Kritika komunizma kao totalitarne prakse ima svoju
bogatu istoriju - i na levici i na desnici
Antikomunizam - novi bauk u Evropi
Verbalni antikomunizam je bauk kojim
treba zastrašivati ne samo vernike već i sve one koji drugačije misle
Mirko Đorđević
O premisama i zaključcima (umesto uvoda)
U tradicionalnim vežbama iz formalne logike sve je jasno i na svom mestu
- dva ili više sudova u silogizmu obezbeđuju ispravan zaključak pod uslovom
da su premise nesporne i valjano elaborirane. Istina je da su svi ljudi
smrtni i ako je Sokrat čovek - to sporno nije - i on je smrtan. Logičare
ni najmanje ne zanima koliko je ta istina bila utešna samom atinskom mudracu
u času dok je ispijao otrov od kukute. Bilo kako bilo, nesporna je vrednost
formalno logičkih "vežbi" jer je reč o nekim pravilima koja
su pretpostavka da se o nečem donese sud. U prosuđivanju društveno-istorijskih
fenomena pravila i pomenute "vežbe" nisu od velike pomoći i
ne obezbeđuju uvek ispravan zaključak. To se odavno znalo i stoga je korišćen
poznati deterministički "ključ" za koji se verovalo da može
otvarati sva vrata. Makar neki poznati primeri bi se morali pomenuti.
Neki smisao istorije blaženi Avgustin precizno smešta u prostore providencijalnog
plana - velika imperija Rima propada - a Avgustin je bio istorijski svedok
njenog kraja - prema "božanskom planu" u kojem veliki mislilac
nije video neko važnije mesto za čoveka. Pravoslavni to zovu "božanska
ikonomija". Kako god bile elaborirane, premise su se na očekivan
način slagale u zaključku. Nije mnogo drugačije ni kod sledbenika marksističke
škole istorijskog materijalizma. Ekonomski faktor u strukturi društva
ima ulogu sličnu onoj kakvu je imao avgustinovski providencijalni i univerzalni
"ključ". U sferi premisa i njihove elaboracije Marks i njegovi
sledbenici načinili su velika otkrića u tumačenju društveno-istorijskih
fenomena te razvoja društva uopšte, koje niko do danas osporio nije, no
sve je ostalo problematično kod konačnih zaključaka jer se suština ekonomskih
struktura nije uvek "odslikavala" u suprastrukturi prema pominjanom
ključu.
Ako su ove napomene uglavnom ono poznato, pominjanje Maksa Vebera je -
makar sumarno - ovde nezaobilazno.
Veber je utisnuo snažan pečat sociološkim istraživanjima još osamdesetih
godina XIX veka, posebno svojim glasovitim delom Gesamellte
Aufsättze zur Religionssoziologie s kojim je pojam "sociologije
religije" dobio legalno mesto u naučnim prosuđivanjima društveno-istorijskih
fenomena. Kombinujući svoju tipologiju socioloških fenomena sa kantovskim
sudovima on je - po svoj prilici s pravom i s razlogom - posumnjao u objektivnost
zakona razvoja društva. On je iz realnih istorijskih premisa izveo pojam
"sociologije koja poima" i zaključke je izvodio ne iz ekonomističkog
ili providencijalnog "ključa" već iz "osnovnih ideja epohe".
To je njegovo glasovito izvođenje kapitalizma "iz duha protestantizma".
Mnogo kasnije zamerali su mu - L. Goldman, recimo - da u njegovoj sociologiji
nema "socijalnog determinizma". Njegov učenik G. Lukač - sreli
su se u Hajdelbergu 1913. godine - krenuo je smerom druge krajnosti. Veber
je smisao društvene akcije izvodio iz društvenih odnosa na relaciji koju
je definisao kao sumu "ideja i religioznih interesa" i zaključke
je izvodio iz "društvene psihologije svetskih religija" ispitujući
u njima "ekonomsku etiku" i njen realni sadržaj. Jednostavnije
rečeno - uzmimo pobliže samo taj primer - ona religija ili konfesija koja
se odlučila da blagoslovi rad i sticanje - a to je slučaj sa protestantizmom
- može steći pravo takvog "primarnog" faktora koji utiče i na
onaj "ekonomski" i na onaj tradicionalno teološki providencijalni
ključ. Tu su važna još najmanje dva momenta - naime, Veberu se u novije
vreme sociolozi jednako vraćaju, a o teološkom providencijalizmu savremeni
teolozi sve manje razmišljaju na onaj avgustinovski način - jedna uprošćena
shema koja je formalno-logički nesporna odavno mnoge moderne teologe ne
zadovoljava, a naročito one koji razmišljaju o društveno-istorijskim fenomenima.
Napomene o premisama i zaključcima su dovoljne da se još jednom vratimo
idejama F. Firea koji o tome razmišlja zaista na nov način.1
U pristupu razgovoru o premisama i zaključcima neke napomene koje francuski
istoričar nudi u kratkom novom uvodu za ovu knjigu veoma su važne - posebno
dve koje se tiču metodologije bitne za razumevanje tog problema. F. Fire
ističe "melanholičnu pozadinu" - on koristi izraz le
fond u smislu "platna" na kojem se odslikava vek evropske
istorije - kraja ovog veka. Istoričar više nema u rukama neki deterministički
ključ koji otvara sve brave, niti može da veruje u to da čovek stvara
istoriju i upravlja njome. Jedno je tradicionalni teološki istoriografski
"ključ" koji više ne deluje, a drugo je privlačna metafora bez
realnog istorijskog sadržaja. Tu je još jedna nevolja - odavno istoričari
nisu zadovoljni ničijim pa ni nekim svojim "zakonima istorije"
jednostavno stoga što se ti zakoni različito određuju i - što je posebno
važno - stoga što se ti zakoni u različitim epohama različito manifestuju.
Tu svoju ideju Fire razvija i u poslednjem pismu koje je uputio E. Nolteu
1997. godine, kada se polemika formalno završavala - ali ne i problemi
s njom. "Snage koje deluju u smeru univerzalizacije sveta",
kaže F. Fire, "su moćne i stvaraju čitav niz situacija koje su inkompatibilne
s idejom o zakonima istorije". Za ovu ne samo melanholičnu već i
mučnu situaciju francuski istoričar nalazi zanimljiv izlaz - istoričar
ipak mora da reaguje i nikako ne sme da pristane na "fatalizam".
"Manje nego ikada do sada imamo pravo da izigravamo proroke jer razumeti
i objasniti prošlost više nije tako jednostavno." Istorija se nameće
tako suvereno sa svim svojim tokovima i obrtima da se mi danas osećamo
kao da smo zatvoreni u granice jednog do sada nepoznatog horizonta i mi
"upravo gubimo iluziju da možemo upravljati njome". I još jednom
F. Fire opominje da bez obzira na to što istorija deluje fatalno-fatalistički
i nadilazi čoveka, istoričar nema pravo da se predaje pogubnom "fatalizmu".
Jedno načelo ostaje nesporno - čovek je deo istorije i deo njenog toka
i to i individualno i u kolektivitetu.
Premise ne samo one iz formalno-logičkog niza već one istorijske ne mogu
se zanemarivati niti zaobilaziti - pre donošenja zaključka.
Evropski parlament o fašizmu i komunizmu
Dokument koji je početkom godine usvojila Parlamentarna skupština Saveta
Evrope ima dosta jasan naziv - Zločini u ime
teorije klasne borbe i diktature proletarijata. Sažet i nedorečen,
taj je dokument vrsta deklaracije koje su obično rezultat parlamentarne
"igre" određenog odnosa snaga. Suština problema - odnos fašizma
i komunizma - ostala je po strani, odnosno zanemarene su temeljne premise
i u tom kontekstu su i izvođeni zaključci. To pokazuje i rasprava koja
neće skoro biti okončana - nije reč o zaboravljenim ili zaobiđenim premisama
u formalno-logičkom i školskom smislu već o nečem što je odavno u Evropi
deo jednog valorizovanog istorijskog iskustva i osvojenog nivoa političke
kulture. Ovo drugo je upravo svesno zaobiđeno i po principu proste redukcije
fašizam i komunizam su izjednačeni i prikazani kao istovetni vidovi modernog
totalitarizma. Tako je pronađen novi bauk
koji treba da plaši Evropljane. U momentu kada se mučnim stvaranjem EU
traga za novim evropskim reperima identiteta to se moralo drugačije raditi.
Tokom rasprave u Savetu Evrope rečeno je da je to samo "sirov materijal"
i da bi sve trebalo "vratiti Komitetu na doradu".
To nije učinjeno i većina predstavnika se saglasila da dokument "prođe"
ali je rasprava u evropskim razmerama pokazala da stvari ne mogu tako
ići - usvojen tekst jednostavno nije odgovarao naslovu.2
Zanimljivo je pogledati koje su političke partije i grupe usvojile pomenuti
dokument - upravo s tim se otvara i pravi problem.
Političke partije evropskih zemalja - posebno one iz istočne Evrope u
periodu "posle komunizma" - veoma su različite iako sebe definišu
kao "narodne i konzervativne". Uglavnom su nastale nakon sloma
ruskog modela komunizma, odnosno njegove totalitarne istorijske inkarnacije
i tu se zapravo radi o čitavom jednom procesu koji još uvek stoji u znaku
velikih nepoznanica. Te partije uglavnom nisu nastale bez volje samih
komunista u momentu kada su komunisti prihvatili klasičan sistem parlamentarizma
i političkog pluralizma. U periodu pre vanparlamentarnog i revolucionarnog
preuzimanja vlasti komunističke partije su posedovale politički legitimitet
u najnormalnijem smislu, ali su činom revolucionarnog osvajanja i čuvanja
vlasti taj legitimitet izgubile - nakon sloma ruskog modela komunizma
one su drugim partijama obezbedile legitimitet i dozvolile im normalan
politički rad. Brojne "narodne i konzervativne" partije su,
međutim, u svojoj političkoj strukturi sačuvale duh tradicionalne komunističke
"partijnosti" i odanosti nečem što se označava kao tehnologija
vlasti i vladanja. Retrogradni programi i ideološke orijentacije govore
o prihvatanju jednoumlja kao prepoznatljivog ideološkog modela. U populističkom
talasu na kojem su nastajale brojne među tim partijama nisu ni uspele
da izgrade sopstveni politički identitet, a to se vidi po pomenutom pečatu
komunističke partijnosti koja se iščitava u matrici bez obzira na deklarativna
zalaganja. Ta istorijska "razmena" modela još nije sasvim istražena
i valjano osvetljena. Ideološki brojne od tih partija i grupa stoje izvan
procesa modernizacije ili se njemu odupiru - dok su komunisti u tom procesu
modernizacije ostali do svog političkog kraja. Komunističke zločine najžešće
osuđuju upravo partije koje zagovaraju vidove klasičnog fašizma ili neku
varijantu neofašizma - mnogi njihovi prvaci nalaze se pred međunarodnim
sudom zbog učešća u zločinima tokom poslednjih petnaestak godina. To baca
senku na dokument koji pledira da objasni prirodu totalitarizma - a tu
se vide i sve protivrečnosti ove rezolucije koja se nudi iz Saveta Evrope
i evropska rasprava je to i pokazala. U tom smislu dva momenta koja se
u dokumentu pominju i koja su u raspravi dobila potvrdu o tome i govore.
Upućen je apel evropskoj javnosti - posebno javnosti istočne Evrope i
Balkana - "da ponovo ocene istoriju komunizma i sopstvenu prošlost".
Pomenute partije i političke grupe upravo to nisu učinile i veliko je
pitanje da li to mogu učiniti - dokaza o spremnosti za to upravo u krugovima
tih partija nema. Ipak, u tekst rezolucije ušao je i ovakav stav - "Skupština
priznaje da su uprkos zločinima totalitarnih komunističkih režima, neke
komunističke partije dale doprinos da se dostigne demokratija". Rasprava
je otvorila problem mnogo šire: nije reč uvek samo o određenom "doprinosu"
već i o činjenici da bez promena u samom biću komunističkih partija taj
proces teško da bi se odvijao onako kako se odvijao - da ovde i ne pominjemo
notornu činjenicu da su komunističke partije najčešće bile u avangardi
svetske antifašističke borbe. I u vezi s ovim nije više reč o premisama
u akademskom formalno-logičkom smislu već o istorijskim realnostima i
svim njihovim posledicama.
Stoga ovde valja pomenuti - makar sumarno - nešto od onoga što je relevantno
u punom smislu reči.
Postoji - i nije nepoznata - tipologija komunizma koja pokazuje sve varijante
i sve njegove modele - od ruske inkarnacije do, recimo, jugoslovenske
samoupravne varijante - ali ne postoji još uvek neka ozbiljna i naučno
elaborirana tipologija antikomunizma. Stoga je najlakše izjednačiti komunizam
i fašizam kako se to najčešće i čini i kako je u ovom dokumentu i učinjeno.
Da bi se taj istorijski kontekst razumeo nužno je osvrnuti se na sadašnje
okolnosti u kojima je ovaj dokument nastao; tu više nije reč o premisama
formalno-logičke prirode koje se podrazumevaju već o realijama savremene
Evrope. Najpre, ovaj se dokument metodološki ne udaljava mnogo od onog
što znamo iz Crne knjige komunizma i
svih rasprava koje je ta knjiga podstakla - nisu sporni zločini totalitarnih
komunističkih sistema i oni su dobro izučeni, ali kada se oba vida totalitarizma
XX veka ovako redukuju ozbiljniji rezultati izostaju, što ovaj dokument
i pokazuje. Dokument je nastao u atmosferi uspona desnice na evropskom
prostoru i taj uspon vidno usporava stvaranje EU za koju se i govori da
prolazi kroz period ozbiljne krize. Nekih naznaka o tome ima i u ovom
dokumentu, a posebno u raspravi o njemu jer se procenjuje da "prava
opasnost preti od ekstremne desnice". Stoga je sud ekstremne desnice
o komunizmu u najmanju ruku sumnjiv. Druga okolnost je ništa manje važna
- odavno već postoji škola istorijskog revizionizma koja doživljava svoj
procvat upravo na ovom terenu: nije bilo nemačkih nacističkih logora,
i to je mit ili legenda i deo "jevrejske zavere", kao što u
našim prilikama zvuči tvrdnja da Srebrenice nije bilo. Nasuprot tome,
u mnogim zemljama nekadašnjeg realsocijalizma javlja se neka vrsta nostalgije
za komunizmom koja kao fenomen još nije valjano objašnjenja - naivno bi
bilo tvrditi da je to neko pokrivanje zločina i bezakonja iz vremena komunizma.
Jednostavnije rečeno, splet okolnosti je zaista složen i rezolucija Saveta
Evrope ne nudi ni naznaku nekog mogućeg jasnog odgovora.
Ako su ponavljanja stilska mana - a ona to jesu - ovde ćemo ponoviti nešto
od onoga što pomenute okolnosti čini jasnijim.3
Kritika komunizma kao totalitarne prakse ima svoju bogatu istoriju - i
na levici i na desnici. Tvorci ovog dokumenta kao da nisu ni čuli za Kauckog
ili R. Luksemburg, koji su svojevremeno podsećali Lenjina da bi trebalo
razlikovati pojmove kakvi su diktatura i despotija. Ruska boljševička
istorijska inkarnacija izvorne komunističke ideje pretvorila se u despotiju
čije istorijsko ime nije nepoznato - staljinizam.
Osim toga, ovde je sasvim zanemareno istorijsko "poglavlje"
disidentskog otpora nenasilnog tipa sa imenima kakva su u Rusiji A. S.
Solženjicin ili u Jugoslaviji Đilas i Mihajlov. U Jugoslaviji je čitave
dve decenije, od sredine pedesetih do početka sedamdesetih,
jačao raznoliki talas duhovnog oslobađanja i kritičkog mišljenja.4
Iako u klupama Parlamentarne skupštine Saveta Evrope sede i nekadašnji
"šezdesetosmaši" iz teksta dokumenta se jasno vidi da je njihovo
iskustvo sasvim zaobiđeno, a to iskustvo je deo osvojene
političke kulture koja se pokazala kao alternativa svakom vidu diktature
ili moderne despotije. Od brojnih analiza ovde ćemo pomenuti još samo
jednu koja to iskustvo sumira i valorizuje nakon bezmalo punih četrdeset
godina od velike pobune studenata 1968. godine.5
Nove marginalije uz prepisku F. Firea i E. Noltea
Objavljena i sistematizovana prepiska dvojice evropskih istoričara o nacizmu
i komunizmu - vođena u naučnoj reviji Commentaires - ima svoju zanimljivu
istoriju i na nju se mnogi - s razlogom - još vraćaju i nesumnjivo tek će
se vraćati, o čemu govore i njihove knjige od kojih je Nolteova
već poznata.6 F. Fire je pred smrt i
sam komentarisao stavove i svoje i svog oponenta.7
Polemika je zapravo započela još 1986. godine u nemačkom listu Allgemeine
Zeitung i tekla je uz napomene i dodatne napomene koje predstavljaju
posebnu vrednost u današnjim raspravama o problemu odnosa između vidova
totalitarizma XX veka, a odnos prema Jevrejima u sporu dobija posebno mesto.8
Osnovna Nolteova teza da je nacizam "preterana reakcija na boljševizam"
izazvala je J. Habermasa da istakne jasno kako je problem kod nemačkog istoričara
u tome što on "umanjuje nemačku odgovornost" i čak da u nacizmu
i njegovom stavu prema Jevrejima vidi "nešto racionalno". Ovde
u nastavku spora - upravo u ovoj prepisci - Nolte objašnjava tu svoju omašku
na zanimljiv način - "Tada sam ja", objašnjava on, navodeći da
su mu i Rozenberg i drugi Hitlerovi učitelji bili poznati, "načinio
jedno od otkrića koje sebi mogu da uračunam, tada sam otkrio brošuru pod
naslovom Boljševizam od Mojsija do Lenjina - razgovor
između Adolfa Hitlera i mene, koja nije imala u naslovu ime autora,
ali koju je bez sumnje napisao Ditrih Ekart. I danas smatram
da je to najvažniji i najinstruktivniji tekst od svih 'razgovora' sa Hitlerom".9
No, najpre bi valjalo objasniti kako
|
dvojica istoričara definišu fašizam. "Filozofija fašizma
je", kaže F. Fire, "utemeljena na afirmaciji iracionalnih
sila života", a nacizam, nastavlja on, "nije preterana
reakcija na boljševizam već posledica političkog deficita demokratije".
Mnogo su zanimljivije teze Hitlerovog neobičnog učitelja koga se
on sećao do samog kraja života i o kome je govorio "sa suzama
u očima". Pesnik i mistik, rano preminuli učitelj bio je čovek
temeljnog obrazovanja, ali istovremeno jednodimenzionalni duh uveliko
opsednut nečim što ga nije ni u trenutku napuštalo, a to su bili
Jevreji i njihova uloga u svetu tokom dvehiljadugodišnje istorije
- pa i više, jer on navodi antijevrejska osećanja i pre naše ere
koja su dovodila do progona Jevreja i groznih pogroma - i ta se
uloga mora okončati time što bi se "konačno rešilo jevrejsko
pitanje". Njega je Hitler slušao ne samo
|
|
|
|
Georges-Pierre Seurat, The
Circus, 1891.
|
 |
začaran već mu je poverio i najvažniju dužnost u partiji - uređivao je zvanično
glasilo Nacionalsocijalističke stranke Narodni
dobošar. Ono što je najbitnije - i u ovom sporu jednako smo kod tog
problema - sastoji se u tome što je ovaj učitelj-osobenjak A. Hitleru konačno
objasnio suštinu onog što se uglavnom nazivalo antisemitizam.
Jednostavnije rečeno, učitelj je antisemitizam sveo na antijudaizam ili
antijevrejstvo jer je bio opsednut idejom da je ta "rasa" onaj
remetilački faktor u ljudskoj istoriji bez čijeg istrebljenja ne može biti
vaspostavljen "novi poredak u Evropi" i ono što je sam vođa Rajha
nazivao hiljadugodišnji nemački Rajh. Opsednut tim demonom, učitelj je u
Hitleru našao providencijalnog "heroja" koji će konačno uspostaviti
red u svetskoj istoriji, posebno u istoriji Evrope.
U tom smislu se - a u vezi s Hitlerom - pojam antisemitizma mora preciznije
odrediti.
Danas kada politički pokreti kakav je Hamas
u Palestini zagovaraju uništenje Izraela često se u medijima to naziva antisemitizmom,
a to se sreće čak i u publikacijama koje pretenduju na naučnu ozbiljnost.
Semiti su - nazvani tako po Semu, sinu biblijskog praoca Noja - lingvistička
zajednica naroda među kojima su Arapi najbrojniji. Opsednut "jevrejskom
zaverom" protiv Evrope i sveta Hitler je Arapima ne samo pružio ruku
već je s njima uspostavio uspešan savez - sastao se u Berlinu sa vrhovnim
muftijom Jerusalima i svečano su potvrdili zajedničke ciljeve na globalnom
planu. U Bosni je imao čuvenu Handžar diviziju
i imami su ga slavili kao izbavitelja. U Egiptu je imao - i u drugim arapskim
zemljama - veoma uticajnu fašističku partiju advokata Ahmeda Huseina, koja
je s oduševljenjem pozdravljala napredovanje feldmaršala Romela na afričkom
tlu 1941-1942. godine.10 Takvom svojom
politikom - zahvaljujući nezaboravnom učitelju - Hitler je pridobio mnoge
i među hrišćanima, pa i brojne crkvene velikodostojnike. Sinod Ruske zagranične
crkve - u Sremskim Karlovcima - upućivao je Hitleru poslanice i bodrio ga
da istraje u borbi protiv "judeo-masonsko-boljševičkog zla". Glasoviti
propovednik N. Velimirović je 1935. godine veličao A. Hitlera i sve najbolje
govorio o drugim narodima, posebno o Turcima. Jednostavnije rečeno, Hitler
nije bio antisemita već antijudaista i u Jevrejima je video "remetilački
faktor" u istoriji.
Postoje brojna svedočanstva o toj vrsti Hitlerovog antisemitizma, koja se
ne bi smela potiskivati - kao što je to činjeno s D. Ekartom.11
O velikoj "iluziji" ili utopiji - kako F. Fire naziva komunizam
- i o "zlu veka" - kako A. Bezanson naziva isti fenomen - možda
i nije sve rečeno. O fenomenu antikomunizma rečeno je malo i tu se i otvara
problem koji čeka svog istoričara ili sociologa jer istorijske premise su
vidljive i pretpostavljaju ozbiljnije zaključke. Pominjani istoričari se
slažu u tome da je komunizam bio utopija čija je inspirativna moć bila ogromna,
kao i u tome da je to bila poslednja nadnacionalna ideologija - sam A. Bezanson,
koga muči pitanje zbog čega je nacizam osuđen a komunizam na neki način
"amnestiran", dolazi do sličnog zaključka nakon izvođenja zaključaka
po metodologiji moderne moralne teologije. Sam pak problem
odnosa komunizma i hrišćanstva odavno u ozbiljnim raspravama u Evropi u
novije vreme "menja smer" jer se na takozvane zajedničke korene
danas drugačije gleda.12 Kada se poredi
judeo-hrišćanska shema o izabranom narodu - to je proletarijat kod Marksa
- te razlikovanje carstva nužnosti i carstva slobode, i kada se eshatološka
vizija stavi na stranu i pređe u ravan društveno-istorijskog onda biva jasno
da poređenja nisu bez osnova i da je ono "anti" u najmanju ruku
problematično, a to je i uticalo na menjanje "smera" u istraživanjima.
Post scriptum - antikomunizam u crkvi
Onaj ko pažljivije prati tirade o komunizmu koje se sreću sve češće -
u SPC je to poseban problem - koje se svode na antikomunizam koji se ideološki
agresivno forsira, lako može opaziti da je u pitanju jedan fenomen koji
se skriva iza verbalnih mantri koje deluju
nesmisleno i anahrono. Iako komunizma odavno nema kao društveno-istorijske
prakse i sistema, antikomunizam je nadživeo komunizam i uporno traje -
iza pomenutih tirada skriva se jedna politika koja ne donosi ništa dobro
ni društvu ni - u konsekvenci - Crkvi i njenoj misiji permanentne evangelizacije.
Drugim rečima, te su tirade pokriće za forsiranu klerikalizaciju koja
neće - kao što nikada i nije - rešiti problem slobode vere kao ljudskog
prava. Neka bude dovoljan jedan primer iz prakse SPC. Glasoviti propovednik
i politički tribun - proglašen "svetim", koji ima dva zapovedna
dana u kalendaru - N. Velimirović, u jednom svom razmišljanju o komunizmu,
nudi i ovakav stav - "Jer ako sutra, kao što izgleda, komunizam prizna
veru i odrekne se bezboštva u svom programu, mi nećemo imati ništa protiv
njegovog političkog programa". Komunizam je priznao veru - sledeći
tradiciju modernog sekularnog društva - i jedino sekularna moć može da
ponudi autentičnu slobodu vere i savesti - religije to ne mogu jer su
isključive po pravu punog posedovanja konačne Istine - ali "vera"
ne samo da ne priznaje neki komunizam već ne priznaje ni realije savremenog
sveta. Tako se suočavamo sa prvim paradoksom: sekularna moć koja trpi
i ateizam nudi ono što "vera" nema a što je i njoj neophodno.
U tom smislu je antikomunizam ne samo "mantra" lišena smisla
- barem u Crkvi - već i pokriće za stečenu ili priželjkivanu društvenu
moć. Problem se može još jednostavnije objasniti - verbalni antikomunizam
je bauk kojim treba zastrašivati ne samo vernike već i sve one koji drugačije
misle. Uostalom, taj se antikomunizam i prepoznaje po tipično komunističko-staljinističkoj
matrici u kojoj je jednoumlje dominantan obrazac. Taj i takav antikomunizam
ugrožava ne samo kritičku i slobodnu misao već i veru - u smislu religije
- religio je karika ili veza sa smislom
i Tvorcem - a vera je individualni "izbor" i stav ili čin koji
se čita po crti humano-etičkog smisla.
1 Valja se još jednom vratiti velikom
sporu koji su glasoviti istoričar revolucije od 1789. F. Fire i savremeni
nemački istoričar Ernst Nolte vodili o komunizmu i fašizmu, koji se nalazi
u novom izdanju knjige Francois Furet et Ernst Nolte Fascisme
et communisme, Hachette, Paris 1998, koji nije okončan. U tom smislu
je ova rasprava nastavak naših rasprava kakve su "Bekstvo iz Utopije",
Republika br. 179-180, Beograd 1998, i
"Sjaj i beda Utopije", Republika
br. 191, Beograd 1998, ili "Otvoreni krug disidentskog izazova",
Republika br. 240-241, Beograd 2000.
Učesnici ove neokončane polemike polaze od sličnih premisa, na sličan
način u metodološkom smislu ih elaboriraju, ali dolaze do različitih zaključaka.
Reč je o komunizmu i fašizmu i prirodi totalitarnih sistema, te njihovih
ideoloških pretpostavki. Osnovni međaš je - u vremenskom smislu - revolucija
1789. i "slika" sveta koja se s njom oblikovala na evropskom
prostoru sa svim posledicama u punom kulturno-civilizacijskom i društveno-istorijskom
smislu zaključno sa prvom polovinom XX veka, odnosno sa praksom istorijske
inkarnacije komunizma u vidu "ruskog komunizma" i nemačkog nacizma
u varijanti A. Hitlera i njegovog planiranog "hiljadugodišnjeg Rajha"
kao istorijske inkarnacije nemačke kontinentalne hegemonije. I u premisama
i u zaključcima se kod obojice istoričara zapaža puna svest o nekom i
nekakvom "ubrzanju istorije" koje se opaža u XX veku koji je
narodima starog kontinenta ponudio gorko iskustvo totalitarizma u njegovom
najstrašnijem vidu sa posledicama koje su - barem u sferi izvedenih
zaključaka - različito tumačene.
2 U ovom visokom evropskom parlamentarnom
domu sede predstavnici 46 zemalja i sedam predstavnika iz SCG. Veoma je
zanimljivo da je samo jedan predstavnik i to iz SCG - D. Mićunović - glasao
"protiv", sa primedbama koje su ukazivale na problem i njegove
stvarne dimenzije. Pokazalo se ipak da ni u tom visokom domu nema spremnosti
da se problemi osvetle i ozbiljnije rasprave.
3 U ranije navedenim ogledima koje
je publikovala Republika ovim je pitanjima
posvećena veća pažnja, ali ovde treba naglasiti da je rezolucija o kojoj
govorimo kritika komunizma sa pozicija ekstremne desnice i kao takva ne
predstavlja nešto novo.
4 Videti o tome: Sloboda
i nasilje (priredio N. Popov), "Res publica", Beograd
2003.
5 Reč je o knjizi H. Webera Que
reste-t-il de mai 1968 - essai sur les interpretations des "evénments",
Seuil, Paris 1998, u kojoj se nalazi i ovakav zaključak izveden iz temeljnih
analiza svih posledica koje su majska gibanja imala u Evropi - "Mi
nismo prelomili istoriju sveta na dva dela, i nas je život nesumnjivo
promenio, no i mi smo promenili život. Nismo promenili svet kao što smo
mislili u vreme naše romantične i poletne mladosti. Nismo promenili čoveka
u onom što je u njemu najdublje, nismo sagradili novi zemaljski Jerusalim.
Ali mi smo dali najsnažniji demokratski i hedonistički zamah mnogim zemljama
kakav one do tada nisu poznavale". Ta energija ne samo ljudske nade
već i jasne političke vizije još nije sasvim potrošena i na njenom - u
istorijskom smislu - talasu treba čitati neke činjenice: u procesu takozvane
tranzicije ta se energija potiskuje i bude se retrogradne snage bez vizije
i jasnog političkog programa. U takvoj atmosferi se metodološkim manihejstvom
otvara put onome što francuski istoričar F. Fire naziva "fatalizam
na koji istoričar ne bi trebalo da pristane". Retrogradni programi
nove desnice pokazuju njenu nemoć da izađe iz zamke proste redukcije kojom
tretira komunizam i nacizam.
6 F. Furet, op.
cit.
7 Ernst Nolte, Fašizam
u svojoj epohi, Prosveta, Beograd 1990.
8 Iz prepiske se vidi da je jedna knjiga
nezaobilazna a ona postoji i na našem jeziku u prevodu s engleskog - Ditrih
Ekart, Boljševizam od Mojsija do Lenjina - razgovori
između Adolfa Hitlera i mene, u prevodu P. Višnjevca, Beograd 1998,
a knjiga je prvi put publikovana 1923. godine u Nemačkoj. Autora knjige
A. Hitler je smatrao svojim učiteljem, nazivao ga je "polarnom zvezdom
svog života" i uređivao je zvanično glasilo Hitlerove partije Völkischer
Beobachter ("narodni dobošar").
9 Francosi Furet et Ernst Nolte, op.
cit., p. 86.
10 Dovoljno je prelistati brojeve
lista Novo vreme koji je u Beogradu izlazio
pod okupacijom, da bi se videlo kako se glorifikovala ta Hitlerova politika
prema Arapima - i to čak i u proleće 1944. godine kada se ratna sreća
nije smešila vođi hiljadugodišnjeg Rajha.
11
Čak i poslovično oprezni srpski patrijarh Varnava Rosić bio je zbunjen
i nije se najbolje snalazio, o čemu svedoči zvanični organ SPC is onog
vremena - Glasnik srpske pravoslavne patrijaršije
br. 1-2, 1937 - koji donosi veoma zanimljivu patrijarhovu izjavu koju
su objavile novine u Berlinu u obratnom prevodu. "Firer velikog nemačkog
naroda vodi borbu", kaže patrijarh Varnava, "koja služi na korist
celom čovečanstvu". Ta Hitlerova borba, nastavlja srpski patrijarh,
"nema nikakve veze s imperijalističkim ciljevima i potiče iz idealnih
motiva i mi Fireru verujemo i njegovoj iskrenoj reči", kaže se u
toj izjavi. Januara meseca 1937. godine list Münchenes
Neueste Nachrichten doneo je iz Beograda izjavu patrijarha Varnave
i opširan razgovor s njim u kojem dominiraju iste ideje, a objavljen je
i jedan patrijarhov govor koji je vlada u Beogradu bila zabranila, a reč
je o jednoj besedi kojom se srpski prvosveštenik obratio članovima Sinoda
Ruske zagranične crkve u Sremskim Karlovcima te godine. "Bog je poslao
nemačkom narodu jednog dalekovidnog Firera koji zastupa isto mišljenje,
koje sam i ja ranije stvorio u sebi, naime, da boljševizam nije nesreća
i opasnost samo za Rusiju, nego i za hrišćanski svet i za kulturu Evrope".
U završnom delu se navode opet reči "Mi Fireru verujemo i njegovoj
iskrenoj reči". U istom izveštaju se pominje da u Beogradu listovi
kakvi su Politika i Ošišani
jež vode propagandu protiv Nemačke i ne prihvataju Hitlerovu politiku
i njeno bilo kakvo pravdanje kakvo se sretalo na svim stranama - pa i
u delu jerarhije.
12 Gérard Walter je u knjizi Les
origines du communisme, Payot, Paris 1975, ispitao doktrinarnu
i empirijsko-sociološku stranu u svetootačkoj tradiciji - ali i hebrejske,
grčke, te latinske izvore - koja osvetljava odnos sažet u sintagmi komunizam
i hrišćanstvo. Ni u jednom od pomenutih izvora ovaj istraživač nije pronašao
neku osnovu za površni - pa i ideološki banalni - antikomunizam kakav
se danas u promenjenom smeru istraživanja sasvim jasno može uočiti. To
je inače razlog zbog čega se ovom delu danas mnogi vraćaju, jer ako su
komunizam i hrišćanstvo dovoljno tumačeni, fenomen antikomunizma se tek
ukazuje kao ozbiljan problem.
|