-a su bili: Biljana Maletin
(Autonomni ženski centar Glas razlike),
Borko Žiravac (Unija poslodavaca Srbije i Crne Gore), Danica Stefanović
(NVO Panonija), Danilo Vuković (Fond za socijalne inovacije), Dragoljub
Stošić (Unija sindikata), Damjan Tatić (Centar za samostalni život invalida
Srbije), Goran Ješić (gradonačelnik opštine Inđija), Ivana Stevanović
(B 92), Jelena Kiš (REC), Miljenko Dereta (Građanske inicijative), Nadežda
Satarić (Amity), Osman Balić (YUROM centar), Tamara Lukšić Orlandić (Fond
za otvoreno društvo), Vesna Petrović (Beogradski centar za ljudska prava),
Žarko Stepanović (Beogradski fond za političku izuzetnost), Željko Plavšić
(Edukativni centar Leskovac) i Zorica Kuburić (CEIR - Centar za empirijsko
istraživanje religije i Filozofski fakultet Novi Sad).
3 Cilj CIVICUS Indeksa civilnog društva
je da, koristeći sveobuhvatan pristup zasnovan na četiri različite dimenzije,
izmeri aktuelno stanje civilnog društva i u određenoj meri zabeleži njegovu
istorijsku, odnosno razvojnu dimenziju. Podaci prikupljeni na osnovu 74
indikatora sumiraju se stvarajući oblik dijamanta civilnog društva koji
vizuelno govori o njegovoj:
o strukturi: kakav je unutrašnji sastav
civilnog društva? Koliko je civilno društvo veliko, dinamično i reprezentativno
u pogledu broja angažovanih pojedinaca i organizacija?
o okruženju: kakav je politički, socio-ekonomski,
kulturološki i pravni okvir u kojem civilno društvo deluje? Da li ovi
eksterni faktori podržavaju ili otežavaju delovanje civilnog društva?
o vrednostima: da li civilno društvo
praktikuje i promoviše pozitivne socijalne vrednosti? Koliko je u tome
uspešno?
o uticaju: kakav je uticaj civilnog društva?
Da li je ono efikasno u nastojanjima da doprinese rešavanju socijalnih,
ekonomskih i političkih problema i da li je usmereno ka stvaranju zajedničkog/opšteg
dobra?
4 Nacionalna konferencija predstavlja
ključni finalni korak u implementaciji ICD i održana je na kraju projekta
- 8. juna 2006. godine. Njena primarna svrha je bila da se predstave i
razmotre nalazi ICD, da učesnici na osnovu njih utvrde prednosti i slabosti
civilnog društva i krenu u skiciranje plana aktivnosti za njegovo jačanje.
Krajnji cilj radionice je razvijanje zajedničkog razumevanja aktuelne
situacije u kojoj se civilno društvo nalazi, zajedničko definisanje prioriteta
i inicijativa njegovog budućeg razvoja i stvaranje sinergije za podsticanje
inicijativa za jačanje civilnog društva. Učesnicima konferencije je, znatno
pre njenog održavanja, dostavljena radna verzija ICD izveštaja. U radu
konferencije učestvovalo je preko 80 učesnika iz civilnog društva, vladinih
i javnih institucija, privatnog sektora, medija, istraživačkih organizacija,
predstavnika međunarodnih organizacija i donatora. Nakon prezentacije
rezultata ICD projekta učesnici su bili pozvani da analiziraju pojedinačne
dimenzije civilnog društva, da ustanove njegove prednosti i slabosti i
da daju svoje komentare, sugestije i preporuke za njegovo jačanje.
|