Stranke postale prepreka tranziciji
Institut društvenih nauka i Fondacija "Fridrih Ebert" načinili
su jedinstven poduhvat u nastojanju da se izuče mehanizmi (ne)uspeha naših
političkih partija. Krajem prošle godine diskutovan je deo istraživanja
sadržan u obimnoj studiji Demokratija u političkim strankama Srbije, koji
je obuhvatio strukturu stranaka, njihov međusobni odnos,
|
finansiranje, partijsku disciplinu. Nastavak rasprave pet meseci
kasnije odnosio se na unutarpartijsku demokratiju. U ovom, za našu
političku istoriju važnom istraživanju, čija tema, kako je rekao
Zoran Lutovac, jedan od istraživača i urednik studije, izmiče pažnji
stranaka, kreatora političke kulture i medija, učestvovalo je petnaest
uglednih politikologa, sociologa, psihologa i istraživača javnog
mnenja.
Na javnoj sceni došlo je do zatvaranja debata, pa su se i stranke
|
|
|
užljebile i postale prepreka tranziciji, ocenila je Vesna Pešić. Kao pokazatelje
unutarpartijske demokratije ona je uzela slobodu mišljenja, izbornu demokratiju
i unutrašnju strukturu partija. Po ovim reperima, one su nefleksibilne,
a pravo na različito mišljenje je u rudimentarnim oblicima. Kada je reč
o izbornoj demokratiji, samo su DS i GSS menjale predsednika, dok u ostalim
partijama prilikom izbora nije bilo ni protivkandidata predsedniku. Vesna
Pešić je konstatovala da se u DS-u smanjuje mogućnost izbornosti, a to je
ilustrovala i primerima da se rodni princip ne shvata ozbiljno (imenovanje
žene za jednog od potpredsednika, umesto izbora između više kandidatkinja).
Jedan od kriterijuma za ocenu unutarpartijske demokratije je unutrašnja
struktura stranaka. One se svode na lidera i izvršni organ, što je često
uzrok cepanju stranaka. Nema sedimentiranja iskustva niti arbitra koji bi
lideru rekao da mora da ode sa tog položaja ako se ponaša asocijalno. To
je kod nas nezamislivo, rekla je Pešićeva.
Društvo bez ideologije i tradicije
Desimir Tošić smatra da je postojanje frakcija vezano sa zrelošću partija
i izrazio je nevericu da će se kod nas uskoro stvoriti uslovi za normalan
politički život "jer naše stranke ne vide probleme i ne otvaraju
diskusije pošto ne vide probleme". U naše vreme stranke se teško
formiraju jer nema ideologije i tradicije, a samo je DS sačuvala nit sa
Demokratskom strankom iz 40-ih godina prošlog veka, rekao je Tošić.
Žarko Korać smatra da se od stranaka očekuje više nego što one mogu da
daju, a to očekivanje je izraz očajanja koje vlada u društvu. O političkom
životu govoriće se u apstrakcijama ako se ne uzme u obzir da nije isto
voditi stranku u ratu i u miru. S tim u vezi podsetio je da je za vreme
Miloševića vladao simulakrum pluralizma i da su vodeće nacionalne institucije
(Akademija nauka, Crkva i intelektualci) podržali ideju vođe i kolektiviteta.
Ni drugi uslovi za normalno vođenje stranaka nisu bili zadovoljeni, dodao
je Korać i podsetio da je jedinstven slučaj da su šefovi partija, mada
haški zatvorenici (Šešelj i donedavno Milošević) aktivno vodili svoje
stranke, a da je lider PSS-a na listi Interpola. Najzad, kasno je donet
zakon o finansiranju stranaka, a u međuvremenu je uspostavljen partijski
monopol finansijera stranaka. Korać se nije složio sa stavovima istraživača
koji suviše naglašavaju uticaj lidera na stranački život i politiku, rekavši
da je presudna autoritarna kultura društva i da zato on lično ne očekuje
da će se u partijama nešto promeniti "jer autoritarno društvo proizvodi
autoritarne stranke".
Značaj stranačkog lidera
Šta je za partiju važnije? Unutarstranačka demokratija ili lider? O tome
su polemisali Vukašin Pavlović, Vladimir Goati, Vesna Pešić i Slaviša
Orlović. Pavlović, naime, tvrdi da političke partije poseduju internu
i eksternu demokratičnost i da svojim delovanjem utiču na demokratizaciju
političkog sistema (pri čemu je primetio da se ne govori o tome ko je
neprijatelj demokratije). Po njemu, teoretičar Đovani Sartori (na koga
se pozivaju stručnjaci koji u prvi red stavljaju značaj liderstva kao,
na primer, Goati) nije u pravu kada zastupa tezu da unutrašnja demokratija
partije nije važna. Zašto bi građani verovali partiji koja traži demokratiju
u društvu, a sama na sebi ne primenjuje istu logiku, zapitao je Pavlović.
On je naveo deset kriterijuma za merenje interne partijske demokratije,
među kojima su način izbora rukovodstva, ograničenje mandata i princip
rotacije, otvorene i kritičke debate, odgovornost rukovodstva za izborni
neuspeh, tolerisanje frakcija... Ovakav pristup provocirao je Vladimira
Goatija da zatraži od "hrabrih diletanata koji, služeći se opštim
znanjima, govore da bez interne demokratije partija nema demokratije u
društvu", da kažu ima li stranaka koje nisu liderske. Podsetio je
da se Sartori složio sa Šumpeterom da demokratija postoji - ali između
partija. Srbija spada u "teška društva" jer partije imaju "nepokretne
lidere. Naime, od 7 relevantnih stranaka četiri partije imaju iste lidere,
koji su istovremeno i njihovi osnivači", podsetio je Goati. Vesna
Pešić je dodala da je liderstvo neizbežno, ali da je pogrešno poređenje
sa zemljama zapadne demokratije, jer tamo postoji institucionalni okvir
i u strankama i u društvu (birači, NVO) koji omogućava kontrolu lidera.
Zato se ne sme zanemariti taj okvir, jer u protivnom proizlazi da je svuda
isto. Goati je dodao da ne zna uspešnu stranku bez prepoznatljivog lidera
i rukovodstva koje određuje pravila igre, ali da je smenljivost lidera
i njegova odgovornost stvar pristojnosti. "Ako bi parlament bio slika
društva, teško tom društvu", rekao je Goati podsetivši na netačnost
"teorije ogledala" kojoj se rado pribegava.
Distanca DS-DSS
Na istorijat odnosa DS-DSS ukazao je Dragomir Pantić. Neposredno posle
odvajanja od DS-a, DSS je bila veoma slična toj partiji. Godinama ta se
veza gubila, ali se u istraživanju neposredno uoči 2006. godine pokazalo
da su se te dve partije opet približile. Pantić tu pojavu tumači time
da se DSS još više smanjila, odnosno da su naše partije još u procesu
nastajanja i da to otežava njihovu identifikaciju. Na pitanje da li je
povećana sličnost između DS-a i DSS-a išla na štetu Demokratske stranke,
Pantić je odgovorio da je najmanje sličnosti među dvema strankama bilo
onda kada je DS imala najsnažniji identitet i da je srazmerno opadanju
veze DS-DSS, rasla veza između DSS-a, SPS-a i SRS-a. Govoreći o promenama
u dubljim slojevima društva, Pantić je ukazao da je krajem 80-ih godina
nacionalna pripadnost postala glavna vrednosna orijentacija, na drugo
mesto dolazi porodica, a da se političke partije pojavljuju tek '92-93.
godine, i da imaju najslabiji uticaj na socijalizaciju građana. U dubini
društva imamo dva bloka, odnosno klasnu podelu - srednju klasu naspram
niže klase kojoj tendiraju pristalice radikala i socijalista, kaže Pantić
i zato prognozira da će "dubinski proces opredeljivati glasače".
Srećko Mihajlović je istakao da vrednosne orijentacije građana ukazuju
na velike razlike i da smo sada u situaciji "klasne politike i klasnog
glasanja", odnosno da su opredeljenja birača ka socijalno-nacionalnim
i liberalno-demokratskim vrednostima. Reagujući na izjavu o "klasnom
glasanju", Vesna Pešić je rekla da treba razjasniti da li je reč
o orijentacijama ili emocijama. Ona smatra da je teško govoriti o klasama,
jer bi se mogao steći utisak da su radikali predvodnici klasa. Oni ne
predvode "klase" zbog "klasnog" principa, nego zbog
tradicionalizma, odnosno radikali dobijaju na osnovu nacionalnog, a ne
klasnog pripadništva, konstatovala je Vesna Pešić.
|