Zatvoreni um ili tragedija zbog nedovršenog
ja
Ako želite da menjate svet palanke morate
da napustite ideje
kritičke teorije društva
Zatvoreni um je u stvari celokupna filozofija
života jedne palanke u kojoj ne možemo da bilo šta izgovorimo iz sebe
samih (uvek iz nas progovara duh palanke, duh kolektivno-partijskog ja,
nesretna svest, običaj), a još manje da nešto uradimo što bi imalo imalo
nekakvog smisla, kako za sebe tako i za celokupnu zajednicu, ako se još
uvek ti sociološki termini koriste sa nekim značenjima u Srbiji.
Shodno gore navedenom mi svoj um zatvaramo u tekst, u prostoriju gde nas
niko osim nas samih ne može čuti, pokušavamo da interpretiramo ono što
smo čuli (pa čak i da sudimo o drugima na osnovu toga), koristeći istu
boju glasa koju je naš omiljeni govornik koristio, i dolazimo do konstatacije
ili zaključka da pored nas ima još uvek normalnih ljudi, šta god to značilo.
Ne primećujemo da se krećemo po listovima stranica koje će neko ili zatvoriti
ili će jednostavno okrenuti drugi list.
Ne shvatamo da mi nismo ti koji okreću stranice iz prostog razloga što
kritičko opisivanje društva kao alter
ego palanačkog subjekta nikada nije kao svoju posledicu i osnovni cilj
imalo promenu svesti građana koji oko nas žive (nikada se nisu nudila
konkretna rešenja, osim u vreme filozofa), i koje svakodnevno srećemo
u prodavnici, na pijaci itd. već se zatvaralo u samo sebe, te će za koju
godinu postati crna rupa iz koje više ni svetlost neće moći da izađe ako
je uopšte tamo ima, jer i ona više možda neće da bude normalna.
Da li će nas to učiniti srećnim kada spoznamo da smo ostali sami sa ljudima
koji su "normalni" ili ćemo primetiti da oko nas nema nikoga
i da smo sami sebi u stvari postali najveći neprijatelj koga nikada nećemo
pobediti, promeniti, dovršiti, jer nam "ja"
palanke neće dozvoliti da ugledamo vlastito
Ja koje je slobodno u svojoj dovršenosti
i svojoj biti.
Samo na taj način kritička misao kao individualno-liberalni
pojedinac postaje ono što menja svet, ono što čini sastavni deo slobodne
ličnosti koja deluje, jer to i jeste osnovni smisao i sama suština politike,
obrazovanja, ekonomije, te zbog toga treba bežati iz tih sala, iz tih
tekstova, jer tamo nemamo šta da čujemo.
Tamo nas ništa neće promeniti, jer tamo i nema nikoga osim ogromnog palanačkog
Ja kojeg jedino poznajemo i umesto da svoje vlastito ja (ako ga još uvek
raspoznajemo u kolektivnom) uhvatimo za uši i izvedemo iz sale i počnemo
ozbiljno s njim da razgovaramo, mi slušamo govornika. Čitamo tekstove
u koje sami sebe zatvaramo iz prostog razloga da bi rekli "još uvek
ima normalnih ljudi", i tu se završava sve razmišljanje o pročitanom
umesto da se suočimo sa samim sobom, što nimalo nije jednostavno, zato
što to boli.
Iz tog razloga nam je jednostavnije da slušamo drugoga i da to prihvatimo
kao nešto vrhunski mudro, pametno, što ćemo uz jutarnju kafu da prepričavamo,
neshvatajući da ćemo za par dana zaboraviti o čemu je tu uopšte i bilo
govora, a da ne govorim šta će se sa tom kritikom desiti za narednih deset
ili stotinu godina, da li će ona promeniti nekoga izvan sale ili izvan
knjige koju smo pogrešno čitali, mislim da neće, jer je celokupna istorija
ljudskog mišljenja hiljadama godina u stvari fenomenologija i genealogija
samog Ja, i samo kada budemo dovršili vlastito Ja, kada postanemo samosvesni,
kao pojedinci, a samim tim ćemo postati i delatni, moći ćemo da realno
menjamo virtualni svet palanke koji je stvoren diktaturom koja je usko
povezana s kritičkom teorijom društva i jedna drugu održavaju.
Šta će se desiti sa jalovim i sterilno-moralnim mišljenjem ako to uopšte
i možemo definisati i nazvati mišljenjem, koje nikada nije proizvelo ništa
osim diktaturu koja je odnela realne živote, koju kritička teorija danas
oplakuje, ali nikako da pređe tu granicu, jer onda ne bi bila kritika
nego delatnost, onda ne bi bila hrana nedovršenim ličnostima, nego bi
srušila virtualni svet palanke.
Mnogo je jednostavnije držati govore, dodirivati hladno kamenje, imati
puna usta slobode, slobodnog tržišta, suočavanja sa prošlošću, nego se
suočiti sa samim sobom jer to je naša najgora prošlost koja kada nije
završena proizvodi Srebrenicu, ubistvo Zorana Đinđića, Slavka Ćuruvije,
proizvodi ratove i stradanja stotine hiljada ljudi, ali to je samo duhovna
hrana kritičkoj teoriji koja nam opisuje te zlikovce koji su to naredili,
opisuje nam ljude koji to podržavaju, opisuje nam društvo u kojem živimo
i tu stavljaju tri tačke kako bi njihov simbiotički brat mogao ponovo
da se vrati i još strašnije nam pokaže našu vlastitu nedovršenost i tako
smo ponovo na početku, i tako nikada nećemo prevladati večno vraćanje
istog dok god ne dovršimo svoje vlastito Ja.
Konstatacije naših kritičkih mislilaca
da smo neobrazovani, da nam treba edukacija, promena obrazovnog sistema,
institucija, i tako u nedogled su prihvatljive tek na stepenu dovršenosti,
kada dođemo do kritičkog i ekonomski slobodnog pojedinca a ne do kritičkih
citata koje smo negde pročitali i loše preveli na svoj virtuelni jezik
i tako očarali prisutne i posle toga otišli, a nakon toga ništa.
Zato treba ostaviti te ružne sale, tekstove koje ne razumemo jer su njih
pisali dovršene ličnosti i koji služe za susret sa vlastitim Ja, a ne
za citiranje, ne za kopiranje, ne za edukaciju drugih ljudi, ne za pisanje
vlastite knjige koja je samo loše prepričavanje pročitane knjige, jer
sve je to govor virtuelno-palanačkog Ja i ništa više.
Kada napustite takve sale i iza sebe ostavite kritičke mislioce i njihove
ideje koje su za sva vremena, odnosno za vjeke vjekova, ostanete sami
na čistini i sa svake strane možete očekivati metak jer ste jednostavno
postali smetnja demokratiji koja je shvaćena kao vladavina većine nad
svima, a ne kao vladavina većine nad samima sobom. Postali ste smetnja
o kojoj samo puštaju filmove, citiraju vas glumci kao u Eshilovim tragedijama,
a publika kao hor jednostavno svojom ćutnjom odobrava, odnosno donosi
svoj konačan sud, o vama kao krivcu koji je narušio običaj zajednice koja
jako lepo živi na relaciji kritika-diktatura i ništa dalje od toga, jer
za to ne mora da se stavlja ništa na kocku. Hor se povlači sa scene. U
istoriji palanke nikada neće biti zapisane ličnosti koje su dovršile samoga
sebe, odnosno prošle golgotu tog najvažnijeg, najistinitijeg i ujedno
najtragičnijeg susreta, koji je ujedno jedini put do slobode ličnosti,
susreta sa samim sobom, ali će zato velikim slovima zabeležiti razne zlikovce,
nekrofile i sve one koji će dugi niz godina biti tema kritičkim misliocima,
odnosno biće im šlagvort za opisivanje jadnog stanja društva, nedovršenih
ljudi u njemu i tako će vekovima i milenijumima puniti glave ljudima koji
sa takvim idejama, možda je bolji izraz jalovinama (svaka ideja ako je
ispravno shvaćena zahteva ostvarenje), ne mogu da urade ništa jer se niko
od njih ne usuđuje da kaže da nešto treba uraditi,
već samo da nešto treba sagledavati, promatrati, opisivati, ali nikako
menjati jer onda će naši "mislioci"
da naruše samu suštinu palanke, odnosno taj odnos između diktature i kritike,
izgubiće vlastiti položaj, kredibilitet, ko bi ih više slušao itd... itd...
Sve bi se jednostavno raspalo kada bi svaki pojedinac dovršio samoga sebe
i izašao iz svojevrsne šizofrenije kolektivnog, klasnog, partijskog ili
bilo kojeg masovnog ja kojeg su pune naše institucije na bilo kojem nivou,
kojeg su pune sale u kojima sedimo.
Zato ne zatvarajte svoj vlastiti um u tekst, dvoranu, u reči koje slušate
sa raznih katedri, govornica, nego ga oslobodite dovršenjem vlastitog
Ja, jer će tada nestati palanačka svest koja je postala naša druga priroda
koja je od nas napravila ili jalovog kritičara ili zločinca ili je to
jedno te isto.
|