Opomene referendumske avanture
Stranke dobijaju, građani gube
Četvorica lidera stranaka nezakonito
su prigrabili ogromnu moć dajući nam svima na znanje da i ubuduće treba
računati s njihovom neograničenom samovoljom u pitanjima od najvitalnijeg
interesa za zemlju
Dragoš Ivanović
Posle dvodnevnog glasanja i mnogih dramatičnih neizvesnosti hoće li - neće
li, novi Ustav Srbije najzad je potvrđen sa minimalnom prednošću u glasovima.
Šta se sve u toku ove najnovije političke avanture ispodešavalo i ko je
i kako u svemu tome prošao to će, svakako, biti predmet istraživanja još
dugo, ali su neke stvari jasno vidljive već na prvi pogled.
Ono što se pre, za vreme i neposredno posle referenduma nesumnjivo pokazalo
jeste činjenica da su političke stranke, razume se one najvažnije, ponovo
potvrdile svoju ogromnu, neustavnu moć a da je građanin Srbije opet ostao
kratkih rukava. Nije više reč samo o već dobro poznatom zbrzavanju donošenja
Ustava na tajnovitoj noćnoj skupštinskoj sednici i o uskraćivanju prava
na javnu debatu, mada je već i samo to dovoljno pa da i u demokratskom i
u pravnom smislu osnovni akt zemlje bude unapred uverljivo diskvalifikovan.
Za vreme referendumske kampanje, a i iste večeri (29. oktobra) kada su objavljivani
preliminarni rezultati čule su se takve kontradiktorne izjave čelnika stranaka
da su građani sa zebnjom mogli da se pitaju šta su zapravo dobili s novim
Ustavom. Predsednik Republike i šef Demokratske stranke Boris Tadić više
je puta ranije ponavljao da je ovaj Ustav plod kompromisa, da će neka rešenja
kasnije morati da se menjaju, a Slobodan Gavrilović, jedan od funkcionera
njegove stranke, nazvao je predlog Ustava "gnjilim". Na drugoj
strani, predvodnik radikala Tomislav Nikolić, iste
večeri po objavljivanju prvih rezultata, optužio je Tadića da je
vodio antireferendumsku kampanju zamerajući mu da nepotrebno i neosnovano
tvrdi da ovaj Ustav predstavlja diskontinuitet sa Ustavom Slobodana
Miloševića. Konfuzija je kompletna - da li smo zaista dobili pouzdani
oslonac za demokratske promene ili samo nastavak priče iz prethodnih
"vunenih vremena"?
Ukoliko ovakve i slične dileme i dalje ostaju nerazjašnjene, nema
sumnje, bar za svakog mislećeg čoveka, sa kakvim se mi to političkim
režimom sada suočavamo. Da se ovde i posle oktobarskih događaja
2000, umesto očekivanih promena, zacarila partokratija najcrnje
vrste dobro je poznato iskustvo. Jedino što se ovom prilikom pokazalo
kao opasna novost jeste to da su četiri lidera stranaka (DSS, DS,
SRS i SPS) u svoje
|
|
|
Albrecht Dürer, -
|
 |
ruke prigrabili još veću moć nego ranije, dajući nam svima na znanje da
i ubuduće treba računati s njihovom neograničenom samovoljom u pitanjima
od najvitalnijeg interesa za društvo. To je i izazvalo neizvesnost oko valjanosti
procedure i sadržine Ustava i strahovanje da se kod nas samo ponavlja loša
tradicija. Za vreme Obrenovića, Karađorđevića, Tita i Miloševića Srbija
je imala više oktroisanih nego slobodno donetih ustava. Sada kada više nemamo
ni monarha ni autoritarnih predsednika republike, mi u liku četvorice čelnika
stranaka imamo neku vrstu samoizvikanog direktorijuma koji na svoju ruku
kroji ustavnu meru Srbiji i pokazuje neskriveni prezir prema javnosti i
demokratskoj proceduri.
Što je referendumska kampanja više odmicala sve se više otkrivalo, otvoreno
ili sofisticirano, pravo državno nasilje nad društvom. Vrhovi ove četiri
stranke, bez obzira što se same deklarišu kao nosioci suprotstavljenih političkih
filozofija, počev od demokratskih do ekstremno nacionalističkih, lako su
postigli zavidno jedinstvo u manipulacijama mnogim institucijama i organizacijama,
na čemu bi mogli da im pozavide i najozloglašeniji autoritarci i totalitarci.
Kao i u onim narodnofrontovskim vremenima posle 1945. i u periodu Miloševićeve
antibirokratske revolucije osamdesetih i devedesetih godina oni su pod svoje
skute okupili, zarad referendumskog cilja, svu silu takozvane društvene
elite: SPC, SANU, sindikate, zatim mnogobrojne pojedince privrednike, glumce,
naučnike, estradne ličnosti, glavne urednike medija (čak i nekih nezavisnih!).
Na delu je ponovo bio fenomen totalne dramaturgije, kontrolisane i usmeravane
aktivnosti najširih razmera, o čemu je svojevremeno, s toliko uspeha, u
našem listu pisao naš pokojni kolega Miodrag Stanisavljević.
Favorizovana je, s neskrivenom brutalnošću, kao najviša nacionalna vrlina
da se na referendumu glasa sa "da", dok je "ne" i uzdržavanje
od glasanja žigosano kao izdaja Srbije i Kosova. Javna diskriminacija ljudi
podignuta je na stepen državne i nacionalne politike, čime je potpuno dezavuisan
duh slobodnog izjašavanja, koji je oduvek krasio instituciju narodnog referenduma.
Najistaknutiji ljudi stranaka stalno su opominjali, bolje reći pretili,
da će neizglasavanje Ustava "dovesti do dalekosežnih posledica",
neki su nas delili i huškali jedne na druge: "Ko voli Srbiju izaći
će na referendum" (Dinkić). Ovakva razdešena samovolja ponovo je vaskrsavala
poriv za obračunom i odmazdom. Grupa mladih ljudi sa Kosova i Metohije usred
Beograda je na bučan način obeležavala kao neprijatelje sve one koji imaju
drugo mišljenje, a na mitingu u Kosovskoj Mitrovici javno su klicali haškom
optuženiku generalu Mladiću. Samo su se retke stranke ogradile od ovakvih
ispada, što jasno navodi na zaključak da su i državni organi i te kako umešali
prste u ove kaznene ekspedicije. Atmosfera je podsećala na događaje iz polovine
devedesetih godina prošlog veka kada su u Beograd pristizali buljuci onih
"pravih Srba", da bi nam, uz pomoć policije, pripretili da mi
to dovoljno nismo.
Tek kada se slegne prašina ove referendumske euforije videćemo kakvu će
sudbinu doživeti novi Ustav s ovakvim ustavopiscima. Trenutna istina o Srbiji
prilično je sumorna. S jedne strane su ove glavne parlamentarne stranke
sklone, u svojoj neobuzdanoj svemoći, prekim putevima u rešavanju državnih
pitanja, čime zemlju mogu da bace u još dublju krizu. S druge su nedovoljni
potencijali da se radikalnije osnaži demokratska opcija, što se ogleda u
ova tri hendikepa: razgovori o pridruživanju Evropi su započeti pa suspendovani,
slabašan uticaj organizovanih građanskih snaga i, treće, još smo daleko
od normalne pravne države koja bi bila u stanju da garantuje sigurnost i
stabilnost. U takvim okolnostima, uprkos novom Ustavu, Srbija je još daleko
od pravog ustavnog stanja. |