Konsenzus i mediji
|
Ova zemlja je postala partijska
pijaca, sve se rešava u odnosu na ono koja kvota kome pripada, o
tome se otvoreno govori, budale se čak i hvale time.
|
|
Biljana Srbljanović
|
 |
Mediji se povremeno precenjuju ili potcenjuju. O njima se govori kao o "sedmoj
sili" ili "četvrtoj vlasti", a i da su oni sredstvo u tuđim
rukama kao deo ideološko-propagandnog aparata centara moći.
Umesto paušalnih procena uloge medija, rekao bih nešto o zbivanjima u medijima
u sadašnjem trenutku Srbije, usred "referendumske groznice" o
novom ustavu.
O potrebi donošenja novog ustava Srbije, kojim bi se raskinulo s režimom
Slobodana Miloševića, pre izbora 2000. postignut je svojevrsni konsenzus
unutar pokreta za demokratske promene. A nakon pobede, donošenje ustava
je godinama odlagano da bi u noći između 29. i 30. septembra bilo objavljeno
da je Skupština izglasala novi ustav, bezmalo jednoglasno i da će usvojen
tekst biti upućen na referendum 28/29. oktobra. U međuvremenu, ubijen je
premijer Đinđić, dešavale su se promene u raznim smerovima, nekadašnji konsenzus
se rastočio i većina birača apstinira od izbora. Srbija se našla "na
ledini", sve bivše jugoslovenske republike krenule su svojim putevima,
a otvoreno je i pitanje o statusu Kosova. U takvim okolnostima vlast i opozicija,
u stvari vrhovi stranaka vladajućeg bloka i opozicionih stranaka postigli
su dogovor da okosnicu ustava čini stav u preambuli da je Kosmet "sastavni
deo teritorije Srbije". Sve ostalo je u senci tog stava. A šta je to
"sve ostalo"?
Postoje bitne teme koje su godinama u javnom opticaju, a o kojima nije postignut
bazični konsenzus koji se smatra temeljem političke zajednice. Pre svega,
masovno ubijanje u
minulim ratovima i retko viđeni zločini
ugrozili su sâmo pravo na život, bez kojeg su sva druga ljudska prava
lišena realnog oslonca. Bez konsenzusa da se ne sme nekažnjeno ubijati,
i da zločini moraju biti sankcionisani, nemoguće je utemeljiti državu
kao civilizacijsku ustanovu. Takav konsenzus podrazumeva kritički
odnos prema prošlosti i saglasnost o neophodnosti da se savlada ono
što je u njoj rđavo i zlo. Zatim, pljačka privatne i javne imovine,
naročito tokom ratnih godina, nameće neophodnost konsenzusa o zaštiti
svojine, privatne i javne, kao pouzdane osnove obnove razorene strukture
društva, kao i sankcionisanje pljačke. Haotična zbivanja u raznim
smerovima ne mogu se obuzdati bez jasnog i prihvaćenog cilja promena
i strategije razvoja privrede, kulture, društva i države. Razaranje
institucija i procedura lišilo je vlast neophodnih okvira i javne
kontrole, pa je i o tome neophodan konsenzus. Najzad, masovna ubijanja,
raseljavanja, lišavanja zaposlenja, proizvela su masu "suvišnih
ljudi", nasilno svedenih na borbu za puko preživljavanje, što
otvara pitanje o smislu pojedinačnog i kolektivnog života, o realnim
vizijama pojedinačne i zajedničke budućnosti.
Bez konsenzusa o sankcionisanju masovnog i okrutnog kršenja prava
na život zvuči cinično norma "ljudski život je neprikosnoven",
zapisana u novom ustavu. A kada konsenzusa nema nastaje beskrajno
natezanje oko toga da li je zločina uopšte i bilo, i oko hapšenja
i suđenja za zločine; sve se svodi na saradnju s Haškim tribunalom,
|
|
|
Albrecht Dürer, Paumgartner
Altar - right wing, c. 1503.
|
 |
kao da je posredi isključivo spoljni pritisak radi sankcionisanja zločina.
Izostanak ovog konsenzusa otvara prostor za ponavljanje zločina i za nadgornjavanje
o tome da li su počinioci zločina heroji ili zločinci. Bez konsenzusa o
sankcionisanju pljačke privatne i javne imovine ostaje širok prostor za
sticanje bogatstva jednih i siromašenje drugih. Bez konsenzusa o sankcionisanju
pljačke, osim tolerisanja nepravde, razgoreva se uzajamno nepoverenje. Bez
minimalnog uzajamnog poverenja u bazične institucije svojine nije mogućno
zasnovati realan i stabilan, nikako i idealan, oslonac ekonomskih i socijalnih
promena. Zamena jedne partijske svojine pluralizmom partijskih svojina podloga
je za nastajanje antimoderne staleške strukture društva, što podstiče govor
o "refeudalizaciji", kao i za zamah antiparlamentarne, korporativne
organizacije vlasti. Vladajuće shvatanje pluralizma kao legalnog, čak i
legitimnog stihijnog bujanja svih mogućih ideja i ideologija, pa i onih
koje su se osvedočile kao antipluralističke (fašizam, nacizam i staljinizam),
razjeda vrednosno tkivo nacionalne kulture i blokira razvoj pluralizma racionalnih
i humanih vizija lične i kolektivne budućnosti.
U delu javnosti o svim temama se već dugo raspravlja i naprosto se nude
teme za konsenzus. Ali taj deo javnosti je marginalizovan, ignorisan i,
napokon, načinom donošenja ovog ustava, suspendovan.
Izbegavanje bazičnog konsenzusa o bitnim pretpostavkama modernog društva
i države nije plod prirodne ili istorijske nužnosti, kako nam to proizvođači
javnog mnenja nameću, nekada u ime "klasnog" a odnedavno "nacionalnog
interesa". Zajedničko im je poricanje autonomije javnosti i njeno suzbijanje.
Do slobode mišljenja i javnog izražavanja držali su ne samo usamljeni i
odvažni pojedinci, i u vreme Tita i Miloševića, kada je vlast bila mnogo
moćnija od sadašnje. Kritike ratne ideologije i politike bilo je i kada
su se ratovi zahuktavali i dok su trajali, uprkos nesumnjivim rizicima.
I, opet, nije reč samo o izolovanim pojedincima i "grupicama",
nego je pod sve jačim pritiscima režima, naročito kada je preko hiljadu
ljudi izbačeno s RTS-a, kao "nepodobnih" za ratnu propagandu,
započelo stvaranje NUNS-a, a nastajali su različiti oblici solidarnosti
u borbi za autonomiju javnosti i slobodno delovanje novinara i medija. Takvo
delovanje svakako je pridonelo nastajanju i jačanju pokreta za demokratske
promene. Vrhunac tog procesa bio je u septembru i oktobru 2000. Pod pritiskom
ondašnjeg režima došlo je do izvesnog konsenzusa između slobodoumnih i kritički
orijentisanih intelektualaca, računajući tu i novinare, koji je bio osnova
i za nastajanje solidarnosti u otporu jednom opakom režimu i težnji da se
u budućem, demokratskom poretku stvore normativne i institucionalne garancije
za autonomiju javnosti, punu slobodu medija i medijski pluralizam.
Posle 2000. počinje da hlapi pomenuti konsenzus. Legitimne razlike u poimanju
uloge medija i novinarske profesije prerastaju u konkurentske pozicije,
čak antagonističke, što vodi u razlaze i sukobe. I ranija podrška međunarodnih
činilaca, i brojnih fondacija, biva zamenjena posredovanjem ovdašnje vlasti,
tržišta, bez spremnosti za investicije u projekte aktera u njihovom trajnijem
zalaganju za razvoj vlastite kulture kao oslonca za praktičku afirmaciju
slobode i demokratije, umesto pukog prepisivanja evropskih standarda i estradizacije
civilnog društva.
Nespremnost vlasti, naročito nakon ubistva premijera Đinđića, za bazični
konsenzus o zaštiti prava na život i sankcionisanju zločina, o sankcionisanju
pljačke i zaštiti privatne i javne svojine, o strategiji razvoja privrede,
kulture, društva i države, sve to pogoduje rastakanju kriterijuma kritičkog
odnosa prema ranijoj, sadašnjoj i svakoj vlasti. Promociji gesla "sve
je dopušteno" najviše doprinose oni političari koji su pretvorili parlament
u "buvljak" trgovine mandatima i nadmeću se u banalnom i brutalnom
žargonu. Kada vlast postane cilj nad ciljevima i kada je podređena isključivo
ličnom i stranačkom probitku, prosperitetu i demokratiji loše se piše. Ako
tome dodamo i nestajanje načelne razlike između vlasti i opozicije, onda
su dovedeni u pitanje i sami začeci parlamentarizma. Taj trend je verovatno
najplastičnije opisao sve popularniji ministar Velimir Ilić kada je rekao
da u nas u stvari i nema opozicije, jer sve stranke povezuju razne "šeme"
pomoću kojih se ostvaruju stranački interesi. Najbolji primer je postizanje
dogovora među vrhovima stranaka o novom ustavu, bez konsultovanja i vlastitih
stranaka i poslanika, a da i ne pominjemo ignorisanje javnosti. Takav dogovor
opominje na principijelnu razliku između konsenzusa koji podrazumeva izražavanje
svesti raznih aktera i slobodnu komunikaciju među njima, uz bitnu ulogu
medija preko autonomne javnosti.
Suočavamo se sa zbrkom u poimanju pluralizma i konsenzusa. Legitimno načelo
objektivnog odnosa prema raznim izvorima informacija i različitim akterima
pada u senku "ekvidistance" prema svim idejama, ideologijama i
akterima, recimo Đinđiću i Šešelju. Gubi se svest o razlici između liberalnih
i totalitarnih ideja i ideologija. Kada izostaju pouzdana merila analitičkog
i kritičkog mišljenja, protagonisti totalitarnih ideologija (fašizma, nacizma
i staljinizna) stiču legalitet i legitimitet, uprkos tome što te ideologije
razaraju elementarne osnove slobode i demokratije. I samo poimanje principijelne
alternative antidemokratskom poretku urušava se pod pritiskom zaokupljenosti
vlašću, sve do fascinacije "rejtingom" moćnih stranaka, političara
i biznismena, a one ideje, stranke i ličnosti koje nemaju veći rejting bivaju
ignorisane, čak omalovažavane. U takvim okolnostima novinari i mediji postaju
deo pijace o kojoj govori Biljana Srbljanović (NIN,
12. 10. 2006). Uspon "tabloida", bujanje afera i skandala, legalizuju
osiromašenje i brutalizaciju jezika, prekidaju komunikaciju, i reprodukuju
moralnu i političku kaljugu.
Usred razorene strukture društva i u odsustvu normalne države, veoma je
teško uspostaviti medijaciju između pojedinih delova društva i vlasti. Zato,
već samo nastojanje da se uspostavi autonomna javnost jeste korak ka trajnijem
oblikovanju strukture društva i normalne države. Da bi se u tom smeru nešto
postiglo nije dovoljno samo ponavljati zahteve za poštovanje evropskih standarda
i prepisivati zakone, pravila i profesionalne kodekse, nego je neophodno
istrajavati na postizanju bazičnog konsenzusa i suštinskim osnovama formiranja
i funkcionisanja moderne političke zajednice.
Potreban je i novi konsenzus među samim novinarima i medijima. Lišen iluzija
o ideološkoj i političkoj monolitnosti i usmeren ka jedinstvenom frontu
protiv neprijatelja slobode uopšte i medija posebno, novi konsenzus uslov
je opstanka i razvoja slobode novinara i medija.
 |
|
Nebojša Popov |
|