|
Republika
|
Kultura
|
|
|
|
|||||||||||||||
Beogradska nedelja dizajna Nasađivanje novoga na zarđalo Prošla je i dugo najavljivana prva Beogradska nedelja dizajna (Belgrade Design Week), uz opšti utisak nedovoljne primećenosti u odnosu na značaj događaja, pa i u beogradskoj javnosti, iako su događanja tokom nedelju dana, od 17. do 22. aprila, zauzimala sve glavne manifestacione prostore Beograda (Centar "Sava", hala Genex, Muzej savremene umetnosti, Salon u Pariskoj, Beton hala kraj Savskog pristaništa i mnoge druge). Odista, prateći događaji na više lokacija u gradu trebalo je da slede uzor svetskih uspelih festivala ove vrste, s otvaranjima izložbi, radionicama, promocijama časopisa i knjiga, otvaranjem novih galerija i restorana, krstarenja brodom i drugim vozilima, zabavama, žurkama. I kako su organizatori predvideli, trebalo je da "podignu adrenalin gradu koji u to doba godine ubrzava tempo društvenog života", odnosno posebno da se zahuktaju ritmovi posle višegodišnje učmalosti. Najavljeno je da će spektakl uveličati gosti kvalifikovani kao "sto najboljih" iskazujući nepopravljivu naviku domaćeg verovanja-iluzije u "najbolje na svetu".Glavni su događaji upriličeni u vidu konferencija sa panel-diskusijama. Pozvani prezenteri su po predviđenom redosledu i po temama pažljivo nanizanim od organizatora u osmišljeni skup, sa po sat izlaganja uobličavali tematske blokove market2, brand2, design2, fashion2, Beograd2. Sve označeno na kvadrat, iskazujući željeni duplirani intenzitet događanja u nameri da se ugođaji produže i do u sitne sate, uz najave "te nedelje se neće spavati". I sve je odista izgledalo za naše prilike impozantno. Pokrovitelji - grad Beograd, Centar "Sava", republička ministarstva kulture i trgovine, turizma i usluga, Evropska ekspertska grupa, kulturni centri Francuske i Italije, i drugi, sa brojnim sponzorima - svi su se potrudili da pored vrhunskih prezentacija upriliče iskorak iz sirotinjske svakodnevice, sa bogatim posluženjima u pauzi, kulinarski zavodljivim švedskim stolovima u restoranu Centra
Zapaženo je izlaganje Bena Evansa, direktora Londonskog festivala dizajna koji je bio i uzor ovom Beogradskom, koji je viđenje transformacije Londona od učmalosti prestonice tokom sedamdesetih i postepenoj preorijentaciji na svetski grad (World City) nagovestio i moguće beogradske vizije. Razmatranja demokratizacije dizajna iz programa robnih kuća IKEA (Dejan Sudžić), samodizajna (Karim Rašida), senzacije likvidnosti i tekućih formi (Ross Lovegrove), dala su impozantan prizvuk radosti početka koji Beogradu daje novi zamah. Mnogo mladog sveta koji je neko od "velikih" metaforički nazvao "gladnima" za šansama i novinama. Govorilo se o novoj "kreativnoj klasi" koja preoblikuje javnost novog komunikacionog konteksta. Ipak, modna revija na zarđalom plovilu s unikatnim haljinama osiguranim na više stotina hiljada dolara, dok se ekipe bore sa poplavama a manekeni špicastim štiklama probijaju najlon-džakove napunjene peskom, dopunjavala je grotesku priče gradskog arhitekte o gradnji nove opere kao vizuelnog identiteta Beograda sa na svega stotinak metara planiranog novog "shopping mall"-a kompanije "Delta M", bezlične arhitektonike i konzumerskog imidža. Podsećanjem na slike iz filma "Bič bogova", opisom scena negde iz Amazonije gde namesnik opsednut velikim Karuzom gradi operu dovozeći opremu brodom koji urođenici prevlače preko planine, jedan od učesnika (Svebor Midžić) prisetio se primerene metafore. Suprotnosti, konfuzije i nasađivanje novoga na zarđali kontekst, nas koji se sećamo "uterivanja socijalizma" sve ovo neodoljivo podseća na nagli zaokret "uterivanja kapitalizma" i ponovnog pitanja da li je kod nas moguće išta normalno, natenane i temeljito.
|
|||||||||||||||||
|
Republika
|