Sa promocije književnih dela Miodraga
Stanisavljevića u Srednjoj Dobrinji, Požegi, Čajetini, Užicu i Beogradu
Otkrivanje skrivenih delova srpske kulture
Na predstavljanju knjiga javnosti
kraja u kojem se rodio i školovao veliki pisac sarađivali su list Republika,
kao izdavač knjiga, preduzeće "Informatika", kao saizdavač,
i Istraživačko-izdavački centar pri Demokratskoj stranci, koji takođe
želi da istraži skrivene delove srpske kulture. Na projektu su sarađivali
i glumci Narodnog pozorišta u Beogradu Ljubivoje i Anđelka Tadić. Tokom
dvodnevnog puta, 4. i 5. oktobra, uverili smo se da ima ljudi koji čitaju
i koji otvorenih umova i srca prihvataju darove koje im je poklonio Miša
Stanisavljević, njegovu poeziju i prozu
Kombi sa desetak putnika - novinari Republike,
predstavnici "Informatike", i glumci, bračni par Tadić - kreće,
ujutru 4. oktobra, ka rodnom selu Miše Stanisavljevića, u Srednju Dobrinju.
Ljubivoje Tadić je za ovu priliku prekinuo boravak u Skoplju i vratio
se u Beograd da bi u Srednoj Dobrinji i Požegi čitao Mišine stihove. Napustiće
nas posle Požege. Pesnik Ljubivoje Ršumović i pisac Milenko Pajić, koji
su se ovom karavanu priključili nešto kasnije, vratiće ga kolima u Beograd,
a onda će Ljubivoje Tadić opet u Skoplje. Lepo od tog glumca, dugogodišnjeg
prijatelja Republike, što ga ni tako velika
udaljenost nije sprečila da održi obećanje i promoviše Mišine knjige.
Srednja Dobrinja
U Srednju Dobrinju stižemo posle pet sati putovanja. Sečemo prelepi pejzaž
dok nas jabukove grane prisno pozdravljaju, a crveni džakovi puni krompira
u pravilnim kolonama salutiraju.
U osnovnoj školi koja nosi ime narodnog heroja Radosava Kovačevića, i koja
je odeljenje matične škole "Emilija Ostojić" u Požegi (Emiliju
su, pričaju meštani, zaklali četnici, a
imala je samo 26 godina) dočekuju nas direktor požeške škole Milovan
Mićović i predsednik mesne zajednice Krsta Simović, zidar. Pridružuju
nam se Ljubivoje Ršumović, Verica Barać, predsednica Saveta za borbu
protiv korupcije, koja je svojim kolima dovezla novinarku Vesnu
Bjelić, dopisnicu Bete iz Čačka. Tu je i Slavko Kovačević, nastavnik
matematike. Nastavnici iz Požege izrazili su želju da dobiju dva
kompleta Mišinih knjiga za školsku biblioteku. Škola u Srednjoj
Dobrinji, koju je pohađao i Miša,
|
|
|
Anđelka i Ljubivoje Tadić
|
 |
sada ima 120 učenika, nekad ih je bilo mnogo više. Imaju dva kompjutera
i očekuju poklon još dva aparata. Predsednik Krsta Simović referiše da njegova
mesna zajednica ima 360 birača, a da u selu živi oko hiljadu ljudi. Krsta
je socijalista, ali ističe da u odboru
mesne zajednice ima ljudi iz raznih partija. No sloga u odboru
nije dovoljna da ujedini tri Dobrinje - Gornju, Srednju i Donju
i ublaži rivalstvo, naročito ono između Gornje i Srednje Dobrinje.
Miloš (Obrenović) se rodio u Srednoj Dobrinji, a prisvojila ga Gornja
Dobrinja, veli Krsta Simonović.
U školsku salu pristižu nastavnice i učiteljice Svetlana Ilić, Branka
Veselinović, Radmila Šljokić, Lela Tešić, Ratomirka Subotić, nastavnica
u penziji, jedina koja je poznavala Mišu. Dušan Obradović, Rade
|
|
|
Teodor Krsmanović Tejo
|
 |
Riboškić i Sanja Jovičić iz Istraživačko-izdavačkog centra pri DS-u nova
su lica koja upoznajem i sa kojima je odnedavno Republika počela da sarađuje
na projektima kulture.
Došli su i meštani i đaci iz sve tri Dobrinje, Loreta i Tabanovića, gornjeg
dela Papratišta i iz Male Ježevice. Mišina geografija detinjstva su ta sela.
Meštani pričaju kako je njihov pesnik išao u ovu školu u dve njene zgrade,
staru i novu. Direktor Mićović zahvaljuje na poklonu koji se sastoji od
dva kompjutera i štampača, koje je u ime "Informatike" uručila
Jelena Milićević. "Informatika", saizdavač Mišinih dela, na ovaj
način ostvaruje svoju godišnju akciju tokom koje đacima poklanja računare.
Posle tradicionalnog posluženja rakijom i objašnjenja Nebojše Popova da
smo došli "da donesemo Mišine darove verujući da će oni podstaći nove
darovite ljude", prikazan je film sa promocije Mišinih dela u Republici.
Meštani su imali priliku da čuju Mišin glas i pročitaju njegove dve poruke:
"Sve mogu da zamislim, samo prestanak misli ne mogu da zamislim"
i "Srbi su još nespremni
za katarzični ugođaj. Prvo se sa očiju mora ukloniti nacionalistička
katarakta, tek potom na redu je katarza". Ljubivoje i Anđelka
Tadić govorili su Mišine stihove i tekstove, pored ostalih "Ko
je ubio Milana Milišića" i "Jadi srpske duše". Neobičnost
prizora na filmu, stihova i rečenica, pojmova i poruka izazvala
je muk i neku vrstu zamišljenosti publike. Uostalom, taj prizor
na istovetan način ponoviće se i u Požegi, Čajetini i Užicu.
"Bio je nežan i tanan"
Predsednik mesne zajednice Krsta Simonović se nelagodno meškoljio,
ali je dostojanstveno i domaćinski izdržao našu posetu. Onda su
se meštanima obratili gosti. Pesnik Ljubivoje Ršumović seća se poznanstva
dugog pola veka. Miša je voleo da posećuje književne večeri, a mi,
stariji, vodili smo ga u Čačak kao maskotu, kaže Ršumović. Bio je
nežan i tanan, zvali smo ga Amigo. S
|
|
 |
 |
Teodor Krsmanović Tejo, zidar, seća se Miše Stanisavljevića:
bio je tri godine mlađi od mene. Njegova porodica
imala je težak život. Petoro dece, svi slabo odeveni.
Otac je radio sve da ih održi. Šezdesetih godina
svi su otišli za Beograd. Mišu dugo nisam video.
Bio je povučen i umiljat u društvu, dobar dečak.
Publika se razišla u tišini, Miša im je odškrinuo
vrata iza kojih su se krila teška i neprijatna pitanja.
Naš domaćin Krsta Simović odveo nas je do Mišine
rodne kuće, koju je nedavno obnovio njegov brat.
Niko tu ne živi, o čemu svedoči teški, zarđali katanac
na kapiji. Posetili smo i crkvu u Gornjoj Dobrinji,
sagrađenu 1822. godine, čiji je ktitor Miloš Obrenović.
Do crkve je spomenik Milošu i čardak koji je podigao
na izvoru dveju voda. Svu tu lepotu, skrivenu takođe,
pokazuje nam sveštenik Duško Jovanović. Ističe da
se školovao u Karlovcima, što je bio i odgovor na
našu upitanost otkud pominje Dositeja Obradovića
i toleranciju. Podatak da su selo, crkva i prota
imali biblioteke osamdeset godina pre osnivanja
Karlovačke gimnazije i da su sve te knjige spaljene
posle Drugog svetskog rata vratio je u misli predstavu
o paklu u toj rajskoj dolini punoj spomenika srpske
kulture i istorije. |
 |
|
|
|
ove razdaljine od pola veka razaznajem njegovu mudrost. Sreo sam ga 93.
godine, preplanulog, grubih dlanova, ličio je na šljakatora. Pitao sam ga
"ideš sa zemlje", a on će "ne, nego iz zemlje".
Novinarka Vesna Bjelić rekla je da je Miša Stanisavljević bio najveća odbrana
novinara. Sve nas je oslobodio krivice, bio je hrabriji, slobodniji, bio
je moralan, strog prema sebi i drugima. Podsetila je da je još 1990. Miloševiću
uputio otvoreno pismo "Abdicirajte zarad dobra ove zemlje", a
godinu dana kasnije javno pitao "Ko je ubio Milana Milišića",
pesnika koji je stradao prilikom bombardovanja Dubrovnika. Pišući deset
godina svoju kolumnu 'Umor u glavi, Stanisavljević, uz karikaturistu Koraksa,
daje pravu sliku Srbije, rekla je Vesna Bjelić.
Dušan Obradović iz Istraživačko-izdavačkog centra pri DS svrstao je Miodraga
Stanisavljevića među najveće srpske umove kao što su Dositej Obradović i
Boža Grujović i najavio da će se 200. godišnjica rođenja čoveka koji je
pisao o slobodi i ustavu već na početku Prvog srpskog ustanka obeležiti
iduće godine u Brankovini.
Požega
U Požegi prizor dostojan velegrada. Gradska galerija u punom sjaju, u toku
je izložba slika. S radija dopire prijatna muzika "Bitlsa". U
izlogu plakat koji najavljuje temu promocije, i više brojeva Republike.
Požega ima sreću što bibliotekom i galerijom rukovodi jedan od naših najboljih
pesnika, Dragan Jovanović Danilov. Ovaj nadasve obrazovan i
kulturan čovek poštovalac je dela Miodraga Stanisavljevića. Za
Mišu kaže da je redak stvaralac koji "ore više brazda".
Na kraju kraćeg uvoda u kojem podseća na drame, poeziju i esejistiku,
"Vasilisu prekrasnu" koja je beležila mnoga detinjstva,
Danilov zaključuje da "posle Danila Kiša nismo imali tako britkog
polemičara".
Nebojša Popov je podsetio da je Miša umro u materijalnom siromaštvu,
ali da ga ono nije potresalo. Miša je bio pogođen duhovnom bedom
u okruženju, skrnavljenjem jezika koji je jezgro nacionalne kulture.
Na prvi
|
|
|
Dragan Jovanović Danilov
|
 |
pogled reklo bi se da je veoma strog prema Srbima i srpskoj kulturi, čak
da je prema njima lišen toplih emocija. Naprotiv, rekao je Popov, Stanisavljevića
je do očajanja dovodila duhovna beda koja sve uništava. Zato je potrebno
revalorizovati srpsku kulturu u drugačijem ključu od onih koji kažu da jedini
vole Srbe.
Popov je podsetio da smo još u dugom, 200-godišnjem pokušaju da napravimo
državu i da još nismo dospeli do "ispita zrelosti" i normalne
države. Stanisavljević je ličnost koja podstiče na razmišljanje o poslu
koji nije dovršen, zaključio je Popov. Dušan Obradović je pomenuo detalj
da se o Konstantinovićevoj Filozofiji palanke
prošle godine
|
|
raspravljalo u Sarajevu, ali ne i u Srbiji. Dela
Miodraga Stanisavljevića, koji se takođe prećutkuje, prilika su
za stvaranje nove kulturne klime i dinamike.
Mišin izbor
Miša je bio prijatelj svima nama, branio nas je krikom i žaokom,
rekla je profesorka književnosti Nada Jelić. Miša je bio postojan
u ljubavi, u prijateljstvu, u veri, znao je da ceni slobodu i obraduje
nas svojim delom. Ali mi mu se baš nismo odužili, a ovaj
|
Dušan Obradović
|
 |
razgovor u Požegi samo je mali dar velikom pesniku. Profesorka Jelić je
potom rekla da su devedesete godine bile godine pustoši i ugrožavanja slobode,
da je na delu bila filozofija nemoći. Miša je bio hrabar i bilo ga je teško
ućutkati, a zaćutao je onda kada je on to hteo. Miša, individualac, hteo
je da rečju opomene i ukaže na moralno slepilo. Podsetivši da je u Šekspirovim
dramama slepilo očeva glavni motiv, i da zbog slepila očeva stradaju deca,
Nada Jelić je rekla da nismo iščitali Šekspira, da nismo iščitali ni sopstvene
živote, a Miša Stanisavljević je uspeo i jedno i drugo. U bezizlazu 90-ih
bilo je mesta za izbor, ali je malo ko izabrao kao Miša. Izabrao je teži
put i ostao na visini.
Čvrste moralne poruke i osećajnost
Pisac Milenko Pajić je ocenio da je Miodrag Stanisavljević, uz još nekoliko
pisaca njegove generacije, stasao na iskustvu evropske poezije i da je njihov
snažan talenat umeo da
izjednači pevanje i mišljenje. Rekao je
da su znalci Stanisavljevićeve poezije njegove stihove citirali kao
primere izuzetne duhovitosti i specifičnog humora. Kod Miše je nemoguć
bilo kakav veliki gest, visok napon, prevelik ushit. On je imao utišanost,
pesničku disciplinu, istančanost jezika, prefinjenost i uzdržanu osećajnost.
Pajić je naročito istakao drame za decu. Njegove drame za decu inspirisane
su domaćom i svetskom baštinom. Smatrao je da deci treba pružiti samo
najbolje, da ona zaslužuju najveću pažnju, da treba da im se |
|
|
Nada Jelić
|
 |
upute najčvršće moralne poruke. Mnogi pisci, rekao je Pajić, smatrali su
da je dovoljno šegačiti se, a literatura za decu bila je sterilna. Tek je
Stanisavljević svojim dramskim bajkama za decu mogao da se meri sa najboljim
delima tog žanra u svetskoj književnosti. Ta dela pisana su zanosnim jezikom
i vođena su visokim umetničkim ambicijama. On nije deci podmetao kukavičje
jaje ili bilo šta iza čega ne stoji svim srcem. Pajić je potom istakao da
se Stanisavljevićevi novinarski tekstovi mogu čitati kao filozofske rasprave,
satire, kao dnevnik propadanja. On je primer angažmana slobodnog mislioca
u vremenima kada je ćutati bilo zločin. Umesto svih nas rekao je istorijsko
"ne" - ja nisam sa vama, ili ono sudbinsko "da - ja sam protiv
vas". To je bila dužnost srpskih
|
|
intelektualaca, ali je većina ostala nema i zato
naša agonija traje tako dugo. Ljudi ga nisu čuli. On je vratio sve
svoje dugove, a mi smo tek počeli da vraćamo ono čime nas je neštedimice
zadužio, zaključio je Milenko Pajić.
Dar estetskog upravljanja apsurdom
Dragan Jovanović Danilov naglasio je da je Miodrag Stanisavljević
svoje delo gradio na ironiji iza koje stoji
|
Milenko Pajić
|
 |
misao o sopstvenoj nedovoljnosti. Zato je ono o čemu je pisao pogađalo najviše
njega samog. Analizirajući Stanisavljevićevu poeziju, Jovanović je rekao
da se u prvoj fazi Miša bavi jezikom i da ta poezija predstavlja otelotvorenje
Platonovog nauka "sećati se iznutra", odnosno sećati se u jeziku.
Miša je uspeo da se ostvari u strašnom ispitu, a to je jezik, rekao je Jovanović
i dodao da pesnik koji koristi stare reči može da bude savladan od tog jezika
i da mu pesme budu ne osobene nego osobenjačke. Miša je, međutim, ostvario
ravnotežu, "uspeo je da očisti stari novčić i da on zasija u punom
sjaju".
O novijoj poeziji Miše Stanisavljevića Jovanović je rekao da je usmerena
na razobličavanje jedne istorijske šizofrenije i da je ispoljio dar koji
drugi nemaju, a to je dar estetskog upravljanja apsurdom. Reč je o ironiji
koja nije hinjena ali, nažalost, ta poezija nije
dovoljno valorizovana u našoj kulturi, rekao je Jovanović. Takođe
je podsetio da izuzev Perišićeve antologije u kojoj je nekoliko
Stanisavljevićevih pesama, kasniji antologičari zaobilaze Mišinu
poeziju.
Podsećajući na Konstantinovićevu Filozofiju
palanke u kojoj autor kaže da pisac piše ono što živi, Jovanović
konstatuje da je Miša "obrađivao vlastiti vrt, da je imao hrabrosti
da u duhovnoj 'epidemijskoj klimi' ostane svoj, endeman, autentična
pojava srpske književnosti, pisac sa margine. Fascinantna je njegova
doslednost
|
|
 |
 |
Govoreći o Totalnoj
dramaturgiji, Jovanović je rekao da je takvu
knjigu, sa toliko raznorodnih fenomena, "mogao
da napiše samo pesnik hajdegerovski osetljiv na
biće, i to mu je omogućilo da sagleda 'bolest srpske
duše'. Neću pogrešiti ako Stanisavljevića nazovem
nekom vrstom antropologa u polemičko-satiričkom
okviru". Jovanović je rekao da je naslov Totalna
dramaturgija, koji je Miša smislio fantastičan
i da kolumne koje je objavljivao u tom okviru nisu
pisane sa kombinatoričkim predumišljajem. Citirajući
Cvetajevu, Jovanović je rekao da Stanisavljević
nije bio "sačekivač" nego pretkazivač. |
 |
|
|
|
margini, to bežanje od moći", rekao je Jovanović citirajući Stanisavljevićevu
devizu "neka se hiljadu zastava vije, nijedna moja nije". Jovanović
je izrazio nadu da će dela Miše Stanisavljevića preživeti eroziju vremena
i da će se posebno Novi ritmovi, "Vođa",
"Vasilisa prekrasna" i ubitačni eseji ispostaviti kao trajna vrednost
srpske kulture.
Na promociji u Požegi govorili su i Dušan Obradović, Vesna Bjelić, Ljubivoje
Ršumović, stihove su čitali glumci Anđelka i Ljubivoje Tadić.
Čajetina
Posle noćenja na Zlatiboru sa malo borova, u hotelu "Palisad",
čija je memljivost i
ofucanost u velikom kontrastu sa ljubaznošću
osoblja, odlazimo na ručak u obližnji, skoro luksuzni Studentski stacionar,
hotel sa četiri zvezdice. Domaćini ručka su Snežana Đunić, direktorka
Gradske biblioteke "Ljubiša R. Đunić" u Čajetini i Dragoljub
Novaković, bibliotekar. Snežana danas rukovodi ustanovom koju je osnovao
njen deda i koja sada nosi njegovo ime. Biblioteka u Čajetini je nešto
najljupkije i najčistije što sam do sada videla. Staro, potpuno obnovljeno
zdanje odiše redom i kulturom. Biblioteka ima 50 hiljada |
|
|
Snežana Đunić
|
 |
knjiga. Ispred zgrade je oglasna tabla u planinskom stilu, na njoj plakat
sa Mišinim likom i obaveštenje o promociji. Pred dvadesetak slušalaca i
lokalnom TV ekipom najpre govori Snežana Đunić. Pominje da je Miodrag Stanisavljević
bio prvi magistrant na Fakultetu dramskih umetnosti i da je njegov magistarski
rad "Epika i drama" postao udžbenik, da je kao politički nepodoban
izbačen iz RTS-a, da mu je pepeo razvejan u Vrtu sećanja, gde počiva njegova
supruga koju je nežno voleo. Mlada direktorka ističe Mišinu crtu da je umeo
da sluša pažljivo, da je govorio tiho, gotovo stidljivo. Citira Mišine stihove
o usamljenosti ("umirem kao šugavi pas"). Potencirajući tu usamljeničku
stranu Mišine
lirike, Snežana Đunić na kraju kaže: "Govorimo o tihom i usamljenom
čoveku".
Nebojša Popov se publici obratio dvema "zlatiborskim poukama"
o knjigama. Prvo je podsetio na tradiciju ovog kraja da učitelji,
"školci" i prosvećeni seljani nose knjige od sela do zaselaka
stvarajući čitalačke krugove, iz kojih su kasnije nastajale biblioteke.
Druga pouka odnosila se na sudbinu knjige Živojina Pavlovića, iz
užičkog kraja, koji je 1940. objavio jednu od prvih znalačkih i
kritičkih knjiga o Staljinu, pod nazivom Bilans
sovjetskog termidora, a odnosila
|
|
 |
 |
Dušan Obradović je podsetio na potpuno različite
sudbine pesnika koje je pomenuo Radibratović. "Dok
su se neki vozili skupim kolima, Miša je teško živeo
i na Bulevaru revolucije prodavao knjige, a njega
se ne bi postideli ni Dositej, ni Sterija, ni Domanović."
Luka Stanisavljević, Mišin sin, koji se našoj grupi
pridružio nešto kasnije, preporučio je čitaocima
da upoznavanje s ovim autorom počnu "Manifestom
istraživačkog programa Spirala" iz 1981. godine
i tekstovima za decu u kojima se vidi građanski
Miša Stanisavljević koga ćemo kasnije prepoznati
u tekstovima u listu Republika. |
 |
|
|
|
se na Staljinove zločine. Knjiga je odmah zabranjena, autor je progonjen
po vrletima kao zver, da bi ga pripadnici iste komunističke partije kojoj
je i sam pripadao surovo ubili u užičkom zatvoru. O knjizi se dugo ništa
nije znalo, a pojavila se u jednom primerku zahvaljujući dedi sadašnje direktorke
biblioteke. Knjiga je dospela u ruke profesoru čajetinske srednje škole
Slobodanu Gavriloviću, koji je nakon istraživanja objavio dve knjige tekstova
Živojina Pavlovića i dve knjige o Pavloviću.
Drugi primerak Bilansa sovjetskog termidora
pojavio se posle Drugog svetskog rata u Pirotu, ali se vlasnik nije usudio
da potraži izdavača. Uprkos tragičnoj Pavlovićevoj sudbini sećanje na autora
je obnovljeno zahvaljujući jednom beogradskom prosvetitelju, Mići Doktoru,
koji je tu knjigu fotokopirao i delio. Ali, rekao je Popov, ostao je problem
delotvornosti kritičke misli kada se ona iščupa iz konteksta i pojavi posle
više decenija. Da se taj rizik ne bi ponovio mi smo požurili da izdamo dela
Miše Stanisavljevića godinu dana posle njegove smrti, verujući da knjige,
ako se na vreme objave, mogu imati neposrednije dejstvo svojim kritičkim
i analitičkim prodorima. Potom je Anđelka Tadić pročitala nekoliko pesama
i tekstova Miše Stanisavljevića, među kojima i pesmu o Živojinu Pavloviću
"Na Zlatiboru 1941."
O sećanju na Miodraga Stanisavljevića govorio je Milosav Radibratović, učitelj
u penziji. Radibratović je Mišu znao sa sastanaka literarnih družina. "Miša
je išao u gimnaziju, a ja u učiteljsku školu. Obe su škole smatrane elitnim
i značajnu pažnju posvećivale su literarnom stvaralaštvu učenika. Između
gimnazije i učiteljske škole postojalo je prikriveno rivalstvo, naročito
u sportu i literaturi. I dok su u košarci i rukometu snage bile izjednačene,
u literarnom stvaralaštvu uspešniji su bili gimnazijalci. Prava je retkost
u Užicu, a i drugde, da jedna srednja škola za samo nekoliko godina da tako
značajne pisce kao što su Ljubivoje Ršumović, Milovan Vitezović, Miodrag
Stanisavljević i Radomir Andrić. Oni su najavili da će naša književnost
dobiti četvoricu istaknutih stvaralaca. U mome sećanju na Mišu kao srednjoškolca
najviše mi se urezalo da je bio stidljiv i neupadljiv, da je delovao nenametljivo,
iz senke." Radibratović je potom pročitao Mišine stihove "Zavojite
stepenice k njoj".
Užice
Užice u večernjim satima pulsira bilom velikog grada. Naš kombi staje ispred
zgrade opštine za koju me vezuje sećanje na posetu Saveza slobodnih gradova
toj opštini i tadašnjem predsedniku Milanu Nikitoviću, posle pobede koalicije
Zajedno na lokalnim izborima '96/97.
Veče je, a pred opštinskim zdanjem nema ni znaka da će se tu održati promocija.
Tek je
|
|
na unutrašnjim vratima, daleko od ulaza, prilepljen
plakat sa Mišinim likom. Tajnovita atmosfera pobudila je sumnju
da će iko doći na promociju. A onda, kao po dogovoru, u salu počeše
da ulaze žene, muškarci, đaci, neuništivo društvo otvorenih umova.
Učenici četvrtog razreda gimnazije kažu da su ih profesori obavestili
o promociji. Došla je i lokalna TV ekipa, kao uostalom i u svim
mestima koje smo posetili. Naš dolazak pratili su "organizacioni
problemi" koji svakako spadaju u kulturni skandal. Naime, upravnik
biblioteke nije dozvolio da
|
Milorad Marjanović
|
 |
se tu održi promocija, a direktor gimnazije odbio je da se o Mišinim knjigama
govori u gimnaziji, koju je Miša nekada pohađao. Tek, sala u Užicu obezbeđena
je zahvaljujući upravniku pozorišta Zoranu Stamatoviću, koji je bio voljan
da ustupi čak i pozorišnu salu. Ružica Marjanović,profesorka srpske književnosti
i organizatorka promocije, kaže da želi da jednu Mišinu dramu postavi na
sceni užičkog pozorišta. Poverava se da je ceo dan
iščitavala Mišine knjige i da ne može da se opusti. Ona je tipičan
slučaj upornog, građanskog duha. Pre dve godine usprotivila se dolasku
Isidore Bjelice u užičku gimnaziju i zbog toga je bila na raportu
kod direktora. Nije otpuštena, ali ni pomenuta gospođa nije dobila
priliku da se prikaže. Ali je udarac vraćen. Ako ne može Isidora
(koja propagira zločin), ne može ni Stanisavljević.
Izlazak profesora Milorada Marjanovića za govornicu potresao je
mnoge u sali. Jer, profesor Marjanović je bio Miši razredni
|
|
 |
 |
Ružici Marjanović se dogodio još jedan kuriozitet
- da u osvit petooktobarske pobune bude proglašena
nepodobnom zbog čega joj je zabranjeno da predaje
đacima. "Kada sam bila mala, moj otac, koji
je bio razredni starešina Miši Stanisavljeviću,
pričao mi je da je Miša sam pročitao onoliko knjiga
koliko svi ostali učenici gimnazije. Kada bi se
merile knjige koje je pročitao Miša i one koje su
pročitali drugi, Mišine bi bile teže, govorio mi
je otac. Takođe mi je pričao da Miša nije napravio
nikakvu karijeru, a bio je bolji od mnogih. To mi
se urezalo u sećanje." |
 |
|
|
|
starešina dve godine. Seća se kako je Miša došao u gimnaziju 1956. godine.
Bio je
posedovao. Prihvatao je sve teme iz književnosti
za razgovor i nikada nije bio nametljiv. Došao je iz škole u Srednjoj
Dobrinji koja nije mogla skoro ništa da mu pruži, a i biblioteku gimnazije
dobrim delom uništili su Nemci i Bugari. Miša je mnogo čitao, pratio
je sve što se događa u domaćoj i svetskoj literaturi. Imao je toliko
znanja da je mogao da završi dva razreda za godinu dana, ali tada
to zakon nije dozvoljavao. I njegov drugi vanserijski đak. Bio sam
iznenađen fondom knjiga koje je pročitao, znanjem koje je razredni
starešina, |
|
|
Gordana Danilović
|
 |
profesor Štulić, koji živi u Americi, i sa kojim sam razgovarao o Miši,
seća ga se kao skromnog đaka, strasnog čitaoca, odličnog matematičara. Miša
je bio jedan od retkih učenika koji su došli sa sela sa takvim poznavanjem
književnosti i takvim bogatstvom, rekao je profesor Marjanović.
Nebojša Popov je rekao da je Miša Stanisavljević ostavio svoje darove koje
su prijatelji sabrali u pet knjiga, ali da je van njih ostalo još mnogo
rukopisa. Očekivalo se da se savremenici otimaju o nekoga ko je dobio tolika
priznanja. Kada govorimo o skrivenim vrednostima srpske kulture to nije
samo trik za prodaju knjiga, rekao je Popov i nastavio: oni koji pažljivije
prate zbivanja u kulturi znaju da se i najvredniji pisci prećutkuju, da
su gotovo poništeni.
mestu - igra sa žanrom, jezikom, ironična poenta, blistave metafore. Profesorka
Davidović je rekla da je "Carev zatočnik" paradigma vremena u
kojem živimo, "jer šta vredi što igraš
|
|
po pravilima kad uvek dođe neki šarmantni Jovan
da ti otme princezu, a ti se vratiš u svoje selo srećan što ti nisu
oteli i ono malo što si imao". Govoreći o "užasu nad pomrčinom
prećutkivanja koje proždire ovog istinski darovitog pisca"
Gordana Danilović se setila prvog pozorišnog festivala na kojem
je predstava "Carev zatočnik" po tekstu Miše Stanisavljevića
dobila specijalnu nagradu, a u novinama skoro da nije bilo ni reči
o autoru teksta. A tekst je postavio izuzetno aktuelna pitanja,
i to u vreme izbornih krađa, odnosno sme li car da bude car i kad
je
|
Luka Stanisavljević
|
 |
uhvaćen u laži.
Luka Stanisavljević, sin Miodraga Stanisavljevića, obratio se prisutnima
uspomenama na detinjstvo i reči koje je zapamtio slušajući oca. Tako ga
za Užice vezuje Mišina kovanica
"mrz užički", a za Srednju Dobrinju - sunčano mesto koje
je Miša voleo zbog toplote i u kojem je skupljao pečurke. Koju god
njegovu knjigu uzeli videćete taj lokalni duh, rekao je Luka Stanisavljević.
Beograd
Krug se, bar privremeno, zatvorio u Beogradu, 10. oktobra, kada su
u Centru za kulturnu dekontaminaciju promovisane knjige Miše Stanisavljevića.
Film koji je prikazan malobrojnim posetiocima bio je, uz prikaz prve
promocije u Beogradu
|
|
 |
 |
Prelazi se preko mnogih pitanja, kao što se prelazi
preko dela Miodraga Stanisavljevića. Moja generacija
misli da je Kiš sa Časom
anatomije izvojevao veliku pobedu u literaturi,
ali i u politici. Sada vidimo da je to bilo samo
prvo poluvreme. Kiš je bar osporavan, s njim se
ulazilo u polemiku, dakle priznalo mu se pravo postojanja,
a Miši se ni to pravo ne priznaje, on se jednostavno
prećutkuje, rekla je Gordana Danilović dodajući
da je Miša podseća na Bulgakovljevog "Majstora"
koji piše svoju priču zato što mora da je napiše,
a ne zato da bi je neko pročitao. Koliko god neko
bio prećutkivan ne može biti da ga nigde i nikad
nema. |
 |
|
|
|
(19. septembra), obogaćen scenama sa promocija u Srednoj Dobrinji, Požegi,
Čajetini i Užicu.
U Beogradu su o Mišinim knjigama govorili Borka Pavićević, dramaturg, Ratko
Božović, profesor, Zlatko Paković, kritičar, i Nebojša Popov, glavni i odgovorni
urednik Republike. Borka Pavićević je putovanje
po kraju iz kojeg potiče Miša Stanisavljević nazvala pedagoškim karavanom.
To što se završio u CZKD-u podsetilo ju je na vreme kada je
upravo na tom mestu odata pošta Milanu
Milišiću, pesniku koji je ubijen prilikom bombardovanja Dubrovnika,
i kada je uoči bombardovanja NATO-a u istom prostoru igran Herman
Broh, koji je rekao da će nemačka naći spas ako u svom narodu pronađe
antifašiste, i to one koji su bili protiv istrebljenja Jevreja. Gde
su nacisti, pitao je Broh, kao i Miša koji ga citira pola veka kasnije.
Miša je nametnuo osećanje krivice i stida, bio je suma neverovatne
hrabrosti. I ako postoji neko ko nije napravio nikakav kompromis,
to je bio Miša |
|
|
U Centru za kulturnu dekontaminaciju
|
 |
Stanisavljević. "Uvek se moramo vraćati Miši za naše uspavane duše",
podsetila je Borka Pavićević na reči Predraga Čudića. Nema pojave koju nije
video. Mišino pesništvo i politički stavovi u kojima opisuje "filozofiju
gadaluka" i "filozofiju rupčage" vrlo dobro korespondiraju
sa slikarstvom Leonida Šejke. Borka Pavićević je naglasila još jednu Mišinu
crtu rečima: nije se ničim izdvojio. Toliko delati, a nemati sujete, to
zaslužuje svako poštovanje.
Borka Pavićević je zahvalila Republici što
je promociju održala upravo u CZKD-u i predložila da se u Mišinu čast organizuje
akademija na kojoj bi se govorili njegovi tekstovi "da bi se obuhvatio
deo istine".
Izazov za novo vrednovanje
Ratko Božović je pohvalio izdavanje sabranih dela i rekao da je za poštovanje
postojanje sredina koje su uljuđene i koje neće da zaborave. Božović je
naglasio da Stanisavljević nije adekvatno vrednovan i da su sabrana dela
izazov za prevrednovanje i nezaborav. Zadržavši se duže na Totalnoj
dramaturgiji, za koju je predgovor napisao Nebojša Popov, Božović
je ocenio da je Miša pisao tako "da je iz ironijske iskošenosti pročitana
naša desetogodišnja drama". Miša
je pisao o ličnostima koje smo mi shvatali ozbiljno, i otuda značaj
humora i ironije. U duhovnoj i ironijskoj nadmoći Miše Stanisavljevića
osećao sam radost čitanja, mada je paleta sumorna. Miša ništa nije
zaboravio, naročito ne ono bitno. On se bavio ontologijom bitnog,
terao je čitaoca u samoodređenost. Zato će kritička gerila kao što
je Republika biti posebno pročitana.
Nisam uzalud proveo dva dana čitajući Mišine knjige. One su me vratile
razmišljanju o onome šta smo činili |
|
|
Zlatko Paković
|
 |
sebi i drugima. U svakom slučaju, posle čitanja tih knjiga izaći ćete probuđeniji,
rekao je Ratko Božović.
Nebojša Popov je govorio o nekim teškoćama vezanim za izdavanje knjiga,
koje se u prvom redu tiču sumnji i pretpostavki da neka dela postoje, ali
se ne zna gde su. To je slučaj sa dramom o Mustafi Golubiću, koja nije pronađena.
Mnogi tekstovi su izostali, ali ono što je objavljeno dovoljno je da predstavi
ovog retko darovitog pisca, rekao je Popov. On je potom otvorio pitanje
angažmana i umetnosti. Mišina umetnička dela dobila su priznanje u trenutku
nastajanja, ali angažman nailazi na "rezove" i tumačenja koja
mogu baciti senku na njegovu umetnost. Popov je izrazio nadu da ta senka
nije duga i da će se nesumnjive vrednosti same odbraniti.
Stanisavljević nije ni prvi ni poslednji pisac o kome se u različitim vremenima
različito govorilo. Postoje vremena u kojima je pisac zaboravljen i negativno
ocenjivan da bi se u nekom drugom vremenu njegova dela pojavila u punom
sjaju. Popov je tim povodom pomenuo Steriju čije je delo Rodoljupci
zablistalo među njegovim celokupnim delima objavljenim za pedesetogodišnjicu
i stogodišnjicu smrti, ali je izostalo iz knjige koja je objavljena u čast
stopedesetogodišnjice Sterijinog rođenja.
Miša nije ostavio zagonetnom vrstu svog angažmana, nije se služio mimikrijom
i
ezopovskim jezikom, ali nije bio brutalan i vulgaran. Oni o kojima
je pisao ne zaslužuju otmenost kazivanja, ali Miša je imao integritet
i moralnu disciplinu i nije prelazio crtu koju je sam odredio. Popov
se upitao kako bi izgledao nastavak Totalne
dramaturgije danas i da li bi Mišin mozak izdržao trivijalnosti
kao što su ostavke ili obaveštenja o ostavkama, da li je pala vlada,
može li se ostavka oročavati, da ne pričamo o drskosti da se državljani
primoravaju da testiraju svoje emocije i proveravaju koliko one
odgovaraju emocijama vrhuške, odnosno koliko je kome Kosmet u srcu.
Popov je posebno ukazao na
|
|
 |
 |
Miša je otvarao pitanje otkud polovičnost i nedostatak
istrajnosti i nejasne vizije šta ljudi žele kada
se bore za slobodu, zašto paktiraju sa vlastima
i zašto se promene kad dođu na vlast. Odgovori na
ta pitanja značajnija su za našu egzistenciju od
totalne dramaturgije vlasti i žudnje za neograničenom
vlašću. Koliko će vlast biti neograničena zavisi
od građana. Nedosezanje slobode ima široku skalu.
Poslednjih 15 godina namnožili su se akteri - ličnosti,
stranke, NVO. Da li među njima postoji konkurencija
i šta je to što ograničava viziju budućnosti u slobodi,
upitao je Popov dodavši da Miši Stanisavljeviću
treba zahvaliti što podstiče na autorefleksiju te
da će ona zameniti kukanje zbog onog šta nam vlast
radi. |
 |
|
|
|
zanimljivost Totalne dramaturgije sa stanovišta
osvajanja slobode.
Govoreći o utiscima sa putovanja užičkim krajem, Popov je rekao: Sreli smo
ljude koji čitaju i razmišljaju, koji su pribrani moralno i intelektualno
i koji ne očajavaju čak ni zato što su usamljeni.
 |
|
Olivija Rusovac |
|