Uradi sam
Budućnost medijske samoregulacije u Srbiji
Opravdano nezadovoljstvo kvalifikovane medijske javnosti, predlozima
medijskih zakona i njihovim usvojenim sadržajem ali i primenom, moguće
je donekle ublažiti formulisanjem i usvajanjem dokumenata "medijske
samoregulacije", tj. zajedničkog novinarskog Kodeksa i formiranjem
Saveta za medije. Ono što je već uradila većina zemalja u regionu tek
se očekuje u Srbiji. Pošto je kašnjenje naša "sudbina", preostaje
nam da se bar dobro potrudimo oko kvalitetnog teksta Kodeksa i dobro utemeljenih
pravila za osnivanje Saveta za medije. Naravno, važni će biti i postupci
kojima će se primenjivati jedinstveni Kodeks i po kojima će odlučivati
ovaj Savet. Za sada je na nivou dva novinarska udruženja, NUNS i UNS,
odlučeno da se predlog Kodeksa napravi i stavi na neku vrstu javne rasprave
u profesionalnoj ali i široj javnosti. O propozicijama, ovlašćenjima i
stepenu obaveznosti Saveta za medije tek će se raspravljati.
Ove dve teme su bile razlog za održavanje Okruglog stola, u organizaciji
Yukoma i Medija centra, 8. decembra ove godine. Kao povod, uzeto je objavljivanje
publikacije "Sloboda i odgovornost: očuvanje slobode izražavanja
putem medijske samoregulacije", koju je sačinila međunarodna organizacija
za promociju slobode govora Article 19, a koju je u srpskom prevodu izdao
beogradski Yukom.
Kao interesantan i važan materijal za formiranje i rad budućeg Saveta
za medije izloženo je iskustvo Saveta za štampu koji već izvesno vreme
radi u okviru Medija centra NUNS-a. Na primeru ovog Saveta ispitivala
se zainteresovanost medijske javnosti za njegove analize, zaključke i
preporuke: na njih se osvrću uglavnom oni koji, i inače, vode računa o
poštovanju etičkih i drugih standarda u novinarskoj profesiji. Kako obezbediti
obavezujuću snagu budućih uporišta medijske samoregulative? Da li tako
što će Kodeks postati neka vrsta podzakonskog akta, pa će biti obavezna
referenca ne samo za novinare, novinske izdavače i vlasnike medija već
i za sudove? Pomenuta su i iskustva Velike Britanije, SAD i Kanade čiji
su novinarski kodeksi prilično obimni i detaljni, što novinarima pomaže
da lakše nađu odgovore na svoje specifične profesionalne dileme. Predstavnici
Centra za unapređenje pravnih studija (CUPS), koji su učestvovali u ovom
razgovoru, posebno su isticali da bi kvalitet ovog kodeksa trebalo da
predstavlja meru medijskih sloboda u zemlji gde se ona prilično arbitrarno
određuje.
Posebna tema za buduće razgovore na ove teme biće osetljivo pitanje načina
formiranja Saveta za medije, "nezavisnog regulatornog tela"
koje će obezbeđivati primenu Kodeksa. Savet bi, kako su insistirali učesnici
razgovora, trebalo da bude biran isključivo na predlog novinarskih organizacija
čime bi se obezbedila njegova nezavisnost. Oko finansiranja Saveta bilo
je i predloga da tu obavezu preuzme država, ali bez ikakvog prava da se
meša u njegov rad. Problematično iskustvo sa Savetom Agencije za radio-difuziju
trebalo bi da pomogne onima koji će odlučivati o načinu formiranja i rada
Saveta za medije. Iskustvo drugih je pokazalo da je postojanje funkcionalnog
Saveta za medije u mnogim zemljama smanjilo broj postupaka koji se vode
pred sudovima.
Na konferenciji koja se krajem juna, u Sarajevu, bavila ovim temama razmenjena
su iskustva između učesnika iz zemalja regiona koje već izvesno vreme
imaju ova samoregulatorna uporišta. No, tada se moglo čuti da formulisan
jedinstveni Kodeks i ustanovljen Savet ne donose, automatski, očekivane
rezultate. Ma koliko da su formalno nezavisni i zasnovani na principima
i standardima novinarske profesije i njene pretpostavljene nezavisnosti
od "spoljašnjih uticaja", njihova primena i delovanje u velikom
stepenu zavise od stanja u društvu i dostignutog nivoa njegovog opšteg
napretka. Politička kultura, odgovornost vlasti i razvijenost društva
u pravcu formiranja javnosti, pomažu ili odmažu volji samosvesnih novinarskih
profesionalaca da ustanove ili zadrže profesionalno dostojanstvo.
|