homepage
   
Republika
 
Kultura
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 
Umetnost i javnost

Sećanje na zaboravljene delove kulture

Šezdesetih i sedamdesetih godina XX veka nastajala i nestajala (pod represijom) slobodna kritička misao na javnoj kulturnoj i političkoj sceni

 

Sve što jesmo i sve što imamo je dar i mora se zauzvrat darovati.
Leon Bourgeois
 

Projekat: izložba i komunikacija

U Novom Sadu se u izložbenim prostorijama Muzeja savremene likovne umetnosti Novi Sad (Dunavska 37) 18. novembra 2005. otvorila izložba "Trajni čas umetnosti - novosadska neoavangarda šezdesetih i sedamdesetih godina XX veka" koja je predstavila jedan deo produkcije tadašnje umetnosti.
Producent i autor izložbe je Centar za nove medije - kuda.org iz Novog Sada sa koproducentima Muzejem savremene likovne umetnosti Novi Sad i Studentskim kulturnim centrom Novi Sad.
Kao prateći deo izložbe organizovana je tribina pod nazivom "Izostavljena istorija" na kojoj su učestvovali Želimir Žilnik, filmski reditelj, kao moderator; Zvonko Maković, jedan od urednika likovne redakcije Tribine mladih u Novom Sadu 1970. i 1971, a sada šef Katedre za modernu umetnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu; Latinka Perović, istoričar, u vreme početka sedamdesetih bila sekretar CK SK Srbije; Lazar Stojanović, filmski reditelj; Miško Šuvaković, teoretičar umetnosti, Univerzitet umetnosti u Beogradu; i

Balint Sombati, umetnik. S obzirom na komunikativni aspekt ove umetnosti posebna pažnja je bila posvećena medijima i široj javnosti, tako da je dvomesečna prisutnost ove teme u lokalnim medijima rezultirala dobrom posećenošću izložbe. Izložba je trajala do 3. decembra 2005. i za to vreme izložbu je videlo oko 2000 posetilaca, dok je na samom otvaranju - i tribini - bilo više od 500 ljudi.
Izložba u Muzeju savremene likovne umetnosti u Novom Sadu pod nazivom "Trajni čas umetnosti" predstavlja deo istoimenog, dugoročnog projekta, koji je simbolički nastavak akcije "Javni čas umetnosti", realizovane od strane protagonista novosadske konceptualne scene, na Dunavskom keju, u Novom Sadu, 1970. godine.
Projekat "Trajni čas umetnosti" ima nameru da se kroz dokumentaciju, akcije, izložbe i performanse predstavi ova plodna i kreativna produkcija, koja s druge strane ima evropski i regionalni značaj. Realizacija ovog projekta predstavlja zajedničko uverenje da se može promeniti dosadašnje tumačenje značaja tih praksi, za istoriju umetnosti tog vremena. Neophodan

 
 
Tribina "Izostavljena istorija"
 
Tribina "Izostavljena istorija" održala se 18. novembra, uoči otvaranja izložbe "Trajni čas umetnosti". Namera organizatora tribine bila je da poveže umetničku produkciju i lokalni kontekst početka sedamdesetih sa globalnim geopolitičkim dešavanjima, tj. koliko se globalna politika prelamala na ovu novosadsku scenu, a koliko su dešavanja oko Tribine mladih proizvod lokalnih interakcija u kulturi i politici Novog Sada? Učesnici tribine mapirali su događaje koji su imali uticaj na dešavanja u kulturi u Novom Sadu, tj. vreme koje je na globalnom planu obeležio Vijetnam, demonstracije i omladinski bunt, okupacija Čehoslovačke, poslerankovićevska liberalizacija i rehabilitacija nacionalizama u Jugoslaviji, studentske demonstracije, a zatim i državna reakcija na liberalne tendencije. Tribina je po prvi put javno otvorila neka pitanja koja su konkretno vezana za probleme i ljude koje je ta umetnička produkcija tada imala, a koja uključuju hapšenja, osude, informativne razgovore, smenjivanja i zabrane rada. Govornici na tribini su na jezgrovit i sadržajan način osvetlili taj period, poziciju Jugoslavije, poziciju lokalnog konteksta Novog Sada, kao i umetničku produkciju tog vremena.
je interdisciplinarni pristup u verifikaciji tog perioda i prakse, na sličan način kakva je ta praksa i bila, a ona je prožimala polje vizuelnih umetnosti, lingvistike, performansa, konceptualne umetnosti, kao i filozofskog, sociološkog i književnog rada.
Do sada su u okviru projekta "Trajni čas umetnosti" realizovani: pseudoopera "Kralj šume" u režiji Andraša Urbana, autora Slobodana Tišme; obrada i digitalizacija dela legata Bogdanke i Dejana Poznanovića; javna tribina "Kultura u centru grada", 20. decembra 2004. u Kulturnom centru Novog Sada povodom 50 godina od osnivanja "Tribine mladih" u Novom Sadu; predstavljanje novosadske neoavangardne i konceptualne scene šezdesetih i sedamdesetih godina na izložbama "Belgrade Inc." jula 2004. u Beču kao poseban deo pod nazivom "Novi Sad Konc."; internacionalna izložba "On Difference", u Štutgartu, maja 2005. godine.
Cilj istraživanja u okviru "Trajnog časa umetnosti" predstavlja konstatovanje i prevazilaženje problema i negativne selekcije koji permanentno postoje u našoj kulturnoj sredini. Upoznavanje široke publike s aktivnostima pojedinaca i grupa koji su delovali tokom 60-ih i 70-ih godina omogućava utvrđivanje kontinuiteta s tim periodom, što je neophodna osnova za reanimaciju kulturnih vrednosti i kulturne produkcije danas.

Mapiranje društvene i umetničke istorije

U okviru svog projekta "EastArt Map", slovenačka grupa Irwin pokrenula je projekat mapiranja, tj. historizovanja nasleđa posleratne istočnoevropske umetnosti, koja zbog specifičnog političkog okvira i nepostojanja razvijenog umetničkog tržišta nije upisana u korpus istorije umetnosti XX veka.
Sličnu sudbinu sa drugim istočnoevropskim avangardama delila je sa svojim lokalnim osobenostima i novosadska neoavangarda šezdesetih i sedamdesetih godina koja, osim ponekih primera, do danas nije značajnije naučno obrađivana. To se posebno odnosi na društveni okvir i barijere u kojima je ta umetnička praksa delovala (uticaj omladinskih pokreta, geopolitička pozicija i unutrašnji odnosi u Jugoslaviji, lokalni kontekst Vojvodine i Novog Sada). Protagonisti novosadske konceptualne scene svojim radom su kreirali jedan univerzalni i neteritorijalni diskurs koji se očitavao u neometanoj komunikaciji i slobodi izražavanja. U isto vreme, njihov angažman nije bio izolovan od lokalnog konteksta već zasnovan na karakteristikama vremena i prostora u kojem su delovali.
Nakon prekida odnosa sa Staljinom i većinom komunističkih zemalja, krajem četrdesetih godina dvadesetog veka, Jugoslavija je prošla kroz izvestan proces demokratizacije, koji je uticao na umetničku i kulturnu scenu koja je u prvo posleratno vreme bila snažno obeležena socrealizmom. Tokom pedesetih umereni modernizam je postao mejnstrim umetnički okvir u mladoj socijalističkoj državi. Kao deo tih procesa, u Novom Sadu se osniva Tribina mladih 1954. godine koja je snažno promovisala modernističku umetnost, slobodu govora i dijalog o savremenim društvenim i političkim pitanjima.
Tribina mladih i novosadska scena oko nje krajem šezdestih i početkom sedamdesetih bile su pod uticajem međunarodnog omladinskog pokreta koji je kulminirao 1968. godine. Omladinski pokreti i radikalna umetnička i društvena praksa u Jugoslaviji predstavljali su izazov za dominantni, umereno-modernistički diskurs u kulturi tog vremena. Najradikalniji zahtevi za demokratizaciju kulture dolazili su iz umetničkih i kulturnih krugova u Novom Sadu, koji su bili okupljeni oko časopisa Polja, časopisa Új Sympozion (na mađarskom jeziku), studentskog časopisa Index, filmske kuće Neoplanta i naročito oko omladinskog centra Tribine mladih. Aktivnosti u ovim krugovima mogu se odrediti kao: eksperimentalne, novolevičarske, internacionalne i povezane sa kulturnim centrima, kao na primer sa centrima u Ljubljani, Zagrebu, Beogradu, Budimpešti, Berlinu, Parizu...
Istaknuti učesnici u aktivnostima umetničke scene u to vreme bili su članovi Kôd grupe (Slavko Bogdanović, Slobodan Tišma, Mirko Radojičić, Miroslav Mandić i delom Janez Kocijančić, Peđa Vranešević, Branko Andrić, Kiš-Jovak Ferenc), grupe ( (Čedomir Drča, Vladimir Kopicl, Ana Raković i delom Miša Živanović), i grupe ( - Kôd grupe (Čedomir Drča,
Vladimir Kopicl, Mirko Radojičić, Ana Raković i delom Slobodan Tišma i Peđa Vranešević), koji su radili u oblastima kao što su lingvistika, performans, proces art i konceptualna umetnost, a sa snažnim akcentom na intertekstualnosti i interdisciplinarnosti. Članovi Kôd grupe i grupe ( preispitivali su vrednosti koje je zagovarao umereni modernizam, preispitavali su granice između različitih umetnosti, kao i između  
umetnosti, kulture i politike. Bili su pod uticajem Ludviga Vitgenštajna (Ludwig Wittgenstein), Maršala Makluana (Marshall Macluhan), Malarmea (Malarme), Debora (Guy Debor), Dišana (Duchamp), Maljeviča (Malevich), grupe OHO, grupe Art & Language, Džozefa Košuta (Joseph Kosuth), Dejana i Bogdanke Poznanović. Snažan uticaj je dolazio i iz vojvođanske filmske produkcije (filmska kuća Neoplanta), iz koje potiče takozvani crni talas, a u okviru njega imena kao što su Želimir Žilnik, Dušan Makavejev ili Karpo Aćimović Godina.
Slavko Bogdanović je lingvistički analizirao arbitrarno odabrane reči, a u radu Porez na promet (1970) estetizuje ekonomske definicije poreza na promet, dok u svom časopisu za razvoj međuljudskih odnosa - L.H.O.O.Q. - prikazuje strip na temu grupe Kôd (1971), u kojem je, između ostalog, upotrebio zabranjeni simbol - kukasti krst (obe verzije - ulevo i udesno) - da bi predstavio istoriju grupe Kôd. Mirko Radojičić je analizirao pojam konceptualne umetnosti i estetskih principa, kao što je to bio slučaj u delu Tekst 1 (1970). Miroslav Mandić je, između ostalog, parodirao galerijski sistem i tokom jedne od akcije grupe Februar otvoreno je provocirao državni aparat (Dom omladine u Beogradu, 1971. godine). Slobodan Tišma je istraživao metode konstruisanja verbalnog teksta, a pod uticajem Malarmea i Maljeviča analizirao je i dekonstruisao sisteme kvadrata i kocke (1970).
U to vreme Bogdanka Poznanović je pionirski istraživala oblast novih i proširenih medija. Proučavala je fotografiju, film, video i prva je uvela predmet Intermedijalnih studija u tadašnjoj Jugoslaviji. Bavila se istraživanjem komunikacijskih sistema i bila je član svetske mejl art zajednice (projekat Feedback letter box iz 1973. godine). Pored Bogdanke Poznanović različite medije u svom radu je koristila i Katalin Ladik kroz performans i vokalni izraz (Fonopoetika, 1976. godine). Katalin je bila i članica grupe Bosch+Bosch koja je najviše bila aktivna u Subotici.
Bitan aspekt umetničke strategije, koji je zajednički činilac ovih grupa, jeste tretiranje redukcija značaja autorstva, što je u velikoj meri bilo naglašeno u okviru grupa Januar, Februar i Mart. Članovi grupa Kôd i ( činili su ove grupe, radili su, stvarali i izvodili pod nazivom grupa Januar tokom januara, tokom februara su nastupali pod nazivom grupa Februar. Njihovi performansi (Dom omladine, 1971. godine) nailazili su na negativan odziv publike, a kasnije i medija. U akciji pod nazivom Zakuska novih umetnosti pravili su umetničke radove od izmeta, otvoreno i javno izazivajući politički poredak (Otvoreno pismo jugoslovenskoj javnosti, 1971. godine, koje su između ostalih poslali i Titu).
Kritika jugoslovenskog društva Tribine mladih je u to vreme dolazila sa nedogmatskih, radikalno levičarskih pozicija (u to vreme postojao je veliki broj anarholiberalnih, marksističkih, situacionističkih, trockističkih i maoističkih ideja), koje su ugrožavale ekskluzivno pravo države na marksističku praksu i levičarsku ideologiju. Reakcija države bila je u skladu sa pobedom tvrdog krila partije (između 1972. i 1974. godine). Do tada su kultura, mediji, čak i politika i ekonomija bili prilično slobodni segmenti društvenog i kulturnog života.
Nakon reakcije državnog aparata Slobodan Tišma je prestao sa javnim umetničkim nastupima i zajedno sa Čedomirom Drčom napravio nekoliko radova i izveo nekoliko performansa u kojima pronalazimo ideje kraja utopijskih i avangardnih projekata. U to vreme su izveli radove kao što su "nevidljiva umetnost", "nevidljivi bend", "nevidljivi umetnik" u okviru performansa pod nazivom The End, koji je izvođen u periodu između 1972. i 1977. godine, a sastojao se od svakodnevnog ispijanja američke koka-kole i ruskog kvasa ispred obližnje samoposluge. Ovaj performans je predstavljao ideološku i političku dimenziju umetničke autonomije za koju su se zalagali, objavljujući umetnički avangardni poraz u sukobu sa državnim ideološkim aparatom.
Nažalost, krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih lokalna novosadska umetnička infrastruktura nije imala mehanizme i alate da analizira i procesuira bogatu produkciju koja se tada stvarala. Ovo specifično "kulturno nasleđe" je nestalo sa javne scene posle državne intervencije i tako postalo deo lokalne urbane mitologije.
Ovi umetnici su delovali unutar kulturnih i omladinskih institucija u okviru vladajućih struktura, a pošto je provokacija upućena državnom aparatu prešla granicu koju je on mogao da toleriše usledila je reakcija kojom je država potvrdila svoju poziciju u hijerarhiji moći. Državni aparat je u uredničke odbore institucija i časopisa postavio agente i kulturbirokrate, dok su neki od učesnika u dotadašnjoj kulturnoj sceni bili uhapšeni. Takođe je bila zabranjena distribucija filmova sa izraženom društvenom kritikom.
Zbog svog angažmana i kritike jugoslovenskog kulturnog i političkog establišmenta od 1971. do 1973. godine je vršen snažan pritisak na Tribinu mladih. Urednički odbori novosadskih umetničkih i književnih časopisa Polja na srpskom jeziku, Új Symposion na mađarskom, studentskog časopisa Index i filmske kuće Neoplanta bili su smenjeni u periodu između 1972. i 1974. godine. Godine 1971. Slavko Bogdanović i Miroslav Mandić bili su osuđeni na godinu dana zatvora zbog svojih umetničkih aktivnosti.
Pitanje tzv. novih medija danas, kao i istraživanja u toj oblasti, kvalitativno su identični problemima koje je imala neoavangarda šezdesetih i sedamdesetih dok je vršila eksperimente s instalacijama, videom i elektronskim zvukom. Ovi se problemi tiču odnosa medija i sadržaja, tj. pitanja "šta je novo u novim medijima?" Istraživanje u oblasti medija je istorija istraživanja komunikacije i ekstrovertnosti i traganja za kanalima za prenošenje poruke društvu. Želja avangarde da prodre u društvo i vodi ga u utopijskom projektu stvaranja pravednog društva je u tesnoj vezi sa medijskim istraživanjem.

Izostavljena istorija

Povodom izložbe "Trajni čas umetnosti" otvorila su se različita pitanja u vezi sa statusom i percepcijom novosadske avangarde u široj javnosti. S jedne strane, značajna pažnja javnosti i medija uvela je analizu ovog perioda u društveni fokus, dok su, s druge strane, ta pažnja javnosti i medija u delu lokalne kulturne javnosti stvorili osećaj da se "malo mnogo" priča o tom vremenu, i u tom kontekstu se želi reći i kako se već pričalo o toj umetnosti i o toj sceni.
Treba biti iskren i reći da je praksa novosadske neoavangarde nepoznata široj domaćoj, a naročito internacionalnoj stručnoj javnosti. Ovaj period novosadske umetničke scene šezdesetih i sedamdesetih godina treba posmatrati iz perspektive razvijenog naučnog diskursa, a taj razvijeni diskurs trenutno ne postoji, uvažavajući sve dosadašnje interpretacije, i treba još vremena da se on uspostavi.
Izložba "Grupa Kôd, grupa ( i grupa ( - Kôd" 1995. godine, u Galeriji savremene likovne umetnosti (SPC Vojvodina) i izložba "Trajni čas umetnosti" 2005. su mali koraci koji tek otvaraju problematiku sedamdesetih godina u umetnosti Novog Sada. Sama činjenica da je deset godina prošlo od izložbe u novosadskoj Galeriji savremene likovne umetnosti je dovoljno uzmemirujuća. Da li je moguće da nijedna izložba vezana za ovaj značajan period nije realizovana u međuvremenu (ako izuzmemo izložbu Centralnoevropski aspekti vojvođanskih avangardi u Muzeju savremene likovne umetnosti u Novom Sadu 2004. gde je u korpusu vojvođanske umetnosti XX veka delimično prikazana i novosadska neoavangarda)? To samo potvrđuje činjenicu da novosadska neovangarda nije postala istorija moderne umetnosti. S druge strane, trajni problem srpske umetnosti je težnja za totalnošću prezentacije, tj. težnja za jednim totalnim sveobuhvatnim projektom ili izložbom koja bi obuhvatila i kvantitet i kvalitet pojedinih produkcija što se, naravno, jednostavno neće desiti.
U infrastrukturalnom sistemu kulturne uravnilovke svaka umetnička pojava se beleži, tvoreći tako bogatstvo kvantitativnog umetničkog života. Evaluacija određenih umetničkih praksi i sprovođenje jasnih vrednosnih označiteljskih principa osnovni je zadatak umetničke infrastrukture, teorije i prakse. Jasna evaluacija nosi sa sobom i odgovornost javnog stava. Čitanje postmodernističkog principa "everything goes" nekad može da koristi kao paravan za odsustvo kritičke misli. U slučaju novosadske neoavangarde postoji tendencija da se njen značaj marginalizuje i da se taj fenomen svede na statističku i kvantitativnu kategoriju, gde se ta produkcija svodi na samu činjenicu da se kao takva desila.
Po tom ključu u umetnosti kao društvenoj kategoriji ne postoji vrednosni sistem, već je ona vrednosno neutralna. Po istom principu funkcioniše i fenomen neutralisanja politike ili društva. Tako sistem u kojem naizgled ne postoji vrednosni sistem, svi učesnici su naizgled jednaki, i gde naizgled ne postoji izbor, implicira apstinenciju. U lokalnoj umetničkoj i kulturnoj sferi dešava se slična pojava. Lokalna kulturna birokratija proizvodi sisteme mišljenja u kojem društvu poručuje da se u umetnosti ništa ne dešava, da je umetnost i dalje subjektivni proces larpurlartističkog genija XIX veka koji je obuzet vizuelnim senzacijama i da je samim tim lokalna umetnička produkcija vrednosno neutralna, gde je osnovno pitanje administriranje te produkcije. U takvoj situaciji dolazi do apstinencije tzv. ljubitelja umetnosti, koja ne potiče iz neznanja o umetnosti (stepen obrazovanja u okviru osnovne i srednje škole je relativno visok), već o projekciji da u umetnosti "nema ništa novo". Usled te apstinencije, lokalna kulturna birokratija ima odrešene ruke da samoreferencijalno administrira polje kulture.
Dakle, osnovna tekovina šezdesetih godina u umetnosti je popularizacija i demokratizacija umetnosti i specifično urbano iskustvo izbrisano je u zvaničnoj novosadskoj istoriji umetnosti (ili istoriji kulture). Preovladao je izolacijski i samodovoljni model umetnika koji relaksira građanstvo u trenucima dokolice i koji participira u raspodeli viška vrednosti. Polje umetnosti je odlučno odsečeno od društvenog habitusa i ritualno je kastrirano. U međuvremenu je i ovo građanstvo poznog titoizma nestalo kao što je nestao i višak vrednosti.
Možemo uporediti ovu situaciju sa situacijom posle iskustva istorijskih avangardi 20-ih godina XX veka. Indikativno je da je sva produkcija avangardne umetnosti 20-ih godina XX veka u tridesetim godinama manje-više nestala iz javnog diskursa evropskih zemalja. Na primer, kampanja protiv moderne umetnosti u nacističkoj Nemačkoj, povratak redu u Francuskoj, magijski realizam u Italiji, kraj avangarde u Sovjetskom Savezu i socrealizam. Dakle, u osvit Drugog svetskog rata izbrisano je sećanje na evropsku avangardu. Tek posle pobede saveznika, tokom pedesetih godina, to sećanje na modernu umetnost i avangardu se implementira u Evropu. Ali sada sa promenjenim hegemonim mehanizmima Amerike koja tu umetnost predstavlja kao svoj demokratski odgovor totalitarnim sistemima mišljenja.
Ipak se čini da će još mnogo vremena i izložbi proći da bi se uspostavila istorija umetnosti Novog Sada, tj. da bi se uspostavio kontinuitet sa istorijom modernosti Novog Sada (nadamo se da taj tempo neće biti jedna izložba u deset godina). Ovaj zadatak pisaca o umetnosti, teoretičara, istoričara i istoričara umetnosti odvaja se od same umetničke produkcije tog vremena i predstavlja novu intelektualnu produkciju nove generacije koja, komunicirajući s tim vremenom, uspostavlja svoj sopstveni identitet. Uslovno rečeno, stvaranje ove istorije umetnosti odvaja se od konteksta umetnikovog/činog ličnog i vremenskog prostora i operiše u kategorijama opšteg kulturnog nasleđa koje determiniše društveni habitus danas.
Radove na izložbi možemo grubo vremenski podeliti na dva dela: pre i posle reakcije države. U prvoj fazi, od 1969. do 1971, ova umetnost je bila kolaborativna, grupna, komunikativna i suprotna od pojma intimnog. Ona je svesno išla na komunikaciju i provokaciju, a upravo protiv uspostavljenog diskursa tzv. socijalističkog estetizma koji se oslanjao na umetnost međuratnog građanskog intimizma, tj. umerenog modernizma. Posle državne reakcije, koja je kulminirala 1972-1973, ova umetnost je isključena iz javnog života i ona tada uslovno postaje "intimna", a zapravo se radi o smrti utopije gde umetnik/ca shvata da ne može da promeni društvo, gde umetnici ili napuštaju umetnost kao takvu, ili se povlače u intimnost ne komunicirajući više s tim društvom koje ih je odbacilo. Dakle, nisu radovi novosadskih umetnika bili intimni zato što su oni to hteli, već zato što je to bio jedini kanal putem kojeg se ta priča mogla ispričati.
U vezi s autentičnošću i konceptom originalnosti, postavka izložbe svesno predstavlja novo čitanje, slabi instituciju artefakta, krajnjeg umetničkog proizvoda, i u prvi plan postavlja ideju i koncept, nezavisno od emanacije same ideje, tj. strukture krajnjeg proizvoda. Dakle, naglasak je na dokumentaciji i medijaciji nematerijalnih umetničkih procesa, dok se fetiš umetničkog rada svesno dekonstruiše i uništava posle same izložbe, da bi se pojavio u nekom drugom obliku na nekoj drugoj izložbi ili nekom drugom sistemu reprezentacije.

Kolektivne kulturne prakse

U tekstu "Raspad kolektivnog", Ljiljane Filipović,1 govori se o problemima koji uzrokuju kraj kolektivne prakse pri čemu se ističe nekoliko tema: autonomni ego, narcizam i nemogućnost odupiranja kapitalističkom zovu, odnosno preovlađujućem vrednosnom sistemu. Ali, pre nego što se raspadne, kolektivno najpre mora da nastane i da se pozicionira prema vladajućem vrednosnom sistemu i vladajućem modelu rada.
Jer, kolektivna akcija rešava neke probleme navigacije tržišno vođene kulturne ekonomije dozvoljavajući individualcu da izbegne iskrivljene odnose moći koji postoje između individue i institucije. Ono što je mnogo značajnije, kolektivna akcija takođe pomaže da se ublaži intenzitet otuđenja nastalog na potpuno racionalizujućoj i instrumentalizovanoj kulturi, rekreiranjem nekih od pozitivnih tačaka prijateljskih mreža u produktivnom okruženju.2 Članovi američkog kolektiva "Critical Art Ensemble"3 veruju da kolektivi ili koalicije mogu postojati na principu međusobnog poverenja, posvećenosti ostalim
članovima i zajedničkom cilju, solidarnosti zasnovanoj na razlikama, zadovoljstvu svih članova, konsenzusu i "plivajućoj hijerarhiji" pri zajedničkom radu, sa pretpostavkom promene mesta onoga ko odlučuje, u zavisnosti od prirode dela i kompetencije svakog pojedinca. Preuzimajući Foucaultov model, oni smatraju da moć hijerarhije može biti produktivna i da ne vodi uvek ka dominaciji.
Ekspanzija interneta i
 
savremenih komunikacijskih tehnologija, zasnovanih na mrežama kompjutera, u poslednjih dvadeset godina je dovela do ustoličenja globalne ekonomije, do učinkovite globalne distribucije konzumerizma i do profitom vođene organizacije rada. Nove komunikacijske tehnologije doprinele su prostorno-vremenskoj kompresiji, tako da nikada pre nije postojalo toliko mogućnosti i toliko sredstava koji obezbeđuju međusobnu ljudsku komunikaciju. I pored utopijskog verovanja da će nove tehnologije obezbediti socijalnu pravdu i rešiti brojne društvene probleme, one ipak jesu doprinele nastajanju novih oblika "virtualne" socijalizacije na internetu, putem elektronske pošte, prostora za chat, mailing lista, newslettera, blogova itd.4
"Syndicate" je mailing lista formirana 1996. godine, kao "post-1989" internet zajednica koja je za cilj imala pospešivanje razmena informacija između Istočne i Zapadne Evrope. Ubrzo je ova mailing lista prerasla u neformalnu mrežu preko 500 umetnika novih medija. Saradnička mreža "Syndicate" je započela svoj rad kao skromna platforma, koja je obezbeđivala svojim učesnicima/članovima razmenu informacija, diskusiju i saradnju zasnovanu na jednakosti. Razvojem, ova neformalna zajednica je prerasla u mrežu zasnovanu na međusobnom poverenju svojih članova. Britanska kuratorka novih medija Lisa Haskel smatra da "Syndicate" lista nije bila "politička pozicija, utopija ili manifest, već je pre bila proces istraživanja, 'prokopavanja tunela' u cilju stvaranja veće međusobne povezanosti i poznavanja. Ovaj proces sa sobom nosi i mnogo poteškoća, ali ono što iz njega nastaje je kanal za razmenu namenjen nama i svima onima koji imaju zajedničke interese".5 Ovakva vrsta internet zajednice predstavlja neformalnu koaliciju umetnika, aktivista, teoretičara, kolektiva i organizacija iz celog sveta, okupljenih oko ideje podrške radikalnim kulturnim i političkim akcijama. Najbitniji deo ove zajednice je virtualan: članovi koalicije komuniciraju, razmenjuju informacije i diskutuju putem mailing liste i foruma. Obično se ovakve zajednice zasnivaju pre na principima anarhije nego demokratije, na "ekonomiji poklona" i na čistom volonterizmu.

Kolaborativna praksa in situ

Sistem kolaboracije, slobodne saradnje, međusobnog povezivanja u mreže i neformalne koalicije/grupe, svakako nije zaostavština novih tehnologija i savremenog trenutka. Ovakav vid organizacije postoji godinama unazad i u različitim delovima sveta.
U tekstu "Novosadski vanguard" iz 1970. godine Janez Kocijančić kaže:
"Prošle jeseni jedan broj najmlađih vojvođanskih stvaralaca (isprva 6-7), s jedne strane isključivo upućen na kompromise najrazličitijih vrsta i već etablirane forme (bolje čitaj: klišee) delovanja, a s druge strane svestan vlastitog prezenta i zajedničkih afiniteta i okrenutosti praćenju novih evropskih strujanja - odlučio je da, s ciljem ispitivanja nekih do sada nedovoljno korišćenih mogućnosti, osnuje grupu (nazvanu 'Kôd' po jednom terminu, i pojmu F. de Sosira i njegovog lingvističkog učenja).
Grupa 'Kôd' nije koterija, nije udruženje i nije klan. Od presudnog značaja za njeno funkcionisanje je uzajamno prijateljstvo članova i poluprofesionalni odnos prema programiranom poslu".6
Ne samo članovi grupe Kôd, već i grupe ( , grupa ( - Kôd, Januar, a zatim i Februar,7 imali su svoje mesto susreta - Tribinu mladih,8 čiji je internacionalni karakter i progresivna uređivačka politika, početkom 1970-ih godina, značajno uticala na rad ovih grupa. Takođe su tu bili i punosnažni "sateliti" Tribine, koji su doprinosili razvoju celokupne atmosfere: atelje "DT 20", Dejana i Bogdanke Poznanović9 i njihova rubrika u mnogim časopisima

pod nazivom "DT 20 INFORMIŠE", u kojoj su objavljivali najsvežije informacije iz različitih oblasti globalne umetničke i kulturne prakse. Moglo bi se čak smatrati da su povezanost, komunikacija i mrežna saradnja između članova ovih grupa, na Tribini mladih i oko nje, sa ostalim jugoslovenskim i svetskim umetničkim područjima (Ljubljana, Zagreb) neka vrsta preteče zajedništva i saradnje koja se danas kreira zahvaljujući globalnim komunikacijskim tehnologijama. Ili bar onom njihovom delu koji se zasniva na slobodnoj saradnji, međusobnom razumevanju, neometanoj razmeni informacija i ostvarenju zajedničkih ideja.
Dugo vremena umetnička praksa je smatrana individualnom aktivnošću koju su podržavali

 

Uspe li se kolektivnim trudom preraspodeliti "implementacija i dobrobit moći tako da ona prijeđe iz ruku elite u ruke većine, time će se omogućiti premještanje učinaka nagona smrti na osnovi načela saradnje, solidarnosti i pozitivnih društvenih veza, koje održavaju značajke povezane s nagonom života"

postojeći edukativni sistem (ne postoje škole u kojima se uči kolektivna kulturna praksa), javnost i kulturno tržište. Danas, kompleksnost umetničkog sistema i njegovi odnosi prema različitim aspektima savremenog društva i mrežama moći nalaze potrebu za saradnjom i povezivanjem u (manje-više) privremene i neformalne grupe, u cilju realizovanja zajedničkih ideja.
Postoji nešto značajno u vezi sa kolektivnim kulturnim praksama koje se zasnivaju na vrednostima daleko iznad onoga što se može razumeti kroz "utilitarne filtre ekonomskog preživljavanja".
Uspe li se kolektivnim trudom preraspodeliti "implementacija i dobrobit moći tako da ona prijeđe iz ruku elite u ruke većine, time će se omogućiti premještanje učinaka nagona smrti na osnovi načela saradnje, solidarnosti i pozitivnih društvenih veza, koje održavaju značajke povezane s nagonom života".10

Centar za nove medije_kuda.org

Centar za nove medije_kuda.org je organizacija koja okuplja umetnike, teoretičare, medijske aktiviste, istraživače i široku publiku na polju informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT - Information and Communication Technologies). Centar_kuda.org je posvećen istraživanju novih kulturnih odnosa, savremene umetničke prakse i društvenih tema.
Centar je osnovan 2001. godine. Aktivnost rada kuda.org posvećena je pitanjima uticaja elektronskih medija na društvo, na kreativnu upotrebu novih komunikacijskih tehnologija i na savremenu kulturnu i društvenu politiku. Neke od glavnih tema su interpretacije i analize istorije i značaja informacijskog društva, potencijala same informacije i rasprostranjenosti njenog uticaja na političke, ekonomske i kulturne odnose u savremenom društvu. Centar_kuda.org otvara prostor za kulturu dijaloga, alternativne metode obrazovanja i istraživanja. Društvena pitanja, medijska kultura, nove tehnologije umetnost, princip slobodnog softvera i softvera otvorenog kôda oblasti su kojima se kuda.org bavi.

  Zoran Pantelić
Kristian Lukić
Branka Ćurčić


Reference:
1 Filipović Ljiljana, "Raspad kolektivnog", tekst originalno objavljen u katalogu izložbe "Kolektivna kreativnost", Kunsthalle Fridericianum, Kassel 2005; priredio kolektiv "Što, kako i za koga", Zagreb.
2 Critical Art Ensemble, "Observation on Collective Cultural Action", esej objavljen u knjizi Digital Resistance, Explorations in Tactical Media, Autonomedia, 2001,
www.autonomedia.org
3 "Critical Art Ensemble" je kolektiv, neformalna grupa čiji se rad zasniva na istraživanju intersekcije umetnosti, politike i tehnologije, www.critical-art.net
4 Chat - virtualni prostori na internetu gde se odvija direktna komunikacija između različitih aktera na različite teme.
Mailing list - lista za slanje je u suštini mehanizam za prosleđivanje. Svaka poruka poslata na adrese sa liste biva prosleđena svakoj adresi koja je na listi i, kao rezultat, na kraju svi primaju istu informaciju. Ovo je model difuznog emitovanja, s tim da kod lista za slanje svako može biti pošiljalac.
Blog - vrsta dinamičkog web sajta na kojem se informacije objavljuju vrlo intenzivno i vrlo često je rezultat rada više različitih aktera.
5 Lovink, Geert, "Deep Europe and the Kosovo Conflict, A History of the V2_East/Syndicate Network", objavljeno u knjizi My First Recession, Critical Internet Culture in Transition, V2_/NAI Publishers, Rotterdam, 2003.
6 Kocijančić Janez, "Novosadski vanguard", 1970, tekst objavljen u katalogu "Grupa Kôd, grupa ( i grupa ( - Kôd, retrospektiva", Galerija savremene umetnosti, Novi Sad, 1995.
7 Kôd, ( i ( - Kôd, Januar, a zatim i Februar su neformalne grupe koje su postojale tokom 1970. i 1971. godine u Novom Sadu. Članovi ovih grupa su se međusobno preplitali i učestvovali u radu više različitih grupa. Njihov rad je bio posvećen eksperimentalnim umetničkim formama, procesualnosti, kritičkom istraživanju društva i politike i ekscesnim akcijama. Neki od članova ovih grupa su: Slobodan Tišma, Čeda Drča, Slavko Bogdanović, Miroslav Mandić, Branko Andrić, Mirko Radojičić i mnogi drugi.
8 Tribina mladih je osnovana 1954. godine u Novom Sadu kao prvi alternativni kulturni centar u bivšoj Jugoslaviji. Krajem 1960-ih i 70-ih Tribina je postala mesto okupljanja najprogresivnije umetničke scene, književnosti, teatra i performansa iz sveta, Evrope i Jugoslavije. Predstavlja prethodnicu poznatog beogradskog SKC-a, Studentskog kulturnog centra, koji je postao mesto susreta sredinom 70-ih godina.
9 "DT 20" je atelje Dejana i Bogdanke Poznanović, nazvan po adresi na kojoj se nalazi. "DT 20" je, pored njihovog radnog prostora, bio i neformalno mesto okupljanja brojnih jugoslovenskih i evropskih umetnika, teoretičara, kritičara, književnika itd. To je bilo i jedno od mesta okupljanja novosadske neoavangardne scene, gde su se vodile diskusije, čitale najrecentnije knjige, časopisi i katalozi. Bogdanka i Dejan Poznanović su u izvesnim periodima bili angažovani na Tribini mladih, putem svojih internacionalnih poznanstava i aktivnosti, prikupljali veliki broj različitog materijala iz oblasti umetnosti, medija, književnosti itd. i formirali unikatnu biblioteku.
"DT 20 INFORMIŠE" je rubrika koju su Bogdanka i Dejan Poznanović uređivali u časopisima: Polja, Új Symposion iz Novog Sada, WOW časopisu iz Subotice, Studentu iz Beograda, Ekranu iz Slovenije, u periodu od 1970. do 1975. godine. U toj rubrici su objavljivali recentne informacije iz različitih oblasti umetnosti i društva. Ova rubrika predstavlja vrstu sižea svega onoga što se dešavalo u studiju "DT 20".
10 Carpintero E., "A Malaise of Our Time: The Fragmentation of Collective Identities", u: Mind & Human Interaction, Volume 13, 2004, University of Virginia (citat iz reference 1).

 
Kultura
Građani, vlast i promene
Republika
Copyright © 1996-2006 Republika